فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمعه_های_امام_زمانی
🔹 چهها با جان خود دور از رخ جانان خود کردم...
🔅 اللهم عجل لولیک الفرج
@rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
#امام_زمان
"چه خوش است صوت قرآن ز تو دلــــــربا شنیدن به رخت نظــــــــــــاره کردن سخن از خدا شنیدن"
به طواف کعبه رفتن چه خوش است با تو بودن به مقام و رکن هـــــــر دم زتــــــــــو ربنا شنیدن
چو موذنی خوش الحـــــــــان بزند صلا به جمعه
چه خوش است خطبه ها راز تــــــو مقتدا شنیدن
به نماز فطر و قربان چه ســــزد که خطبه ها را همه دم به صوت زیبا ز تـــــــــو با صفا شنیدن
من "مخلص "ات نشاید که کنم به هر صدا گوش
که سزد که نغمه ها را ز تو خوش صدا شنیدن
@rahighemakhtoom
#سوره_صافات برداشت از آیات ۸ – ۱
📌مقّدمات #ظهور
#جمعه_های_امام_زمانی
#سالک الی #اللّه باید به مسائل زیر توجّهی کامل هم از نظر #اعتقادی و هم از نظر #اخلاقی داشته باشد:
۱ – باید بداند که خدای تعالی امور #دنیا را در آسمانها که خالی از #شیاطین است، با #ملائکه تدبیر می فرماید.
۲ – برای این که شیاطین مبادا به آسمانها بروند و به #تدبیرات الهی گوش دهند، از هر طرف به آنها سنگهای آسمانی #پرتاب می شود.
۳ – آن چه برای شیاطین از اهمیت زیادتری برخوردار است، مسأله ظهور حضرت #بقیه_اللّه ارواحنا فداه که با تدبیر الهی چه وقت انجام خواهد شد، می باشد.
۴ – خدای تعالی #زمان ظهور حضرت بقیه اللّه ارواحنا فداه را به کسی جز به #اولیاء خودش اطلاع نمی دهد.
۵ – اگر نزدیک ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه خدای تعالی به خاطر آماده شدن #مقدمات ظهور به اولیاء خود اطلاع دهد، با #الهامات قلبی خواهد بود و آنها حقّ ندارند به یکدیگر آن را بگویند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 18 قرآن کریم (آیات19-113)
1. تعصّب بى جا و انحصارطلبى بىدليل، ممنوع است. تحقير و ناديده گرفتن ديگران، نشانه ى استبداد و خودمحورى است. «لَيْسَتِ النَّصارى عَلى شَيْءٍ ... بقرة، آيه 113
2. گاهى ظلم فرهنگى، بزرگترين ظلمهاست . «وَ مَنْ أَظْلَمُ» بقرة، آيه 114
3. خرابى مسجد تنها با بيل و كلنگ نيست، بلكه هر برنامه اى كه از رونق مسجد بكاهد، تلاش در خرابى آن است. «مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ» بقرة، آيه 114
4. مساجدى مورد قبول هستند كه در آنها ياد خدا زنده شود. مطالب خداپسند و احكام خدا بازگو شود. «يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» بقرة، آيه 114
5. هركارى كه به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، وجه اللَّه و عبادت است. «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» بقرة، آيه 115
6. اصالت به تلاش و لياقت است، نه تقاضا و توقّع. «لَوْ لا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ»
گروهى هستند كه به جاى تلاش و بروز لياقت، هميشه توقّعات نابجاى خود را مطرح مى كنند. بقرة، آيه 118
7. بشارت وتهديد، همچون دو كفّه ترازو بايد در حال تعادل باشد، وگرنه موجب غرور يا يأس مى شود. «بَشِيراً وَ نَذِيراً» بقرة، آيه 118
8. سنّت خداوند اتمام حجّت و بيان دليل است، نه پاسخگويى به تمايلات نفسانى هر شخص. «قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ» بقرة، آيه 119
📚منبع کتاب نکته های تفسیری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
18.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📆 مثل کوه استوار
🔸 گذری تاریخی بر مبارزات امام خمینی(ره) و رویدادهای برجسته در زندگانی ایشان
📆 به مناسبت ایام ارتحال #امام_خمینی (ره)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
#امام_راحل
@rahighemakhtoom
.
🔰 ارادتی بی بدیل
💠 بسیار سخت است که ما به کسی ((ارادت)) پیدا کنیم تا آنجا که سر بسپاریم و دل بدهیم؛ ولی #امام_امت (قدّس سرّه) این شایستگی را داشت:
ما شیخ و زاهد کمتر شناسیم
یا جام باده، یا قصه کوتاه
📚 وحدت جوامع در نهج البلاغه / صفحه ۱۲۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
#امام_راحل
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌موقعیت های غیر ساکن!
هدف از احسان و بر و نیکی علاوه بر پر کردن خلاء های مالی و معیشتی محرومان دل کندن از محبوب های خیالی ،شکوفایی روح بخشندگی ،رشد و تعالی و فربهی انسان است.
و یگانه راه دستیابی به مقام نیکوکاری و احسان،دهش بی منت و با انگیزه الهی است. و خوش فرجامی نگاه و احسان کریمانه به آفریده های خداوندی است که او خود کریمانه آفرید و کریمانه می پرورد.
💧قطره ای از اقیانوس کتاب راهنما آیه ۹۲ آل عمران
🔅مجال #عیش صفحه ای برای زندگی
@majalezendegi
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(237)
آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين
آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير
🔅🔅🔅
🔰لطايف و اشارات
⏪5- گروههاى سه گانه در آيات آغازين سوره
خداى سبحان در آغاز سوره بقره، بعد از ذكر مومنان و اوصاف ويژه آنان در پنج آيه، به ذكر كافران معاند و اوصاف مخصوص آنها در دو آيه و نيز به ذكر منافقان و صفات پليد آنان در سيزده آيه پرداخت و در بخش پايانى عنوان جامع كافر انتخاب شد كه شامل هر دو گروه دوم و سوم مى شود. از اين رو فرمود: (والله محيط بالكافرين).
صاحب تفسير المنار كوشيده است تا مصاديق آيات ياد شده را چهار گروه بداند، نه سه گروه، بدين صورت كه عنوان متقين در آيه دوم شامل دو گروه باشد: يكى الذين كه در آيه سوم است و ديگرى الذين در آيه چهارم، ليكن نظر وى صائب نيست.
⏪6- نمودار سفاهت منافقان
نمودار سفاهت منافقان آن است كه سيئات خود را از مردم مخفى مى كنند، در حالى كه مردم نه احاطه علمى دارند و نه احاطه اقتدارى و هيچ كارى بدون اذن خدا از مردم ساخته نيست، ولى سيئات را از خداوند مخفى نمى كنند (گرچه اخفاى چيزى از خدا محال است) در حالى كه همه امور به دست اوست و آيه شريفه (يستخفون من الناس و لا يستخفون من الله و هو معهم اذ يبيتون ما لا يرضى من القول و كان الله بما يعملون محيطا) بيانگر امكان استخفاى از مردم و عدم امكان آن از خداست.
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد...
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (14) تفسیر آیه 14و15
🔅🔅🔅
بل الانسان على نفسه بصيرة(14)و لو القى معاذيره(15)
بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است ( و خـود و اعـضـايـش در آن روز بـزرگ شـاهـد و گـواه او هـسـتـنـد).(14)هر چند در ظاهر براى خود عذرهائى بتراشد.(15)
🌱🌱🌱
🔹در آيـه مورد بحث می فرماید:گرچه خداوند و فرشتگان او انسان را از تمام اعمالش آگاه مى كـنـند، ولى نيازى به اين اعلام نيست ، (بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است ) و خـود و اعـضـايـش در آن روز بـزرگ شـاهـد و گـواه او هـسـتـنـد (بل الانسان على نفسه بصيرة ).(هر چند در ظاهر براى خود عذرهائى بتراشد) (و لو القى معاذيره ).
🔹ايـن آيات در حقيقت همان چيزى را مى گويد كه در آيات ديگر قرآن درباره گواهى اعضاى انـسـان بـر اعـمـال او آمـده اسـت ، مـانـنـد آيه 20 سوره فصلت كه مى گويد: شهد عليهم سـمـعـهـم و ابصارهم و جلودهم بما كانوا يعملون : (گوشها و چشمها و پوستهاى تنشان به آنچه انجام مى دادند گواهى مى دهند) و آيه 65 يس كه مى فرمايد: و تكلمنا ايديهم و تشهد ارجلهم بما كانوا يكسبون : (دستهاى آنها با ما سخن مى گويند، و پاهايشان به اعمالى كه انجام داده اند گواهى مى دهند)!
🔸بـنـابـرايـن در آن دادگـاه بـزرگ قـيـامـت بـهـتـريـن گـواه بـر اعـمـال انـسـان ، خـود اوسـت ، چـرا كـه او از هـمه بهتر از وضع خويشتن آگاه است ، هر چند خداوند براى اتمام حجت گواهان زياد ديگرى نيز براى او قرار داده است .
▪️(بصيرة ) هم معناى مصدرى دارد (بينائى و آگاهى ) و هم معنى وصفى (شخص آگاه ) و لذا بعضى آن را به معنى حجت و دليل و برهان كه آگاهى بخش است تفسير كرده اند.
▪️(معاذير) جمع (معذرت ) در اصل به معنى پيدا كردن چيزى است كه آثار گناه را از بـيـن بـبـرد كـه گـاهـى عـذر واقعى است ، و گاه صورى و ظاهرى بعضى نيز گفته اند: (مـعـاذيـر) جمع (معذار) به معنى پرده و پوشش است ، طبق اين تفسير معنى آيه چنين مـى شـود: انـسـان بـر خـويـشـتـن آگـاهـى دارد هـر چـنـد پـرده هـا بـر اعـمـال خـود بـيـفـكـنـد، و كـارهـاى خـويـش را مـسـتـور دارد، ولى تـفـسـيـر اول مناسبتر است .
🔹بـه هـر حـال حـاكـم بـر حـساب و جزا در آن روز بزرگ كسى است كه هم از اسرار درون و بـرون آگـاه است ، و هم خود انسان را حسابگر اعمال خويش قرار مى دهد، همانگونه كه در آيـه 14 سـوره اسـراء آمده : اقراء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيبا (نامه اعمالت را بخوان ، كافى است كه امروز خود حسابگر خويش باشى )!
🔹گـرچـه آيـات مـورد بـحث همگى درباره معاد و قيامت سخن مى گويد ولى مفهوم آن گسترده اسـت ، عـالم دنـيـا را نـيـز شـامـل مـى شـود، در ايـنـجـا نـيـز مـردم از حـال خود آگاهند، هر چند گروهى با دروغ و پشت هم اندازى و ظاهرسازى و رياكارى چهره واقعى خويش را مكتوم مى دارند.
🔸لذا در حـديـثى از امام صادق (عليه السلام ) آمده است كه فرمود: ما يصنع احدكم ان يظهر حـسـنـا، و يـسـر سـيـئا اليـس اذا رجـع الى نـفـسـه يـعـلم انـه ليس كذلك ، و الله سبحانه يـقـول : بـل الانسان على نفسه بصيرة ، ان السريرة اذا صلحت قويت العلانية : (هر گاه يكى از شما ظاهر خود را بيارايد اما در پنهانى بد كار باشد چه مى تواند انجام دهد؟ آيا هـنـگـامـى كـه بـه خـويشتن مراجعه كند نمى داند كه اينگونه نيست ؟ همانگونه كه خداوند سـبـحـان مـى فرمايد: بلكه انسان به خويشتن آگاه است ، هنگامى كه باطن انسان صالح گردد ظاهر او نيز تقويت مى شود.
◾️و در احـاديـث روزه مـريـض نـيـز آمـده است كه يكى از ياران امام صادق (عليه السلام ) سؤ ال كـرد: مـا حـد المرض الذى يفطر صاحبه ؟ ميزان آن بيمارى كه مجوز افطار است چيست ؟ امـام در جـواب فـرمود: بل الانسان على بصيرة ، هو اعلم بما يطيق : (انسان از وضع خود آگاهتر است و بهتر مى داند چه اندازه توانائى دارد).
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد...
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom