#تفسیر_سوره_زلزال5
🍁بیان آیه3 سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
🍁 بیان آیه 3⃣ سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیر المیزان
و قالَ الانسانُ مالَها 3⃣
🔹يعنى انسانها #بعد از بيرون شدن از #خاك در حال دهشت زدگى و #تعجب از آن زلزله #شديد و هول انگيز مى گويند: (ما للارض ) #زمين را چه مى شود كه اين طور #متزلزل است ؟!
🍁🍁🍁🍁🍁
بعضى از #مفسرين گفته اند: منظور از (انسان ) تنها #كفار هستند، نه آنهايى كه در دنيا به مساله #معاد و رستاخيز ايمان داشتند.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
@al_mizan
#تفسیر_سوره_زلزال6
🍁بیان آیه4 سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
🍁بیان آیات4 سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیرالمیزان
يَومَئذٍ تُحَدِثُ أخبارها4⃣
🔹آنگاه #زمين به اعمالى كه بنى آدم كردند شهادت مى دهد، همانطور كه #اعضاى_بدن خود انسانها و نويسندگان اعمالش يعنى #ملائكه رقيب و عتيد و نيز شاهدان اعمال كه از جنس بشر و يا غير بشرند همه بر #اعمال بنى آدم شهادت مى دهند.
🍁🍁🍁🍁🍁
شادی روح علامه طباطبایی صلوات
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
@al_mizan
#تفسیر_سوره_زلزال 7 🍁بیان آیه 5 سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیر المیزان
بأنَّ رَبکَ أوحی لَها5⃣
⬅️ در #جمله (بانَّ ربك أوحى لَها) حرف #لام به معناى (الى - به سوى )است، چون مصدر (ايحاء) كه فعل(اوحى ) #مشتق از آن است با حرف (الى ) #متعدى مى شود، و معناى جمله اين است كه:
زمين به سبب اينكه #پروردگار تو به آن وحى كرده و فرمان داده تا سخن بگويد از #اخبار_حوادثى كه در آن رخ داده سخن مى گويد، پس معلوم مى شود زمين هم براى خود #شعورى دارد، و هر عملى كه در آن واقع مى شود مى فهمد، و خير و شرش را #تشخيص مى دهد، و آن را براى روز اداى شهادت تحمل مى كند، تا روزى كه به او #اذن داده شود، يعنى روز قيامت شهادت خود را ادا كرده، اخبار حوادث #واقعه در آن را بدهد. و در تفسير آيه (و ان من شى ء الا يسبح بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم ) از كلام خداى سبحان به دست مى آيد كه حيات و شعور در تمامى موجودات جارى است، هر چند كه ما از نحوه حيات آنها بى خبر باشيم.
🍁🍁🍁🍁🍁
در بين #مفسرين اختلاف شديدى به راه افتاده در اينكه معناى #خبر دادن زمين به وسيله وحى از حوادثى كه در آن واقع شده چيست؟ آيا خداى تعالى زمين #مرده را زنده مى كند، و به آن #شعور مى دهد تا از حوادث خبر دهد؟ و يا اينكه #صوتى در روى زمين خلق مى كند تا آن صوت خبر دهد و يا آنكه زمين به زبان #حال دلالت مى كند بر اينكه بر پشت آن چه حوادثى رخ داده؟ ليكن #بعد از آنكه بيان ما را شنيدى هيچ جايى براى اين #اختلاف نيست، علاوه بر اين با هيچ يك از اين #وجوه و هيچ يك از اقسام شهادت كه در اين وجوه آمده #حجت تمام نمى شود.
#تفسیر_سوره_زلزال 8
🍁 بیان آیه 6⃣ سوره زلزلة 🍁
✳️ تفسیر المیزان
يَومئذٍ يَصدُرُالنَّاسُ أشتاتًا لِيُرَواأعمَالَهُم6⃣
🔹كلمه (#صدور) كه فعل (يصدر) از آن #مشتق شده به معناى برگشتن #شتر از لب آب بعد از #رفتنش بدانجا است. و كلمه ( #اشتات ) مانند كلمه (شتى ) #جمع شتيت است، كه به معناى #متفرق است. و آيه شريفه جواب #دوم است براى كلمه (اذا)، بعد از جواب اول يعنى آيه (يومئذ تُحدثُ اخبارها)
🍁🍁🍁🍁🍁
و #مراد از (صادر شدن مردم در #قيامت با حالت #تفرقه )، #برگشتن آنان از موقف #حساب به سوى منزلهاشان كه يا #بهشت است و يا #آتش مى باشد، در آن روز اهل #سعادت و رستگارى از اهل شقاوت و #هلاكت متمايز مى شوند، تا اعمال خود را ببينند، #جزاى اعمالشان را نشانشان دهند، آن هم نه از #دور، بلكه داخل در آن جزايشان كنند، و يا به اينكه خود اعمالشان را بنابر #تجسم اعمال به ايشان نشان دهند.
🍁🍁🍁🍁🍁
بعضى از #مفسرين گفته اند: مراد از #صدور مردم، بيرون شدنشان از #قبور به سوى موقف #حساب است، و منظور از #متفرق بودنشان، متمايز بودن آنان از نظر #سيما است، بعضى با روى #سفيد، و برخى با روى #سياه بيرون مى آيند، بعضى با حالت #امنيت، برخى با حالت فزع، و همچنين تمايرهاى ديگر كه از جزاى اعمالشان و #نتيجه حسابشان خبر مى دهد، و تعبير از #آگهى از جزا با واژه رويت، و تعبير از اعلام به نتيجه حساب با #واژه (ارائه) نظير #تعبيرى است كه در آيه (يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء)، ولى #وجه اول هم به #ذهن نزديك تر و هم روشن تر است.
________________________________
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
کانال قرآنی رحیق مختوم در ایتا
👇👇👇
@rahighemakhtoom
👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 29
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
✳ نقدو پرسشی مهم و پاسخ آن
📚 برای مطالعه تفاوت حکم عقل و وحی به لینک زیر مراجعه فرمایید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
وحی و نبوت در قرآن 29
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
✳ نقدو پرسشی مهم و پاسخ آن
مردم همانطور که با عقل مخالفت می کنند با دستور وحی هم به مخالفت بر می خیزند.
👇👇👇
نقد و پرسش:✏
شما به اين عذر كه عقل نمىتواند جلو نقض قوانين و تخلفات مردم را بگيرد فريضه قانونگذارى يا به تعبير كتاب: هدايت انسان به سوى سعادت نوعى را از دست عقل گرفته به دست وحى و نبوت سپرديد در حالى كه قوانين و مقررات وحى نيز نمىتواند كارى از پيش ببرد و جلو تخلفات را بگيرد بلكه تخلف از مقررات شرايع و اديان بيشتر و اقبال مردم به اين مقررات كمتر است.
پاسخ نقد:✏
🔹 نشان دادن راه مطلبى است و پيروى عملى مردم از آن راهنمايى و هدايت مطلبى ديگر و آنچه به مقتضاى قانون هدايت عمومى به عهده آفرينش و تكوين است اين است كه نوع انسان را به وسيلهاى از وسايل بهسوى قانونى كه سعادتش را تضمين نمايد هدايت و راهنمايى كند نه اين كه عملًا راه تخلف را ببندد و مردم را به پيروى وادارد.
🔹 و اين كه ما مورد تخلفات قانونى را كه مزاحم و مانعى از آزادى عمل در ميان نيست دليل عدم كفايت عقل گرفتيم نه از اين جهت بود كه عقل از عمل جلوگيرى نمىكند بلكه از اين جهت بود كه عقل در اين موارد حكمى نداشت و به تعاون اجتماعى و پيروى قانون دعوت نمىكرد، زيرا دعوتش براساس اضطرار بود و مزاحمتى كه مانع از آزادى عمل است در برابر خود مىديد و ضرر آزادى عمل را بيشتر از نفع آن تشخيص مىداد.
🔹 بديهى است كه چنين حاكمى در جايى كه مزاحمى در كار و مانعى از آزادى عمل در بين نباشد از تخلف كه آزادى عمل در آن است نهى و به پيروى قانونى كه خلاف آزادى است امر نخواهد كرد.
🔹 پس عقل چون در همه موارد به پيروى قانون حكم نمىكند نمىتواند وسيله كافى براى هدايت مداوم انسان باشد ولى طريق وحى بىاستثنا و به طور كليت و دوام حكم به پيروى قانون مىكند و حكم را به دست خدايى مىسپارد كه با قدرت و علم نامتناهى خود در هر حال مراقب انسان است و بدون تبعيض داشتن، كار نيك را پاداش نيك و كار بد را كيفر بد خواهد داد.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
ادامه
👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 30
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
✅ به آیات زیر توجه کنید تا بهتر تفاوت بین حکم عقل و وحی را دریابیم
🔹 خداى متعال مىفرمايد:
إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ « يوسف، آيه 40»حكم تنها از آن خداست.
🔹 و مىفرمايد:
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ* وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ « زلزال، آيه 8 » پس هر كه به اندازهاى سنگينى ذرهاى كار نيك انجام دهد- پاداش- او را خواهد ديد و هر كه به سنگينى ذرهاى كار بد كند- سزاى- او را خواهد ديد.
🔹 و مىفرمايد:
إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ « حج، آيه 17 » به درستى خدا در ميانشان روز قيامت حكم خواهد نمود، زيرا خدا بالاى همه چيز شهادت و حضور دارد.
🔹 و مىفرمايد:
أَ وَ لا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ « بقره، آيه 77 » آيا نمىدانند كه خدا آنچه را كه پنهان مىكنند و آنچه را كه آشكار مىكنند مىداند
🔹 و مىفرمايد:
وَ كانَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ رَقِيباً « احزاب، آيه 52 » خدا بر هر چيزى مراقب مىباشد.
و از اين جا روشن مىشود كه دين آسمانى كه از راه وحى رسيده در جلوگيرى از تخلف و نقض تواناتر از قوانين معمولى بشرى است، زيرا آخرين وسيله قوانين بشرى در جلوگيرى از تخلف و نقض اين است كه مراقبين و مأمورين انتظامى به ظواهر اعمال مردم بگمارند و براى متخلفين و نقضكنندگان قانون كيفرى تعيين نمايند كه تنها در صورت قدرت قانون و ظهور جرم اجرا خواهد شد و بس.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
ادامه👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 31
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
✳ تفاوت بین حکم عقل و وحی
🔹 ولى دين آسمانى:
🔹 اولًا: مانند قوانين بشرى و رژيمهاى معمولى مراقبان خصوصى نسبت به ظواهر اعمال مردم دارد.
🔹 ثانياً: از راه وضع فريضه امربهمعروف و نهى از منكر همه مردم را بىاستثنا مراقب اعمال همديگر و نگهبان قانون قرار داده
🔹 و ثالثاً: جزء عقايد دينى است كه اعمال مردم از نيك و بد، ضبط و حفظ و براى روز بازخواست بايگانى مىشود و رابعاً: بالاتر از همه اينها خداى جهان و جهانيان به انسان و عمل وى محيط و در همه حال و در هر جا حاضر و ناظر است.
و نسبت به كيفر اعمال اضافه به كيفر اين جهانى كه مانند قوانين بشرى در هر جرم تعيين شده كيفر روز بازخواست كه هرگز تبعيض و استثنا برنمىدارد جزء عقايد دينى است.
🔹 خداى متعال مىفرمايد:
أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ « نساء، آيه 59 »
اطاعت و فرمانبردارى كنيد خدا را و فرمانبردارى كنيد پيغمبر و صاحبان امر را از خودتان.
🔹 و مىفرمايد:
وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ « توبه، آيه 71 »
مردان با ايمان و زنان با ايمان بعضشان سرپرستان بعض ديگرند به معروف امر مىكنند و از منكر نهى مىكنند.
🔹 و مىفرمايد:
وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ* كِراماً كاتِبِينَ* يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ « انفطار، آيه 12 » و به درستى بر شما نگهبانانى گماشته شدهاند كه- پيش خدا- گرامى و نويسندگان- اعمال شمايند آنچه را كه مىكنيد مىدانند.
🔹 و مىفرمايد:
وَ رَبُّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ «سبأ، آيه 21 » و پروردگار تو نگهبان هر چيزى است.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال9
🍁 بیان آیات 7⃣ و 8⃣ سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
✳ شأن نزول آیات ۷ و ۸:
مقاتل و سعید بن جبیر گویند: وقتى که آیه «وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتِیماً وَ أَسِیراً» نازل گردید، مسلمین مى پنداشتند که اگر مال کمى را انفاق و بخشش کنند داراى پاداش و ثواب نخواهند بود و نیز اگر گناهانى که به نظرشان کوچک مى آمد از قبیل دروغ و نگاه کردن از روى شهوت به نوامیس مردم و غیبت کردن را مرتکب گردند، مؤاخذه نخواهند شد.
سپس این آیات نازل گردید و به آنها فهمانید که بر کوچکترین اعمال خیر و شر پاداش و کیفر خواهند دید(تفاسیر روض الجنان از خاصه و کشف الاسرار و ابن ابى حاتم از عامه.)
فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّة خَيراً يَرَه7⃣
و َ مَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّة شَرا يَرَه8⃣
🔹كلمه ( #مثقال ) به معناى هر #وسيله اى است كه با آن #وزنها را مى سنجند، و كلمه ( #ذره ) به معناى آن #دانه هاى ريز #غبار است، كه در #شعاع_آفتاب ديده مى شود، البته اين كلمه به معناى #مورچه هاى ريز نيز مى آيد.
🍁🍁🍁🍁🍁
آيه مورد #بحث 7⃣ به دليل اينكه حرف ( #فاء ) بر سر دارد تفريع و #نتيجه گيرى از آيه #قبلى است، كه سخن از #ارائه اعمال بندگان داشت، و همان بيان را #تأكيد نموده مى فهماند كه از كليت ارائه اعمال #هيچ عملى نه خير و نه شر نه كوچك و نه بزرگ حتى به #سنگينى ذره #استثناء نمى شود و نيز #حال هر يك از صاحبان عمل خير و عمل شر را در #يك_جمله_مستقل بيان نموده، جمله را به عنوان يك #ضابطه و
قاعده #كلى كه مورد هيچ خصوصيتى ندارد) ذكر مى فرماید.
@rahighemakhtoom
✳ نکته های آیه 7 سوره زلزال
✅ ۱ - انجام دهندگان کار خیر، در قیامت پاداش دیده، با کردار خویش مواجه خواهند شد. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره)
✅ ۲ - کارهاى خیر، هر چند به وزن مورچه اى ریز و یا ذرّات معلق در هوا باشد، باقى مانده، در قیامت بر انسان عرضه خواهد شد. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره)
«مثقال»; یعنى، وسیله اى که با آن، وزن چیزى سنجیده شود (مفردات). «ذرّة» (مفرد «ذرّ») به معناى کوچک ترین نوع مورچه است (صحاح اللغة). برخى آن را یک صدم وزن «جو» دانسته و برخى گفته اند: مراد ذرّاتى است که در شعاع خورشید، مشاهده مى شود. (لسان العرب)
✅ ۳ - سرنوشت هر کس در آخرت، وابسته به کردار او در دنیا است. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره)
✅ ۴ - تجسّم و قابل رؤیت شدن تمام اعمال نیکِ انسان - حتى سبکوزن ترین آنها - در آخرت (خیرًا یره)
✅ ۵ - زمین، مشخّصات کردارهاىِ ریز و درشت انسان را در خود محفوظ داشته، در قیامت آن را گزارش خواهد کرد. (یومئذ تحدّث أخبارها ... فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره)
🌿🌿🌿
با پیوستن به کانال رحیق حامی معارف و آموزه های قرآنی باشید
🆔 کانال قرآنی رحیق در ایتا
@rahighemakhtoom
✳ نکات آیه
8 سوره زلزال
✅ ۱ - بدکاران در قیامت، کیفر دیده و با کردار نارواى خود، روبه رو خواهند شد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۲ - کارهاى ناروا، هر چند به وزن مورچه ریز و یا ذرّات معلق در هوا باشد، باقى مانده، در قیامت بر انسان عرضه خواهد شد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۳ - سرنوشت هر کس در آخرت، وابسته به کردار او در دنیا است. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۴ - تجسّم و قابل رؤیت شدن تمام اعمالِ ناشایست انسان - حتى سبکوزن ترین آنها - در آخرت (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۵ - زمین، مشخصات کردارهاى ریز و درشت انسان، اطلاعاتى را در خود محفوظ داشته، در قیامت آن را گزارش خواهد کرد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۶ - ترغیب به کار خیر و وعده پاداش به آن، مقدّم بر تهدید در امر تربیت (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره . و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
🌿🌿🌿
با پیوستن به کانال رحیق حامی معارف و آموزه های قرآنی باشید
🆔 کانال قرآنی رحیق در ایتا
@rahighemakhtoom
✳ تفسیرالمیزان
نقد و پاسخی در سوره زلزال آیه 7و8
📌 پرسش:
⬅ در اينجا اين سؤال به #ذهن مى رسد كه در آيات شريفه قرآن #آياتى هست كه با اين ضابطه كلى(که هرکس عملی انجام دهد نتیجه آن را در قیامت می بیند) #سازگار نيست، از آن جمله آياتى كه دلالت دارد بر #حبط و بى نتيجه شدن اعمال #خير به خاطر #پاره اى عوامل، و آياتى كه دلالت دارد بر #انتقال اعمال خير و شر اشخاص به ديگران، مانند انتقال #حسنات قاتل به مقتول، و گناهان مقتول به قاتل، و آياتى كه #دلالت دارد بر اينكه در بعضى #توبه كاران گناه #مبدل به ثواب مى شود
🍁🍁🍁🍁🍁
پاسخ:
📌 پاسخ:
#جواب از اين سؤال اين است كه آيات مذكور حاكم بر اين #دو آيه است، و بين دليل حاكم و محكوم #منافاتى نيست، #مثلا آياتى كه دلالت دارد بر #حبط اعمال، شخص صاحب عمل خير را از #مصاديق كسانى مى كند كه عمل خير ندارند، و چنين كسى عمل خير ندارد تا به حكم آيه مورد بحث آن را ببيند، و همچنين #قاتلى كه نگذاشت مقتول زنده بماند و عمل #خير انجام دهد، اعمال خيرش را به #مقتول مى دهند، و خودش عمل خيرى ندارد تا آن را ببيند، و توبه كارى كه #گناهش مبدل به حسنه مى شود، براى اين است كه گناه #موافق ميل او نبوده، عواملى #خارجى باعث گناهكارى او شدند، و آن عوامل كار خير، #موافق طبعشان نيست، ولى چون مى خواستند در بين مردم نيكوكار و #موحد باشند، و بلكه رئيس و #رهبر آنان باشند، لذا با زبان #شكار حرف زدند، پس خوبيهاشان از خودشان نيست، لذا در #قيامت بديهاى توبه كاران را به آن عوامل مى دهند، و خوبيهاى آن عوامل را به توبه كاران، در نتيجه توبه كاران گناهى ندارند تا به حكم آيه مورد بحث در #قيامت آن را ببينند، و نيز #عوامل شر، كار خيرى ندارند، تا به حكم آيه مورد بحث آن را ببينند - دقت فرماييد.
🆔 کانال قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom