eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
انتظارات بشر از دین. 28.MP3
8.47M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله  در تبیین و نقد آراء برخی  متفکران ایرانی درباره بشر از - جلسه  بیست و هشتم- ▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله 🎇محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
baghare194-18esfand1400-1.mp3
24.46M
📌 طرح مطالعاتی  تفسیر المیزان و تسنیم  📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه 194) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی     🎇👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی را همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
1399 05 22 - Tafsir050 - www.jf72.ir.mp3
11.51M
📜نکته ها و پیام های   برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده (جلسه اول) 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷  🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
⚡️دعایی را که امیرالمؤمنین پیوسته آن را میخواندند؛ "اللَّهُمَّ مُنَّ عَلَيَّ بِالتَّوَكَّلِ عَلَيْكَ، وَالتَّفْوِيض إِلَيْكَ، وَالرِّضا بِقَدَرِكَ، وَالتَّسْلِيمِ لِأَمْرِكَ، حَتَّى لا احِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَرْتَ، وَلا تَأْخير ما عجلت، یا رب العالمین." خدایا منت نه بر من به توکل کردن بر خودت و واگذاردن امور زندگی ام به سوی تو و راضی بودن به تقدیرت و تسلیم بودن در برابر فرمانت تا ،دوست نداشته باشم زود آوردن آنچه را تأخیر انداختی و نه تاخیر آنچه راکه زود آوردی. ای پروردگار جهانیان. 📚کافی ج۲ ص۵۸۰حدیث ۱۴  🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
⚡️مفهوم آسانى در قرآن ▪️، معادل در زبان عربى است. بیش‌تر لغویان، یُسر را ضدّ عُسر و به معناى آسانى و بى‌نیازى دانسته‌اند .(مفردات، ص 891 ، «يسر»؛ لسان‌العرب، ج 15، ص 446، «يسر».) ▪️مشتقات گوناگون یُسر در قرآن 44 بار آمده (المعجم المفهرس، ص 879 ، «يسر».) که اغلب به همین معنا به کار رفته است. ▪️ مفهوم آسانى را در قرآن کریم مى‌توان در قالب واژه‌هایى مانند تخفیف، هیّن، وسع، عفو *، رفق، رحمت *، مغفرت * و اِنظار جُست. ▪️ از نفى اثم، حرج، جناح، تثریب، إصر، اطاقة، ضیق و مشقّت نیز مفهوم آسانى استفاده مى‌شود؛ چنان که توجّه به مجموعه این واژه‌ها در آیات مى‌تواند گستره مفهومى آن را در قرآن بنمایاند. ▪️ مفهوم آسانى در مجموعه ساختار معرفت دینى تجلّى دارد؛ از قبیل آسانى تصرّفات خدا در نظام تکوین در دنیا و آخرت، آسان شدن کارها به دست خداوند، آسان‌گیرى در تشریع احکام دینى و دستور به آسان‌گیرى در روابط دینى و اجتماعى. گستره این مفهوم در تشریع احکام تا جایى است که مى‌توان‌گفت بناى شریعت بر آسان‌گیرى است. ▪️از برخى مصادیق آسانى به تساهل * و تسامح نیز تعبیر شده است که شاید این اصطلاح برگرفته از روایات متعدّدى از پیامبراکرم «صلى‌الله‌علیه‌و‌آله» است که من به شریعت سهله سمحه برانگیخته شده‌ام ؛(وسائل، ج 20، ص 106؛ بحارالانوار، ج 65 ، ص 319و346؛ الكافى، ج 5 ، ص 494.") ▪️بر همین اساس، برخى از فقیهان در استنباطات احکام فقهى، بارها به سهلة و سمحة بودن شریعت استناد کرده‌اند؛ البتّه قرآن براى آسانى، حدود و مرزهایى قائل شده است.  🎇«لطفا صفحه معرفتی جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☠بازی شیطان 🎤آیت الله جوادی آملی  🎇«لطفا صفحه معرفتی جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهارشنبه‌های زیارتی 🕊 امام رضا علیه السلام: إنَّ الصَّمْتَ بابٌ مِنْ أبْوابِ الْحِکْمَةِ سکوت دری از درهای حکمت است. 📜الکافی، ج ۲، ص ۱۱۳  🎇«لطفا صفحه معرفتی جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
☑️ کمال انسان ⚡️از کمالات انسان این است که تا میتواند کسی را ردنکند. ▪️انسانی که با حق تعالی انس و ربط کامل پیدا نمود آن قدر قوی میشود که ممکن است اصلاً حالت رد نداشته باشد و هر کس را در حد خود پذیرا باشد و به او بهره دهد دیگر از این است که با بدها احسان و خوبی کند. ▪️صِلْ مَنْ قَطَعَكَ وَاعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ وَ أَحْسِنُ إِلَى مَن أَساءَ إِلَيْكَ * چون این کار بر خلاف مزاج انسان و مخالف با نفس اوست و اخلاص در آن بیشتر میشود والا احسان به خوب ها چندان هنر نیست و مال افراد مبتدی است . «با کسی که از تو بریده بپیوند و بر آن که بر تو ستم نموده ببخشای و به او که به تو بدی نموده نیکی روادار» .«تحف العقول، باب نص ص ۳۰۵» 📝حاج محمد اسماعیل 📚منبع کتاب: ریشه های طوبا ص ۶۰ ⚡️زیست آگاهانه اتفاقی نیست لطفاً ما را دنبال کنید @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️آیا فقط انسانهای گناهکار به سمت خدا می‌روند؟ اهل معرفت چه در موقع حاجت و در غیرحاجت به حق تعالی ملتجیء و متکی هستند. ▪️ اما کسانی که در حد پایینتر هستند فقط در هنگام ضرورت (مثل مشکلات، بیماری، شکست، ضرر و..) به خداوند پناه می‌برد. ▪️به همین جهت گاهی ضررهایی در زندگی انسان پیش می‌آید که نعمت خداوند هستند در حالی که انسان فکر می‌کند، نقمت است به قول مولانا: این جفای خلق با تو در جهان گر بدانی گنج زر باشد نهان خلق را با تو از آن بدخو کند تا ترا ناچار رو آن سو کند. ▪️جناب حافظ هم می‌فرماید: جام جهان نماست ضمیر منیر دوست اظهار احتیاج خود آن جا چه حاجت است می‌پرسند که مگر خدا نمی‌داند نیاز بنده‌اش چیست؟ خدا می‌داند که نیاز بنده چیست اما شما باید بدانی که خدا می‌داند. علامه ⚡️ لطفاً صفحه جستارهای قرآنی را دنبال کنید. @rahighemakhtoom
1399 05 23 - Tafsir051 - www.jf72.ir (1).mp3
10.46M
📜نکته ها و پیام های   برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده (جلسه دوم) 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷  🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
baghare195-25esfand1400-1.mp3
26.61M
📌 طرح مطالعاتی  تفسیر المیزان و تسنیم  📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۹۵) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی     🎇👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی را همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
انتظارات بشر از دین. 29.MP3
9.87M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله  در تبیین و نقد آراء برخی  متفکران ایرانی درباره بشر از - جلسه  بیست و نهم-جلسه پایانی ▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله 🎇محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
AliTabatabaee-MarefateNafs-www.Ziaossalehin.ir-17.mp3
8.65M
📝سلسله مباحث شناسی(جلسه هفدهم) 🎙استاد سید علی از شاگردان علامه حسن زاده آملی ☑️خود شناسی دروازه ورود به وادی شناسی و شناسی     👈« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️برخی علل سستی و بی نشاطی در انجام عبادت 🎇ضعف اراده در عبادات عوامل متعددی دارد؛ از جمله آنها باور نداشتن استعدادها و جایگاه انسانی خود و همنشینی با افراد ضعیف است. ▪️شمار علل سستی در انجام امور فراوان است به مواردی اشاره می کنم. -عوامل زیستی: عدم تغذیه صحیح، غذاهای سرد و چرب - افراط و تفریط در خواب ورزش نکردن و بی تحرکی؛که عوامل روحی و روانی (ترس از شکست و افسردگی) -عوامل محیطی :بازیهای کامپیوتری، رسانه، خانواده، نازپروری _عوامل شناختی :مثل هدف نداشتن منفی نگری تفکر منفی -شک و تردید؛ در هدف -ضعف و بیماری یا نقص جسمی -رفاه طلبی و لذت محوری؛ - گناه :گناه انسان را زمین گیر میکند و نشاط معنوی را از انسان می گیرد. خوگرفتن به گناه انسان را از ارزشهای الهی دور میکند . ▪️مرحوم شاه آبادی استاد عرفان حضرت امام خمینی می فرمایند: «بیش از هر چیزی گوش دادن به تغنیات موسیقی غنایی و حرام از انسان سلب اراده و عزم میکند.» 📝مجال عیش ؛فرصت زندگی @majaleezendegi
Hamd_038L.mp3
2.87M
🎤 سوره حمد (جلسه سی و هشتم-پایان سوره حمد) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇👈« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 38.docx
27.6K
📋سوره حمد (جلسه سی و هشتم-پایان سوره حمد) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇👈« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
🔹به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. 🌷🌷🌷 🎇👈« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
خواسته های متعالی ۱۱.mp3
6.88M
📃موضوع:خواسته های متعالی دعای برای خود و دوستان خویش (قسمت یازدهم) 📋واکاوی و گزارشی از دعای پنجم صحیفه سجادیه ،حاج آقا عبداللهی 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
⚡️رهزنان و نیرنگ بازان اساسا هر روش و آرمان قابل توجه در میان بشر پیدا شود که توجه مردم را جلب کند راهزنان و نیرنگ بازانی پیدا شده و سر راه را گرفته و بهر رنگی بوده باشد - استفاده هائی از این راه خواهند برد میخواهد مقصدی صحیح باشد یا فاسد حق باشد یا باطل. 📚اصول فلسفه و روش رئالیسم ج ۵ ص ۵۹ مرحوم علامه طباطبائی رضوان الله علیه 👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇راه شناخت شخصیت ها 🔶 بعد از جنگ جمل مردی آمد خدمت علی (ع). خب شاید حق هم داشت از یک نظر برای یک مرد عامی باید به او حق داد. جنگ جمل یعنی چه؟ یعنی جنگی که یک طرف امیرالمومنین است و اکابر اصحاب پیغمبر؛ اما آن طرف دیگر هم که نمی‌شود شمرد. طلحه است از اکابر اصحاب پیغمبر، زبیر است از اکابر اصحاب پیغمبر. اهل سنت این‌ها را جزء عشره مبشره می‌شمارند و قطعا هم جز اکابر و بزرگان و شخصیت‌های صحابه پیغمبر بود. به علاوه اینها عایشه همسر پیغمبر آنجاست. 🔶 این مردی که همراه علی بود در دلش یک شکی پیدا شد. خب گفت مگر ممکن است که افرادی نظیر طلحه و زبیر و عایشه بر باطل باشند و اجتماع کنند بر باطل؟ حالا یکیشون بود درست. طلحه، زبیر، عایشه و یک عده دیگر که خب کمتر از اینها ولی بالاخره بودند. ممکن است اینها همه اشتباه کرده باشند؟ آمد عرض کرد یا امیرالمومنین آیا ممکن است همچین چیزی آدم بپذیرد که این شخصیت های بزرگ اینها بر باطل باشند؟ 🔶 امیرالمومنین دو جمله دارد. یک جمله‌اش این است فرمود: «انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا یعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ، اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ» فرمود: ای مرد حق و باطل را با مقیاس شخصیت افراد نباید سنجید. درست دقت کنید در مفهوم این جمله. فرمود که هیچوقت تو شخصیت‌ها را مقیاس حق قرار نده. حق را با میزان شخصیت ها نسنج. چون فلان شخصیت خیلی شخصیت بزرگی دارد پس حق همراه اوست. نه؛ حق را ملاک و میزان شخصیت‌ها قرار بده. برو حق را بشناس بعد راجع به شخصیت ها فکر کن بگو این شخصیت بزرگ است چون با حق منطبق است و آن یکی نیست با حق منطبق نیست. @rahighemakhtoom