eitaa logo
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
2.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
830 فایل
«رحیق» یعنی نوشیدنی گوارا و ناب ویژه بهشتیان. ۲۵مطففین . مقصد و مقصود ما درک و دریافت عمیق تر کتاب خداست. از محتوای لقمه ای و عموم پسند و صرفا انگیزشی استقبال نمی کنیم.همراهان ما اندکند لیکن ژرف نگرند. @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (78) 🔅🔅🔅 ▪ چون عصمت خدا، حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله عليها) حجّت خداست، لذا تخضّع در ساحت صحبت او مايه سعادت و پايه نجات است. آن جا كه آن حضرت (عليهاالسلام) فرمود: «مَن أصعد إلي الله خالِصَ عِبادته، أهبط اللّهُ عزّ وجلّ إليه أفضل مَصلَحته»[ مسند فاطمة (عليهاالسلام)، ص163.]، به اخلاص نيّت و عبادت مبادرت كردند و در اصلاح شئون علمي و عملي به مقدار ميسور كوشيدند. دلا خود را در آينه، چو كژ بيني هر آينه تو كژ باشي نه آينه، تو خود را راست كن اول 🔹 چون امام ممتحن، حضرت امام حسن مجتبي (عليه‏السلام) فرمود: «والتَّقوي بابُ كلّ توبةٍ و رأسُ كلّ حِكمةٍ و شَرَفُ كلّ عَملٍ، بالتقوي فازَ من فاز من المتّقين»[ تحف العقول، باب حِكم الامام الحسن (عليه‏السلام).]، فهميدند كمال انسان در پروا از حبّ دنيا، و بي‏پرواييْ فرو رفتن در چاه شقاوت است. لذا، از آن برآمدند و به جاه سعادت رسيدند. يكي مي‏رفت در چاهي، چو دَر چَهْ ديد او ماهي مَهْ از گردون ندا كردش من اين سويم تو لا تَعْجَل [ديوان شمس، ص 501] 🔹 و اما سالار شهيدان، حضرت امام حسين (عليه‏السلام) رهبري تمام نهضت‏هاي بعد از كربلا را به خود اختصاص داد؛ پيروزي انقلاب اسلامي ايران به زعامت امام خميني (قدّس‌سرّه) و هماهنگي مراجع و علماي بزرگ و مساعدت امّت عظيم‏الشأن به بركت ائتسا وو اقتدا به حضرت ابي عبدالله، سيّد الشهداء(روحي و ارواح العالمين لمضجعه الشريف الفداء) بوده است. 🔹 آن جا كه امام حسين (عليه‏السلام) فرمود: «... به توصفُ الصِّفات لا بها يوصَف و به تُعرف المَعارِف لا بها يُعرف؛ فذلك الله لا سَمىّ لَه سُبحانَه لَيس كَمِثله شى‏ء و هو السّميع الْبصير»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليه‏السلام).]، عارفان، حكيمان، متكلّمان و پيروان معرفت توحيدي، به سلوك آشنا و به مقصد آگاه شدند و خداي يكتا را در علم و عَيْن، اصل هر چيز يافتند: من جز احدِ صمد نخواهم من جز مَلِك اَبد نخواهم بي او ز براي عشرت من خورشيد سبو كشد نخواهم 🔹 آن جا كه سيّد الشهداء (عليه‏السلام) فرمود: «ليرغبُ المُؤمن فى لقاءِ اللّهِ مُحِقّاً فإنّى لا أري المَوت إلاّ سَعادة و لَا الْحياة مَع الظّالِمين إلاّ برماً»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليه‏السلام).]، مشتاقانه و مفتاقانه چنين مي‏سرودند: اگر جز تو سري دارم، سزاوار سرِ دارم و گر جز دامنت گيرم، بريده باد اين دستم 🔹 آن جا كه حسين بن علي (عليه‏السلام) فرمود: «هيهات منّا الدَّنيّة»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليه‏السلام).] و «هيهات منّا الذلّة»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليه‏السلام).]، مستانه به استقبال شهادت رفتند و چنين مي‏گفتند: مستي بيايد قيْ كند، مستي زمين را طيْ كند اين مَيْ مجو، و آن مَيْ بجو، كو جام غم كو جام جَمْ 🔹 در ختام با كمال فروتني، مسطور فوق كه در حجاب قصورْ مستور است، به منظور بزرگداشت سرداران و هزاران شهيد استان ولايت‏مدار و شرف خيز و شهيد پرور مازندران تحرير شد. 🔹 پروردگارا، ثار شهدا را دوام نظام اسلامي ايران تا ظهور ولي‏عصر(عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) قرار بده. مقام معظم رهبري، دولت و ملت را حفظ فرما. عبداللّه جوادي آملي 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 سوگواری مقبول ▪ حضرت فرمود: «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا»؛[1] فرمود درست است شما در سرزمینی زندگی می‌ كنید، اما آن سرزمین وطن شما نیست، این وطن مجازی است. شعری از مرحوم شیخ بهایی به یادگار مانده است: این وطن مصر و عراق و شام نیست ٭٭٭ این وطن شهری است كان را نام نیست[2] ▪ مرحوم شیخ بهایی بعد از مرحوم شیخ اشراق بود، اول این حرف را شیخ اشراق زد كه گفتند: «حُبُ‏ الْوَطَنِ‏ مِنَ‏ الْإِیمَانِ»[3] درست است این وطنِ زمینی محبوب ماست و باید برای حفظ آن با بیگانه‌ ها مبارزه كنیم، ولی وطن اصلی ما جایی است كه مصر و عراق و شام نیست،[4] اما این حرف برای مرحوم شیخ اشراق هم نیست، حرف برای وجود مبارك حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیه) است كه مردم شما یك وطن دارید و آن «لقاء الله» است شما باید توطین كنید، یعنی وطن ‌شناس باشید (یك)، خود را به وطن برسانید (دو)، در وطن مستقر بشوید (سه)، «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا» این راهِ حسین ‌بن ‌علی است؛ اگر كسی با این وضع به زیارتگاه رفت و در عزاداری ‌ها و سوگ و ماتم شركت كرد خدا را شاكر باشد كه زیارت او مقبول است، اما اگر خدای ناكرده به دنبال بعضی از بازی ‌ها و بعضی از اموری كه قابل دفاع نیست حركت كرد، این باید متأثّر باشد. پس راه محاسبه باز است كه ما كاملاً حسابرسی كنیم كه كدام زیارت مقبول است، كدام عبادت مقبول است و كدام سوگواری و ماتم مقبول است. [1] . اللهوف, ص61. [2] . كلیات شیخ بهایی (نان و حلوا), ص10. [3] . تفسیر ابن‌عربی, ج2, ص329. [4] . ر.ك: مجموعه مصنّفات شیخ اشراق, ج3, ص462. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1392/08/24 🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مفهوم تفسیر واژه «تـَفـسير» به معـنی: "روشن نـمـودن چيز ناروشن" است. مثلاً وقتی بيمار به پزشک مراجعه میکند و مشکل خود را به پـزشـک می گـويد، کاری که پزشک می کند (يعنی معاينه و آزمـايـشـاتی که بـرای روشـن و مشخص نمودن نوع و دليل ناراحتی بيمار انجام می دهد) تـفـسـير است. تـفـسـيـر نمودن قـرآن نيز به همين ترتيب است. يعنی قـرآن از نظر معنی آيات ناروشن دارد که بايد روشن کرده شوند. مثال: « وَ جَـعَـلَ لَـکُـمُ الـسَّـمْـعَ وَ الاَبـْـصـارَ = و برای شما شنوائی و بـيـنـائـيـهـا قرار داد» (سجده 9). در اين آيه واژه «سَـمع (شنوائی)» مـفـرد آمده و واژه «ابصار (بينائيها)» جمع آمده است. مـفـرد بـودن شـنـوائی و جـمـع بودن بينائی" مـقـوله ناروشنی است و بايد آنرا روشن کرد. روشن نمودن آن تفـسير نمودن آن است. مـثـال ديـگـر: فصلت 37: «لا تـَسْـجُـدوا لِلشَّـمْـسِ وَ لا لِـلْـقَـمَـرِ وَ اسْـجُـدوا لِلهِ الـَّذی خَـلـَقـَهُـنَّ». « نه به خورشيد و نه ماه هيچکدام سجده نکنيد بلکه برای کسی سجده کنيد که آنها را آفـريده است». در اين آيه يک نکته ناروشن وجود دارد و آن اين است که در زبـان عـربی ضـمـيـر بـرای مـفـرد (يک چيز) و برای مثنی (دو چـيز) و برای جمع (سه چيز به بالا) صرف می شود. در حالـيـکـه آيـه از مـاه و خورشـيـد کـه دو چيز هستند صحبت می کند ولی بجای ضـمير مناسب آنها که ضمير دوتائی «هُـمـا» به معنی آنـدو باشد ضمـير جمع « هُـنَّ » بمعـنـی «آنها» بکار برده،؟ يعنی گفـته «ماهـهـا و خورشيدها» را آفريد! اين موضـوع روشـن نيست و نياز به روشن شدن دارد. روشـن نـمـودن آن تفـسـيـر نمودن آنست. تفسیر قرآن اساساً مربوط به معانی واژه ها و جملات و دستور و زبان و ادبیات می شود. و از این فراتر نمی رود. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
آیت الله جوادی آملیتجلی وحی و عقل در نهضت حسینی 3.mp3
زمان: حجم: 8.79M
📌 تجلی و در نهضت حسینی3 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی3.pdf
حجم: 248.3K
📌 تجلی و در نهضت حسینی3 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
آیت الله جوادی آملینهضت امام حسین علیه السلام 98.mp3
زمان: حجم: 5.86M
▪️ در جمع ائمه جماعات مساجد تهران ▪️ موضوع: نهضت علیه السلام ▪️ تاریخ: 1398/06/06 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
نهضت امام حسین علیه السلام 98.pdf
حجم: 194.1K
▪️ در جمع ائمه جماعات مساجد تهران ▪️ موضوع: نهضت علیه السلام ▪️ تاریخ: 1398/06/06 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
آیت الله جوادی آملیسوگواری مقبول.mp3
زمان: حجم: 851.4K
📌 عزاداری مقبول 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
▪️دوستان قرآن پژوه عزیز 📌 این صفحه به علاقه مندان آموزه ها و مفاهیم قرانی تقدیم می شود 🔅🔅🔅🔅🔅 و بسیاری مباحث کاربردی دیگر... ▪️لطفا این صفحه را به دوستان خود معرفی فرمایید. ✅کانال قرآنی رحیق در پیام رسان ایتا 👇👇👇 @rahighemakhtoom