eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 38 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅
39 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅ آسیب‌های فهم قرآن 📝 برخی آسیب‌ها 📁 ←← ناآگاهی از محکمات و متشابهات آیه‌های قرآن از لحاظ بیان مطالب یکسان نیست و در دو طیف جداگانه تقسیم‌بندی می‌شود: نخست آیه‌هایی که «محکم»‌اند؛ یعنی، در دلالتشان بر مراد و مقصود خداوند استوار و قطعی‌اند و احتمالات‌ گوناگون درباره مفاد آن‌ها وجود ندارد و دیگر آیه‌هایی که معانی ‌گوناگونی را بر می‌تابد و در دلالت ‌بر مقصود گویایی و استواری دسته ‌پیشین را ندارد. این آیه‌ها به «متشابهات» نامبر دارند. قرآن ‌خود به این نکته اشاره فرموده است: «هو الذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هن‌ام ‌الکتاب و اخر متشابهات» [۱۹] 📐 شناخت این دو دسته عامل مهمی در برداشت و فهم صحیح از قرآن به شمار می‌آید؛ زیرا در پرتو این آگاهی، تکیه‌گاه فهم متشابهات، که آیه‌های محکم‌اند، به خوبی روشن می‌شود و مخاطب برای فهم آن مستقیما به سراغ محکمات می‌رود، بی‌ آن‌که دچار لغزشی شود یا ندانسته احتمال غیر مراد آیه را بر قرآن تحمیل کند. بنابراین، آن‌که به این ویژگی قرآن آگاهی ندارد یا آگاه است و از روی عمد بدان توجهی نمی‌کند دچار لغزش و انحراف می‌شود و چه بسا، گمان کند که آیه‌های قرآن با هم اختلاف و تناقض دارند - چنان‌که عده‌ای در صدر اسلام به این گمان دچار شده بودند [۲۰] و یا براساس این آیه‌ها به جبر گرایش پیدا کنند - آن‌گونه که برخی از مسلمانان از آیه‌هایی ‌مانند «لیس‌لک من الامر شی‌ء...» [۲۱] و «و الله خلقکم و ما تعملون» [۲۲] عقیده جبر را فهمیده‌اند و از آیه‌های دیگر، جسمانیت‌ خداوند و دیده شدن او به چشم (در قیامت) را بر گرفته‌اند؛ مانند: آیه «الرحمن‌علی العرش استوی» [۲۳] و آیه «وجوه یومئذ ناضرة الی ربها ناظرة.» . [۲۴] 📐 به هر روی، ناآگاهی و بی‌دقتی درباره محکم و متشابه یا ناسخ و منسوخ (که مصادیقی از متشابهات است) موجب به هم ریختن آیه‌ها (ضرب القرآن بعضه ببعض) خواهد شد، چنان‌که ممکن است کسی آیه متشابهی را محکم تصور کند و بر اساس آن، آیه‌های دیگر را وارونه بفهمد؛ چه این‌که پیروان بسیاری از مذاهب انحرافی به آیه‌های قرآن تمسک کرده و درستی رای و مذهب خود را با آن تایید نموده‌اند. ⏪ ادامه دارد... 🍀🍀🍀 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🍀🍀🍀
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 39 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅
40 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅ آسیب‌های فهم قرآن 📝 برخی آسیب‌ها 📁 ←← ناآگاهی از قیدها و مخصص‌ها نزول قرآن در زمان طولانی سبب شد تا عام‌ها و مطلق‌ها در کلام الهی در برخی موارد، جدای از قیدها و مخصص‌ها باشد و از آن‌جا که‌ تمامی‌ قرآن‌ مجموعه ‌واحدی ‌است و مطالب آن با یکدیگر ارتباط دارد و آیه‌ها شاهد و مصدق هم قرار می‌گیرند، لازم است‌به هنگام فهم، از وجود یا عدم قید یا مخصصی در آیه‌های دیگر که مربوط به موضوع مورد بحث آیه است ‌با خبر شویم و آن‌را در فهم آیه دخالت دهیم. علاوه بر این، گاهی قیدی در خارج از قرآن‌ در بیان معلمان قرآن (علیهم‌السّلام) آمده که باید مورد توجه قرار گیرد و بر اساس‌ آن، آیه شرح و معنا شود. 📐 بر این مبنا یکی از آسیب‌های جدی فهم، نادیده انگاشتن قیدهای قرآنی و غیر قرآنی است که در فهم آیه مؤثر است. در چند آیه قرآن، خون جزو خوردنی‌های حرام معرفی شده است؛ مانند: «انما حرم علیکم المیتة و الدم.» [۲۵] در این آیه و آیه‌های‌۳ مائده [۲۶] و ۱۱۵ نحل [۲۷] ، خون به طور مطلق و به هر شکلی که باشد حرام اعلام شده، ولی در آیه ۱۴۵ انعام [۲۸] قید «ریخته شده» را نیز بر آن افزوده است «او دما مسفوحا.» بنابراین، با توجه به این قید، خون‌هایی که پس از سربریدن حیوان در رگ‌ها باقی می‌ماند حرام نیست و مراد از حرمت‌ خوردن خون در آن چند آیه نیز صرفا حرام بودن خونی است که پس از سر بریدن از بدن حیوان خارج می‌شود. 📐 نمونه‌های دیگر از آیاتی که قید آن در روایات وجود دارد آیه ۲ سوره نور است: «الزانیة و الزانی فاجلدوا کل واحد منهما ماة جلدة.» [۲۹] آیه کریمه درباره حد زناست و اطلاق آن شامل همه زناکاران می‌شود، چه آنان که همسر دارند و در کنار او زندگی می‌کنند، چه کسانی که در جایی دیگر دور از او هستند و چه آنان که بی‌همسرند. اما روایت ‌حکم آیه را مختص غیر محصنه می‌داند (وقتی که زانی و زانیه همسر نداشته یا دسترسی به همسر خود نداشته باشند.) بنابراین، آیه به همین مورد مقید و از شمول آن کاسته می‌شود. [۳۰] پیداست که عدم پی‌جویی از چنین مواردی یا ناآگاهی با این ویژگی قرآن تا چه حد فهم ما را از مراد خدای متعال دگرگون می‌سازد. ⏪ ادامه دارد... 🍀🍀🍀 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🍀🍀🍀
📌 پل صراط 📁 شیطان وقتی بخواهد یک عالم و یک روحانی را بفریبد او را با تکاثر مناسب با رشته اش می فریبد؛ می گوید من این مقدار شاگرد دارم، من این مقدار مأموم دارم، من این مقدار کتاب نوشته ام، من این مقدار درس گفته ام، من این مقدار مقلّد دارم، مقلدین من بیش از این هستند، کتاب هایی که من نوشتم بیش از کتاب هایی است که رقیب من نوشت، شاگردهایی که من تربیت کردم بیش از شاگردهایی است که او تربیت کرده است. هر چه که انسان را به غیر خدا مشغول کند «تکاثر به دنیا» است. یک رزمنده می گوید من چند بار رفتم جبهه، بیش از دیگران رفتم به جبهه، وقتی شیطان بخواهد بفریبد هر کسی را در رشتهٴ او می فریبد، این مقدار کار دقیق و این مقدار کار دشوار است که گفتند پل صراط از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است! تشخیص اش این مقدار سخت است! 📁 یک رساله ای مرحوم محقق طوسی دارد به نام «آغاز و انجام»، این رساله در مبدا و معاد است که انسان از کجا آمد و به کجا می رود و در چه مسیری است؛ یک رساله ای است فارسی، کوتاه و بسیار علمی و عمیق و در عین حال قابل هضم؛ در آن جا وقتی توحید و معاد را تبیین می کند، به قیامت می رسد و صراط را معنا می کند، می گوید اینکه صراط از مو باریک تر است و از شمشیر تیزتر است، هم تشخیص دادن وظیفه این چنین است و هم رفتن در راه وظیفه این مقدار سخت است. انسان تا بفهمد وظیفه اش چیست، مثل اینکه کاری که از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است می گذراند، بعد از اینکه وظیفه را تشخیص داد بخواهد درست به آن وظیفه عمل کند و امتثال کند از راهی که از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است می خواهد عبور کند. این طور نیست که انسان بخواهد به سرّ عبادت برسد کاری آسان باشد، هم در تشخیص بسیار مشکلات هست و هم در پیمودن. 📁 اگر خدای سبحان خواست یک روحانی را، یک عابد را، یک زاهد را، یک مولف را، یک محقق را، یک عالم و مرجع را بفریبد او را که با تکاثر زمین نمی فریبد، او نمی گوید من این مقدار زمین دارم یا این مقدار خانه دارم، هر کسی را شیطان با رشتهٴ خاص او می فریبد. گاهی به تعبیر مرحوم استاد علامهٴ طباطبایی (رضوان الله علیه) انسان عمری در تحت ولایت شیطان است و نمی داند، این است که هر روز باید حسابرسی کند! این صراط مستقیمی که می گوییم ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾[1] از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است؛ هم تشخیصش سخت است هم پیمودنش دشوار، البته وقتی انسان تشخیص داد و پیمود دیگر از هر فرشته ای فرشته خوی تر می شود، همهٴ فرشتگان خدمتگزار اویند، همهٴ ملائکه در خدمت اویند، درهای بهشت را ملائکه باز می کنند و به استقبال او می آیند، می گویند ﴿سَلاَمٌ عَلَیكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ﴾[2] اینکه این همه ملائکه به استقبال مؤمنی این چنین می آیند رایگان نیست! آن همه فرشتگان که خدمتگزار انسانند رایگان نیست! این همه فرشتگان که روزه دار را دعا می کنند رایگان نیست! این همه فرشتگان که از زمین تا عرش نمازگزار را در برمی گیرند رایگان نیست! چون تشخیص وظیفه بسیار سخت است و انجام آن وظیفه تشخیص داده شده بسیار سخت است، البته اگر خالص باشد! این است که می گویند صراط از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است، وگرنه یک پلی باشد فلزی، چوبی، سنگ و گل و امثال ذالک که به آن صورت نیست. دین که صراط مستقیم است در قیامت به صورت پل در می آید، آن پل باطن همین دین است. آن پل قیامت که روزی دو طرفش جهنم است و زیرش جهنم و فقط روی آن انسان راحت است، این باطن همین دین است، سرّ همین دین است. [1]. سوره الفاتحه، آیه6. [2]. سوره زمر، آیه73. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 10 تاریخ: 1363 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom 📌درنگ و تامل 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀
نکات جز ۲۶ سوره احقاف ۱-میخواهی بدون ترس و غم زندگی کنی، بگو: پروردگار من خداست و در راه خدااستقامت کن(۱۴) ۲- به والدینت نیکی کن (۱۵) ۳- نشانه های انسان کامل ؛ روحیه شکرگذاری، استفاده بهینه از نعمت‌ها، اصلاح نعمت‌های والدین، رفتار صالح خداپسندانه، اصلاح نسل ،رجوع به سوی خدا، تسلیم فرمان خدا بودن( ۱۵ ) ۴-درجه انسان به اندازه عمل اوست وپاداش اعمالش کامل به انسان می رسد( ۱۹) سوره محمد(صلوات الله علیه و آله و سلم) ۵-می‌خواهی کارت سامان یابد ؛ایمان و عمل صالح و ایمان به قرآن (۲ ) ۶-اگر خدا را یاری کنی ، خدا هم تو را یاری می کند و قدمت را ثابت می‌کند (۷ ) ۷-اعمال و عبادات را باطل نکن (۳۳) ۸- سست نشو(۳۵) ۹- با سستی ،دشمن را به سازش دعوت نکن (۳۵) ۱۰- خدا با توست(۳۵) ۱۱-در کار تربیتی از زور استفاده نکن باعث می‌شود کینه ها برملا شود (۳۷ ) سوره فتح ۱۲- آرامش دل می خواهی؟ یاد خدا (۴) ۱۳- با زبان چیزی را بگو که در دل داری( ۱۱ ) ۱۴-آرامش دل می خواهی دلت را خدایی کن (۱۸) ۱۵-پایبند آرمان تقوا باش( ۲۶ ) ۱۶-مکتب اسلام با هدایت و ایین درست بر همه مکاتب دنیا پیروز می‌شود(۲۸) ۱۷- مسلمان واقعی باش؛ - بر کافران سختگیر باش -با مردم مهربان باش -رکوع و سجود داشته باش -همیشه در حال تلاش و فضل الهی باش - جویای رضای خدا باش -چهره ات تابلوی معنویت و عبادت باشد (۲۹) ۱۸- مستقل باش و وابسته به کفر نباش (۲۹) سوره حجرات ۱۹- دین سازی نکن(۱) ۲۰- حریم و حرمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را نگه دار(۲) ۲۱- اخباری را که در ماهواره و فضای مجازی میشنوی نپذیر، تحقیق کن که درست تصمیم بگیری(۶) ۲۲- اگر دو نفر یا دو گروه درگیر شدند بین آنها آشتی بده(۹) ۲۳- با دیگران برادر باش و بین برادران را اصلاح کن (۱۰) ۲۴-دیگران را مسخره نکن (۱۱ ) ۲۵- عیب جویی نکن (۱۱) ۲۶- دیگران را با لقب زشت نخوان(۱۱) ۲۷- از گمان بپرهیز( ۱۲) ۲۸- در امور دیگران تجسس نکن( ۱۲) ۲۹- غیبت نکن (۱۲) ۳۰- به خاطر دینت بر خدا و دیگران منت نگذار(۱۷) سوره ق ۳۱-خدا وسوسه های درونی را هم میداند ،از رگ گردن به تو نزدیکتر است (۱۶) ۳۲- مانع خیر نشو(۲۵) ۳۳-نسبت به حرفهای مخالفان دین صبور باش(۳۹) سوره ذاریات ۳۴-شبها کم بخواب، مناجات کن(۱۷) ۳۵- سحرگاهان استغفار کن( ۱۸) ۳۶- در اموالت سهمی برای سائلان و محرومان قرار بده( ۱۹) @feiz114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۶) _ از نعمت در حال غفلت بپرهیزید گاهی می بینید انسان یکی دو بار می لغزد، و خدا نمی کند. فرمود: اگر دیدی مرتب الهی می آید، شما هم مرتب می کنید؛ بپرهیزید چون دفعتاً ممکن است بگیرد! اینها که در دریا می شوند، چون شنا در دریا لذیذ است؛ زیر پای اینها که استخر مستحکم بسته نیست، شن است؛ اینها یک مقدار می روند، دفعتاً می بینند غرق شدند! فرمود: اگر نعمت های الهی می آید، شما هم مرتب می کنید؛ بدانید خدا ممکن است همان جا بگیرد! تعبیر این است که: (حَتّی عَفَوا)، (عَفَوا) یعنی نعمت پُر شده است؛ (اَخَذناهُم بَغتَهً). 🔶️ ر.ک سوره اعراف / آیه ۹۵ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌عمل فريبکارانه وهّابي ها در کنار بقيع 🔸الآن كه متأسفانه در بعضي از مراحلِ بقيعِ ائمه اطهار(عليهم السلام) اين جمله نوشته شد كه «وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ»(🔺)؛ اينها خيال مي‌كنند ـ معاذ الله ـ شيعه كه به بقيع مي‌رود و عرض ادب به پيشگاه ائمه(عليهم السلام) مي‌كند اينها را مالك مستقل مي‌داند، اينها را خالق مي‌داند و مانند آن. 🔸البته آنهايي كه آگاه‌اند مي‌دانند تشيّع منزّه از كارهاي غير توحيدي است اما عده‌اي را كه يا جاهل‌اند يا متجاهل، آنها را با فريب وادار مي‌كنند كه عليه تشيّع سخناني بگويند. 🔸خود ائمه(عليهم السلام) فرمودند تمام كارها و تدبيرها به دست خداي سبحان است، اما خدا موجوداتي را آفريد كه اينها مدبّرات امرند (يك)؛ خدا موجوداتي را آفريد، به اينها بركات و فيوضات فراواني داد (دو). 🔸الآن ما بسياري از كارهايمان را با شمس و قمر هماهنگ مي‌كنيم؛ اگر انرژي مي‌خواهيم، نور مي‌خواهيم، حرارت مي‌خواهيم، بركات ديگر مي‌طلبيم سعي مي‌كنيم از آفتاب كمك بگيريم. 🔸ما ـ معاذ الله ـ آفتاب‌پرست كه نيستيم، چرا مرتب به سراغ آفتاب مي‌رويم؟ 🔸اگر جايي مي‌خواهيم مزرعه‌اي داشته باشيم، باغي داشته باشيم، باغداري ما، مزرعه ما سعي مي‌كنيم محلّ نور باشد كه آفتاب‌گير باشد؛ ميوه‌ها را آفتاب، شيرين و پخته مي‌كند. 🔸بركات فراواني كه در وسائل انرژي هست از آفتاب است، ما ـ معاذ الله ـ جزء صابئين نيستيم كه ستاره و آفتاب را بپرستيم... 🔸علي و اولاد علي(صلوات الله عليهم اجمعين) كه هزارها برابر از شمس و قمر بالاترند، ما اگر از آفتاب نور بگيريم ـ معاذ الله ـ آفتاب‌پرستيم؟! 🔸اينها علم دارند، معنويّت دارند، كرامت دارند، عزّت دارند(همين بركاتي كه در زيارت «جامعه كبير» براي اينها ثابت شده است) ... ما از اينها داريم اين نورها را استفاده مي‌كنيم، اين ديگر شرك نيست... 🔸خداي سبحان آب را آفريد كه رفع عطش كند، ما از آب چطوري استفاده مي‌كنيم؟ از هوا چطوري استفاده مي‌كنيم؟ مگر ما ـ معاذ الله ـ ماه را مي‌پرستيم يا هوا را مي‌پرستيم يا آب را مي‌پرستيم؟! 🔸آب، بركتي دارد كه مشكلات ما را حل مي‌كند ما هم به سراغ آب مي‌رويم؛ هوا بركاتي دارد كه مشكلات ما را حل مي‌كند ما هم به سراغ هوا مي‌رويم؛ اينها هم نورانيّت دارند، بركات دارند، درباره غفران ذنوب، حلّ حوايج و مانند اينها همين است. 🔸ديگر «مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ» نوشتن و كنار بقيع نصب كردن ندارد! 🔸خود آنها يعني ائمه(عليهم السلام) اوّلين موحد عالَم بودند و همين توحيد را آنها منتشر كردند و همين توحيد را آنها تدريس كردند؛ همين توحيد را آنها ترويج كردند. 🔸بنابراين اين يا جهل است يا تجاهل! ↙️پی نوشت: 🔺-و خدايانى كه شما به جاى او مى خوانيد حتى به اندازه پوست نازک هسته خرمايي مالك نيستند(فاطر/13) 🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات 12 الی 17 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ (124) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم 📁 تذكّر: هدايت تكويني به معناي «با سلامت به مقصد رساندن» ويژه‌ي مؤمنان است وگرنه به معناي عام آن (ايصال به مطلوب) عمومي است و اختصاصي به مؤمنان ندارد؛ زيرا خداي سبحان با هدايت تكويني خود همه را به مقصد مي رساند، هدفِ سالكْ الهي باشد يا شيطاني. هدايت تكويني كافران و فاسقان به سوي جهنّم نيز به امر الهي و به وسيله‌ي فرشتگان است: (فاهدوهم إلي صراط الجحيم) [سوره‌ي صافات، آيه‌ي 23.]؛ زيرا يكي از عذابهاي كافران در قيامت گم كردن راه مقصودشان (جهنّم) است و پس از حيرت و سرگشتگي، گروهي از فرشتگان آنان را به جهنّم مي رسانند. هدايت به جهنّم بدون ترديد هدايتي تكويني است؛ زيرا در آن روز بساط تشريع، تكليف و عمل اختياريِ مكلّفانه برچيده مي شود؛ چنانكه هدايت بهشتيان به بهشت نيز به هدايت تكويني است: (الحمد لله الّذي هدانا لهذا)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 43.]. ⏪ ه: (ولقد مَنَنّا علي موسي وهارون ونجّيناهما وقومهما من الكرب العظيم ونَصَرناهم فكانوا هم الغالبين وآتيناهما الكتاب المستبين وهديناهما الصّراط المستقيم) [سوره‌ي صافات، آيات 114 ـ 118.]؛ بر موسي و هارون (عليهماالسلام) منّت[منّت همان نعمت بزرگ و سنگيني است كه حمل آن دشوار باشد. 📁 در قرآن كريم از آفرينش مجموع نظام آسمانها و زمين به «منّت» ياد نشده است، ولي از نعمت «رسالت» و «هدايت» به منّت تعبير شده است: لقد منّ الله علي المؤمنين إذ بعث فيهم رسولاً (سوره‌ي آل عمران، آيه ي164)، بل الله يَمُنُّ عليكم أن هديكم للإيمان (سوره‌ي حجرات، آيه‌ي 17).]نهاديم و در جنگ پيروزشان كرديم و به آنان تورات داديم و به راه راست هدايتشان كرديم. اين هدايت تشريعي نيست؛ زيرا اگر هدايت تشريعي بود مخصوص موسي و هارون (عليهماالسلام) نبود، بلكه همه بني اسرائيل را شامل مي شد. ⏪ و: (فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للإسلام ومن يُرِد أن يُضِلَّه يجعل صدره ضيّقاً حرجاً كأنّما يصَّعَّدُ في السماء كذلك يجعل الله الرجس علي الّذين لايؤمنون) [سوره‌ي انعام، آيه‌ي 125.]؛ آنان كه خدا هدايتشان را بخواهد، دلهاشان را مي گشايد و قلب گشاده و مشروح توانِ درك معارف بلند را دارد: «إنّ هذه القلوب أوعية فخيرها أوعاها» [نهج البلاغه، حكمت 147.]و هر كه را بخواهد گمراه كند قلبش را تنگ مي كند. هدايت گروه اول و اضلال گروه دوم هر دو تكويني است؛ زيرا در نظام تشريع، راه براي همه باز است و سخن از هدايت جهانيان مطرح است و اين هدايتِ تكويني است كه پس از هدايت عمومي و همگاني، براي راهيان راه راست به صورت «گشادگي سينه» و براي منحرفان به صورت «تنگ جاني» ظهور مي كند. 📁 سينه‌ي گشاده و جان مشروح همانند دريايي عظيم است كه اگر چيزي بر آن وارد شود دگرگونش نمي كند واگر چيزي از آن برگرفته شود از آن نمي كاهد. قلب مشروح نه با حادثه اي تلخ اندوهگين و نه با پديد آمدن نعمتي گوارا، شادمان مي شود؛ زيرا هر دو را آزمون الهي مي داند. 🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ (125) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم ⏪ ز: (نحن نقصّ عليك نَبَأهم بالحقّ إنّهم فِتيةٌ آمنوا بربّهم وزدناهم هدي) [سوره‌ي كهف، آيه‌ي 13.]؛ اصحاب كهف رادمردان و جوانمرداني بودند كه به خدا گرويدند و خداوند بر هدايتشان افزود. هدايتي كه پس از هدايت آغازين افزوده مي شود، تبيين احكام نيست، بلكه آسان كردن سلوك و رهپويي به سوي خداست كه همان هدايت تكويني است. ⏪ ح: (وهُدوا إلي الطيّب من القول وهُدوا إلي صراط الحميد)[ سوره‌ي حج، آيه‌ي 24.]. هدايت بهشتيان به سخن نيك و پاكيزه نيز هدايتي تكويني است وگرنه خداي سبحان در هدايت تشريعي به همه فرمان نيكو سخن گفتن و پرهيز از سخنان گزنده داده است. ⏪ ط: (إنك لاتَهدي من أحببت ولكنّ الله يهدي من يشاء)[ سوره‌ي قصص، آيه‌ي 56.]. از اين آيه‌ي كريمه امتياز هدايت تكويني از تشريعي به خوبي استفاده مي شود. همين مضمون در آيه ديگر به اين صورت آمده است: (وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سوره‌ي شوري، آيه‌ي 52.]. 📁 هدايتي كه شامل گروهي خاص (من يشاء) مي شود، هدايت تكويني است و گرنه هدايت تشريعي براي همه‌ي انسانهاست. كار پيامبر تبليغ احكام دين به همه‌ي انسانهاست: (وما علي الرسول إلاّ البلاغ) [سوره‌ي مائده، آيه‌ي 99.]و تنها گروه خاص بر اثر پذيرش هدايت تشريعي دلهايشان نوراني و به صراط مستقيم هدايت مي شوند. 📁 گروههاي فراواني نيز از پذيرش هدايت تشريعي سر باز مي زنند؛ همان گونه كه در غدير خُم، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بر اساس (يا أيها الرسول بلّغ ما أنزل إليك من ربّك) [سوره‌ي مائده، آيه‌ي 67.]خلافت و ولايت علي بن ابي طالب (عليه السلام) را به مردم ابلاغ كرد، ولي جز گروهي اندك همه از آن روي گردان شدند. 📝 تذكّر: همان گونه كه خداي سبحان در پاسخ عبد مستعين: (إيّاك نستعين)، راه برخورداري از استعانت را بيان كرده است: (استعينوا بالصبر والصلاة) [سوره‌ي بقره، آيات 45و153.]، در پاسخ عبد سالكي كه طالب هدايت تكويني است: (اهدنا الصّراط المستقيم) نيز راههاي وصول و دستيابي به هدايت تكويني را بيان كرده است كه همان بهره بردن از هدايت تشريعي و گرويدن به آن و سپس اطاعت، عبادت، انابه و مانند آن است: (ومن يؤمن بالله يهد قلبه) [سوره‌ي تغابن، آيه‌ي 11.]، (وإن تُطيعوه تهتدوا) [سوره‌ي نور، آيه‌ي 54.]، (يهدي إليه من أناب) [سوره‌ي رعد، آيه‌ي 27.]، (يهدي إليه من يُنيب) [سوره‌ي شوري، آيه‌ي 13.]، (نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سوره‌ي شوري، آيه‌ي 52.]. 🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀