eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 معامله با خدا 🔹 چقدر این کتاب غنی و بوسیدنی است! بارها به عرض شما رسید، قرآن کریم از مال به عنوان عامل قوام ذکر کرده است و کسی که جیب و کیفش خالی است قرآن او را گدا نمی ‌داند، ما در فارسی می ‌گوییم گدا، در عربی می ‌گویند «فاقد»، یعنی مال ندارد. قرآن نمی ‌گوید کسی که دستش تهی است او «فاقد» است، می ‌گوید آن کسی که جیبش خالی است، کیفش خالی است و دستش تهی است او فقیر است، فقیر به معنی گدا نیست، فقیر بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است قدرت قیام ندارد. 🔹 این کتاب بوسیدنی است! نمی‌ خواهد بگوید أشرافی زندگی کنید، ولی می‌ خواهد بگوید آبرویت باید محفوظ باشد. نمی‌ خواهد به مسئولین بگوید که این قدر به مردم بدهید که أشرافی زندگی کنند، اما این قدر جلوی مردم را باز بگذارید و حق مردم را نخورید، تا اینها ویلچری نشوند، همین! نگذارید مردم ویلچری بشوند. تعبیر فقیر این است، تعبیر مسکین این است ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِینِ﴾،[سوره توبه، آیه60. ] مسکین یعنی چه؟ مسکین که به معنی گدا نیست، مسکین یعنی زمین‌ گیر؛ این أهل سکون است، أهل حرکت نیست، فرمود بکوشید که مردم بتوانند روی پای خودشان بایستند، ما به اندازه کافی به اینها دادیم شما اختلاس نکنید و نجومی نگیرید، بگذارید اینها روی پای خودشان بایستند، همین! بعد از اینکه در سوره مبارکه «نساء» اوایلش فرمود: مال ویلچر نیست، مال پای استوار شماست، مال عامل قیام شماست، این عامل قیام را به دست سفهاء ندهید ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِیاماً﴾[سوره نساءآیه5. ] اگر می‌ خواهید قیام داشته باشید و در برابر بیگانه مقاوم باشید باید جیب شما پر باشد، همین! جیب شما پر باشد هم نه به معنی أشرافیت است، آن را هم در آیات فراوانی جلویش را گرفته است؛ یعنی آبرویتان محفوظ باشد، همین! این کتاب بوسیدنی نیست؟ ای کاش به ما می‌گفتند هر شب قرآن به ‌سر بکنید! 🔹 فرمود این مال عامل قیام شماست مواظب باشید به دست هر کسی ندهید. بخواهید رأی بدهید، انتخابات داشته باشید و نماینده انتخاب بکنید، نماینده ‌ای [باشد] که نه بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد و مردم را ویلچری نکند، همین! مواظب باشید که مردم ویلچری نشوند، همین! این وظیفه شماست! وظیفه همه ماست! ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ﴾، قرآن چه بگوید؟ چگونه شفاف ‌تر بگوید؟ فرمود: ﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ﴾، نفرمود برای ترس از گدایی! فرمود: ﴿خَشْیةَ إِمْلاقٍ﴾، ملتی که جیب و کیفش خالی است او اهل «املاق» است، «املاق» یعنی تملّق و چاپلوسی. وقتی کسی جیبش خالی است مدّاحی این شخص را بکند، ثناخوانی آن شخص را بکند یا به خیال این بدِ او را بگوید یا خوبی این را بگوید، فرمود این تملّق است؛ انسان بزرگ ‌تر از آن است که تملّق بکند! انسان برتر و شریف‌تر از آن است که أهل «املاق» باشد! شما برای ترس «املاق» خود این کار را نکنید؛ ما کسی که جیبش خالی است را نمی‌ گوییم چاپلوس، ولی قرآن می ‌گوید چاپلوسی می‌ آورد، «إملاق» تملّق می‌ آورد، عظمت و جلال و شکوه انسانیت را از انسان می‌ گیرد. این بیان نورانی حضرت امیر که همان قرآن ناطق است فرمود: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ‏ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَة»؛[نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت258. ] احساس کردید در اثر نداری و فقر چاپلوس هستید، با خدا معامله کنید! 📚 درس تفسیر سوره مبارکه تکویر جلسه 3 تاریخ: 1398/09/25 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
053.mp3
10.12M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🌟واعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَد بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَة، وَ لاَ لاَِحَد قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً 🍃«و بدانيد هيچ کس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت» 📚 ۱۷۶ 🔻🔻🔻 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره ماعون.docx
25.5K
سوره ماعون 📌 نگاشت 12: پویش موضوعی سوره ماعون ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره ماعون حاوی بیش از280 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
انتخاب ها و آزمون ها2.22-11-98.mp3
13.94M
📌انتخاب ها وآزمون ها2 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (66) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي ✅ 11 ـ ويژگيها و آثار حمد ▪ حمد و سپاس خداي را به سانِ حمد نزديكترين فرشتگان و كريمترين بندگان و پسنديده ترين حامدانش؛ حمدي كه همانند برتري خدا بر همه‌ي آفريدگان، از همه‌ي سپاسها برتر است[حمد خدا از هر حمدي برتر است؛ همان گونه كه خود خدا، بر همه آفريدگانش برتري دارد. همان طور كه وجود خدا مستقل و بالذات است و ديگران بالتبع، بالعرض و بالغير، حمد نيز بالذات از آنِ خداي سبحان است و بالعرض و بالتبع براي غير خدا و بازگشت حمد غير خدا به حمد خداست]) ▪ يعني تفاوت حمدها مانند تفاوت محمودها باشد).و سپاس خداي را در برابر نعمتهايي كه به ما و گذشتگان عطا كرد و به آيندگان مي بخشد؛ حمدي به گستردگي آنچه علم خدا به آن احاطه دارد و به ميزان چندين برابر هر يك از آنها؛ حمدي جاويدان تا روز قيامت[حقيقت انسان، پايان ناپذير است، از اين رو بايد در پي كمال پايان ناپذير باشد. ▪ در حريم انسان، «إلي»، «حتّي» و «متي» راه ندارد. پس بايد انديشه اي زوال ناپذير داشته باشد و ره توشه او ابدي باشد. انسان ابدي با كارهاي موقت نمي تواند زندگي جاويد را تأمين كند.]؛ حمدي به آن گستردگي كه نه مرزپذير است و نه شمارش بردار؛ نه پاياني براي امتداد آن و نه تماميتي براي زمان آن است؛ حمدي كه عامل رسيدن به طاعت و عفو او باشد و سبب رضايتش و وسيله‌ي مغفرتش و راهي براي بهشتش و رهاننده از عذابش و مايه‌ي ايمني از خشم او و پشتيباني بر طاعت او ومانعي در برابر معصيت و دستياري بر اَداي حقش؛ حمدي كه با آن در رديف اولياي سعادتمند خدا و در سلك شهيدان[اشتياق امام سجّاد (عليه السلام) به شهادت (كه در اين جا مراد شهادت در ميدان جنگ است) از آن روست كه خداي سبحان دين خود را به انسانها سپرده، ياري دين را از آنان خواسته است و سنت الهي بر اين است كه دين خود را حفظ و اِحيا كند. بر اين اساس، هر كس بايد بكوشد دين خدا به دست او اِحيا شود و اين افتخار و سعادت عظيم بهره‌ي او گردد: قل لو كنتم في بيوتكم لبرز الذين كتب عليهم القتل إلي مضاجعهم (سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 154)؛ ▪ اگر گروهي به ياري دين حق برنخاستند خداي سبحان از ياري دينش دست برنمي دارد، بلكه گروه ديگري را مشتاقانه به جبهه ها اعزام مي كند و از طرفي به آنان شوق جهاد و شهادت و از سوي ديگر به خانواده هايشان توفيق صبر و بردباري عطا مي كند كه مايه شگفتي ديگران است و اين صحنه ها در دفاع هشت ساله‌ي ايران اسلامي به خوبي مشهود بود.]راه او قرار گيريم؛ زيرا او سرپرستي ستايش شده است[جمله «إنّه ولىٌّ حميد»، استدلالي بر مضامين دعاست؛ چون انسان كه تحت ولايت خداي سبحان است، از او كه حميد مطلق و محمود صرف است و همه‌ي امور به دست اوست مي خواهد تا او را به مقام حمد برساند.]. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
054.mp3
7.37M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی ▪ انسان دو وظیفه دارد که هم با آسایش زندگی کند هم جامعه را مرفّه کند: 🔸یکی تا نفس می‌کِشد، تلاش در تولید؛ حالا یا تولید علم و فرهنگ است اگر برای حوزه و دانشگاه است، یا تولید کشاورزی و دامداری و صنعت و اینهاست اگر برای اصناف دیگر است. 🔸فرمود تا نفس می‌کشید، تولید!بیکاری و تعطیلی از بدترین رذایل اخلاقی است! 🔹 دوم هم قناعت در مصرف... این دو کار وظیفه ماست طبق رهنمود حضرت: تلاش در تولید، قناعت در مصرف. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن /سوره احزاب، آيات25 الي 29 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 محترم شمردن آرای مردم 🔹 خیرات که «عند الله» است، نصیب کسی می شود که از نظر عقیده مؤمن باشد و از نظر عمل، این امور را داشته باشد: ﴿وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ﴾ که گذشت، ﴿وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ﴾ که بیان شد، ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾،[1] این ﴿أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾ نشان می دهد که هیچ کسی نمی تواند بگوید من دخالتی در سیاست ندارم، دخالتی در کارهای اجتماعی ندارم، من در انتخابات بی رأی هستم یا من در فلان امر اجتماعی بی تفاوت هستم؛ فرمود این امر شماست و شما باید حتماً در مشورت دخالت کنید! پس هم از نظر عبادی باید مؤمن بود و صوم و صلات را داشت و هم کارها را با مشورت انجام داد، در مشورت شرکت کند و رأی خاص خودش را بدهد؛ حالا هر کسی را که قبول کرد! امّا اینکه فاصله بگیرد از جامعه و دخالت در امور اجتماعی نکند، این آیه آن را روا نمی دارد. فرمود این امرتان را با مشورت انجام بدهید: ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾؛ یعنی حتماً در مشورت شرکت می کنند. 🔹 در بحث های قبل هم اشاره شد که اینها «امرُ الله» را با «امرُ الناس» اشتباه گرفتند، خیال کردند حکومت بر مردم و تدبیر امور مردم جزء «امرُ الناس» است که با مشورت حلّ می شود. بنابراین هیچ کسی حق ندارد که در کارهای جامعه بگوید به من چه! یا به تو چه! همه باید شرکت کنند، کارهای جامعهٴ اسلامی این طور است؛ منتها در سوره مبارکهٴ «آل عمران» فرمود که تصمیم نهایی را پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) می گیرد که فرمود: ﴿وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأمْرِ﴾، امّا ﴿فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَی اللّهِ﴾،[2] در پایان همان آیه هم فرمود تصمیم نهایی با توست؛ ولی آرای مردم محترم است، مردم را در مشورت شرکت بدهید، هم در این آیه می فرماید مردم شرکت می کنند و هم در آیه سوره «آل عمران» گذشت که وجود مبارک پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) موظف بود که آرای مردم را محترم بشمارد. 🔹 در حکومت ها هم کلید تمام آن مبانی عدل است؛ یعنی اگر می گویند مواسات، مساوات، محیط زیست، زندگی مسالمت آمیز، حفظ هم جواری و عدم دخول در شئون دیگری، همه این امور که جزء مبانی حقوقی است و مورد قبول هست، کلید همه اینها عدل است و عدل هم یعنی «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه»،[3] اینها تا عدل موافق هستند، امّا از این به بعد دستشان خالی است؛ اینها کسانی می باشند که ـ معاذ الله ـ خودشان را به جای «الله» می نشانند؛ یعنی تفکر فرعونی و «تفرعن» در همه اینها هست که عدل را خودشان تفسیر و تطبیق می کنند؛ جای اشیا و اشخاص را خودشان معین می کنند؛ چه کسی تروریست است را خودشان مشخص می کنند، چه کسی تروریست نیست را هم خودشان مشخص می کنند، معنای تروریست چیست را خودشان مشخص می کنند، معنای تروریست چه چیزی نیست را هم خودشان مشخص می کنند؛ یعنی این «تفرعنی» که در آنهاست ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الأعْلَی﴾[4] این کاری می کند که کار الهی باشد؛ یعنی «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه»؛ را خودش تفسیر و تطبیق می کند، با اینکه عدل را که «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه وَ مَقْطَعِهِ» است، باید خالق و آفریدگار اشیا بیان کند و در این جهت هیچ فرقی نیست که حکومت استبدادی باشد، سلطنتی باشد، جمهوری باشد، مشروطه باشد یا مطلقه باشد، در همه موارد منبعی می خواهیم که آن منبع مورد استفادهٴ آن مبانی باشد؛ مثل اینکه فقه ما یک مواد دارد که در رساله عملیه است، یک مبانی دارد که در فنّ اصول هست و یک منبع دارد که کتاب و سنّت است، بالاخره باید از منبع این مبانی را استفاده کرد؛ لذا فرمود امر آنها غیر از «امرُ الله» است، «امرُ الله» را براساس ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلّهِ﴾ با مشورت نمی شود حلّ کرد، ولی هرگونه حکومتی باشد ـ درباره موضوعات ـ با مشورت انجام می شود و اینها غیر از «امرُ الله» است ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾. [1]. سوره شوری, آیه38. [2]. سوره آل عمران, آیه159. [3]. ر.ک: نهج البلاغة، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ‏ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا». [4]. سوره نازعات, آیه24. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری جلسه 35 تاریخ: 1394/08/20 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
✅* انسان مالک بدن خود نیست که هرچه خواست با آن بکند و هر بلائی سر آن بیاورد؛این بدن از جانب خداوند امانت است و ما باید این امانت را به بهترین وجه در مسیر خود خداوند صرف نماییم. لذا باید در همه کارها به جهت حفظ سلامتی و عافیت توجه کامل داشته و نعمت سلامت را به راحتی از دست ندهیم. علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی 📚منبع: 'نورمجرد' جلد دوم، ص۵۴۱ @rahighemakhtoom
🔹 فرمود: «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»حالا بروید بررسی کنید ببینید در قلب شما چه کسی است؟ مگر شما نمی‌ خواهید «مستجاب الدعوة» بشوید؟! بروید در یک گوشه حساب بکنید. می‌ گوید این دعایی که می‌ کنید می ‌گویید خدای بعلاوه اینها یا اینهای بعلاوه خدا یا خدا، خدا! حضرت آیت الله حسن‌زاده را خدا حفظ کند! فرمود چرا خدا خدا نمی ‌کنی؟! به مجاز این سخن نمی ‌گویم ٭٭٭ به حقیقت نگفته ‌ای الله چرا خدا خدا نمی ‌کنی؟! در آن غزل دارد چرا به سر و سینه ‌ات نمی ‌زنی؟! چرا خدا خدا نمی‌ کنی؟! فرمود ما حرف‌ هایمان را زدیم! ما در نماز و روزه گفتیم که چه چیزی واجب است و چه چیزی مستحب است اینها را گفتیم، در حج گفتیم، در زکات گفتیم، در خمس گفتیم، در فلان گفتیم در استجابت دعا هم می ‌گوییم، حالا شما بروید خودتان حساب بکنید، ببینید اگر در قلب خود خدا هست و خدا هست و خدا هست و خدا هست یقیناً دعای شما مستجاب می ‌شود 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom