eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#کارگزاران_فرهنگی (130) #قرآن #کارگزاران #فرهنگی 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
(130) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌱🌱🌱 ⏪38-دشمن شناسی يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَهِهِمْ وَمَا تُخْفِى صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْأَيَتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (آل عمران/118) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از غير خودتان همراز نگيريد. آنان در تباهى شما كوتاهى نمى‏كنند، آنها رنج بردن شما را دوست دارند. همانا كينه و دشمنى از (گفتار) دهانشان پيداست و آنچه دلهايشان در بردارد، بزرگتر است. به تحقيق ما آيات (روشنگر و افشاگر توطئه‏هاى دشمن) را براى شما بيان كرديم اگر تعقّل كنيد. 🌱🌱🌱 ▫️كلمه‏ى «بِطانَة» به لباس زير گفته مى‏شود كه به «بَطن» و شكم مى‏چسبد. اين كلمه، كنايه از مَحرم اسرار است. ▫️كلمه‏ى «خَبال» به معناى نابودى فكر و عقل است. ▫️كلمه‏ى «عَنَت» به معنى سختى و رنج ▫️كلمه‏ى «يَألُون» به معنى كوتاهى كردن در انجام كارى است. 🔹دشمن براى ما چه آرزو مى‏كند؟ اگر به واژه‏ى «وَدَّ» در قرآن بنگريم، آرزوهاى دشمنان را درباره خود در مى‏يابيم: 1- او مى‏خواهد ما از سلاح و سرمايه‏ى خود غافل باشيم. «ودّالّذين كفروا لو تغفلون عن اسلحتكم و امتعتكم» 2- او از ما سازش و نرمش مى‏خواهد. «ودوّا لو تُدهِن فيُدهِنون» 3- و براى ما رنج و فشار و زحمت مى‏خواهد. «وَدوّا ما عَنِتّم» 4- و براى ما ارتداد و بازگشت از دين را مى‏خواهد. «وَدّ كَثيرٌ مِن اهل الكتاب لو يردّونكم من بعد ايمانكم كفّاراً» 🌱🌱🌱 1.بيگانگان را مَحرم اسرار خويش قرار ندهيم. وجود مستشاران خارجى در كشورهاى اسلامى، ممنوع است. 2.هر مسلمانى هم كه مصداق «دونكم» باشد، نبايد محرم اسرار قرار گيرد، زيرا در ميان مسلمانان نيز افراد فتنه‏جو و جاسوس، كم نيستند.(تعیین مرز خودی و غیرخودی) 3.اوّلين حركت و خطر دشمن، تهاجم فرهنگى است. دشمن در ضربه زدن به فكر و انديشه كوتاهى نمى‏كند. «لايألونكم خبالاً» 4.دشمنان با روشهاى گوناگون با ما برخورد مى‏كنند: 1- فساد. «لايألونكم خبالاً» 2- فشار. «ودّوا ما عنتم» 3- نفاق. «ماتخفى صدورهم اكبر» 5. دشمنان خود را بشناسيد و هشيار باشيد، آنان ذرّه‏اى در توطئه و فتنه عليه شما كوتاهى نمى‏كنند. «لا يألونكم خبالا ودّوا ما عنتّم» 6.دشمنان خود را از تبليغات آنان بشناسيد. «قد بدت‏البغضاء من افواههم» 7.مؤمن بودن مسأله‏اى است و عاقل بودن مسأله ديگر، لذا در اين آيه خداوند به مؤمنان مى‏فرمايد: كفّار را محرم اسرار خود قرار ندهيد، اگر عقل داريد. «يا ايها الّذين آمنوا... ان كنتم تعقلون» 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس هفتم: تعداد سوره‌ها و آيات قرآن ▫️قرآن با ١١٤ سوره نازل شده و به همين صورت فعلى، نه كم و نه زياد، از طريق پيامبر صلى الله عليه و آله با نقل صحابه و تابعين به‌دست ما رسيده‌است. اين عدد متواتر است؛ زياد بر اين فاقد اعتبار و كمتر از اين فاقد دليل است. ▫️تعيين فواصل آيات (يعنى اينكه هر آيه تا كجا ادامه دارد)، امرى اجتهادى نيست؛ بلكه امرى است توقيفى كه با دستور و نظر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوده و از آن بزرگوار منقول است. اين‌گونه نيست كه با تمام شدن مطلب، آيه پايان يابد؛ چه بسا در وسطِ‍‌ مطلب و در اثناءِ آن، آيه تمام مى‌شود با آنكه مطلب هنوز ناتمام است و در آيۀ بعد تمام مى‌شود. پس كوتاهى و بلندى هر آيه به مطالب مندرج در آن بستگى ندارد و صرفاً امر توقيفى است. (اينكه گذشتگان در تعداد آيات اندكى اختلاف نظر دارند، بدين جهت است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله احياناً در جايى از آيه توقف فرموده و به تلاوت ادامه نمى‌دادند. به همين دليل گمان مى‌رفت كه آيه تمام شده‌است). ▫️از ابن عباس نقل شده‌است كه: كل آيات قرآن ٦٦٠٠ آيه و همۀ حروف قرآن ٣٢٠٦٧١ حرف است. در تعداد كلمات قرآن اختلاف است؛ برخى ٧٧٢٧٧، دسته‌اى ٧٧٩٣٤، گروهى ٧٧٤٣٤ و عده‌اى ٧٧٨٠٧ كلمه شمرده‌اند. ▫️تعداد صحيح آيات، طبق روايت كوفيان - كه صحيح‌ترين و قطعى‌ترين روايات است - ٦٢٣٦ آيه است كه از مولى اميرمؤمنان عليه السلام روايت شده‌است. ١اكنون عدد آيات قرآن در مصحف شريف همين رقم است. اين شمارش مبنى برآن است كه اولاً: «بِسْمِ‌ اللّهِ‌ الرَّحْمنِ‌ الرَّحِيمِ‌» در سورۀ حمد يك آيه محسوب شود و در ديگر سوره‌ها آيۀ مستقل به‌حساب نيامده باشد. ثانياً: حروف مقطعه در اوايل سوَر، يك آيه محسوب شود. 📝پرسش ١. براى قرآن چند نام ذكر كرده‌اند؟ چهار نام كه در خود قرآن به عنوان اسم به كار رفته كدام است‌؟ ٢. معناى سوره و آيه چيست‌؟ به كار بردن سوره و آيه دربارۀ قرآن توسط‍‌ چه كسى انجام شده است‌؟ ٣. نحوۀ نامگذارى و تعداد آيات هر سوره چگونه و توسط‍‌ چه كسى انجام شده است‌؟ ٤. سه نام معروف ديگر سورۀ حمد را ذكر كرده و وجه تسميۀ آنها را بيان كنيد. ٥. نام‌هاى زير در ارتباط‍‌ با سوره‌هاى قرآن به چه مفهومى است‌؟ سبع طوال، مئين، مثانى، حواميم، ممتحنات، مفصّلات. ٦. تعداد صحيح آيات قرآن - كه از اميرمؤمنان عليه السلام نقل شده - چقدر است و «بسم اللّه الرحمن الرحيم» هر سوره در اين شمارش چگونه حساب شده است‌؟ ٧. منشأ اختلاف نظر جزئى گذشتگان در تعداد آيات چيست‌؟ 📚آموزش علوم قرآنی، صفحه 60 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 121 ⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 📌چند نکته 🔹2- چرا غیبت به شدّت تحریم شده ؟ ((سرمایه بزرگ انسان در زندگی ، حیثیّت و آبرو و شخصیّت او است و هر چیز آن را به خطر بیندازد ، مانند آن است که جان او را به خطر انداخته باشد ، بلکه گاه ((ترور شخصیّت )) از ترور شخص مهم تر محسوب می شود و اینجا است که گاه گناه آن از قتل نفس نیز سنگین تر است . ▫️یکی از فلسفه های تحریم غیبت این است که این سرمایه بزرگ برباد نرود و حرمت اشخاص در هم نشکند و حیثیّت آنها را لکه دار نسازد و این مطلبی است که اسلام آن را با اهمیّت بسیار تلقّی می کند . نکته دیگر این که ((غیبت )) ((بدبینی )) می آفریند ، پیوندهای اجتماعی را سست می کند ، سرمایه اعتماد را از بین می برد و پایه های تعاون و همکاری را متزلزل می سازد)) و در نتیجه وحدت و انسجام جامعه اسلامی را که اسلام اهمیّت فوق العاده ای برای آن قائل شده است ، تضعیف می کند . ((از اینها گذشته ((غیبت )) بذر کینه و عداوت را در دلها می پاشد ، و گاه سرچشمه نزاعهای خونین و قتل و کشتار می گردد . ▫️خلاصه این که اگر در اسلام غیبت به عنوان یکی از بزرگترین گناهان کبیره شمرده شده ، به خاطر آثار سوء فردی و اجتماعی آن است )) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 راهِ صلاح 🔸 مطلب مهّمی كه سالار شهیدان به ما فرمود این است كه هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی ‌كند؛ یعنی نمی‌ توان گفت ما چون می ‌خواهیم به فلان مقصد برسیم، از هر راهی می‌ توانیم كمك بگیریم! از هر راهی كسی شروع كرد، به آن مقصد حق نمی ‌رسد؛ هر راهی، مقصد و هدف خاصی را تعقیب می ‌كند [كه] به آن می‌رسد نه به آن مقصد اصیل. این بیان نورانی را وجود مبارك فرمود كه «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‌ءِ مَا یحْذَرُ»؛ اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد زودتر از دیگران به چاه می ‌افتد، چون گناه كژراهه است و راه نیست، وقتی راه نبود چگونه به هدف می ‌رسد؟! فرمود هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی ‌كند؛ هرگز هدف خوب به انسان اجازه نمی ‌دهد كه از هر وسیله ‌ای استفاده كند. 🔸 هر راهی انسان را به آن مقصد نمی ‌رساند، است كه انسان را به آن مقصد والا می‌ رساند و لاغیر! این معنا را قرآن كریم به این صورت تبیین كرد فرمود: ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ كجا می‌ روید؟! همین معنا را وجود مبارك امیرمؤمنان علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) آن طوری كه در نهج ‌البلاغه آمده تبیین كرد، فرمود: «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ»؛ شما را به كجا می ‌برند؛ مگر نمی‌خواهید به سلامت برسید، چرا راه عیبناك را طی می‌ كنید؟! مگر نمی‌خواهید به كمال برسید، چرا در قدم می ‌نهید؟! «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ». آن ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ قرآن به صورت «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ» نهج‌البلاغه در آمد و این دو تعبیر قرآن و نهج ‌البلاغه به صورت «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‌ءِ مَا یحْذَرُ» سالار شهیدان در آمده است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1384/11/14 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قیامه-جلسه چهارم.mp3.mp3
12.74M
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼جلسه چهارم تفسیر آیات 26 تا 40 📌 توضیح کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ قیامت در عین کوتاهی محتوای بسیار تکان‌دهنده و عمیقی در خصوص معاد و جهان آخرت دارد. در این سوره موضوعاتی به شرح زیر مطرح شده است: مسائل مربوط به اشراط الساعة (حوادث عجيب و بسيار هول انگيزى كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت روى مى‌دهد) ، تأکید خداوند بر حفظ قرآن، وضعیت نيكوكاران و بدكاران در قیامت، مطالب مهمی در خصوص لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال انسان‌ها از دنیا به برزخ، هدف آفرينش انسان و رابطه آن با پدیدۀ معاد. 📝فهرست مطالب جلسه چهارم و پایانی ☑️وضعیت انسان ها در لحظه مرگ ☑️ویژگی های انسان متکبر و مکذب ☑️نماز وسیله تقرب انسان به خداوند ☑️تاثیر خضوع و تکبر در زندگی انسان ☑️فلسفه وضرورت برپائی قیامت ☑️شیوه خلقت انسان ☑️نطفه مرد تعیین کننده جنسیت ☑️فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
ابراهیم 06.mp3
8.92M
💢جلسه ششم و پایانی تفسیر سوره ابراهیم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (15) إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا(9)إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا(10) (و می‌گویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام می‌کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی‌خواهیم!(9)ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزی که عبوس و سخت است!(10) 🌱🌱🌱 چهارمين عمل بر جسته ابرار را اخلاص می‌شمرد، و می‌فرمايد:" آنها می‌گويند ما شما را تنها برای خدا اطعام می‌كنيم، نه پاداشی از شما می‌خواهيم و نه تشكری" (إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً). ‏اين برنامه منحصر به مساله اطعام نيست كه تمام اعمالشان مخلصانه و برای ذات پاك خداوند است و هيچ چشمداشتی به پاداش مردم و حتی تقدير و تشكر آنها نيست، و اصولا در اسلام ارزش عمل به خلوص نيت است، و گرنه اعمالی كه انگيزه‌های غير الهی داشته باشد، خواه رياكارانه باشد، و يا به خاطر هوای نفس، و يا تشكر و قدردانی مردم، يا پاداش مادی، و هيچگونه ارزش معنوی و الهی ندارد، و حديث مشهور پيغمبر اكرم ص‌ ‏لا عمل الا بالنية و انما الاعمال بالنيات‌ ‏اشاره به همين معنی است. ‏منظور از" وجه اللَّه" همان ذات خدا است، و گرنه خدا" صورت" جسمانی ندارد، و اين همان چيزی است كه در ساير آيات قرآن نيز روی آن تكيه و تاكيد شده است، در آيه ۲۷۲ بقره می‌خوانيم: وَ ما تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ اللَّهِ‌:" شما جز برای خداوند انفاق نكنيد" و در آيه ۲۸ سوره كهف در توصيف همنشينان شايسته پيامبر ص چنين آمده است: وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ‌:" با كسانی باش كه پروردگار خود را صبح و شام می‌خوانند، و تنها ذات او را می‌طلبند". 🔅🔅🔅 و در آخرين توصيف" ابرار" می‌فرمايد:" آنها می‌گويند: ما از پروردگارمان خائفيم از آن روز كه عبوس و شديد است" (إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً). ‏اين سخن ممكن است زبان حال" ابرار" باشد يا زبان قال آنها. ‏تعبير از روز قيامت به روز" عبوس" و" سخت" با اينكه عبوس از صفات انسان است و به كسی می‌گويند كه قيافه‌اش را در هم كشيده، به خاطر تاكيد بر وضع وحشتناك آن روز است، يعنی آن قدر حوادث آن روز سخت و ناراحت كننده است كه نه تنها انسانها در آن روز عبوسند بلكه گويی خود آن روز نيز عبوس است. ‏در اينكه" قمطرير" از چه ماده‌ای گرفته شده؟ در ميان مفسران و ارباب لغت گفتگو است، بعضی آن را از" قمطر" می‌دانند، و بعضی آن را مشتق از ماده" قطر" (بر وزن مرغ) و ميم را زائده می‌دانند. ‏ولی مشهور همان اول است كه به معنی شديد و عبوس است‌. در اينجا سؤالی پيش می‌آيد و آن اينكه اگر" ابرار" تنها برای ذات پاك خدا كار می‌كنند پس چرا می‌گويند ما از عذاب روز قيامت بيمناكيم، آيا انگيزه الهی، با انگيزه ترس از عذاب قيامت، سازگار است؟! اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن می‌شود، و آن اين كه آنها به هر حال به خاطر خدا گام بر می‌دارند، و اگر از عذاب قيامت می‌ترسند به خاطر آن است كه عذاب الهی است، و اگر به نعمتهای بهشت علاقه دارند چون اين نعمتها از ناحيه او است، و اين همان چيزی است كه در باب" نيت عبادت" در فقه مطرح است كه می‌گويند: قصد قربت در عبادات منافات با انگيزه علاقه به ثواب، و ترس از عقاب، و يا حتی كسب مواهب مادی اين دنيا از سوی خداوند (مانند نماز استسقا برای نزول باران) ندارد، زيرا همه اينها بازگشت به خداوند می‌كند، و به اصطلاح از قبيل" داعی بر داعی" است، هر چند مرحله عالی عبادت اين است كه علاقه به نعمتهای بهشت و ترس از عذاب دوزخ نيز انگيزه آن نباشد بلكه يك پارچه به عنوان" حبا للَّه" انجام گيرد. ‏تعبير به" إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً" نيز شاهد بر اين است كه اين خوف نيز خوف از پروردگار است. ‏نكته قابل توجه اينكه دومين وصف از اوصاف پنجگانه، و پنجمين وصف هر دو مساله خوف است، با اين تفاوت كه در اولی تنها سخن از خوف روز قيامت است و در دومی خوف از پروردگار در روز قيامت، در يك مورد روز قيامت چنين توصيف شده كه شر آن گسترده است و در مورد ديگر عبوس و شديد است كه در واقع يكی گستردگی آن را می‌رساند و ديگری گستردگی كيفی را. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 رادمردان 🔸 این عزیزان و بزرگوارانی که شربت شهادت نوشیدند ، ما نسبت به اینها خیلی احساس کوچکی می ‎کنیم! من بارها این را برای دوستانم نقل کردم ظاهراً سال شصت بود که اوایل جنگ بود و شهدا را می ‎آوردند در شهرهایشان و آن مجروحین را به آسایشگاه می بردند. یک روز ما به زیارت این مجروحین در آسایشگاه رفتیم، جوان ‎ها را دیدم کم سن، قطع نخاع، غیر قابل علاج و ! قدری دور زدیم و قدری دعا کردیم، دیدم هیچ نمی ‎توانم تحمل کنم! نه دعای ما اثر دارد که مستجاب الدعوه باشیم و نه قدرتی داریم که در شفای اینها کوشش کنیم، هیچ چاره نداشتیم، به سرعت دوری زدیم از آنجا آمدیم بیرون و رفتیم جایی و نشستیم و گریه کردیم و سبک شدیم و دیگر نرفتیم! 🔸 اینها هستند، اینها هستند، هستند! ما برویم برای چه؟ بگوییم و سفارش بکنیم؟ این که پیش تر از ما رفته و دیده! اینها هستند اینها را ما داریم! 📚 دیدار جمعی از اعضای موسسات قرآنی با حضرت استاد تاریخ: 1398/08/18 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
6.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔰 انسان شناسی از منظر سجاد (علیه السّلام) 💠 شما این دعای نورانی عرفه (سلام‌ الله علیه) را در می خوانید. وجود مبارک حضرت در دو جا، دو حرف زد؛ هر دو هم (حق و صدق لا ریب فیه). یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت: مردم! بدانید در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست، و درست گفت. فرمود: امروز مشرق عالم و مغرب عالم بروید، کسی مثل من باشد؛ نیست! (انا ابن کذا، انا ابن کذا، ... دنی فتدلّی فکان قاب قوسین او ادنی)*، دیگر مثل من کسی روی کره زمین نیست. همین امام در که در صحیفه سجادیه است به خدا عرض می کند: خدایا! از من پَست تر در تمام عالم کسی نیست؛ (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلّین مثقال الذّره او دونها)*. چرا؟ چرا از من پَست تر احدی نیست؟ برای اینکه من می فهمم هر چه دارم از توست، از خودم چیزی نیست؛ دیگران نمی فهمند! دیگران اسلامی حرف می زنند و قارونی فکر می کنند؛ چه می گفت؟ گفت: (انما اوتیته علی علم عندی)*، من خودم زحمت کشیدم و این طور شدم! همین امام سجاد که بالای منبر شام آن فرمایش را فرمود؛ حقّ لا ریب فیه، درست فرمود. فرمود: در تمام روی زمین مردی مثل من نیست، درست گفت؛ در دعای همین صحیفه سجادیه به خدا عرض می کند که پَست تر از من احدی نیست، برای اینکه من می دانم هر چه دارم از توست، خودم چیزی ندارم؛ آنها نمی دانند!! (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلیّن مثقال الذّره او دونها). این بیان نورانی حضرت در دعای عرفه صحیفه سجادیّه است. 📌 الاحتجاج للطبرسی / جلد ۲ / صفحه ۳۱۱ _ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۱ – ۶۹ 📌آزار رساندن پیامبر صلی الله علیه و آله سالک الی اللّه نباید رفتاری بکند که موجب آزار و اذیت رسول الله صلی الله علیه و آله بشود . باید تقوی داشته باشد و گفتارش مستدل وحق باشد تا اعمالش شایسته گردد و گناهانش آمرزیده شود. باید بداند که آمرزش گناهان و شایستگی رفتار و رستگاری در پرتو اطاعت و فرمانبرداری از رسول خداوند است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد