📌شگفتی ذبح
سوره ی بقره آیه ۶۷:
(و بخاطر بیاورید) هنگامی را که موسی به قوم خود گفت خداوند به شما دستور میدهد ماده گاوی را ذبح کنید…
🔅🔅🔅
📄براساس پژوهشهای آنسفالوگرافی الکتریکی(EEG) و الکتروکاردیوگرافی (ECG) دانشگاه دامپزشکی هانوفر آلمان (۱۹۷۸) و یک تز دکترای دامپزشکی دانشکده دامپزشکی تولوز (فرانسه-۱۹۹۲) ذبح شرعی تنها روش بهداشتی و البته بدون درد برای ذبح حیوانات است.
📐در ذبح اسلامی، با یک چاقوی تیز، شکافی در عرض یک ثانیه بر روی گردن حیوان انجام می شود که همه رگهای گردن، به جز طناب نخاعی قطع شده و با این عمل، خونریزی به سرعت و ناگهانی اتفاق میافتد.
▫️در این حالت به سرعت فشار خون، از دست رفته و مغز دچار فقر خون شده و حیوان هیچگونه دردی را احساس نمی کند، در نتیجه قلب با فشار بیشتری به عمل تلمبهای خود ادامه داده تا فشار از دست رفته را جبران کند.
▫️به این سبب خون بیشتری از لاشه خارج می شود و از نفوذ باکتری های خطرناک به گوشت جلوگیری می شود و گوشتی سالم با ماندگاری بیشتر حاصل می گردد.
☑️☑️و براستی، علم چه زیبا پرده از حقانیت این دین مبین بر می دارد.🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#استاد_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_البقره #بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره بقره آیات ۲۵۰ تا ۲۵۲
🕑 زمان: ۵ دقیقه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👇🏼👇🏼👇🏼
تقرّب الهی
🔸 انسان كامل كمالش در پرتو تقرّب به كمال محض یعنی خدای سبحان است و هیچ چیزی بیرون از پیوند با خدا مایه #كمال_ انسان نیست و هر چیزی غیر از پیوند با خدا كمال خود را از #انسان_كامل دریافت می كند؛ این دو مطلب را آغاز سوره «بلد» به ما تفهیم میكند. بیان مطلب آن است كه در آغاز این سوره آمده است ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَ أَنْتَ حِلُّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾،[1] اگر این كلمه «لا» زائد باشد یعنی سوگند به حرم به مكه و اگر زائد نباشد یعنی نیازی به سوگند به حرم و مكه نیست. مكه حرم خداست كه خانه خدا را در بر دارد، ولی این بخش از سوره می گوید من اگر به حرم سوگند یاد می كنم و اگر برای مكه حرمتی قائلم به پاس احترام تو #پیامبر است كه در مكه به سر می بری.
🔸 وجود مبارك نبی اكرم (علیه آلاف التحیة و الكرم) در سایه #بندگی و «قرب إلی الله» كامل شد. او كمالش را از حجاز نگرفت، كمالش را از پیوند به غیر خدا دریافت نكرد، بلكه كمالش را از ناحیه تقرّب به حق دریافت كرد كه عمر نبی اكرم در راه عبادت گذشت و این تقرّب به خدا پیامبر را كامل كرد، مطلب اول؛ مكه به پاس احترام به پیامبر مورد عنایت حق شد، مطلب دوم؛ یعنی چون تو در مكه به سر می بری من به آن سرزمین #حرمت می نهم و به او سوگند یاد می كنم، چه اینكه در زمانی كه نبی اكرم در آن زمان به سر می برد آن زمان حرمت پیدا می كند.
🔸 همان طور كه زمین شامل انسان كامل حرمت دارد، زمان شامل #انسان_كامل هم محترم است؛ یعنی روزگاری كه پیامبر در آن سر می برد، آن روزگار گرامی می شود و مورد سوگند خداست كه فرمود: ﴿وَالعَصْرِ ٭ إِنَّ الإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ﴾؛[2] سوگند به عصر! این عصر در مقابل ظهر نیست، این عصر عصر وحی است؛ این وحی گاهی به صورت #نبوت و رسالت ظهور می كند و گاهی به صورت #ولایت تجلّی می كند كه #ولایت عهده دار اجرای همان وحی تشریعی است كه پیامبر آن را دریافت كرد. اگر گفته می شود منظور از این عصر یا عصر ظهور ولی عصر (ارواحنا فداه) است یا عصر ظهور نبی اكرم (علیه آلاف التحیة) بازگشتش به یك مطلب است؛ یعنی سوگند به آن زمانی كه وحی در آن زمان حضور و ظهور دارد و آن عصاره عالم است و همان مایه عصاری و فشار و كار و #جهاد و #اجتهاد است.
[1]. سوره بلد، آیات 1 و2.
[2]. سوره اخلاص، آیات 1 و2.
#یا_رسول_الله
#انسان_کامل
#تجلی_ولایت
#جهاد_و_اجتهاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع كارگزاران و دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا
تاریخ: 1369
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آفاتِ نبودِ #عقل 7
🌴🌴🌴
📝تذّكّر:
◽️يكم. انسا نهاي كامل و معصوم؛ مانند اهلبيت عصمت)عليهمالسلام( خليفه تا مّ الهي اند. پس در جهان امكان، آيتي برتر از آنان وجود ندارد.
◽️دوم. آنچه براي خداوند بالاصالة و الاستقلال ثابت است، براي خلفاي راستين او بهصورت فرع و به نحو عرض و تبَعي، موجود است؛ مگر آنچه ويژه حضرت ربوبي باشد.
◽️سوم. هر چه براي خلفاي الهي ثابت است، بر اساس توحيد جامع بين ذات و صفات و افعال و آثاربه عنوان مظاهر اسماي خداي سبحان خواهد بود، نه در عرض آثار خدا و نه در طول افعال و اوصاف الهي؛ زيرا جريان مظهريت خليفه نسبت به مستخلفٌ عنه، از سنخ قرار گرفتن چيزي در عرض چيز ديگر يا در طول آن نيست .
◽️چهارم. آنچه در دعاي شريف جوشن كبير براي خداوند ياد شده است، به صورت استخلاف در زيارت جامعه كبيره، براي خليف ههاي راستين او ثابت شده است. البته احكام ويژه وجوب ذاتي برايخدا و امكان فقري و هويتي براي ماسوي،همچنان محفوظ است؛ بنابراين، اگر دعاي جوشن كبير،زره توحيدي است، زيارت جامعه كبيره نيز زره وَلوَي است. آن يكي مايه دخول در حصن مستحكم
«كلمة لا إله إلاّ الله... »]1[ است كه دژبان آن دژ رصينْ خداست و اين يكي پايه ورود به دژ حصين «ولاية عليّ بنب يطالب حصني]»2[ است كه نگهبان آن حِصن، خليفه كامل خداست.
◽️پنجم. چون حصن ولايت به منزله دهليز يا دالان ورودي حصن توحيد است، نه جداي از آن )زيراخارج از توحيد، چيزي جز عدم نيست(. بنابراين، دژباني علي بنبي طالب)عليهالسلام( به مثابه خلافت از نگهباني خداي سبحان است، نه بيگانه ازآن.
=================
]1[ـ بحار، ج49، ص127.
]2[ـ همان، ج39، ص246.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 253
(پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢معرفت شناسی قلب
◽️همان طور كه معرفت شناسي تجربي در گرو سلامت ابزار احساس و آزمون است، لذا از دير زمان گفته و پذيرفته شد: «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدَ علماً». معرفت شناسي تجريدي، گذشته از نياز به سلامت ابزار ياد شده كه زمينه تجريد محسوس را فراهم مي كند، محتاج سلامتِ دلْ از گرايشهاي عاطل است، به طوري كه مي توان ادّعا نمود: «مَن فَقَدَ تقوي فَقَدَ معرفةً»، زيرا خداوند تقواي قلب را وسيله نيل به دانش نابْ كه زشت و زيبا، حق و باطل، صدق و كذب و بالاخره سعادت و شقاوت را به خوبي تشخيص مي دهد، قرار داد: (إنْ تتّقوا الله يَجْعَلْ لكم فرقاناً) [4]، بنابراين طهارتِ روح، سهم تعيين كننده اي در ادراك صحيح جهان خارج دارد.
◽️البته اگر اين تقوا پرهيز عارفانه باشد، ادراك شهودي چنين پرهيزكاري بي غبارتر خواهد بود و اگر حكيمانه يا متكلمانه باشد، ادراك حصولي چنين متّقي بهتر از واقع حكايت نموده و كمتر به دام مغالطه اسير مي شود، چون فاقد تقوا نابيناست، لذا آغاز و انجام اشيا را نمي بيند و از نظام فاعلي و نظام غايي آنها آگاه نيست و فقط در قلمرو حسّ و تجربه به سر مي برد كه حدّ اكثر از نظام داخلي اشيا مطّلع مي شود، از اين جهت علوم نزد وي صبغه اسلامي نخواهد داشت، چون لاشه دانش را مي نگرد و از بَدْء و ختم آن كه با «هُوَ الاول» شروع و با «هو الاخِر» پايان مي پذيرد، غافل است.
◽️لازم است عنايت شود كه مبدأ فاعلي كه عين مبدأغايي است، چون حقيقتي است نامحدود، در نظام داخلي حضور داشته و صدر و ساقه،صورت و معنا و زيربنا و روبناي آن را تأمين مي نمايد و عقل تجربي يا تجريدي كه در معرفت ساختار طبيعي جهان يا ساختمان صناعي بشر، سهم تعيين كننده اي دارد، وامدار امداد الهي در اصل علم و كيفيّت عمل است.
========
[4]ـ سوره انفال، آيه 29.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر اعظم (ص)، روح پاکان و جان جانان
این روح #نبوی که به جهان داده شد، کلّ جهان یک واحد حقیقی شده و به کمال رسیده است. و وجود مبارک #رسول گرامی، #پیامبر_اعظم (علیه و علی آله آلاف التحیه و الکرم) روح کلّ این عالم است؛ لذا از کلّ عالم باخبر است، و در کلّ عالم اثر دارد. و اگر فرمودند: اول کسی که در آن #میثاق_عمومی گقت (قالَ بُلی)، من بودم، ناظر به همین است. این (قالَ بَلی) از حضرت، امام (قالُوا بَلی) از دیگران است؛ پس او ( #جان_جانان )، روح همه #انبیاء ، #اولیاء ، #کملین ، #صدیقین ، #شهداء ، #صالحین و مانند آن می شود.
🔷️ ر.ک سوره اعراف / آیه ۱۷۲
✅ درس اخلاق / قم ؛ فروردین ۱۳۸۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#نبی_اکرم
#عهد_الست
#عالم_ذر
#میثاق
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
دلیل آسان نبودن شناخت پیغمبر
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#رسول_خدا
#قرآن
#شناخت
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👇👇👇
💠 سنت نبوی
🔸 پیامبر در تلقّی قرآن چگونه بود؟ این مطلب را مرحوم شیخ طوسی[1] و مرحوم امین الاسلام طبرسی[2] نقل كردند، البته بسیاری از بزرگان دیگر (رضوان الله علیهم) هم نقل كردند. وجود مبارك رسول گرامی به ابن مسعود فرمود برای من قرآن بخوان! این گوش دادن برای آن است كه خود گوش لذت ببرد؟ اینكه گفتند اگر شما قرآن می خوانید از روی قرآن بخوانید، ولو كه حافظ قرآنید ولی از خود قرآن بخوانید، برای اینكه چشم هم عبادت كند. اگر كسی یك سوره ای را از حفظ بخواند یا همان شخص سوره را از خود قرآن بخواند، ثواب دومی بیشتر است؛ برای اینكه این چشم او هم عبادت كرده، زبان او هم عبادت كرده، گوش او هم عبادت كرده است؛ ولی آن اولی فقط زبان و گوش او عبادت كرده است.
▫️ حضرت به ابن مسعود فرمود قرآن بخوان تا من بشنوم، ابن مسعود شروع كرد سوره مباركه «نساء» را خواندن تا رسید به این آیه ﴿فَكَیفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلی هؤُلاءِ شَهیدًا﴾[3] كه دید اشك چشمان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را فرا گرفته است. خب به این آیه كه رسید دید وجود مبارك آن حضرت دارد گریه می كند و اشك چشمانش را فرا گرفته، برای اینكه سخن از #قیامت است، سخن از #محكمه_عدل_الهی است و سخن از #شهادت است. او با اینكه #شاهد بود اشك ریخت، ما كه مشهود علیه هستیم!
🔸 استنان به سنت او [باید داشته باشیم]، انسان وقتی بداند كه «عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ» دارد محاكمه می شود، همین مناجات شعبانیه جریان شهود «عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ» را یادآوری می كند، می گوید خدایا تو در دنیا كه آبروی ما را حفظ كردی، از این به بعد هم نسبت به ما احسان بكن كه آبروی ما را در قیامت نبری «الهِی قَدْ احْسَنْتَ الَی إِذْ لَمْ تُظْهِرْها لأَحَدٍ مِنْ عِبادِكَ الصَّالِحِینَ » آنگاه آن روز هم «فَلا تَفْضَحْنِی یوْمَ الْقِیامَةِ عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ»[4] ما را رسوا نكن! خب او كه شاهد است ﴿فَكَیفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهیدًا﴾ او با این كه شاهد است مضطرب است و می نالد، ما كه مشهود علیه ایم چه كار باید بكنیم؟! استنان به سنت آن حضرت همین است كه انسان گذشته از اینكه در خدمت قرآن است، اگر این احساس را به او دست داد كه این تفسیر و این قرآن غیر از فقه است، غیر از اصول است، غیر از فلسفه و كلام است، این معلوم می شود كه طنابی را گرفته كه احساس می كنی یك طرفش به دست خداست. ما یك وقت دست به طنابی می زنیم و درك نمی كنیم كه آیا طرف دیگر در دست كسی هست یا نیست؛ اما یك وقت می فهمیم نه خیلی محكم است، معلوم می شود كسی گرفته است، ما این چنین باید قرآن را بخوانیم! آنگاه اگر حرف زدیم، حرف ما هم در جامعه اثر دارد.
[1]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج3، ص201 و 202.
[2]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج3، ص77.
[3]. سوره نساء، آیه41.
[4]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط - الحدیثة)، ج3، ص297.
#یا_رسول_الله
#استنان_به_سنت_نبوی
#قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع حافظان قرآن
تاریخ: 1388/05/21
🆔 @a_javadiamoli_doross
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۳ ـ ۵۱ #سوره_مائده
📌دل های #مریض
اگر انسان #تزکیه نفس نکند و دلش #مریض باشد، #غرب زده می شود، #یهود و نصاری را سرپرست خود قرار می دهد، از آنها می ترسد، خدا را در نظر نمی گیرد و حتّی اگر #زمامدار باشد، جامعه #اسلامی را به آنها می سپارد و فتح و #پیروزی را از وابستگی به آنها می خواهد، خدا را نمی شناسد و آنها به او قطعاً #خیانت می کنند و بالاخره پشیمان می شود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 5.mp3
12.94M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
متن مطففین 2.docx
44K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین #مطففین
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 45:تفسیر متنی سوره مطففین
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
Al-Mutaffifin02.mp3
6.92M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_مطففین #مطففین
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 44:تفسیر صوتی سوره مطففین
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (65)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑️5- رواياتى كه برخى از حروف مقطعه را نام موجودى خاص و شريف مى داند:
◽️عن الصادق (عليه السلام) (فى معنى قوله (ص)) قال: ص عين تنبع من تحت العرش و هى التى توضى منها النبى (صلى الله عليه وآله) لما عرج به و يدخلها جبرئيل (عليه السلام) كل يوم دخله فينغمس فيها يخرج منها فينفض اجنحته فليس من قطره قطره من اجنحته الا خلق الله تبارك و تعالى منها ملكا يسبح الله و يقدسه من قطره تقطر من اجنحته الا خلق الله تبارك و تعالى منها ملكا يسبح الله و يقدسه و يكبره و يحمده الى يوم القيامه. (197)
◽️عن اسحاق بن عمار قال: سئلت ابا الحسن موسى بن جعفر (عليه السلام) و ذكر صلواه النبى (صلى الله عليه وآله) ليله المعراج، الى ان قال: قلت: جعلت فداك و ما ص الذى امر ان يغتسل منه ؟ قال: عين تنفجر من ركن من اركان العرش يقال له ماء الحيوه و هو ماء قال الله عزوجل: (ص والقرآن ذى الذكر) انما امره ان يتوضا ويقره و يصلى . (198)
◽️- عن الصادق (عليه السلام) و ذكر حديث الاسراء، الى ان قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله)، ثم اوحى الله لى يا محمد! ادن من صاد و اغتسل مساجدك وطهرها وصل لربك. فدنا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم من صاد و هو ماء يسيل من ساق العرش الايمن وذكر الحديث.(199)
◽️- عن يحيى بن مسيره الخثعمى عن ابى جعفر (عليه السلام) قال: سمعته يقول: حم عسق عدد سنى القائم قال: و (ق) جبل محيط بالدنيا من زمرد اخضر و خضره المساء من ذلك الجبل و علم كل شى ء فى (عسق. (200)
◽️- عن سفيان الثورى عن الصادق (عليه السلام) و سئل عن معنى (ق) فقال: ق فهو جبل محيط بالارض و خضره السماء منه و به يمسك الله الارض ان تميد باهلها. (201)
◽️عن الصادق (عليه السلام) فى تفسير الحروف المقطعه فى القرآن قال: و اما ن فهو نهر فى الجنه، قال الله عزوجل: اجمد فجمد فصار مدادا ثم قال عزوجل للقلم اكتب فسطر القلم فى اللوح المحفوظ و ما كان و ما هو كائن الى يوم القيامه. (202)
============
197- همان ، ص 40.
198- تفسير برهان ، ج 4، ص 40.
199- همان ، ص 41
200- همان ، ص 115
201- همان ، ص 216
202- نور الثقلين ، ج 5، ص 388
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢برنامه جامع
🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) برنامه های جامعی ارائه كرده اند كه به درد همه #جوامع_بشری می خورد؛ ولی برای حوزویان و دانشگاهی ها دستورهای خاصی دارند. حضرت فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»،[1] جوامع الكلم آن قوانین جامع است كه همه مصالح را در نظر گرفته و مصالح همه مردم را هم لحاظ كرده است. بعضی از مطالب است كه بخشی از مصالح مردم را در بر دارد یا مصالح بخشی از مردم را به عهده دارد، ولی بعضی از قوانین اند كه جامع اند؛ هم مصالح عموم را و هم همه مصالح را [در بر دارد]، اینگونه از قوانین و معارف را به عنوان جوامع الكلم یاد می كنند كه وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»، چون وجود مبارك حضرت جوامع الكلم دارد، برای همه مخصوصاً ما حوزویان و دانشگاهی ها برنامه های جامعی دارد، این مطلب اول.
🔸 مطلب دوم، [حضرت] بیش از هر چیزی ما را به #علم و #عقل و #تقوا و #عدل دعوت كرده است. در مسائلی كه مربوط به خانواده و خانوادگی را ذكر می كرد، عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می كرد؛ مسائلی كه مربوط به صنف تاجران، تجارت و اقتصاد بود بحث های خصوصی آنها را ذكر می كرد، آن وقت عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می كرد؛ مسائل نظامی را كه مطرح می فرمود، دستورهای خاص آنها را ذكر می كرد، در كنارش عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می كرد؛ اینها یك #كلیدهای حساس بودند كه در غالب سخنان آن حضرت بود، این هم مطلب دوم.
🔸 درباره ما حوزویان كه فرمود #تحصیل_علم واجب است، فرمود چه چیزی بخوانیم! نه تنها به ما گفت تحصیل علم واجب است، به ما گفت چه چیزی بخوانیم؛ هم به ما گفت تحصیل علم واجب است، هم به ما گفت چه چیزی درس بخوانیم. آن ««طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ»[2] این را برای همه فرمود، اما این بیان را كه مرحوم كلینی به وسیله وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) از رسول گرامی نقل كرد، این بود كه فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»؛[3] یعنی آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید و سنت قائمه بخوانید. حضرت كه آمد مبعوث شد این دو اصل را به ما آموخت: یكی اینكه با سواد شدن واجب است و یكی اینكه چه درسی بخوانیم. فرمود آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید و سنت قائمه؛ #معارف_اعتقادی بخوانید، #تفسیر بخوانید، #فقه بخوانید و #اخلاق بخوانید. اینچنین نباشد كه حوزه فقط در یك مسیر حركت كند، فقط در فقه حركت كند یا در اصول و فقه حركت كند، فرمود آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید سنت قائمه، اینهم مطلب سوم.
[1]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص241.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30.
[3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فردا همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام؛
پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش «رسول الله(ص) الگوی انسانیت»؛ فرانسه ـ پاریس
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش «رسول الله (ص) الگوی انسانیت» به همت مرکز اسلامی فرانسه به صورت وبینار برگزار می گردد.
این همایش همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، با پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز به کار خواهد کرد.
علاقه مندان می توانند جهت حضور مجازی در این وبینار فردا 13 آبان ماه ساعت 22 به وقت تهران (19:30 به وقت پاریس) از طریق آدرس های ذیل اقدام نمایند.
www.youtube.com/cifrance
www.instagram.com/cifrance
news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا عقل به تنهایی می تواند ما را به سعادت برساند؟
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی
شبکه ولایت دوشنبه ها
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
📎تفاوت #فکر نمرودی و فرعونی با علوی در اداره #جامعه
بين آن فکر و اين فکري که اسلام آورده خيلی فرق است! وجود مبارک حضرت امير فرمود که مردم ستون حکومت هستند، نبايد بگوييم ما بايد براي مردم خدمت کنيم، اين نيمي از راه است!
بله وظيفه همه ما اين است که به مردم خدمت برسانيم و نيازهاي آنها را بر طرف کنيم؛ امّا اساس کار اين است مردم فرهيخته، نخبه، عالم، حوزوي و دانشگاهي شوند که يا به حوزه وابسته باشند يا به دانشگاه وابسته باشند که در اين صورت ستون قوي میشوند که نظام را حفظ میکنند، وگرنه يک ستون پوک نميتواند خودش را حفظ کند، چه برسد که بار نظام را جلو ببرد!
به مالک فرمود: «إِنَّ» ـ با جمله اسميه و با تأکيد فرمود ـ مالک! اگر بخواهي مصر را خوب نگه بداري، مردم بايد عاقل و عادل باشند، مردم دانشمند و عاقل هستند که کشور را حفظ ميکنند «وَ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»، وگرنه ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه﴾ يک ستون پوک شدهٴ پوسيده که خودش را نميتواند حفظ کند، شما توقع داريد بار مملکت را ببرد؟! جنگ هشت ساله را اداره کند! اساس کار اين است که ملت بالا بيايند؛ حالا لازم نيست که کسي حکيم شود و فقیه شود؛ ولي فضاي مملکت، بايد فضاي فرهنگ باشد، وگرنه ـ خداي ناکرده ـ در روز خطر آسيب ميبيند فرمود اگر ميخواهي مصر بماند، بايد مردم دانشمند داشته باشي، براي اينکه ستون اينها مردم هستند.
کدام نماز است که ﴿تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ﴾ است؟ آن نمازي که واقعاً عمود دين باشد؛ آن نمازي که عمود دين است واقعاً ﴿تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ﴾ است.
کدام مردم هستند که نظام خود را حفظ ميکنند؟ آن مردم با فرهنگِ عميق که بداند دين امانت الهي است و انسان با مُردن نميپوسد و به ابديت ميرسد.
📼درس تفسیر استاد سوره غافر جلسه ۲۲
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
رسول الله (ص)، خود اسم اعظم است
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#رسول_الله
#نبی_اکرم
#اسم_اعظم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و عرض ادب و احترام محضر دوستان بزرگوار
میلاد پیامبر رحمت الهی صلی الله علیه و آله و سلم و رئیس مذهب حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به پیشگاه امام زمان علیه السلام و شما دوستان تبریک و تهنیت عرض می کنم .
دعای خیر برای همدیگر سنت و سیره پیامبر است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۴ #سوره_مائده
📌جدیت کامل
#سالک الی #اللّه به هیچ وجه نباید از خود #سستی نشان ندهد و با جدیت به سوی #خدا برود والاّ ممکن است از دینش برگردد و #مبغوض خدا شود که در این صورت خدای تعالی دیگران را که هم آنها #خدا را دوست دارند و هم #خدا آنها را دوست دارد و در مقابل مردمان با #ایمان فروتن هستند و در مقابل #کفّار از خود #عزّت نشان می دهند، می آورد.
#سالک الی #اللّه باید در راه خدای تعالی قدم در مرحله #جهاد بگذارد و از #ملامت مردم نترسد که این #قدرت و شرح صدر فضل الهی است که به هر کس بخواهد می دهد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom