eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر ✳️ 📌 قسمت چهارم:سبب نزول سوره قدر ✅ محمد بن یعقوب کلینى بعد از هفت واسطه از امام صادق علیه‌السلام روایت کند که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله در خواب دید که بنى‌امیه بعد از خودش بر منبرش بالا مى روند و مردم را به قهقرى و گمراهى می‌خوانند. از خواب بیدار شد در حالتى که محزون و غمگین بود، جبرئیل نازل شد و گفت: یا رسول الله چرا محزونى؟، پیامبر خواب خود را براى جبرئیل بیان داشت. جبرئیل به آسمان رفت پس از لحظه اى آیات ۲.۵ و ۲.۶ و ۲.۷ سوره شعراء و این آیات را براى او نازل گردانید و خداوند شب قدر را براى رسول خود بالاتر از هزار ماه خلافت بنى‌امیه گردانید.(البرهان فی تفسیر القرآن طى تفسیر آیات مذکور سوره شعراء.) 🔅 و در روایت دیگر ✅ على بن عروة گوید: چهار نفر در قوم بنى‌اسرائیل بودند که هشتاد سال خداوند را عبادت نمودند و کوچکترین گناهى نیز از آن‌ها سر نزد، اینان عبارت بودند از: ایوب و زکریا و حزقیل بن عجوز و یوشع بن نون، اصحاب رسول خدا از این عبادت به شگفت آمدند تا این که جبرئیل آمد و این سوره را نازل نمود و فرمود: که عبادت یک شب قدر از این عبادات بالاتر است.(تفسیر کشف الاسرار.) 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت پنجم: تفسیر آیه اول سوره قدر ✳ نگاهی به واژه ها 🔸 «أَنزَلْنَاهُ»: ضمیر (هُ) به قرآن برمی‌گردد. اشاره به آغاز نزول قرآن است 🔸 ذکر ضمیر به جای اسم ظاهر، به خاطر شهرت و جلالت فوق‌العاده قرآن، و جایگزین بودن آن در همه اذهان است 🔸 «لَیْلَةِ الْقَدْرِ»: شب بزرگوار و ارزشمند 🔸 شب ارزشیابی و تعیین سرنوشت 🔸 این شب، بزرگوار و ارزشمند است، چون قرآن در آن نازل شده است و سراسر نور و رحمت و خیر و برکت و سلامت و سعادت و از هر جهت بی‌نظیر است. شب قرآن و جشن سالانه این کتاب بزرگ آسمانی و سرنوشت ساز بشریّت است، 🔸 و به عقیده برخی شب تقدیر و تعیین است و در آن مجدّدا مقدّرات و سرنوشت انسانها مقدّر و معیّن می‌گردد و خداوند دستور اجرای احکام خود را به دست فرشتگان می‌سپارد. لیلة القدر در رمضان است 🔸 امّا در کدام شب؟ روشن نیست و در حدود چهل قول مختلف پیرامون آن بیان شده است .🔹 لیکن از هفدهم رمضان تا آخر آن، به ویژه شبهای طاق، رأی بسیاری از علماء است. 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
قسمت چهارم 👇👇👇 📌 آیا روایاتی که به عنوان سبب نزول آیات قرآن نقل شده اند معتبر هستند؟ ✅ روش درست این است که روایات با قرآن سنجیده شوند و مخالف با کلام وحی نباشند. 🔹 حديث در اعتبار خود به تأييد قرآن مجيد نيازمند است و روى اين اساس چنانكه در اخبار بسيارى از پيغمبر اكرم (ص) و ائمه اهل بيت (ع) وارد شده است بايد حديث را به قرآن عرضه داشت. بنابراين سبب نزولى كه در ذيل آيه‌اى وارد شده در صورتى كه متواتر يا خبر قطعى الصدور نباشد بايد به آيه مورد بحث عرضه و تنها در صورتى كه مضمون آيه و قرائنى كه در اطراف آيه موجود است با آن سازگار بود بسبب نزول نامبرده اعتماد شود 🔸 و بالاخره روايت را بايد با آيه تأييد نمود و تصديق كرد نه اينكه آيه را تحت حكومت روايت قرار داد. باين ترتيب اگر چه مقدار زيادى از اسباب نزول سقوط مى‌كند ولى آنچه از آنها مى‌ماند كسب اعتبار مى‌كند 🔅 اساسا مقاصد عاليه قرآن مجيد كه معارفى جهانى و هميشگى مى‌باشند (چنانكه خواهد آمد) در استفاده خود از آيات كريمه قرآن نيازى قابل توجه يا هيچ نيازى به روايات اسباب نزول ندارند. 🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
قسمت پنجم 👇👇👇 🔅🔅🔅 📌 ترتيب نزول سوره های قرآن ✳ آیا سوره های قرآن به ترتیبی که الان می خوانیم از طرف نازل شده اند؟ سور و آيات قرآنى به ترتيبى كه به پيغمبر اكرم (ص) نازل شده در مصحف ثبت نيست. گذشتگان دانشمندان اسلامى و خاصه از اهل سنت در ترتيب نزول سور و آيات به روايات اعتماد مى‌كردند. و از جمله روايات كه در اين باره رسيده روايتى است از ابن عباس كه مى‌گويد: «آغاز هر سوره‌اى كه در مكه نازل مى‌شد در همان‌جا نوشته مى‌شد پس از آن خداى تعالى آنچه مى‌خواست بر آن مى‌افزود. و نخستين چيزى كه از قرآن نازل شد: 1- اقرأ بسم ربك بود 2- پس از آن «ن» 3- پس از آن يا ايها المزمل 4- پس از آن يا ايها المدثر 5- پس از آن تبت يدا ابى لهب‌ 6- پس از آن اذا الشمس كورت 7- پس از آن سبح اسم ربك الاعلى 8- پس از آن و الليل اذا يغشى 9- پس از آن و الفجر 10- پس از آن و الضحى 11- پس از آن أ لم نشرح 12- پس از آن و العصر 13- پس از آن و العاديات 14- پس از آن انا أعطيناك 15- پس از آن الهاكم التكاثر 16- پس از آن أ رأيت الذى يكذب 17- پس از آن قل يا ايها الكافرون 18- پس از آن أ لم تر كيف فعل ربك 19- پس از آن قل اعوذ برب الفلق 20- پس از آن قل اعوذ برب الناس ...ادامه دارد 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید @rahighemakhtoom ادامه مطلب در قسمت ششم اسباب نزول👇👇👇 توجه:مطلب قسمت پنجم تا هشتم با هم مفهوم را می رساند. چاره ای از تقطیع نبود
قسمت ششم 👇👇👇 🔅🔅🔅 📌 ترتيب نزول سوره های قرآن به نقل از ابن عباس 🔹 ادامه روایت ابن عباس که سیوطی در اتقان آن را نقل کرده است 21- پس از آن قل هو اللّه احد 22- پس از آن و النجم 23- پس از آن عبس‌ 24- پس از آن انا انزلناه فى ليلة القدر 25- پس از آن و الشمس و ضحاها 26- پس از آن و السماء ذات البروج 27- پس از آن و التين 28- پس از آن لايلاف قريش 29- پس از آن القارعة 30- پس از آن لا اقسم بيوم القيامة 31- پس از آن ويل لكل همزة 32- پس از آن و المرسلات 33- پس از آن ق 34- پس از آن لا اقسم بهذا البلد 35- پس از آن و السماء و الطارق 36- پس از آن اقتربت الساعة 37- پس از آن ص 38- پس از آن اعراف 39- پس از آن قل اوحى 40- پس از آن يس 41- پس از آن فرقان‌ 42- پس از آن ملائكه 43- پس از آن كهيعص 44- پس از آن طه 45- پس از آن واقعه 46- پس از آن طسم شعراء 47- پس از آن طس 48- پس از آن قصص 49- پس از آن بنى اسرائيل 50- پس از آن يونس 51- پس از آن هود 52- پس از آن يوسف 53- پس از آن حجر 54- پس از آن انعام 55- پس از آن صافات 56- پس از آن لقمان 57- پس از آن سبا 58- پس از آن زمر 59- پس از آن حم مؤمن‌ 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید @rahighemakhtoom ادامه مطلب در قسمت هفتم اسباب نزول👇👇👇
قسمت هشتم 👇👇👇 🔅🔅🔅 📌 ترتيب نزول سوره های قرآن به نقل از ابن عباس 60- پس از آن حم سجده 61- پس از آن حمعسق 62- پس از آن حم زخرف 63- پس از آن دخان 64- پس از آن جاثيه 65- پس از آن احقاف 66- پس از آن داريات 67- پس از آن غاشيه 68- پس از آن كهف 69- پس از آن نحل 70- پس از آن انا ارسلنا نوحا 71- پس از آن ابراهيم 72- پس از آن انبياء 73- پس از آن مؤمنين 74- پس از آن تنزيل سجده 75- پس از آن طور 76- پس از آن تبارك (ملك) 77- پس از آن الحاقه‌ 78- پس از آن سأل 79- پس از آن عم يتساءلون 80- پس از آن نازعات 81- پس از آن اذا السماء انفطرت 82- پس از آن اذا السماء انشقت 83- پس از آن روم 84- پس از آن عنكبوت 85- پس از آن ويل للمطففين 🔸 اينست آنچه خداى تعالى در مكه نازل كرده است. 86- پس از آن در مدينه سوره بقره را نازل كرد. 87- پس از آن انفال 88- پس از آن آل عمران 89- پس از آن احزاب 90- پس از آن ممتحنه 91- پس از آن نساء 92- پس از آن اذا زلزلت 93- پس از آن حديد 94- پس از آن قتال‌ 95- پس از آن رعد 96- پس از آن الرحمن 97- پس از آن انسان 98- پس از آن طلاق 99- پس از آن لم يكن 100- پس از آن حشر 101- پس از آن اذا جاء نصر اللّه 102- پس از آن نور 103- پس از آن حج 104- پس از آن منافقون 105- پس از آن مجادله 106- پس از آن حجرات 107- پس از آن تحريم 108- پس از آن جمعه 109- پس از آن تغابن 110- پس از آن صف 111- پس از آن فتح 112- پس از آن مائده‌ 113- پس از آن برائت. @rahighemakhtoom
قسمت نهم 👇👇👇 🔅🔅🔅 📌 ترتيب نزول سوره های قرآن به نقل از راویان اهل سنت 🔸 روايت گذشته كه از ابن عباس (در قسمت پنجم تا هشتم اسباب نزول ) نقل شده صد و سيزده سوره را ذكر كرده و سوره حمد را در ميان آنها نشمرده. ✳ و روايت ديگرى كه بيهقى‌ « اتقان ج 1 ص 10.» از عكرمه نقل نموده صد و يازده سوره شمرده و سه سوره حمد و اعراف و شورى را ياد نكرده است. 🔸 و همين روايت را بيهقى از ابن عباس نقل نموده و اين روايت به همه صد و چهارده سوره مشتمل است ولى هر دو روايت بيهقى اولا سوره مطففين را از سوره‌هاى مدنى شمرده‌اند بر خلاف روايت گذشته كه سوره نامبرده را مكى گرفته بود و ثانيا ترتيبى كه در اين دو روايت براى سور مكيه و همچنين براى سور مدنيه ذكر شده با ترتيبى كه در گذشته بيان شده مغاير است. 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید .بسم الله ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
قسمت دهم 👇👇👇 🔅🔅🔅 📌 ترتيب نزول سوره های قرآن به نقل از راویان اهل سنت ✳ و روايت‌ « اتقان ج 1 ص 10» ديگرى از علىّ بن ابى طلحه نقل شده كه‌ مى‌گويد: 🔸 در مدينه سوره بقره نازل شده است و آل عمران و نساء و مائده و انفال و توبه و حج و نور و احزاب و الذين كفروا و فتح و حديد و مجادله و حشر و ممتحنه و حواريين (سوره صف) و تغابن و يا ايها النبى اذا طلقتم النساء و يا ايها النبى لم تحرم و فجر و ليل و انا انزلناه فى الليلة القدر و لم يكن و اذا زلزلت و اذا جاء نصر اللّه و سائر سوره‌هاى قرآنى در مكه نازل شده است. 🔸 اين روايت گويا تنها در صدد تميز دادن سوره‌هاى مدنى از سوره‌هاى مكى مى‌باشد نه ترتيب نزول سوره‌هايى كه ذكر نموده است وگرنه سوره مائده و توبه بدون ترديد جايشان پائين‌تر از آنست كه ذكر شده‌اند. 🔸 علاوه بر آن سوره‌هاى فجر و ليل و قدر را جزء سوره‌هاى مدنى شمرده درحالى‌كه روايتهاى گذشته جزء سوره‌هاى مكى شمرده درحالى‌كه روايتهاى گذشته جزء سوره‌هاى مكى شمرده بودند و همچنين سوره‌هاى رعد و الرحمن و انسان و جمعه و حجرات را مكى گرفته در صورتى كه در روايتهاى گذشته مدنى گرفته شده بودند. 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید .بسم الله ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
قسمت یازدهم 👇👇👇 🔅🔅🔅 📌 ترتيب نزول سوره های قرآن به نقل از راویان اهل سنت و در روايت‌ « اتقان ج 1 ص 11.» ديگرى كه از قتاده نقل شده قتاده گويد: از قرآن در مدينه بقره و آل عمران و نساء و مائده و برائت و رعد و نحل و حج و نور و احزاب و محمد و فتح و حجرات و حديد و رحمن و مجادله و حشر و ممتحنه و صف و جمعه و منافقون و تغابن و طلاق و يا أيها النبى لم تحرم تا سيزده آيه و اذا زلزلت و اذا جاء نصر اللّه نازل شده و ساير قرآن در مكه نازل شده است. اين روايت نيز با روايات گذشته و مخصوصا با روايت خود قتاده در مطففين و انسان و لم يكن مخالف مى‌باشد. 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید .بسم الله ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
قسمت دوازدهم 👇👇👇 🔅🔅🔅 📌 نظر حضرت علامه در باره روایات ترتیب نزول سوره های قرآن 🔹 آنچه درباره اين روايات مى‌توان گفت اينست كه به هيچ‌وجه قابل اعتماد نيستند 🔸 زيرا نه ارزش روايت دينى را دارند و نه ارزش نقل تاريخى: 🔸 اما ارزش روايت دينى را ندارند زيرا اتصال پيغمبر اكرم (ص) را ندارد و تازه روشن نيست كه ابن عباس اين ترتيب را از خود پيغمبر اكرم (ص) فرا گرفته يا از كسانى ديگر كه معلوم نيست چه كسانى بوده‌اند يا از راه نظر و اجتهاد كه تنها براى خودش حجيت دارد. 🔸 و اما ارزش نقل تاريخى هم ندارد زيرا ابن عباس جز زمان‌ ناچيزى از زمان حيات پيغمبر اكرم (ص) صحابت(و همراهی) آن حضرت را درك نكرده و بديهى است كه در نزول اين‌همه سوره‌هاى قرآنى حاضر و شاهد نبوده و اگر ترتيب نامبرده را از راه نظر و اجتهاد نيز بدست نياورده باشد از ديگران شنيده و در نتيجه خبرى مى‌شود بى‌ذكر مدرك و چنين نقل تاريخى بى‌ارزش است. ✳ گذشته از اينها اين روايات با فرض صحت و استقامت خبر واحد هستند و چنانكه در علم اصول به ثبوت رسيده چنين خبرى در غير احكام شرعيه خالى از اعتبار مى‌باشد. 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید .بسم الله ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
قسمت سیزدهم 👇👇👇 🔅🔅🔅 📌 نظر حضرت علامه در باره روایات ترتیب نزول سوره های قرآن 📌 راه درست برای تشخیص ترتیب سوره های قرآنی 🔸 پس بنا بر آنچه گذشت راه براى تشخيص و مكى يا مدنى بودن آنها تدبر در مضامين آنها و تطبيق آن با اوضاع و احوال پيش از هجرت و پس از هجرت مى‌باشد، 🔸 اين روش تا اندازه‌اى كه پيش مى‌رود براى تشخيص ترتيب سور و آيات قرآنى و مكى يا مدنى بودن آنها سودمند مى‌باشد چنانكه مضامين سوره‌هاى انسان و العاديات و مطففين به مدنى بودن آنها گواهى مى‌دهد اگر چه برخى ازين روايات آنها را جزء سوره‌هاى مكى قرار مى‌دهد. 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید .بسم الله ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
✅ آیا سوره های قرآن به همین ترتیبی که در قرآن وجود دارند نازل شده اند؟ ✅ آیا روایاتی که در زمینه ی ترتیب نزول قرآن از اهل سنت و امامیه به ما رسیده اند معتبر هستند؟ ✅ملاک و معیار اعتبار روایاتی که در زمینه اسباب نزول آیات ،ترتیب سوره ها به ما رسیده است چیست؟ 🌿🌿🌿 🔅این ها نمونه سوالاتی هستند که تنها در آخرین پست های کانال قرآنی رحیق براساس دیدگاه علامه طباطبایی رضوان الله علیه بدان پاسخ داده شده است. 🔅رحیق مختوم برگرفته از آیه 25 سوره مطففین گرفته شده و مفهوم عام آن به معنای "شراب و باده ناب مهر و موم شده بهشتی" است. 🌿🌿🌿 🔅 برای دریافت و رساندن پیام خداوند به دوستان خویش همه با هم همراه و همدل شویم..بسم الله ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 ترجمه قرآن ⛔ به‌لحاظ زبان‌شناختی اساساً قرآن قابل‌ترجمه نیست؛ این ترجمه‌هایی که در اختیار ماست، صرفاً اشاره‌ای به مفاهیم و معانی قرآن کریم است. پ.ن: آیت‌الله جوادی آملی خود در شان، به‌دلیل همین دیدگاهی که دارد، بعد از بیان هر آیه، «ترجمه» برای آن‌ها ارایه نمیکند؛ بلکه به‌جای ترجمه، در قسمتی با عنوان «توضیح» سعی میکند مقصود از هر آیه را بیان کند. 🌿🌿🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت ششم: :نکته ها .و پیام های آیه اول 🍁🍁🍁 ۱ - خداوند، نازل کننده قرآن است. (إنّا أنزلنه) 🔹 جمع آمدن ضمیر متکلم، بیانگر عظمت است و مراد از ضمیر مفعولى «أنزلناه» قرآن است. اشتهار نزول قرآن از جانب خداوند، کلام را از تصریح به نام آن بى نیاز ساخته است. ۲ - وجود وسایط (جبرئیل و فرشتگان)در نزول قرآن، از جانب خداوند (إنّا أنزلنه) 🔹 ضمیر جمع در «أنزلناه»، مى تواند ناظر به نقش وسایط در نزول قرآن باشد. ۳ - قرآن، در شب قدر نازل شده است. (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) ۴ - نزول قرآن در شب قدر، به صورت کامل بوده است.* (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) 🔹 نزول بسیارى از آیات قرآن، به مناسبت هاى گوناگونى بوده است که در طول زندگانى رسول اکرم(ص)، پیش آمده بود. 🔹 در نتیجه آیه شریفه، ناظر به نزول آن در مرحله اى دیگر خواهد بود که معارف و رهنمودهاى قرآن، به صورت کامل از جانب خداوند در شب قدر نازل شده بود. 🔹 گفتنى است که تفاوت تعبیر «إنزال» و «تنزیل»، مى تواند بیانگر این دو مرحله از نزول قرآن باشد. 🔹 در این احتمال، «إنزال» ناظر به نزول دفعى در شب قدر و «تنزیل» ناظر به نزول تدریجى آن در طول زندگانى پیامبر(ص) خواهد بود. 🌿🌿🌿 قرآن دوستان عزیز برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید بسم الله... ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت هفتم: :نکته ها .و پیام های آیه اول 🍁🍁🍁 ۵ - مشخصات امور جهان در شب قدر، تعیین مى شود. (لیلة القدر) 🔹 «قدر» در معانى گوناگونى به کار رفته است; از جمله «تقدیر» (مصباح); «تدبیرامور» (قاموس); «تقسیم ارزاق»، «شرف» و «عظمت» (تاج العروس) و ... . 🔹 برداشت یاد شده ناظر به معناى اول و دوم است. مطلق بودن کلمه «قدر»، آن را شایسته تطبیق بر تمام مقدّرات ساخته و «من کلّ أمر» (در ذیل سوره) گواه تعمیم است. ۶ - شب قدر، شبى با عظمت در پیشگاه خداوند (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) ۷ - قرآن، کتابى با عظمت و گنجینه معارفى هماهنگ با مقدّرات جهان است (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) 🔹 نزول قرآن در شب قدر، اسناد نازل کردن آن به خداوند و آوردن ضمیر بدون مرجع آن - که خود حاکى از شهرت مرجع ضمیر است - نشانه هاى عظمت قرآن است. تناسب ظرف و مظروف نیز، بیانگر هماهنگى نزول قرآن با ویژگى هاى شب قدر است. 🌿🌿🌿 قرآن دوستان عزیز برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید بسم الله... ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت هفتم: :نکته ها .و پیام های آیه اول 🍁🍁🍁 ۵ - مشخصات امور جهان در شب قدر، تعیین مى شود. (لیلة القدر) 🔹 «قدر» در معانى گوناگونى به کار رفته است; از جمله «تقدیر» (مصباح); «تدبیرامور» (قاموس); «تقسیم ارزاق»، «شرف» و «عظمت» (تاج العروس) و ... . 🔹 برداشت یاد شده ناظر به معناى اول و دوم است. مطلق بودن کلمه «قدر»، آن را شایسته تطبیق بر تمام مقدّرات ساخته و «من کلّ أمر» (در ذیل سوره) گواه تعمیم است. ۶ - شب قدر، شبى با عظمت در پیشگاه خداوند (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) ۷ - قرآن، کتابى با عظمت و گنجینه معارفى هماهنگ با مقدّرات جهان است (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) 🔹 نزول قرآن در شب قدر، اسناد نازل کردن آن به خداوند و آوردن ضمیر بدون مرجع آن - که خود حاکى از شهرت مرجع ضمیر است - نشانه هاى عظمت قرآن است. تناسب ظرف و مظروف نیز، بیانگر هماهنگى نزول قرآن با ویژگى هاى شب قدر است. 🌿🌿🌿 قرآن دوستان عزیز برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید بسم الله... ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 فرازهای کوتاه 🌿🌿🌿 🔹 ما تمام نيازهاي اقتصادي اينها(مردم) را فراهم مي‌کنيم؛ اما اين به عنوان کرامت نيست نه به آنها که داديم نشانه تکريم است نه آنها که نداديم نشانه توهين. 🔹 ما هر دو را به عنوان آزمون در معرض قرار مي‌دهيم: ﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَي الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾؛ آب فراوان، ﴿لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ﴾؛ تا بيازماييم. 🔹 در سوره مبارکه «فجر» چند بار اين آيه مطرح شد، کساني که وضع مالي‌شان خوب است يا خود آنها خيال مي‌کنند که خدا اينها را گرامي داشت، برخي‌ها خيال مي‌کنند آنها که وضع مالي‌شان خوب نيست، خدا به اينها اهانت کرده است:﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَن﴾؛ يعنی ﴿أَكْرَمَنِ﴾، ﴿وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي﴾؛ يعنی ﴿أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، نه آن درست است، نه اين درست است. 🔹 آنها که مبتلا به ثروت هستند، ما آنها را آزموديم، آنها که مبتلا به فقر هستند، ما آنها را آزموديم. هر دو ابتلاء است. 🔹 افرادي که سالم هستند در خانه‌ها زندگي مي‌کنند، مبتلا به سلامت هستند. آنها که در بستر بيماري بيمارستان هستند، مبتلا به مرض هستند. نه آن تکريم است، نه اين اهانت. 🔹 نه سرمايه‌دار مکرّم است، نه تهيدست تحقير شده. هر دو ابتلاء است. بعضي‌ها مبتلا به ثروت هستند، بعضي‌ها مبتلا به فقر هستند: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ٭ وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، هر دو ابتلاء است. اينجا هم فرمود ابتلاء است. 🔹 حالا آن سالي که خشکسالي است، ابتلاء است. سالي که ترسالي است، ابتلاء است. 🔹 إکرام در قيامت روشن مي‌شود: «إنَّ الْغِنَي وَ الْفَقْرِ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَي اللهِ»،هر چيزي که در دنيا ذات أقدس الهي مقرّر کرد، يک آزمون است: ﴿لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ﴾ 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
وَ تَعْلَمُ ما فی نَفْسی وَ تَخْبُرُ حاجَتی وَ تَعْرِفُ ضَمیری... خدایا خودت حال من رو بهتر از خودم می دونی، هر چی از خودم بگم بیشتر از اون خبر داری و هر چی از تو بخوام بیش از اون داری... ارباب حاجتیم و زبانِ سؤال نیست در حضرت کریم تمنّا چه حاجت است حافظ @rahighemakhtoom
اِلهی اِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ... هیچ وقت، هیچ وقت خودتو شایسته دریافت لطف خدا ندون! اهل بیت با اون مقام عصمت همیشه خودشونو بدهکار درگاه الهی میدونستن، خدایا من پر از خطام اما رحمت تو بر همه چیز گسترده شده و امید دارم مرا هم فرا بگیرد!... @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت هشتم: :تفسیر آیه 2 سوره قدر 🍁🍁🍁 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟! 📌 واژه نگاشت «مَآ أَدْرَاکَ؟»: تو چه می‌دانی؟ این تعبیر نشان می‌دهد که زمان و عظمت دقیق این شب را حتّی پیغمبر (ص) هم نمی‌دانسته است، چه رسد به دیگران! 📋✏ انس مالک گوید: سبب نزول این سوره چنین بوده که مدت عمر امت رسول خدا صلی الله علیه و آله را به او عرضه کردند و نسبت به طول عمر امت هاى سلف کمتر بود. این مقدار عمر در نظر پیامبر کم آمد. خداوند با نزول این سوره به پیامبر خویش فرمود: اگر طول عمر این امت اندک است بر طاعت یک شب آنان ثواب بسیار زیاد دهم تا یک شب قدر آن بهتر از عبادت هزار ماه باشد.📚 (تفسیر روض الجنان یا روح الجنان) 🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب قرآنی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت نهم :تفسیر آیه 2 سوره قدر 📌 نکته ها و پیام ها ۱ - ابزار شناخت ویژگى هاى شب قدر، در اختیار همگان نیست. (و ما أدریک ما لیلة القدر) 🔹 مخاطب در «ما أدراک»، هر شخصى است که آیه شریفه را بخواند و یا بشنود. ۲ - عظمت شب قدر، فراتر از حد بیان است. (و ما أدریک ما لیلة القدر) ۳ - پیامبر(ص)، در شناخت شب قدر و ویژگى هاى آن، نیازمند تعلیم الهى است. (و ما أدریک ما لیلة القدر) 🔹 خطاب در آیه شریفه، گرچه مخصوص پیامبر(ص) نیست; ولى بر آن حضرت نیز تعمیم مى یابد. 🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب قرآنی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت دهم :نکته هایی در تفسیر آیه 2 سوره قدر 📌 واژه شناسی "قدر" در آیات قرآن ✅ كلمه «قدر» در قرآن، در چند معنا به كار رفته است: الف) مقام و منزلت. چنانكه مى‌فرمايد: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ» «انعام، 91. »* آن گونه كه بايد، مقام و منزلت الهى را نشناختند. ب) تقدير و سرنوشت. چنانكه مى‌فرمايد: «جِئْتَ عَلى‌ قَدَرٍ يا مُوسى‌» «طه، 40.» اى موسى تو بنا بر تقدير (الهى به اين مكان مقدّس) آمده‌اى. ج) تنگى و سختى. چنانكه مى‌فرمايد: وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ‌ ... «1» كسى كه رزق و روزى بر او تنگ و سخت شود ... 🔹 دو معناى اول در مورد «لَيْلَةِ الْقَدْرِ» مناسب است، زيرا شب قدر، هم شب با منزلتى است و هم شب تقدير و سرنوشت است. ✳ هستى، حساب و كتاب و قدر و اندازه دارد. 🔹 «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» هيچ چيز نيست مگر آنكه خزانه آن نزد ماست و جز به مقدار تعيين شده فرونمى‌فرستيم. حتّى مقدار نزول باران از آسمان حساب شده است .🔹 «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ» نه تنها باران، بلكه هر چيز نزد او اندازه دارد. 🔹 «وَ كُلُّ شَيْ‌ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» چنانكه خورشيد و ماه، از نظر حجم و وزن و حركت و مدار آن حساب و كتاب دقيق دارد. 🔹 و «الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ» 🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب قرآنی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 امام سجاد(ع) و دستیابی به حكمت عبادات 🔹 سخنان امام سجاد (سلام الله‌عليه) كه بر منبر شام ايراد فرمود، نشان مي دهد كه حضرات معصومين (عليهمالسلام) به حكمت عبادات رسيده اند. 🔹 در بخشهايي از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مكّة ومني، أنا بن زمزم وصفا» من فرزند مكه و منا هستم؛ يعني آن عبادتي كه بايد در مكه و منا انجام بگيرد من به آن رسيده ام و آن عبادت مرا به اينجا رساند، نه اينكه من فرزند سرزمين مكه و منا هستم. 🔹 آنان كه در منا زندگي مي كنند و اهل آن سرزمين اند فرزند منا نيستند؛ آنكه قرباني مي دهد تا دين زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. 🔹 با اينكه در اين مسافرت حسين بن علي(سلام الله‌عليه) از مكّه برگشت و ديگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در مني قرباني نكرد، قبل از روز دهم ذي الحجه حضرت از مكّه به طرف كوفه حركت كردند، امام سجاد (عليه السلام) هم به منا نرفت و قرباني نكرد، با اين وجود فرمود: من فرزند مكه و منا هستم. 🔹 آن كسي كه حاضر است بهترين شهدا را نثار و ايثار كند تا دين خدا محفوظ بماند، او به حقيقتِ قرباني رسيده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد. 🔹 خداوند كريم در بيان حكمت قرباني، مي فرمايد: اين قرباني كردنْ ظاهري دارد و باطني. ظاهر قرباني به خدا نمي رسد؛ امّا باطن آن به خدا مي رسد. ﴿لن ينال الله لحومها ولا دماؤها ولكن يناله التقوي) يعني گوشت و خون قرباني به خدا نمي رسد ولي آن تقوايي كه در قرباني و كشتن گوسفند و شتر، كه روح و درون و حكمت اين عبادت است، به خدا مي رسد. 🔹 در جاهليت وقتي قرباني مي كردند، مقداري از گوشت قرباني را به ديوار كعبه مي آويختند و مقداري از خون آن را به ديوار مي ماليدند تا قبول بشود! 🔹 اما اسلام روي اين كار خطّ بطلان كشيد. پس انسان متّقي كه در حقيقت به باطن عبادت رسيده و مي كوشد كه به حكمت نهايي عبادت برسد به خدا ميرسد. 📚 (حكمت عبادات ، ص 35-آیت الله جوادی آملی)📚
فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسیلَتی... فقط مسیحیت اقرار نداره، مام داریم، اما اعتراف به گناه در مقابل خدا، و همین اقرار به گناه از عبادات آمیخته به ریا بهتره... اگر عمل من در درگاه تو به جایی نرسد با اقرار به گناهانم به تو نزدیک می شوم! @rahighemakhtoom
اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی... کسی که اهل گناه و خطاست پیش از همه به خودش ظلم میکند و اگر در این ظلم بر نفس، نسیم غفران الهی بر چهره گنه کار نوزد، به تعبیر امام علیه السلام ، «وای بر او» یا رب قبول کن به بزرگی و فضل خویش کان را که رد کنی نبود هیچ مُلْتجا @rahighemakhtoom