قیامه-جلسه چهارم.mp3.mp3
12.74M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_قیامت #قیامت
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
📼جلسه چهارم تفسیر آیات 26 تا 40
📌 توضیح کوتاه درباره این سوره
سورۀ مبارکۀ قیامت در عین کوتاهی محتوای بسیار تکاندهنده و عمیقی در خصوص معاد و جهان آخرت دارد. در این سوره موضوعاتی به شرح زیر مطرح شده است: مسائل مربوط به اشراط الساعة (حوادث عجيب و بسيار هول انگيزى كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت روى مىدهد) ، تأکید خداوند بر حفظ قرآن، وضعیت نيكوكاران و بدكاران در قیامت، مطالب مهمی در خصوص لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال انسانها از دنیا به برزخ، هدف آفرينش انسان و رابطه آن با پدیدۀ معاد.
📝فهرست مطالب جلسه چهارم و پایانی
☑️وضعیت انسان ها در لحظه مرگ
☑️ویژگی های انسان متکبر و مکذب
☑️نماز وسیله تقرب انسان به خداوند
☑️تاثیر خضوع و تکبر در زندگی انسان
☑️فلسفه وضرورت برپائی قیامت
☑️شیوه خلقت انسان
☑️نطفه مرد تعیین کننده جنسیت
☑️فضائل و مناقب حضرت زهرا(س)
🌱🌱🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
ابراهیم 06.mp3
8.92M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_ابراهیم #ابراهیم
💢جلسه ششم و پایانی تفسیر سوره ابراهیم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #ابراهیم را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
نگاشت (15)
إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا(9)إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا(10)
(و میگویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام میکنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمیخواهیم!(9)ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزی که عبوس و سخت است!(10)
🌱🌱🌱
چهارمين عمل بر جسته ابرار را اخلاص میشمرد، و میفرمايد:" آنها میگويند ما شما را تنها برای خدا اطعام میكنيم، نه پاداشی از شما میخواهيم و نه تشكری" (إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً).
اين برنامه منحصر به مساله اطعام نيست كه تمام اعمالشان مخلصانه و برای ذات پاك خداوند است و هيچ چشمداشتی به پاداش مردم و حتی تقدير و تشكر آنها نيست، و اصولا در اسلام ارزش عمل به خلوص نيت است، و گرنه اعمالی كه انگيزههای غير الهی داشته باشد، خواه رياكارانه باشد، و يا به خاطر هوای نفس، و يا تشكر و قدردانی مردم، يا پاداش مادی، و هيچگونه ارزش معنوی و الهی ندارد، و حديث مشهور پيغمبر اكرم ص
لا عمل الا بالنية و انما الاعمال بالنيات
اشاره به همين معنی است.
منظور از" وجه اللَّه" همان ذات خدا است، و گرنه خدا" صورت" جسمانی ندارد، و اين همان چيزی است كه در ساير آيات قرآن نيز روی آن تكيه و تاكيد شده است، در آيه ۲۷۲ بقره میخوانيم: وَ ما تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ اللَّهِ:" شما جز برای خداوند انفاق نكنيد" و در آيه ۲۸ سوره كهف در توصيف همنشينان شايسته پيامبر ص چنين آمده است: وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ:" با كسانی باش كه پروردگار خود را صبح و شام میخوانند، و تنها ذات او را میطلبند".
🔅🔅🔅
و در آخرين توصيف" ابرار" میفرمايد:" آنها میگويند: ما از پروردگارمان خائفيم از آن روز كه عبوس و شديد است" (إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً).
اين سخن ممكن است زبان حال" ابرار" باشد يا زبان قال آنها.
تعبير از روز قيامت به روز" عبوس" و" سخت" با اينكه عبوس از صفات انسان است و به كسی میگويند كه قيافهاش را در هم كشيده، به خاطر تاكيد بر وضع وحشتناك آن روز است، يعنی آن قدر حوادث آن روز سخت و ناراحت كننده است كه نه تنها انسانها در آن روز عبوسند بلكه گويی خود آن روز نيز عبوس است.
در اينكه" قمطرير" از چه مادهای گرفته شده؟ در ميان مفسران و ارباب لغت گفتگو است، بعضی آن را از" قمطر" میدانند، و بعضی آن را مشتق از ماده" قطر" (بر وزن مرغ) و ميم را زائده میدانند.
ولی مشهور همان اول است كه به معنی شديد و عبوس است. در اينجا سؤالی پيش میآيد و آن اينكه اگر" ابرار" تنها برای ذات پاك خدا كار میكنند پس چرا میگويند ما از عذاب روز قيامت بيمناكيم، آيا انگيزه الهی، با انگيزه ترس از عذاب قيامت، سازگار است؟! اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن میشود، و آن اين كه آنها به هر حال به خاطر خدا گام بر میدارند، و اگر از عذاب قيامت میترسند به خاطر آن است كه عذاب الهی است، و اگر به نعمتهای بهشت علاقه دارند چون اين نعمتها از ناحيه او است، و اين همان چيزی است كه در باب" نيت عبادت" در فقه مطرح است كه میگويند: قصد قربت در عبادات منافات با انگيزه علاقه به ثواب، و ترس از عقاب، و يا حتی كسب مواهب مادی اين دنيا از سوی خداوند (مانند نماز استسقا برای نزول باران) ندارد، زيرا همه اينها بازگشت به خداوند میكند، و به اصطلاح از قبيل" داعی بر داعی" است، هر چند مرحله عالی عبادت اين است كه علاقه به نعمتهای بهشت و ترس از عذاب دوزخ نيز انگيزه آن نباشد بلكه يك پارچه به عنوان" حبا للَّه" انجام گيرد.
تعبير به" إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً" نيز شاهد بر اين است كه اين خوف نيز خوف از پروردگار است.
نكته قابل توجه اينكه دومين وصف از اوصاف پنجگانه، و پنجمين وصف هر دو مساله خوف است، با اين تفاوت كه در اولی تنها سخن از خوف روز قيامت است و در دومی خوف از پروردگار در روز قيامت، در يك مورد روز قيامت چنين توصيف شده كه شر آن گسترده است و در مورد ديگر عبوس و شديد است كه در واقع يكی گستردگی آن را میرساند و ديگری گستردگی كيفی را.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 رادمردان
🔸 این عزیزان و بزرگوارانی که شربت شهادت نوشیدند #برای_ما_حجت_هستند، ما نسبت به اینها خیلی احساس کوچکی می کنیم! من بارها این را برای دوستانم نقل کردم ظاهراً سال شصت بود که اوایل جنگ بود و شهدا را می آوردند در شهرهایشان و آن مجروحین را به آسایشگاه می بردند. یک روز ما به زیارت این مجروحین در آسایشگاه رفتیم، جوان ها را دیدم کم سن، قطع نخاع، غیر قابل علاج و #شاکر! قدری دور زدیم و قدری دعا کردیم، دیدم هیچ نمی توانم تحمل کنم! نه دعای ما اثر دارد که مستجاب الدعوه باشیم و نه قدرتی داریم که در شفای اینها کوشش کنیم، هیچ چاره نداشتیم، به سرعت دوری زدیم از آنجا آمدیم بیرون و رفتیم جایی و نشستیم و گریه کردیم و سبک شدیم و دیگر نرفتیم!
🔸 اینها #آقای_ما هستند، اینها #مدرک هستند، #حجت هستند! ما برویم برای چه؟ بگوییم و سفارش بکنیم؟ این که پیش تر از ما رفته و دیده! اینها #حجت_خدا هستند اینها را ما داریم!
#سالروز_ولادت_حضرت_ابوالفضل_علیه_السلام
#روز_جانباز
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای موسسات قرآنی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/08/18
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
6.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔰 انسان شناسی از منظر سجاد (علیه السّلام)
💠 شما این دعای نورانی عرفه #امام_سجاد (سلام الله علیه) را در #صحیفه_سجادیه می خوانید. وجود مبارک حضرت در دو جا، دو حرف زد؛ هر دو هم (حق و صدق لا ریب فیه). یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت: مردم! بدانید در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست، و درست گفت. فرمود: امروز مشرق عالم و مغرب عالم بروید، کسی مثل من باشد؛ نیست! (انا ابن کذا، انا ابن کذا، ... دنی فتدلّی فکان قاب قوسین او ادنی)*، دیگر مثل من کسی روی کره زمین نیست.
همین امام #سجاد در #دعای_عرفه که در صحیفه سجادیه است به خدا عرض می کند: خدایا! از من پَست تر در تمام عالم کسی نیست؛ (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلّین مثقال الذّره او دونها)*. چرا؟ چرا از من پَست تر احدی نیست؟ برای اینکه من می فهمم هر چه دارم از توست، از خودم چیزی نیست؛ دیگران نمی فهمند! دیگران اسلامی حرف می زنند و قارونی فکر می کنند؛ #قارون چه می گفت؟ گفت: (انما اوتیته علی علم عندی)*، من خودم زحمت کشیدم و این طور شدم!
همین امام سجاد که بالای منبر شام آن فرمایش را فرمود؛ حقّ لا ریب فیه، درست فرمود. فرمود: در تمام روی زمین مردی مثل من نیست، درست گفت؛ در دعای #عرفه همین صحیفه سجادیه به خدا عرض می کند که پَست تر از من احدی نیست، برای اینکه من می دانم هر چه دارم از توست، خودم چیزی ندارم؛ آنها نمی دانند!! (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلیّن مثقال الذّره او دونها). این بیان نورانی حضرت در دعای عرفه صحیفه سجادیّه است.
📌 الاحتجاج للطبرسی / جلد ۲ / صفحه ۳۱۱ _ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۱ – ۶۹ #سوره_احزاب
📌آزار رساندن پیامبر صلی الله علیه و آله
سالک الی اللّه نباید رفتاری بکند که موجب آزار و اذیت رسول الله صلی الله علیه و آله بشود .
باید تقوی داشته باشد و گفتارش مستدل وحق باشد تا اعمالش شایسته گردد و گناهانش آمرزیده شود.
باید بداند که آمرزش گناهان و شایستگی رفتار و رستگاری در پرتو اطاعت و فرمانبرداری از رسول خداوند است.
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
15.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موقعیت های غیر ساکن!
سراغ دعاهای ریشه دار و استخون دار برویم
دعایی که از بودن به شدن رهنمون مان سازد.دعایی که از آنچه هستیم به آنچه باید باشیم ما را برساند.
دعایی که جانمان را فربه و روحمان را به پرواز درآورد و نفس مان را تربیت الهی کند و خلاصه دعایی که مارا از خود محوری برهاند و خدا محور سازد.
پ ن: مناجات شعبانیه
۱۴۰۰.۱۲.۱۷
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
07-bandeganeh khase khoda.mp3
8.38M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع بندگان خاص خدا (8)
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 123
#مثل #قرآن #غیبت #خوردن #گوشت #مرده #برادر #مومن #ناخوشایند #کراهت
⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده
( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12)
((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) .
🌱🌱🌱
📌چند نکته
⏪3- عوامل و انگیزه غیبت
علمای علم اخلاق عوامل متعدّدی برای انگیزه غیبت ذکر کرده اند ، مانند : ((غضب )) ، ((کینه توزی )) ، ((حسد)) ، ((دلقک بازی )) و امثال اینها . بعضی از محقّقان معاصر ، عامل دیگری برای انگیزه غیبت بر شمرده و آن عبارت از ((بیکاری )) است و گفته اند : بیکاری و بی برنامه ای و عاطل و باطل بودن سرمنشاء بسیاری از گناهان ، از جمله غیبت کردن است و به تجربه هم ثابت شده که افراد بیکار و تنبل بیشتر به فساد اخلاقی ، مانند غیبت و تهمت و سخن چینی و امثال آن آلوده می شوند .
بنا بر این ((بیکاری )) از عوامل غیبت کردن است .
🔹آیت اللّه مطهری (ره ) در این باره می گوید :
((زنها در قدیم مشهور بودند که زیاد غیبت می کنند . شاید این به عنوان یک خصلت زنانه معروف شده بود که زن طبیعتش این است و جنساً غیبت کن است ؛ در صورتی که چنین چیزی نیست ، زن و مرد فرق نمی کنند . علّتش این بود که زن مخصوصاً زنهای متعیّنات ، زنهایی که کلفت داشته اند و در خانه ، همه کارهایشان را کلفت و نوکر انجام می دادندهیچ شغلی و هیچ کاری ، نه داخلی و نه خارجی نداشت ، صبح تا شب باید بنشیند و هیچ کاری نکند ، کتاب هم که مطالعه نمی کرده و اهل علم هم که نبوده ؛ باید یک زن هم شاءن خودش پیدا کند ؛ با آن زن چه کند ؟ راهی غیر از غیبت کردن به رویشان باز نبوده ، و این برایشان یک امر ضروری بوده ؛ یعنی اگر غیبت نمی کردند واقعا بدبخت و بیچاره بودند . . .
▫️در یکی از شهرها یا ایالات آمریکا در خانواده ها قمار آنقدر رایج شده بود که زنها به آن عادت کرده بودند و در خانه ها به صورت یک بیماری رواج یافته بود ، و شکایت همه این بود که زنها دیگر کاری غیر از قمار ندارند . اوّل این را به عهده واعظها گذاشتند که آنها این بیماری را از سر مردم بیرون ببرند . ولی آخر بیماری علّت دارد ؛ تا علّتش از میان نرود که بیماری از بین نمی رود . واعظها شروع کردند به موعظه در زیانهای قمار و آثار اخروی آن ؛ ولی اثر نداشت . یک شهردار پیدا شد و گفت که من این بیماری را معالجه می کنم . آمد و کارهای دستی از قبیل بافتنی را تشویق کرد و برای زنها مسابقه های خوب گذاشت و جایزه های خوب تعیین کرد . طولی نکشید که زنها دست از قمار کشیده و به این کارها پرداختند .
آن مرد علّت را تشخیص داده و فهمیده بود که علّت پرداختن زنها به قمار ، بیکاری و احتیاج آنها به سرگرمی است . کار دیگری برایشان به وجود آورد تا توانست قمار را از میان ببرد یعنی در واقع یک خلا روحی در میان آنها وجود داشت و آن خلا منشاء این گناه بود ؛ آن آدم فهمید که این خلا را باید پر کرد تا بشود قمار را از بین برد و تا آن خلابه وسیله دیگری پر نشود نمی توان آن را از میان برداشت )) .
▫️خلاصه این که یکی از عوامل آلوده شدن به ((غیبت )) و گناهان دیگر ((بیکاری )) است و یکی از راههای مهم جلوگیری از آن ((اشتغال )) به کار و پرهیز از بیکاری و تنبلی می باشد ؛ و بهترین کار این است که انسان به بررسی عیوب خویش بپردازد تا بدین وسیله از عیب جویی دیگران در امان بماند ، چنانچه امیر المؤ منین علیه السّلام می فرماید : ((یا ایّها النّاس طُوبی لِمَنْ شَغَلَهُ عَیْبُهُ عَنْ عُیُوبِ النّاس ؛ ای مردم خوشا به حال کسی که اشتغال به عیب خودش او را از عیبجویی دیگران باز دارد)) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #رابطه #جنسی #نامشروع #فرد #جامعه
🔰 آثاربرقراری رابطه جنسی نامشروع بر فرد و جامعه از نظر قرآن کریم!!؟
🔘برقراری رابطه نامشروع جنسی از نظر دین مقدس اسلام حرام است و آثار زیانبار و ویرانگری را بر فرد و اجتماع بر جای می گذارد; که به برخی از آن ها اشاره می شود:
▫️۱ . آلودگی به گناه; ارتباط نامشروع و شهوت پرستی انسان را به سوی انواع گناهان می کشاند و یکی از سرچشمه های اصلی گناه و نافرمانی خداوند محسوب می شود و انسان را کور و کر کرده و قدرت درک واقعیت ها را از او می گیرد و در چنین حالاتی زشتی ها در نظر شخص گناه کار زیبا و زیبایی ها در نظر او زشت و بی رنگ می شود .
قرآن کریم در سوره حشر ، آیات ۱۶ و ۱۷ داستان عابدی از قوم بنی اسرائیل به نام «برصیصا» را نقل کرده که شاهد گویایی بر این حقیقت است که ارتباط نامشروع و شهوت پرستی سرانجام شوم و خطرناکی دارد . و شهوت پرستی آن عابد باعث شد که ابتدا به زنا آلوده شود و سپس قتل نفس (کشتن یک نفر) و بعد ارتکاب دروغ و سرانجام با حالت شرک از دنیا رفت و محصول سالها عبادت او بر باد رفت و در نزد مردم رسوا و بی آبرو شد .۱
▫️۲ . تضعیف شخصیت اجتماعی انسان; شخصی که ارتباط نامشروع با دیگران دارد در اجتماع جایگاهی ندارد و شخصیت و احترام اجتماعی او در همه شکسته و ذلیل و خوار است; حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «افزون شدن شهوت شخصیت انسان را لکه دار می کند .»۲
▫️۳ . حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) شنیدم که در زنا شش اثر سوء است; سه قسمت در دنیا که عبارتند از: گرفته شدن صفا و نورانیت از انسان; ۲ . قطع شدن روزی; ۳ . تسریع در نابودی ، و سه قسمت در آخرت: ۱ . غضب پروردگار; ۲ . سختی حساب; ۳ . داخل شدن در آتش جهنم و یا باقی ماندن ابدی در جهنم . . .۳
▫️۴ . گسسته شدن پیوندهای زناشویی و خانوادگی;۴
▫️۵ . گسترش فحشا و منکرات در جامعه;۵
و . . .۶
🌱🌱🌱
۱. ر.ک: اخلاق در قرآن، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۲۹۲ـ۲۹۳، دارالکتب الاسلامیة، تهران.
۲. غررالحکم، عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، ص ۳۰۵، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
۳. مجمع البیان، مرحوم طبرسی رحمهالله، ج ۶، ص ۶۳۸، انتشارات ناصر خسرو، تهران.
۴. شعرا، ۱۶۶، مؤمنون، آیات ۷ـ۵.
۵. نساء، ۳ و ۲۲.
۶. ر.ک: تفسیر نمونه، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۴، ص ۴۳۵ـ۴۶۸، دارالکتب الاسلامیة؛ اخلاق در قرآن، آیة الله مصباح یزدی، ج ۲، ص ۲۳۹ـ۲۶۳، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمهالله.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🆔 @a_javadiamoli_esra 💠 بنده خالص حق
🔸 امام سجاد (علیه السلام) فرمود: حق خدای بزرگ بر تو این است كه جز او را نپرستی و این پرستش خالص باشد. اگر #بنده_خالص_حق بودی، اگر در این بندگی دیگری را شریك نگرفتی، غیر خدا را در این عبادت راه ندادی و بنده خالص الله بودی، خدای متعالی كفایت تمام امور دنیا و آخرتت را به عهده می گیرد و هیچ گزندی برای این مؤمن متصور نیست.
🔸 زیرا هر چه در عالم هست و هر كه در عالم هست، خواه سمائی اش، خواه زمینی اش، خواه دریایی اش، خواه صحرایی اش، خواه ذی روحش و خواه جامدش همه #ستاد_و_سپاه_حق هستند.
#میلاد_امام_سجاد_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: سال 1387
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom