هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
ثمره خون شهید.mp3
1.9M
💠 روز چهاردهم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 ثمره خون شهید
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ثمره خون شهید
🔸 ما باید بدانیم [که] گاهی خون شهید زمینه پرورش و پیدایش یك پیغمبر می شود، گاهی خون شهید زمینه پرورش و پیدایش یك امام می شود، گاهی خون شهید زمینه رشد یك نائب امام می شود، گاهی خون شهید زمینه ظهور یك نماینده امام می شود و تا مراتب دیگر؛ این برای حداقل هفت ـ هشت قرن قبل است، این حرف تازه نیست. بزرگان ما فرمودند آن بی گناهان صبر و استواری را از ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) آموختند، اینقدر در زمان فرعون كشته دادند تا موسی (سلام الله علیه) به دنیا آمد.
▫️ اینكه گفته می شود #خون_شهید به زمین نمی ریزد و در رگ های جامعه است، حداقل حرف عرفای هفتصد سال قبل است؛ این سخن را آنها گفتند، بعد كم كم در لا به لای كتاب ها به ما رسیده است. گفتند موسای كلیم (سلام الله علیه) خود به خود به دنیا نیامده، این نعمت را هم ذات اقدس الهی رایگان به هر كسی نداد، كسی كه دست به دل ببرد و این دست ید بیضا بشود؛، دستی كه از دل درآمد هم مثل آفتاب درخشان می شود و بیضا می شود، هم اگر به عصا دست بزند اژدها می شود، این دست محصول خون ﴿یذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ یسْتَحْیونَ نِساءَكُمْ﴾[1] است. هرگز #خون_شهید هدر نمی رود! شما اگر آب را رها كردید، بالأخره این آب یك بوتهای را سبز می كند؛ اگر یك آب عادی باشد ممكن است یك مزرعه عادی را سبز بكند، اگر #كوثر باشد ممكن است یك كشوری را سرسبز بكند؛ حالا تا خون چه كسی باشد و در چه راهی ریخته بشود!
▫️ هرگز ذات اقدس الهی مظلومان را رها نكرده، بی گناهان را رها نكرده، #خون_شهدا را رها نكرده است. این كه گفته شد «ثَارَ اللَّهِ»،[2] البته قلّه آن برای حسین بن علی(سلام الله علیه) است، اما دامنه اش برای سایر شهداست؛ حالا كسی هوس این را نمی كند كه خونش همتای خون پسر پیغمبر باشد، ولی بالأخره در همان راه است؛ حالا حضرت خیلی عالی، اینها هم در مراحل پایین، مثل یكی قله دماوند است و یكی دامنه اوست، بالأخره در همین راه است.
🔸 مطلب بعدی آن است كه حالا آن خون كه زنده است و جوشان است و هَدَر نرفته، ما خانه، مزرعه و باغمان را در مسیر همین #خون بسازیم. ما اگر بدانیم یك جا چشمه است، خب چرا آن جا خانه نسازیم؟! چرا آن جا باغ نگیریم؟! این جا آب است، ما همین جا خانه می سازیم كه این #خون بیاید و ما را #احیاء كند، خب حالا چرا برویم در كویر؟! اگر كسی خدایی ناكرده خیال بكند که شهید مثل سایر افرادند مُردند ـ گرچه آنها هم بالأخره اثر دارند ـ و یك فاتحه ای از ما توقع دارند، این نه خودش را شناخته، نه شهادت را شناخته و نه اسلام را شناخته است. یك آدم مرده، مرده فكر می كند؛ وگرنه زنده كه مرده فكر نمی كند! حرف بزرگ سنایی كه جناب مولوی حرف های او را نقل می كند این است که می گوید مردن چیز بسیار بدی است انسان تمام تلاش و كوششش این است كه زنده بماند سنایی میگوید بله راست است اما الآن تو كه زنده نیستی، خودت را دریاب![3] تو می خواهی نمیری، خب مگر الآن كه تو زنده ای؟! یك حیات گیاهی داری یا حیات حیوانی، خودت را دریاب! یك غذایی می خوری و یك نفسی می كشی و یك راهی می روی، خب خیلی ها هستند همین را دارند! ای مرده ای كه خود را زنده می پنداری، خودت را دریاب!
[1]. سوره بقره, آیه49؛ سوره ابراهیم, آیه6.
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص576.
[3]. دیوان سنایی، قصیده 191؛ «ازین مرگ صورت نگر تا نترسی ٭٭٭ ازین زندگی ترس کاکنون در آنی».
#صبر_و_استواری
#زمینه_ظهور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای برگزار کننده کنگره شهدای لاریجان با حضرت استاد
تاریخ: 1385/03/25
🆔 @a_javadiamoli_doross
📌شگفتی های #پزشکی خدا
سوره صافات آیات ۱۴۵ و ۱۴۶ :
… وَهُوَ سَقِیمٌ(١۴۵) وَأَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَهً مِنْ یَقْطِینٍ(١۴۶)
…و درحالیکه بیمار بود بوته #کدوئی بر او رویاندیم
📝چرا در این آیات، خداوند بین تمامی گیاهان، بوته ی #کدو را برای بهبودی یونسِ #بیمار معرفی مینماید؟
📋نظر پزشکان امروز درمورد این گیاه:
ضد التهاب طبیعی، درمان افسردگی، پیشگیری از پوکی استخوان، حفاظت از پروستات، تنظیم ضربان قلب، حفظ عملکرد طبیعی ماهیچه ها و اعصاب، درمان آسم و تنگی نفس، سینه پهلو و کمک به اکسیژن رسانی به مغز، آسان کننده اخلاط و سرفه، پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه، رفع انگلها، کاهش عوارض یائسگی، خواب راحت، درمان عفونتهای مجاری ادراری، درمان یرقان(زردی)، سردرد، خستگی اعصاب، افزایش قدرت سیستم ایمنی، کاهش استرس، درمان کمخوابی، سرفههای خشک و تب، اخلاط خونی و خونریزی ریه و بیماری های تنفسی، موثر در رقت و نرمی قلب، درمان قولنج، تجدید قوای جسمی و روحی، استحکام بافت های بدن، تسکین صفرا، درمان زخم و سوختگی ها، پیسی و لکه های سفید پوست، سرماخوردگی، درمان و تسکین التهاب استخوان و روماتیسم مفصلی، کمک به رفع یبوست، افزایش تراکم مواد معدنی و استحکام استخوان و کاهش التهاب مفاصل، درمان سل، تب های حاره، تشنگی و زخم روده، کاهش دهنده ی کلسترول خون، موثر در سلامت چشم ها، تسکین خستگی و تندخویی، درمان بیماری های قلبی، آنفولانزا، سلامت عروق و اعصاب، تقویت مغز و حافظه، تنظیم قند خون، کاهش فشار خون، پیشگیری از سرطان، مانع از پیشرفت بیماری تصلب شراین، بهبود عملکرد مثانه، ضد دیابت، منبع بسیار خوب برای منیزیم، کلسیم، آهن، روی، ویتامین های مختلف، امگا۳ و دیگر املاح، کمک به درخشان تر و نرم شدن پوست، تقویت کننده مو، ضد عفونت، سرشار از آنتی اکسیدان و…
🌱سبحان الله ،که در هر آیه از آیاتش حکمت ها نهفته است !!!
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره $نماز - صفحه ۴۵]
📌#نماز نشانه ی بسیاری از #کمالات
الف #نماز نشانه ی ایمان حقیقی؛ «الّذین یقیمون الصلوة و ممّا رزقناهم ینفقون * أولئک هم المؤمنون حقا». [۶]
ب #نماز نشانه ی یقین به قیامت؛ «الّذین یقیمون الصلوة و یؤتون ص: ۴۴ الزّکوة و هم بالآخرة هم یوقنون». [۱]
ج #نماز نشانه ی توبه ی واقعی؛ «فان تابوا و اقاموا الصلوة و ءاتوا الزکوة فاخوانکم فی الدین». [۲]
د #نماز نشانه ی تقوای حقیقی؛ «هدی للمتّقین * الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة». [۳]
ه #نماز نشانه ی تواضع؛ «... و بشّر المخبتین *... و المقیمی الصلوة» [۴]
و #نماز نشانه ی نیکی و نیکان؛ «ولکن البرّ من ءامن باللّه... و اقام الصّلوة». [۵]
ز #نماز نشانه ی احسان؛ «تلک ءایات الکتاب الحکیم هدی و رحمة للمحسنین * الّذین یقیمون الصلوة». [۶] ح #نماز نشانه ی هدایت؛ «... قل انّ هدی اللّه هو الهدی و أقیموا الصلوة». [۷]
----------
[۶]: ۶. انفال / ۳ ۴.
[۱]: ۱. نمل / ۲.
[۲]: ۲. توبه / ۵.
[۳]: ۳. بقره / ۳.
[۴]: ۴. حج / ۳۴ ۳۵.
[۵]: ۵. بقره / ۱۷۷.
[۶]: ۶. لقمان / ۳ ۴.
[۷]: ۷. انعام / ۷۲.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌هدیه به پدر و مادر
امام صادق علیه السلام فرمودند:
مَنْ قَرَءَالْقُرْآنَ فِي الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ، وَ خُنِّفَ عَلي والِدَيْهِ وَ إنْ كانا كافِرَيْنِ؛
هر که قرآن شریف را از روی آن قرائت نماید بر روشنائی چشمش افزوده گردد؛ و نیز گناهان پدر و مادرش سبک شود گرچه کافر باشند.
📚وسائل الشیعه : ج 6 ص 204 ح 1.
#حدیث
#قرآن
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (73)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتققين
💢تفسير
📝تذكر: واژه كتاب مصدرى است كه از باب مبالغه، بر مكتوب اطلاق مى شود و همين طور است واژه هاى ديگرى مانند قرآن، فرقان و تبيان.
▫️ريب: حالت اضطرابى است كه بر اثر برخى شكها، مانند شك در وجود قيامت، براى انسان پديد مى آيد. برخى شكها مانند شك در عدد كوههاى زمين براى زمين شناسان، نگرانى زا و اضطراب آور نيست، اما برخى شكها براى انسان، نگرانى و اضطراب مى آورد. شك ويژه اى كه مربوط به دسته دوم است، ريب ناميده مى شود.
همچنين شكى كه با سوء ظن و تهمت همراه باشد ريب ناميده مى شود و چنين شكى در برابر اطمينانى است كه بر اثر ايمان حاصل مى شود.
▫️متقين: تقوا در اصل وقوى از ماده وفى و وقايه به معناى پناه گرفتن است. و متقى كسى است كه در جنگ با پوشيدن زره، برداشتن سپر و مانند آن خود را در حفاظى قرار مى دهد تا از دشمن آسيب نبيند.
▫️ در فرهنگ قرآن كريم نيز متقى كسى است كه با ايمان و عمل صالح براى خود ملكه اى نفسانى فراهم مى سازد تا او را از آسيبهاى درونى (هواى نفس) و بيرونى (شيطان) مصون دارد. قرطبى مى گويد: گفته مى شود: اصل تقوا ددر لغت به معناى قلت كلام است، ابن فارس آن را حكايت كرد و من مى گويم: حديث التقى ملجم از همين باب است ؛ (230) بر فرض صحت سخن ابن فارس، حديث مزبور گرچه مناسب آن است ليكن پيام آن، دستور به صمت و صواب گويى است.
=============
230- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 157؛ نيز ر.ك بحار، ج 75، ص 275
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
نگاشت16:نکات تفسیری آیه 12تا 14 سوره انفطار
يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ ﴿۱۲﴾إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۱۳﴾وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ ﴿۱۴﴾
۱ - کاتبان نامه عمل، به تمامى کارها و نیت هاى انسان آگاه اند. (یعلمون ما تفعلون) دانستن تمام ویژگى هاى «عمل»، بدون دانستن انگیزه انجام دادن آن، امکان پذیر نیست. بنابراین علم به «ماتفعلون»، علم به هدف از انجام دادن آن نیز مى باشد.
۲ - نامه عمل سراسر حقیقت و خالى از هرگونه خطا است. (یعلمون ما تفعلون) تصریح به علم کاتبان نامه عمل، توجّه دادن به راستى و درستى آن نامه است.
۳ - پاداش و کیفر اعمال در قیامت، براساس نامه عمل و کردار انسان در دنیا است. (یعلمون ما تفعلون)
۴ - گنه کاران و تکذیب کنندگان کیفرهاى اخروى، در قیامت به کیفر گناه و تکذیب خود گرفتار خواهند شد. (بل تکذّبون بالدین ... یعلمون ما تفعلون) مطرح ساختن کتابت و علم کاتبان - به قرینه «بل تکذّبون بالدین» - هشدارى به تکذیب گران است که عمل آنان بى کیفر نخواهد ماند.
🔅🔅🔅
۱ - انسان هاى درست کار، راست گفتار و مطیع خداوند، به پاداش کردار خویش، در میان انبوه نعمت هاى آخرت جاى خواهند گرفت. (إنّ الأبرار لفى نعیم) از جمله معانى ذکر شده براى «برّ»، صلاح و درست کارى، اطاعت و صداقت است(لسان العرب). «نعیم»; یعنى، نعمت فراوان (مفردات راغب) نکره بودن «نعیم»، گویاى عظمت آن است.
۲ - زندگى ابرار، پیراسته از تمسّک به بهانه هاى واهى براى گشودن راه گناه (ما غرّک بربّک الکریم ... إنّ الأبرار لفى نعیم)
۳ - کاتبان نامه عمل از انجام دادن کارهاى خیر ابرار آگاه شده، آن را ثبت مى کنند. (کتبین . یعلمون ما تفعلون . إنّ الأبرار لفى نعیم)
۴ - بهره مندى ابرار از نعمت هاى آخرت، همیشگى است. (إنّ الأبرار لفى نعیم) حرف «فى» در آیه شریفه، براى ظرفیت مجازى است و بر استقرار ابرار در نعمت دلالت دارد. اسمیه بودن جمله «إنّ الأبرار...»، تأکیدى بر مداومت و ثبوت و حرف «لام» در «لفى نعیم»، تأکید بر تمام محتوا است.
🔅🔅🔅
۱ - آتش دوزخ، جایگاه فاسقان و گنه پیشگان و کیفر کردار آنان است. (و إنّ الفجّار لفى جحیم) «فجور»; یعنى، دریدن پرده دیانت (مفردات راغب). از معانى دیگر «فجور»، فسق و عصیان است. (قاموس)
۲ - جهنّم، داراى آتشى که به شدّت برافروخته و شعلهور است. (لفى جحیم) به آتشى که شعله هاى آن، سخت زبانه کشد و نیز به آتش عظیمى که در گودال برافروخته گردد و به مکانى که داراى حرارت شدید باشد، «جحیم» گفته مى شود (قاموس). مراد از «جحیم» - به قرینه آیه بعد - جهنم یا آتش آن است.
۳ - «جحیم»، از نام هاى جهنم است. * (لفى جحیم)
۴ - مردم در قیامت، به دو گروه شاخص «ابرار» و «فجّار» تقسیم خواهند شد. (إنّ الأبرار لفى نعیم . و إنّ الفجّار لفى جحیم)
۵ - گرفتارى فاسقان کافر در آتش دوزخ، همیشگى است. (و إنّ الفجّار لفى جحیم) جمله اسمیه، بر ثبوت دلالت دارد و در این آیه ممکن است به قرینه مقابله با «إنّ الأبرار لفى نعیم» - که استقرار مجازى در آن حاکى از خلود بود - بر خلود نیز دلالت کند. مراد از «فجّار» - به قرینه «بل تکذّبون بالدین» - فاسقانى است که منکر معاد و کافرند.
۶ - کردار بدکاران، از نظر مأموران الهى مخفى نمانده و در نامه عمل آنان ثبت خواهد شد. (کتبین . یعلمون ما تفعلون ... و إنّ الفجّار لفى جحیم)
🌿🌿🌿
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
🗓نگاشت17:نکات تفسیری آیه 15تا 17 سوره انفطار
🌷🌷🌷
يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ ﴿١٥﴾ وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ ﴿١٦﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٧﴾
يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ
۱ - قیامت، روز گرفتارى طاقت فرساى فاسقان در آتش جهنم (یصلونها یوم الدین) «یصلونها»; یعنى، با رنج و مشقّت، حرارت آن را مى چشند. (برگرفته از قاموس)
۲ - قیامت، روز مواجه شدن با سزاى اعمال است. (یوم الدین) «دین»; یعنى، جزا و به معناى طاعت نیز آمده است (مفردات راغب) و چون معناى اول با قیامت تناسب دارد، در آیه شریفه به معناى جزا مى باشد.
۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (یوم الدین)
۴ - گرفتارى فاسقان به آتش جهنم، کیفر فسق آنان است. (یصلونها یوم الدین) تصریح به «روز جزا» بودن قیامت، در بیان عذاب فاسقان، بیانگر آن است که عذاب قیامت جزاى فسق آنان است.
۵ - خلود دوزخیان در جهنم (یصلونها) فعل «یصلون» در نظر زجّاج از ریشه «صلاة» (ملازم شدن) است. (لسان العرب)
🔅🔅🔅
۱ - پنهان داشتن خویش از آتش جهنم، براى فاسقان امکان پذیر نیست. (و ما هم عنها بغائبین) «غاب عنه»; یعنى، از او مخفى شد. (لسان العرب)
۲ - انسان ها در قیامت، مقهور نظام کیفرى خداوند و ناتوان از هرگونه استتار و مقاومت (و ما هم عنها بغائبین)
۳ - عذاب و آتش دوزخ، جاودانه است. (و ما هم عنها بغائبین)
🔅🔅🔅
۱ - شناخت حقیقت قیامت، براى همگان میسّر نیست. (و ما أدریک ما یوم الدین) استفهام «ما أدراک» (چه چیز تو را دانا ساخت)، حاکى از محرومیت عموم مردم از ابزار شناخت قیامت است.
۲ - قیامت، روزى سهمگین و داراى عظمتى فراتر از تصور است. (و ما أدریک ما یوم الدین)
۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (و ما أدریک ما یوم الدین)
۴ - قیامت، روز جزا و رسیدگى به اعمال است. (یوم الدین) «دین» به معناى شریعت، طاعت و جزا است و از آن جا که دین به معناى «شریعت»، در قیامت مورد ندارد، «یوم الدین»، به معناى روز جزا خواهد بود و لازمه جزا دادن به بندگان، رسیدگى و محاسبه اعمال آنان است.
🌿🌿🌿
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
آیا قبل از نزول آیه تطهیر اهل بیت معصوم بوده اند.استاد ملکی.Mp3
292.1K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💢توضیحی درباره عصمت اهلبیت (ع) و نزول آیه تطهیر
با توجه به آیه تطهیر آیا تا قبل از نزول این آیه اهلبیت علیهم السلام معصوم نبوده اند؟ 📼حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی
سوره همزه.چیت چیان.mp3
15.87M
#قرآن
#تدبر
📌 تدبر در سوره #همزه
📼استاد هانی #چیت_چیان
🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۶۰ #سوره_انعام
📌#مهربانی خدای تعالی
خدای تعالی آن قدر #مهربان است که اگر کسی کار #خوب بکند ده برابر به او #حسنه می دهد ولی اگر کسی کار بدی بکند جزايش همان يک #بدی است که انجام داده است و هيچ گاه خدای تعالی به کسی #ظلم نمی کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢دعای حفظ (به روایت امام صادق علیه السلام در کتاب شریف اصول کافی)
👈 دعایی کوتاه و با مفاهیم بسیار بلند و عالی
التماس دعا دوستان
@rahighemakhtoom
💢دعای حفظ
بسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ إِلَي اللَّهِ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَلَي مِلَّةِ رَسـُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله وسلم)
اللَّهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي وَ إِلَيْكَ فَوَّضْتُ أَمْرِي وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ يَا رَبَّ الْعـَالَمـِيـنَ اللَّهُمَّ احْفَظْنِي بِحِفْظِ الْإِيمَانِ مِنْ بَيْنِ يَدَيَّ وَ مِنْ خَلْفِي وَ عَنْ يَمِينِي وَ عـَنْ شـِمـَالِي وَ مـِنْ فـَوْقـِي وَ مـِنْ تـَحْتِي وَ مِنْ قِبَلِي لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
نَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَ الْعَافِيَةَ مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ شَرٍّ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بـِكَ مـِنْ عـَذَابِ الْقـَبـْرِ وَ مـِنْ ضـَغـْطـَةِ الْقـَبْرِ وَ مِنْ ضِيقِ الْقَبْرِ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ سَطَوَاتِ اللَّيـْلِ وَ النَّهـَارِ اللَّهـُمَّ رَبَّ الْمـَشـْعـَرِ الْحـَرَامِ وَ رَبَّ الْبـَلَدِ الْحـَرَامِ وَ رَبَّ الْحِلِّ وَ الْحَرَامِ أَبـْلِغْ مـُحـَمَّداً وَ آلَ مـُحـَمَّدٍ عَنِّي السَّلَامَ
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِدِرْعِكَ الْحَصِينَةِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِكَ أَنْ تـُمـِيـتـَنـِي غَرَقاً أَوْ حَرَقاً أَوْ شَرَقاً أَوْ قَوَداً أَوْ صَبْراً أَوْ مَسَمّاً أَوْ تَرَدِّياً فِي بِئْرٍ أَوْ أَكِيلَ السَّبـُعِ أَوْ مـَوْتَ الْفـَجـْأَةِ أَوْ بـِشـَيْءٍ مِنْ مِيتَاتِ السَّوْءِ وَ لَكِنْ أَمِتْنِي عَلَي فِرَاشِي فِي طـَاعـَتـِكَ وَ طـَاعَةِ رَسُولِكَ(صلی الله علیه و آله وسلم) مُصِيباً لِلْحَقِّ غَيْرَ مُخْطِئٍ أَوْ فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّهُمْ فِي كـِتـَابـِكَ كـَأَنَّهـُمْ بـُنـْيانٌ مَرْصُوصٌ أُعِيذُ نَفْسِي وَ وُلْدِي وَ مَا رَزَقَنِي رَبِّي بِقُلْ أَعُوذُ بـِرَبِّ الْفـَلَقِ حَتَّي يَخْتِمَ السُّورَةَ وَ أُعِيذُ نَفْسِي وَ وُلْدِي وَ مَا رَزَقَنِي رَبِّي بِقُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ حَتَّي يَخْتِمَ السُّورَةَ وَ يَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ اللَّهُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ مِثْلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ مِلْءَ مَا خَلَقَ اللَّهُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ مِدَادَ كَلِمَاتِهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ زِنَةَ عَرْشِهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رِضَا نَفْسِهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ سـُبـْحـَانَ اللَّهِ رَبِّ السَّمـَاوَاتِ وَ الْأَرَضـِينَ وَ مَا بَيْنَهُمَا وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعـُوذُ بـِكَ مـِنْ دَرَكِ الشَّقَاءِ وَ مِنْ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفَقْرِ وَ الْوَقْرِ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِي الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ وَ يُصَلِّي عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ.(منبع کتاب شریف اصول کافی به نقل امام صادق علیه السلام)
💢دعای حفظ (به روایت امام صادق علیه السلام در کتاب شریف اصول کافی)
👈 دعایی کوتاه و با مفاهیم بسیار بلند و عالی
التماس دعا دوستان
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (5)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
⏹ با اينكه فضايل، آثار و بركات اصلي نماز از آن اقامه اين عبادت بي نظير است: (هُدًي لِلمُتَّقين ... ويُقيمونَ الصَّلوة)[1]؛ (اِنَّ الَّذينَ ءامَنوا وعَمِلوا الصّلِحتِ واَقاموا الصَّلوةَ... لَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم ولاخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون)[2]؛ (والَّذينَ يُمَسِّكونَ بِالكِتبِ واَقاموا الصَّلوةَ اِنّا لانُضيعُ اَجرَ المُصلِحين)[3]؛ (فَاِن تَابوا واَقاموا الصَّلوةَ... فَخَلّوا سَبيلَهُم)[4]؛ (فَاِن تَابوا واَقاموا الصَّلوةَ... فَاِخونُكُم فِي الدّين).[5]
در حالي كه در كنار تمجيد و ستايش از برخي نمازگزاران: (اِنَّ الاِنسنَ خُلِقَ هَلوعا ... اِلاَّالمُصَلّين)[6]بعضي ديگر را مذمّت: (فَوَيلٌ لِلمُصَلّين اَلَّذينَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهون)[7]و از خواندن نماز و نزديك شدن به آن در برخي شرايط و حالات نهي كرده است: (لاتَقرَبوا الصَّلوةَ واَنتُم سُكري... )[8] ، از اقامه نماز هرگز بازنداشته است و اين بدان جهت است كه نماز خواندن يا نمازخوان بودن با ميگساري، بي توجه بودن به نماز، به قعر جهنم سقوط كردن و... سازگار است؛ اما اقامه نماز با گناه و غفلت جمع نمي شود: (اَقِمِ الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلوةَ تَنهي عَنِ الفَحشاءِ والمُنكَر)[9]، زيرا اقامه نماز تنها به انجام دادن واجبات فقهي كه موجب اسقاط تكليف مي شود، تحقق نمي يابد، بلكه به آداب و شرايط ديگري وابسته است.
◽️امين الاسلام طبرسي مي گويد: اقامه بازار به تعطيل نكردن خريد و فروش آن است [نه باز بودن فروشگاه ها به تنهايي ][10]، بنابراين اقامه بازار به اين است كه در آن خريد و فروش يا همان مقصود اصلي از تشكيل بازار، رواج داشته باشد، در نتيجه اگر اهل بازار به گونه اي عمل كنند كه دادوستد در آن رواج نداشته باشد (تعطيل باشد)، نمي توان گفت كه اينان، بازار را اقامه كردند، هرچند فروشگاه ها به صورت شبانه روزي باز باشند.
◽️به سخن ديگر، زماني مي توان گفت كه فلان چيز اقامه شد كه مقصود اصلي از آن حاصل شود. بدين ترتيب، زماني نماز اقامه مي شود كه هدف از تشريع آن (نهي از فحشا و منكر، ياد خدا و... ) به دست آيد: قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: إنّما فُرضت الصلاة و اُمر بالحج و الطواف و اُشعرت المناسك لإقامة ذكر الله [11]
================
[1]ـ سوره بقره، آيات 2 ـ 3.
[2]ـ سوره بقره، آيه 277.
[3]ـ سوره اعراف، آيه 170.
[4]ـ سوره توبه، آيه 5.
[5]ـ سوره توبه، آيه 11.
[6]ـ سوره معارج، آيات 22 ـ 19.
[7]ـ سوره ماعون، آيات 5 ـ 4.
[8]ـ سوره نساء، آيه 43.
[9]ـ سوره عنكبوت، آيه 45. جمله اِنَّ الصَّلوةَ تَنهي ... در حقيقت تعليل براي اَقِمِ الصَّلوة است. اين تعليل نشان مي دهد كه غفلت و اقامه نماز با يكديگر جمع نمي شوند؛ يعني نماز اگر اقامه شود، ناهي از فحشا و منكر است، چنان كه از ناهي فحشا و منكر بودن آن مي توان فهميد كه اقامه شده است، در حالي كه اين تلازم بين نماز خواندن و نهي از فحشا و منكر نيست؛ يعني ممكن است كسي نماز بخواند و همزمان با آن مرتكب فحشا و منكر نيز بشود.
[10]ـ أقام القوم سُوقَهم: إذا لم يعطلوها من البيع و الشراء (مجمع البيان، ج 1 ـ 2، ص 121، ذيل آيه 3 بقره).
[11]ـ عوالي اللئالي، ج 1، ص 323؛ المحجة البيضاء، ج 1، ص 350.
☘️☘️☘️
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
اعراف 17.mp3
13.1M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 17
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خشم و غضب 45.mp3
4.12M
#سیر_و_سلوک (45)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:33 دقیقه
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
📼خشم و غضب
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 تهذیب روح
🔸 بهترین راهی را كه قرآن كریم برای #تهذیب_روح ارائه می كند، این است كه ما بعد از شناخت تجرّد روح او را به یك چیز جاودانه سرگرم بكنیم، اصراری بر اینكه برای ابد با تن در دنیا بمانیم نداشته باشیم كه ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَإِنَّهُم مَیتُونَ﴾،[1] بلکه اصرار داشته باشیم كه آثار ما جاودانه باشد ﴿نَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ﴾[2] و آثار جاودانه را #روح_جاوید به جا می گذارد، این كار شدنی است! بنابراین اصرار قرآن بر این است كه ما به این معارف قلبی بیشتر بها بدهیم در عین حال كه به ما دستور می دهد، واجب و مستحب را انجام بدهیم و از حرام و مكروه بپرهیزیم؛ اما آن مقداری كه بر اساس معارف و بر اساس نیت های قلبی تكیه می كند به آن اندازه بر بدن تكیه نمی كند، اعمال بدنی محدود است، واجب ها مشخص است: چند ركعت نماز واجب است، در سال چند روز روزه واجب هست یا در عمر یك بار مكه رفتن واجب است، اینها واجب های محدود است؛ اما #نام_خدا و #یاد_خدا كه در حقیقت یك كار قلبی است بیكران در بیكران است ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً﴾[3] چیزی را كه خدا زیاد بشمارد معلوم می شود كه حدّ و حصر خاص ندارد؛ فرمود زیاد به #یاد_خدا باشید، اگر زیاد به یاد خدا بودیم خدا هم زیاد به یاد ماست، نه كم! چون اصلش را این چنین تنظیم كرد ﴿فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ﴾[4] این یك اصل.
فرمود به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم، بعد فرمود: ﴿اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً﴾ زیاد به یاد خدا باشید؛ یعنی اگر میخواهید خدا زیاد به یاد شما باشد، شما هم زیاد به یاد خدا باشید؛ این دو اصل.
🔸 اگر خدا زیاد به یاد آدم بود، هرگز انسان مَنسی نیست فراموش نمی شود و اگر مَنسی نبود بیناست، چون كسی كه خدا او را فراموشش بكند او نابیناست. گرچه خدا فراموشكار نیست ﴿وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِیاً﴾،[5] ولی بعضی ها را از لطف خود دور می دارد. نابینایان از لطف خدا دورند، نه نابینایان بَصری، بلكه نابینایان #بصیرتی! خیلی ها هستند كه روشن دل هستند گرچه به حسب ظاهر نابینا می باشند، آن منظور نیست؛ آن كه در قیامت كور محشور می شود و به خدا عرض می كند ﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَی وَقَدْ كُنتُ بَصِیراً﴾ خدا می فرماید: ﴿كَذلِكَ أَتَتْكَ آیاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَكَذلِكَ الْیوْمَ تُنسَی﴾؛[6] چون آیات ما را فراموش كردی و به یاد آیات ما نبودی امروز هم مورد لطف ما قرار نمی گیری، چنین كسی در قیامت #كور است. اگر كسی مَنسی حق نبود بلكه مذكور الهی بود می شود بینا، اگر #بینا بود یا جزء مقرّبین است یا جزء ابرار، چنین انسانی جاودانه زندگی می كند.
🔸 پس اگر كسی به یاد خدا بود، خدا به یاد اوست این یك مقدمه و اگر كثیراً به یاد خدا بود خدا كثیراً به یاد اوست این دو و هر كس به یاد خدا بود و خدا به یاد او، او بیناست و نابینا نمی شود این سه و اگر كسی نابینا نبود و قلبش بینا بود، بسیاری از اسرار عالم را می بیند چهار و چیزی بالاتر و شیرین تر از شهود اسرار عالم نیست، این هم پنج. اینها محصول #تهذیب_روح و تزكیهٴ نفس است كه از #تطهیر_دل و #احیای #نام حق و #یاد حق در قلب شروع می شود.
[1]. سوره زمر، آیه 30.
[2]. سوره یس، آیه 12.
[3]. سوره احزاب، آیه 41.
[4]. سوره بقره، آیه 152.
[5]. سوره مریم، آیه 64.
[6]. سوره طه، آیات 125 و 126.
#نام_و_یاد_حق
#تطهیر_قلب
#ذکر_کثیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 تفسیر موضوعی _ اخلاق در قرآن جلسه 94
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢هشدار درباره تفکيک اعتباريات از حقايق نظام أحسن هستی
◽️بارها به عرضتان رسيد که فرمودند شما در دنيا زندگي نكنيد!اگر روي زمين زندگي كنيد, زير آسمان زندگي كنيد, با آب و هوا ارتباط داشته باشيد, با دريا و صحرا و درخت ارتباط داشته باشيد، اينها حقايق خارجي هستند؛ اگر بخواهيد معدنشناس باشيد, درياشناس باشيد, هواشناس باشيد, زمينشناس باشيد وزمان شناس باشيد واقعيت است؛ امّا اگر بخواهيد بازي كنيد و به دنبال بازيگران حركت كنيد، علم به دست نميآوريد!
◽️فرمود دنيا پنج بخش دارد:﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾ که همه اينها عناوين اعتباري است، يك؛ عناوين اعتباري واقعيت ندارد، دو؛اگر كسي در اين فضا زندگي كند، در جهانبيني گرفتار سفسطه ميشود، سه؛ در معرفتشناسي شكّاك ميشود، چهار؛ سرانجام عوام ميميرد، پنج؛ اگر كسي در دنيا زندگي كند، ممكن نيست باسواد شود، چون اينجا بازيگري است و در بازيگري علم، واقعيّت و حقيقت نيست؛إنسان خودش و جهان را ميبازد.
◽️ الآن شما فرض كنيد انسانی از همان نوجواني در بازي افتاد، اين شخص تا وقتي هم كه پيشكسوت شود، در قرارداد و اعتبار است؛ عناوين اعتباري هيچ واقعيّتي ندارد! طول و عرض دروازه بايد اين مقدار باشد, طول و عرض زمين بازي اين مقدار بايد باشد, زمان بازی بايد نود دقيقه باشد، اينها همان قوانين اعتباري است و اينها كه واقعيتي ندارد، چون اينها را طور ديگر ميشود تنظيم كرد.
◽️اگر كسي با عناوين اعتباري است ـ چه در بخش بازيها و چه در بخش بازيگريهاي سياسي و اجتماعي ـ اگر در پاپ و امثال پاپ است، به دنبال اعظم ميگردد تا اينکه پاپ اعظم ميشود؛ در حوزههاست، به دنبال «آيت عظمی» ميگردد، اينها به جايي نميرسند! حواستان جمع باشد!چون اينها علم نيست, واقعيت نيست, قرارداد و اعتبار است.
📼درس تفسیر حضرت آیت الله #جوادی_آملی سوره #فصلت جلسه 14
🌿🌿🌿
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢امریکا بر بلندای قبر هفتاد میلیون کشته
◽️چطور ميشود كشوري كه خود را حاكم ميداند، وليّ حرمين ميداند و در منطقه خود را مقتدر ميداند، علناً و در روز روشن به يك كشور اسلامي حمله ميكند، چرا؟
◽️آن آمريكا كه الآن قد كشيده و قدّ آن از ديگران بلندتر است ـ بارها به عرض شما رسيد ـ صداي آن بلندتر است، درست ميگويد که قدِّ آن بلندتر است؛ امّا زير پاي او هفتاد ميليون قبر است! اين ها هفتاد ميليون قربانيان جنگ جهاني اول و دوم را كُشتند, كُشتند, تپّه شد و بالا رفتند؛ اينها تمدن آوردند؟! علم آوردند؟!
◽️مگر اينها يك روستايياني قبل از كشف کريستف کلمب نبودند؟! اگر چند ايراني و غير ايراني را شما از آمريكا برداري او چه چيزي دارد؟ خودشان ابنسينا داشتند؟ مولوي داشتند؟ ابنهيثم داشتند؟ ابوريحان بيروني داشتند؟ خوارزمي داشتند؟ چه چيزي داشتند؟ اگر قبل از كشف کريستف کلمب را بررسي كنيد، چند روستايي بيشتر نبودند!
◽️الآن كه قدِّ آنها بلند است، هفتاد ميليون قبر زير پايشان هست، اينها را چه كسي كشته است؟ محصول جنگ جهاني اول و دوم همين هفتاد ميليون است! حداقل آن هفتاد ميليون است، بيشتر از آن را هم گفتند! اينها كشتند و كشتند،الآن روي تلّ قبرها قدِّ آنها بلند است! آن وقت هم مرتب گزينه نظامي, گزينه تحريم و مانند آن حرفشان است.
◽️اگر كسي واقعاً با حقيقت زندگي كند،اين ملتها هرگز اجازه نميدهد ـ از دولتها توقعي نيست ـ اين ملتها اجازه نميدهند كه اينها روي قبر هفتاد ميليون بروند و اُلدُرم و بُولدُرم بخوانند، انبيا براي اين آمدند! حالا روشن شد كه چرا اصرار انبيا اين است كه از دنيا فاصله بگيريد. روي زمين زندگي كنيد, با آب زندگي كنيد، نه با من و ما! اين من و ما هيچ اعتباري ندارد!﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾ اين همه اصرار در آيات ـ گاهي اين پنج مورد را در دو مورد خلاصه ميكند ـ....
📼درس تفسیر حضرت آیت الله #جوادی_آملی سوره #فصلت جلسه 14
🌿🌿🌿
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
016069.mp3
180.4K
📌شگفتی #زنبور_عسل
سوره نحل آیه ۶۹ :
…یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
…از درون “شکم های” آن نوشیدنی خاصی خارج میشود، به رنگهای مختلف، که در آن #شفای مردم است در این امر نشانه روشنی است برای جمعیتی که اهل فکرند
🌱🌱🌱
زنبور های #عسل دارای دو #معده یا شکم یکی برای غذا و آب و دیگری برای ذخیره سازی شهد و #عسل هستند که تحت عنوان honey stomach معروف است، یکی از معده های جاندار برای هضم شهد گل ها و مواد غذایی بکار می رود، و یک معده خاص جاندار برای ذخیره سازی شهد و تبدیل آن به عسل بکار می رود.
و خداوند در عصر فقر علم #بیولوژی با به کار بردن اسم جمع (بطون) به تعداد معده های #زنبور اشاره می فرماید.
آیا میتوان قرآن را ساخته ی ذهن بشر دانست؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۶۳ ـ ۱۶۱ #سوره_انعام
📌پيغمبر اکرم صلی الله عليه و آله #الگو است
خدای تعالی #پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله را که مقتدا و الگوی #سالکين الی #اللّه است در همان راه مستقيمی که #دين پابرجا و ملت حضرت #ابراهيم عليه السلام بوده يعنی #توحيد کامل قرارش داده و نماز، #سلوک، زندگی و مردنش تنها برای خدای جهانيان بوده و برای خدا در هيچ چيز و هيچ کار چيزی را و کاری را #شريک قرار نداده و او اوّل #تسليم پروردگار است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom