Tarbiate Koodak.PDF
757.8K
#معرفی_کتاب
#روش_تربیت_کودک
#نقش_معلم
#علی_صفایی_حایری
✂️برشی از متن کتاب که در نهایت جذابیت است :
🔘دین با تفکر شروع می شود.
این تفکر ؛ استعداد عظیم انسان را نمایان می کند . مشخص میکند که انسان چقدر سرمایه دارد و در این دنیا چه باید بکند و چطور حرکت کند .
هنگامی که مقدار استعداد مشخص شد ، معلوم میشود انسان چقدر راه در پیش دارد.
من در تفکر خودم ؛ محکومیتم را میابم و حاکم را .
این است که به او علاقه مند میشوم ، عشق او در وجود من شعله می کشد و در این حال که من فقر محض ، عجز محض و جهل محض و گرفتاری محض خویش را در تفکر باز می شناسم به او که غنی است و همه چیز از اوست بسته می شوم و به او گرایش پیدا میکنم ....
🆔 @rahighemakhtoom
baghare-16-1.mp3
14.89M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : سی و چهارم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته_های_قرآنی ص63 #سوره_آل_عمران جزء چهارم قرآن کریم
🌷🌷🌷
1.عامل انحراف و كفر، يا فقدان برنامه و قانون و يا فقدان رهبر و راهنما است وخدا با فرستادن قرآن و بعثت پيامبر (ع)قانون زندگي و رهبر و راهنما را براي بشريت تأمين كرده است. گروهي مستقيم و گروهي از سنت، يعني از گفتار و كردار آن حضرت الگو مي گيرند.آیه 101
2.«حق تقوا»، يعني آخرين و عالي ترين درجه ي خود نگه داري و پارسايي، كه پرهيز از هرگونه گناه و ستم و انحراف از حق را شامل مي شود.آیه 102
3.مقصود از «ريسمان الهي» هرگونه وسيله ي ارتباط با ذات پاك خداست و روايات متعددي از پيامبر صلي الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام در مورد مصاديق حبل اللّه حكايت شده است.آیه 103
4.كسي كه امر به معروف و نهي از منكر را انجام دهد بايد معروف و منكر را به خوبي بشناسد و در جايي اقدام كند كه احتمال تأثير داشته باشد و مفسده ي مهمي به دنبال نداشته باشد.آیه 104
5.عذاب تفرقه و اختلاف در دنيا همان ذلّت و خواري است؛ امتي كه گرفتار تفرقه شود، عظمت خود را از دست مي دهد و سرزمين او جولانگاه بيگانگان و استعمارگران مي شود؛ و عذاب تفرقه در آخرت، كيفري بزرگ است كه در انتظار تفرقه افكنان خواهد بود.آیه 105
6.در زبان عرب و فارسي، واژه ي «روسياهي» كنايه ازبدبختي و ناراحتي است. و واژه ي «روسفيدي» كنايه از خوش بختي و نورانيت و خوشحالي است.آیه 106
7.نتیجه پذیرش ولايت خدا برون رفت از ظلمت ها و تاريكي ها به نور است و افراد با ايمان،و پاي بند برادري و اتحاد با مسلمانان؛در قيامت با چهره اي نوراني حاضر مي شوند.آیه 107
8.فرجام خوش و بد فرجامی نتايج كار خود مردم است، و ستمي از جانب خدا به کسی نمی شود .آیه 8
🌷🌷🌷
🔗مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آشکار کردن مرقد مطهر امام علی از سوی حضرت صادق ۷.mp3
10.58M
#امام_شناسی 💢موضوع:
نگاهی کوتاه به زندگی #امام_صادق علیه السلام 7
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پیشوایان اهل سنت شاگردان مدرسه امام صادق ۸.mp3
10.91M
#امام_شناسی 💢موضوع:
نگاهی کوتاه به زندگی #امام_صادق علیه السلام 8
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فراوانی نقل روایات شیعه از امام صادق علیه السلام ۹.mp3
6.76M
#امام_شناسی 💢موضوع:
نگاهی کوتاه به زندگی #امام_صادق علیه السلام 9
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (14) تفسیر آیه 15و16سوره مزمل
إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَیْکُمْ رَسُولا شَاهِدًا عَلَیْکُمْ کَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولا ﴿١٥﴾فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِیلا ﴿١٦﴾
ما به شما (امت آخر زمان) رسولي فرستاديم که شاهد اعمال (و حجت کامل) شماست چنانکه بر فرعون هم رسول فرستاديم. ( 15 )تا فرعون نافرماني آن رسول کرد ما هم او را به قهر و انتقام سخت بگرفتيم. ( 16 )
⏪تفسیر:
🔸سپس به مقايسهاى در ميان بعثت پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) و مخالفت زورمندان عرب ، و قيام موسى بن عمران در مقابل فرعونيان پرداخته ، مىفرمايد : ما پيامبرى به سوى شما فرستاديم كه گواه بر شما است ، همانگونه كه به سوى فرعون رسولى فرستاديم ( انا ارسلنا اليكم رسولا شاهدا عليكم كماارسلنا الى فرعون رسولا).
🔸هدف او ، هدايت شما و نظارت بر اعمال شما است ، همانگونه كه هدف موسى بن عمران ، هدايت فرعون و فرعونيان و نظارت بر اعمال آنها بود.
🔸ولى فرعون به مخالفت با آن رسول ، برخاست ، ما هم او را به مجازات شديدى گرفتار ساختيم ( فعصى فرعون الرسول فاخذناه اخذا وبيلا).
نه لشكر عظيم او مانع از عذاب الهى شد ، و نه وسعت مملكت و قدرت حكومت و اموال و ثروتمندانشان جلو اين كار را گرفت و سرانجام همگى در امواج خروشان نيل كه به آن مباهات مىكردند غرق شدند ، شما كهدر سطحى بسيار پائينتر از آنها قرار داريد و از نظر عده و عده به مراتب از فرعون و فرعونيان ضعيفتريد در باره خود چه مىانديشيد ؟ و چگونه به اين مختصر اموال و نفراتتان مغرور مىشويد ؟ ! وبيل از ماده وبل در اصل به معنى باران شديد و سنگين است ، و سپس به هر چيز شديد و سنگين اطلاق شده ، مخصوصا در مورد مجازات ، و در آيه مورد بحث نيز اشاره به شدت عذاب است كه گوئى اشخاص را مانند يك باران شديد زير رگبار خود قرار مىدهد.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مقاله 47
#استعاره #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌استعاره های قرآن 7
🔰برخی علمای بلاغت گویند: استعاره شش نوع است:
1️⃣استعاره محسوس براى محسوس به جهت مشاركت در وصف محسوس
2️⃣ استعاره محسوس براى محسوس به جهت اشتراك در وصف عقلى
3️⃣ استعاره محسوس براى معقول
4️⃣استعاره معقول براى معقول
5️⃣استعاره معقول براى محسوس
6️⃣ استعاره تخييليه
براى آشنايى با انواع استعاره ها مثالهايى را از قرآن كريم ذكر مى كنيم و هر يك را توضيح مى دهيم.
🔘مثال استعاره نوع اول (استعاره محسوس براى محسوس به جهت مشاركت در وصف محسوس) آيه شريفه: «و تركنا بعضهم يومئذ يموج فى بعض- سوره کهف آیه 99» است. اصل معناى «موج» به حركت درآمدن آبهاست، ولى اين كلمه در اين آيه براى حركت يأجوج و مأجوج استعاره آورده شده است و مستعار منه و مستعارله در حركت شريكند.
🔘از همين قسم است آيه: «والصبح اذا تنفس» كه در اين آيه بيرون شدن روشنايى از مشرق در سپيده دم، به بيرون آمدن تدريجى نَفَس تشبيه شده است.
⚪️مثال استعاره نوع دوم (استعاره محسوس براى محسوس به جهت اشتراك در وصف عقلى) قول خداوند است كه مى فرمايد: «و فى عاد اذ ارسلنا عليهم الريح العقيم-سوره ذاریات آیه 41» كلمه «عقيم» در اصل به معناى زن نازاست و در اينجا از باب استعاره صفت براى باد قرار داده شده و منظور اين است كه بادى كه به عنوان بلا بر قوم عاد وزيد نازا بود؛ يعنى ابر، درخت يا گياهى را بارور نمى كرد و خيرى در آن نبود. در اينجا محسوس به محسوس در يك وصف عقلى كه نازا بودن است تشبيه شده است.
...ادامه دارد
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom