#زندگی_مومنانه #حدیث #هجرت #حق #باطل
📌ارزش زندگی_زندگی با ارزش
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
لَمُقامُ أحَدِكُم في الدُّنيا يَتَكلَّمُ بحَقٍّ يَرُدُّ بهِ باطِلاً، أو يَنصُرُ بهِ حَقّا، أفضَلُ مِن هِجرَةٍ مَعي
ماندن هر يك از شما در دنيا براى اينكه سخن حقّى را بگويد تا بدان باطلى را دفع كند يا حقّى را يارى رساند، مقامش برتر از [مقام و ارزش] هجرت با من است.
📚كنز العمّال : ۵۵۸۹.
@rahighemakhtoom
#ضرب_المثل 22
"از آن جا رانده ،از این جا مانده"
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ☆(سوره حج آیه ۱۱)
ﺑﻌﻀﻲﻫﺎ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻨﻔﻌﺖﻃﻠﺒﻲ ﻣﻲﭘﺮﺳﺘﻨﺪ: ﺍﮔﺮ ﺧﻴﺮی ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﺮﺳﺪ، ﺩﻟﮕﺮم ﺑﻪ ﺁﻥﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺷﺮّی ﺩﭼﺎﺭ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪﻫﻢ ﻣﻲﺭﻳﺰﻧﺪ! ﺍﻳﻦﻫﺎ ﻧﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺁﺧﺮﺕ. ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﺭﺷﻜﺴﺘﮕﻲِ ﺟﺒﺮﺍﻥﻧﺎﭘﺬﻳﺮ!
📋نکته ای و اشاره ای:
🔹ﺭﻭﺍﻳﺖ است ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺑﺎﺩﻳﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻲ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭﺿﻊ ﺩﺍم ﺩﺍﺭﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﭘﺴﺮ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﻭﻱ ﺑﺮﻣﻲ ﺗﺎﻓﺘﻨﺪ.
🔹ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺴﺖ ﻋﻨﺼﺮ ﻭ ﺿﻌﻴﻒ ﺍﻟﺎﻳﻤﺎﻧﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺯﺍﻭﻳﻪ ﻱ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﻣﻲ ﻧﮕﺮﻧﺪ ﻭ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺣﻘﺎﻧﻴّﺖ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﺩﻱ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺩﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﻓﻬﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻣﺤﻜﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﭘﺸﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
baghare-10-1.mp3
15.77M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : بیستم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مقاله 47
#استعاره #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌استعاره های قرآن 4
🔹استعاره پيوند دادن عبارت به معنايى است كه در اصل لغت براى آن وضع نشده است، به صورت انتقال (از معناى اول به معناى دوم) به جهت روشن سازى.
🔹توضيح اينكه گوينده در استعاره، لفظى را در معنايى جز معناى اصلى آن به كار مى برد و مدعى مى شود كه اين لفظ معناى دوم را دارد و از معناى قبلى به معناى بعدى انتقال داده شده است، و اين به دليل شباهت زيادى است كه ميان دو معنى وجود دارد، البته سخن را طورى ادا مى كند كه شنونده متوجه منظور وى و ادعاى انتقال او باشد.
▫️وقتى مى گوييم: «شيرى را ديدم كه تيراندازى مى كرد» استعاره به كار برده و كلمه شير را از معناى اصلى آن كه يك حيوان درنده است به معناى انسانى گرفته ايم كه شجاعت بسيار دارد.
▫️اين جمله با عبارت «زيد مانند شير است» فرق دارد؛ اولى از باب استعاره و دومى از باب تشبيه است.
🔸در استعاره، گوينده ادعا مى كند كه زيد واقعا شير است، و اين مبالغه در تشبيه است و شنونده خود به اين موضوع آگاهى دارد. براى همين است كه رمّانى پس از تعريف بالا اضافه مى كند كه فرق ميان استعاره و تشبيه، آوردن يا نياوردن ادات تشبيه است.
...ادامه دارد
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة
🌷🌷🌷
⏪اسرار نماز(قسمت بیستم )
🔰 فصل چهارم 🔰
نمونهای از آداب مهم قلبی عبادات (طمانینه)
🔸احادیثی درباره «طمانینه»:
1️⃣ در حديث است كه يك طايفه از امّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم را كه وارد جهنّم میكنند، از هيبت مالك جهنّم اسم پيغمبر را فراموش میكنند، با آنكه در همان حديث است كه آنها اهل ايمان هستند و قلوب و صورتهاى آنها از نور ايمان درخشان و متلألى است. (علم اليقين. ج 2، ص 1039).
2️⃣ جناب محدّث عظيم الشّأن مجلسى، رحمه اللّه در مرآت العقول در شرح حديث شريف كنت سمعه و بصره فرمايد:
«كسى كه چشم و گوش و ديگر اعضاى خود را در راه اطاعت حق تعالى صرف نكند، داراى چشم و گوش روحانى نشود و اين چشم و گوش ملكى جسمانى در آن عالم نرود و در عالم قبر و قيامت بى گوش و چشم باشد و ميزان سؤال و جواب قبر، آن اعضاء روحانى است.» (مرآة العقول، ج 10، ص 392)
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (7)نکته های تفسیری آیات 1تا 5سوره مزمل
⏪معنى ترتيل
▪️آنچه در آيات فوق روى آن تكيه شده مساله قرائت قرآن نيست ، بلكه مساله ترتيل است.
▫️در تفسير ترتيل رواياتى از معصومين (عليهمالسلام) نقل شده كه هر كدام به يكى از ابعاد وسيع آن اشاره مىكند.
🔻در حديثى از امير مؤمنان على (عليهالسلام) مىخوانيم كه : بينه بيانا و لا تهذه هذا الشعر ، و لا تنثره نثر الرمل ، و لكن اقرع به القلوب القاسية ، و لا يكونن هم احدكم آخر السورة : ترتيل يعنى آن را به طور روشن بيان كن ، نه مانند اشعار ، سريع و پشت سر هم بخوان ، و نه مانند دانههاى شن آن را پراكنده ساز ، لكن چنان بخوان كه دلهاى سنگين را با آن بكوبى و بيدار كنى ، هرگز هدف شما اين نباشد كه حتما به آخر سوره برسيد ( مهم آن است كه محتواى آيات را درك كنيد ) .
در حديث ديگرى از امام صادق (عليهالسلام) در تفسير ترتيل مىخوانيماذا مررت باية فيها ذكر الجنة فاسال الله الجنة ، و اذا مررت باية فيها ذكر النار فتعوذ بالله من النار : وقتى از كنار آيهاى مىگذرى كه در آن نامى از بهشت است توقف كن و از خدا بهشت را بطلب ( و خود را براى آن بساز ) و هنگامى كه از آيهاى مىگذرى كه در آن نام دوزخ است از آن به خدا پناه بر ( و خويشتن را از آن دور دار).
🔹و در روايت ديگرى از همان امام (عليهالسلام) آمده كه در تفسير ترتيل فرمود : هو ان تتمكث فيه و تحسن به صوتك : ترتيل آن است كه در آيات مكث كنى ، و با صداى خوب آن را بخوانى ، و نيز در حديث ديگرى از همان حضرت چنين نقل شده : ان القرآن لا يقرأ هذرمة ، و لكن يرتل ترتيلا ، اذا مررت باية فيها ذكر النار وقفت عندها و تعوذت بالله من النار : قرآن را سريع و تند نبايد خواند ، بلكه بايد با ترتيل خوانده شود ، هر گاه از آيهاى مىگذرى كه در آن سخنى از دوزخ است مىايستى ، و از آتش دوزخ به خدا پناه مىبرى.
🔸و بالاخره در حالات پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) نقل شده است كه آن حضرت آيات را از يكديگر جدا مىكرد ، و صداى خود را مىكشيد.
🔹اين روايات و روايات ديگرى كه به همين معنىدر اصول كافى و نور الثقلين و در المنثور و ساير كتب حديث و تفسير نقل شده همگى گواه بر اين حقيقت است كه نبايد آيات قرآن را به عنوان الفاظى خالى از محتوا و پيام ، تلاوت كرد ، بلكه بايد به تمام امورى كه تاثير آن را در خواننده و شنونده عميق مىسازد توجه داشت ، و فراموش نكرد كه اين پيام الهى است ، و هدف تحقق بخشيدن به محتواى آن است.
🔸ولى متاسفانه امروز بسيارى از مسلمانان از اين واقعيت فاصله گرفته ، و از قرآن تنها به الفاظى اكتفا نمودهاند ، و همشان فقط ختم سوره و ختم قرآن است ، بىآنكه بدانند اين آيات براى چه نازل شده ؟ و چه پيامى را ابلاغ مىكند ؟ درست است كه الفاظ قرآن نيز محترم ، و خواندن آن داراى فضيلت است ، ولى نبايد فراموش كرد كه اين الفاظ و تلاوت مقدمه بيان محتوا است .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پژوهشی در آرایه های بیانی قرآن.pdf
247.5K
#مقاله #علمی #پژوهشی #پژوهش #قرآن_شناسی #قرآن_پژوهی
📌عنوان و موضوع: پژوهشی در آرایه های بیانی قرآن و تأثیر آن در تریبت و هدایت انسان
📝 نویسندگان:وفادار کشاورزی-سوسن زارع
🔹 یکی از شــیوه های بیان در قرآن، اســتفاده از آرایه های ادبی تشبیه، استعاره و کنایه برایّ تربیت و هدایت نوع بشر و به تعقل و تفکر واداشتن اوست.
🔹 تصاویر بیانی که از این طریق پدید آمده به بیان زندگی انسان، رابطۀ او با جهان هستی، فرجام کار او، احوال بهشت و جهنم و نعمتها و نقمت های آن دو، طرح قصه های عبرت آموز و اموری ازاین دســت، پرداخته است.
🔹 در این جســتار، به روش توصیفی تحلیلی و با بررســی آیاتی از قرآن، کاربردهای ِ مختلف شیوه های بیانی، بررسیشده و در ضمن پرداختن به هر یک از آرایه ها ازلحاظ ادبی و برداشت تربیتی -هدایتی از آنها به تحلیل هر یک پرداخته شده است.
📜 نتیجۀ بحث نشان میدهد که طرز بیان قرآن در تربیت و هدایت انسان اینگونه است که تمام فضایل و رذایل اخلاقی از طریق تصویرسازی در متن قرآن، به نیکویی ترسیم شده و زیبایی اخلاق پسندیدهّ و پستی رفتارهای ناپسند در پیش چشم انسان مجسم شده تا از آن درس زندگی بیاموزد وآن را سرمایۀ حیات دنیوی و سعادت اخروی خویش قرار دهد.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما .همگانی بودن نماز 6 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.m4a
27.87M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 86) ادیان توحیدی و نماز
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#لطایفی_از_المیزان
📌اصلاح کنندگانِ مفسد
◻️وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلی ما فِي قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ -۲۰۴- وَ إِذا تَوَلَّی سَعی فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ -۲۰۵-
◽️معنای مجموع كلام اين است كه بعضی از مردمند كه وقتی با تو سخن میگويند، طوری وانمود میكنند كه افرادی حقپرستند، جانب حق را رعايت میكنند، و به صلاح خلق عنايت دارند، و پيشرفت دين و امت را میخواهند، در حالی كه دشمنترين مردم نسبت به حقند، و دشمنيشان با حق از هر دشمن ديگر شديدتر است.
◽️معنای آيه ۱۰۵ چنين است، كه اين منافق شديد الخصومه وقتی دستش برسد، و دارای قدرتی شود و رياستی به دست آرد، سعی میكند فساد را در زمين بگستراند و ممكن است كلمه (تولی) به معنای اعراض از روبرو شدن، و گفتگو كردن باشد و معنا چنين باشد كه چون از نزد تو بيرون میشود، وضعش غير آن وضعی میشود كه در حضور تو داشت، در حضور تو دم از صلاح و اصلاح و خير میزد، و میگفت در اين راه سعی خواهد كرد، ولی چون بيرون میشود در راه فساد و افساد سعی میكند.
◼️مراد از اين فساد، فسادهای تشريعی است، يعنی آن فسادی كه دست بشر پديد میآورد، آری خدای عز و جل آنچه از دين كه تشريع كرد به منظور اصلاح اعمال بندگان بوده، تا با عمل صالح روزمره و تمرين مستمر، ملكات فاضله را در نفوس آنان پديد آورد، و اختلافشان را اصلاح كند، و در نتيجه حال انسانيت و جامعه بشريت حالی معتدل شود، در اين هنگام است كه زندگيشان هم در دنيا و هم در آخرت عين سعادت میشود.
▪️آن كسی كه در آيه ۱۰۴ فرمود ظاهر قولش با باطن قلبش مخالف است، وقتی در زمين سعی به فساد میكند، به نحوی نمیكند كه ظاهر آن فساد باشد، بلكه به شكلی انجام میدهد كه ظاهرش اصلاح باشد، يعنی كلمات را از جای خود تحريف میكند، و حكم خدا را از آنچه كه هست تغيير میدهد، و در تعاليم دينی دخل و تصرف میكند، تصرفی كه منجر به فساد اخلاق و اختلاف كلمه شود، و معلوم است كه در فساد اخلاق و اختلاف كلمه مرگ دين و فنای انسانيت و فساد دنيا حتمی است.
🔅🔅🔅🔅🔅
تطبیق و تشخیص مصداق و فهم درست آیه با کمک تفسیری که ارایه شد به عهده مخاطب فهیم .
🔘 @rahighemakhtoom
👁🗨 صفحه قرآنی رحیق
#اربعین
#حدیث
#زندگی_مومنانه
📌 خوف و رجاء
🔘روایت ابی اسحاق خراسانی (كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام يَقُولُ:
«إِيَّاكُمْ وَ الْكَذِبَ فَإِنَّ كُلَّ رَاجٍ طَالِبٌ وَ كُلَّ خَائِفٍ هَارِبٌ»
🔘 روایت میفرماید در ادعای رجا و خوف دروغ نگویید، کسی که رجا به رحمت الهی دارد، در عمل هم موجبات رحمت خدا را تحصیل میکند، این چنین نباشد که در لسان گویید راجی رحمت خدا هستیم لکن در مقام عمل از افعالی که موجب نیل به رحمت الهی میشود دور باشید.
🔘همچنین در ادعای خوف از خدا دروغ نگویید اینگونه نباشد که لسانِ قال شما خوف از سخط خدا باشد، لکن لسان حال و مقام عملتان دلالتی بر این مطلب نکند چرا که کسی که خوف از سخط خدا دارد گریزان از اعمالی است که موجب سخط الهی میشود.
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom