eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
728 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
بقره 170تا182.mp3
16.47M
📜نکته ها و پیام های آیات ۱۷۰تا ۱۸۲برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
. 🔰 همیشه به خدا نیازمندیم 💠 ما در همه امور، حتّی در ساده ترین کار نیازمند به ذات اقدس اله هستیم، لذا می گوئیم: (بحول الله تعالی اقوم و اقعد)*. این اصل کلّی است که قرآن کریم به ما آموخت. در نماز که برای ما مکتب است، فرمود: اینطور نیست که حالا شما وقتی که نشستید، خودتان بتوانید بلند شوید، وقتی ایستادید خودتان بتوانید بنشینید؛ اینطور نیست! (بحول الله تعالی اقوم و اقعد)؛ این ساده ترین کار است، این معنای است. 📚 ر.ک الکافی / جلد ۳ / صفحه ۳۳۸ آیت الله https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🎇بخل راه رهایی از فقر نیست (ع) می فرماید من تعجب میکنم که چرا برخی بخل می ورزند اگر این کار را برای رهایی از فقر میکنند به خطر بدتر دچار می شوند؛ عجبت للبخيل يستعجل الفقر الذى منه هرب و يفوته الغني الذي اياه طلب تعجب میکنم از انسان بخیل که بخل می ورزد تا گرفتار فقر نشود چنین شخصی هم اکنون گرفتار فقر است؛ چون نمی داند که راهش این نیست او اگر بخواهد آینده خوبی داشته باشد باید ببخشد که ده برابر بگیرد. 📚نهج البلاغه / حکمت ۱۲۶ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
سوره مائده آيه 42: وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ خدا دوست مي دارد آنان را که حکم به عدل مي کنند. همانا خدا با کسي دوست باد که او حکم خود، از سر داد، داد Allah is Affectionate to those who judge according to justice. 👈ورود به محفل قرآنی رحیق👉🏽
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این علی آقارو میبینی؟ سـ..ـواد خوندن و نوشتن نداره؛ ولی بهتر از منو شما خدارو میشناسه. صاف و ساده... (شما تلـ..ـاشت رو بکن ولی تقدیرتم قبـ..ـول کن) 👈ورود به محفل قرآنی رحیق👉🏽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نظافت و بهداشت (جلسه بیست و ششم و بیست و هفتم) 🔰بازخوانی فصل پنجم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🎤بازخوانی و توضیح متن از آقای سید محمد 🔅ورود به محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی🔅
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پناهجویی و پناهندگی ۱۹.mp3
5.77M
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت هجدهم و نوزدهم) 📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه 🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
شرح_صوتی_حکمت_۵۶_و۵۷.mp3
4.81M
📚شرح و تفسیر حکمت 56 و 57 (نسخه فیض الاسلام) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 📝موضوع: ☑️قدر اطرافیان حقگو را بدان ، بیان واقعیتهای تلخ درمانت میکند مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ ☑️مواظب سرکشی زبانت باش ، گر رهایش کنی درنده و زخمنده‌ است‌ اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
Hekmat056.mp3
7.1M
📚شرح و تفسیر حکمت 56 (نسخه دشتی) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 📝موضوع: ☑️بی نیازی در غربت، مثل وطن است.و فقر در وطن عینِ غربت است. ☑️ جوامع بر دو قِسم هستند: ثروت گرا _ ارزش مدار. ☑️فقر انسانِ زیرک را، از اینکه بتواند استدلالش را بیان کند، گُنگ می کند. ☑️ هر که به ثروتمندان، به خاطر ثروتشان احترام بگذارد، دو سوم دینش را از دست می دهد. ☑️ بهترین تواضع کدام است؟ ☑️معیار احترام در اسلام "تقوا" می باشد. 🔹امیرالمومنین (ع): اگر کسی تقوایش او را بالا برد، شما پایینش نیاورید.و اگر کسی را دنیا بالا برد، شما او را بالا نبرید. ☑️ مشکل فقرا در جامعه ای که ثروتمند می شود چیست؟ ▪️روز قیامت خداوند از فقرا عذرخواهی می کند. ▪️ابوذر: مردم سه چیز را دوست ندارند که من آن را دوست دارم: مرگ_ فقر_بلا ☑️ چند چیز انسان را فقیر میکند: اظهار فقر _ گدایی کردن _ خیانت در امانت _ نفرین پدر _ از فضل خدا نخواستن _ دین فروشی و اهل بیت فروشی. ☑️ چند چیز ثروت را زیاد می کند: صله رحم _ صدقه و بخشش _ صدقه پنهانی _ میانه روی . 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
روایت حسین ۱۵.mp3
11.26M
▪️السلام علیک یا ابا عبدالله▪️ 📋موضوع: روایت حسین از مدینه تا ...(روایت پانزدهم) 🎤ارائه دهنده:حاج آقا عبداللهی 📃فرازهایی از محتوا: بازخوانی و تحلیل سخنرانی امام حسین علیه السلام در ایام حج در سرزمین منا یک سال قبل از خلافت یزید 🔹لطفا در انتشار اندیشه های حسینی ما را همراهی و حمایت فرمایید «ورود به محفل قرآنی رحیق»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنجشنبه‌های حسینی دنیای منه امام حسین علیه‌السلام بزرگتر از دردای منه زیارتش بزرگترین رویای منه
اختلاف های دینی و انحراف از جاده صواب معلول ستمکاری علماء بوده که مطالب کتاب آسمانی را برای مردم نگفتند و یا اگر گفتند تاویلش کردند و یا در آن دست انداخته تحریفش نمودند تفسير الميزان ج ۱ ص ۵۸۶ مرحوم علامه طباطبائی رضوان الله علیه
بقره 183 تا195.mp3
15.95M
📜نکته ها و پیام های آیات ۱۸۳تا ۱۹۵برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
baghare163-1ordibehesht1400-1.mp3
22.97M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۶۳) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom2
⚡️بت شخصیت(اینفلئوسر) ▪️انسان ها هر اندازه در مسیر حقْ اوج بگیرند، امكان كژروی در آنان، منتفی نیست. از این رو، شایسته است تا مردمان در پیروی از شخصیت ها به این نكته توجّه كنند و هرگز انسان ها را «مطلق» ندانند. ▪️ توجّه به این نكته و دیگر آموزه های بیدارگر امام علی علیه السلام در این باره را باید اساسی ترین رهنمودهای آن بزرگوار در تصحیح فرهنگ عمومی تلقّی كرد. ▪️روشن است كه در جریان های اجتماعی و سیاسی، بیشترین انحراف های سیاسی و اجتماعی، ناشی از مطلق گرایی درباره چهره ها و شخصیت گرایی در موضع گیری هاست. ▪️امام علی علیه السلام به مردم هشدار می داد كه شخصیت ها هر چند بزرگ و ارجمند و محبوب و معتمَد باشند، نمی توانند معیار حق و باطل قرار گیرند. ▪️ امام می كوشید جامعه را به لحاظ آگاهی و شناخت موضع ها و معیارها و آگاهی های فرهنگی، به سطحی برساند كه شخصیت ها و مواضع آنان را - هر اندازه بزرگ باشند -، با حق بسنجند، نه حق را با شخصیت ها؛ حق را معیار شناخت شخصیت بدانند، نه شخصیت را معیار شناخت حق. 👈ورود به محفل قرآنی رحیق
Hamd_024L.mp3
3.49M
🎤 سوره حمد (جلسه بیست و چهارم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 24.docx
28K
📋 سوره حمد (جلسه بیست و چهارم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
🔰حق مداری نه خود محوری قال امام صادق علیه السلام: إنّ مِنْ حقیقَةِ الایمان أنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَاِنْ ضرّک عَلَی الباطل وَإنْ نَفْعَک، وَأنْ لا یجوز مَنطِقُکَ عِلْمَکَ»؛ (بحار/ ج 67/ ص 106) از نشانه‌ها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به سود شما باشد نپذیرید. 🔹همان‌گونه که به حسب ظاهر، کعبه قبله مسلمانان و مطاف زایران است، از نظر باطن هم هر انسانی، قبله و مطافی دارد و قبله هر کسی، هدف خاصّ اوست که برای نیل به آن هدف، به سمت آن حرکت می‌کند و مطاف هرکسی، چیزی است که در مدار آن می‌گردد. برخی خود محور و خودمدار و برخی دیگر، حق محور وحق مدارند. 🔹قبله کسانی که خود مدار و خودمحورند، منافع شخصی آنهاست. قرآن کریم از انسان خود محور، به ﴿فمنهم ظالم لنفسه﴾[سوره فاطر، آیه 32.] یاد کرده و در تعبیرات روایی آمده است که او «یَحْوُمُ حَوْم نَفسه»[بحار، ج 23، ص 214.]؛ چنین کسی بر خود ستم کرده است؛ زیرا قبله اصلی خود را نشناخته و مطاف و مدار اصیل خویش را نیافته است. 🔹گروه دیگر، حق محورند و قبله و مطاف و مدار آنها، حقّ است؛ خواه به سود آنها باشد و خواه به زیان آنها. البته حق به زیان کسی نیست، چنان که باطل به سود کسی نخواهد بود؛ چون باطل، نه موافق با نظام آفرینش است و نه موافق با هدف آفرینش انسان. از این رو، امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: «إنّ مِنْ حقیقَةِ الایمان أنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَاِنْ ضرّک عَلَی الباطل وَإنْ نَفْعَک، وَأنْ لا یجوز مَنطِقُکَ عِلْمَکَ»[ بحار، ج 67، ص 106.]؛ از نشانه‌ها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به سود شما باشد نپذیرید. سود و زیان در این حدیث، راجع به تشخیص خود شخص و ناظر به خصوص نفع و ضرر مادی است، و گرنه هیچ حقی زیان‌آور نبوده و هیچ باطلی سودمند نیست. 🔹این حدیث شریف حاوی دو دستور در زمینه تهذیب اخلاق است که یکی مربوط به امور عملی و دیگری در ارتباط با امور نظری و علمی است. حضرت فرمود: در کارهای عملی، حق را انتخاب کنید و به آن رأی دهید گرچه در ظاهر به زیان شما باشد، و باطل پسند نباشید گرچه در ظاهر به سود شما باشد. از نظر علمی، بیش از مقدار دانشتان ننویسید و سخن نگویید. مبادا استادی در کلاس درس بخواهد از جهل شاگرد سوء استفاده کند، و بیش از نصاب علمی‌خود سخن بگوید یا کسی هنگام تنظیم مقاله‌ای از جهل خوانندگان سوء استفاده کرده بیش از مقدار دانشش بنویسد. برای مؤمن، زبان یا قلم امام نیست، بلکه عقل و علم امام است؛ یعنی زبان و قلم انسان باید به عقل و علم او اقتدا کند. 📚منبع: برگرفته از قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله ج 11/صص 85-86 👈ورود به محفل قرآنی رحیق
حق مداری و شخصیت گرایی۱.mp3
18.6M
موضوع: حق مداری و شخصیت محوری(جلسه اول) دهه سوم محرم،مشهد مقدس؛هیئت محبان اهل بیت علیهم السلام شهرک غرب محله 9 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.