✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه #جوادی_آملی 🔁 آثار #عقل 4 ✅ 5. عبرت از گذشتگان: ▫️ (ثمّ د
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 5
6. تواضع در برابر حق:
▫ «لكلّ شي ءٍ مطيّةٌ و مطيّة العاقل التواضع»[ بحار، ج1، ص136.]؛ هر چيزي براي به مقصد رسيدن، مركبي دارد و مركب عاقل، تواضع است.
▫ «يا هشام! إنّ لقمان قال لابنه: تواضَعْ للحقّ تكن أعقل النّاس»[ بحار، ج1، ص136.]؛ اي هشام! لقمان، پسر خويش را چنين اندرز گفت: در مقابل حق تواضع كن تا عاقلترين مردم شوي.
▫ «أعقل النّاس من ذلّ للحقّ فأعطاه من نفسه و عزّ بالحقّ فلم يُهن إقامته و حُسن العمل به»[ شرح غررالحكم، ج2، ص477.]؛ عاقلترين مردم كسي است كه خود را در مقابل حق، خوار و تسليم گرداند و بر ضدّ هواي خويش نيز پذيراي آن باشد و عزيز گردد به سبب ياري كردن و پذيرش حق. [نيز] برپاي داشتن و عمل كردن به آن را خوار نشمارد.
▫ «العاقل يضع نفسه فيرتفع»، «الجاهل يرفع نفسه فيتّضع»[ شرح غررالحكم، ج1، ص178.]؛ عاقل فروتني ميكند، ليكن بلندمرتبهتر ميشود و جاهل خويش را بلند مرتبه مينماياند، در نهايت فرومايه ميگردد.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تدبر #فهم_قرآن #قرآن #امکان_فهم_قرآن 📌 ضرورت تدبر از دیدگاه عترت(ع) ▪ یکی از چیزهائی که در خصوص
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 ضرورت تدبر از دیدگاه عترت(ع)
⏪ روایت سوم: و أوصى رسول الله(ع) معاذ بن جبل فقال له أوصیک باتقاء الله و…تدبر القرآن[إرشادالقلوب، ج۱ ، ص۷۳٫ ترجمه: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به معاذ بن جبل وصیت کرد و فرمود تو را وصیت میکنم به #تقوای الهی و … تدبر در قرآن.]
▪ طبق این روایت، #تدبر در قرآن از وصایای رسول خدا (ص)است همراه شدن تدبر و #تقوا در سفارشات رسول خدا (ص) بیانگر اهمیت آن در دیدگاه ایشان است.
⏪ روایت چهارم: معَاشِرَ النَّاسِ تدبّروا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیَاتِهِ وَ انْظُرُوا إِلَى مُحْکَمَاتِهِ وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهُ فَوَ اللَّهِ لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زَوَاجِرَهُ وَ لَا یُوَضِّحُ لَکُمْ تَفْسِیرَهُ إِلَّا الَّذِی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَ مُصْعِدُهُ إِلَیَّ وَ شَائِلٌ بِعَضُدِه وَ مُعْلِمُکُمْ أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ وَ هُوَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ أَخِی وَ وَصِیِّی
▪ این روایت بخشی از خطبه پیامبر اکرم(ص) در روز #غدیر است که در آن قبل از معرفی علی(ع) به عنوان ولی جامعه و امیرِ مؤمنان و تنها مفسر قرآن بعد از خود، همه مردم را دعوت به #تدبر در قرآن و فهم آیات الهی میکنند. در حقیقت #تدبر در قران مقدمه ای برای پیروی از #ولایت و اتباع آگاهانه از ولی زمان است.
👈ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نساء 60.mp3
14.01M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 60 (پایان جلسات تفسیر سوره نساء)
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🌴🌴🌴
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
MENSH056.MP3
2.54M
⏰ #قرار_هر_شب تلاوت سوره #واقعه
قاری: استاد #منشاوی
🌸یکی از بهترین راه ها برای افزایش رزق مادی و معنوی🌼🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹👇
╔═🌺🍃═══╗
🆔 @sm34953
╚═══🍃🌼═╝
📡به کانال دانش پژوهان واحیاگران آمربه معروف ونهی ازمنکر🔗بپیوندید۰
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#دشمن_درونی
#آزادی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 ادب
⏪ آزادی نعمتی نیست که کسی از آن لذت نبرد. هر کسی می خواهد در خانه خود راحت باشد، پس او باید آزاد باشد؛ او اگر زبانش آزاد نباشد و هر چه خواست به همسرش بگوید یا هر چه همسرش هم خواست به او بگوید، این زندگی تلخ است! پدر و مادر، زن و شوهر، بستگان و دودمان اینها در خانه هستند و باید آزاد باشند؛ آزادی این است که مواظب زبانشان باشند. ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛[1] به هر حال با مسلمان، با کافر، با هر کسی می خواهی حرف بزنی با ادب حرف بزن! مگر نمی خواهی راحت باشی؟ چرا برای خودت دردسر درست می کنی؟ نفرمود «قولوا للمؤمنین» یا «قولوا للکذا»! ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾، همین! نوشتن در روزنامه ها، گفتن در سخنرانی ها، آدم دو نحوه می تواند حرف بزند؛ لذا این حرف می شود ﴿ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾، ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾، این حقوق بشر است. دیگر نگفت با مسلمان ها خوب حرف بزنید. گفت با هر کسی می خواهی حرف بزنی با ادب حرف بزن!
⏪ یک بیان نورانی از امام (سلام الله علیه) است که فرمود: «وَ إِنْ جَالَسَكَ یهُودِی فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَه»،[2] در مسافرت در کشتی، در اتومبیل، در هواپیما، هم صندلی شدی با یک غیر مسلمان، ادیبانه سخن بگو، مؤدّبانه با او رفتار کن که او جذب شود یا لااقل خودت راحت باشی! «وَ إِنْ جَالَسَكَ یهُودِی فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَه»، این ﴿وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾ است، این می شود ﴿ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾. این می شود ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾. حقوق بشر را اینها دارد تعیین می کند. ما دشمن خارجی داریم؛ اما؛
گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باکی از دشمن برونی نیست[3]
برونی نه استکبار از او کاری ساخته است، نه صهیونیسم. ما مشکل خودمان را حل بکنیم، بیگانه هیچ کاری از او ساخته نیست.
[1]. سوره بقره، آیه83.
[2]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص404.
[3]. هفت اورنگ (جامی)، سلسلةالذهب، دفتر اوّل.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه مدثر ـ جلسه 6
تاریخ: 1398/02/04
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
📌معنای لا حول و لا قوه الا بالله
📎الامر بینالامرین
اولین اثری که استاد جعفری به رشتۀ تحریر درآورد، «الامر بین الامرین» بود. تألیف این کتاب در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی انجام شد که تقریری بود بر درسهای #آیت_الله_خویی در باب #جبر و $اختیار که به زبان عربی در شهر نجف نگارش یافت. در توضیح اصل «امر بین الامرین»، استاد بزرگوار آیتالله ابوالقاسم #خویى فرمودهاند:
فرض کنیم شخصى فلج است، به طورى که توانایى حرکت ندارد و ما میتوانیم با وصل کردن سیم برق، او را به حرکت وادار کنیم.
✔️در هنگام این حرکت، کلید برق در دست ماست، به گونهای که هر لحظه میتوانیم آن شخص را از حرکت بازداریم. حال، اگر چنین شخصى حرکت کند و کارهایى انجام دهد، این کارها با اختیار او انجام خواهد گرفت؛ خواه کار بد یا کار خوب. آنچه از این کار به ما مستند است، نیرو و قدرتى است که ما توسط برق در او ایجاد کردهایم و هر لحظه میتوانیم آن قدرت را از او سلب کنیم. اما این کار را نمیکنیم و او را به حال خود میگذاریم. چگونگى استفاده از این نیرو که ما به او دادهایم، مربوط به #اختیار اوست و به ما تعلقى ندارد. همچنین است که کارهاى صادره از ما بوده، نیرو از #خداوند است و در هر لحظه ریزش آن نیرو از #فیاض_مطلق انجام میگیرد و در هر لحظه هم میتواند آن را قطع کند، ولى اختیار استفاده از آن نیرو کاملاً در دست ماست.
بنا بر این، هنگامى که ما بهترین کار را انجام میدهیم، باز نیرو از او بوده و اختیار استفاده از ماست و معناى «لا حول و لا قوة الا بالله» هم این است.
#معرفی_کتاب
#کتابهای_علامه_جعفری
#آثار_علامه_جعفری
#علامه_جعفری
#استاد_جعفری
#علامه_محمدتقی_جعفری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom2
.
#علامه_جعفری
#استاد_محمد_تقی_جعفری
📌بر انگیختن پرسش های ضروری
📄چون جهل و اشتباه همواره پیرامون ما را گرفته است، بکوشیم و وقتها صرف کنیم و بودجهها خرج کنیم تا حس سؤالات ضروری را در مردم برانگیزیم، همانگونه که یک پزشک میکوشد دستگاه گوارش یک انسان را برای خواستن غذا تنظیم کند. باز بکوشیم و انرژیها صرف کنیم تا پاسخ لازم را با گفتار و کردار در اختیار مردم بگذاریم.
📎آری، متأسفانه در عصر ما چه بسیارند کسانی که نه تنها به تعلیم و تربیت انسانی اهمیت نمیدهند، بلکه برای اشباع حس شهرتپرستی و توسعۀ جاهطلبی خود، زیربناهای اصول انسانیت را یکی پس از دیگری منهدم میکنند و نامش را «تازهگویی»، نوآوری»، «ابتکار و تمدن» میگذارند! جوامع را وادار میکنند تا بگویند: ما مواد تخديرکننده میخواهیم.
به خود زحمت داده، ما را به هشیاری و بیداری وادار مسازید!
📚جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق و تربیت. ص ۱۸۵
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۳۹ #سوره_بقره
قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِي اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ
📌قاطعیّت
از این #آیه شریفه استفاده می شود که اگر کسی بخواهد خود را برای #خدای تعالی #خالص کند باید با مخالفین با #قاطعیّت برخورد کند و آنچه صحیح است و مورد پسند #عقل است و لو او را از دیگران جدا می کند مستقلاً انجام دهد و به دیگران کاری نداشته باشد..
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تشویق_و_توبیخ
#لذت_زیارت
#بصر_مادی
#بصر_جان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 حجاب الهی
◾ سؤال سائل این بود كه عرض كرد «مَا الدَّلِیلُ عَلَى حُدُوثِ الْعَالَم»؟ حضرت فرمود دربارهٴ خودت كه بیندیشی كلّ نظام هم همین طور است؛[1] یعنی آنچه كه در آیات انفسی مطرح است در آیات آفاقی هم مطرح است. قرآن كریم در عین احتجاج به آیات آفاقی و أنفسی می فرماید به اینكه مگر مردم نمی بینند؟! ﴿أَ وَ لَمْ یرَوْا﴾[2] مگر نمی بینند؟! این تشویق است نسبت به افرادی كه راهی این راهند و توبیخ است نسبت به افرادی كه متوقّفند. فرمود مگر نمی بینند، معلوم می شود مطلب دیدنی است!
◾ همین را هم از امام هشتم (سلام الله علیه) سؤال كردند. در توحید مرحوم صدوق در باب الرّد علی الثنویه و الزنادقه یك حدیث مبسوطی است، حدیث سوم این باب است، وقتی كه حضرت برهان اقامه می كند، شخص عرض می كند «فَمَا الدَّلِیلُ عَلَیه»؟ حضرت می فرماید: «إِنِّی لَمَّا نَظَرْتُ إِلَى جَسَدِی فَلَمْ یمْكِنِّی فِیهِ زِیادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ فِی الْعَرْضِ وَ الطُّولِ وَ دَفْعِ الْمَكَارِهِ عَنْهُ»، آن گاه «عَلِمْتُ أَنَّ لِهَذَا الْبُنْیانِ بَانِیاً فَأَقْرَرْتُ بِهِ»؛ وقتی خودم را شناسایی كردم دیدم در اختیار خودم نیستم فهمیدم این بنای بدن یك بانی دارد و همچنین سایر آیات، آن گاه این سائل عرض می كند كه «فَلِمَ احْتَجَبَ»؟ اگر خدایی هست و این طور كه شما برهان اقامه می كنید وجود او قطعی و یقینی است پس چرا محجوب است؟ پس چرا ما او را نمی بینیم؟ «فَلِمَ احْتَجَبَ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ عَلَیهِ السَّلَام إِنَّ الِاحْتِجَابَ عَنِ الْخَلْقِ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِمْ فَأَمَّا هُوَ فَلَا یخْفَى عَلَیهِ خَافِیةٌ فِی آنَاءِ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ»؛ فرمود او مخفی نیست! او محجوب نیست! اگر یك موجودی ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾[3] شد مخفی می شود؟! فرمود «إِنَّ الِاحْتِجَابَ عَنِ الْخَلْقِ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِمْ» این گناه حجاب است و گناه نمی گذارد انسان «وجه الله» را ببیند و الا ﴿فَأَینَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ﴾[4] و هیچ لذتی به اندازه لذت زیارت وجه حق نیست، هیچ ممكن نیست كسی لذت دیدار وجه حق را چشیده باشد و به سراغ لذت های دیگر رفته باشد، هیچ ممكن نیست! در دل شب های تار هم می تابد، روشن است، در روز هم روشن است، خود شب هم آیت حق است.
◾ چیزی حجاب نیست مگر گناه! گناه هم حجاب گناه كار است، حجاب عاصی است؛ لذا خدای سبحان تعجّب می كند كه شما چگونه كفر می ورزید؟ گاهی می فرماید ﴿أَ وَ لَمْ یرَوْا﴾؛ لذا حضرت هم می فرماید: «فَأَمَّا هُوَ فَلَا یخْفَى عَلَیهِ خَافِیةٌ فِی آنَاءِ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ». آن گاه سائل عرض می كند «فَلِمَ لَا تُدْرِكُهُ حَاسَّةُ الْبَصَرِ»؟ پس چرا با چشم ظاهر نمی بینیم؟ فرمود: «لِلْفَرْقِ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ الَّذِینَ تُدْرِكُهُمْ حَاسَّةُ الْأَبْصَارِ»؛[5] برای اینكه بین خدا و خلق خدا باید فرق باشد. خلق مادّی است «بصر مادی» آن را می بیند، خدای سبحان مادی نیست مجرّد است «بصر جان» او را می بیند «لا تُدْرِكُهُ الْعُیونُ بِمُشاهَدَةِ الْعِیانِ» بعد «تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الْإِیمانِ».[6]
[1]. توحید (صدوق)، ص293؛ «... قَالَ أَنْتَ لَمْ تَكُنْ ثُمَ كُنْتَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّكَ لَمْ تُكَوِّنْ نَفْسَكَ وَ لَا كَوَّنَكَ مَنْ هُوَ مِثْلُكَ».
[2]. سوره رعد, آیه41؛ سوره نحل، آیه48؛ سوره اسراء، آیه99؛ ... .
[3]. سوره نور, آیه35.
[4]. سوره بقره, آیه115.
[5]. توحید (صدوق)، ص252.
[6]. نهج البلاغه (صبحی صالح)، خطبه179.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه بقره ـ جلسه 87
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(167)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌 لطايف و اشارات
✅ 9- محور صراط مستقيم
▫ خداى سبحان در سوره مباركه حمد، مسئلت راه نعمت يافتگان را به ما آموخت و در جاى ديگر آنان را معرفى كرد كه پيامبران، صديقان، شهيدان و صالحانند و فرمانبران از خدا و رسول مى توانند همراهان و هم سفران اين قافله باشند: و من يطع الله و الرسول فاءولئك مع الذين اءنعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اءولئك رفيقا (سوره نساء، آيه 69) و در مقابل، متمردان از طاعت خدا و رسول را نيز اهل گمراهى آشكار دانست: و من يعص الله و رسوله فقد ضل ضلالا مبينا (سوره احزاب، آيه 36)
▫ از اين آيات بر مى آيد كه محور صراط مستقيم سيرت و سنت پيامبران و امامان معصوم (عليهم السلام ) است ؛ زيرا هر كس مطيع آنان بود در صراط مستقيم است و آن كه از اوامرشان سرپيچى كرد به گمراهى آشكار گرفتار شده است.
◽ تذكر: اثبات ضلالت براى عاصى دستور خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم منافاتى با اثبات غضب بر آنها ندارد؛ چون هر كس از صراط مستقيم منحرف بود، اصل ضلالت دامنگير او خواهد شد و اما استحقاق غضب مخصوص منافاتى با اصل ضلالت ندارد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(168)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌 لطايف و اشارات
✅ 10- هم سفران صراط و دشوارى سلوك
▫ پيمودن صراط مستقيم دشوار است ؛ زيرا هم سفرانش گرچه بزرگانند، ليكن اندكند و اين راه طولانى را با هم سفرانى اندك بايد طى كرد. امام اميرالمؤ منين (عليه السلام ) كه خود صراط مستقيم است، مى فرمايد: لا تستوحشوا فى طريق الهدى لقلة اءهله (نهج البلاغه، خطبه 201، بند 1). پس صراط مستقيم راهى پر رهرو نيست و از اين رو در پيمودن صراط، تلاشى فراوان و زمانى دراز لازم است تا انسان به وليى از اولياى الهى دست يابد.
▫ نشانه ديگر اندك بودن هم سفر در سلوك صراط آن است كه گرچه قرآن كريم در آيه مورد بحث، منعم عليهم ، مغضوب عليهم و ضالين را به لفظ جمع آورده، اما اميرالمؤ منين (عليه السلام ) در حديثى، مردم را به سه دسته تقسيم و تنها يك گروه را با لفظ جمع ذكر مى كند: الناس ثلاثة: فعالم ربانى و متعلم على سبيل نجاة و همج رعاع اءتباع كل ناعق يميلون مع كل ريح (همان، حكمت 147). در اين حديث عالم ربانى و متعلم اهل نجات كه اندكند به لفظ مفرد و انسانهاى بى اراده اى كه نه عالمند و نه متعلم به لفظ جمع آمده است.
▫ شاهد ديگر بر كمى هم سفران صراط مستقيم آن است كه خداى سبحان درباره جهنم مى فرمايد: آن را از كافران لبريز مى كنم: لاءملاءن جهنم من الجنة و الناس اءجمعين (سوره سجده، آيه 13 1237- سوره يونس، آيه 32) اما درباره بهشت نفرموده: آن را از نيكان لبريز مى كنم ؛ زيرا پر كننده جهنم فراوانند، اما ماءوا گيرندگان در بهشت اندك.
▫ بنابراين، راه هدايت بر اثر كمى راهيانش وحشت زا و پر مخاطره است و توصيه حضرت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) براى رفع اين نگرانى آن است كه از كمى همراهان در اين راه نهراسيد، زيرا اينان گرچه اندكند اما همه از نيكانند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
At-Tariq -03 ss.mp3
4.43M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_طارق
#سوره_طارق
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 17:تفسیر صوتی سوره طارق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom