برداشت از آيه ۱۷۵#سوره_نساء
📌اعتصام
#سالک الی #اللّه بايد به مسأله #اعتصام کاملاً توجّه داشته باشد و همان طوری که از کلمه «#اعتصام» استفاده می شود، اين کلمه از #عصمت به معنای پاکی کامل که از معرفت خدا و شناختن حقيقت گناه بدست می آيد گرفته شده، بايد بکوشد که خود را به اين مرحله برساند تا مهربانی و فضل #خدا شامل حالش گردد و #خدای تعالی او را در صراط مستقيم به مقصد برساند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
70_se_daghighe_dar_ghiamat_aminikhaah.ir.mp3
21.81M
👍 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼جلسه هفتادم
🔅🔅🔅
* سیره بزرگان در برخورد با اهالی خانواده
* احترام به سادات در خانه
* ملکوت سبک زندگی در آخرین خطبهی پیامبر اکرم ص
* سی کذاب امت پیامبر
* تهلیل چه کسی دروغ است؟
* معنای واژه بشارت
* افرادی که با هامان محشور میشوند!
* چرا قارون به سرنوشت بدی دچار شد!؟
* ملکوت کسانی که مانور اشرافیت میدهند!
* وای بر خانههایی که با ریا ساخته میشود!
* در وادی حقالناس خیلی گرفتار است، کسی که.....
* جنس گرفتاری دنیوی و گرفتاری برزخی
* ملکوت بیاهمیتی به قرآن
* بوی تعفن در برزخ
* نکات تکاندهنده در مورد صورت برزخی زناکاران
* چرا عدهای حیا و عفت را جدی نمیگیرند!
📅99/06/21
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌دستاویز محکم
🗓پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
كتاب الله فيه نبأ ما قبلكم و خبر ما بعدكم و حكم ما بينكم هو الفصل ليس بالهزل هو الذي مَن تركه من جبار قصمه الله و من ابتغي الهدي في غيره اخلّهُ الله فهو حبل الله المتين.
در قرآن است خبر از ماقبل و مابعد شما و حکم و دستور در میان شما، او بزرگی است که بیهوده در او نیست، او کتابی است که هر کس آن را ترک کند، خدا او را ترک می کند و کسی که بخواهد هدایت را از غیر آن، خدا او را ذلیل می کند، او ریسمان محکم الهی است.
📗مجمع البیان، ج 1، ص 16
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۶ نماز نشانه ی شکر خداوند - صفحه ۲۵]
نماز نشانه ی شکر خداوند
خداوند متعال بعد از آن که نعمت کوثر را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مرحمت میکند میفرماید:
در برابر این عطای ما برای خداوند نماز بخوان؛ «انّا أعطیناک الکوثر * فصلّ لربّک... ». [۲]
فخر رازی میگوید: در این سوره خداوند در برابر نعمت کوثر نمی فرماید «فاشکر» بلکه فرموده: «فصلّ»؛
جهتش آن است که شکر بر سه قسم است: لفظی، عملی و قلبی، و نماز مشتمل بر هر سه قسم شکر است. [۳]
----------
[۲]: ۲. کوثر / ۱ ۲.
[۳]: ۳. تفسیر کبیر / ج ۳۲ / ۱۲۲.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
امام (ره) و مدعی ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
#امام_زمان
#جماران
#آیت_الله_توسلی
#خاطره
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom1
معیار روابط بین الملل.mp3
2.06M
🔹 معیار روابط بین الملل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 معیار روابط بین الملل
🔸 اسلام نه دین انزوا است تا جدای از جهان زندگی كند و نه سلطه پذیر است و نه سلطه گر؛ هم اصل انزوا را باطل می داند و هم سلطه گری را امضا نمی كند و هم سلطه پذیری را، چون معیار این روابط را #قسط_و_عدل تنظیم می كند. اگر بر اساس قسط و عدل رابطه تدوین و تنظیم شد، انسان نه از قدرت خود سوء استفاده می كند و نه اجازه می دهد مقتدری از قدرتش سوء استفاده كند؛ لذا در عین حال كه در سوره مباركه «ممتحنه»[1] رابطهٴ با كفّار را امضا كرده است، در سورهٴ «انفال»[2] یا «توبه» رابطهٴ با مستكبران را امضا نكرد، چون كافر قابل زندگی مسالمت آمیز است.
كافر گرچه اصول الهی را نمی پذیرد، ولی اصول انسانی را می پذیرد؛ امّا مستكبر نه اصول الهی را می پذیرد و نه اصول انسانی را و خوی استكبار [هم] پیمان شكنی است؛ لذا قرآن در عین حال كه فرمود شما می توانید با كافران زندگی مسالمتآمیز داشته باشید، فرمود با مستكبران همواره در نبرد باشید؛ زیرا خوی آنها نقض عهد است ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَأَیمَانَ لَهُمْ﴾،[3] این از آن غُرر آیات قرآن كریم است؛ فرمود با مستكبران بجنگید نه برای اینكه كافرند، بلكه برای آنكه مستكبرند. مستكبر همواره خود را تحمیل می كند و به هیچ پیمانی احترام نمیگذارد.
🔸 الآن مشكل سازمان ملل این نیست كه عدّه ای مسلمان هستند و عدّه ای كافر، مشكل عدم موفّقیت سازمان بین الملل آن است كه عدّه ای مستضعف و عدّه ای هم مستكبر هستند.
مستكبران به هیچ قطعنامه ای اعتنا نمی كنند و قرآن كریم پیامش این است که چون مستكبر به سوگند، به عهد و به میثاق بین الملل اعتنایی ندارد و همواره در صدد تحمیل است با او به نبرد برخیزید تا او خلع سلاح بشود؛ مادامی كه او مسلّح به اقتدار است و خوی پیمان شكنی در اوست زندگی در #دهكده_عالم ممكن نیست! در این خلال به ما دستور داد كه اگر شما قدرت پیدا كردید خوی استكباری بد است ولو نسبت به كافران! هیچ مسلمانی حق ندارد نسبت به كافر ستم بكند، چه اینكه هیچ انسان حق ندارد نسبت به حیوان ستم بكند. ظلم ولو نسبت به حیوان هم ممنوع است؛ خواه آن حیوان حلال گوشت باشد، خواه حرام گوشت. ظلم در هر جا مصداق پیدا كرده است ممنوع است؛ لذا قرآن كریم روابط را بر اساس قسط و عدل تنظیم می كند، نه اجازه می دهد كه كسی از قدرتش سوء استفاده كند ظالمانه برخورد كند و نه اجازه میدهد كسی استضعاف پذیر باشد و زیر سلطه برود، مگر اینكه مقدور او نباشد؛ لذا در عین امضای روابط با كفّار فرمود این رابطه را در محدوده جان راه ندهید، شما اگر خواستید با مسلمان ها رابطه برقرار كنید ضمن اینكه روابط تجاری، صنعتی، سیاسی و مانند آن دارید می توانید در قلب یكدیگر راه پیدا كنید، چون هر دو مسلمان و مومن هستید؛ ولی با كفّار رابطه نهانی و نهایی نداشته باشید.
[1]. سوره ممتحنه, آیه8؛ ﴿لَا ینْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیهِم﴾.
[2]. سوره انفال, آیه60؛ ﴿وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَیءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یوَفَّ إِلَیكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ﴾.
[3]. سوره توبه, آیه12.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom1
📌پست موقت و مهم
پیامبر اسلام (ص):
«با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده، چرا که درمان هفتاد درد در نمک است…» (بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۹۸، ح ۲۱)
دکتر تومانیانس در کتاب «Hygienic ruler in Islam»:
ورود نمک در دهان، غدههای اطراف دهان را تحریک و به ترشح آنها سرعت میبخشد؛ از اینرو، غذا را زودتر هضم و برای فرو بردن حاضر میسازد.
زمانی که نمک وارد معده خالی از غذا میگردد، غده معده را تحریک میکند و ترشحات زیادتری به وجود میآورد و سبب زود فرو بردن و زود هضم شدن غذا میگردد.
خوردن نمک بعد از غذا نیز، غدد بزاقی را تحریک می سازد و باعث زیاد شدن آب دهان می گردد.
بنابراین، انسان ناگزیر به فرو بردن یا بیرون کردن آن از دهان می شود که در هر دو صورت، چربی یا غذای باقی مانده در دهان و بین دندان به همراه آب دهان برطرف می شود و…
در هر گرم بزاق دهان انسان حداقل یکصد هزار میکروب وجود دارد که مصرف نمک طعام قبل از خوردن هرچیز باعث کاهش این میکروبها میشود. همچنین نمک از نظر شیمیایی PH خنثی (بافری) دارد، و میتواند اثر اسیدی و قلیایی غذاهای شیرین و ترش را خنثی کند، بنابراین توصیه می گردد پس از غذا حتما مقداری نمک میل کنید.
سایت پزشکی Mehrteb
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
«#سوره_مائده» برداشت از آیه ۷
📌#نعمتهای_الهی
#سالک الی #اللّه اگر بخواهد همیشه #خوشحال و با#نشاط به سیر و سلوکش ادامه.دهد،
اوّل: باید #نعمت های الهی را در همه وقت #متذکر باشد.
دوّم: آن که عهد و پیمانی که در #عالم_ذر با #خدا بسته است و گفته است:
شنیدیم و #اطاعت می کنیم، را فراموش نکند و بکوشد که مراحل #تقوی را بپیماید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (60)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑ 1- رواياتى كه آنها را اجزاى اسم اعظم الهى مى داند:
▫ قال: (الم) هود حرف من حروف اسم الله الاعظم فى القرآن الذى يولفه النبى و الامام الذى اذا دعى به اجيب. (164)
▫ على بن ابراهيم قال: قال: (الر) هو حرف من حروف الاسم الاعظم المقع فى القرآن، فاذا الفه الرسول و الامام فدعا به اجيب بها (165)
▫ على بن ابراهيم قال: (طسم) هو حرف من حروف اسم الله الاعظم المرموز فى القرآن. (166)
▫ عن اميرالمومنين (عليه السلام) و... ان الحروف المقطعه فى القرآن اسم الله الاعظم، الا انا لا نعرف تاليفه منها. (167)
=============================
164- تفسير برهان ، ج 1، ص 53
165- همان ، ج 2، ص 177
166- همان ، ج 3، ص 179.
167- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 151
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت36 :تفسیر آیه19و20 سوره مطففین
✳ وَ مَا أَدْرَاکَ مَا عِلِّيُّونَ
▫ «عِلِّیُّونَ»: این واژه ملحق به جمع مذکّر سالم است و اعراب به حروف دارد و به عنوان مفرد به کار میرود.
☑ ۱ - ابزار شناخت دیوان نامه هاى عمل نیکوکاران، در دسترس همگان نیست. (و ما أدریک ما علّیّون)
☑۲ - جایگاه نامه هاى عمل نیکوکاران، داراى ویژگى هایى فراتر از حد بیان است. (و ما أدریک ما علّیّون)
🔅🔅🔅
✳ کِتَابٌ مَرْقُومٌ
▫ «کِتَابٌ»: مراد دیوان خیرات نیکوکاران است. «مَرْقُومٌ»: نشاندار به علائمی که بیننده با نخستین نگاه پی میبرد به خیرات و حسنات مندرج در آن. نوشته شده.
☑۱ - دیوان نامه هاى عمل نیکوکاران، نوشته اى خوانا و نشانه دار است. (کتب مرقوم)
«مرقوم»; یعنى، داراى علامت و به معناى واضح و درشت خط نیز آمده است.
☑۲ - نامه هاى عمل نیکوکاران در دیوان جامع (علّیّین)، با یک دیگر مشتبه نخواهد شد. (کتب مرقوم)
☑۳ - پاداش هاى نیکوکاران، تخلّف ناپذیر و داراى مشخّصاتى واضح و بى ابهام است. (کتب مرقوم)
چنانچه «کتاب» به معناى مکتوب و مقدر و نیز «مرقوم» به معناى نوشته واضح و درشت خط باشد; برداشت بالا استفاده مى شود.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت37 :تفسیر آیه21 و22سوره مطففین
✳ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ
▫ «یَشْهَدُهُ»: در آنجا حضور بهم میرسانند. حضور فرشتگان بزرگوار، برای ثبت و نگارش خیرات و حسنات نیکان .یا برای مراقبت و نگهبانی از آن است . برخی هم (یَشْهَدُهُ) را به معنی مشاهدهاش میکنند، یا بر آن گواهی میدهند، دانستهاند (نگا: نمونه، جزء عم محمّد عبده).
▫ «الْمُقَرَّبُونَ»: فرشتگانی که در پیشگاه خدا دارای منزلت و مکانت خاصّ هستند. مؤمنان برگزیدهای که دارای مقامی بس والا هستند .
☑ ۱ - مقرّبان درگاه خداوند، شاهد و ناظر دیوان اعمال نیکوکاران اند. (یشهده المقرّبون)
ظاهر آن است که مراد از «مقرّبون»، افرادى غیر از «أبرار» است. این گروه - با توجّه به «عیناً یشرب بها المقرّبون» در آیات بعد - ممکن است کسانى باشند که گوى سبقت را از ابرار ربوده و به مقام قرب الهى رسیده اند. نظارت و مشاهده اعمال ابرار - که از کارهاى مقرّبان شمرده شده - بیانگر برترى مقام آنان از مقام ابرار است.
☑۲ - مقام قرب خداوند، والاتر از مقام نیکوکاران، و مایه شایستگى انسان براى آگاهى از کردار نیکوکاران و مشاهده نامه اعمال آنان است. (یشهده المقرّبون)
☑۳ - مقرّبان درگاه خداوند گواهان نامه اعمال نیکوکاران اند. (یشهده المقرّبون)
فعل «یشهد»، یا از «شهود» به معناى حضور است و یا از «شهادة» که ابن اثیر در نهایه آن را «خبر دادن از مشاهدات خویش» معنا کرده است; در هر صورت گواه بودن «مقرّبون» استفاده مى شود; زیرا در معناى اول حضور و نظارت آنان به منظور گواهى دادن است و معناى دوم - که در آن صورت «یشهده» به معناى «یشهد به» خواهد بود - صریح در نکته یاد شده است.
🔅🔅🔅
✳ إِنَ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ
☑۱ - انسان هاى درست کار، راست گفتار و مطیع خداوند، در انبوه نعمت هاى وصف ناپذیر آخرت جاى خواهند گرفت. (إنّ الأبرار لفى نعیم)
از جمله معانى بیان شده براى «برّ»، «صلاح و درست کارى»، «اطاعت» و «صداقت» است (لسان العرب). «نعیم»; یعنى، نعمت فراوان (مفردات راغب). نکره بودن آن، دلالت دارد که وصف نعمت ها امکان پذیر نیست. مراد از آن - به قرینه آیات بعد - نعمت هاى آخرت است.
☑۲ - بهره مندى ابرار از نعمت هاى آخرت، همیشگى است. (إنّ الأبرار لفى نعیم)
حرف «فى» در این آیه، براى ظرفیت مجازى است و بر استقرار ابرار در نعمت دلالت دارد. جمله اسمیّه «إنّ الأبرار...»، تأکیدى بر مداومت و ثبوت است.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom