eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
70_se_daghighe_dar_ghiamat_aminikhaah.ir.mp3
21.81M
👍 شرح و بررسی کتاب 📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼جلسه هفتادم 🔅🔅🔅 * سیره بزرگان در برخورد با اهالی خانواده * احترام به سادات در خانه * ملکوت سبک زندگی در آخرین خطبه‌ی پیامبر اکرم ص * سی کذاب امت پیامبر * تهلیل چه کسی دروغ است؟ * معنای واژه بشارت * افرادی که با هامان محشور می‌شوند! * چرا قارون به سرنوشت بدی دچار شد!؟ * ملکوت کسانی که مانور اشرافیت می‌دهند! * وای بر خانه‌هایی که با ریا ساخته می‌شود! * در وادی حق‌الناس خیلی گرفتار است، کسی که..... * جنس گرفتاری دنیوی و گرفتاری برزخی * ملکوت بی‌اهمیتی به قرآن * بوی تعفن در برزخ * نکات تکان‌دهنده در مورد صورت برزخی زناکاران * چرا عده‌ای حیا و عفت را جدی نمی‌گیرند! 📅99/06/21 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌دستاویز محکم 🗓پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: كتاب الله فيه نبأ ما قبلكم و خبر ما بعدكم و حكم ما بينكم هو الفصل ليس بالهزل هو الذي مَن تركه من جبار قصمه الله و من ابتغي الهدي في غيره اخلّهُ الله فهو حبل الله المتين. در قرآن است خبر از ماقبل و مابعد شما و حکم و دستور در میان شما، او بزرگی است که بیهوده در او نیست، او کتابی است که هر کس آن را ترک کند، خدا او را ترک می کند و کسی که بخواهد هدایت را از غیر آن، خدا او را ذلیل می کند، او ریسمان محکم الهی است. 📗مجمع البیان، ج 1، ص 16 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۶ نماز نشانه ی شکر خداوند - صفحه ۲۵] نماز نشانه ی شکر خداوند خداوند متعال بعد از آن که نعمت کوثر را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مرحمت می‌کند می‌فرماید: در برابر این عطای ما برای خداوند نماز بخوان؛ «انّا أعطیناک الکوثر * فصلّ لربّک... ». [۲] فخر رازی می‌گوید: در این سوره خداوند در برابر نعمت کوثر نمی فرماید «فاشکر» بلکه فرموده: «فصلّ»؛ جهتش آن است که شکر بر سه قسم است: لفظی، عملی و قلبی، و نماز مشتمل بر هر سه قسم شکر است. [۳] ---------- [۲]: ۲. کوثر / ۱ ۲. [۳]: ۳. تفسیر کبیر / ج ۳۲ / ۱۲۲. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام (ره) و مدعی ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom1
💠 معیار روابط بین الملل 🔸 اسلام نه دین انزوا است تا جدای از جهان زندگی كند و نه سلطه ‌پذیر است و نه سلطه ‌گر؛ هم اصل انزوا را باطل می ‌داند و هم سلطه ‌گری را امضا نمی ‌كند و هم سلطه‌ پذیری را، چون معیار این روابط را تنظیم می ‌كند. اگر بر اساس قسط و عدل رابطه تدوین و تنظیم شد، انسان نه از قدرت خود سوء استفاده می ‌كند و نه اجازه می‌ دهد مقتدری از قدرتش سوء استفاده كند؛ لذا در عین حال كه در سوره مباركه «ممتحنه»[1] رابطهٴ با كفّار را امضا كرده است، در سورهٴ «انفال»[2] یا «توبه» رابطهٴ با مستكبران را امضا نكرد، چون كافر قابل زندگی مسالمت ‌آمیز است. كافر گرچه اصول الهی را نمی ‌پذیرد، ولی اصول انسانی را می ‌پذیرد؛ امّا مستكبر نه اصول الهی را می ‌پذیرد و نه اصول انسانی را و خوی استكبار [هم] پیمان‌ شكنی است؛ لذا قرآن در عین حال كه فرمود شما می ‌توانید با كافران زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشید، فرمود با مستكبران همواره در نبرد باشید؛ زیرا خوی آنها نقض عهد است ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَأَیمَانَ لَهُمْ﴾،[3] این از آن غُرر آیات قرآن كریم است؛ فرمود با مستكبران بجنگید نه برای اینكه كافرند، بلكه برای آنكه مستكبرند. مستكبر همواره خود را تحمیل می‌ كند و به هیچ پیمانی احترام نمی‌گذارد. 🔸 الآن مشكل سازمان ملل این نیست كه عدّه ‌ای مسلمان هستند و عدّه ‌ای كافر، مشكل عدم موفّقیت سازمان بین ‌الملل آن است كه عدّه‌ ای مستضعف و عدّه ‌‌ای هم مستكبر هستند. مستكبران به هیچ قطعنامه‌ ای اعتنا نمی ‌كنند و قرآن كریم پیامش این است که چون مستكبر به سوگند، به عهد و به میثاق بین ‌الملل اعتنایی ندارد و همواره در صدد تحمیل است با او به نبرد برخیزید تا او خلع سلاح بشود؛ مادامی كه او مسلّح به اقتدار است و خوی پیمان‌ شكنی در اوست زندگی در ممكن نیست! در این خلال به ما دستور داد كه اگر شما قدرت پیدا كردید خوی استكباری بد است ولو نسبت به كافران! هیچ مسلمانی حق ندارد نسبت به كافر ستم بكند، چه اینكه هیچ انسان حق ندارد نسبت به حیوان ستم بكند. ظلم ولو نسبت به حیوان هم ممنوع است؛ خواه آن حیوان حلال گوشت باشد، خواه حرام گوشت. ظلم در هر جا مصداق پیدا كرده است ممنوع است؛ لذا قرآن كریم روابط را بر اساس قسط و عدل تنظیم می ‌كند، نه اجازه می‌ دهد كه كسی از قدرتش سوء استفاده كند ظالمانه برخورد كند و نه اجازه می‌دهد كسی استضعاف ‌‌پذیر باشد و زیر سلطه برود، مگر اینكه مقدور او نباشد؛ لذا در عین امضای روابط با كفّار فرمود این رابطه را در محدوده جان راه ندهید، شما اگر خواستید با مسلمان ها رابطه برقرار كنید ضمن اینكه روابط تجاری، صنعتی، سیاسی و مانند آن دارید می ‌توانید در قلب یكدیگر راه پیدا كنید، چون هر دو مسلمان و مومن هستید؛ ولی با كفّار رابطه نهانی و نهایی نداشته باشید. [1]. سوره ممتحنه, آیه8؛ ﴿لَا ینْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیهِم﴾. [2]. سوره انفال, آیه60؛ ﴿وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَیءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یوَفَّ إِلَیكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ﴾. [3]. سوره توبه, آیه12. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom1
📌پست موقت و مهم پیامبر اسلام (ص): «با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده، چرا که درمان هفتاد درد در نمک است…» (بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۹۸، ح ۲۱) دکتر تومانیانس در کتاب «Hygienic ruler in Islam»: ورود نمک در دهان، غده‌های اطراف دهان را تحریک و به ترشح آن‌ها سرعت می‌بخشد؛ از این‌رو، غذا را زودتر هضم و برای فرو بردن حاضر می‌سازد. زمانی که نمک وارد معده خالی از غذا می‌گردد، غده معده را تحریک می‌کند و ترشحات زیادتری به وجود می‌آورد و سبب زود فرو بردن و زود هضم شدن غذا می‌گردد. خوردن نمک بعد از غذا نیز، غدد بزاقی را تحریک می سازد و باعث زیاد شدن آب دهان می گردد. بنابراین، انسان ناگزیر به فرو بردن یا بیرون کردن آن از دهان می شود که در هر دو صورت، چربی یا غذای باقی مانده در دهان و بین دندان به همراه آب دهان برطرف می شود و… در هر گرم بزاق دهان انسان حداقل یکصد هزار میکروب وجود دارد که مصرف نمک طعام قبل از خوردن هرچیز باعث کاهش این میکروب‌ها می‌شود. همچنین نمک از نظر شیمیایی PH خنثی (بافری) دارد، و می‌تواند اثر اسیدی و قلیایی غذاهای شیرین و ترش را خنثی کند، بنابراین توصیه می گردد پس از غذا حتما مقداری نمک میل کنید. سایت پزشکی Mehrteb 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom