🦋 چرا به امام زمان (ع) مهدی می گویند؟
🍃مهدی معروف ترین لقب آن حضرت است. این لقب از لبان گوهربار پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در حدود ۸۹ حدیث ذکر شده است.[۱]
🍃مهدی مفهومی عام است که در لغت به هر فرد هدایت شده اطلاق میشود؛ بنابراین همه پیامبران و اوصیا مهدی هستند، ولی بنابر آنچه در اخبار آمده، مراد از مهدی، همان موعود آخرالزمان است که حسب و نسب او را مشخص کردهاند.
🍃مهدی مشخص است و فقط بر موعود آخرالزمان اطلاق می شود. پیامبر اکرم فرموده است:
«المهدی من ولد فاطمه؛ مهدی از فرزندان فاطمه است».[۲]
🍃پیامبر اسلام به حضرت علی علیهالسلام نیز فرمودند: «لقب مهدی بر او گذاشته شده است، چون او مردم را به سوی خدا هدایت میکند».[۳]
🍃و به او مهدی گفته میشود چون او به وسیله امر مخفی هدایت میشود.[۴]
..................................................
۱.معجم احادیث الامام المهدی علیهالسلام، ج ۲، ص ۵۱۴.
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۵۱، ص ۱۰۲.
۳. همان، ص ۱۶۵
۴. همان، ص ۳۴۴
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 مهربانِ سختگیر
▪️درون کعبهٔ دل، معتکف شدم مولا
دعای آمدنت، با نیاز میخوانم
🔰امام زمان با مسئولان و کارگزاران دولت خود بسیار سختگیر است تا ذرهای ستم از طرف دولت و کارگزارانِ حضرت بر کسی وارد نشود و حق کسی ضایع نشود. زیرا اگر فرمانروا و رئیس جامعهای نسبت به کارهای زشت و بدِ کارگزاران خود، بیتفاوت باشد و از خطاهای آنها چشمپوشی کند، نتیجهٔ بدِ این عمل، دامنِ افراد جامعه را میگیرد و آنها را به سوی فساد و تباهی میکشاند. همچنین امنیت مالی و جانی مردم به خطر میافتد. برای همین حضرت به گونهای بر کارگزاران خود سخت میگیرد که حتی از ذهن کسی نگذرد که بخواهد در انجام وظایفش اندکی کوتاهی کند. در نتیجه هیچگونه لغزش، فساد و انحرافی در نظام اداری حضرت وجود ندارد.
🔅امام صادق میفرمایند:«مهدی بخشندهای است که مال خود را به وفور میبخشد و بر کارگزاران و مسئولان دولت خویش بسیار سختگیر و بربینوایان بسیار رئوف و مهربان خواهد بود.»*۱
▫️و قَوِّ نَاصِرِيهِ وَ اخْذُلْ خَاذِلِيهِ
و ياورانش را نيرومندساز و واگذارندهاش را خوار كن!
📚 ۱- منتخب الاثر،ص ۳۱۱
#جهان_در_عصر_ظهور
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🍀🌟🍀🌟🍀
#پرسمان
✅پرسش : دلیل اینکه در قرآن آیات مشابه وجود دارد چه چیزی است؟
✍️پاسخ: این سئوال ،مشتمل بر دو پرسش می باشد که در بخش نخست در مورد وجود آیات متشابه در قرآن باید گفت: وجود آیات متشابه در قرآن از جمله موضوعات بسیار با اهمیتى است که شایان هرگونه دقت است، به طور کلى ممکن است جهات ذیل، سرّ وجود آیات متشابه در قرآن باشد:
1️⃣ الفاظ و عباراتى که در گفتگوهاى انسان ها به کار مىرود تنها براى نیازمندی هاى روزمره به وجود آمده، و به همین دلیل، به محض اینکه از دائره زندگى محدود مادى بشر خارج شویم و مثلاً سخن دربارل آفریدگار که نامحدود از هر جهت است به میان آید به روشنى مىبینیم که الفاظ ما قالب آن معانى نیست و ناچاریم کلماتى را به کار بریم که از جهات مختلفى نارسائى دارد، همین نارسائى هاى کلمات، سرچشمه قسمت قابل توجهى از متشابهات قرآن است، آیات «ید الله فوق ایدیهم» یا «الرحمن على العرش استوى» یا «الى ربها ناظرة» از این نمونه است و نیز تعبیراتى همچون «سمیع» و «بصیر» همه از این قبیل مى باشند که با مراجعه به آیات محکم، تفسیر آنها به خوبى روشن مى شود.
2️⃣ بسیارى از حقایق مربوط به جهان دیگر، یا جهان ماوارى طبیعت است که از افق فکر ما دور است و ما به حکم محدود بودن در زندان زمان و مکان قادر به درک عمق آنها نیستیم، این نارسائى افکار ما و بلند بودن افق آن معانى، سبب دیگرى براى تشابه قسمتى از آیات است، مانند بعضى از آیات مربوط به قیامت و امثال آن. و این درست به این مى ماند که کسى بخواهد براى کودکى که در عالم جنین زندگى مى کند، مسائل این جهان را تشریح کند. اگر سخنى نگوید، کوتاهى کرده و اگر هم بگوید ناچار است مطالب را به صورت سر بسته ادا کند زیرا شنونده در آن شرائط، توانائى و استعداد بیشتر از این را ندارد.
3️⃣ یکى دیگر از اسرار وجود متشابه در قرآن، به کار انداختن افکار و اندیشه ها و به وجود آوردن جنبش و نهضت فکرى در مردم است، و این درست به مسائل فکرى پیچیده اى مى ماند که براى تقویت افکار اندیشمندان، طرح مى شود تا بیشتر به تفکر و اندیشه و دقت و بررسى در مسائل بپردازند.
4️⃣ نکته دیگرى که در ذکر متشابه در قرآن وجود دارد و اخبار اهلبیت (علیهم السلام) آن را تأیید مى کند، این است که وجود این گونه آیات در قرآن، نیاز شدید مردم را به پیشوایان الهى و پیامبر و اوصیاى او روشن مى سازد و سبب مى شود که مردم به حکم نیاز علمى به سراغ آنها بروند و رهبرى آنها را عملاً به رسمیت بشناسند و از علوم دیگر و راهنمائى هاى مختلف آنان نیز استفاده کنند و این درست به آن مى ماند که در پاره اى از کتب درسى، شرح بعضى از مسائل به عهدۀ معلم و استاد گذارده مى شود تا شاگردان، رابطه خود را با استاد قطع نکنند و بر اثر این نیاز، در همه چیز از افکار او الهام بگیرند و در واقع در مورد قرآن به مصداق وصیت معروف پیامبر(ص) که فرمودند:« إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنْهِمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ؛ دو چیز گرانمایه را در میان شما به یادگار مى گذارم؛ کتاب خدا و خاندانم و این دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا در قیامت در کنار حوض کوثر به من برسند.» (مستدرک حاکم، ج3، ص 148. تفسیر نمونه، ج2، ص322.)
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۶#سوره_سجده
📌#خضوع در مقابل #پروردگار
#سالک الی #اللّه باید وقتی که خدا نزد او یادآوری می شود، #کمال خضوع را در مقابل پروردگارش داشته باشد و او را #تسبیح و حمد کند و #تکبّر نکند.
در نیمه های #شب از رختخوابش بیرون بیاید و خدا را به خاطر #ترس از جزای گناهانش بخواند و #طمع به الطافش داشته باشد و از آن چه خدا به او عنایت کرده #انفاق کند.
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(207)
آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين.
🔅🔅🔅
📌لطایف و اشارات
⏪4- صرف مال و جان در جهاد مقدس
كسى كه جان خود را به خدا مى فروشد، پس از بيع و بيعت با خدا ديگر مالك آنها نيست و بعد از آن بايد با اذن خداى سبحان در آنها تصرف كند؛ زيرا تصرف در متاعى كه فروخته شد بدون اذن مالك آن تصرفى غاصبانه است و يكى از مهمترين زمينه هاى صرف مال و جان، جبهه هاى جنگ حق با باطل است: (ان الله اشترى من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه يقاتلون فى سبيل الله فيقتلون و يقتلون وعدا عليه حقا فى التوريه والانجيل والقرآن...) و لزوم جنگ و دفاع از حريم دين خدا تنها، سخن قرآن كريم نيست، بلكه سخن همه پيامبران و كتابهاى آسمانى آنان است. خداى سبحان به كسانى كه با او چنين داد و ستدى كرده اند، بشارت مى دهد كه متاع زوال ناپذير را داده و متاع ابدى و جاويد را گرفته اند و خداى سبحان قطعا به عهد خويش وفا خواهد كرد؛ زيرا احدى باوفاتر از او نيست: (و من اوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به)
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Insan - 04 ss.mp3
6.28M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 4.docx
34.2K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 4.pdf
1.01M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌دریا دلی
🔹اين کتاب شريف تمام نهج البلاغه که حتماً بايد در خانه هر کدام از ما باشد، يک عده خيرين به هر حال بايد اقدام بکنند اين کتاب را چاپ بکنند و ارزان در اختيار طلبهها قرار بدهند، بر همه ما لازم است که اين کتاب را در کنار قرآن در کنار ما باشد.
🔹در آن تمام نهج البلاغه اين جملهها آمده که وجود مبارک حضرت امير ميدانيد، او فرمانده کل قوا بود چون ايران و روم و کل کشورهاي خاورميانه آن روزها اسلام آورده بودند و وجود مبارک حضرت امير هم فرمانده آنها بود. ايران هم يک کشور پادشاهي و سلطنتي نبود، ايران کشور شاهنشاهي بود معناي شاهنشاهي اين است که شاه شاهان بود کشورهاي کوچک ديگر که سلطنت داشتند شاه داشتند آنها ماليات ميدادند باج ميدادند ايران يک کشور شاهي و سلطنتي و اينها نبود شاهنشاهي بود و درست هم ميگفتند کشور شاهنشاهي بود براي اينکه تمام اين اقمار ديگر زير نظر ايران بودند. آن روز وجود مبارک حضرت امير حاکم مطلق اينها بود. در جنگهايي که ميشد تمام تلاش و کوشش مخالفان اين بود که حضرت امير را از پا در بياورند.
🔹در همين کتاب شريف تمام نهج البلاغه هست که به وجود مبارک حضرت امير عرض کردند که اين اسبي که شما داريد براي ميدان جنگ، اين اسب مسافرکشي و بارکشي است که انسان بخواهد از جايي به جايي برود از اين اسبها استفاده ميشود اينکه اسب رزم نيست، پول فراواني هم که داريد کار هم که کار جهادي است و مربوط به شخص شما نيست. يک اسب بُدوي رزمي تهيه کنيد اينکه مناسب نيست ـ خداي ناکرده ـ اگر دشمن حمله کرد با آن اسب تندرويي که دارد چه ميکنيد؟
🔹حضرت چه فرمود؟ فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَيَّ وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّي»[الأمالی (للصدوق)، ص170] فرمود من اسب تندرو ميخواهم چه کنم؟ پول بدهم اسب تندرو بگيرم؟ اسب تندرو برای کسي است که بخواهد تند برود، من که در ميدان جنگ فرار نميکنم، کسي هم که فرار کرد من او را تعقيب نميکنم اين چه روحی است اين کيست؟ فرمود او دشمن است کافر است بتپرست است آمده مرا بکشد اما ديد نميتواند، فرار کرد، من فراري را تعقيب نميکنم؛ اين دريادلي است. «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَيَّ»، اگر يک دشمن کرّاري آمده حمله کرده، من که فرار نميکنم؛ بعد وقتي زورآزمايي کرد ديد کاري از او ساخته نيست دارد فرار ميکند «وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّي» کسي که فرار کرد و دارد ميرود من او را تعقيب نميکنم؛[تمام نهج البلاغة, ص597] اين ميشود بَرّ، بيابانصفت است کَرَم و بخشش او؛ اين با ابراري سازگار است.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الانسان جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (124)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌴🌴🌴
⏪31- برخورداری از تخصص لازم درحوزه فرهنگ دینی(داشتن علم و دانش)
وَ قَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً قَالُواْ أَنىَ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَ نحَْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَئهُ عَلَيْكُمْ وَ زَادَهُ بَسْطَةً فىِ الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتىِ مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(بقره/247)
پيغمبرشان به آنها گفت: خدا طالوت را پادشاه شما كرد. گفتند: چگونه او را بر ما پادشاهى باشد؟ ما سزاوارتر از او به پادشاهى هستيم و او را دارايى چندانى ندادهاند. گفت: خدا او را بر شما برگزيده است و به دانش و توان او بيفزوده است، و خدا پادشاهيش را به هر كه خواهد دهد كه خدا دربرگيرنده و داناست.
🌱🌱🌱
1. اگر مىخواهيد به آزادى و نجات برسيد، بايد رهبر الهى را بپذيريد. «إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً»
2. دين از سياست جدا نيست. انبيا مستقيماً در مسائل نظامى دخالت و فرمانده نظامى عزل و نصب مىكردند. «إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ»
3. يكى از امتحانات الهى، نحوه برخورد ما با رهبر الهى است. «قالُوا أَنَّى يَكُونُ»
4. خودبرتربينى، محكوم است. «نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ»
5. نام و مقام و شهرنشينى، نشانه برترى نيست. در اين آيه از كسانى كه ملاك برترى را مال و مقام دانستهاند، انتقاد شده است. «لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ»
6. انتخاب الهى، بر اساس لياقت است، نه گزاف و بيهوده. «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»
7. قدرت علمى و توانايى جسمى، دو شرط لازم براى فرماندهى لشكر است.
8. «بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»
9. توانايى علمى، مهمتر از توانايى جسمى است. «زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» ابتدا كلمهى «الْعِلْمِ» آمد، سپس «الْجِسْمِ».
10. اعلم بودن، در گزينش يك اصل است. «بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ»
11. رهبر و مدير بايد زير دستان خود را توجيه كند و دليل كار و انتخاب خود را بازگو كرده و ابهامات را برطرف كند و نگويد اين حقّ من است كه هر كارى بخواهم انجام دهم. پيامبر دليل انتخاب طالوت را توانايى علمى و جسمى او بيان كرد. «زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
☑️ هر كسى وظيفهاش اين است كه بايد #انسان_قرآنى بشود. انسان قرآنى كسى است كه: لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، حرف میزند پاك، غذا مىخورد پاك، مىبيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قَلَمش، امضايش، شهادتش، كسب و كارش، همه قرآنى است. چون انسان آنچه را مىشنود، آنچه را مىبيند، همه را مسّ مىكند و انسان قرآنى كسى است كه "لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون"َ.
📚 برگرفته از کتاب گفتوگو
با علامه حسنزاده آملی ص ۶۵
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom