eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
40.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترجمه تصویری ، قسمت دوم👉 🌺رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید: هر کس سوره حجر را بخواند به عدد مهاجران و انصار و آنهایی که حضرت محمد(ص) را مورد مسخره قرار می دادند خداوند به او ده حسنه و پاداش عنایت می کند . 👈مى توان محتواى اين سوره را در هفت بخش خلاصه كرد: 🔹آيات مربوط به مبدء عالم هستى و ايمان به او از طريق مطالعه در اسرار آفرينش 🔹آيات مربوط به معاد و كيفر بدكاران 🔹اهميت قرآن و عظمت اين كتاب آسمانى 🔹داستان آفرينش آدم و سركشى ابليس و سرانجام كار او، و به عنوان يك هشدار وبيدار باش براى همه انسانها 🔹اشاره به سرگذشت اقوامى همچون قوم لوط و صالح و شعيب ، براى تكميل اين هشدار 🔹انذار و بشارت و اندرزهاى مؤ ثر و تهديدهاى كوبنده و تشويق هاى جالب 🔹دعوت از پيامبر به مقاومت و دلدارى او در برابر توطئه هاى شديد مخالفان كه مخصوصا در محيط مكه بسيار زياد و خطرناك بود 🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
حجت الهی.mp3
1.36M
📌 حجت الهی 🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
25.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
و مرد دوغ فروش 🔹 تقدیم به همه اونهایی که یهو دلشون هوای امام زمان رو کرده التماس دعا کانال قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
نشست توی تاکسی دید راننده نوار قرآن گذاشته... گفت : آقا کسی مرده راننده با لبخندگفت بله دل من و شما .... قرآن مال مرده ها نیست با قرآن انس بیشتری بگیریم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت4:نگاهی گذرا به محتوای کلی آیات 1تا8 سوره والشمس وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها «1» وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «2» وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «3» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها «4» وَ السَّماءِ وَ ما بَناها «5» وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها «6» وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها «7» فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها «8» «1» به خورشيد سوگند و گسترش نور آن. «2» به ماه سوگند، آنگاه كه از پى خورشيد در آيد. «3» به روز سوگند آنگاه كه زمين را روشن سازد. «4» به شب سوگند، آنگاه كه زمين را بپوشاند. «5» به آسمان سوگند و آنكه آن را بنا كرد. «6» به زمين سوگند و آنكه آن را گسترانيد. «7» به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد. «8» پس پليدى‌ها و پاكى‌هايش را به او الهام كرد. 🌿🌿🌿 🔹 شايد رمز سوگند به خورشيد و ماه و شب و روز و ... آن است كه آنچه را كه براى آن سوگند ياد شده (تزكيه نفس) به مقدار عظمت خورشيد و ماه ارزش دارد. 🔹 ارزش خورشيد و ماه و شب و روز، بر كسى پوشيده نيست. حيات جانداران و پيدايش ابر و بارش باران و رويش گياهان و درختان و تغذيه حيوانات و انسان، همه مرهون تابش خورشيد است. 🔹 در قرآن، گاهى به خورشيد بزرگ سوگند ياد شده و گاهى به انجير و زيتون كوچك و اين شايد به خاطر آن باشد كه براى قدرت خداوند فرقى ميان خورشيد و انجير نيست. همانگونه‌ كه ديدن كاه و كوه براى چشم انسان يكسان است و ديدن كوه براى چشم، زحمتى اضافه بر ديدن كاه ندارد. البتّه بالاترين سوگندها، سوگند به ذات خداوند است، آنهم درباره تسليم بودن مردم در برابر رهبرى آسمانى. «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ» 🔹 پرسوگندترين سوره‌ها، همين سوره شمس است كه طبيعتاً بايد در مورد مهمترين مسائل باشد و آن تزكيه روح از هرگونه پليدى و آلودگى است. شايد اين همه سوگند براى بيان اينكه رستگارى در سايه تهذيب است، به خاطر آن باشد كه خداوند به انسان بفهماند كه من تمام مقدّمات را براى تو آماده كردم، با نور آفتاب و ماه صحنه زندگى را روشن و با گردش شب و روز، زمينه تلاش و استراحت شما را فراهم كردم. زمين را براى شما گستردم و آسمان را برافراشتم و درك خوبى‌ها و بدى‌ها را به روح شما الهام كردم تا به اختيار خود، راه تزكيه نفس را بپيماييد. ابر و باد و مه و خرشيد و فلك در كارند تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى‌ همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى‌ «فجورها» از فجر به معناى شكافتن است. 🔹 برافراشتگى آسمانها و گستردگى زمين، با اراده مستقيم الهى يا از طريق نيروها و عوامل طبيعى است و لذا قرآن مى‌فرمايد: «وَ السَّماءِ وَ ما بَناها» و نفرمود: «من بناها» زيرا كلمه «ما» شامل غير خداوند نيز مى‌شود. يعنى آنچه آسمان را بنا كرد از نيروها و جاذبه‌ها و دافعه‌هاى طبيعى است كه خداوند حاكم كرده و اگر مراد از كلمه «ما» در «وَ ما بَناها» خداوند باشد، به خاطر آن است كه در لفظ «ما» نوعى ابهام برخاسته از عظمت نهفته و به همين دليل به جاى كلمه «من» كلمه «ما» گفته شده است. (واللّه العالم) 🔹 جهان هستى، گويا در ابتدا يك مجموعه متراكم بوده، سپس بخشى برافراشته و آسمان شده و بخشى گسترده و زمين شده است. «بَناها- طَحاها» مؤيد اين سخن آيه‌اى است كه مى‌فرمايد: آسمان و زمين رتق بود و فتق كرديم، يعنى بسته بود و بازش كرديم. «رَتْقاً فَفَتَقْناهُما» 🔹 بعضى كلمه‌ «طَحاها» را اشاره به حركت زمين دانسته‌اند، چون يكى از معانى «طحو» راندن و حركت دادن است. 🔹 اسلام، فكر انسان مادى را از شكم و شهوت و شمشير و شراب، به تأمّل در عمق آسمان‌ها و زمين و گردش كرات و پيدايش ايام وا داشته است. 🔹 در تفاوت ميان وحى و الهام، گفته‌اند كه الهام، دركى است كه انسان سرچشمه آن را نمى‌شناسد، در حالى كه گيرنده وحى، سرچشمه وحى را مى‌شناسد. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (76) 🔅🔅🔅 📌 عقل و عشق 4⃣ چهارم. همان گونه كه در بهره وري از ميراثِ مادّي، پيوند نَسَبي لازم است تا وارث از مال مورَّث بهره مند گردد، در برخورداري از ميراثِ معنوي، پيوندِ حَسَبي معتبر است تا وارث از مفاخر فرهنگي، سياسي، اجتماعي و مانند آن كه در حوزه‌ي اسلامي ارزيابي مي گردد، استفاده نمايد. جهاد و هجرت، دو عامل مهم از توريث مفاخر فرهنگي اسلام محسوب مي شوند؛«أغزُوا تُوَرِّثوا أَبْنائكم مجداً»[ كافي، ج 5، ص 8.]و «... هاجروا تُوْرِثوا أَبنائكم مَجْداً...».[ نهج الفصاحة، ج 2، ص 1045.]به منظور بهره مندي از مَجْد شهادت كه ثمره‌ي شجره‌ي جهاد و هجرت است، بايد كوشيدْ يا مورّث شد يا وارث؛ وگرنه بيرون از حوزه‌ي فرهنگ دِفاع از حريم دين و ميهن اسلامي، اثري از آن مَجْد سامي نخواهد بود. يا مُظَفّر يا مُظفّر جوي باش يا نظروَر يا نظر وَر جوي باش [مثنوي معنوي، دفتر ششم، بيت 4076.] 🔹 ممكن است در هماورد بين عقل و عشق، كسي نتواند چونان شهداي انقلاب اسلامي، مخصوصاً شهيدان حوزه و دانشگاه، نظير شهيد سعيد، سيد مرتضي آويني كه بين سيادت و سعادت و بين قلم و شمشير و بين بزم و رَزم، جمعِ سالم نمود و نه جمع مكسّر پيروز گردد و خِرد را گوهر نشكن بپندارد؛ ليكن اگر به نواي عشقْ انصات، و آواي او را استماع كند، مي شنود: عقل گويد گوهرم، گوهر شكستن شرط نيست عشق گويد سنگ ما بِستان و بر گوهر بزن سنگ ما گوهر شكست و حيف هم بر سنگ ماست حيف هم بر روح باشد گر شدش قربان بدن [ديوان شمس، ص 732.] 🔹 اميد است محصول اين همايش، تبيينِ معقولْ و مقبولْ از انقلاب اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني (رحمه الله) و تحليل منطقي از آن و حمايت منصفانه از دستاوردهاي آن و هدايت نسل جوان به صدر و ساقه‌ي آن باشد. پروردگارا! نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، دولت و ملت و مملكت و جوانان را در ظلّ عنايت ولي عصر (عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) حفظ فرما. ارواح مؤمنان، امام راحل (رحمه الله)، شهداي انقلاب، به ويژه شهيد سعيد سيد مرتضي آويني (رحمه الله) را با اوليايت محشور فرما. اعضاي محترم ستاد همايش بررسي آرا و انديشه هاي شهيد آويني (رحمه الله) را توفيق كامل عطا فرما. والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 ماه محرم ▪️ ماه محرم فرا رسيد. اين جريان سالار شهيدان (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَيْه‏) نه اختصاصي به زمان معين دارد و نه محصور در زمين خاص است؛ زيرا جريان کربلا، جريان مبارزه حق و باطل و ظلم و عدل است و اين جريان «الي يوم القيامة» دوام دارد. ▪️ وجود مبارک حسين بن علي (عَلَيْهِ أَفْضَلُ‏ صَلَوَاتِ الْمُصَلِّين‏) در برابر پيشنهاد بيعت که از طرف شام به مدينه مخابره شد و گزارش داده شد، اين چنين اعلام موضع کرد که «إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ ... وَ مِثْلِي لَا يُبَايِعُ بِمِثْلِهِ»؛[1] مثل يزيد. دودمان خود را، خاندان وحي و امامت و رسالت را معرفي کرد، دودمان ننگين اموي را تشريح کرد، بعد فرمود: «مِثْلِي لَا يُبَايِعُ لِمِثْلِهِ»؛ کسي که مثل من فکر مي ‌کند با کسي که مثل يزيد مي ‌انديشد، بيعت نمي‌کند؛ يعني جريان شخص مطرح نيست، قضيه شخصيه نيست، قضيه خارجيه نيست، قضيه حقيقيه است. جريان سيّدالشُهداء، جريان مبارزه حق عليه باطل و عدل عليه ظلم بود. ▪️ عصاره حکومت اموي بر اساس جاهليت بود. در جاهليت دو عنصر سهم تعيين‌ کننده داشت: يکي اينکه در بخش انديشه با گمان زندگي مي ‌کردند؛ ديگر اينکه در بخش انگيزه با هوس به سر مي‌ بردند؛ اما دودمان نبوت و رسالت در بخش انديشه فرمود علم و برهان، و در بخش انگيزه حق و «مَا عُبِدَ بِهِ‏ الرَّحْمَنُ‏»[2] و عقل. آنچه جامعه را نگه مي ‌دارد؛ حق است و عدل است و خير است و حَسَن و آنچه جامعه را ويران مي کند؛ باطل است و ظلم است و شرّ است و قبيح. [1]. اللهوف علی قتلی الطفوف(ترجمه فهری)، ص23. [2]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج1، ص11. 📚 پيام پیرامون ماه محرم تاریخ: 1397/06/16 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سخنی در باره محرم 🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳️همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
👤السلام علیک یااباعبدالله و علی الارواح اللتی حلت ببفنائک ،،قال الصادق علیه السلام: 🍃نَفَسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ وَ کِتمانُ سِرّنا جِهادُ فی سَبیلِ اللهِ.ثم قال ابو عبد الله علیه السلام: یجب ان یکتب هذا الحدیث بالذهب. 🔅امام صادق علیه السلام فرمود: 🍃نفس کشیدن کسى که بخاطر مظلومیت ما محزون باشد ، ذکر و تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام صادق علیه السلام افزود: این حدیث را باید با طلا نوشت!محرم ماه خون ماه شهادت برشما محب اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد،ارادتمندشما 📚(شیخ مفید، الأمالی، ۱۴۱۳ق، ص۳۳۸) @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (76) 🔅🔅🔅 ▫ شوق لقاء الله در پرتو ولایتمداری پرواز مرغ باغ ملكوت شهادت، با استعانت از انديشه ناب و استمداد از انگيزه خالص است. سالك كوي شهادت، ره توشه‏اي به نام معرفت خدا و زاد راهي به عنوان نصرت دين او دارد. راهيِ ميدان ايثار، سرمايه‏اي به نام هجرت از تكاثر به سوي كوثر، و دلمايه‏اي به عنوان شوق لقاء الله دارد. همه اين نعمت‏ها را در پرتو وحي آهنگين خدا و در ظلّ ولايت‏مداري اهل بيت عصمت (عليهم‏السلام) به دست مي‏آورد. 🔹 آن جا كه خداوند فرمود: (إذا قُرء القرءان فاستمعوا له و أنصتوا)[ سوره‏ي اعراف، آيه‏ي 204]، شاهدان صادق، كاملاً منتظر دريافت پيام الاهي شدند. آن جا كه خداي سبحان فرمود: (إنّ الله اشتري من المؤمنين أنفسهم و أموالهم بأنّ لهم الجنّة يقاتلون في سبيل الله فيَقتُلون و يُقتَلون)[ سوره‏ي توبه، آيه‏ي 111.]، در عرضه مستقيم كالاي جان و مال حضور يافتند. 🔹 آن جا كه خداوند فرمود: (و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة)[ سوره‏ي انفال، آيه‏ي 60.]، در نهايت اخلاص و قوّت قَلب و بدن، آمادگي خود را اعلام داشتند. 🔹 آن جا كه خداوند فرمود: (وقاتلوهم حتي لا تكون فتنةٌ ويكون الدّين كلّه لله)[ سوره‏ي انفال، آيه‏ي 39.]، نبرد با هرگونه استعباد، استعمار، استثمار، استحمار، استبداد و... را پذيرفتند. 🔹 آن جا كه خداي تعالي فرمود: (يريد الله أن يحقّ الحقّ بكلماته و يقطع دابر الكافرين ليحقّ الحقّ و يُبطَل الباطلَ و لو كرِه المجْرمون)[ سوره‏ي انفال، آيات 7 ـ 8.]، هدفي جز اِحياي حق و غرضي غير از اِبطال باطل نداشته ‏اند. 🔹 آن جا كه خداي بزرگ فرمود: (فقاتلوا أئمّة الكفر إنّهم لا أيمان لهم لعلّهم ينتهون)[ سوره‏ي توبه، آيه‏ي 12]، فهميدند دشمن‏هاي اصلي جامعه بشري خون‏خواران استكباري هستند كه از اَيْمان، سوگندها، قطعنامه‏ها، ميثاق‏هاي بين الملل و هرگونه پيمان‏پذيري استنكاف مي‏كنند. ممكن است كسي بي‏ايمان باشد، ولي مزاحم نباشد؛ امّا بي‏اَيمان، گرگِ خون آشامي است كه همگان از او منزجرند. 🔹 آن جا كه خداوند فرمود: (إنفروا خفافاً و ثقالاً و جاهدوا بأموالكم و أنفسكم في سبيل الله ذلكُم خيرٌ لكم إن كنتم تعلَمون)[ سوره‏ي توبه، آيه‏ي 41.]، نقد جان بر كف و نقد مال در كَيْف كوشيدند و آنان‏كه از هزينه اعزام محروم ماندند، مصداق بارز: (تولّوا و أعينهم تفيض من الدمع حزناً ألاّ يجدوا ما ينفقون)[ سوره‏ي توبه، آيه‏ي 92.] شدند و اشك اندوه ريختند كه چرا از همرزمان خود جدا شدند. 🔹 آن جا كه خداوند فرمود: (يا أيّها النبيّ جاهد الكفّار و المنافقين و اغلظ عليهم و مأويهم جهنّم وبئس المصير)[ سوره‏ي توبه، آيه‏ي 73.]، در دو جبهه كفر و نفاق مبارزه كردند و دشمن داخلي را چونان بيگانه خارجي شناختند و از او تبرّي جستند. 🔹 آن جا كه خداي سبحان فرمود: (أطيعوا الله و أطيعوا الرّسول و أُولي الأمر منكم)[ سوره‏ي نساء، آيه‏ي 59]. دستور عصر غيبت بقيّة الله (ارواح من سواه فداه) را فراگرفتند و از نائبان راستين اولي الامر واقعي، رهنمود خواستند و آن‏را امتثال كردند و بالاخره، هر چه از قرآن كريم آموختند، اندوخته خود ساختند و به ديگر رويكردها آويخته نشدند. ادامه دارد.... @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 مثل های رایج قرآنی در محاورات و گفتگوهای فارسی-4- ▪ تمثل به کلمات سائره و ضرب المثل های قرآنی هم، در میان مردم، بسته به درجه سواد، فرهنگ، ادبیت و عربیت آنها، نیز در میان عامه مردم که بیشتر فحوا و کاربرد مثل یا کلمه سائر را می دانند، تا معنای تفصیلی و تحقیقی آن را رواج تمام دارد. 1- الخبیثات للخبیثین ( نور، 26) یعنی « زن های پلید برای [یا در خور] مردهای پلیداند» و سپس توسع معنی پیدا کرده است و شامل چیزهای بد برای آدم های بد هم می شود. 2- وَالطَّیبَاتُ لِلطَّیبِینَ ( نور، 26) در دنباله عبارت پیشین و در همان ایه به کار رفته است، یعنی: « زن های پاک برای [درخور] مردان پاک اند». این هم گسترش معنایی یافته، به معنای: « چیزهای خوب شایسته یا سزاوار آدم های خوب است». 3- فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ ( مؤمنون، 14). یعنی: « بزرگا خداوندا که بهترین آفرینندگان است.» کاربرد این عبارت سائر قرآنی، به هنگام مشاهده خوشرویان، اعجوبه ها، و نیز توسعاً خط و حیرت از اثار شگفتی آفرینی صنع الهی است. 4- هَلْ مِنْ مَزِید، ( سوره ق، آیه 30) کاربرد اصلی قرآنی آن این است که در روز قیامت و پس از حساب و کتاب که دوزخیان را فوج فوج به جهنم می اندازند یا گروه گروه به سوی آن می رانند [ به زبان حال] از جهنم پرسیده می شود ایا پر شدی/ سیر شدی؟ و او می گوید: هل من مزید؟ ( ایا باز هم هست). کاربرد امروزینش در تداول ادبی و محاوره فارسی، موارد زیاده طلبی منفی است: « فلانی یک میلیارد تومان پول آفتاب ندیده دارد، باز هم هل من مزید می طلبد/ می زند.» 5- إِنَّمَا یخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ( فاطر، 28)، ( از میان بندگان خداوند فقط دانشوران از او خوف و خشیت دارند.» 6- مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یحْمِلُ أَسْفَارًا ( جمعه، 5) ( داستان کسانی که [عمل به] تورات بر آنها تکلیف شد، سپس آن را [ چنانکه باید و شاید] رعایت نکردند، همانند چارپایی بر او کتابی چند است). 7- وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْأَلْبَابِ ( بقره، 179)، ( و شما را ای خردمندان در قصاص [رمز بقای] حیات است). 8- ذَلِکَ فَضلُ اللهِ یَؤتِیهِ مَن یَشَاء ( توضیحش گذشت). 9- وَلَا تُلْقُوا بِأَیدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ ( بقره، 195)، ( و خودتان را به دستان خویش، به کام هلاکت نیندازید) 10- وَلَا یحِیقُ الْمَکْرُ السَّیئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ ( فاطر، 43)، ( و بدسگالی جز به صاحب آن باز نمی گردد). 11- لَا یکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ( بقره، 286) ( خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانش تکلیف نمی کند). 12- قُلْ کُلٌّ یعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ ( اسرائ، 84) ( بگو هر کس فراخور [سرشت] خویش عمل می کند). 13- هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ( الرحمن، 60) ( آیا جزای نیکوکاری جز نیکوکاری است). 14- کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیهِمْ فَرِحُونَ ( روم، 32)، ( هر گروهی به آنچه [از اندیشه و عمل که] دارند دلخوشند). 15- وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیوتِ لَبَیتُ الْعَنْکَبُوتِ ( عنکبوت، 41)، ( آری سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است). چون به فارسی و عربی در زمینه امثال قرآن کتاب ها بسیار است، به همین میزان اکتفا می کنیم.(1) منبع مقاله : خرمشاهی، بهاء الدین؛ ( 1390)،قرآن در زندگی و فرهنگ عامه، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، چاپ اول 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 رساله عهد ▪ بزرگانی مثل مرحوم بوعلی یك رساله عهد نوشتند ـ كمتر كسی است که رساله عهد بنویسد ـ اصلاً رساله عهد را برای همین گذاشتند كه ما با خدایمان عهد كنیم. آن ‌قدر فیض ذات اقدس الهی ریزش دارد كه به ما اجازه داد كه یك طرف عهد باشیم و او طرف دیگر! ما کتاب ‌های نذر و وقف فراوان داریم، اما عهد كم است. عهد یعنی یك رساله که بخشی از اقسام فقهی مانند نذر و عهد و یمین است؛ این بزرگان رساله عهد می ‌نوشتند که طرف عهدشان خداست؛ من با خدا عهد كردم، تعهّد كردم، «عاهدتُ الله» كه قصّه نخوانم، علمی شوم یا استاد شوم یا مؤلف شوم یا مدرّس شوم كه شاگرد بپرورانم. من این‌جا نیامدم قصه بخوانم، فلان سریال را ببینم یا فلان داستان را گوش دهم، من آمدم محقّق و عالِم شوم و عالم‌ پرور باشم. این رساله عهد را مرحوم بوعلی نوشتند كه من عهد كردم قصّه نخوانم. كسی كه عهد كرده قصه نخواند، وقتی كه ماه باجلال و شكوه محرّم رسید، او با قصه مجلس را كه اداره نمی‌ كند، او راز نهضت حسینی را، رمز نهضت حسینی را كه حق ‌مدار و حق‌ محور بود بیان می ‌کند. فرمود: «أَ لَا تَرَوْنَ‏ أَنَ‏ الْحَقَ‏ لَا یعْمَلُ‏ بِهِ‏ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یتَنَاهَی عَنْهُ»،[1] مسئله امر به معروف، نهی از منكر، حق‌ مداری، حق‌ محوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از كذب، گرایش به صدق، جامعه دروغ نگوید، دروغ نبافد، دروغ اِسناد ندهد؛ مشكل جامعه الآن دروغگویی است، این دروغگویی را برداریم كه اطمینان در جامعه پیدا شود؛ این موارد همه عصاره بحث‌ های ایام محرّم خواهد بود. ▪ معنای این عهد این است كه من با خدا تعهّد كردم حرف ‌های غیر علمی نزنم، داستان بی ‌مغز نگویم، وقت مردم را تلف نكنم؛ این كار و تعهّد من خواهد بود، مردم هم وقتی در مجالس حسینیه و مسجد و امثال آن شركت می ‌كنند، برای شنیدن مواعظ الهی و نهضت جهانی سالار شهیدان (سلام الله علیه)، آنها هم «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» باشند؛ یعنی هم خوب گوش دهند و هم ظرف بیاورند كه این مطالب در آن ظرف جا بگیرد. ▪ اگر وجود مبارك امیر مؤمنان (سلام الله علیه) در قرآن به این وصف شد كه ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾،[2] به ذیل این آیه که نگاه كنید، می‌ گویند یكی از مصادیق بارز این آیه وجود مبارك امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است كه حضرت «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» بود، «واعی» بود یعنی «وعاء» و ظرف می ‌آورد،[3] این ظرف را خدای سبحان به ما داد؛ ولی اگر این ظرف را با قصه و داستان پُر كردیم جا برای مطالب دیگر نیست. اینكه می ‌بینید بعضی‌ ها حوصله‌ شان زود سر می‌رود، برای این است كه ظرفیتی ندارند. الآن شما بهترین غذا را به كسی بدهید كه این با پفك شكم خود را سیر كرده است، این شخص دیگر اشتها ندارد، به او گفتند که این ماده غذایی نیست، ولی گوش نداد و شكم خود را با آن پُر كرد، دیگر احتیاجی به غذای سالم ندارد و احساس نیاز نمی ‌كند! به او گفتند قصه سودمند نیست، حرف‌ های باطل سودمند نیست، طنز سودمند نیست، مطالب غیر علمی سودمند نیست! ▪ اگر وجود مبارك حضرت را به عنوان امام پذیرفتیم كه پذیرفتیم! باید در محافل علمی مصداق ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾ باشیم. فرمود وقتی معارف الهی تنزّل كرد، گوشِ شنوایی كه «وعاء» باشد و ظرفیت داشته باشد این معارف را می ‌پذیرد. هم ما و هم گویندگان ما باید در محافل حسینی حرف‌ های با مغز، برهانی، استدلالی، قرآنی، روایی به مردم تحویل دهند و هم مستمعان ما «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» باشند تا ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾. [1]. تحف العقول، ص245. [2]. سوره حاقة، آیه12. [3]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص423؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ‏ ﴿وَ تَعِیها أُذُنٌ‏ واعِیةٌ﴾قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلّم) هِی أُذُنُكَ یا عَلِی». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom