#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (122)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
🔲 معاد باورى پرهيزكاران
▫️يكى از برجسته ترين ره آوردهاى انبياى الهى معارف و احكام مربوط به معاد است. ايمان به وحى و رسالت بدون اعتقاد به معاد سودمند نيست ؛ زيرا دين همان صراط است و صراط براى مقصد است و اگر مقصدى به عنوان جهان ابد و عالم حساب و قسط و عدل و پاداش و كيفر نباشد، صراط بى معناست. با اين بيان، تناسب و وجه تاخر جمله (و بالاخره هم يوقنون) از (يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك) نيز روشن مى شود.
▫️يقين به آخرت در پرتو ايمان به وحى و رسالت حاصل مى شود و به انضمام آن، اركان تقوا كامل مى شود. مهمترين عامل صيانت انسان از تبهكارى همان اعتقاد به قيامت و ياد معاد است: (اخلصناهم بخالصه ذكرى الدار) و آنچه مايه انحراف و ابتلاى به عذاب الهى است، فراموشى قيامت است: (ان الذين يضلون عن سبيل الله لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب).
▫️ممكن است كسى از نظر توحيد ذاتى و توحيد خالقى موحد باشدت ولى معتقد به معاد نباشد، همانند وثنيين حجاز كه خدا را خالق آسمانها و زمين مى دانستند: (و لئن سالتهم من خلق السموات والارض ليقولن الله)، ولى به عنوان حكيم عادلى كه روزى را براى حسابرسى و پاداش و كيفر قرار داده است، باور نداشتند، چون اعتقاد به خدايى كه از انسان بازخواست نكند سهل است، ولى اعتقاد به خدايى كه نسبت به دنيا و آخرت ربوبيت دارد، دشوار مسئوليت آور است.
▫️ ادامه دارد....
🍀🍀🍀
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 41:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 33و 34 سوره عبس
✳️فإِذَا جَاءَتِ الصَّاخَّةُ
(به یاد آرید) آن گاه که ندای مهیب قیامت (به گوش همه خلق) برسد.
🔅🔅🔅
۱ - وقوع قیامت با غرش هایى کر کننده و ناشى از اصطکاک موجودات، همراه است. (فإذا جاءت الصاخّة)
🔹هر صدایى که از برخورد صخره با صخره اى دیگر یا مانند آن پدید آید صَخّ و صَخیخ نامیده مى شود و «صاخّة» غرشى است که گوش را بکوبد و بر اثر شدت صدا آن را کر سازد(لسان العرب).
۲ - برپایى قیامت، همراه با نفخ صور است.* (فإذا جاءت الصاخّة)
🔹تطبیق «صاخّة» بر قیامت، ممکن است به اعتبار غرشى باشد که از آن در بعضى از آیات دیگر، به نفخ صور یاد شده است.
۳ - وقوع قیامت، حتمى است و فاصله اى با پایان دنیا ندارد. (فإذا جاءت الصاخّة)
۴ - «صاخّه»، از نام هاى قیامت است. (فإذا جاءت الصاخّة)
۵ - قیامت، رخدادى بزرگ و صحنه فریادهاى گوش خراش مردم (فإذا جاءت الصاخّة)
🔹«صاخّة»; یعنى، فریاد شدیدى که گوش ها را کر کند و به حادثه بزرگ نیز اطلاق مى گردد (قاموس). در کشاف آمده است که توصیف قیامت به این وصف، به اعتبار فریاد کشیدن حاضرانِ در قیامت است.
🔅🔅🔅
✳️يوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ
آن روز که (از وحشت و هولناکی) هر کس از برادرش میگریزد.
۱ - قیامت، روز فرار هر انسانى از برادر خویش است. (یوم یفرّ المرء من أخیه)
۲ - رابطه خویشاوندى - هر چند قوى باشد - براى نجات از سختى هاى قیامت سودى ندارد. (یوم یفرّ المرء من أخیه) فرار از برادر، به معناى تنها گذاشتن او در شداید قیامت است.
۳ - قیامت، روز احساس خطر; حتى از نزدیک ترین خویشاوندان خود* (یفرّ المرء من أخیه)
🔹فرار از برادر، حاکى از خطرى است که باقى ماندن در کنار او، آن را محتمل مى سازد; چه خطرى باشد که فرار از آن سودى نمى بخشد .
۴ - ناتوانى همگان، از مقاومت در برابر سختى هاى قیامت (یوم یفرّ المرء)
🔹فرار مردان - با توجّه به این که ترجیح فرار بر قرار به ویژه براى مرد تحمل نوعى زبونى و حقارت است - نشانگر سنگینى مشکلات قیامت و ناتوانى همه انسان ها از تحمّل آن است.
۵ - حاضران صحنه قیامت، از مؤاخذه دیگران و گرفتن حقوق خود - حتى از نزدیک ترین خویشاوندان - چشم پوشى نخواهند داشت.* (یوم یفرّ المرء من أخیه)
🔹فرار از برادر و ترس از روبه رو شدن با او، حاکى از واقع شدن در مؤاخذه شدید از سوى او است; به گونه اى که شخص گمان مى کند که اگر فرار نکند، گرفتار خواهد شد.
۶ - شدّت گرفتارى مردم در قیامت، مانع پرداختن آنان به حلّ مشکلات دیگران; حتى خویشاوندان خویش (یوم یفرّ المرء من أخیه)
🔹جمله «لکلّ ... شأن یغنیه» در آیات بعد، مى تواند قرینه بر انگیزه فرار در قیامت باشد; یعنى، هر کس آن قدر به خود مشغول است که گوش و چشم خود را بر فریاد و زارى دیگران فرو مى بندد و از درگیر ساختن خود با مسائل آنان مى گریزد.
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (61)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔅🔅🔅
⏪31- نتیجه فرع تکلیف است(برنامه مبتنی بر انجام وظایف تعیین شده از سوی دین)
قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوْتُ قَوْمِى لَيْلاً وَنَهَاراً * فَلَمْ يَزِدْهُمْ دَعَآءِى إِلَّا فِرَاراً(نوح آيه 5-9)
(نوح) گفت: پروردگارا همانا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم*ولى دعوت من جز بر فرار آنان نيفزود.
☑️ارشاد و تبليغ مردم بايد مستمر باشد. «ليلاً و نهاراً»
☑️اگر زمينه پذيرش نباشد، دعوت شبانه روزى پيامبر هم اثرى ندارد. «ليلاً و نهاراً فلم يزدهم دعاءى الاّ فرارا»
☑️در تبليغ بايد شرايط زمان و مكان و حالات افراد را در نظر گرفت. گاهى بايد سرّى باشد و خصوصى، گاهى علنى و عمومى. «ليلاً و نهاراً... دعوتهم جهارا... اعلنت لهم... اسررت لهم»
🌿👈 ادامه دارد....
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرگ، پایان راه نیست
#انسان یک حقیقتی #جاودانه است که هرگز از بین نمی رود، بلکه #مرگ را می میراند و مرگ تحت فشار برخورد انسان با او، لِه می شود و از پا در می آید و انسان وارد صحنه #برزخ می شود و مرگی دیگر نیست؛ وارد ساهره #قیامت می شود، مرگی نیست؛ وارد #بهشت می شود، مرگی نیست. #قرآن بارها به ما فرمود و فهماند که انسان مرگ را می میراند، نه بمیرد! این حرف برای همیشه تازه است، مشکل #بشر این است که خیال می کند مرگ آخر خط است، مرگ #پوسیدن است، و تا انسان زنده است باید در #رفاه و نوش و #لذت باشد!!
✅ درس خارج تفسیر قرآن _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۲ #سوره_ابراهیم
📌#توکل
یکی از صفاتی که باید #سالک الی #اللّه در خود ایجاد کند توکل است، #توکل به معنی #وکیل قرار دادن کسی است که کاری را که او نمی تواند انجام دهد دیگری بتواند انجام دهد. این روحیه اگر در کسی به وجود آمد، طبعاً به خدای تعالی هم به طریق اولی #توکل می کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آثار یقین ۷۱.۱.mp3
6.26M
#سیر_و_سلوک (۷۱)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼آثار یقین ۱
🕑 زمان:۵۱دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 55
#مثل
#نور #تاریکی #ایمان #کفر #مرگ #زندگی
🔅🔅🔅
🗓مثَل نور و ظلمات 3
(اءَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَاءَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِی فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) . (سوره انعام 122)
((آیا کسی که مرده بود سپس او را زنده کردیم و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود ، همانند کسی است که در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد ؟ ! این گونه برای کافران ، اعمال (زشتی ) که انجام می دادند ، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده )است )) .
🌿🌿🌿
📜 نکته ها :
⏪ 1- کشش و جذبه الهی
از جمله (فاءَحْیَیْناهُ) ، (ما او را زنده کردیم ) استفاده می شود که ، ایمان ، گرچه باید با کوشش از ناحیه خود انسان صورت گیرد ، امّا تا کششی از ناحیه خدا نباشد ، این کوششها به جایی نمی رسد .
به قول علاّمه طباطبائی قدّس سرّه :
تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد
⏪ 2- مرده های متحرّک
آیه شریفه در مورد کافران لجوج می فرماید : (کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ) ؛ ((همانند کسی که مثل او در ظلمات است )) ، نگفت : (کَمَن فِی الظُّلُمَتِ) ؛ ((همانند کسی که در ظلمتهاست )) .
🔘 بعضی گفته اند : هدف ازاین تعبیر این است که چنین افراد به قدری در تاریکی و بدبختی فرو رفته اند که وضع آنها ضرب المثل شده است که همه افراد فهمیده از آن آگاهند .
🔘 ولی عدّه ای از مفسران می گویند : ((ممکن است این تعبیر اشاره به معنای لطیف تری باشد و آن اینکه : از هستی و وجود این گونه افراد در حقیقت چیزی جز یک شبح ، یک قالب ، یک مثال و مجسّمه باقی نمانده است ؛ هیکلی دارند بی روح و مغز و فکری از کار افتاده )) .
🔘 از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که ضمن مواعظی به اصحاب ، فرمودند : ((از همنشینی بامردگان دوری جویید که قلب شما را می میرانند . یکی از اصحاب پرسید : ای رسول خدا منظور از همنشینی با مردگان چیست ؟ فرمود : کُلُّ غَنِی مُتْرَفٍ ؛ مراد ثروتمندان مغرور و رفاه طلبی است که ناز پرورده اند (و همواره نق می زنند) .
🔘 امام علی علیه السّلام در نهج البلاغه نیز افراد بی تفاوت و بی درد را به ((مرده )) تشبیه کرده ، می فرماید :
((وَمِنْهُمْ تارِکٌ لاِنْکارِ الْمُنْکَرِ بِلِسانِهِ وَقَلْبِهِ وَیَدِهِ فَذلِکَ مَیِّتُ الاَْحْیاءِ ؛ افرادی که در برابر منکرات بی تفاوتند و هیچ گونه حرکت زبان و عملی در برابر آن از خود نشان نمی دهند و یا دست کم در دل خود هم احساس ناراحتی نمی کنند ، اینها مرده متحرکند (که همچون حیوان یک سر و دو گوش در میان مردم راه می روند ، ولی از روح انسانیّت بهره ای ندارند)) .
آن حضرت در جای دیگر مرگ با عزّت را ((حیات )) و زندگی ذلّت بار را ((مرگ )) نامیده است .
🔘 آنگاه که در صفّین لشکریان معاویه پیشی جسته و راه ورود بر آب فرات را بر اصحاب آن حضرت بسته بودند خطاب به سربازان خود فرمود :
((قَدِ اسْتَطْعَمُوکُمُ الْقِتالَ ، فَاءَقِرُّوا عَلی مَذَلَّةٍ ، وَّتَاءخِیرِ مَحَلَّةٍ ، اءَوْرَوُّوا السُّیُوفَ مِنَ الدِّماءِ تَرْوَوْا مِنَ الماَّءِ ، فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِکُمْ مَقْهُورِینَ ، وَالْحَیاةُ فِی مَوْتِکُمْ قاهِرِینَ)) .
((به تحقیق لشگریان معاویه شما را به جنگ فرا می خوانند و شما دو راه بیشتر ندارید ، یا باید تن به ذلّت دهید و تسلیم زورگویی دشمن شوید و یا این که شمشیرهایتان را از خون آنان سیراب کنید ، آنگاه خودتان با عزّت و سربلندی از فرات آب بنوشید ، زیرا زندگی ذلّت بار مرگ است و مردن باعزّت زندگی است .
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 56
#مثل
#نور #تاریکی #ایمان #کفر #مرگ #زندگی
🔅🔅🔅
🗓مثَل نور و ظلمات 4
(اءَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَاءَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِی فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) . (سوره انعام 122)
((آیا کسی که مرده بود سپس او را زنده کردیم و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود ، همانند کسی است که در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد ؟ ! این گونه برای کافران ، اعمال (زشتی ) که انجام می دادند ، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده )است )) .
🌿🌿🌿
⏪ 3- زیبا جلوه کردن اعمال زشت
خداوند متعال در پایان آیه مورد بحث اشاره به علّت سرنوشت شوم کافران نموده ، می فرماید :
(کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) ؛ ((این چنین اعمال کافران در نظرشان جلوه داده شده است )) .
🔘 آری ، خاصیّت تکرار یک عمل زشت این است که به تدریج از قبح و زشتی آن در نظر کاسته می شود و حتی به جایی می رسد که به عنوان یک کار خوب در نظر انسان جلوه می کند و همچون زنجیری بر دست و پای او می افتد و اجازه خروج از این دام را به او نمی دهد ، یک مطالعه ساده در حال تبه کاران این حقیقت را به خوبی روشن می سازد .
🔘 می گویند : ((یکی از سران آمریکا در پاسخ این سؤ ال که چرا دستور داده است دو شهر بزرگ ژاپن (هیروشیما و ناکازاکی ) را بمباران اتمی کنند و حدود 200 هزار نفر کودک و پیر و جوان را نابود سازند ؟ گفته بود : ما به خاطر صلح این دستور را داده ایم ! که اگر این کار را نمی کردیم جنگ طولانی تر می شد و می بایست بیش از این می کشتیم ! )) .
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 منتظران راستین
📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان
تاریخ: 1395/05/10
🔸 #منتظران_راستين، بخش هاي وسيعي از اوصاف اينها به صورت شرح و تفصيل و بخش هايي از عصاره فضيلت اينها هم به صورت اجمال و متن در قرآن کريم آمده است؛ قرآن کريم از اينها به عنوان مجاهد، مهاجر، مؤمن، اهل نماز، اهل روزه، اهل حج، اهل خمس، اهل زکات و مانند اين ياد کرد که اينها تفصيل آن مُجمل و شرح آن متن است.
🔸 فرمود کساني به مقصد مي رسند و مقصود را در مقصد مشاهده مي کنند که ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾،[1] ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾؛[2] فرمود عالِم به مقصد برسد دشوار است، عاقل به مقصد برسد دشوار است، هر عالِمي به مقصد نمي رسد و هر عاقلي به مقصد نمي رسد؛ نفرمود علما به مقصد مي رسند، نفرمود عقلا به مقصد مي رسند؛ فرمود: ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾! ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾! ما نژاد و قومي در شرق و غرب عالَم به نام قوم عالِم و قوم عاقل نداريم! اين تازي و فارسي نيست که نژاد باشد و قوم داشته باشد! اين لُر، ترک، بلوچ و مانند آن نيست که جزء اقوام باشد، مثلاً اقوام آريايي باشد يا اقوام کذا و کذا باشد! ما در تمام کره زمين #قوم_عاقل و #قوم_عالم نداريم، اين قوم به معناي نژاد و شناسنامه و مانند آن نيست. اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾، اين ﴿لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾،[3] اين ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾[4] و اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ که در قرآن آمده است، يعني مردان و زنان زنده که #قائم_به_عقل باشند، نه عالِم! #قائم_به_علم باشند، نه عالِم! وجود مبارک حضرت که جهان را اصلاح مي کند، چون قائم «بالعقل و العدل» است! پس صِرف عالِم بودن کافي نيست! صِرف عاقل بودن کافي نيست! تا قيام نکند به علم و عقل نکند، نه مشکل خود را حلّ مي کند و نه «غُل جامعه»[5] را از گردن ديگران بر مي دارد. اگر رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) ﴿يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ﴾[6] بود، چون قوم عاقل بود؛ يعني قائم «بالعقل» و «بالعلم» بود. وجود مبارک حضرت حجّت (صلوات الله و سلامه عليه) چون به عقل قيام مي کند، #به_ علم قيام مي کند، #به_عدل و قسط قيام مي کند، به توحيد و وحي و نبوّت قيام مي کند، جامعه را از خواب بودن بيدار مي کند، از مُستَلقي[7] بودن مي نشاند، از نشسته به نيم خيز در مي آورد، از نيم خيز اينها را ايستا و قائم مي کند که ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[8] مي شوند، جامعه ايستاده و مقاوم جامعه نجات يافته است. او چون قائم به عقل است، نه زير بار کسي مي رود و نه کسي را به زير بار مي آورد، نه بيهوده سخن مي گويد و نه بيهوده را مي شنود! ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، گاهي کار به قدري مهم است که عادل بودن هم کافي نيست، قائم به قِسط بودن هم کافي نيست، فرمود: #قوّام_به_قسط باشيد.[9] آنها که مثل امام راحل (رضوان الله تعالي عليه) جزء ياران حضرت هستند، او قائم به قسط است، يک؛ در مواقع خطر قوّام به قسط است، دو؛ سيصد و اندي اصحاب مانند #امام_خميني (رضوان الله تعالي عليه) دارد، اگر يک وليّ اي در جهان ظهور کرد و بيش از سيصد يار مثل امام راحل داشت و جامعه بشري را به #عقل_و_علم قائم کرد، اين جامعه نجات پيدا مي کند.
==========
[1] . سوره بقره، آيه164؛ سوره رعد، آيه4؛ سوره نحل، آيات12 و67؛ سوره عنکبوت، آيه35؛ سوره روم، آيات24 و28؛ سوره جاثيه، آيه5.
[2] . سوره بقره، آيه230؛ سوره انعام، آيات97 و105؛ سوره اعراف، آيه32؛ سوره توبه، آيه11؛ سوره يونس، آيه5؛ سوره نمل، آيه52؛ سوره فصّلت، آيه3.
[3] . سوره يونس، آيه24؛ سوره رعد، آيه3؛ سوره نحل، آيات11 و 69؛ سوره روم، آيه21؛ سوره زمر، آيه42؛ سوره جاثيه13.
[4] . سوره انعام، آيه99؛ سوره اعراف، آيات52 و 188 و 203؛ سوره يوسف، آيه111؛ سوره نحل، آيات64 و 79؛ سوره نمل، آيه86؛ سوره قصص، آيه3؛ سوره عنکبوت، آيات24 و 51؛ سوره روم، آيه37؛ سوره زمر، آيه52.
[5]. لغتنامه دهخدا، غل جامعه: [غ ُ / غ ُل ْ ل ِ/ م ِ ع َ/ ع ِ] (ترکيب وصفي، اِ مرکب) قسمي غل که گردن و دست و دوپاي در بند دارد. غل که گردن و دست و پاي را ببندد. رجوع به غُلّ شود.
[6]. سوره اعراف, آيه157.
[7]. لغتنامه دهخدا، مستلقي: [م ُ ت َ] نعت فاعلي از استلقاء، خفته بر قفا؛ بر قفا خوابنده يعني پشت به بسترکرده دست و پا درازکننده، بر پشت خفته.
[8]. سوره حديد, آيه25.
[9]. سوره نساء, آيه135؛ ﴿أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ﴾.
#بهار_مهدوی
#قوم_عاقل
#قائم_به_عقل_و_علم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ ـ ۲۱ #سوره_ابراهیم
📌وعده های #شیطان
#سالک الی #اللّه نباید به غیر #خدا متکی باشد. زیرا اگر این تکیه گاه ظاهراً در #دنیا مفید باشد در #آخرت از آن نمی تواند استفاده کند.
حتّی #شیطان در روز #قیامت می گوید: خدای تعالی همه وعده هایش حق و راست بود ولی من همه را #تخلف می کردم و شما گوش به حرف من دادید ولی تحت فرمان خدای تعالی نبودید. پس خودتان را #سرزنش کنید. من هم نمی توانم امروز برای شما کاری بکنم و بدانید برای #ظالمین عذاب دردناکی خواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 42:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 35و 36و37 سوره عبس
✳️وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ
و بلکه (فرار می کند)از مادر و پدرش.
۱ - قیامت، صحنه گریزان بودن انسان; حتى از پدر و مادر خویش (و أمّه و أبیه)
۲ - قیامت، روز بى اثر بودن عواطف و روابط و جاذبه نداشتن پدر و مادر در چشم فرزندان (و أمّه و أبیه)
🔅🔅🔅
✳️وَ صَاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ
و از زن و فرزندانش هم میگریزد.
۱ - شوهران، پیوند الفت و همراهى با همسران خویش را در قیامت نادیده گرفته و از آنان متوارى خواهند شد. (یوم یفرّ المرء من ... و صحبته)
🔹«صاحبة» همسرى است که با شوهر خویش ملازمت و معاشرت داشته باشد. این تعبیر حاکى از شدت حوادث قیامت است; به گونه اى که انسان، حتى همسرى را که در دنیا با او سازگار و همراه بود، نیز رها خواهد کرد.
۲ - پدران در قیامت، با فرار از پسران خویش، خود را از آنها دور ساخته، آنان را تنها خواهند گذاشت. (و بنیه)
۳ - قیامت، روز محرومیت از یارى همسران حتى علاقه مندترین آنان به انسان (و صحبته)
🔹فرار از همسرى که مصاحبت و همراهى او در دنیا به ثبوت رسیده بود - تا چه رسد به همسر ناسازگار - نشانه سودمند نبودن آنان در قیامت است.
۴ - فرزندان، حتى پسران، در قیامت سودى به پدر و مادر نخواهند رساند. (و بنیه)
🔹«بنیه» گر چه تنها شامل پسران است; ولى یاد نکردن از دختران به دلیل وضوح یکسانى آنها با پسران یا کمتر بودن انتظار یارى رسانى آنان است. فرار پدران از فرزندان، فرار مادر از آنان را نیز در مفهوم خود دارد. گفتنى است: در فرار پدر و مادر از فرزندان، سودمند نبودن هر یک براى دیگرى، نهفته است.
🔅🔅🔅
✳️لِکُلِ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ
در آن روز هر کس چنان گرفتار شأن و کار خود است که به هیچ کس نتواند پرداخت.
۱ - گرفتارى هاى هر کس در قیامت، جایى براى رسیدگى او به دیگران باقى نگذاشته، او را به خود مشغول خواهد ساخت. (لکلّ امرىء منهم یومئذ شأن یغنیه) به هر امرى از امور «شأن» گفته مى شود (قاموس); جز این که سیاق آیه شریفه دلالت بر عظمت شأن مورد نظر دارد.
۲ - تمام انسان ها در قیامت، نگران وضعیت خود و در تلاش براى رفع گرفتارى هاى خویش اند. (لکلّ امرىء منهم یومئذ شأن یغنیه)
۳ - شداید قیامت، ازمیان برنده فرصت بهره رساندن خویشاوندان به یکدیگر است. (یوم یفرّ المرء من أخیه ... لکلّ امرىء منهم یومئذ شأن یغنیه)
۴ - گرفتارى ها و دل نگرانى هاى انسان در قیامت، از نخستین لحظات آن آغاز مى شود. (فإذا جاءت الصاخّة ... لکلّ امرىء منهم یومئذ شأن یغنیه)
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 43:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 38و39سوره عبس
✳️وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ
۱ - در قیامت، چهره گروهى از مردم زیبا و درخشان خواهد بود. (وجوه یومئذ مسفرة)
🔹«وجه مسفر» چهره اى است که به جهت شادمانى، درخشان شده باشد (مقاییس اللغة) و یا زیبایى آن را فرا گرفته باشد.(مصباح)
۲ - انسان هاى پاک، تذکّرپذیر، هدایت جو و خداترس، در قیامت چهره اى نورانى خواهند داشت. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر ... جاءک یسعى . و هو یخشى ... وجوه یومئذ مسفرة)
۳ - چهره انسان در قیامت، نمایانگر فرجام او است. (وجوه یومئذ مسفرة)
۴ - معاد، جسمانى است. (وجوه یومئذ مسفرة)
🔅🔅🔅
✳️ضَاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ
خندان و شادمانند.
۱ - گروهى از مردم، با چهره هاى خندان در صحنه قیامت حضور خواهند داشت. (ضاحکة)
۲ - کسانى که درخشان چهره و خنده لب در صحنه قیامت حضور یافته اند، غرق سرور بوده و چهره اى شکفته خواهند داشت. (مستبشرة)
🔹 «إستبشار»; یعنى، شادمان بودن (لسان العرب). «بشر و استبشر» به یک معنا است. در این موارد فایده باب استفعال، مبالغه افزون تر است. راغب مى گوید: بشارت دادن، به معناى ابلاغ خبرى است که بشره و پوست صورت را شکفته سازد.
۳ - پاکى، تذکّرپذیرى ، هدایت جویى و خداترسى، چهره انسان را در قیامت خندان و شادمان خواهد ساخت. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر ... جاءک یسعى . و هو یخشى ... ضاحکة مستبشرة)
۴ - ایمان و دورى از گناه، مایه بشّاش و خندان بودن چهره مؤمنان در قیامت (وجوه ... ضاحکة مستبشرة)
🔹به قرینه آخرین آیه این سوره (أولئک هم الکفرة الفجرة)، مراد از «وجوه» در این آیات، چهره هاى کسانى است که کافر نبوده و از فسق و فجور پاک و منزه اند.
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (123)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
🔲 راز انكار قيامت
انكار قيامت دو عامل دارد: شبهه علمى و شهوت عملى.
✔️شبهه علمى كه در آياتى مانند: (من يحى العظام وهى رميم) مطرح شده با اندكى تامل زايل مى شود و نگاهى به جهان هستى به آن شبهه پايان مى بخشد؛ زيرا در اين تامل انسان مشاهده مى كند كه خداى سبحان همواره ذرات پراكنده و بى جان را در جهان طبيعت جمع مى كند و به آن حيات گياهى، حيوانى و انسانى مى بخشد و قرآن كريم در پاسخ كسانى كه نسبت به رستاخيز ذرات پراكنده و بى جان استبعاد دارند مى فرمايد: خداى سبحان نه تنها قادر بر بعثت انسان است، بلكه مى تواند خطوط سرانگشتان او را، كه از ظرافتهاى آفرينش آدمى است، به صورت اول بسازد: (بلى قادرين على ان نسوى بنانه).
✔️اما شهوت عملى كه عمده ترين عامل انكار معاد است، براى آنكه راه فجور را پيش روى تبهكار بگشايد قيامت را از ريشه انكار مى كند: (بل يريد الانسان ليفجر امامه # يسئل ايان يوم القيمه). پس همان گونه كه اعتقاد به قيامت، تنها يا مهمترين مانع تبهكارى است، عمده ترين عامل انكار قيامت نيز، اراده گناهكارى است ؛ چون هر يك از اين دو، منافى ديگرى است و هر يك از آنها كه قبلا حاصل، مانع تحقق ديگرى مى شود.
============
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (62)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 32- استقلال فکری وعدم پیروی از هوی وهوس دیگران
وَ أَنِ احْكُم بَيْنهَم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُصِيبهَم بِبَعْضِ ذُنُوبهِمْ وَ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُون(مائده/48)
ميانشان بر وفق آنچه خدا نازل كرده است حكم كن و از خواهشهاشان پيروى مكن و از ايشان بپرهيز كه مبادا بفريبندت تا از بعضى از چيزهايى كه خدا بر تو نازل كرده است سرباز زنى. و اگر رويگردان شدند بدان كه خدا مىخواهد آنان را به پاداش برخى گناهانشان عقوبت كند، و هر آينه بسيارى از مردم نافرمانند.
☑ توجّه به خواستههاى نفسانى مردم يكى از خطرهاى بزرگ براى متولیان فرهنگی نظام است. «وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ»
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 منشور منتظران
📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد
تاریخ: 1385/05/18
🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن #تقدیر خدا درباره كارهای انسان با #اختیار انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ها را به همان سمت رهبری می كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می كند، البته #لطف_خدا بیش از غضب اوست، #رحمت او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می دهد و راهنمایی می كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می كند این مطلب اول.
🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی پذیرفتند و مقبولشان نمی شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی بن ابی طالب كسی نمی تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ»[1] فرمود چون ظرفیت حاضر شد سطح ادراك مردم بالا آمد تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند فهمیدند غیر از #عدل_و_علم چیزی جامعه را اداره نمی كند من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك ولی عصر هست، اگر جامعه این #تجارب_عقلی_عالمان دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كرده اند، وجود مبارك حضرت ظهور می كند. این هم یك مطلب پس ظهور آن حضرت با #صلاح ماست و آن حضرت ظهور می كند این صلاح را تكمیل می كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی كند.
🔸 مطلب بعدی آن است كه راه #اصلاح_جامعه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله #منشور_وظیفه_منتظران است این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...»[2] این بین چهل تا پنجاه اصل است. یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدایا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این #منشور_كشورداری است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط #حضور_و_ظهور فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می كند.
[1]. نهج البلاغه، خطبه3.
[2]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص349.
#بهار_مهدوی
#تقدیر_و_اختیار
#اصلاح_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
3.87M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای ششم #صحیفه_سجادیه
⏺جلسه دوم
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
6.15M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای ششم #صحیفه_سجادیه
⏺جلسه اول
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 82.mp3
17.44M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۰۲
📼 قسمت: هشتاد ودوم ۸۲
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)
خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
«بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ »
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 83 نهج البلاغه.mp3
1.55M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۸۳(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
حکمت ۹۰تا۹۲ استاد صادقی.mp3
9.25M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۱و ۹۲ (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
💠 اداره جامعه قرآنی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/05/07
🔸 قرآن مثل باران نازل نشده، خدای سبحان باران را نازل کرد یعنی این قطرات را به زمین انداخت، قرآن را هم نازل کرد در «لیله قدر»؛ اما نازل کردن قرآن مثل نازل کردن باران نیست که به زمین انداخته باشد، #قرآن را آویخت، باران را انداخت، نازل کردن قرآن مثل آن است که کسی در بالاست، طنابی را نازل میکند، آویزان میکند، به ما میگوید این طناب را بگیرید و بالا بیایید، پس قرآن را خدا نازل کرد، باران را هم خدا نازل کرد؛ اما باران را انداخت روی زمین، قرآن را آویخت، چون #ریسمان_الهی است یک طرفش به دست خداست ما نمیتوانیم با این کتاب همسان کتابهای دیگر رفتار بکنیم، الآن ما هر کتابی را که مطالعه میکنیم بر اساس «وَ انْظُرْ إِلَی مَا قَال»[1] مطالعه می کنیم، می گوییم ما با این مطالب کار داریم چه کار داریم گویندهاش کیست؟ گوینده اش یا مُرد یا فعلاً در دسترس نیست، ما با مقول و با گفتار او کار داریم، اما قرآن چنین نیست، یک قول است که قائل بالای سر اوست، یک کلام است که متکلم بالای سر اوست، یک طناب است که طرف دیگر آن به دست خود خدای سبحانه تعالی است، ما با این کتاب روبهرو هستیم، پس نمی توان گفت که حالا کسی دارد قرآن مطالعه میکند یا تفسیر قرآن مینویسد؛ مثل تفسیر فقه است یا کار فلسفه است یا کار کلام است یا کار طبّ است که یک کتاب را دارد مطالعه میکند، از آن قبیل نیست! اگر یک فقیه یا یک محدث یا یک متکلم یا یک طبیب کتابی نوشت دیگر ما هستیم و کتاب او، کاری به او نداریم، او یا زنده است یا مُرد، ولی درباره #قرآن_کریم اینچنین نیست، این یک کتاب نیست که نوشته باشد و ردّ شده باشد، این یک طناب است که آویخت، یک طرفش به دست اوست یک طرفش به دست ما، همین حدیث نورانی «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی»[2] درباره قرآن دارد که «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»[3] یک طرف این قرآن که طناب است به دست خداست طرف دیگرش با اوست. الآن همین کتاب اسم کلب در آن هست، اسم فرعون در آن هست، اسم جهنم در آن هست، کسی که وضو ندارد نمی تواند اسم این کلب را ببوسد؛ حالا کسی خواست سوره مبارکه «کهف» را باز کرد میخواهد قرآن را ببوسد وضو ندارد نمی تواند آیه ﴿وَ کلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَیهِ﴾[4] این را ببوسد یک چنین کتابی است! اسم فرعون را که در قرآن است، این کتاب را باز کرد، می خواهد قرآن را ببوسد، فرق نمی کند چه اسم وجود مبارک پیغمبر باشد چه اسم فرعون، چون در قرآن است و خدا گفت بی وضو نمی شود آن را بوسید این یک چنین کتابی است!
🔸 پس ما با کتابی روبهرو هستیم که گویندهاش بالای سر اوست، ما باید توجه داشته باشیم با کتابی در تماس هستیم که کشور را این #حفظ می کند مبادا کسی ـ خدای ناکرده ـ خیال بکند یک عده بی راهه می روند به هر حال سرشان به سنگ می خورد! مهمترین پیام قرآن کریم این است که انسان یک #موجود_ابدی است خود را فریب ندهد، انسان آنقدر قدرتمند است که مرگ را می میراند، اینها حرف های قرآن است. اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ باورش این باشد که با مُردن میپوسد و از بین میرود این فکرش #فکر_قرآنی نیست؛ اما مهمترین کار قرآن این است که به انسان میگوید انسان یک موجود ابدی است، ما مرگ را می میرانیم، ما تغیر و تحول را زیر پا می گذاریم و می شویم ابدی، اگر ابدی شدیم که با دست خالی نمی شود ابدی شد، یک جا لازم است، یک سفر لازم است، یک ره توشه لازم است؛ لذا نه بی راهه می رویم نه راه کسی را می بندیم، #اداره_کشور روی رهنمود قرآن خیلی سهل است، وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) که ظهور کرد این معارف عملی می شود[5] الآن اگر این هفت میلیارد بشر روی زمین #عاقل باشند اداره آن سهل است، بنابراین این جاهلیت را وجود مبارک ولی عصر عاقل می کند، اداره کردن مردم عاقل سخت نیست، مگر حضرت با کشتن جهان را اداره می کند؟ مگر با قتل می شود جهان را اداره کرد؟ این چه قدرتی است که وجود مبارک حضرت به اذن خدا دارد و چه برکتی است که ذات أقدس الهی در زمان حضور آن حضرت نصیب جوامع بشری کرده، فقط خود آن حضرت می داند که عقل مردم بالا میآید، وقتی عقل مردم بالا آمد مردم #قرآنی فکر می کنند، #روایی فکر می کنند، #اسلامی فکر می کنند، مسلمان هستند و حافظ دینشان هستند حافظ آخرتشان هستند، هیچ ظلمی نمی کنند، زیر بار ظلمی هم نخواهند رفت.
=========
[1]. غرر الحكم و درر الكلم، ص361.
[2]. الخصال، ج1، ص66.
[3]. بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی الله علیهم، ج1، ص414.
[4]. سوره کهف، آیه18.
[5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25.
#بهار_مهدوی
#جامعه_قرآنی
#جامعه_اسلامی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#تحریف
#قرآن_شناسی
💢به تازگى قرآن به صورت تحريف شده در اينترنت آمده است! اين اتفاق چگونه با آيه «إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ» سازگار است؟
▫️تحريف در لغت از ريشه «حرف» به معناى كناره، جانب و اطراف يك چيز گرفته شده و تحريف چيزى، كنار زدن و كج كردن آن از جايگاه اصلى خود و به سوى ديگر بردن است.
▫️تحريف در اصطلاح قرآن شناسى داراى اقسامى است از جمله:
1. تحريف با تعويض كلمات؛ يعنى، برداشتن كلمه اى و جايگزين كردن آن با كلمه اى ديگر.
2. تحريف به زياده؛ يعنى، افزودن كلمه يا جمله اى به آيات قرآن.
3. تحريف به نقيصه؛ يعنى، ساقط كردن كلماتى از قرآن و يا اعتقاد به اينكه كلمه، آيه يا سوره اى از قرآن كريم ساقط شده است.
⏹ديگر اقسام آن عبارت است از:
1. تحريف معنوى،
2. تحريف موضعى،
3. تحريف در قرائت،
4. تحريف در لهجه و گويش.
هيچ يك از اين اقسام، به ساحت قرآن كريم راه ندارد. اساساً تحريف كتاب آسمانى، بدين معنا است كه اين تغييرات به گونه اى انجام پذيرد كه ديگر كلام الهى، به درستى شناخته نشود و از دسترس بشر خارج گردد و يا چيزى به عنوان كلام خدا شناخته شود كه سخن او نيست.
▫️ مصونيت قرآن از تحريف، به معناى «ماندگارى» متن اصلى قرآن و آشنايى با آن در ميان مردم است؛ به گونه اى كه هيچ گاه مسلمانان و ديگر جوامع بشرى، از شناخت و دسترسى به متن اصلى آن محروم نشده و كلام خدا را از غير آن با وضوح و آشنايى كامل تميز خواهند داد.
▫️اين به معناى آن نيست كه بدخواهان از تغيير و تصرف در الفاظ قرآن، به هر شكلى ناتوان اند؛ بلكه منظور اين است كه، خيانت بدخواهان به نتيجه نمى رسد و براى مسلمانان توطئه ها شناخته شده و خنثى مى شود.
▫️تحريف قرآن در اينترنت نيز از اين قاعده مستثنا نيست و خيانت آنان، براى عموم آشكار مى شود و هيچ گاه نمى توانند با اين گونه ترفندها، متن اصلى قرآن را تغيير دهند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روزهای #پنجشنبه و #جمعه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
@rahighemakhtoom
👇👇👇
حکمت ۹۳تا۹۶استاد صادقی.mp3
8.67M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۳تا۹۶(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom