#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_همزه
#سوره_همزه
🔅🔅🔅
📌نگاشت10:نکات تفسیر ی آیه 4 سوره همزه
الهمزة ٤
✅ کَلاَّ لَيُنْبَذَنَ فِي الْحُطَمَةِ
🔹 «لَیُنبَذَنَّ»: قطعاً و مسلّماً پرت میگردد و فرو انداخته میشود.
🔹 «الْحُطَمَةِ»: بسیار در هم شکننده و خُرد کننده. نامی از نامهای دوزخ است و بیانگر این واقعیّت است که تأثیر آن همسان تأثیر آذرخشهای آسمانی و امواج انفجاری مهیب است که نه تنها ساختمانهای عظیم را تخریب میکنند، بلکه شاخههای آهن و ستونهای عظیم را هم خم مینمایند و درهم میشکنند.
✅ ۱ - مؤثر دانستن ثروت، در جاودانگى و رهایى از نابودى و مرگ، پندارى نادرست و ناروا است. (أخلده . کلاّ)
🔹 حرف «کلاّ»، مخاطب را از پذیرش گفتارهاى بیان شده در جملات پیش، بازمى دارد.
✅ ۲ - لزوم پرهیز از زراندوزى، سخن چینى و تمسخر مردم (همزة لمزة . الذى جمع مالاً ... کلاّ)
✅ ۳ - عیب جویان، غیبت کنندگان، سخن چینان، بدگویان، تمسخرکنندگان مردم و زراندوزان، در آتش جهنم افکنده خواهند شد. (لینبذنّ فى الحطمة) آیات بعد، بیانگر آن است که مراد از «حطمة»، آتش جهنم است.
✅ ۴ - سوگند خداوند، در تأکید برافکنده شدن دوزخیان در آتشِ جهنم (لینبذنّ) حرف «لام» در «لینبذنّ»، نشانگر قسم محذوف است.
✅ ۵ - آتش جهنم، دوزخیان را در هم شکسته، آنان را به شدّت خرد خواهد کرد. (الحطمة)
🔹 «حَطْم» (ریشه «حطمة»)، به معناى شکستن چیزى مانند هیزم است. این کلمه - با گذشت زمان - در مورد ریز ریز کردن کامل استعمال شده است (مفردات). وزن «فُعَلَة»، براى مبالغه به کار مى رود و دلالت دارد که کار، به صورت عادت در آمده است. (مجمع البیان)
✅ ۶ - «حطمة»، از نام هاى جهنم (الحطمة)
✅ ۷ - غیبت کنندگان، عیب جویان و زراندوزان، مردمى خوار و بى ارزش در پیشگاه خداوند (همزة لمزة . الذى جمع مالاً ... لینبذنّ)
🔹 «نَبْذ»، به معناى افکندن و دور انداختن چیزى، بر اثر بى اعتنایى به آن است. (مفردات)
✅ ۸ - امتناع دوزخیان از ورود به جهنم، امکان پذیر نیست. (لینبذنّ) 🔹 مجهول بودن «لینبذنّ»، بیانگر آن است که ورود دوزخیان به جهنم، به اختیار آنان نبوده و آنها مقهور مأموران الهى اند.
✅ ۹ - تناسب کیفرهاى اخروى، با گناهان انسان (همزة لمزة ... لینبذنّ فى الحطمة)
🔹 برگزیدن نام «حطمة» - که نشانگر درهم شکسته شدن جهنمیان در آتش است - ممکن است در ارتباط با گناه «هَمْز» و «لَمْز» باشد که باعث شکسته شدن شخصیت و اعتبار کسى نزد دیگران است. مادّه «نبذ» نیز که بر افکندن تحقیرآمیز دلالت دارد، چه بسا ناظر به تناسب آن با استهزاها و متلک انداختن هاى فرد دوزخى باشد.
✅ ۱۰ - درهم شکسته شدن در آتش جهنم، کیفرى مناسب براى درهم شکستن شخصیت مردم (همزة لمزة ... لینبذنّ فى الحطمة)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_همزه
#سوره_همزه
🔅🔅🔅
📌نگاشت10:نکات تفسیر ی آیه5و6 سوره همزه
الهمزة ٥
✅ وَ مَا أَدْرَاکَ مَا الْحُطَمَةُ
✅ ۱ - ویژگى هاى آتش جهنم و شدّت آن، فراتر از حد تصور و بیان است. (و ما أدریک ما الحطمة)
✅ ۲ - ابزار شناخت حقیقت آتش جهنم، در اختیار همگان نیست. (و ما أدریک ما الحطمة)
✅ ۳ - پیامبر(ص)، در شناخت ویژگى هاى آتش جهنم، نیازمند تعلیم الهى است. (و ما أدریک ما الحطمة)
🔅🔅🔅
الهمزة ٦
✅ نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ
🔹 «الْمُوقَدَةُ»: فروزان. برافروخته.
✅ ۱ - پیدایش آتش جهنم و برافروخته شدن آن، وابسته به خداوند و خواست مستقیم او است. (نار اللّه)
🔹 استناد آتش جهنم به خداوند - با آن که هر آتش دیگرى نیز مخلوق او است - نشانگر ظهور وابستگى آن به خداوند است; به گونه اى که تنها، به فرمان او برمى افروزد و مى سوزاند.
✅ ۲ - دوزخیان در قیامت، به حاکمیت اراده خداوند بر آتش جهنم، به روشنى پى خواهند برد. (نار اللّه)
🔹 استناد «نار» به «اللّه»، بیانگر آن است که، استناد آتش جهنم به خداوند، بر کسى پوشیده نخواهد ماند، گرچه درباره آتش هاى دنیا، این حقیقت مخفى مانده و استناد آن به اسباب و علل مادى، انسان را از آن غافل ساخته باشد.
✅ ۳ - خداوند، مالک و صاحب اختیار آتشى است که در قیامت، زراندوزان غیبت کننده و عیب جو را درهم مى شکند. (و ما أدریک ما الحطمة . نار اللّه)
🔹 «نار اللّه»، خبر است براى ضمیر محذوف که به «الحطمة» برمى گردد.
✅ ۴ - آتش جهنم، آتشى بى نظیر و شدیدتر از هر آتش دیگرى است. (نار اللّه) توصیف خداوند به خالق و مالک آتش جهنم، بیانگر تفاوت آن، با دیگر آتش ها است.
✅ ۵ - آتش جهنم، همواره برافروخته شده و شعله هاى تازه پیدا مى کند. (الموقدة)
🔹 «ایقاد» (مصدر «موقدة») یا از «وَقَدْ» (آتش و بر افروخته شدن آن) و یا از «وَقود» (هیزم ویژه آتش)، گرفته شده است. توصیف آتش جهنم به «موقدة» - با آن که آتش از افروخته شدن و افروزنده انفکاک ندارد - اشاره به حدوث پیاپى این وصف دارد; به گونه اى که نه تنها هرگز خاموش نمى شود; بلکه همواره شعله هاى جدید دارد.
✅ ۶ - وجود مأمورانى الهى، براى برافروختن آتش جهنم (الموقدة)
🔹 «موقدة» اسم مفعول و حاکى از وجود فاعلى است که آتش را شعلهور ساخته است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(78)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 تفسير
🔹 يوم: يوم در عرف به معناي پاره اي محدود از امتداد زمان است؛ كم باشد يا زياد و از اين رو هم بر فاصله بين طلوع و غروب خورشيد اطلاق مي شود و هم بر مقاطع وسيعتري از زمان. در قرآن كريم يوم به معناي «ظهور» نيز آمده است؛ مانند: (كل يوم هو في شأنٍ)[ سورهي الرحمن، آيهي 29.].
▪ در اين آيهي كريمه يوم به معناي متعارف آن نيست؛ زيرا خود يوم به معناي متعارف نيز شأن جديد فيض خداست و چون الفاظ براي ارواح معاني وضع شده است، اين گونه استعمال حقيقي است، نه مجازي.
🔹 الدّين: دين خضوع و انقياد در برابر برنامه يا مقرراتي معين است. بنابراين، در معناي «دين» دو قيد معتبر است: يكي انقياد و خضوع و ديگري اين كه آن انقياد در برابر برنامهي خاصي باشد و اما مفاهيمي مانند: طاعت، تعبّد، محكوميّت، مقهوريّت، تسليم، قانون يا جزا، معناي اصلي كلمهي دين نيست، گر چه به آن نزديك و از لوازم آن است.
✅ برهاني ديگر بر اختصاص حمد
آيات دوم و سوم سورهي مباركهي حمد مشتمل بر چهار برهان بر اختصاص حمد به خداي سبحان بود. آيهي كريمهي (مالك يوم الدين) نيز با بيان اسمي ديگر از اسماي حسناي خداوند سبحان، برهاني ديگر بر ضرورت حمد و اختصاص به ذات اقدس الهي است. تقرير برهان بدين گونه است:
▪ خداي سبحان مالك مطلق سراسر عوالم هستي است و مالكيت مطلق او در آن روز ظهور مي كند و چون صاحب چنين سلطه و مالكيتي محمود و مشكور است، بنابراين خداي سبحان محمود و مشكور است.
توضيح اين كه، خداي سبحان مدبّر و مربّي انسانهاست و چون بدون حيات جاويد ابدي راه كمال انساني مسدود خواهد بود، با برپا كردن قيامت، راه تكامل نهايي انسان را باز مي كند و چون رها كردن انسانها به حال خود، عامل تباهي آنان خواهد شد، آنان را به خود وا نمي گذارد، بلكه با اعتقاد به قيامت و ياد معاد كه بهترين عامل رهايي انسان از تباهي است[1]، آنان را مي پروراند و سرانجام نيز در قيامت پاداش كار نيك آنان را مي دهد.
🔹 بنابراين، خداي سبحان اولاً، با برپا كردن قيامت، راه تكامل انسان را باز و هموار مي كند. ثانياً، با اعتقاد به قيامت و ياد معاد آنان را تطهير مي كند و ثالثاً، در قيامت پاداش نيكوكاران را به آنان عطا مي كند. از اين رو خداي سبحان، محمود و مشكور است.
🔹 آيهي كريمهي (مالك يوم الدين) افزون بر آن كه برهاني بر ضرورت حمد خداي سبحان است و از اين جهت با گذشته مرتبط است، سندي براي «معبود» و «مستعان» بودن خداوند نيز هست و از اين جهت با آيهي بعد ارتباط دارد.
=================
[1]ـ نزاهت انسان از گناه و آراسته شدن او به اطاعت و عبادت، يا بر اثر ترس از جهنّم است يا شوق بهشت و يا عاملي برتر كه آن خوف از هجران و شوق به لقاي حق است. بهشت نيز درجاتي دارد: درجه اي از آن، جنات تجري من تحتها الأنهار (سورهي بقره، آيهي 25) است و درجهي ديگر «جنّت لقاي ربّ». متوسّطان از اهل ايمان تنها به باغهاي بهشتي و جويباران جاري در زير درختان آن دست مي يابند؛ اما اوحدي از مؤمنان، گذشته از اين، به مقام «عنداللّهي» نيز مي رسند: إنّ المتقين في جنّات و نهر في مقعد صدق عند مليكٍ مقتدر (سورهي قمر، آيات54 ـ 55).
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_علی
#امیر_المومنین
#عید
#عید_نوروز
#باز_نشر
📌عید عاقلان
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
مسئولیّت عواقب و پیامدهای ناموزون جهالت و عدم ادراک و اطّلاع صحیح #جامعه نسبت به مبانی و آموزه های دینی ، بر عهده ی کسانی است که بدون آمادگی و استعداد کافی و ناپختگی در مسائل دینی ، زبان به طرح مسائل و #مبانی_دینی گشاده و یا قلم در ابلاغ و اظهار حقایق شرع دوانیده، مردم را از راه به بیراهه و از صراط مستقیم به انحراف و اعوجاج می کشانند، و یا آنکه خدای ناکرده با علم و اطلاع از قضایا و مسائل وحیانی ، به جهت مصالح #دنیوی و منافع چند روزه ی گذرا ، با #فرهنگ و #آیین_باطل مردم همراهی و هم رأیی می نمایند!
#آیت_الله_سید_محمد_محسن_حسینی_طهرانی_رضوان_الله_علیه
.
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام ص۷۷
@rahighemakhtoom
#بسم_الله_الرحمن_الرحيم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِین
@rahighemakhtoom
#بسم_الله_الرحمن_الرحيم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِین
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمر انسان، وابسته به تعالی او
#عمر هر کسی به دست خود اوست، نه به دست زمین است. اگر کسی بیست قدم علمی برداشت، بیست ساله است؛ و اگر نه، همان کودک بیست ساله است. این درخت را که می گوئیم بیست ساله است، یعنی چه؟ یعنی از آن وقتی که این درخت سبز شد، رشد کرد؛ بیست بار زمین به دور شمس گشت. فلان حیوان را می گوئیم بیست ساله است، آن هم به همین معناست. این سنگ را ما بیست سال اینجا گذاشتیم، این خانه را بیست سال است ساختیم؛ یعنی از آن وقتی که این دیوار ساخته شد، بیست بار زمین به دور آفتاب گشت؛ این معنی بیست سال است. این که عمر آدم را زیاد نمی کند!! این #مقلب_القلوب گفتن، یعنی خدایا! تحولی در درون ما ایجاد کن که ما هم به سمت فرشته ها برویم، ببینیم چه خبر است، از کجا آمدیم، کجا داریم می رویم!! ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۸۳/۱۲/۲۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سال_جدید
#سال_نو
#تحویل_سال
#تحول
#دعای_تحویل_سال
#یا_مقلب_القلوب_و_الابصار
@rahighemakhtoom
مادری که به یاد عزیز از دست رفته اش هر سال بر سر خاک او حاضر می شود و مجلسی جهت احیای نام و یاد او برپا می دارد بدان جهت است که همواره وجود مثالی و صوری فرزندش را همراه خود و در نفس خود دارد و نمی تواند آن را از خود جدا کند و پیوسته با یاد و خاطره ی او دل خوش و مأنوس می باشد؛ و همین طور است احیای افتخارات و ارزش های ملّی و دینی یک جامعه.
.
ادیان الهی از آنجا که وظیفه ی رشد و ارتقای نفوس بشر را به سوی کمالات و حقایق عالیه و راقیه دارند ، سعی و کوشش آنها در تصحیح و روش ها و #سنت_های_مردم_جاهلی است که با روش ناپسند و نامتناسب خود بدان خو کرده اند و بر آن پایدار و مستمر می باشند.
#آیت_الله_سید_محمد_محسن_حسینی_طهرانی_رضوان_الله_علیه
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام ص۷۷
@rahighemakhtoom
📌 تلنگر
حلول #سال_جدید در واقع به معنای انقضای یک سال از #عمر و نزدیک شدن یک سال به #مرگ و رفتن به #سرای_ابدی است ، و این تبریک دارد؟! و برای کسانی که روز گار خود را به امور عادی و عبث می گذرانند به طریق اولی باید موجب ندامت و سرشکستگی و خسران و ماتم باشد ، نه خوشحالی و شعف و سرور.
.
#آیت_الله_سید_محمد_محسن_حسینی_طهرانی_رضوان_الله_علیه
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام ص۳۳
@rahighemakhtoom
44.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تامل و درنگ
آدمی را عقل باید در بدن...
حیفه گوش نکنی
انتشار حد اکثری لطفا
@rahighemakhtoom
از دین خود، حفاظت کنید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_موسی_کاظم
#موسی_بن_جعفر
#امام_کاظم
#دین
#بیگانگان
@rahighemakhtoom