#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 برترین تکیه گاه
🔹 این ایران چند بخش مردم دارد، برخی ها جهانیاند، یعنی در كل جهان كاری كردند، آن روز كه نه از آمریكا خبری بود، نه آن طرف آب خبری بود، نه این طرف آب خبری بود مردان بزرگی در رشته های گوناگون از این سرزمین برخاستند، نشانه اش هم همین جوان هایی هستند كه شما می بینید الآن فخر آفرین اند! اینها الآن هم هستند. ما یك ملت شناسنامه داری هستیم و چون شناسنامه داریم راه برای ترقی ما باز است، در هر عصری! اما همه كشورها به این وضع مبتلا هستند، ما هم بی ابتلا نیستیم؛ در بین ماها كسانی هم پیدا می شوند كه برای رسیدن به پست و مقام و پول هر كاری هم می كنند، بدانیم كه اینها هم در ماها هستند!
🔹 در همین ایران وقتی مغول حمله كرد، بدتر از حمله مغول در تاریخ ایران ندید، تاریخ های تلخی برای ایران و ایرانی اتفاق افتاد كه تلخ ترین دورانش همین دوران حمله مغول بود، در همین حمله مغول یك وقت خواجه نصیر طوسی پیدا می شود که هلاكوی مغول را قانع می كند در مراغه یك رصدخانه درست بكند، این هم ایرانی است! مردان بزرگی هم مبارزه كردند و شهید شدند، آنها هم ایرانی بودند؛ یك عده هم برای اینكه به پول و مقام برسند با همین مغول ها ساختند چطور ساختند؟ چون میدانید اینها اطلس صورتاند صورتی كه مو نداشته باشد به آن میگویند اطلس، این مغول ها صورتشان مو در نمیآید. یك عده از همین ایرانی ها برای اینكه به حكومت برسند یا به هیئت حاكمه نزدیك بشوند صورت ها را نخ می كردند، كه شبیه آنها بشوند، همین ایرانیها! «ینْتِفُونَ لِحَاهُمْ»[1] یعنی لحیه را نه تنها كوتاه می كردند نمی تراشیدند نخ می كردند كه به پول برسند، همین ایرانی ها! پس ما سه قسم مردم داریم: بزرگانی هستند، متدینینی هستند، اوساطی هستند و افراد دیگر هم هستند، ما باید بدانیم كه چطور اینها را جمع بندی كنیم وچطور برنامه ریزی كنیم كه نه بهانه ای به دست دیگری بدهیم، نه خودمان روی مین بیفتیم و نه دیگری را بیندازیم.
🔹 مطلب بعدی آن است اینكه ائمه (علیهم السلام) فرمودند صراط مستقیم «أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ أَحَدُّ مِنَ السَّیفِ»؛[2] یعنی از مو باریك تر و از شمشیر تیزتر است، یعنی صراط مستقیم دو چهره دارد: یك چهره معرفتی و تشخیص و درك و سواد، یك چهره كار و كوشش و عمل. كسی بخواهد وظیفه را در بحران سیاسی تشخیص بدهد، مثل آن است كه شب تار یك موی باریك را بخواهد ببیند، روز روشن دیدن موی باریك سخت است، چه رسد به شب تار! اگر مو خیلی باریك باشد دیدنش آسان نیست، تشخیص وظیفه فرمودند «أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ» دقیقتر باریك تر ضعیف تر و ظریف تر از موست، بعد از تشخیص وظیفه هم «أَحَدُّ مِنَ السَّیفِ»، حدید یعنی تیز، احد است یعنی تیزتر از لبه شمشیر است. بنابراین ما در این محدوده داریم زندگی میكنیم. یك وقت است یك كسی میخواهد چهار تا كلمه درس بخواند و عالم بشود این خیلی سخت نیست یا كار و كوشش بكند زندگی خودش را اداره بكند این خیلی سخت نیست، یك وقت بخواهد در یك فضای هفتاد میلیونی حرفی برای گفتن داشته باشد، این سخت است، چون سخت است باید كه كمر همت را محكم ببندیم.
🔹 چه كنیم كه نه خودمان روی مین بیفتیم، نه دیگری را گرفتار مین بكنیم، نه دنیایمان در خطر باشد و نه آخرتمان در خطر باشد؟ یك تكیه گاهی است به نام «قدرت غیبی الهی» كه باید همیشه رابطه مان را با او خوب بكنیم و خدای سبحان هم خدای همه مردم است! تنها به كسی كمك می كند كه خودش، رابطه خودش را با خدا محكم بكند.
[1]. ر.ک: شرح أصول الكافی، ج 5، ص80.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص312.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/04/24
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌 یاری دین
✅ غنیمت شمردنِ فرصت برای یاریِ دین
🔸اينچنين نيست كه خدا دست از دينش بردارد؛ شما نشد، ديگري.
الآن هم اين آيه حاكم است، فرمود وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لاَ يَكُونُوا أَمْثَالَكُم
🔸به همه ما ميفرمايد امروز اگر ـ خداي ناكرده ـ شما به اين نظام كمك نكرديد، خدا اينطور نيست كه دست از نظام ديني بردارد؛ شما را ميبرد يك عدّه ديگر بهتر از شما ميآورد.
اگر دين هست، حافظ دين، خداست؛ شما نشد، ديگري ...
🔸لذا آدم بايد فرصت را غنيمت بشمارد بگويد خدايا تو كه دينت را حفظ ميكني، اين دين را به دست ما حفظ بكن!
🔸خدايا مرا جزء كساني قرار بده كه تو رضايت دادي كه دين را به دست او حفظ بكني و من را عوض نكن كه من را ببري ديگري بيايد اين دين را حفظ بكند ...
🔸به ما هم ائمه فرمودند كه بگوييد خدايا تو كه دينت را حفظ ميكني، آن توفيق را بده كه دينت به دست ما حفظ بشو، نه اينكه ما را ببري ديگري بيايد.
«وَ اجْعَلني مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدينِكَ وَلا تَسْتَبْدِلْ بي غَيْري»
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
◻️يک بيان نوراني امام صادق(سلام الله عليه) دارد که سه اصل است که هيچ کشور متمدني از آن بينياز نيست :
«لَا يَسْتَغْنِي أَهْلُ كُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلَاثَةٍ يَفْزَعُ إِلَيْهِمْ فِي أَمْرِ دُنْيَاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجاً فَقِيهٍ عَالِمٍ وَرَعٍ وَ أَمِيرٍ خَيِّرٍ مُطَاعٍ وَ طَبِيبٍ بَصِيرٍ ثِقَة»،
⏪ اول روحاني و عالِم فقيهِ بصير عادلي که مدير و مدبّر جامعه باشد؛
⏪دوم طبيب بصير ثقه که تا تشخيص نداد دارو ندهد امين باشد نسبت به مَحرم و امثال آن.
⏪سوم داشتن ارتش قوي و غني؛
«فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجاً»؛ اگر کشوري اين سه اصل را نداشت تمدّن ندارد.
(تفسیر سوره اعلی 13/11/98جلسه)4
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 خطر دیروز خطر امروز.
✅ برشی از کتاب #عدالت در گرداب
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(134)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#شهید_گمنام
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تشييع_پيكر_مطهر_شهداي_گمنام_در_آمل
📌 چند اصل حياتي
✅ اصل دوم. هر چند جنبه مادي و مُلكي خون شهيد، همچون دم قرباني، به خدا نمي رسد؛ (لن ينال الله لحومها و لا دمائها)،[ سوره حج، آيه 37.]ليكن صبغه ملكوتي آن كه كلم طيّب و صبغة الله است، به سمت بي سمتي خداي سبحان صعود مي كند؛(إليه يصعد الكلم الطيّب والعمل الصالح يرفعه) [سوره فاطر، آيه 10.]، و چون سراسر جهانِ طبيعت و فراطبيعت وجه خداست؛ (فأينما تولّوا فثّم وجه الله) [سوره بقره، آيه 115.]، شهيدي كه ناظر وجه خداست، با هر زبان زمزمه كند و در هر زمان قلب تاريخ گردد و در هر زمين بيارامد، دو عنصر محوري را كه ره آورد فرهنگ شهادت آور و شهيد پرور اسلام است، به همراه دارد؛ يكي در سپهر غيب و ديگري در پهنه شهادت.
▪ امّا آنچه به قلمرو غيب بر مي گردد، اين است كه چون دم شهيد به سوي فراسويي خداوند عروج كرد، خون بهاي او خداست و خون خواهي وي نيز در اختيار او است، از اين جهت حضرت ابا عبدالله الحسين(عليهالسلام) ثار الله است و خداي منّان نيز ثائر اوست و چون وجه خداوند از گزند زوال مصون است، مآثر خون شهيد و آثار دم طاهر او پايدار خواهد بود، و امّا آنچه به منطقه شهادت بر مي گردد، اين است كه به شهداي كربلا كه شهيدان ديگر راهيان همان راهند، گفته مي شود: «طبتم وطابت الارض التي فيها دفنتم و فزتم فوزاً عظيماً».[ اقبال الاعمال، ص 335.]
▪ همان طوري كه وجود عنصري حضرت ختمي مرتب مايه بركت مكّه بود، پيكر ظاهري شهيد راه آن حضرت پايه رحمت آمل و ديگر شهرهاي ايران اسلامي است، و اگر سرزميني در اثر آرميدن شهيد، طيّب و طاهر شد، از هر كوي و برزن آن، شجر شاداب و ثمر شيرين مي رويد و مي بالد و به بار مي نشيند: (والبلد الطيّب يخرج نباته بإذن ربّه).[ سوره اعراف،آيه 58.]
🔅🔅🔅
#کانال_قرآنی_رحیق
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب #سروش_هدایت(134) #آیت_الله_جوادی_آملی #اسلام_شناسی #آموزه_های_اسلامی #قرآن_شناسی #آموز
برشی از کتاب #سروش_هدایت(135)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#شهید_گمنام
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تشييع_پيكر_مطهر_شهداي_گمنام_در_آمل
📌 چند اصل حياتي
▪ پيشرفت علمي، نزاهت روحي، پايداري در قبال تهديد اكبر استكبار، پايمردي در برابر تحديد صهيونيست بين الملل، استقلال در قبال تطميع، استغنا در برابر تحبيب، و بالاخره حضور در صحنه سياست ديني و حفظ وفاق ملّي را مي توان ره توشه طيّب سرزمين معطّر شهدا دانست كه عارفانه شهود عيني را بر حصول ذهني ترجيح دادند و راه نزديك فنا را بر طي طريق پر پيچ و خم مدرسه مقدّم داشتند و هراس را از قرب به بارگاه عشق هراساندند و خوف و احتياط را به درس و بحث و اشتغال روزانه روانه كردند و با سرودن نغمه:
گرفتم گوشِ عقل و گفتم اي عقل
برون رو كز تو وارستم من امروز
▪ مرز خود را از محدوده تنگ منظرِ عاقلانِ خرد مدار جدا كردند و نامه اصحاب روايت و درايت را از صحيفه نوراني صحابه رؤيت بيرون بردند و با قطعنامه «لَكُمْ ذِهْنكُم و لَنا عَيننا، و لكم وهْمُكم و لَنا فَهْمُنا و لكم عِلْمكم و لنا عِشْقنا»، مترنّمانه چنين سروده اند:
عاقلان از مُورِ مرده در كشند از احتياط
عاشقان از لاابالي اژدها را كوفته
عاشقان با عاقلان اندر نياميزد از آنك
در نياميزد كسي ناكوفته با كوفته
[ديوان شمس تبريزي.]
▪ البته عالماني چون امام راحل(قدسسرّه) كه با بنان و بيان خويش، بنياني مرصوص بنا نهاد و در آن عاشقانِ شاهد پرورش داد، مداد آنان برتر از خون شهيدان است، زيرا معلّم هر رشته اي از متعلّم در آن فنّ برتر است. اما كساني كه جانمايه اي جز مفاهيم مشوب ذهني ندارند، هرگز تاب هماوردي خون پاك و سره سربازان حضرت مهدي(ارواحنا فداه) را ندارند.
همه حجّاج برفته حرم و كعبه بديده
تو شتر هم نخريده كه شكستست مهاره
سوي صحراي عدم رو، به سوي باغِ اِرم رو
مي بي دُرْد نيابي تو درين دور زمانه[ديوان شمس تبريزي.]
▪ تفاوت عاقلان و عاشقان در درجه بهشت است، ولي تباين شهيدان با دنياطلبان در حق و باطل، صدق و كذب، آب و سراب و بالاخره در بهشت و دوزخ است.
بده آن باده جاني كه چنانيم همه
كه مي از جام و سر از پاي ندانيم همه
همه در بند هوايند و هوابنده ماست
كه برون رفته از اين دور زمانيم همه
همچو سُرنا بخروشيمِ بِه شُكر لب يار
همه دكان بفروشيم كه كانيم همه
مصحف آريم و به ساقي همه سوگند خوريم
كه جز از دست و كفت مي نستانيم همه[همان.]
🔅🔅🔅
#کانال_قرآنی_رحیق
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 مدیریت فرهنگ عمومی
🔹 فرهنگ عمومی را درست است که عابدانه می شود اداره كرد، یك؛ درست است که زاهدانه می شود اداره كرد، دو؛ ولی فرهنگ عمومی را عارفانه اداره كردن سودمندتر است. یك عابد وقتی كه می خواهد دستور بدهد، می گوید این كار را نكن چون حرام است و در قیامت به جهنم می روی؛ یك زاهد وقتی كه می خواهد نصیحت بكند، می گوید این كار را نكن چون خدا خوشش نمی آید و این عذاب است؛ اما وقتی مثل حضرت امیر عارفانه باشد، وقتی حضرت امیر میخواهد نصیحت بكند درست است كه می گوید جهنم هست، اما می گوید دست به سم نزن! من می بینم که این بدبو است، چون خودش فرمود: «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یقِیناً»؛[1] فرمود جهنم الآن برای من روشن است، فرمود دست به آن لجن نزن! اگر بگویی لجن است، باید عارف باشد برای اینكه درونش را باید ببینی؛ اگر بگویی معصیت است و جهنم است می شود یا زاهد یا عابد.
🔹 حضرت در آن خطبه معروف فرمود كسی آمده به من یك چیزی بدهد ـ حلوایی داد ـ گفت: «بِمَلْفُوفَةٍ فِی وِعَائِهَا وَ مَعْجُونَةٍ شَنِئْتُهَا كَأَنَّمَا عُجِنَتْ بِرِیقِ حَیةٍ أَوْ قَیئِهَا»؛[2] فرمود یك كسی شبانه یك حلوایی آورد برای من، من از بویش بدم آمد؛ مثل اینكه آب دهان مار را بگیرند و خمیر درست كنند یا قی كرده افعی را بگیرند و خمیر درست كنند، رشوه بود! خب رشوه حرام است، وقتی زاهد بخواهد بگوید، می گوید رشوه حرام است؛ عابد بخواهد نصیحت كند، سخنرانی كند و موعظه كند می گوید حرام است، این كار را نكن جهنم می روی؛ اما عارف وقتی می خواهد بگوید رشوه نگیر چه میگوید؟ همین خطبه حضرت امیر را می خواند، می گوید این لجن است، این آبروبر است این كار را نكن! فرمود من بدم می آید، از بویش بدم آمد! خب آدم بالا آورده خودش را نمیخورد چه رسد به بالا آورده مار، این می شود نصیحت عارفانه. به سلمان گفت دست به این مار نزن! این «لَینٌ مَسُّهَا قَاتِلٌ سَمُّهَا».[3]
🔹 كسی كه «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یقِیناً» می گوید که صحنه قیامت برای من روشن است، وقتی می خواهد نصیحت كند از آن واقع خبر می دهد، این كار را می كند. فرمود خدای ناكرده بیراهه نروید، نفرمود عاقبتش بد است و جهنم می روید، آن نصیحت عابد و زاهد است؛ البته آن فرمایشات را هم حضرت دارد، اما تعبیر «أوبی»، «موبی»، «وبی» این تعبیرات تقریباً چهار جای نهج البلاغه آمده است، فرمود به بیت المال دست درازی نكنید این وباخیز است. فرمود با مال مردم بازی نكنید، با آبروی مردم بازی نكنید، با بیت المال بازی نكنید آبروبر است، این نصیحت عارفانه است نه نصیحت زاهدانه، چون خودش می بیند. پس یك كسی از باب «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یقِیناً» صحنه قیامت و پشت پرده را می بیند و می خواهد نصیحت بكند، او می گوید این وباخیز و آبروبر است، یك وقت است نه عابد و زاهد است یا فقیه است یا محدث است می گوید این كار حرام است و خدا در قیامت عذاب می كند، هر دو حق است اما این «فرهنگ عمومی علوی» عارفانه است، آن فرهنگ زاهد و عابد زاهدانه و عابدانه است، آن هم خوب است و دستور دین ما است، حرفی در آن نیست و «مما لا ریب فیه» است، جهنم هست اما این می گوید كه این آبروبر است مواظب خودتان باشید.
[1]. غرر الحكم و درر الكلم، ص566.
[2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه224.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), نامه68.
📚 دیدار جمعی از مسئولین با حضرت استاد
تاریخ: 1389/02/04
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
دائم الصلاة.mp3
780.2K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌 دائم الصلاة
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
.
@rahighemakhtoom
#دانستنی_های_قرآنی
✅ زهراوان
زَهراوان یا زهراوین (به معنای دو سوره درخشان[۱]) نام دو سوره بقره و آل عمران است.[۲]
علت نامگذاری آن است که این دو سوره مشتمل بر احکام و اسماء الهی درخشان است.[۳]
📝 پانویس
:
1. قرائتی، تفسیر نور، ۱۳۸۸ش، ص۴۴
2. خرمشاهی، دانشنامه قرآن، ۱۳۷۶ش، ج۲، ص۱۲۳۶.
3. حریری، فرهنگ اصطلاحات قرآنی، ۱۳۸۴ش، ص۱۸۴
🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#حدیث
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه55 ( دوشنبه 14-11-1398)
🔅🔅🔅
▪ وبالإسناد، قال حدثنا الحسین بن أحمد بن إدریس ، قال حدثنا أبی ، قال حدثنی محمد بن علی ، عن محمد بن الحسین بن أبی الخطاب ، عن أبی داود المسترق ، واسمه سلیمان بن سفیان ، قال قال الصادق جعفر بن محمد(علیهما السلام )یقوم الناس عن فرشهم علی ثلاثه أصناف فصنف له و لا علیه ، وصنف علیه و لا له ، وصنف لا له و لا علیه ،فأما الصنف ألذی له و لا علیه فهو ألذی یقوم من منامه ویتوضأ ویصلی ویذکر الله ( عز و جل )، والصنف ألذی علیه و لا له فهو ألذی لم یزل فی معصیه الله حتی قام فذلک ألذی علیه و لا له ، والصنف ألذی لا له و لا علیه فهو ألذی لایزال نائما حتی یصبح فذلک ألذی لا له و لا علیه.
📚 ( امالی شیخ طوسی صفحه 432 .)
✅ مردم دنیا که صبح از خواب برمیخیزند، بر سه نوع اند:
🔸 یک دسته هستند که این بیدارشدن از خواب و بیرون آمدن از بستر برای آنها خیر است و شرّی ندارد، به له آنهاست و علیه آنها نیست.
🔸 یک دستۀ دیگر هستند که بیرون آمدنشان از بستر، علیه آنهاست و به نفعشان نیست.
🔸 صنف دیگری هم هستند که از خواب بلند میشوند، این بیرون آمدن از بستر، نه علیه آنهاست و نه له.
⏪ صنف اول که بیدار شدن آنها از خواب به نفع آنهاست، کسانی هستند که وضو میگیرند و نماز میخوانند. ظاهراً از ادامۀ حدیث اینطور فهمیده میشود که مراد از صلاة، نماز صبح نیست؛ چون آن صنف سوّم که لا له و لا علیه است، آنجا هم باید نماز صبح بخواند، اگر نخواند که علیه او است. بنابراین، مراد از نماز، اینجا نماز صبح نیست، یا نافلۀ صبح است یا نافلۀ شب. این بیدارشدن، به نفع اوست، به ضرر او نیست.
📼 نقل کردند از قول مرحوم آقای طباطبائی رضوان الله علیه که ایشان اوائلی که وارد نجف شده بودند، با مرحوم حاج علی میرزا علی آقای قاضی تازه آشنا شده بودند، یک روز مرحوم آقای قاضی ایشان را در کوچه میبینند، آن عارف بزرگ نامدار ، به او میگوید: پسرم! اگر دنیا میخواهی، نماز شب بخوان! و اگر آخرت میخواهی، نماز شب بخوان! تهجّد اینقدر مهم است .
▪ برای امثال ماها که روز گرفتاری و مشکلات داریم، اگر بخواهیم یک رابطۀ خوبی، یک ،مشغولیم استغاثه ای، یک تضرّعی داشته باشیم در بین این همه گرفتاریها، چاره این، ظاهراً نماز در «یصلّی» منحصر است در همین که انسان سحر بلند شود. این سحر است. این، یک صنف.
⏪ صنف دوّم، گروهی هستند که در حال خواب و در بستر خواب هم با معصیت الهی، معصیتهای قلبی، جوانحی مشغول است تا از خواب بلند میشود. این بیدارشدن، به ضرر اوست؛ چون بیدار هم بشود، آن معصیت را ادامه میدهد!
⏪ صنف سوّم که بیدارشدن نه به نفع اش است، نه به ضررش، کسی است که از اول شب تا صبح میخوابد. علی الظاهر مراد از صبح، اول فجر است یا بین الطلوعین مثلاً، از خواب برمیخیزد نماز صبح اش را میخواند، یک فریضه ای بر عهدۀ اوست، واجب است، باید بجا بیاورد، آنرا بجا میآورد، دیگر خیری از این بلندشدن نمیبیند، بیدارشدن او نه به ضرر اوست نه به نفع او. این هم صنف سوّم.
🍀🍀🍀
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
046.mp3
5.63M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه46
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
.
@rahighemakhtoom
پالایش 11-27-10-98.mp3
15.23M
#آوای_زندگی
#شرح_دعای_وضو
#نگاشت_صوتی 19
📌گاف لام
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom