eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
ارزش انسان، فراتر از جنسیت او 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌هرچیز را در دنیا دیدند در آخرت می بینند ...(ذات اقدس الهی)میفرماید: اینها که آن چشم باطن را باید باز کنند که نکردند، گوش باطن را باید باز کنند که نکردند، در دنیا خیلی چیزها بود! مسجد و حسینیه و مراکز فرهنگی و حوزه ها و مانند اینها بود که اینها را نمیدیدند، مراکز فساد بود که اینها را میدیدند! اینها کور به آن معنا نیستند، اینکه دارد: ﴿وَ مَن کَانَ فِی هذِهِ أَعْمَی فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَی وَ أَضَلُّ سَبِیلاً﴾، اینها که کور نیستند، کاملاً بینا هستند؛ منتها بهشت را نمیبینند، اولیا را نمیبینند، انبیا و مؤمنین را نمیبینند، فقط جهنم را میبینند! در دنیا که قرآن می‎فرماید اینها کور هستند، چرا کور می‌باشند؟ برای اینکه این همه مساجد و مراکز و محفل قرآن و تربیتهای دینی و مانند اینها را نمیبینند، آن مراکز فساد را میبینند، در قیامت هم همینطور هستند! این‌طور نیست که کور باشند! ﴿وَ مَن کَانَ فِی هذِهِ أَعْمَی فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَی وَ أَضَلُّ سَبِیلاً﴾، همینها هیچ خبری از بهشت و مردان الهی ندارند و آنها را نمیبینند، همینها به جهنم که رسیدند به آنها میگویند: ﴿أَ فَسِحْرٌ هذَا أَمْ أَنتُمْ لاَ تُبْصِرُونَ﴾، میگویند: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا﴾، همین کورها میگویند! معلوم میشود که اینها جهنم و آن فرشته های مأمور عذاب را میبینند، برای اینکه قرآن دارد وقتی به اینها میگویند: ﴿أَ فَسِحْرٌ هذَا أَمْ أَنتُمْ لاَ تُبْصِرُونَ﴾، آنها میگویند: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا﴾؛ ما جهنم را میبینیم! همان دلیلی را که مسجد و حسینیه را نمیدیدند و مراکز فساد را میدیدند، جبهه و جهاد را نمیدیدند و مراکز فساد را میدیدند، عدل و عقل را نمیدیدند و اختلاس را میدیدند، در قیامت هم همین‌طور هستند! الآن مراکز مذهب کم نیست، جاهای «صلاح» و «سداد» کم نیست، او این‌جا را نمیبیند؛ اما آن‌جا را میبیند؛ در قیامت هم همین‌طور است، این‌طور نیست که ﴿وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَی﴾، أعمی از چه چیزی؟ اگر واقعاً کور است، پس چطور شما جهنم را نشان میدهید؟ میگویید: ﴿أَ فَسِحْرٌ هذَا أَمْ أَنتُمْ لاَ تُبْصِرُونَ﴾ و آنها هم میگویند: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا﴾؟ هم سمیع و هم بصیر هستند. 📼درس تفسیر سوره زخرف جلسه 15 آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(102) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪4- رابطه عقيده، اخلاق و عمل ⏹از سياق آيه مورد بحث كه پس از ايمان به غيب، بر پا داشتن نماز و انفاق را از صفات پرهيزكاران ذكر كرده، برمى آيد كه در كمال هدايت و تقوا، افزون بر اعتقاد، عمل به احكام نيز لازم است و چون اخلاق و اوصاف نفسانى واسطه ميان اعتقاد و عمل است (وگرنه ارتباط عقيده و عمل گسيخته مى شود)، براى تحقق تقوا كه ملكه اى نفسانى و متعلق هدايت است، افزون بر اعتقاد قلبى و عمل جوارحى، اوصاف نفسانى (اخلاق) نيز لازم است و اين سه ركن در طور يكديگر است، نه در عرض هم. ⏹گرچه اعتقاد با اخلاق و عمل تاثير متقابل دارد و به ميزان كه معرفت و اعتقاد قويتر و عميقتر باشد، عمل خالصتر مى شود، چنانكه عكس آن نيز صادق است، ولى از آنجا كه معرفت وصف جان انسان است و جان، اصل و حقيقت انسان بوده و بر اثر تجرد، موجودى ابدى است و از سوى ديگر عمل، وصف اعضا و جوارح بدن، و بقاى آن نيز محدود است، معلوم مى گردد كه در داورى و ارزيابى بين معرفت و خلق و عمل، اصالت از آن معرفت است. ⏹انسان تنها در دنيا مكلف به عمل است و عالم برزخ و قيامت ظرف حساب است، نه ظرف عمل و در آن عوالم جان آدمى ثمره عمل خود را مشاهده مى كند و عاليترين لذت را مى برد و بدن در همه اين مراحل تابع و مرتبه نازل جان است و در آخرت نيز به سهم خود از بهشت بهره مى برد؛ گرچه ادراك در همه مراحل از آن روح است و بدن ابزار آن محسوب مى شود. ⏹بنابراين، هر خلق و خويى كه تخلق انسان بدان توصيه شده و هر عملى كه بر انسان واجب يا مستحب شده، براى شكوفا شدن معرفت آدمى است: (واعبد ربك حتى ياتيك اليقين) تا جان او بالا رود و به ملاقات خداى سبحان نايل گردد: (اليه يصعد الكلم الطيب والعمل الصالح يرفعه) و نور خدايى كه نور آسمانها و زمين است: (الله نور السموات والارض) در آيينه جان شفاف او بتابد. پس، شهود معرفتى انسان، اصيل است و تداوم آن نامحدود. از اين رو نه تنها اعمال بدنى او براى شكوفايى شهود اوست، بلكه اعمال قلبى و اخلاقى او نيز براى همان شهود است، گرچه گرايشهاى اخلاقى او نيز از اصالت نسبى برخوردار است. ================== 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(42) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی ⏪12. آرامش بخشی به پذیرش گران و همراهان خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (103/توبه) 📝نکته: ☑️تشويق‏ها لازم نيست، هميشه مادّى باشد، گاهى تشويق معنوى كارسازتر است. «إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ» ☑️تشويق، سنگينى تكليف را سبك مى‏كند. «سَكَنٌ لَهُمْ» تفسیر نور ج5ص138 در مقام تعليل آمده كه دعاى تو مايه آرامش آنهاست چنان كه «سميع و عليم» بودن خدا نيز آرامش ديگر است كه خدا دعاى آن حضرت را مى‏شنود و از اعمالشان آگاه است‏.تفسیر احسن الحدیث ج 4ص304 ☑ دستور خدا به دلجویى کردن پیامبر (ص) از گنهکاران نادم، با قبول صدقه شان و دعا براى آنان (خذ من أمولهم صدقة ... و صل علیهم إن صلوتک سکن لهم) ☑ لزوم توجّه به عواطف و ارج نهادن به روحیات مردم، در اعمال قوانین اجتماعى و دینى (خذ من أمولهم صدقة ... و صل علیهم إن صلوتک سکن لهم) 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ به حول و قوه الهی تفسیر سوره به پایان رسید و از امروز به ارائه تفسیر سوره مبارکه می پردازیم. همانطور که قبلا گفته ایم در این صفحه مبحث و را از سوره "الناس"آغاز کرده ایم و در حقیقت تفسیراز پایان قرآن شروع شده است. ↪️ سیر بحث ما : *معرفی اجمالی سوره *ویژگی های سوره *محتوای کلی *تفسیر ساده و روان آیات با استفاده از تفسیر نور جناب آقای قرائتی *تفسیر آیه ای بر مبنای ارائه نکته های تفسیر هر آیه (سطح میانی) *تفسیر تخصصی بر مبنای جلسات درس خارج تفسیر حضرت علامه مفسیر بزرگ جناب آیت الله جوادی آملی 📎 کلیه مباحث تفسیری به صورت صوتی و متنی ارائه می گردد و عموما متن ها در قالب word تقدیم می شود تا دسترسی ها به مفاهیم و جستجوها آسان شود. با تشکر از همراهی شما فرهیختگان خوشحال می شویم معرف این صفحه ارزشمند به دوستان و کانال ها و گروههای ارزشی باشید🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره عبس ▫️ سوره عَبَس هشتادمین سوره قرآن و از سوره‌های مَکّی که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره را «عَبَسَ» می‌نامند چون با کلمۀ عَبَسَ به معنای «چهره در هم كشيد» آغاز شده است. ▫️ سوره عبس درباره ارزش و اهمیت قرآن، ناسپاسی انسان در برابر نعمت‌های پروردگارش و حوادث تکان‌دهنده قیامت و سرنوشت انسان‌ها در آن روز سخن می‌گوید. ▫️ در آیات ابتدایی این سوره خداوند کسی را که با فرد نابینا با ترشرویی برخودر کرد توبیخ می‌کند. درباره اینکه فرد توبیخ‌شده، پیامبر(ص) بوده یا دیگری، بین مفسران اختلاف است. ▫️ از آیات مشهور این سوره آیات ۳۴ تا ۳۷ است که صحنه محشر را توصیف می‌کند و می‌گوید انسان‌ها از نزدیکانشان (برادر، پدر، مادر، همسر و فرزند) فرار می‌کنند. در روایات آمده است هر کس سوره عبس را تلاوت کند، در روز قیامت در حالی خواهد آمد كه شادمان و خندان است. 👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢اجرای عدالت ⏺ بعضی از کارهاست که با همین مصطلح حلّ می ‌شود، چه اینکه در سوره مبارکه «نحل» فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ﴾.[1] کسی که می ‌خواهد پیش نماز بشود، همین عدل مصطلح کافی است؛ انجام واجبات و ترک محرّمات. اما یک وقت کسی می‌ خواهد مسئولیت قضایی و غیر قضایی را به عهده بگیرد، این عدالتی که در پیش نماز هست برای او کافی نیست. این عدالتی که در سوره مبارکه «حدید» آمده که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[2] [نیاز است]، نه اینکه عادل باشد، بلکه باشد. ⏺ گاهی آدمی قُرص و متقن است، عدالتش فوق عدالت امام جماعت است؛ اما پرونده پرونده اختلاسی است! برای این منظور نه عدالتی که در نماز جماعت معتبر است و راه گشاست، نه عدالتی که در قضای قاضیان عادی هست راه گشاست؛ در این موارد ﴿قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ﴾[3] «قوّام بالقسط» باید باشد نه «قائم بالقسط». پرونده میلیاردی را او باید حلّ کند. وگرنه یا با تهدید یا با تطمیع از بین می ‌رود. اینکه فرمود: ﴿وَ أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ﴾، یا در سوره مبارکه «نساء» آیه 135 فرمود: ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ﴾. اینکه می ‌بینید خیلی از جاها مشکل حلّ نمی‌ شود، برای این است که ما خیال می ‌کنیم با عدالت نماز جماعتی آن حلّ می ‌شود. ⏺ جان جهان به فدای این پیغمبر! این [روایت] را هم سنّی نقل کرد، هم شیعه نقل کرد؛ فرمود من آیه ‌ای بلدم که اگر مردم بدان عمل بکنند خواهد بود. من یک این را مکرّر می ‌فرمود! آن کدام آیه است؟ همین آیه محل بحث که ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾،[4] فرمود اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد.[5] الآن این مشکل جامعه ما یا به خاطر احتکار بود، یا به خاطر اختلاس بود یا به خاطر سکه خریدن بود یا به خاطر ارز خریدن بود، همه اینها بود! چیزی هم در این مملکت کم نیست، همه چیز هست! بیگانه نقشش بی‌ اثر نیست، اما این مشکلات درون برای این است که در کار نیست. فرمود شما راه کسی را نبندید و بیراهه نروید، ممکن نیست خدا شما را تنها بگذارد، ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾. از این قرآن راستگوتر! ما حرف این را گوش ندهیم، پس حرف چه کسی را گوش بدهیم؟! فرمود شما اگر بیراهه نروید، به دنبال حرام نروید، هرگز نمی ‌مانید. اگر اهل حوزه و دانشگاه باشد، هیچ شبهه‌ ای برای او نمی‌ ماند «مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا».[6] شبهات علمی نمی ‌ماند، شبهات مالی نمی ‌ماند، مشکلات سیاسی نمی ‌ماند. ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾، «مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا» «وَ مِنْ غَمَرَاتِ الْمَوْتِ» در هنگام فشار مرگ مشکلی ندارد. ⏺ آدم وقتی دو سال در یک خانه بود حالا اثاث‌ کشی می‌ خواهد بکند، می ‌بیند که متأثّر است، برای اینکه با این خانه اُنس گرفته است. حالا شصت ـ هفتاد سال ما با این پیکر اُنس گرفتیم و حالا می‌خواهیم این را رها کنیم، چه پیش می ‌آید؟ مگر فشار مرگ آسان است؟! حضرت فرمود اگر کسی باتقوا باشد، راحت جان می‌ دهد. ما می‌ خواهیم راحت زندگی کنیم، نمی ‌خوهیم اشرافی زندگی کنیم، راهش اینهاست! =================== [1]. سوره نحل، آیه90. [2]. سوره حدید، آیه25. [3]. سوره نساء، آیه135. [4]. سوره طلاق، آیه2. [5]. مکارم الاخلاق، ص468؛ مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج‏35، ص436. [6]. تفسیر الصافی، ج‏5، ص188. 📚 سوره مبارکه طلاق ـ جلسه 4 تاریخ: 1397/07/10 ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۸ ـ ۷۵ 💢 بدترين صفتی که برای الی اللّه از هر چيز در سير و خطرناک تر است، بی تعهدی و شکنی است. حتّی اين صفت را از انسانيت خارج می کند. بنابراين الی نبايد باشد و بايد بکوشد حتّی در کوچک و بی اهميّت برای آن که به اين صفت زشت عادت نکند، بسيار مقيد و باشد و شکنی نکند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره آل عمران.mp3
4.08M
📌بررسی کوتاه سوره آل عمران کاری از مدرسه تعالی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
◽️...فرمود ما انبیایی را فرستادیم که بعضی پذیرفتند و بعضی نپذیرفتند، هیچ جایی نیست که اندیشه باشد و وحی نرفته باشد. الآن اگر ثابت بشود که در بخشی از این کُرات حیات هست و افرادی زندگی میکنند، حتماً در آن‌جا نبوت رفته است! ◽️در بعضی از بیانات نورانی حضرت امیر هست که «مَدَائِنُ مِثْلُ الْمَدَائِن‏».[1] اگر یک منظومهٴ شمسی، اگر یک راه شیری، اگر یک کوکب و ستارهای ثابت بشود که در آن حیات است و عدّهای در آن زندگی میکنند، حتماً پیغمبر دارند! ممکن نیست جایی اندیشه باشد و هدایت الهی نباشد... 📼درس تفسیرسوره زخرف جلسه 17 آیت الله 📚[1]بحارالانوار، ج55، ص91؛ «هَذِهِ النُّجُومُ الَّتِی فِی السَّمَاءِ مَدَائِنُ مِثْلُ الْمَدَائِنِ الَّتِی فِی الْأَرْضِ مَرْبُوطَةٌ کُلُّ مَدِینَةٍ إِلَی عَمُودٍ مِنْ نُورٍ طُولُ ذَلِکَ الْعَمُودِ فِی السَّمَاءِ مَسِیرَةُ مِائَتَیْنِ وَ خَمْسِینَ سَنَةً». 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
36 🔅🔅🔅 💢 مثَل بذر پر برکت 5 (مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53) ((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) . 📝نکته ها : ⏪ج - دعا و نفرین فرشتگان از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است که فرمود : ((در هر روز دو فرشته از آسمان فرود می آیند ، یکی پیوسته به آدم انفاق کننده دعای خیر می کند و می گوید : ((اللّهمَّ اءَعْطِ مُنْفِقاً خَلَفاً ؛ خدایا ! به آدم انفاق گر و بخشنده پاداش نیک عطا فرما و مالش را افزون کن )) . فرشته دیگر به آدم بخیل همواره نفرین می کند و می گوید : ((اللّهمَّ اءَعْطِ مُمْسِکاً تَلَفاً ؛ خداوندا ! (اموال شخص ) ممسک و بخیل را تلف کن و نابود ساز)) . (62) ((مولوی )) درمثنوی مضمون این حدیث را به شعر در آورده و می گوید : گفت پیغمبر که دائم بهر پند دو فرشته خوش منادی می کنند کای خدا یا منفقان را سیردار هر درمشان را عوض ده صد هزار ای خدایا ممسکان را در جهان تو مده إِلاّ زیان اندر زیان ای خدایا منفقان را ده خَلف ای خدایا ممسکان را ده تلف ای بسا امساک کز انفاق به مال حق را جز به امر حق مده تا عوض یابی تو مال بی کران تا نباشی از عداد کافران (63) ================= 62-اقتباس از تفسیر امثال القرآن ، ص 338. 63-مثنوی معنوی ، انتشارات کلاله خاور، دفتر اوّل ص 46 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom