#تسنیم #سوره #انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌دریا دلی
🔹اين کتاب شريف تمام نهج البلاغه که حتماً بايد در خانه هر کدام از ما باشد، يک عده خيرين به هر حال بايد اقدام بکنند اين کتاب را چاپ بکنند و ارزان در اختيار طلبهها قرار بدهند، بر همه ما لازم است که اين کتاب را در کنار قرآن در کنار ما باشد.
🔹در آن تمام نهج البلاغه اين جملهها آمده که وجود مبارک حضرت امير ميدانيد، او فرمانده کل قوا بود چون ايران و روم و کل کشورهاي خاورميانه آن روزها اسلام آورده بودند و وجود مبارک حضرت امير هم فرمانده آنها بود. ايران هم يک کشور پادشاهي و سلطنتي نبود، ايران کشور شاهنشاهي بود معناي شاهنشاهي اين است که شاه شاهان بود کشورهاي کوچک ديگر که سلطنت داشتند شاه داشتند آنها ماليات ميدادند باج ميدادند ايران يک کشور شاهي و سلطنتي و اينها نبود شاهنشاهي بود و درست هم ميگفتند کشور شاهنشاهي بود براي اينکه تمام اين اقمار ديگر زير نظر ايران بودند. آن روز وجود مبارک حضرت امير حاکم مطلق اينها بود. در جنگهايي که ميشد تمام تلاش و کوشش مخالفان اين بود که حضرت امير را از پا در بياورند.
🔹در همين کتاب شريف تمام نهج البلاغه هست که به وجود مبارک حضرت امير عرض کردند که اين اسبي که شما داريد براي ميدان جنگ، اين اسب مسافرکشي و بارکشي است که انسان بخواهد از جايي به جايي برود از اين اسبها استفاده ميشود اينکه اسب رزم نيست، پول فراواني هم که داريد کار هم که کار جهادي است و مربوط به شخص شما نيست. يک اسب بُدوي رزمي تهيه کنيد اينکه مناسب نيست ـ خداي ناکرده ـ اگر دشمن حمله کرد با آن اسب تندرويي که دارد چه ميکنيد؟
🔹حضرت چه فرمود؟ فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَيَّ وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّي»[الأمالی (للصدوق)، ص170] فرمود من اسب تندرو ميخواهم چه کنم؟ پول بدهم اسب تندرو بگيرم؟ اسب تندرو برای کسي است که بخواهد تند برود، من که در ميدان جنگ فرار نميکنم، کسي هم که فرار کرد من او را تعقيب نميکنم اين چه روحی است اين کيست؟ فرمود او دشمن است کافر است بتپرست است آمده مرا بکشد اما ديد نميتواند، فرار کرد، من فراري را تعقيب نميکنم؛ اين دريادلي است. «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَيَّ»، اگر يک دشمن کرّاري آمده حمله کرده، من که فرار نميکنم؛ بعد وقتي زورآزمايي کرد ديد کاري از او ساخته نيست دارد فرار ميکند «وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّي» کسي که فرار کرد و دارد ميرود من او را تعقيب نميکنم؛[تمام نهج البلاغة, ص597] اين ميشود بَرّ، بيابانصفت است کَرَم و بخشش او؛ اين با ابراري سازگار است.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الانسان جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (124)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌴🌴🌴
⏪31- برخورداری از تخصص لازم درحوزه فرهنگ دینی(داشتن علم و دانش)
وَ قَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً قَالُواْ أَنىَ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَ نحَْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَئهُ عَلَيْكُمْ وَ زَادَهُ بَسْطَةً فىِ الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتىِ مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(بقره/247)
پيغمبرشان به آنها گفت: خدا طالوت را پادشاه شما كرد. گفتند: چگونه او را بر ما پادشاهى باشد؟ ما سزاوارتر از او به پادشاهى هستيم و او را دارايى چندانى ندادهاند. گفت: خدا او را بر شما برگزيده است و به دانش و توان او بيفزوده است، و خدا پادشاهيش را به هر كه خواهد دهد كه خدا دربرگيرنده و داناست.
🌱🌱🌱
1. اگر مىخواهيد به آزادى و نجات برسيد، بايد رهبر الهى را بپذيريد. «إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً»
2. دين از سياست جدا نيست. انبيا مستقيماً در مسائل نظامى دخالت و فرمانده نظامى عزل و نصب مىكردند. «إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ»
3. يكى از امتحانات الهى، نحوه برخورد ما با رهبر الهى است. «قالُوا أَنَّى يَكُونُ»
4. خودبرتربينى، محكوم است. «نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ»
5. نام و مقام و شهرنشينى، نشانه برترى نيست. در اين آيه از كسانى كه ملاك برترى را مال و مقام دانستهاند، انتقاد شده است. «لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ»
6. انتخاب الهى، بر اساس لياقت است، نه گزاف و بيهوده. «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»
7. قدرت علمى و توانايى جسمى، دو شرط لازم براى فرماندهى لشكر است.
8. «بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»
9. توانايى علمى، مهمتر از توانايى جسمى است. «زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» ابتدا كلمهى «الْعِلْمِ» آمد، سپس «الْجِسْمِ».
10. اعلم بودن، در گزينش يك اصل است. «بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ»
11. رهبر و مدير بايد زير دستان خود را توجيه كند و دليل كار و انتخاب خود را بازگو كرده و ابهامات را برطرف كند و نگويد اين حقّ من است كه هر كارى بخواهم انجام دهم. پيامبر دليل انتخاب طالوت را توانايى علمى و جسمى او بيان كرد. «زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
☑️ هر كسى وظيفهاش اين است كه بايد #انسان_قرآنى بشود. انسان قرآنى كسى است كه: لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، حرف میزند پاك، غذا مىخورد پاك، مىبيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قَلَمش، امضايش، شهادتش، كسب و كارش، همه قرآنى است. چون انسان آنچه را مىشنود، آنچه را مىبيند، همه را مسّ مىكند و انسان قرآنى كسى است كه "لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون"َ.
📚 برگرفته از کتاب گفتوگو
با علامه حسنزاده آملی ص ۶۵
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (4)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
🔳راز ختم نبوت
از مطالب گذشته میتوان به راز ختم نبوت به دست پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله پی برد زیرا انسان بعد از طی مراحل مختلف، قابلیت دریافت برنامه کلی هدایت خود را پیدا میکند و از این مرحله به بعد انسان با رشد و تکامل عقلانی خود میتواند بدون پیامبر و با اتکا به کتاب مقدس او و ائمه هدی طی طریق نماید، همان گونه که شهید مطهری میگوید:
"بشر در مسیر تکاملی خود مانند قافلهای است که در راهی و به سوی مقصد معینی حرکت میکند، ولی راه را نمیداند. هر چند یک بار به کسی برخورد میکند که راه را میداند و با نشانههایی که از او میگیرد دهها کیلومتر راه را طی میکند... تا تدریجا خود قابلیت بیشتری برای فراگیری پیدا میکند و میرسد به شخصی که نقشه کلی راه را از او میگیرد و برای همیشه با در دست داشتن آن نقشه از راهنماییهای جدید بینیاز میگردد."۱۰
نام احمد نام جمله انبیاست چون که صد آمد نود هم پیش ماست
🔰دلایل انحصار صراط مستقیم به اسلام
تا اینجا ما به تحلیل دو اصل مهم "ضرورت دین" و "وحدت دین" پرداختیم. این دو بحث نقش کلیدی در روشن شدن زوایای بحث "پلورالیزم" دارد و بعد از گذر از این دو مرحله انسان برای تعیین دین حق و برتر، از بین ادیان مختلف، نیازمند معیارهایی برای تعیین و شناخت دین حق است.
البته ملاک و معیار تشخیص دین حق از باطل را میتوان از دو نظر متفاوت یعنی درون دینی و بیرون دینی جستجو کرد امّا در این جا به ادلهای که شهید متفکر بدان اشاراتی داشته است، بسنده میکنیم.۱۱
🔘۱ـ حکم عقل به انتخاب دین کامل و برتر
گفتیم که عقل بعد از احساس ضرورت و وحدت دین الهی به انتخاب دین بدون فحص از حقانیت و برتری آن نسبت به ادیان دیگر، اکتفا نمیکند بلکه دنبال معیار میگردد.
یکی از این ملاکها ارزیابی و سنجش ادیان موجود از نظر جامعیت و مطابقت با نیازهای فطری انسان است که در اینجا به مقایسه دو دین بزرگ جهان که مدعی حقانیت نیز هستند، یعنی اسلام و مسیحیت، میپردازیم:
۱ـ جهانبینی اسلام بر اصل توحید استوار است و جهانبینی مسیحیت بر تثلیث (متی ۲۸:۱۹ ـ یوحنا ۵:۲۰ ـ اول قرنتیان ۸:۶)
۲ـ وحی مُنْزَل بودن قرآن کریم، دست نویس و جبری بودن انجیل.
۳ـ اشتمال قرآن بر تعدادی مضامین عالی و انواع اعجاز؛ و اشتمال کتاب مقدس بر آموزههای ناسازگار با عقل مانند تجسم خدا و گناه فطری و مسأله فدیه (یوحنا ۱۶:۷، یوحنا ۴:۲۶، یوحنا ۱۴:۱۶، رومیان ۳:۲۰ و ۲۴، رومیان ۵:۱۲ و کتاب هوشیع نبی ۹:۵ ـ ۱۰)
۴ـ داعیه جهانی بودن اسلام و نسخ ادیان پیشین، اعلام موقتی بودن تورات و انجیل و بشارت به ظهور پیامبر پسین. (یوحنا ۱۶:۷، کتاب هوشیع نبی ۹:۵ ـ ۱۰)
۵ـ عدالت و ظلمستیزی اسلام؛ توصیه به ستمپذیری از اشخاص و حکومت در انجیل (متی ۵:۳۸، متی ۲۲:۲۱، متی ۲:۱۷، لوقا ۲۰:۲۵، متی ۲۲:۱۸، مرقس ۱۲:۱۵)
۶ـ و بالاخره وجود قوانین و احکام اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، جزایی در اسلام، منطبق با نیازهای فطری بشری مثل اصل شورا، قداست شغل، حرمت رشوه، ربا و احتکار، توصیه به دفاع از حقوق خصوصی و اجتماعی و جهاد در مقابل متجاوزان، احکام حدود و دیات به منظور اصلاح جامعه و پیشگیری از وقوع جرایم.
ادامه دارد...
========
۱۰. مجموعه آثار، ج ۳، ص ۱۶۱.
۱۱. اقتباس از مقدمهای بر جهانبینی اسلامی، ص ۲۰۹ تا ص ۲۳۲، وحی و نبوت.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #پیام_قرآن #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم_شیرازی #مکارم
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (4)
📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
✅طرق «معرفة الله» در قرآن
از جمله مباحث مهم در جلد سوم «پیام قرآن» این است که گرچه راهها به سوى خدا هرگز محدود نيست و به گفته بعضى از دانشمندان، به تعداد خلايق، راه به سوى او وجود دارد، ولى عمدتاً پنج راه عقلى و يك راه فطرى براى اثبات ذات پاك خداوند وجود دارد كه نويسنده در اين جلد، به تبيين و توضيح آنها پرداخته است. اين طرق عبارتند از: برهان نظم، حركت، وجوب و امكان (فقر و غنى)، علت و معلول، صديقين و فطرت.
✅اسماء و صفات و عدل الهى در قرآن
در جلد چهارم این مسأله مطرح شده است که صفات خداوند همچون ذاتش بىنهايت است و اسماء او كه بيانگر آن صفات است نيز به شماره نمىآيد؛ زيرا هر اسمى از اسماء او، روشنگر كمالى از كمالات ذات مقدس اوست و يك وجود لايتناهى، كمالاتش نيز لايتناهى است و طبعا صفات كماليه و نامهايى كه از آن حكايت مىكند، بىنهايت است، ولى بااينحال قسمتى از اين اسماء و صفات، جنبه ريشهاى دارد و بقيه، شاخههايى از آن است. در اين جلد، ضمن تبيين و توضيح اين مسئله، به موضوع عدل الهى در قرآن نيز پرداخته شده است.
✅معاد در قرآن
مولّف در ابتداى جلد پنجم، به اهميت بحث معاد از ديدگاه قرآن، اشاره كرده است. به عقيده معظم له ، يك نظر اجمالى به آيات قرآن مجيد، نشان مىدهد كه در ميان مسائل عقيدتى، هيچ مسئلهاى در اسلام، بعد از توحيد، به اهميت مسئله معاد و اعتقاد به حيات پس از مرگ و حسابرسى اعمال بندگان و پاداش و كيفر و اجراى عدالت نيست.
⏺از دیدگاه مولف، وجود حدود ١٢٠٠ آيه درباره معاد ، قريب به يك سوم آيات قرآن را تشكيل مىدهد و اينكه تقريبا در تمام صفحات قرآن بدون استثناء، ذكرى از معاد به ميان آمده و اينكه بسيارى از سورههاى اواخر قرآن به طور كامل يا به طور عمده، درباره معاد و مقدمات و علائم و نتايج آن سخن مىگويد، شاهد گوياى اين مدعى است.
🌷🌷🌷
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس پنجم:كاتبان وحى (ادامه درس)
🔹عدم تظاهر به سواد، سبب آن شد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به كاتبانى نياز داشته باشد تا در امور مختلف از جمله وحى براى او كتابت كنند؛ لذا چه در مكه و چه در مدينه، زبدهترين با سوادان را براى كتابت انتخاب فرمود. اولين كسى كه در مكه عهدهدار كتابت - مخصوصاً كتابت وحى - شد، علىبنابىطالب عليه السلام بود و تا آخرين روز حيات پيامبر به اينكار ادامه داد. پيامبر صلى الله عليه و آله نيز اصرار فراوان داشت تا على عليه السلام ، آنچه را نازل مىشود، ثبت نمايد تا چيزى از قرآن و وحى آسمانى از على عليه السلام دور نماند.
🔹سُليمبنقيس هلالى مىگويد: نزد على عليه السلام در مسجد كوفه بودم و مردم گرد او را گرفتهبودند. فرمود: «پرسشهاى خود را تا در ميان شما هستم از من دريغ نداريد. دربارۀ كتاب خدا از من بپرسيد. به خدا قسم آيهاى نازل نشد مگر آنكه پيامبر گرامى آنرا بر من مىخواند و تفسير و تأويل آنرا به من مىآموخت».
🔹شخصى سؤال كرد: در مورد آنچه نازل مىگرديد و شما حضور نداشتيد، چه مىكرديد؟ على عليه السلام فرمود: «هنگامى كه به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله مىرسيدم، مىفرمود: يا على! در غيبت تو آيههايى نازل شد. آنگاه آنها را بر من مىخواند و تأويل آنها را به من مىآموخت» .
🔹🔹اوّلين كسى كه در مدينه، عهدهدار كتابت وحى گرديد؛ أُبىّبنكعب انصارى بود. او قبلاً در زمان جاهليت نوشتن را مىدانست. ابىّبنكعب كسى است كه پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله قرآن را بهطور كامل بر وى عرضه كرد. در دوران يكسان كردن مصاحف در عهد عثمان، سرپرستى گروه به او واگذار شدهبود و هرگاه در مواردى اختلاف پيش مىآمد، با نظر ابىّ، مشكل حلّ مىگرديد. زيدبنثابت در مدينه و همسايگى پيامبر صلى الله عليه و آله خانه داشت. او نوشتن مىدانست.
🔹در ابتداى امر هرگاه پيامبر صلى الله عليه و آله نياز به نوشتن داشت و ابىّبنكعب حاضر نبود، بهدنبال زيد مىفرستاد تا براى او كتابت كند. رفته رفته كتابت او هم رسميت يافت و حتى با دستور پيامبر صلى الله عليه و آله زبان و نوشتن عبرانى را نيز فرا گرفت تا نامههاى عبرى را براى پيامبر صلى الله عليه و آله بخواند و پاسخ بنويسد. زيدبنثابت بيش از ديگر اصحاب، ملازم پيامبر صلى الله عليه و آله در امر نوشتن بود و بيشتر نامهنگارى مىكرد. ١بنابراين عمدهترين كاتبان وحى؛ علىبنابى طالب، ابىّبنكعب و زيدبنثابت بودند و ديگر كاتبان وحى، در مرتبه دوم قرار داشتند.
🔹ابن اثير مىگويد: «يكى از ملتزمين حضور در امر كتابت، عبداللّهبنارقم زهرى بود. او عهدهدار نامههاى پيامبر صلى الله عليه و آله بود، ولى عهدهدار معاهدهها و صلحنامههاى پيامبر صلى الله عليه و آله ، علىبنابى طالب بود». او مىگويد: «از جمله كاتبان كه احياناً براى پيامبر صلى الله عليه و آله كتابت مىكردند؛ خلفاى ثلاثه، زيدبنعوام، خالد و أبان دو فرزند سعيدبنالعاص، حنظلۀ اسَيدى، علاءبنحضرمى، خالدبنوليد، عبداللهبنرواحه، محمدبنمسلمه، عبداللهبنابى سلول، مغيرةبنشعبه، عمروبنالعاص، معاويةبنابى سفيان، جهم يا جهيمبنصلت، معيقببنابى فاطمه و شرحبيلبنحسنه بودند».
آموزش علوم قرآنی، صفحه 37
ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 112.
#مثل #اصحاب #قریه #مرسلون #امثال #پیامبران #بشر #فال #تطیُّر #رحمن #مسرفون
⏪31- مَثَل اصحاب قریه
( وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً اءَصْحَبَ ا لْقَرْیَةِ إِذْ جَآءَهَا الْمُرْسَلُونَ إِذْ اءَرْسَلْنَآ إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوَّاْ إِنَّآ إِلَیْکُم مُّرْسَلُونَ قَالُواْ مَآ اءَنتُمْ إِلا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَآ اءَنزَلَ الرَّحْمَنُ مِن شَیْءٍ إِنْ اءَنتُمْ إِلا تَکْذِبُونَ قَالُواْ رَبُّنَا یَعْلَمُ إِنَّآ إِلَیْکُمْ لَمُرْسَلُونَ وَمَا عَلَیْنَآ إِلا ا لْبَلَغُ ا لْمُبِینُ قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ) . (یس / 13 تا 19.)
((و برای آنها اصحاب قریه (انطاکیه ) را مثال بزن ، هنگامی که فرستادگان خدا به سوی آنان آمدند ؛ آنگاه که دو نفر از رسولان را به سوی آنها فرستادیم ، و آنها آن دو را تکذیب کردند ؛ لذا برای تقویت آن دو ، شخص سوّمی فرستادیم ، آنها همگی گفتند : ما فرستادگان (خدا) به سوی شما هستیم . آنها در جواب گفتند : شما جز بشری همانند ما نیستید ، و خداوند رحمان چیزی نازل نکرده ، شما فقط دروغ می گویید . (رسولان ما) گفتند : پروردگار ما آگاه است که ما قطعا فرستادگان (او) به سوی شما هستیم ، و بر عهده ما چیزی جز ابلاغ آشکار نیست . آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید))
🔅🔅🔅
📝نکته ها
☑️1- فال بد و نحوست حربه ضدّ دیانت
((تَطَیُّر)) از ماده ((طیر)) به معنای پرنده است ، و چون عرب جاهلی گاهی ((بانگ کلاغ )) را شوم می دانست ، و پریدن پرنده را از دست چپ ، نشانه تیره بختی می پنداشت ؛ این کلمه به معنای فال بد زدن آمده است . در قرآن کرارا به این مطلب اشاره شده است . از جمله در آیات مورد بحث از قول بت پرستان شهر ((انطاکیه )) نقل می کند که آنها به پیامبران الهی (و یامبلّغان و فرستادگان حضرت مسیح ) گفتند :
(إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ) ؛ ((ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما شوم ، و مایه بدبختی شهر و دیار ماست ) )) .
بعضی از مفسّران گفته اند : مقارن آمدن آن ماءمور الهی و مبلّغان دینی ، مدّتی نزول باران قطع شده بود و مشکلاتی بر اثرخشکسالی در زندگی مردم آن دیار ایجاد شده بود .
ولی چنان که از دنباله سخن آنان استفاده می شود ، این یک بهانه و سوژه ای بیش نبود و عامل اصلی خوفی بود که آنها از ایمان آوردن بعضی از مردم ، خصوصاً ، نسل جوان در خود احساس کرده بودند ، زیرا در ادامه گفتند : (لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ) ؛ ((اگر (از تبلیغات خود) دست بر ندارید ، شما را سنگسار می کنیم )) . معلوم می شود از تبلیغات مبلغان و بیدار شدن مردم به ویژه جوانان وحشت داشتند .
🔹اصولاً ، فال بد زدن و نحس شمردن ، حربه ای است که دشمنان خط پیامبران در طول تاریخ ، بدان متوسّل شده اند و با این حربه مردم ساده اندیش را نسبت به پیغمبران الهی و مبلّغان و مروّجان دینی ، دلسرد و بدبین می کنند .
چنانکه اشاره شد ، قرآن مجید در موارد متعدّد این مطلب را بازگو فرموده است . از جمله در مورد قوم حضرت صالح علیه السّلام که گویا دچار خشکسالی و کمبود مواد غذایی شده بودند ، چنین نقل می نماید : (قَالُواْ اطَّیَّرْنَا بِکَ وَبِمَن مَّعَکَ . . . ) ؛ ((آنها گفتند ما تو را و کسانی که با تو هستند به فال بد گرفته ایم )) ، یعنی این گرفتاریها و کمبودها و مثلاً : گرانیها ، همه از قدم نامیمون تو و یاران توست ، شما مردم شومی هستید برای جامعه ما بدبختی به ارمغان آورده اید . در سوره ((اعراف )) می فرماید : ( . . . وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَطَّیَّرُواْ بِمُوسَی وَمَن مَّعَهُ . . . ) ؛ ((و هنگامی که بدی (و بلا) به آنها می رسید ، می گفتند : از شومی موسی و کسان اوست )) .
🔹در صدر اسلام نیز هرگاه مسلمانان دچار مشکل و کمبودی می شدند ، منافقان آن را به دین و سوء مدیریت دینی نسبت داده و با کمال گستاخی می گفتند این نارسایی ها همه از ناحیه خود پیغمبر است ، چنانکه قرآن می فرماید :
( . . . وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَقُولُواْ هَذِهِی مِنْ عِندِکَ . . . ) ؛ ((و اگر مشکلی دامنگیر آنها شود ، می گویند : این از ناحیه توست )) .
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرّ آفرینش «معرفت» است.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: {وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ} همه مفسّرین این (الّا لیعبدون) را (الّا لیعرفون) تفسیر کرده اند. چرا مفسّرین، عبادت را معرفت تفسیر کردهاند؟ چون عبادتِ بدون معرفت، عبادت نیست. چیزی که قبل از آن معرفت نباشد، اصلا عبادت نیست. اساس آفرینش «معرفت» است
ویدئوی کامل:
https://ebrahi.me/h9
#عبادت #معرفت
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انسان-جلسه دوم.mp3.mp3
14.04M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_انسان #انسان
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری
📼جلسه دوم تفسیر آیات 5 تا 10
📝فهرست درسگفتار
☑️نوشیدنی ابرار در بهشت
☑️ویژگی ها و خصوصیات رفتاری ابرار
☑️معنای واژه وفا
☑️تفاوت تعهد و نذر
☑️تاکید اسلام بر اطعام گرسنگان
☑️آزادی درونی، نتیجه انفاق از اموال مورد علاقه انسان
☑️نتایج اطعام گرسنگان
☑️منطق قرآن در خدمت به خلق
☑️اهمیت اخلاص در اعمال انسان
☑️امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)، مصداق بارز ابرار
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
رعد.04.mp3
19.97M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_رعد #رعد
💢جلسه چهارم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #رعد را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom