eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
Nuh - 04 s.mp3
5.16M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌گلی در زباله دان ﴿وَ لَكُمْ فيها جَمالٌ حينَ تُريحُونَ وَ حينَ تَسْرَحُونَ﴾. 🔸لکن جمال را وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) مشخص کرد. اينها منبع خير و رحمت و برکت هستند. آدم وقتي حرم مي‌رود، در و ديوار اينها را مي‌بوسد! آنها با هنر موافق بودند. فرمودند: «إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ»،[15] عرض کردند: يا رسول الله! «خضراء دمن» چيست؟ «خضراء دمن» معنايش را ما مردم مي‌فهميم؛ اما منظور شما چيست؟ خضراء دمني که اينها مي‌فهميدند و همه ما مي‌فهميم، اين است که يک جا مزبله باشد، گل‌هاي خيلي خوشبو از اين مزبله روييده شود. اين «خضراء» است، آن هم «دِمَن» است، «دمن» جمع «دِمنه»؛ يعني جاي مزبله. فرمود گل‌هايي که از مزبله روييده میشود، آنها را نبوييد. 🔸عرض کردند يا رسول الله! منظورتان چيست؟ فرمود: «الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ»، زن جوان و زيبايي که از خانواده لامذهب به دنيا آمده باشد. صداي خوب، منظره خوب، فيلم خوب، اگر از جان ناپاک به دربيايد مي‌شود «خضراء دمَن». آن فيلم ديگر اثر ندارد. آن صدا اثر ندارد. آن صدايي اثر دارد که به هر حال از قلب طيّب و طاهر دربيايد، مي‌شود هنر، هنر هم بايد خود خضراء باشد، هم آن منبتش طيّب و طاهر باشد. اين مي‌شود هنر اسلامي، مي‌شود سينماي اسلامي، مي‌شود آهنگ اسلامي، مي‌شود موسيقي اسلامي! ببينيد وقتي وجود مبارک حضرت امير، بهشت را معرفي مي‌کند مي‌فرمايد خواننده بهشت داود پيغمبر است. 🔸از صداي داود بهتر که خدا خلق نکرد! اين مي‌شود هنر. اگر صدا صدايي باشد و منظره منظره‌اي باشد که فقط ادب ديني را به آدم ياد بدهد، انسان را به آن حُسن دروني آشنا کند نه حُسن کاذب، نه به خضراء دمن، اين مي‌شود هنر اسلامي، اين زيبايي را ذات أقدس الهي در همين جريان ﴿وَ لَكُمْ فيها جَمالٌ حينَ تُريحُونَ وَ حينَ تَسْرَحُونَ﴾ معنا کرده است. 📼فرازی از سوره نوح جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.39بهار 1401.mp3
20.22M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 39) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام از سوی پیامبر(ص) به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم والعصر ان الانسان لفي خسر الا اللذين آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ☘☘☘ 📌حقیقت پویی وشکیبایی گفت لقمان صبر هم نیکو دمیست کو پناه و دافع هر جا غمی است صبر را با حق قرین کرد ای فلان آخر "والعصر " را آکد بخوان صد هزاران کیمیا حق آفرید کیمیایی همچو صبر آدم ندید. 📚"مثنوی معنوی" ✅سوره عصر سرود هماهنگ و گروهی یاران رسول الله در نشست ها و محافل آنان بوده است. زیرا همه عناصر یک حیات معقول الهی در آن وجود دارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 طلیعه نهضت ▫️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد كه آن قیام، بود و رهبر انقلاب (رضوان الله تعالی علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم كرد؛ آن كس كه این قیام را به پا كرد، قیم این قیام و مفسر این قیام است. ▫️ چهار ركن، را ترسیم كرد: 1️⃣ زمانش عاشورا بود كه سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم كه پانزدهم خرداد بود فراهم كرد. 2️⃣ زمین و مكان هم مهد فقاهت یعنی مدرسه فیضیه بود. 3️⃣ ركن سوم این است كه بنگرید شهدای پانزدهم خرداد از چه گروه بودند، لوح قبور را ببینید كه آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند, هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. 4️⃣ رکن چهارم آن است که وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها شیفتگان عترت طاهره بودند, زندگی داخلی اینها را بررسی كنید كه از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▫️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می‌ شود كه در پانزدهم خرداد جلوه كرد، ظهور كرد، عمل كردند و به پا خاستند؛ ما وامدار مكتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/03/15 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جریان امام (رضوان الله علیه) و جریان نظام اسلامی و انقلاب اسلامی یک امر ماندگار است، برای اینکه خدای سبحان وعده داد چیزی که صِبْغَه وجه الّلهی دارد بماند؛ «وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قِیلاً»، « أَوْفَی بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ» و اگر چیزی را خدا وعده دوام و ماندن داد معلوم می شود که تا ابد می ماند. ▫️ بیان نورانی حضرت امیر المومنین (سلام الله علیه ) که فرمود « العلما باقون ما بقی الدهر» به بهترین وجه شامل وجود مبارک امام و مکتب امام و راه امام می شود و هم آنچه صِبْغَة وجه اللّهی دارد، امام(رضوان الله علیه) از بارزترین مصادیق« العلما باقون ما بقی الدهر» است، منتها ما باید تلاش کنیم که این نام و یاد را حفظ بکنیم که به دست ما محفوظ بماند و ما در این ثواب شریک باشیم. ▫️ همچنین اگر وجود مبارک حضرت امیر فرمود «العلما باقون ما بقی الدهر» وظیفه العلماء را هم مشخص کرد و امام (رضوان الله علیه) هم وظیفه شناس بود! در خصوص وظیفه علماء فرمود « اخذ الله علی العلماء ان لا یقروّا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم» این تعهّدی است که خدا از العلماء گرفته است و امام راحل واقعا مصداق «ان لا یقروّا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم» بود و ما باید این راز را تحلیل کنیم، در این نوشتار هایمان، در مؤسساتمان، در گفتارهایمان با دانشجویان، این راز به درستی تبیین و تحلیل شود که چرا او مانده است. منبع: دیدار با مسئولین موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) 5/3/1389 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی رفتار و کردار - اصول دین (امامت) امام رضا علیه السلام: نَحنُ نورٌ لِمَن تَبِعَنا ، وهُدىً لِمَنِ اهتَدى بِنا . ما براى كسى كه از ما پيروى كند ، روشنايى هستيم ، و براى كسى كه به وسيله ما راه بجويد ، مايه راه نمايى . 📚تفسير القمّي : ج 2 ص 104 @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 19 قرآن کریم (آیات126-12) 1. مسئوليّت عالم، بيشتر ازجاهل است. «بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ» 2. رابطه با اهل كتاب نبايد به قيمت صرف نظركردن از اصول باشد. جذب ديگران آرى، ولى عقب نشينى ازاصول هرگز. «لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ ...» بقرة، آيه 120 3. حقّ تلاوت، با صوت زيبا ورعايت نكات تجويد خلاصه نمى ‏شود، بلكه ملاك، ايمان و عمل است. «يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ» بقرة، آيه 121 4. براى منصوب كردن افراد به مقامات ومسئوليّت‏ها ، گزينش وآزمايش لازم است. «إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ ... بِكَلِماتٍ» بقرة، آيه 123 5. ازاهمّ شرايط رهبرى، عدالت و حسن سابقه است. هركس سابقه شرك وظلم داشته باشد، لايق امامت نيست. «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» بقرة، آيه 123 6. جامعه نيازمند امام و امنيّت است. در آيه‏ ى قبل فرمود: «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» و در اين آيه مى ‏فرمايد: «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً» بقرة، آيه 125 7. مسجدِ مسلمانان بايد پاكيزه و رغبت ‏انگيز باشد. «طَهِّرا ... الرُّكَّعِ السُّجُودِ» بقرة، آيه 125 8. در كمك رسانى به همنوع، كارى به مكتب او نداشته باشيد. «وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ» بقرة، آيه 126 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
JEN7203.lite.mp3
6.84M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره جن استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼جلسه سوم 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ جن جزء سوره های «قلاقل» است؛ یعنی سوره‌هایی که با فعل «قل» آغاز می‌شوند. مباحث اين سوره بیشتر در بارۀ موجودات ناپيدايي به نام جن‌ و موضوع ايمان آوردن عده‌اى از آنان به پيامبر(ص) و اصل معاد و خضوع در برابر قرآن و تقسیم آن‎ها به دو گروه مؤمن و كافر؛ می‌باشد. این آیات، بسيارى از عقائد خرافى را در بارۀ این موجودات نامرئی اصلاح مى‏كند و بر آن‌ها خط بطلان مى‏كشد. در بخش ديگرى از اين سوره اشاره‏اى به مسأله توحيد و معاد شده است و در پایان، مسأله علم غيب مطرح شده كه هيچكس از آن آگاهى ندارد جز رسولان الهی که مرضیّ خداوند هستند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakht
نحل 4.mp3
8.38M
💢جلسه چهارم تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (15) تفسیر آیه 16 🔅🔅🔅 لا تحرك به لسانك لتعجل به(16)إ ن علينا جمعه و قرءانه(17)فإ ذا قرأ ناه فاتبع قرءانه(18)ثم إ ن علينا بيانه(19) 16 - زبانت را به خاطر عجله براى خواندن آن (قرآن ) حركت مده .17 - چرا كه جمع و خواندن آن بر عهده ماست .18 - و هنگامى كه ما آن را خوانديم از آن پيروى كن .19 - سپس بيان (و توضيح ) آن نيز بر عهده ماست . 🔰تفسير: 📙جمع و حفظ قرآن بر عهد ماست ! ايـن آيـات در حقيقت به منزله جمله معترضه اى است كه گاه گوينده در لابلاى سخن خويش مـى آورد، مـثلا شخصى مشغول خطابه است و مى بيند آخر مجلس مملو از جمعيت شده در حالى كه جلو مجلس خالى است موقتا سخنان خويش را قطع مى كند، و حاضران را دعوت به جلو آمـدن مـى كـنـد تـا جـا براى آيندگان باز شود و بعد به سخنان خويش ادامه مى دهد و يا اسـتـادى به هنگام تدريس غفلتى از شاگرد خود مى بيند سخن خويش را قطع كرده و به او هشدار مى دهد سپس درس را ادامه مى دهد. اگـر شـخـصى ناآگاه ، آن سخنرانى يا اين تدريس را از نوار بشنود ممكن است گرفتار اشـتـبـاه شـود، و از عـدم ارتـبـاط ايـن جـمـله هـا بـا جـمـله هـاى قـبـل و بعد تعجب كند، ولى با دقت در شرايط خاص مجلس ، فلسفه اين جمله هاى معترضه روشن مى شود. ▪️با توجه به اين مقدمه ساده به تفسير آيات مورد بحث مى پردازيم . خـداونـد مـوقـتـا رشـته سخن درباره قيامت و احوال مؤ منان و كافران را رها كرده ، و تذكر فـشـرده اى بـه پـيـامـبرش درباره قرآن مى دهد و مى فرمايد: (زبانت را به خاطر عجله بـراى خـوانـدن آن حـركـت مـده ) (لا تـحـرك بـه لسـانـك لتعجل به ). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom