شناخت جن.استاد مخلباف 4.mp3
10.87M
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه چهارم)
🎤استاد: مرتضی #مخملباف
Almiqat.com
#جن #شیطان #ابلیس #قرآن
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
مساله اصلاح در جامعه ما.docx
29.6K
#مقاله پژوهشی
📃موضوع: مساله اصلاح در جامعه ما
📋نویسنده: استاد تمام فلسفه و کلام اسلامی دکتر یحیی یثربی
🔖فرازی از متن مقاله:
5- زبان روشن. از آنجا که اصول اعتقادی اسلام عقلانی است و همه ی مؤمنان باید تک تک آنها را با دلیل عقلی بپذیرند، نه با تقلید و نیز برای اینکه فروع دین اسلام باید بصورت صریح و قاطع به مردم ابلاغ شود تا بتوانند به تکلیف شرعی خود عمل کنند، زبان دین اسلام یک زبان صریح و قابل فهم است و به تعبیر قرآن «مُبین» است، نه رمزی، برخلاف ادیان غیرعقلانی از جمله مسیحیت که زبانشان رمزی است. اصلاحگران می توانند تفسیرهای گوناگونی از متون مبهم داشته باشند، اما این کار در مورد قرآن امکان پذیر نیست.
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
🔰درنگی در گلستان همواره سبز سعدی
🔹غافلی را شنیدم که خانهٔ رعیت خراب کردی تا خزانهٔ سلطان آباد کند؛ بیخبر از قول حکیمان که گفتهاند: هرکه خدای را -عَزَّوَجَلَّ- بیازارد تا دلِ خلقی به دست آرد خداوند، تعالیٰ، همان خلق را بر او گمارد تا دَمار از روزگارش برآرد.
آتشِ سوزان نکند با سپند
آنچه کند دودِ دلِ دردمند
سَرِ جملهٔ حیوانات گویند که شیر است و اَذَلِّ (پست ترین)جانوران خر. و بهاتّفاقْ خرِ باربر بِهْ که شیرِ مردمدَر.
مسکینخر ار چه بیتمیز است
چون بار همیبَرَد عزیز است
گاوان و خرانِ باربردار
بِهْ ز آدمیانِ مردمآزار
🔹باز آمدیم به حکایت وزیرِ غافل. مَلِک را ذمائِمِ (زشتی های)اخلاق او به قرائن معلوم شد؛ در شکنجه کشید و به انواعِ عقوبت بکشت.
حاصل نشود رضایِ سلطان
تا خاطرِ بندگان نجویی
خواهی که خدای بر تو بخشد؟
با خلقِ خدای کن نکویی
🔹آوردهاند که یکی از ستمدیدگان بر سر او بگذشت و در حالِ تباهِ او تأمّل کرد و گفت:
نه هرکه قوّتِ بازویِ منصبی دارد
به سلطنت بخورد مالِ مردمان به گزاف
توان به حلق فرو بردن استخوانِ درشت
ولی شکم بدَرَد چون بگیرد اندر ناف
نمانَد ستمکارِ بدروزگار
بماند بر او لعنتِ پایدار
👈مجال عیش صفحه فرصت های زندگی، لطفا با ما همراه شوید(لینک ورود)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری چهارشنبههای زیارتی
باب الحسین
قسمت آنان که رفتهاند
باب الرضا قرار زیارت نرفتهها...
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
🔹مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي اللَّذّاتِ غَلَبَت عَلَيهِ
🔹حضرت علی علیه السلام می فرمایند: آن كه در لذّت ها (خوشى ها) بسيار انديشه كند، لذّت ها بر او غالب مى شوند.(غرر الحكم : ح ۸۵۶۴)
baghare168-5khordad1400-1.mp3
24.25M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۶۸)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
انتظارات بشر از دین جلسه سوم.MP3
11.28M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی متفکران ایرانی درباره #انتظار بشر از #دین - جلسه سوم
▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله
@rahighemakhtoom
⚡️کثرتگرایی
▪️کثرتگرایی[1] دینی یکی از محصولات «تجدد» و لیبرالیسم مغربزمین است. کثرتگرایی، بازتابی از وجدانهای آگاه و آزاداندیش دنیای جدید است که بر آن میکوشند تا سختگیری دینی و مذهبی گذشته را که زمینهی آزار و تحقیر عدهی زیادی از مسیحیان و غیرمسیحیان را فراهم میآورد، اصلاح کرده، در صورت امکان، آن را از میان بردارند.
▪️پروتستانتیسم لیبرال را که اساس کثرتگرایی دینی بود، برای نخستین بار، شلایر ماخر (مرگ 1834م.) و سپس اوتو (مرگ 1937م.) روحانی آلمانی، عنوان کردند. این نظریه همزمان و هماهنگ با نظریهی نظریهپردازان لیبرالیسم سیاسی قرن هجدهم و نوزدهم مغربزمین، مانند آدام اسمیت (مرگ 1790م. ) و دیگران بود.
📝ویژگیهای پروتستانتیسم لیبرال عبارتند از:
▪️ـ پذیرش تفاسیر مختلف و حتی غیرمتعارف از متون مقدس، مخصوصاً با توجه به دستاوردهای دانش تجربی جدید.
▪️ـ تجویز شک و تردید در دلایل و مبانی حقانیت.
▪️ـ تأکید بر حمایت دینی از اصول اخلاقی و اجتماعی مدرن.
▪️ـ ارجاع گوهر دین به تجربهی شخصی افراد، نه اصول جزمی و مناسک دینی.[2]
▪️همین مبانی هستند که سرانجام در نظریهی کثرتگرایی جان هیک ظهور یافتهاند.[3] به خاطر اهمیت مسئله به توضیح بیشتر در این مورد میپردازیم.
🌅اقسام کثرتگرایی
کثرتگرایی دینی، نهضتی در الهیات است که بر ارزشهای لیبرالیسم سیاسی استوار بود. چنانکه در آغاز کار، آشکارا عنوان پروتستانتیسم لیبرال را با خود داشت. این کثرتگرایی با صورتها و مبانی گوناگون مطرح شده است، همانند:
☑️الف ـ کثرتگرایی اخلاقی. به این معنا که پیروان هر دینی، پیروان ادیان دیگر را محترم بشمارند و با آنان رفتار اخلاقی و نوعدوستانه داشته باشند.
☑️ب ـ کثرتگرایی در نجات. به این معنا که پیروان هر دینی، بهگونهای پیروان ادیان دیگر را نیز در زندگی پس از مرگ اهل نجات بدانند. مبنای اینگونه کثرتگرایی یا میتواند رحمت فراگیر خداوند باشد یا ناآگاهی و بیخبری پیروان ادیان دیگر.
☑️ج ـ کثرتگرایی معرفت شناختی. به این معنا که اصولاً گزارههای الهیاتی و مابعدالطبیعی، گزارههای قابل اثبات یا ابطال نیستند یا به تعبیر افراطی، گزارههایی بیمعنا هستند. بنابراین همهی ادیان از نظر معرفتشناختی در شرایط مساوی قرار میگیرند و دلایل اثبات و توجیه هیچیک از آنان بر دیگری برتری ندارد.
☑️د ـ کثرتگرایی براساس «حقیقت». به این معنا که ظواهر ادیان با هم اختلاف دارند، اما در حقیقتِ آنها اختلاف و تعارضی نیست؛ اختلاف در صورتها و عنوانهاست، نه در معنا و حقیقت. این دیدگاه، با دیدگاه عرفانی هندیان و نوافلاطونیان نیز هماهنگ است. این، همان است که جان هیک از آن بهعنوان تحول از «خودمحوری» به «واقعیت محوری» تعبیر میکند.[4]
▪️به نظر من، بههرحال، در عین پذیرش مسئلهی خوشرفتاری با همهی انسانها با قطعنظر از عقاید و افکار آنان، پذیرش کثرتگرایی، حاصلی جز بازداشت انسانها از تحقیق و جستجو نخواهد داشت.
▪️ کثرتگرایی، اگر به مصلحت سیاستمداران، بازرگانان و انساندوستان هم باشد، به مصلحت آگاهی و معرفت انسانها نیست.
▪️کثرتگرایی، نه تنها انسانها را از پژوهش بازداشته و باورهای الهیاتی و مابعدالطبیعی را به جمود و جزمیت دچار میسازد، بلکه به زیان حقیقت و دین درست هم میانجامد. به این معنا که کثرتگرایی و سازش معرفتی پیروان ادیان مختلف، زمینه را برای بقای حق و باطل در کنار یکدیگر فراهم آورده و انسانها را از نخستین و طبیعیترین حق خودشان که حق شناخت و انتخاب براساس شناخت و تشخیص است، محروم میسازد و این کار نیز، به زیان اکثریت انسانها و به سود دین باطل و طرفداران ادیان باطل تمام میشود.
📝استاد تمام فلسفه و کلام اسلامی سید یحیی یثربی
📝پی نوشت:
[1]- Pluralism
[2]. لگن هاوزن، كثرتگرایی دینی. و نیز بنگرید به:
ـ Friedrich Schleiermacher, on Religion. 1899.
ـ Rudolf Otto, Das Heilige (1917).
[3]- John Hick, "Religious Pluralism," Oxford, 1997 & "Problem of Religious Pluralism, New york, 1985.
[4]. John Hick, "Problem of Religious Pluralism, New york, 1985."
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.(بسم الله)
حکمت 58 - الْمَالُ مَادَّهُ الشَّهَوَاتِ.mp3
4.7M
📚شرح و تفسیر حکمت 57
#نهج_البلاغه (نسخه دشتی)
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
📝محورهای بحث:
▪️امیرالمومنین (ع): مال شهوات را گسترش میدهد.
☑️اگر شهوات نفسانی رها و کنترل نشود جامعه را به فساد می کشد.
▪️عرصه های شهوت کدام است؟
▪️نظر اسلام در مورد ثروت چیست؟
☑️حب مال دین را ضعیف و یقین را فاسد می کند.
☑️کسانی که طلا و نقره ذخیره میکنند و در را خدا انفاق ندارند دچار عذاب دردناکی می شوند.
▪️پنج علت جمع شدن ثروت: بخل - آرزوی طولانی- حرص - ترک صله رحم برگزیدن دنیا به جای آخرت
▪️چگونگی عاقبت فردی که از راه حرام ثروت جمع می کند.
▪️کدام مال برترین مال و ستایش شده است؟
☑️دیدگاه اسلام به ثروت یک دیدگاه منطقی است.
#جملات_قصار
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری پنجشنبههای حسینی
🖤🖤🖤
حالا که تا دیار تو ما را نمیبرند
ما قلبمان شکست حرمرا بیاورید
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نظافت و بهداشت (جلسه بیست و نهم)
🔰بازخوانی فصل پنجم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
🎤بازخوانی و توضیح متن از آقای سید محمد #عبداللهی
#بهداشت #نظافت #سلامت #اسلام
#زیست_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
🔅ورود به محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی🔅
خواسته های متعالی۱.mp3
5.11M
📃موضوع:خواسته های متعالی(قسمت اول)
📋واکاوی و گزارشی از دعای پنجم صحیفه سجادیه
🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد #عبداللهی
👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم.
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
آخرین امید.mp3
6.08M
«آخرین امید»
▪️السلام علیک یا صاحب العصر والزمان▪️
هنوز میچکد از چشمها بهانهٔ تو
بیا که سر بگذارد جهان به شانهٔ تو،
برای گریهٔ این ابرهای سرگردان
کجاست بهتر از آغوش بیکرانهٔ تو؟
به پای بوسی دریای وعده داده شده
از ابتدای زمان رودها روانهٔ تو،
نفس نفس همهجا بادها سراسیمه
سحر سحر همه در جستوجوی خانهٔ تو،
ستارهها همه پا در رکاب نور امید
نگاه سرخ افق، مشعل نشانهٔ تو،
اگرچه باور تقویم ما زمستانیست
هزار سکه بهار است در خزانهٔ تو،
میان باغ خزانخیز چارفصل هنوز
به انتظار تو قد میکشد جوانهٔ تو،
به صبح جمعه قسم! عصر، عصر دلتنگیست
بخواه تا بشویم لایق زمانهٔ تو.😭
جهت سلامتی و تعجیل درظهورمولا ۵ صلوات
#آدینه_های_امید
🔅ورود به محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی🔅
motahari.ir_1724407269609.jpg
152.8K
🟢 چهار عامل سقوط و انحطاط یک جامعه از نظر قرآن
🔸آنچنان که از قرآن مجید استنباط کردهام چهار عامل است که عامل فنای اقوام است و نقطه مقابل آنها عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگری هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم:
👈 ۱. ظلم و بیعدالتی
👈 ۲. فساد اخلاق
👈 ۳. تفرق و چند دستگی
👈 ۴. ترک امر به معروف و نهی از منکر
📘 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۳۱۱ (با تلخیص)؛ همچنین: جامعه و تاریخ، ۲۲۱-۲۲۳.
#قرآن
#شهید_مطهری
#استاد_مطهری
🔅ورود به محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی🔅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 سپر تقوا مقابل تیر گناه
💠 (تقوا) از (وقایه) است؛ این (تای) او جزء کلمه نیست، اصلش (وَقوا) بود. " وقایه " یعنی سپر داشتن. یک کسی که سپر دستش است، از تیر مصون است. هر جا تیری بخواهد بیاید، این سپر را می گیرد، محفوظ می شود. #گناه تیر است، این را ما باید باور کنیم، این تشبیه نیست!
اینکه در روایات دارد: (النّظره سهم من سهام ابلیس)* همین است؛ نگاه به نامحرم تیر مسموم شیطان است، همین است. مال حرام (اکّالون للسّحت)* همین است. در قرآن کریم نفرمود #رشوه نگیرید، فرمود چیزی که پوست تان را می کَند نگیرید. (سُحت) به چه می گویند؟ یک نهالی که تازه سبز شده، می خواهد رشد بکند؛ اگر پوستش را بکنید، پس فردا مُرده است! (اِسحات) یعنی پوست کندن. فرمود: این رشوه (سُحت) است، پوست زندگی شما را می کند، پوست آبروی شما را می کند. یک وقتی می بینید می گوئید: فلان کس مبتلا به اعدام شده، یا به بیست سال زندان! این همان پوست کندن است. فرمود: این کار را نکنید. (اکّالون للسّحت) یعنی همین. اگر کسی روی میزی بگیرد، زیر میزی بگیرد، بالاخره پوستش کنده می شود. این نظام. نظام حق است.
فرمود: مالک! مبادا دستت آلوده بشود، مبادا خودت را با تیر مسموم در معرض زوال قرار بدهی؛ تو را به تقوای خدا امر می کنم.
📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۴ / صفحه ۱۸
📌 سوره مائده / آیه ۴۲
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
آیت الله #جوادی_آملی
#تقوا
🔅ورود به محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی🔅
انتظارات بشر از دین.جلسه چهارم.MP3
8.72M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی متفکران ایرانی درباره #انتظار بشر از #دین - جلسه چهارم
▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله
@rahighemakhtoom
baghare169-12khordad1400-1.mp3
25.61M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۶۹)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
#زیست_مومنانه
⚡️دانش هدایت و سعادت
امام باقر علیه السلام
«شَرِّقَا وَ غَرِّبَا لَنْ تَجِدَا عِلْماً صَحِيحاً إِلَّا شَيْئاً يَخْرُجُ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ»
«به شرق روید و یا غرب، علم صحیحی نمییابید، مگر آن چیزی که از ناحیه ما اهل بیت باشد.»
📚بحار الانوار، ج ۲، ص: ۹۲
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
با سلام و عرض ارادت
به توفیق الهی زیارت حضرت سلطان روزی ام شد و همه تون رو در کنار ضریح مطهر دعا کردم و نایب الزیاره بودم.
ارادتمند سید مشهد الرضا