eitaa logo
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
2.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
830 فایل
«رحیق» یعنی نوشیدنی گوارا و ناب ویژه بهشتیان. ۲۵مطففین . مقصد و مقصود ما درک و دریافت عمیق تر کتاب خداست. از محتوای لقمه ای و عموم پسند و صرفا انگیزشی استقبال نمی کنیم.همراهان ما اندکند لیکن ژرف نگرند. @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
☀☀☀ 📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه اول سوره کوثر نکته ها و پیام ها ✅ *عبادت و نماز تنها برای انجام فرمان خدا (اقامه نماز خالی از ریا و خودنمایی)-لام در لِرَبِّک برای اختصاص است- ✅ *اقامه نماز،از تکالیف الهی برای پیامبر ✅ *اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا وظیفه ای بر عهده پیامبر ✅ *توجه به ربوبیت خداوند از آداب نماز ✅ * مدبریت و مالکیت خداوند دلیل بر شایستگی او برای پرستش و عبادت خالصانه به درگاه او ✅ *سپاسگذاری در برابر نعمت "کوثر"انگیزه برای انجام نماز خالصانه ✅ *جلوه گری مقام ربوبی در اعظای فاطمه سلام الله علیها به پیامبر ✅ *نماز شکر نعمت های خداوند ✅ *قربانی کردن شتر با نیت و انگیزه الهی فرمان خداوند به پیامبر ✅ *لزوم توجه به ربوبیت الهی به هنگام قربانی کردن حیوانات ✅ *مالک و مدبر بودن خداوند دلیل لزوم اخلاص و قصد قربت در قربانی ✅ *برگزیدن گران بهاترین حیوان اهلی برای قربانی واکنشی بایسته از سوی پیامبر در سپاسگذاری از "کوثر"عطا شده به ایشان @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه اول سوره کوثر ✅ *اهدای قربانی شکر نعمت های الهی ✅ *لزوم ایجاد پیوند با خلق(قربانی و اطعام) در کنار ارتباط با پروردگار(اقامه نماز) ✅ *عطای نعمت از سوی پروردگار و یادآوری نعمت از سوی پیامبر آمادگی دریافت فرمان نماز و قربانی ✅ *نعمت های الهی حتی برای پیامبر مسئولیت آفرین است(نعمت ها گتره در اختیار کسی قرار نمی گیرد) ✅ *بخشش پیش از درخواست تکلیف وانجام وظیفه روشی الهی است. ✅ *ارتباط با خدا مقدم بر پیوند و ارتباط با خلق و زمینه ساز آن است. ✅ *لزوم تاخیر قربانی از نماز در عید قربان ✅ *لزوم بالا بردن دست ها تا گلوگاه در آغاز نماز (گفتن تکبیره الاحرام)نحر الرجل: یعنی برای نماز ایستاد و دست ها را در آن هنگام بالا برد.-تاج العروس- ✅ *لزوم خواندن نماز در ابتدای وقت آن(نحر الصلاة )یعنی نماز را در آغاز وقت آن خواند @rahighemakhtoom
🕙درنگ تامل 📢هشدار و تهدید ✅خدا در نگهداری و حفظ دین خود با هیچ کس تعارف و مدارا ندارد! کسي بخواهد به حريم اين دين تجاوز کند، ما به او مهلت نمي‌دهيم؛ مخصوصاً وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلّم)، زيرا او در اثر دريافت معجزه ما مقامي پيدا کرده است، حرف او مقبول است و کسي که در کنار سفره ما نشسته و مقبوليتي به برکت مائده ما پيدا کرده، اگر بخواهد به دين ما دسترسي پيدا کند، ما به او مهلت نمي‌دهيم. درباره پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به صورت روشن، درباره عالمان دين که در کنار سفره دين نشسته‌اند و مقبوليتي را از راه دين پيدا کردند، احترامي را از راه دين پيدا کردند، اگر ـ خداي ناکرده ـ بخواهند به دين آسيب برسانند، مهلت نمي‌دهد برخلاف متنبّيان؛ متنبّيان از همان راه که رسيدند، مبارزه با دين را شروع کردند، يک مسيلمه کذّابي درآمد و ديگري درآمد، مدت‌ها مهلت پيدا کردند، درباره آنها چنين تهديدي نيست؛ اما درباره کسي که در کنار سفره دين نشسته و خدا به او مقبوليت داد، او اگر ـ معاذالله ـ بخواهد افترا ببندد، در امان نيست. (درس تفسیر سوره الحاقه -علامه جوادی آملی) @rahighemakhtoom
مدتی مواظبت کن از قلب خود و اعمال و رفتار و حرکات و سکنات خود را در تحت مداقه آورده و خفایای قلب را تفتیش کن و حساب شدید از او بکش مثل اینکه اهل دنیا از یک نفر شریک حساب می کشند هر عملی را که شبهه ریا و سالوسی در اوست ترک کن گرچه عمل خیلی شریفی باشد حتی اگر دیدی واجبات را در علن کردن خالص نمی توانی بکنی در خفا بکن. امام خمینی (.شرح چهل حدیث، ص54) @rahighemakhtoom
«تو مناجات با حق را مثل تکلم با یک نفر بندگان ناچیز حساب کن.چه شده است که اگر با یک نفر از دوستان, سهل است با یک نفر از بیگانگان، اشتغال به صحبت داشته باشی مادام که با او مذاکره می کنی از غیر غافلی و با تمام توجه به او مشغولی، ولی در اشتغال به مکالمه و مناجات با ولی النعم و پروردگار عالمیان بکلی از او منصرف و غافلی و به دیگر امور متوجهی !آیا قدر بندگان از ذات مقدس حق افزون است؟ یا تکلم با آنها ارزشش از مناجات با قاضی الحاجات بیشتر است؟ آری من و [شما] مناجات با حق را نمی دانیم چیست.تکالیف الهیه را سربار امور می دانیم.البته امری که تحمیل بر شخص شد و سر بار زندگانی گردید،در نظر اهمیت نخواهد داشت.باید سرچشمه را اصلاح کرد و ایمان به خداوند و فرمایشات انبیاء پیدا کرد تا کار اصلاح شود.همه بدبختی ها از ضعف ایمان و سستی یقین است » (شرح چهل حدیث ، ص428-429) @rahighemakhtoom
درنگ تامل بخورید اما...... 1⃣ «كلوا . . . واشكروا» بخورید و شكر كنید. 2⃣«كلوا . . . ولاتطغوا» بخورید و طغیان نكنید. 3⃣«كلوا . . . واعملوا» بخورید و كار شایسته انجام دهید. 4⃣«كلوا . . . وأطعموا» بخورید و بخورانید. 5⃣«كلوا . . . ولاتسرفوا»بخورید و اسراف نكنید. 6⃣«كلوا . . . ولاتتّبعوا خطوات الشیطان» بخورید ولی تبعیت از شیطان نکنید 7⃣كلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلاَلًا طَیِّباً بخورید ..... حرام نباشه نجس نباشه 📚 قرآن مجید @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📚 تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 2 فَصَلِ‌ لِرَبِّکَ‌ وَ انْحَرْ پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن! ✳ شان نزول: ✅ این سوره در روز حدیبیه نازل شد، وقتى که کفار رسول خدا صلى الله علیه و آله را از حج خانه خدا منع کرده بودند. خداوند با فرستادن این سوره به رسول خود فرمود: هر جا که هستى نماز بخوان و قربانى کن و مراجعت بنما.( تفسیر روض الجنان از شیعه.) ✅ مقاتل بن حیان از اصبغ بن نباته و او از امیرالمؤمنین على علیه‌السلام نقل نماید که فرمود: وقتى که این سوره نازل شد. پیامبر به جبرئیل گفت: منظور از نحیرة که در این سوره به من امر شده که آن را انجام بدهم چیست؟ جبرئیل گفت: یا رسول اللّه منظور از آن، نحیرة نیست بلکه خداوند به تو دستور می‌دهد که هر وقتى خواستى تکبیرة الاحرام بگوئى دست‌هاى خود را هنگام گفتن تکبیر بلند کنى و همچنین وقتى خواستى رکوع نمائى دست‌هاى خود را بلند کنى و نیز موقعى که سر از رکوع برمی‌دارى باز دست‌هاى خود را بلند کنى و نیز هنگامى که خواستى به سجده روى باز دست‌هاى خود را بلند کنى زیرا این قسم نماز گذاردن روش نمازگذارى ما و فرشتگان در هفت آسمان است و از براى هر چیزى زینت و آرایشى است و زینت نماز بلند کردن دست‌ها است.( مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۸۳۷; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۶۸۳، ح ۱۹.) ✅ در موقع گفتن هر تکبیرى، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بلند نمودن دست‌ها در موقع نماز از استکانة و وقار است. از پیامبر سؤال شد که یا رسول الله استکانه چیست؟ فرمود: آیه «فَمَا اسْتَکانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما یتَضَرَّعُونَ» را در قرآن نخوانده اى؟ @rahighemakhtoom
📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه 2 سوره کوثر ✅ *عبادت و نماز تنها برای انجام فرمان خدا (اقامه نماز خالی از ریا و خودنمایی)-لام در لِرَبِّک برای اختصاص است- ✅ *اقامه نماز،از تکالیف الهی برای پیامبر ✅ *اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا وظیفه ای بر عهده پیامبر ✅ *توجه به ربوبیت خداوند از آداب نماز ✅ * مدبریت و مالکیت خداوند دلیل بر شایستگی او برای پرستش و عبادت خالصانه به درگاه او ✅ *سپاسگذاری در برابر نعمت "کوثر"انگیزه برای انجام نماز خالصانه ✅ *جلوه گری مقام ربوبی در اعظای فاطمه سلام الله علیها به پیامبر ✅ *نماز شکر نعمت های خداوند @rahighemakhtoom
اگر کسي به دين اهانت بکند، ممکن است چند روزي خدا به او مهلت بدهد؛ ولي کسي که در کنار سفره دين نشسته، حرمتش را از دين گرفته، بخواهد با دين بازي کند، خدا به او مهلت نمي‌دهد. @rahighemakhtoom
در روايات ما هست «إِيَّاكُمْ وَ الْإِيْكَالَ بِالْمُنَی فَإِنَّهَا مِنْ بَضَائِعِ الْعَجَزَة»،فرمود اينها آرزوها برای زنان سالمند کم‌خرَد است، کار با آرزو پيش نمي‌رود: ﴿لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ﴾، البته رجاء چيز خوبي است، اميد چيز خوبي است؛ اما آرزو چيز بدي است. بين آرزو و اميد هم خيلي فرق است. يک وقت است که کسي مزرعه‌اي ندارد، هيچ کاري هم نکرده، يک انتظاري دارد که يک برنج خوبي، گندم خوبي، ميوه خوبي نصيبش بشود، اين آرزوست. يک وقت است که تمام تلاش‌ها و کوشش خود را کرده منتظر باران رحمت است. اين رجاء است. رجاء چيز خوبي است؛ اما آرزو چيز بدي است. آرزو يعني بدون مقدمات انسان توقع نتيجه داشته باشد، رجاء اين است که با حفظ مقدمات توقع نتيجه داشته باشد. @rahighemakhtoom
وحیانی بودن قرآن-14 آیا وحی و نبوت نداى وجدان به دعوت‌است! برخی گفته اند، معناى نبوت و رسالت همان برانگيخته شدن و گردن‌گير شدن است از ندايى كه وجدان انسانى به اصلاحات عمومى مى‌نمايد ولى از قرآن مجيد خلاف اين معنا فهميده مى‌شود، زيرا خداى متعال مى‌فرمايد: وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها* فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» « شمس، آيه 8 » سوگند به نفس و كسى كه او را درست كرد پس الهام نمود به او- به دلش انداخت- بزه‌كارى و پرهيزكارى او را. به دلالت آيه هر فرد از انسان با وجدان و نهاد خدادادى خود نيك و بد و زشت و زيباى اعمال خود را درك مى‌كند و نداى اصلاحات در درون هر انسان نهفته است جز اين كه برخى گوش داده رستگار مى‌شوند و برخى اعتنا نكرده به سوى بدبختى قدم برمى‌دارند. چنانكه بعد مى‌فرمايد: {«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها* وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» « شمس، آيه 10 » رستگار شد كسى كه نفس را نمو خوب داد (پرورانيد) و زيان‌كار شد آن كه آن را از نمو به آن بازداشت. @rahighemakhtoom
وحیانی بودن قرآن-15 اگر نبوت و رسالت اثر همين نداى وجدان بود كه عموميت دارد، همه افراد نبوت و رسالت را داشتند و حال آن كه خداى متعال اين منصب را به برخى از افراد تخصيص مى‌دهد چنان كه مى‌فرمايد: وَ إِذا جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى‌ مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ «انعام،آیه 124» زمانى كه آيه‌اى براى ايشان مى‌آيد مى‌گويند ايمان نخواهيم آورد تا وقتى كه آنچه به پيغمبران خدا داده شد به شما نيز داده شود. خدا بهتر مى‌داند كجا رسالت خود را قرار دهد. آيه دلالت دارد بر اين كه كفار براى ايمان خود شرط مى‌كردند كه رسالت عمومى شود و ايشان نيز بهره‌اى از آن داشته باشند ولى خداى متعال پاسخ رد به ايشان داده‌ اختصاصى بودن رسالت را تثبيت مى‌كند. @rahighemakhtoom