eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۹ اوقات پنج گانه ی نماز - صفحه ۲۰]  ۹ اوقات پنج گانه ی نماز در بعضی از آیات قرآن کریم تنها اشاره به یک نماز شده است مانند: نماز ظهر که می‌فرماید: «حافظوا علی الصلوات و الصلوة الوسطی» [۱] که نماز وسطی طبق تفسیر مشهور، نماز ظهر است، و گاهی اشاره به وقت سه نماز شده است مانند: «و أقم الصلوة طرفی النهار و زلفا من اللیل» [۲] که «طرفی النهار»اشاره به نماز صبح و مغرب و «زلفا من اللیل» اشاره به نماز عشا است. گاهی اوقات هر پنج نماز بیان شده است مانند: «و أقم الصلوة لدلوک الشّمس الی غسق اللیل و قرءان الفجر انّ قرءان الفجر کان مشهودا» [۳] ؛ «دلوک الشمس»؛ یعنی زوال خورشید و «غسق اللیل»؛ یعنی تاریکی شب که نماز از زوال خورشید تا تاریکی شب شامل نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا می‌شود و مقصود از «قرءان الفجر» نماز صبح است. سؤال: منظور قرآن کریم از این که می‌فرماید: نماز صبح مشهود است، منظور مشاهده ی چه کسانی است؟   پاسخ: از روایات استفاده می‌شود که نماز صبح مشهود فرشتگان شب و روز است. زیرا در آغاز صبح فرشتگان شب که مراقبان بندگان خدایند، جای خود را به فرشتگان روز می‌دهند و چون نماز صبح در همان آغاز طلوع اقامه می‌گردد، هر دو گروه آن را مشاهده می‌کنند و بر آن گواهی می‌دهند. ---------- [۱]: ۱. بقره / ۲۳۸. [۲]: ۲. هود / ۱۱۴. [۳]: ۳. اسراء / ۷۸. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢محتوای کلی کتاب مقدس پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: فان القرآن نزل علي خمسة وجوه حلال و حرام و محكم و متشابه و امثالفاعملوا بالحلال و دعوا الحرام و اعملوا بالمحكم و دعوا المتشابه و اعتبروا بالامثال. بر 5 قسم نازل شده: حلال و حرام و محکم و متشابه و مثالها؛ پس عمل کنید به و واگذارید را و عمل کنید به و دفع کنید را و بگیرید از مثالها. مستدرک الوسائل، ج 4، ص 234 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (53) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى نوزدهم ▫ استاد علامه طباطبايى (قدس سره) در تفسير حروف مقطعه مى گويد: با تدبر در سوره هايى كه حروف مقطعه همسان دارد، مانند سوره هايى كه با (الم، الر، طس يا حم) شروع مى شود، درمى يابى كه سوره هاى داراى حروف مقطعه مشترك، در مضامين و سياقها نيز با يكديگر مشابه و متناسب است و اين تشابه ويژه ميان سوره هاى مزبور با ساير سوره ها وجود ندارد. ▫ يكى از شواهد اين مدعا آن است كه سوره هاى داراى حروف مقطعه همسان با الفاظى همانند يا نزديك به هم آغاز مى شود، چنانكه در سوره هاى مصدر به (حم) با (تنزيل الكتاب من الله) يا الفاظ ديگرى كه مفيد همين مضمون است شروع مى شود و نظير اين مطلب در سوره هاى مصدر به (طس) است و همين طور سوره هايى كه با حروف مقطع (الم) آغاز مى شود، در آغاز آن نفى ريب از قرآن مطرح شده است. ▫ بر اساس شواهد مذكور مى توان حدس زد كه بين حروف مقطعه و مضامين سوره هايى كه با حروف مزبور آغاز مى شود پيوند خاصى است. يكى ديگر از شواهد اين مدعا، همان طور كه قبلا به اجمال اشاره شد، اين است كه هر گاه سوره اى داراى حروف مقطعه دو سوره ديگر باشد، جامع محورهاى اصلى محتواى آن دو سوره نيز خواهد بود؛ چنانكه سوره اعراف كه با (المص) آغاز مى شود جامع محتواى سوره هايى است كه با (الم) و (ص) آغاز مى شود و يا سوره رعد كه با (المر) آغاز مى شود جامع محتواى سوره هايى است كه با (الم) و (الر) شروع مى شود. حاصل اين كه، حروف مقطعه رموزى است ميان خداى سبحان و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) كه بر ما مستور است و فهمهاى عادى ما به آن راهى ندارد جز اين كه بدانى بين حروف مزبور و بين مضامين سوره مصدر به آنها ارتباط خاص است. (145) پاسخ استاد در پست زیر👇👇👇 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (53) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آ
⏪ پاسخ: راى استاد علامه (قدس سره) گرچه كوششى ارزشمند در جهت دستيابى به تفسير حروف مقطعه است و شواهدى نيز آن را تاييد مى كند، ليكن براى رسيدن به نصاب پذيرش نياز به بررسى و مداقه بيشترى دارد؛ يعنى، اثبات تشابه ويژه بين سورهاى مصدر به حروف مقطعه خاص و اثبات نفى آن تناسب مخصوص در همه سور ديگر نيازمند به صبر و تبسم و تحليل فراگير است كه تنها با ادعا يا به صرف مشاهده برخى شواهد اكتفا نمى شود. البته زمينه فحص و ارزيابى كامل موجود است و شايد بتوان با رسيدگى نهايى به چنين نتيجه اى رسيد. ▫ البته وقتى مى توان حدس حضرت استاد علامه (رحمه الله) را صائب دانست كه اولا جهات مشترك ويژه اى بين سوره هاى مصدر به حروف مقطعه خاص يافت شود و ثانيا وجوه مشترك در ساير سور يافت نگردد و ثالثا ساير سور با يكديگر جهات مشترك ديگر نداشته باشد و رابعا بر فرض ‍ داشتن وجوه مشترك ديگر چنين حدس زده شود كه هر گونه وجوه اشتراكى موجب يا مصحح تصدير سور به حروف مقطعه نيست، بلكه وجوه مشترك ويژه كه در سوره هاى مصدر به حروف مقطعه است، موجب يا مرجح آنها به حروف مقطعه مى شود. روشن است كه بعد از طى همه اين مراحل صعب بلكه، آنگاه مى توان حدس حضرت استاد (قدس سره) را تصويب كرد؛ ليكن تا كنون حدسى بهتر از حدس ايشان به نظر نمى رسد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت18:تفسیر آیه 1 سوره مطففین ☑ وَيْلٌ‌ لِلْمُطَفِّفِينَ‌ «الْمُطَفِّفِینَ»: کاهندگان. کسانی که به هنگام کشیدن و پیمودن و مترکردن اشیاء و اجناس دزدی کنند. بدین معنی که اگر به دیگران جنس می‌فروشند از آن بکاهند، و اگر جنس می‌خرند بر آن بیفزایند. در هر صورت یا از آن کالا می‌کاهند و یا از بها. 🔅🔅🔅 ☑ ۱ - کم فروشى، گناهى بزرگ است و کم فروشان به عذاب الهى گرفتار خواهند شد. (ویل للمطفّفین) «طفیف» و«قلیل»، به یک معنا است. تطفیف کاستنى است که انجام دهنده آن در پیمانه کردن و وزن کردن خیانت کند و «ویل» در اصل به معناى عذاب و هلاکت است. (لسان العرب) ☑ ۲ - جهنم، جایگاه کم فروشان است. (ویل للمطفّفین) «ویل» را برخى به معناى دره اى خاص در جهنم، یا یکى از درهاى آن دانسته اند. (لسان العرب). ☑ ۳ - انذار و هشدار به عذاب، روشى قرآنى در اصلاح روابط اقتصادى مردم (ویل للمطفّفین) ☑ ۴ - رواج کم فروشى در میان عصر بعثت (ویل للمطفّفین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت19:تفسیر آیه2 سوره مطففین ☑ الَّذِينَ‌ إِذَا اکْتَالُوا عَلَى‌ النَّاسِ‌ يَسْتَوْفُونَ‌ «إِکْتَالُوا»: با کیل و پیمانه خریدند و دریافت داشتند. «عَلی»: به معنی (مِنْ) است. «یَسْتَوْفُونَ»: به تمام و کمال و بیش از اندازه می‌گیرند (نگا: قاسمی، المنتخب). در این آیه، کیل و پیمانه کردن، نماد و مثال توزین و متراژ و هر نوع سنجشی است. 🔅🔅🔅 ☑۱ - برخورد دوگانه تاجران، هنگام فروش کالا و خرید آن و به کار بردن سنجش دقیق با پیمانه کامل تنها به هنگام خرید، مایه زیان جامعه و زمینه ساز عذاب الهى است. (ویل للمطفّفین . الذین إذا اکتالوا على الناس یستوفون) «اکتالوا»; یعنى، با پیمانه کالا را دریافت کردند. حرف «على» در آیه شریفه جایگزین حرف «من» شده است تا نشانگر متضرر شدن مردم از این گونه تجارت باشد. ☑۲ - سابقه دیرینه تجارت و سنجش کالا با پیمانه (اکتالوا) ☑۳ - مراقبت شدید بر کم نبودن کالا هنگام خرید آن، شیوه اى نکوهیده براى ترازوداران* (ویل للمطفّفین . الذین إذا اکتالوا على الناس یستوفون) گرچه ظاهر این آیه و آیه بعد، مذمت کسانى است که با فروشنده و خریدار برخورد دوگانه اى دارند; یعنى، از فروشنده کامل مى گیرند و به خریدار ناقص مى دهند; ولى این احتمال نیز وجود دارد که دقت نظر در کامل بودن کالا هنگام خرید آن در این آیه، اخلاق ناهنجارى دانسته شده است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت20:تفسیر آیه 3 سوره مطففین ☑ وَ إِذَا کَالُوهُمْ‌ أَوْ وَزَنُوهُمْ‌ يُخْسِرُونَ‌ 🔅🔅🔅 ☑ ۱ - تاجرانى که در سنجش کالا خیانت ورزیده و هنگام فروش آن از پیمانه و وزن مى کاهند، به عذاب الهى گرفتار خواهند شد. (و إذا کالوهم أو وزنوهم یخسرون) ☑ ۲ - ناپسند دیدن رفتارى خاص در رابطه با خویش، معیار و قاعده اى اخلاقى در تشخیص کردار ناپسند (إذا اکتالوا على الناس یستوفون . و إذا کالوهم أو وزنوهم یخسرون) روش دوگانه تاجر و فرق گذاشتن او بین خود و دیگران، در این آیه محکوم شده است. این نکوهش برخاسته از پذیرفته بودن قاعده اى است کلى که آنچه بر خود نمى پسندى، بر دیگران روا مدار. ☑ ۳ - روا داشتن عملى بر دیگران، به رغم ناپسند شمردن آن براى خود، رفتارى نکوهیده و مذموم (إذا اکتالوا على الناس یستوفون . و إذا کالوهم أو وزنوهم یخسرون) ☑ ۴ - پیمانه و ترازو، دو ابزار معتبر براى سنجش کالا و مرسوم در عصر بعثت (و إذا کالوهم أو وزنوهم) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
چراغ علم و هدایت.mp3
983K
💢 چراغ علم و هدایت ▪️ در تبیین سخنان نورانی امام مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) طبق نقل مرحوم كلینی كه فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَى»، این هماهنگی استنباط می‌ شود كه انسان هم باید چراغ علم داشته باشد و هم چراغ هدایت; چراغ علم داشته باشد كه راه خود را ببیند, چراغ هدایت كه راه دیگران را نبندد و به دیگران راه بدهد؛ ولی هماهنگی علم و عمل در این است كه آن چراغ به دست همین علم افروخته می ‌شود، ▪️ شرح حدیث نورانی امام مجتبی (صلوات الله علیه) كه مرحوم كلینی نقل كرد: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَى» یعنی چراغ ‌ساز باشید, «مشكاة»‌ ساز باشید, «زجاجه»‌ ساز باشید, «زیتونه» ‌ساز باشید, فتیله این چراغ را خود بسازید و این فتیله را بالا بیاورید تا این چراغ به همگان نور دهد. اینكه فرمود: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ﴾از همین قبیل است و مردم از نورانیت یك عالِم طَرْفی می‌ بندند از همین قبیل است و اگر در نماز و تعقبیات نماز به ما گفتند بگویید: خدایا به ما علم نافع بده! از همین قبیل است, به ما دستور دادند از علم غیر نافع محفوظ بمانیم از این قبیل است. ▪️ سه مطلب را از بیان نورانی امام مجتبی می‌ شود استفاده كرد: یكی تحصیل علم, دوم افروختن چراغ و سوم اینکه چراغ‌ افروزی به بركت همان علم باید باشد كه انسان هم در علم مستقل و به بیگانه نیازمند نباشد، هم در چراغ به بیگانه محتاج نباشد، هم در تأمین نیازهای این مصباح هدایت از چراغ بهره‌ ببرد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در همين سوره مبارکه «غافر» دارد که ما هر وقت حرف تازه آورديم ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم﴾؛ فرمود اين علمها را هم که ما به شما داديم و ما هم که ميگوييم تحصيل علم واجب است، ما غير از اين چيز ديگر هم آورديم؛ ما راه تجربه به شما نشان داديم و راه تجريد را هم به شما نشان داديم، هر دو را به شما نشان داديم! ديگر ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم﴾ نباشد؛ اگر هم علوم ديگر ياد گرفتيد بگوييد: «اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ»، نه اينکه اسلامي حرف بزنيد و قاروني فکر کنيد؛ اين خطري است که براي خيلي از ماها وجود دارد؛ چه در حوزه و چه در دانشگاهها اگر کسی بگويد من خودم سي، چهل سال زحمت کشيدم به اين مقام رسيدم، اين اسلامي حرف زدن و قاروني فکر کردن است، آن بدبخت هم همين را ميگفت که ﴿إِنَّما أُوتيتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدي﴾، من خودم زحمت کشيدم و پيدا کردم؛ اين من خودم زحمت کشيدم پيدا کردم، يک تفکر خطرناک اومانيسم است که انسان را به جاي اينکه جانشين خدا بداند؛ يعني «خليفة الله»، «من حيث لايَشعُر» جايگزين خدا ميداند. اين آيه نوراني که ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواه﴾ همان فکر اومانيسم است. ما اگر لياقت داشته باشيم جانشين او هستيم، نه جايگزين او! اگر کسي بگويد من خودم زحمت کشيدم و عالِم شدم اين همان حرف است، قارون هم بيش از اين نگفته بود، گفت: ﴿إِنَّما أُوتيتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدي﴾؛ منتها ما توجه نداريم که تالي فاسد حرفمان چيست و آنگونه فکر ميکنيم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom