eitaa logo
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
2.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
830 فایل
«رحیق» یعنی نوشیدنی گوارا و ناب ویژه بهشتیان. ۲۵مطففین . مقصد و مقصود ما درک و دریافت عمیق تر کتاب خداست. از محتوای لقمه ای و عموم پسند و صرفا انگیزشی استقبال نمی کنیم.همراهان ما اندکند لیکن ژرف نگرند. @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (17) ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل ⏪4. عبادت هاي بي بديل 📂ب. «ضرار بن ضمره ليثي» كه پس از شهادت اميرمؤمنان (عليه‌السلام) با اصرار معاويه به بيان حالات معنوي و عبادت هاي او پرداخت، صحنه اي را ترسيم كرد كه اشك از ديدگان پليد طاغوت شام و اولين پادشاه اموي [قلتُ لسفينة: إنّ بني اُمية يزعمون أنّ الخلافة فيهم، قال: كذب بنوا الزرقاء، بل هم ملوكٌ و أول الملوك معاوية (تاريخ الخلفاء، ص 185، في نبذ من اخبار معاوية).]جاري شد. ضِرار كه گويا طاقتش تمام شده بود با ديدگان گريان و اشك آلود مجلس را ترك كرد. ▫️سردسته تبهكاران اموي با حالتي رشك آلود به اطرافيان خود گفت: آيا كسي از شما حاضر است در فقدان من اين گونه وصفم كند؟ يكي از حاضران گفت: الصاحب علي قدر صاحبه. [كنايه از اينكه ميزان مدح و ثناي دوستان و همراهان انسان هماهنگ با قدر و منزلت خود اوست] ◽️به نقل شارح معتزلي كسراي عرب خطاب به ضرار گفت: خدا رحمت كند ابوالحسن را. آري، او اين گونه بود كه تو ستودي: فبكي معاوية و قال: رحم الله أباحسن، كان والله كذلك. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 25؛ بحار الانوار، ج 41، ص 121. نيز ر. ك: ص 15.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل سيزدهم 📃با مراجعه به قرآن مي‌توان به اخبار همه هستي و آنچه مورد نياز انسان است دست يافت. ◽️قَالَ أَبُو عَبدِ الله علیه السلام : إِنَّ العَزِيزَ الجَبَّارَ أَنزَلَ عَلَيكُم كِتَابَهُ وَ هُوَ الصَّادِقُ البَارُّ فِيهِ خَبَرُكُم وَ خَبَرُ مَن قَبلَكُم وَ خَبَرُ مَن بَعدَكُم وَ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ الأَرضِ وَ لَو أَتَاكُم مَن يُخبِرُكُم عَن ذَلِكَ لَتَعَجَّبتُم‏ (كافي، ج‏2، ص 599؛ همان، ترجمه مصطفوى، ج‏4، ص )400 ◽️امام صادق علیه السلام: راستى كه عزيز جبّار كتاب خود را بر شماها فرو فرستاده و او است كه راستگو و نيكخواه است، در كتاب او است گزارش شما و گزارش هر كه پيش از شما و گزارش هر كه پس از شماست و گزارش آسمان و زمين و اگر بيايد نزد شما كسى كه شما را از آن گزارش دهد، هر آينه به شگفت آييد. ⏪امام صادق برایم گفتند که: ☑️تو با داشتن قرآن با تمام هستی آشنا می شوی. ☑️علم تو با اتصال به قرآن نامحدود می شود. ☑️همه محتاج علم اند و علم حقیقی از نزد قرآن است. 👈🏾از کلام امام چه آموختی؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 خط مقدم فداکاری 🔹 ذات أقدس الهی به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود در قوس نزول هر چه که باید به تو بگویم بودی، بالاتر از صادر اول، تعبیر لطیف ‌تر و دقیق ‌تر و نمکین‌ تر بودی که به تو دادیم، اما در قوس صعود که باید بروی ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی‏ ٭ وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ﴾؛[1] تو یک کودک یتیم بی‌ سرپرست بودی که ما تو را بالا آوردیم. 🔹 ما هم این چنین هستیم! هستیم، تمام تلاش و کوشش ما این است که ضعف خود را بفهمیم و به بارگاه الهی عرض کنیم که ما ضعف آوردیم. حرف لطیف جناب حکیم سنایی این است که اگر چنانچه انسان بخواهد به بارگاه الهی برود با دست پُر باید برود، یک؛ چیزی ببرد که آن جا نباشد، دو؛ نبودن آن عین کمال باشد نه نقص، این سه؛ و آن عجز و بندگی است که خدایا من عجز و بندگی آوردم به بارگاه تو! 🔹 اگر بگویی خدایا من تحصیل کردم علم فراهم کردم، مال فراهم کردم، خیر کردم، جوابش این است که همه را که ما به تو دادیم! اگر قارونی فکر بکنی و بگویی من این کار را کردم، من این مال را فراهم کردم، من این کار را کردم، می‌گویند اینها را که ما به تو دادیم، تو چه آوردی؟ لذا حرف حکیم سنایی این است: روی گردآلود برزی او كه بر درگاه او ٭٭٭ آبروی خود بری گر آبروی خود بری[2] خدایا! ملت ما و جامعه ما، ملت‌ های دیگر و جوامع دیگر، آوردند. این ویروس را نشناخته بر ما تازاندند. جهل ما نه چیز دیگر! جهالت ما نه چیز دیگر! پیش‌بینی نکردن ما نه چیز دیگر! این بیماری را به سراغ ما آورد. این کرونا را ما نشناختیم و هنوز هم درست نمی ‌شناسیم. 🔹 این بزرگان ما، این اطبّای ما، این سروران ما، این عزیزان ما، این ما که الآن در خطّ مقدم فداکاری برای تأمین سلامت جامعه هستند، تو را به عزّت خود اینها را حفظ بکن، یک؛ افکار اینها را هدایت بکن به تشخیص این ویروس، دو؛ افکار اینها را راهنمایی کن به تشخیص داروی معالج صد درصد این ویروس، سه؛ این افکار را به جهانیان منتقل بکن، چهار؛ جوامع بشری را مهمان نظام جمهوری ایران اسلامی بکن، پنج؛ چه عیب دارد که از کشور ما، از وطن ما، از این آب و خاک که ما مهمان این آب و خاک هستیم و از این آب و خاک برخاستیم، مدیون این آب و خاک هستیم، از این سرزمین رشد کردیم و به برکت قرآن و عترت به این بارگاه رسیدیم به جوامع دیگر برسد که دست ما باز باشد دیگران در کنار سفره ما باشند! این دعاها اولین دعای کادر بیمارستان ما، دانشگاه ما، جامعه پزشکی و پزشکان ما ـ إن‌ شاء الله ـ باشد، این دعا را خدا هیچ وقت رد نمی ‌کند! [1]. سوره ضحی، آیات6 و7. [2]. سنایی، دیوان اشعار، قصیده شماره185. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1399/01/16 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۱۰ ـ ۱۰۷ 💢 الی بايد بيشتر از هر چيز از و بين بترسد. زيرا خدای تعالی مسجدی را که جمعی از برای تفرقه بين مسلمانان درست کرده بودند، ضرار گذاشته و دستور خراب کردنش را داده است. بنابراين بايد خود را از صفات پاک کنند و اعمالشان را بر اساس انجام دهند تا خدای تعالی آن پاکان را دوست داشته باشد و آنها را با خاص خود فرمايد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Madrese-Daneshjooie-Honar/02188536795سوره النساء.mp3
زمان: حجم: 4.89M
۴ 📌بررسی کوتاه سوره نساء کاری از مدرسه تعالی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت7:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 11 تا 16 سوره عبس كَلَّا إِنَّها تَذْكِرَةٌ «11» فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ «12» فِي صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ «13» مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ «14» بِأَيْدِي سَفَرَةٍ «15» كِرامٍ بَرَرَةٍ «16» چنين نيست (كه آنها مى‌پندارند)، همانا قرآن وسيله تذكّر است. پس هر كس بخواهد، آن را ياد كند و از آن پند گيرد. در ميان صحيفه‌هايى ارجمند است. كه بلند مرتبه و پاكيزه است. به دست سفيرانى بزرگوار و نيكوكار. 📝نکته ها: ▫️«صُحُفٍ» جمع «صحيفة» به معناى مكتوب است. «سَفَرَةٍ» جمع «سافر» به معناى كاتب است، چنانكه «اسفار» جمع «سفر» به معناى كتاب است. «بَرَرَةٍ» جمع «بار» به معناى نيكو كار است. «1» ▫️مراد از «سَفَرَةٍ»، سفيران و رسولان وحى، يعنى فرشتگانى هستند كه وحى الهى را به پيامبران مى‌رسانند و اين فرشتگان، ياران جبرئيل و تحت امر او هستند كه قرآن درباره او مى‌فرمايد: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ‌ ... مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ‌ «2» راه خدا هم آسان است و هم زمينه فطرى و فكرى و فقهى دارد. 🗓پیام ها: 1- آيات قرآن مايه تذكّر و عامل بيدارى فطرت بشرى است. «إِنَّها تَذْكِرَةٌ» 2- مقام و مرتبه قرآن برتر از دسترسى نااهلان و تحريف و تغيير آنان است.«مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ» 3- قرآن را بايد در جايگاه بلند قرار داد. «مَرْفُوعَةٍ» 4- قرآن بايد از هر آلودگى حفظ شود. «مُطَهَّرَةٍ» 5- در دعوت قرآن، اكراه و اجبارى نيست و هركس بخواهد با اختيار خودش آن‌ را مى‌پذيرد. «فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ» 6- آنچه را خداوند تكريم كرده ما نيز بايد تكريم كنيم. «صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ» 7- قرآن كريم را، فرشتگان كرام به پيامبر مى‌رسانند. صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ ... بِأَيْدِي سَفَرَةٍ كِرامٍ‌ (هم سرچشمه قرآن خداوند كريم است و هم خود قرآن و هم آورندگان آن و هم بر كسى كه نازل شده است.) ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفال ۸.mp3
زمان: حجم: 21.69M
8 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(107) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪ 9 ـ كراهت منافقان از نماز و انفاق انفاق و نماز كه از اركان تحقّق تقوا و از اوصاف پرهيزكاران و شرط باريافتن به پايگاه رفيع ولايت است: (إنّما وليكم الله ورسوله والّذين آمنوا الّذين يقيمون الصّلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون)، مورد كراهت منافقان است: (ولا يأتون الصّلاة إلّا و هُم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون) و در قيامت براي اهل جهنّم معلوم مي شود كه پشت پا زدن اينان به آن دو، عامل سقوط آنان در آتش شده است: (يتسائلون عن المجرمين ما سلككم في سقر قالوا لم نك من المصلّين ولم نك نطعم المسكين) . و چون ارادت الهي پايه تقرّب است و كراهت، مايه تبعّد، از اين جهت انفاق مؤمنان با اراده، مقبول خداوند و انفاق منافقان با كراهت، مردود الهي است: (وما مَنَعَهم أن تقبل منهم نفقاتهم إلّا أنّهم كفروا بالله وبرسوله) و اگر در موردي انفاق آنها با طوع و رغبت باشد، باز مردود خداست؛ زيرا معيار در قبولي عمل، اطاعت از خداست، نه صرف طوع و ميل نفساني. از اين رو فرمود: (قل أنفقوا طوعاً او كرهاً لن يتقبّل منكم إنّكم كنتم قوماً فاسقين) . ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom