eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آيات ۶۳ ـ ۶۱ 📌 خدا و الی نبايد کاری که و رسولش را اذيت می کند انجام دهد، نبايد با زبانش، با قلمش و با اعمالش به مقدّس اسلام بی احترامی کند والاّ دردناکی در انتظار او است. الی بايد فقط و فقط رضايت خدای تعالی را منظور کند و ديگران را اگر منافات با رضايت داشته باشد در هيچ کاری منظور نکند والاّ اگر با اين عملش با خدای تعالی و رسولش نمايد؛ در مخلّد خواهد بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
....جامعه ای را میتوان جامعه دینی و اسلامی به حساب آورد که بر مدار عقل و نقل حرکت کند؛ یا برهان عقلی داشته باشد یا به وحی تکیه کند. اگر چیزی مطابق وحی و گفته انبیا(عَلَیْهِمُ السَّلَامْ) نبود و مطابق برهان عقلی و فطرتی که ذات اقدس الهی به انسان عطا کرد نبود، نباید بپذیرد.... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انفال ۲.mp3
14.85M
2 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(100) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪2- معيار شناخت غيب و شهادت موجودات جهان هستى دو قسم است: محسوس و نامحسوس. شناخت موجود محسوس، احساس و است. تجربه گرچه در حوزه خاص خو معتبر و ارزشمند است، ولى اعتبار آن در طول اعتبار است، نه در عرض آن ؛ زيرا مراد از تجربه، استقراء و حس مكرر نيست، بلكه تجربه حس مكررى است كه در پناه يك قياس خفى، مفيد يقين باشد و هر قياسى همواره كبرايى كلى دارد كه با حس (عادى يا مسلح) قابل ادراك نيست و جز با انديشه فهميده نمى شود. ▫️درباره شناخت عالم غيب نيز بايد گفت مطلق، يعنى كنه ذات خداوند سبحان كه حقيقت نامتناهى است، نه با علم حصولى و مفهومى قابل شناخت است و نه با علم حضورى و شهود قلبى. پس معرفت اكتناهى او ميسور احدى جز خود او نيست، بلكه تنها اجمالى به آن و همچنين ايمان به آن فى الجمله، نه بالجمله، ممكن است. ▫️اما غيب نسبى، معيار شناخت آن براهين و نيز مشاهدات قلبى است و اصرار قرآن كريم بر تفكر و تعقل براى آن است كه عقل، اولين معيار و شناخت تلقى گردد؛ زيرا اگر عقل حاكم شود، هم معيار شناخت برتر، يعنى وحى را مى پذيرد: (كذلك نفصل الايات لقوم يعقلون)، (وليتذكر اولوا الالباب) و هم شهود قلبى را تاييد مى كند و هم ادراك حسى را هدايت مى كند و در اين زمينه شيوه هدايت قرآن كريم اين است كه دست انسانها را گرفته، آنان را قدم به قدم از حس به سوى و از عقل به كشف و شهود صحيح منطبق بر وحى مى رساند، به طورى انسان متفكر، گذشته از ادراك امكان قلبى، توان مشاهده حقايق را پيدا مى كند و به اصل وحى انبيا و اولياى الهى (عليهم السلام) از نزديك آشنا مى گردد و بدون آن كه خود به آن دست يافته باشد، به آن ايمان مى آورد. ============= 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(40) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی ⏪ 10. استدلال عقلی و بهره گیری از موعظه ودر مواردی جدال احسن وَ قالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصارى‏ تِلْكَ أَمانِيُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ (111/بقره) ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ (125/نحل) 📝 نکته: ☑ اين آيه براى همه مسئولين (وکارگزاران فرهنگی )و مربيان و معلّمان و اساتيد و علما، دستور جامعى مى‏دهد كه بايد آنان براى موفقيّت خود با شيوه‏هاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود، مجهز باشند، چرا كه همه‏ى مردم را نمى‏توان با يك شيوه دعوت كرد، هر شخصى يك روح و ظرفيّتى دارد كه بايد با زبان خودش با او سخن گفت. ☑ خواص را با حكمت و استدلال ☑ عوام را با موعظه نيكو ☑ مخالفان را با جدال نيكوتر ارشاد كنيم. ☑ موعظه نيكو آن است كه واعظ به آنچه مى‏گويد عمل كند ☑ جدال نيكو آن است كه در آن توهين و تحريك غلط احساسات نباشد. تفسیر نورج6ص475 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Takwir04.mp3
6.59M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 29تفسیر صوتی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر متنی سوره تکویر.جوادی.docx
33.6K
🔅🔅🔅 📌نگاشت30:تفسیر متنی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم 🌴🌴🌴 📜 فرازی از متن درس ▫ اولين درسي که خداي سبحان به جوامع بشري داد درس کرامت است؛ يعني وقتي مي‌گويند فلان مَدرَس فقيه دارد تدريس مي‌کند يعني چه؟ يعني دارد درس فقه مي‌گويد. در دانشگاه وقتي مي‌گويند فلان کلاس طبيب دارد درس مي‌گويد يعني درس طب مي‌دهد. اين سوره «علق» وقتي شروع شد با اين نام شروع شد: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأكْرَمُ ٭ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾ اکرم دارد تدريس مي‌کند يعني درس کرامت مي‌دهد. ▫ نفرمود خداي عليم که به شما علم مي‌دهد علم مخصوص يک گروه خاص است اما کرامت برای انسانيت است برای فرشته‌منش بودن است ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأكْرَمُ ٭ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾. در پايان همان سوره مبارکه «علق» براساس کرامت سخن گفته است فرمود: ﴿أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَي﴾ انسان کريم با ادب کرامت زندگي مي‌کند مگر نمي‌داند که در مشهد و محضر و مظهر خداست؟ چرا خلاف مي‌کند؟ اين غير از بگير و ببند جهنم است اين محصول کرامت است. ▫ اين ﴿أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَي﴾ برای يک انسان کريم است، يک کريم مي‌گويد من در حضور خداي سبحان چرا اين طور بکنم؟ اين شايسته نيست در حضور او من معصيت بکنم . ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
📌زن و تربیت فرزند ▫ وظیفه بانوان این است كه اساس زندگی را بر مادر شدن، تربیت فرزندِ صالح، حمایت از نظام دین، پیروی از قرآن و عترت قرار دهند. رهنمودهای عالی امام امت (رضوان الله تعالی علیه) را معیار عمل قرار دادن و احكام فقهی و حقوقی و اخلاقی دین را كاملاً آشنا شدن، به آنها معتقد شدن، به آنها متخلّق شدن و به آنها عامل شدن جزء رسالت های اصلی بانوان است. پاسداشت خون شهدا اعم از شهدای مرد و زن، این توقع را از همه ما ایجاد می ‌كند كه هر كسی مطابق خود بكوشد (یك) و در بخش های اختصاصی هر چه كه مربوط به ویژگی اوست آن را گرامی بشمارد (دو). برای بانوان مادر شدن اصل است پرورش فرزند اصل است تربیت اولاد در خانه اصل است و خانواده را حفظ كردن اصل است كه خدای سبحان فرمود: ﴿لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾ تهیه مسكن به عهده مرد است اما تأمین سكینت و آرامش به عهده زن. اگر بر اساس حركت كرد كه ﴿لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللّهِ﴾ این فطرت، مجذوب است كه ذات اقدس الهی منشأ همه این بركات، آفرینش فطرت و دعوت فطرت به قبله ‌گاه راستین جوامع بشری است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
جایگاه عفو و گذشت و تألیف قلوب در اسلام.Mp3
1.02M
💢 جایگاه عفو و گذشت و تألیف قلوب در اسلام ▫ با توجه به آیه ۱۴ جاثیه، چگونه مومنین برای کسانی که ایمان به ایام خاص الهی ندارند استغفار می کنند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تدبر در سوره مبارکه بینه.استاد ملکی.Mp3
999K
📌تدبری در سوره مبارکه بینه 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۶۶ ـ ۶۴ 📌 الی بايد بداند که اگر کار و يا بکند ممکن است خدای تعالی او را نمايد. الی نبايد مراحل نفس و مقدّس را به بگيرد و خدا و رسولش را م کند؛ زيرا کسانی که اين کارها را بکنند عذرشان پذيرفته نيست و مجرمند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 4.mp3
7.51M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 5.mp3
7.42M
📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 6.mp3
8.02M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 7.mp3
7.51M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 8.mp3
7.51M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ 9.mp3
4.56M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 54 نهج البلاغه.mp3
8.99M
📚شرح و تفسیر حکمت54 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 56 نهج البلاغه.mp3
2.93M
📚شرح و تفسیر حکمت56 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
💥فإِنَّهُ «حَبْلُ اللهِ الْمَتِينُ وَ سَبَبُهُ الاَْمِينُ، وَ فِيهِ رَبِيعُ الْقَلْبِ، وَ يَنَابِيعُ الْعِلْمِ، وَ مَا لِلْقَلْبِ جِلاَءٌ غَيْرُهُ 🌸«همانا قرآن رشته محکم خدا و وسيله مطمئن اوست. در قرآن، بهار دل ها و چشمه هاى جوشان علم و دانش است و براى قلب، صيقلى جز قرآن نيست 📚 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢تربیت وحیانی و عقلانی ⏹ تربیت جامعه به وسیله است؛ جامعه اگر بخواهد بین حق و باطل، بین صدق و کذب، بین خیر و شرّ، بین حَسَن و قبیح، بین علم و جهل، بین هدایت و ضلالت و سرانجام بین عقل و سَفَه فرق بگذارد، یک علمی میخواهد، اولاً؛ و یک مجاهد میطلبد، ثانیاً؛ که این دو کار را انبیا(عَلَیْهِمُ السَّلَامْ) به خوبی به عهده دارند. ذات اقدس الهی وقتی که داستان انبیا را شرح میدهد ـ آنچه در خاورمیانه فعلاً مطرح است انبیای ابراهیمی(عَلَیْهِمُ السَّلَامْ) هستند و پیشگام همه اینها هم جریان ابراهیم خلیل(سَلَامُ اللَّهِ عَلَیْه) است ـ فرمود مکتب خلیل حق، مکتب عقلانیت است: ﴿وَ مَن یَرْغَبُ عَن مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلاّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ﴾؛[2] ای که از راه خلیلِ خدا فاصله بگیرد، جامعهٴ است. سَفَه باعث میشود که انسان یا حق و باطل را تشخیص نمیدهد، یا به طرف باطل میرود؛ یا صدق و کذب را، خَیر و شرّ را، حَسَن و قبیح را تشخیص نمیدهد، یا به طرف آن نقص میرود؛ یا بین هدایت و ضلالت، رشد و عقب ماندگی، علم و جهل و سَفَه و فرق نمیگذارد یا به طرف نقص میرود. قرآن کریم این معیار را مشخص کرد، فرمود: ﴿وَ مَن یَرْغَبُ عَن مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلاّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ﴾. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌عقلانیت جامعه 💢اگر جامعه راه عقلانیت را طیّ کند، نه بیراهه میرود، نه راه کسی را میبندد و در هر حال سرفراز است. 👌جامعه عقلانی دو عنصر محوری دارد: یکی مسئله تعلیم است و یکی هم مسئله تعلیل. کار حوزه و دانشگاه و مراکز فرهنگی همین دو عنصر است که انسان اوّل احکام الهی، معارف الهی، بود و نبود جهان را از نظر تکوین و باید و نباید را از لحاظ تشریع میفهمد. وقتی کامل شد و بلوغ علمی پیدا کرد، این تعلیمها را تعلیلی میکند، یعنی علت آن را هم میفهمد، آن وقت اگر حوزوی است میشود و اگر دانشگاهی است میشود که در ابتدا چیزهایی را به حق میفهمند؛ مثلاً خدا این‌چنین گفت، این‌چنین گفت و مطلب عقلی این است، این موارد را میفهمند. وقتی که رشد علمی پیدا کرد علت و سبب آن را هم میفهمند. اما مردم که تفکر علمی ندارند و در فضای فکری حضور ندارند، به جای «تعلیم» تبلیغ به خورد آنها میدهند و به جای «» تکرار را به خورد آنها میدهند. اگر غذایی را، لباسی را، کفشی را یا یک شخص و شخصیتی را بخواهند بالا ببرند یا پایین بیاورند، اول تبلیغ میکنند، بعد ده بار، بیست بار یا سی بار تکرار میکنند، او باور میکند. انبیا آمدند گفتند که کار را نمیکند، تکرار کار تعلیل را نمیکند، الّا و لابد باید عالِم بشوید و اگر کردید علت این کار را هم میفهمید، که جامعه در این صورت میشود جامعه ! اصرار انبیا این است که زندگی نکنید و آنها هم که به دنبال شما هستند، همان مُترفان بیدرد می‌باشند.(تفسیر سوره زخرف جلسه ۹) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مرد و زن مسلمان، کودکان مسلمان باید با قرآن انس پیدا کنید. قرآن را به معنای حقیقىِ مخاطب قرار گرفتنِ در مقابل خدا، بخوانید و در آن تدبر کنید و از آن بیاموزید. مرحله‌ی بعدش هم عمل است؛ اما من مرحله‌ی قبل از عمل را عرض میکنم: آموختن قرآن، فهم معارف قرآن، تدبر در آیات قرآن و کلمات قرآنی. بیانات در دیدار قاریان، 1386/06/22