#بررسیهای_قرانی
#شیوه_های_تبیین_معارف_در_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌شیوههای تبیین معارف در قرآن-2-
🔹 قرآن كریم افزون بر آن كه برای نوع معارف خود برهان اقامه میكند برای عمومی كردن فهم آنها مَثَل نیز میزند: « وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرُونَ »[4]؛ چنانكه توحید را گاهی در چهرهی «برهان تمانع» عرضه میكند؛ برهانی كه حكیمان و متكلمان، آن را به عنوان پیام وزین و سنگین تلقی میكنند و در فهم كیفیت اثبات لازم و ملزوم بودن مقدم (جزء اول در قضیهی شرطیه) و تالی (جزء دوم در قضیهی شرطیّه) و بطلان تالی آن قیاس اختلاف دارند و گاهی در لباس مَثَلی ساده كه هر امّی درس ناخواندهای توان فهم آن را دارد.
🔹 توضیح آن كه، برهان تمانع در قرآن كریم در قالب قیاسی استثنایی بیان شده است كه قضیهی شرطیه و مجموع مقدم و تالی آن در سورهی انبیاء آمده است: « لَوْ كانَ فِیهِما آلِهَهٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا... »[5] و قضیّهی حملیه و بطلان تالی آن در سورهی ملك: «ما تَرى فِی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ* ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ إِلَیْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِیرٌ»[6]. حاصل برهان قرآنی تمانع چنین است كه تعدد خدایان مایه فساد نظام آسمانها و زمین است؛ لیكن در سلسلهی به هم پیوستهی آفریدههای خدای سبحان هیچ گونه تفاوت و گسیختگی نیست؛ در نظام آفرینش هر موجودی در مكان یا شرافت خاص خود قرار دارد و هیچ حلقهای از این سلسلهی سرگردان نیست تا بر اثر فوت آن، پیوستگی سلسله نیز فوت شود و از این رو هر چه بیننده در پی یافتن فطور و شكافی در نظام محكم آفرینش پیش رود خسته و درمانده بر میگردد.
▪ محتوای همین برهان در قالب مَثَلی ساده، این گونه بیان شده است: آیا خدمتگزاری كه چند مولای درگیر و مخالف با هم داشته باشد با خدمتگزاری كه یك مولای خوش خُلْق و سالم دارد یكسان است؟: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلاً فِیهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ وَ رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیانِ مَثَلاً»[7]؛ یعنی، خدمات خدمتگزار دوم كاملاً منسجم و هماهنگ، لیكن خدمات خدمتگزار اول گسیخته و ناهماهنگ است.
📝 پی نوشت ها:
[4] . سوره زمر، آیه 27؛ ما برای مردم در این قرآن از هرنوع مثلی زدیم، شاید متذكر شوند.
[5] . سوره انبیاء، آیه 22؛ اگر در آسمان و زمین، جز الله خدایان دیگری بود، فاسد میشدند (و نظام جهان به هم میخورد).
[6] . سوره
ملك، آیات 3ـ4؛ در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضاد و عیبی نمیبینی، بار دیگر نگاه كن، آیا هیچ شكاف و خللی مشاهده میكنی؟! بار دیگر (به عالم هستی) نگاه كن، سرانجام چشمانت (در جستجوی خلل و نقصان ناكام مانده) به سوی تو باز میگردد در حالی كه خسته و ناتوان است.
[7] . سوره زمر، آیه 29؛ خداوند مثالی زده است: مردی را كه مملوك شریكانی است كه درباره او پیوسته با هم به مشاجره مشغولند، و مردی كه تنها تسلیم یك نفر است؛ آیا این دو یكسانند؟!
🍀🍀🍀
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(117)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_بسيج_اساتيد
🔅🔅🔅
📌 دانشگاه اسلامی
✅ اصل دوم. عناصر محوري فضاي علمي كشور را متون درسي از يك سو، معلمان و متعلمان از سوي ديگر تشكيل مي دهند. وقتي دانشگاه اسلامي مي شود كه علوم تدويني آن مخالف رهنمود وحي و عقل برهاني نباشد و معلمان و متعلمان در بخش عقائد، اخلاق و اعمال، نه به ذَنْبِ شخصي آلوده و نه به گناه اجتماعي مبتلا باشند.
▪ در اين حال، قلمرو كتاب هاي درسي از نفوذ شبهات واهي و بدآموزي هاي مستور يا مشهور مصون بوده، رفتار و گفتار و نوشتار و بالاخره كردار مسئولانِ پذيرش دانشجويان و پرورش آنان، از عصيان يا نسيان عمدي كه در حدّ خود تخلّف رسمي محسوب مي گردد، محفوظ اند و سيرت و سنّت متعلمان علم و اخلاق گرايي بوده و از شيوه مشئوم مدرك پرستي نجات يافته و دانش را براي تقرّب به ساحتِ قدسِ دانش آفرين فرامي گيرند،
▪ حضرت امام صادق(عليهالسلام) فرمود: «وَجدتُ عِلمَ الناسِ كلَّهُ في اربع؛ اوّلها اَن تَعرفَ ربّك، و الثاني اَن تَعرفَ ما صَنَعَ بك و الثالث ان تَعْرفَ ما أراد بك و الرابع اَن تعرفَ ما يُخرجكَ عن دينك».[ الكافي، ج 1،ص 50.]دانش صائب و سودمند جامعه انساني را در چهار رشته يافتم؛
🔸 اول معرفت پروردگارو شناخت توحيد آن،
🔸 دوم شناخت كيفيت پروراندن و نحوه تدبير و اراده او،
🔸 سوم معرفت دين، شريعت و دستورهاي مذهبي كه خداوند آنها را از مردم خواست،
🔸 و چهارم شناخت چيزي كه باعث ارتداد و خروج از دين مي گردد. معارف اصول و فروع دين در اين حديث نوراني بازگو شد و چنين علمي نافع خواهد بود و براي اسلامي شدن مراكز فرهنگي، به ويژه آموزش عالي راهكار مناسبي است، زيرا هم جنبه علمي آن ملحوظ شده است و هم صبغه عملي و اخلاقي آن مورد عنايت قرار گرفت.
▪ اگر قلم به دست بي عقل و علم افتد، حكم ناصواب صادر و اجرا مي شود:
چون قلم در دست غدّاري فتاد
لا جرم منصور بر داري فتاد
چون سفيهان را اين كار و كيا
لازم آمد يقتلون الانبياء
[مثنوي معنوي، دفتر دوم، ابيات 1398 ـ 1399.]
▪ و اگر حكم در اختيار گمراه واقع شود، وبال به حساب كمال مي آيد و چاه جاه تلقي مي شود و سقوط صعود محسوب مي گردد:
حكم چون در دست گمراهي فتاد
جاه پنداريد و در چاهي فتاد
طفل راه فقر چون پيري گرفت
پَي روان را غولِ ادباري گرفت
احمقان سرور شده ستند و زِبيم
عاقلان سرها كشيده در گليم
[همان، دفتر چهارم، ابيات 1447 ـ 1452.]
☘☘☘
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_123.mp3
8.95M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه17
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_124.mp3
12.43M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه18
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_125.mp3
8.39M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه19
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#در_محضر_استاد
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌 زیارت اولیای الهی و شهداء
▪ دین، آداب زیارت کردن را به ما آموزش داده است، در فرهنگ دین قبرستان به مثابه یک مدرسه است؛ در زیارت قبور، ائمه به ما فرمودند با مردگان گفتگو کنید و این زیارت نامه را بخوانید « یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ » شما را به حق «لا اِلـهَ اِلاَّ الله» قسم می دهیم به ما بگوید آنجا چه خبر است؟! معلوم می شود غیر از این حوزه ها و مدارس دنیوی، مدرسه دیگری هم هست که می توان معارف عمیق را از آنجا آموخت و این راه بر اساس ظرفیت هر کسی برای همه باز است .
▪ اما زیارت قبور شهداء علاوه بر آنچه انسان از زیارت دیگر قبور می آموزد، یک درس سیاسی نیز به ما می دهد؛ در زیارت نامه های شهداء می خوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»، باران و آفتاب که از مطهرات هستند فقط این توان را دارند که آلودگی هایی همچون خون و بول را پاک کنند اما آلودگی هایی مانند استعمار، داعش و استکبار را فقط و فقط خون شهید می تواند پاک کند، چه اینکه در دفع حمله ارتش شوروی سابق به افغانستان همین اتفاق افتاد و برادران شما با دست خالی و نثار خون خود، افغانستان را از وجود آنها پاک کردند.
▪ اینکه می فرماید «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» به این معنا نیست که این کشور از آلودگی های ظاهری پاک شده است، بلکه آلودگی هایی همچون استعمار و استکبار منظور است و چون قرآن و عترت عِدل هم هستند قرآن در تکمیل این فرمایش ائمه علیهم السلام می فرماید «وَ الْبَلَدُ الطّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بأذنِ ربّهِ»؛ این جمله خبری است که به داعیه انشاء القاء شده است، یعنی بکوشید تا از این زمین پاک، میوه طیب و طاهر به دست بیاورید، والا از هیچ زمینی خود به خود میوه پاک به دست نمی آید، یک کشاورز مسئول می خواهد که بتواند از زمین پاک، میوه پاک به دست بیاورد و میوه پاک همان استقلال، خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانه است.
🌿 در دیدار با گروهی از علمای افغانستان
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
چرا اینقدر شتاب زده.mp3
14.34M
#آوای_زندگی
#اجتماعی
#مذهبی
#قرائت
#ترتیل
#آداب
#تمرکز_ذهن
#حضور_قلب
#نماز
#نگاشت_صوتی 8
#کانال_قرآنی_رحیق
🔅🔅🔅
📌چرا اینقدر شتاب زده
زمان9/57دقیقه
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
🔅🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
📌 مسئولیت هنرمندان
✅#هنر مسؤولیّت آور است.
✅خدا این حنجره را نداد که برای پفک نمکی #تبلیغ کند!
✅حیف نیست که #خط میرخانی صرف #تبلیغ کالا شود؟
✅توقعات سیاسی و اجتماعی قرآن کریم از #هنرمندان
🔅🔅🔅
🔸وانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا
🔸ذات اقدس إله به این شعرا یک قدرتی داد، این ها می توانند انگیزه ایجاد کنند.
🔸در برابر هر نعمتی یک مسؤولیتی است. اگر کسی بیان خوبی دارد، بنان خوبی دارد، خوش قلم است، خوش بیان است، خوش حنجره است، به این کسی که خوش حنجره است خدا این حنجره را نداد که او برای پفک نمکی تبلیغ کند، او باید چیز دیگری بگوید؛ این در واقع حیف است.
🔸حالا خط میرخانی را خدا به شما داد، شما چه می خواهی بنویسی؟ این حیف نیست که حرف های مبتذل انسان بنویسد؟ در فلان بنر برای فلان کالا این خط زیبا را انسان مصرف بکند!
🔸فرمود وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا؛ اگر کسی شاعر شد، هنر شعر دارد، باید انتقام بگیرد از بیگانه ها
🔸این همه قصائد محرّمی که علیه پیغمبر سرودند، خوب شما هم مثل حسّان باش دفاع بکن!
🔸این پیام آیه است. انتصار یعنی انتقام
🔸هنرمند باید انتقام بگیرد، فیلمساز باید انتقام بگیرد؛ از کی انتقام بگیرد؟ از تحریم انتقام بگیرد، از تروریست انتقام بگیرد، از بیگانه باید انتقام بگیرد، از منافق باید انتقام بگیرد.
🔸هنری را که ذات اقدس إله به انسان داد، در برابر این هنر یک مسؤولیتی می خواهد ...
🔸فرمود شما چهار تا شعر بگو آبروی پیغمبر را حفظ بکن! این همه شعر گفتند علیه پیغمبر حرف زدند، شما هم چهار تا شعر بگو!
🔸خدا غریق رحمت کند علامه امینی را ... این اشعاری که ایشان در الغدیر جمع کرده این ها آمده اند برای حمایت از ولایت دیگر؛ قسمت مهم الغدیر را ادبیات فراهم کرده
🔸انتصار یعنی انتصار! سخن از نصرت نیست؛ یک وقت سخن از اینکه شما شعر ابتدائاً بگویید دین را یاری کنید، بله این نصرت دین است؛ اما حالا آمدند علیه دین شعر گفتند، فیلم ساختند، تئاتر راه انداختند، نمایشگاه راه انداختند؛ این هنرمندان وظیفه شان انتصار است.
🔸انتصار یعنی انتقام؛ خوب، این ها هم چهار تا فیلم بسازند؛ بیگانه نسبت به وجود مبارک پیغمبر دهن کجی کرده، این ها هم چهار تا فیلم بسازند در مدح پیغمبر، جلال پیغمبر، جمال پیغمبر.
🔸فرمود شعرا که هنرمندان این کشورند یا کشورهای دیگر ما این نعمتی که به این ها دادیم، از این ها توقع داریم
🔸آن توقعات شخصی که سر جای خودش محفوظ است که یاد خدا باشند، معصیت نکنند، اما توقعات سیاسی و اجتماعی هم داریم از این ها وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا
🔸خوب، این ها که آمدند پیغمبر را هجو کردند، ملت اسلامی را هجو کردند دیگر! آبروی مسلمانان را بردند دیگر!
🔸وقتی حسّان بن ثابت آن شعر را گفت پیغمبر چه فرمود؟ فرمود فرشته وحی تو را تأیید کند! چه دعایی بالا تر این؟!
🔸به پیغمبر عرض کردند شعر بگوییم یا نگوییم؟ فرمود این مثل تیر اثر می کند، چرا نگویید؟!
🔸اگر کسی نویسنده خوبی است، اگر کسی سراینده خوبی است، اگر کسی خواننده خوبی است، خوب، حیف نیست انسان این شعر را درباره چیزهایی مصرف کند که نه خیر دنیا دارد نه خیر آخرت؟!
🔸گاهی ممکن است انسان عمری این هنر را پای چهار تا دختر جوان و چهار تا پسر جوان بریزد بعد با حسرت بمیرد؛ مگر مرگ چیز آسانی است؟
🔸فرمود ما این نعمت را به هر کس ندادیم، به هر کسی هم نمی دهیم؛ شما ببینید صدها نفر می آیند و می روند بخواهند خودشان را با فشار چماله و مچاله کنند یک بیت بگویند نمی آید، امّا یک عده راه می روند شعر می گویند، این نعمت خاصی است.
🔸مگر جمال یوسف را کسی با مشاطه گری می تواند حاصل کند؟ یا این حنجره زیبا که برخی ها دارند مگر کسی می تواند با تقلید به دست بیاورد؟ ... طرزی تار صوت حنجره ها را ذات اقدس إله آفرید که این دلپذیر و گوشنواز است.
🔸فرمود من این نعمت را که دادم شما از دین دفاع کنید دیگر! وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا
🔹برگرفته از درس #تفسیر قرآن آیت الله #جوادی_آملی/سوره شعراء، آیات 215 تا آخر
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
🔅🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 تعهّد فرهنگی
🔹 نفْر و حرکت و کوچ کردن لازم است: ﴿فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ﴾،[1] تا تفقّه کنند. اين تفقّه که کلمه نوراني و جامع سوره مبارکه «توبه» است، در بيان قرآن متحرّک و ناطق، يعني اهل بيت (عَلَيْهِم السَّلام) آمده است. حوزه وقتي زنده است که از محدوده تنگ و مداربسته فقه و اصول بگذرد. وجود مبارک پيغمبر فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،[2] ما گفتيم آيه محکمه فقه و اصول، فريضه عادله فقه و اصول، سنت قائمه فقه و اصول، اين از مشکلات ما هم هست که اگر چهار نقد درباره توحيد بود، درباره امامت بود، درباره عصمت بود، مي مانيم! پس بايد آيه محکمه داشته باشيم، فريضه عادله داشته باشيم، فلسفه و کلام داشته باشيم، اخلاق داشته باشيم، تفسير داشته باشيم، تا بشود آيه محکمه، تا بشود فريضه عادله، تا بشود سنت قائمه.
🔹 مسئوليت اصيل جامعه روحانيت آن انقلاب فرهنگي است، مسئله ﴿يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ يک تعبير است، که ذکر شده، فرمود: «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَي أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ يَتَعَلَّمُوا حَتَّي أَخَذَ عَلَي أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمُوا»،[3]
🔹اگر بر جاهلان تعلُّم واجب است، بر عالمان تعليم واجب است، اين تعهّد فرهنگي است. دو تعهّد هم در همان خطبه شقشقيه وجود مبارک حضرت امير است که عالمان دين فقيهان، «اولوا الالباب»، «اولوا الابصار» و ﴿أُولُوا بَقِيَّةٍ﴾، بايد مواظب باشند که مشکل فقر در جامعه رخت بربندد، يک؛ ستم در جامعه رخت بر بندد، دو؛ «مَا أَخَذَ اللَّهُ مِنْ أَوْلِيَاءِ الْأَمْرِ مِنْ أَنْ لَا يُقَارُّوا عَلَي كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ سَغَبِ مَظْلُوم»؛[4] اگر «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْر» آنکه گفت عالِم ماندني است، گفته چرا ماندني است يا نگفته؟ معرفي کرده عالِم را ماندني را معرفي کرده يا نکرده؟
🔹اگر اين دو حديثي که تعهد علمي گرفته شده که جامعه فقها و علما موظف هستند که جهل زدايي کنند و اگر اين دو عنصر محوري اقتصادي و سياسي که در خطبه شقشقيه آمده، اگر اينها نباشد، چه بقايي؟ چرا «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْر»؟ او که به تعهد خود عمل نکرده است! ﴿إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤولاً﴾،[5] اين تعهّد سپرده، حالا کجا تعهّد سپرده؟ در «الست» تعهّد سپرده يا جاي ديگر «لست ادري»! ولي تعهّد سپرده از علما تعهّد گرفته است: «مَا أَخَذَ اللَّهُ مِنْ أَوْلِيَاءِ الْأَمْرِ مِنْ أَنْ لَا يُقَارُّوا عَلَي كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ سَغَبِ مَظْلُوم»؛ بايد مواظب باشد، فقر را برطرف کند، ربا را برطرف کند، توليد را اضافه کند، توليد را اضافه کند، بيکاري را برطرف کند، اين وظيفه علماي دين است، جلوي ظلم و تحميل را، حرّيت و آزادگي را گرفتن، از همه اينها ممانعت کند، اين تعهّدي است که علما به خدا دادند.
📖پی نوشت:
[1]. سوره توبه، آيه122.
[2]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج1، ص32.
[3]. نهج البلاغة(للصبحي صالح)، حکمت478.
[4]. الأمالی(للطوسی)، ص374.
[5]. سوره إسراء، آيه34.
📚 سخنرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار
تاریخ: 1395/02/30
🔅🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(39)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅11 ـ معارف قرآن در بسم الله...
🔹عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «أنا نقطة تحت الباء»[ مشارق أنوار اليقين، ص21؛ منهج الصادقين، ج1، ص90؛ روح البيان، ج1، ص 7؛ اسفار، ج7، ص34.]«إنّ كلّ ما فى القرآن فى الفاتحة وكل ما فى الفاتحة فى بسم الله الرحمن الرحيم وكل ما فيه فى الباء وكل ما فى الباء فى النقطة وأنا نقطة تحت الباء»[ ينابيع الموده، ج1، ص68].
▪️اشاره: برخي از مفسران گفته اند:
«سورهي مباركهي حمد جامع همهي معارف قرآن كريم است و معارف اين سوره نيز در آيهي كريمهي (بسم الله الرّحمن الرحيم) و معارف بسم الله در حرف «باء» آن جمع شده است و حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نقطهي باي بسم الله است»[ بيان السعاده، ج1، ص29؛ نيز ر. ك تفسير سورهي حمد امام خميني(قدس سره)، ص203.]
🔹بعضي از مفسران اين سخن را نامعقول و نوعي غلوّ دانسته اند[المنار، ج1، ص35.]
🔹و برخي نيز اشتمال باي بسم الله بر معارف قرآن را همانند جاي گرفتن نظام كياني با زمين و آسمان خود، در پوست تخم مرغ بدون بزرگ شدن تخم مرغ يا كوچك شدن كيان پنداشته اند[الكاشف، ج1، ص26.].
◽️در پاسخ اين مفسران بايد گفت: قرآن كريم جامع همهي حقايق و اسرار عالم است؛ اما اين معارف گسترده تنها از ظواهر آن استفاده نمي شود، بلكه مستفاد از خواص حروف يا بطون فراوان قرآن كريم است كه تنها در دسترس پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) وعترت طاهرين (عليهم السلام) است. سخن حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز كه فرمود: علم آينده و حديث گذشته در قرآن است و من سخنگوي قرآنم، اشارتي به همين واقعيّت است: «ذلك القرآن فاستنطقوه ولن ينطق ولكن أخبركم عنه. ألا إن فيه علم ما يأتى والحديث عن الماضى ودواء دائكم ونظم ما بينكم»[ نهج البلاغه، خطبه 157، بند 2.].
🔹خداي سبحان براي قرآن كريم كه تنها تنزيل و ظاهرش در دسترس ماست، كتاب ديگر و مقام مكنوني بيان مي دارد: (إنه لقرآن كريم في كتابٍ مكنون لايمسّه إلا المطهّرون)[ سورهي واقعه، آيات 77 ـ 79.]. پس اين كتاب در كتابي ديگر است و قرآن در ظواهر آن خلاصه نمي شود.
🔹راه فهم اين گونه معارف روايي باز و شواهد آن نيز آشكار است و آنان كه توفيق فهم چنين اسرار و حقايقي را نيافته اند، نبايد به آن بپردازند، بلكه بايد علمش را به اهلش واگذارند تا به ورطهي انكار نيفتند.
🔹اما داستان قرار گرفتن زمين در پوست تخم مرغ، چون سؤال كنندگانِ از قدرت خدا بر چنين كاري، در يك سطح نبودند، پاسخهايي كه به آنان داده شده مختلف است: در يك پاسخ، حضرت امام رضا (عليه السلام) مي فرمايد: خداوند آسمان و زمين را در ظرفي كوچكتر از تخم مرغ جاي مي دهد و آن هنگامي است كه تو با گشودن چشم خود آسمان و زمين را مشاهده مي كني: جاء رجل إلي الرضا (عليه السلام) فقال: هل يقدر ربّك أن يجعل السماوات والأرض وما بينهما فى بيضة؟ قال: «نعم وفى أصغر من البيضة وقد جعلها فى عينك وهى أقل من البيضة لأنك إذا فتحتها عاينت السماء والأرض وما بينهما ولو شاء الله لأعماك عنها»[ بحار، ج4، ص143]. اين گونه پاسخها تنها براي متوسطان از انسانها نافع است. در پاسخي ديگر، حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي فرمايد: خدا عاجز نيست، اما آنچه تو پرسيدي ناممكن است: قيل لأميرالمؤمنين (عليه السلام): هل يقدر ربّك أن يُدخل الدنيا فى بيضة من غير أن تصغر الدنيا أو تكبر البيضة؟ قال: «إن الله تبارك وتعالي لاينسب إلي العجز والذى سألتنى لايكون»[ نور الثقلين، ج1، ص38.].
🔹قدرت بي كران خداي سبحان به هر چيز (كلّ شي ء) تعلق مي گيرد: (إن الله علي كلّ شي ء قدير) ، اما محالات و ممتنعات «شي ء» نيست تا قدرت خدا به آنها تعلق گيرد.
▪️تذكّر: نقد سخن منقول از حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) به اين كه خطّ رايج عصر نزول، خطّ كوفي بود و خطّ مزبور فاقد نقطه است، چنين پاسخ داده مي شود كه بر فرض پذيرش هر دو مقدمهي ياد شده و قبول آن كه به دست خود حضرت علي (عليه السلام) اِعجام و اِعراب حاصل نشد، بالاخره براي امتياز حروف از يكديگر علامتهاي ويژه اي وجود داشت تا مثلاً «خَرَّ» را از «جَرَّ» و «حَرّ» امتياز دهد و براي حرف «باء» نيز علامت ويژه اي بود كه آن نشانه مخصوص در حديث مزبور بر فرض صحت آن، مراد بوده است.
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
🔅🔅🔅
📌نگاشت7: محتوای کلی سوره فلق
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «1» مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ «2» وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ «3» وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ «4» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ «5»
🍀🍀🍀
📌منشأحسادت چيست؟
گاهى تبعيض نابجا ميان افراد، حسادت آنان را بر مىانگيزد.
گاهى مردم توجيه نيستند و شرايط را يكسان مىپندارند و همينكه يك برترى و امتيازى ديدند حسادت مىورزند. در حالى كه اگر حكمت و دليل تفاوتها را بدانند آرام مىشوند.
حسادت در خاندان نبوت نيز پيدا مىشود، همان گونه كه در خانه حضرت يعقوب، حسادت فرزندان، آنان را به چاه افكندن برادر وادار كرد.
دامنه حسادت تنها نسبت به نعمتهاى مادى نيست، بلكه گاهى نسبت به ايمان افراد حسادت مىشود و مىخواهند آنان را به كفر برگردانند. «يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً»
روشن است كه حسادت، آرزوى نابودى نعمت ديگران است، وگرنه درخواست نعمت از خداوند، حسادت نيست. چنانكه سليمان از خداوند حكومتى بى نظير خواست: «مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ» و حضرت على عليه السلام در دعاى كميل از خداوند مىخواهد كه نصيب او بيشتر باشد و قرب او به خداوند نيز بيشتر باشد. و اجعلنى من احسن عبيدك نصيبا عندك و اقربهم منزلة منك ...
براى درمان حسادت بايد اينگونه فكر كرد:
دنيا، كوتاه و كوچك است و غصه براى آن ارزشى ندارد.
ما نيز نعمتهايى داريم كه ديگران ندارند.
نعمتها بر اساس حكمت تقسيم شده است، گرچه ما حكمت آن را ندانيم.
آنكه نعمتش بيشتر است، مسئوليّتش بيشتر است.
بدانيم كه حسادت ما بىنتيجه است و خداوند به خاطر اينكه بندهى چشم ديدن نعمتى را ندارد، لطف خود را قطع نمىكند و فقط خودمان را رنج مىدهيم.
✅پیام های کلی آیات سوره فلق
1- پناه بردن به خدا را بايد به زبان جارى كرد. «قُلْ أَعُوذُ»
2- به خاطر زيادى خطرات و اهميّت آن انبيا نيز بايد به خدا پناه برند. «قُلْ أَعُوذُ»
3- اصلاح خود و جامعه، بدون استمداد و پناهندگى به خداوند امكان ندارد. «قُلْأَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»
4- چون شرور بر قلب و فكر انسان قفل مىزنند، بايد به قدرتى پناه برد كه شكافنده و شكننده قفلها و موانع باشد. «بِرَبِّ الْفَلَقِ»
5- در دعا با ديد وسيع برخورد كنيد. «شَرِّ ما خَلَقَ» (همه مخلوقات را در برمىگيرد.)
6- در ميان همه شرور، شر حسادت، تفرقه افكنى، عهد شكنى و توطئههاى پنهان اهميّت بيشترى دارد. مِنْ شَرِّ غاسِقٍ ... شَرِّ النَّفَّاثاتِ ... شَرِّ حاسِدٍ
7- دشمن آنقدر مىدمد تا تبليغاتش مؤثّر واقع شود. ( «نفاثات» جمع «نفاثة»، صيغه مبالغه است.)
8- با وسوسهها عقايد سست مىشود و حرف اثر مىكند. «مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ»
9- حسادت، دارويى جز پناه بردن به خدا ندارد. قُلْ أَعُوذُ ... إِذا حَسَدَ
10- زمينهها زمانى خطرناك است كه به فعليّت در آيند. «حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»
11- حسادت، كم و بيش در افراد هست؛ اقدام عملى بر اساس آن گناه است. «إِذا حَسَدَ»
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌 نیش وسوسه و مرهم #موعظه
🔸سرّ اينكه #موعظه تكرارپذير است و خستهكننده نيست و مطلب علمي خستهكننده است چيست؟
🔸مطلب علمي براي اين است كه آدم يك مطلب را عالِم بشود؛ خُب عالِم شد، شد ديگر!
🔸شما روزي كه تدريس كرديد همان مطلب را روز دوم براي شنوندههايتان بگوييد ميبينيد اينها احساس خستگي ميكنند.
🔸اما مطلب موعظه؛ شما مجالس وعظ ميرويد يا خودتان يا ديگران وعظ ميكنند، انسان يك موعظه را ده جا هم بشنود باز حاضر است بشنود.
🔸موعظه تكرارپذير است؛ چرا؟ براي اينكه آن فشار، آن آسيب تكرارپذير است؛ هر روز هر لحظه دارد يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ٭ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ.
خب اين موعظه دارد آن را مرهم ميگذارد ديگر؛ اين وسوسه يك نيش است ديگر؛ خُب آن هم مرهمي است.
🔸لذا انسان در تمام اين روضهخواني ها ميرود، در تمام اين مجالس ميرود، نام اهل بيت هست، اين تكرارپذير است؛ موعظه، دستور تقوا تكرارپذير است، براي اينكه از آن طرف دارد نيش ميخورد، از اين طرف يك مرهم لازم است ديگر...
🔸وجود مبارك حضرت امير هر شب بعد از نماز عشاء وقتي نمازگزارها ميخواستند بروند اين جمله را ميفرمود: آقايان!بارهايتان را ببنديد! «تَجهّزوا رَحِمَكم الله»
🔸اين «تجهّزوا» را هر شب بعد از نماز عشاء ميفرمود؛ «تَجهّزوا رَحِمَكم الله» براي اينكه اين مشكل را حل ميكند.
📼 برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 1 تا6 سوره نمل
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#در_محضر_استاد
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
✳️گناه باعث قساوت قلب و مانع سير وسلوک الی الله
▪ بسياري از شما از كنار اين دامنههاي كوهي كه چشمه رسوبي دارد گذشتيد، اين چشمهاي كه با املاح و رسوبات ميجوشد، چون آب آن شفاف و صاف نيست اوّلين كاري كه ميكند راه خودش را ميبندد چون با رسوبات همراه است و چون راه آن بسته شد در درون خفه ميشود، بعد از مدتي ميبينيد که تلّي از سنگ اينجاست، اين سنگ كه قبلاً نبود! اين چشمهِ با رسوب و املاح، نفس و راه خودش را بست؛
🔷قيام آدم, حركت آدم, سکون آدم، درس و بحث آدم اگر رسوب داشته باشد راه خود آدم را ميبندد
🔷﴿فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾. چقدر اين كتاب شيرين است! اينكه آدم اين را ميبوسد و بالاي سر ميگذارد، برای اين است که همه اسرار را باز كرده است.
🔷فرمود بعضي از دلها مثل سنگ هستند و بعضي از دلها از سنگ سختتر میباشند و برهان مسئله هم اين است كه چرا ﴿أَشَدُّ قَسْوَةً﴾، براي اينكه ﴿إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ﴾ بسياري از چشمهسنگها هستند كه از درون آنها چشمه ميجوشد، اين است كه در سوره «بقره» و مانند آن فرمود بعضي از انسانها هستند كه از سنگ پستتر میباشند. اين سنگ است كه از درون آن چشمه جوشيده و اين انسان تبهكار است كه از درون او هيچ خيري نميجوشد.
🔷 واقعاً اگر كسي بيراهه رفت راه خودش را ميبندد، رسوب به جايي نميرسد و شفاف بودن به جايي ميرسد! اين همان است كه از آن به اخلاص ياد كردند!
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#درس_اخلاق
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 بنیان مرصوص
🔹 این نظام به بركت قیام امام و خون های پاك شهیدان [پابرجاست]، آنقدر خون های پاك ریخته شد كه خدا میداند! وقتی تاریخ جنگ به دو هزارمین روز رسید، هزار تا روحانی شهید شده بود آن وقت كه حساب كردند؛ یعنی هر یك روز در میان یك اهل لباس شهید شد، از شهدای محراب هفتاد ـ هشتاد ساله مثل آیت الله شهید اشرفی، آیت الله صدوقی، آیت الله دستغیب، آیت الله قاضی تا شهدای هفت تیر تا شهدای نخست وزیری تا شهدای كوی و برزن، هزار روحانی در ظرف دو هزار روز جنگ شهید شد، از آن به بعد هم كه ادامه داشت. از بسیاری از شماها كه خانوادههای متدین هستید عزیزترین فرزندانتان یا برادران و پدرانتان شهید شدند، خیلی خون پاك به پای این نهال رفته است! بنابراین اینچنین نیست كه خدا این نظام را رها كند و خدای ناکرده این نظام آسیب ببیند، این شده بنیان مرصوص.
🔹 در بخش هایی صریح قرآن كریم فرمود شما نشد دیگری، مواظب خود و آبرویتان باشید ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَكُمْ ثُمَّ لا یكُونُوا أَمْثالَكُمْ﴾؛[1] فرمود وقتی جریان شهادت شد و خون شد و عده زیادی شربت شهادت نوشیدند، خدای سبحان دست از این نظام برنمیدارد، مواظب باشید این دین و این نظام به دست شما عملی بشود، دیر بجنبید شما را میگذاریم جای دیگر یك عده را روی كار میآوریم ﴿وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَكُمْ ثُمَّ لا یكُونُوا أَمْثالَكُمْ﴾.
🔹 خودتان را دریابید! فرصت، فرصت كوتاهی است و سفر سفر ابد است، هیچ نگذارید در كارتان غیر خدا دخالت كند؛ اگر خدای ناكرده ذرهای من و ما در این كار دخالت كرد، این را خدا نمیپذیرد، چون ﴿أَلا لِلّهِ الدِّینُ الْخالِصُ﴾،[2] او فقط صد درصد قبول میكند. اینچنین نیست كه بگویند كه حالا اگر كسی نود درصد برای رضای خدا كرد و ده درصدش ریا بود این قبول بشود، خیر! كاری را كه خدا قبول میكند و روی آثار میگذارد كار صد درصد است.
[1]. سوره محمد, آیه38.
[2]. سوره زمر, آیه3.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/04/21
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
📌 مبانی تبلیغ
اگر در خدمت قرآن باشید، اگر نهج البلاغه در دستتان باشد، صحیفه سجادیه در دستتان باشد، زیارتنامه ها در دستتان باشد، كلمات نورانی ائمه در دستتان باشد در تبلیغ موفق هستید، وگرنه حرف عادی زدن و عوامانه صحبت كردن، نه اثر سیاسی دارد، نه اثر معنوی دارد و نه اثر علمی دارد. به ما گفتند دهانتان را مواظب باشید تا حرف عمیق علمی در بیاید، غیرعالمانه نگو، یك؛ صد درصد با اخلاص، دو؛ یقیناً اثر دارد، سه. مردم با سرمایه ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا﴾[1] خلق شدند، این دل خالی نیست. ذات أقدس الهی فرمود ظرف زرّینی من در دل مردم گذاشتم، اگر ببینند این سخنران عالمانه سخن می گوید، یك؛ به حرف هایش معتقد است، دو؛ حُسن فاعلی و حُسن فعلی دارد، سه؛ مردم حاضرند و انقلاب هم با همین حاصل شد.
سخنرانی در جمع ائمه جماعات مساجد تهران تاریخ: 1398/06/06
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
32.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺 تلاوت حاج جواد فروغی، محفل انس با قرآن در سال 1390
#قرآن #تلاوت_قرآن #اسلام #نور_قرآن #دنیای_تلاوت #صدای_قرآن #قاریان_بزرگ_ایرانی #ترتیل_قرآن #پیام_آیات_قرآن #تلاوت_زیبا #حافظ_قرآن #تلاوت_تصویری #ترجمه_تصویری #ترجمه_صوتی #نکات_قرآنی #قاری_قرآن #کرسی_تلاوت #کرسی_تلاوت_امیرالمومنین
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(118)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_بسيج_اساتيد
🔅🔅🔅
📌استقلال علمی
✅اصل سوم. استقلال علمي چونان استقلال سياسي، اقتصادي، نظامي، و مانند آن از مسائل اساسي نظام اسلامي است
▪️و معناي استقلال علمي تنها در اين نيست كه از اعزام دانشجو به خارج بي نياز شويم يا از دعوت استاد به داخل مستغني گرديم، بلكه در توليد فرهنگ و فنّ آوري و نوپروري و ابتكار، به بارگاه رفيعي نائل شويم كه در آن مقام منيع، انسانِ صاحبدل و فنّان، مظهرِ اسمِ مباركِ بديعِ خداي سبحان قرار مي گيرد و هرگز غبار كهنگي بر افكار او نمي نشيند و هيچ گاه اثر فرسودگي در آراي او مشهود نمي شود و در هيچ بخشي از صدر مطالب تا ساقه مسائل مطروح وي نشان گسستگي ديده نمي شود، بلكه پيكر منسجم ره آورد فكري او از قرن تا قدم موزون و متعادل است، زيرا هم رخدادهاي جهان بيرون معلوم او است و هم نيازهاي درون جامعه انساني معروف وي است، و هم ارتباط او به مخزن علم ازلي خداي سبحان محفوظ و هم افاضه مبدئي كه دائم الفضل و الفيض است مستمر.
بنابراين، چنين انديشوري هم در مرتبه دانش تجربي كه به احساس و طبيعت نزديك تر از سائر علوم است، مستقل مي شود و هم در علم رياضي كه از استحكام بيشتري برخوردار است، خود كفا مي گردد و هم راه به فنِّ شريفِ برتر كلام و حكمت الهي پيدا مي كند و گاهي نيز از رائحه دل انگيز عرفان نظري معطّر مي شود و هم احرام كوي عرفان عملي را از ياد نمي برد و همه اين ره توشه ها را فداي مقدم سلطانِ علوم و ملكه دانش ها، بينش ها و گرايش ها، يعني وحي و الهام انبيا و رسولان و اوليا(عليهمالسلام)، به ويژه اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام) كه حضرت صديقه كبري فاطمه زهراٍّ و نيز حضرت مريم عذرا از زمره آن ذوات مقدّس محسوب اند مي نمايد.
▪️دانشگاه و حوزه اي كه از چنان اساتيد و چنين برنامه درسي و اخلاقي متنعم باشد، توانمند است كه استقلال علمي كشور اسلامي خويش را رقم بزند و مقتدر است در تدوين معارف بديع خود قلم بزند و قادر است در كوي قرآن و عترت قدم بنهد و سزاوار است وصي وصيتنامه الهي و سياسي امام راحلِ باشد و بجاست وارث فلاح و صلاح و نجاح شهيدان شاهد گردد و سبب دلگرمي آزادگان سرافراز شود و خلاصه مرزبان قانون اساسي و ولايت فقيه باشد، تا هيچ بيگانه اي طمع خام در سر نپروراند و هيچ آشنايي احساس يأس نكند.
▪️قرآن حكيم ضمن ترغيب به بررسي عالَم و مُلك قلمرو طبيعت، تَحْضِيض به رسيدگي عالَم ملكوت و منطقه فراطبيعت را ملحوظ داشت و صاحب نظرانِ نظريّه پرداز را به پرواز ملكوتي فراخواند و چنين فرمود: (اَوَلم يَنْظروا في ملكوتِ السَّمواتِ والأرضِ و ما خَلقَ اللّهُ من شي ءٍ و اَن عسي أن يكون قد اقتربَ اَجلهُمْ فَبِأي حديثٍ بعدهُ يُؤمنُون)[ سوره اعراف، آيه 185.]. پي بردن به ملكوت و باطن جهان طبيعت به صنعت فروغ مذهب مي بخشد و آن را از تيه تكاثر به طور كوثر منتقل مي نمايد، زيرا مشاهده ملكوتِ اشيا از شهود زمامدار آن،يعني خداي سبحان تهي نيست؛ (قُلْ مَنْ بيدهِ ملكوتُ كلّ شي ءٍ و هو يُجيرُ و لا يُجار عليه).[ سوره مؤمنون، آيه 88.]
يك پژوهشگر حوزوي يا دانشگاهي با غوصِ در بحر ملكوت، هم گوهر ناب و كمياب ابتكار و فن آوري را به ارمغان مي آورد و هم چشم دل او دست غيبي را كه هماره بر سر سالكانِ صالح كشيده مي شود و همواره از آستين نامرئي بدر مي آيد و سينه نامحرم را مي كوبد و او را از افيون خواني دين و نظر سنجي ناصواب و طرح غمخواري از خونخوار و دسيسه پذيرش وسوسه شيطان بزرگ باز مي دارد، مشاهده مي كند؛ چنين مُحقق متحقّقي شايسته نام پرافتخار دانشور بسيجي است كه مباركش باد.
در راه رضاي تو، قربان شده جان، و آنگه
در پردهي قرب تو، زنده شده قربانها
ميدان رضاي تو، پُر گرد غم و محنت
ما روفته از ديده، آن گرد زميدانها
چون فضل تو شد نظار چه باك زبي باكي
چون ذكر تو شد حاضر، چه بيم زنسيانها
گر دُرّ عطا بخشي، آنك صدفش دلها
ور تير بلا باري، اينك هدفش جانها[ديوان حكيم سنائي.]
☘️☘️☘️
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#شیوه_های_تبیین_معارف_در_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌شیوههای تبیین معارف در قرآن-3 وپایانی-
🔹قرآن كریم گذشته از روش قاطع استدلال، پیمودن راه مَثَل را نیز سر راه انسانها قرار داده تا برای عدهای راهنما و برای گروهی راهگشا باشد؛ ولی باید به این نكته عنایت داشت كه هرگز نباید درمحدودهی مَثَل متوقّف شد؛ بلكه باید آن را روزنهای به گسترهی چیزی كه برای آن مثال آورده شد دانست و از آن عبور كرد و در سایهی چنگ زدن به مَثَل بالا رفت و از موعظه و گفتهگوی نیكو نیز بهرهمند و از حكمت هم سرشار شد و آنگاه از مرحلهی «علم» به مقام «عقل» سفر كرد: «وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ»[8] و سپس از «معقول»، پلی به سوی «مشهود» ساخت و از «حصول» به «حضور» و از «غیب» به «شهود» و از «علم» به «عین»[9] راه یافت و از منزل اطمینان به مقصد لقای خدای سبحان رسید و از آن جا سیر بیكران «من الله إلی الله فی الله» را با نوای «آه من قلّه الزاد و طول الطریق و بُعْد السفر»[10] و با مشاهدهی مقصود وحیرت ممدوح ادامه داد و با امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ هماهنگ شد كه فرمودند: «إلهی هب لی كمال الانقطاع إلیك و أنر أبصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیك حتی تخرق أبصار القلوب حجب النور فتصل إلی معدن العظمه و تصیر أرواحنا معلّقه بعزّ قدسك».[11]
✅تفاوت قرآن با كتب علمی، در تبیین معارف
▪️قرآن كریم چنانكه گذشت، در بیان معارف الهی شیوههای ویژهای دارد. اكنون به بررسی تفاوت قرآن كریم با كتب علمی در بیان معارف میپردازیم:
خدای سبحان در مقام بیان رسالتهای پیامبر اكرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ گاهی از تلاوت آیات بر مردم و تعلیم كتاب و حكمت و تزكیه جانها سخن میگوید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَه.َ..»[12] و گاهی سخن از خارج ساختن انسانها از تاریكیهای جهل و تباهی ضلالت به نور هدایت دارد: «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ»[13] و قرآن كریم را ره توشهی رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ در رساندن این رسالتها و سرمایهی او در تعلیم و تزكیهی انسانها معرّفی میكند: «فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخافُ وَعِیدِ»[14]، «وَ كَذلِكَ أَوْحَیْنا إِلَیْكَ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها...»[15] ، «وَ كَذلِكَ أَوْحَیْنا إِلَیْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِی مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإِیمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِی بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدِی إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ».[16]
🔹بر این اساس، قرآن كریم نمیتواند مانند كتب علمی تنها به بیان مسائل علمی و جهان شناسانه بپردازد و یا مانند كتب اخلاقی تنها به اندرز بسنده كند یا همتای كتابهای فقهی و اصولی به ذكر احكام فرعی و مبانی آنها اكتفا كند و به طور كلی شیوههای رایج و معمول در كتب بشری را در پیش گیرد. این كتاب الهی در رسیدن به اهداف خود كه با اهداف رسالت پیامبر جهانی، حضرت رسول اكرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ متحد است، روشهای ویژهای را برگزیده است، كه به برخی از آنها اشاره میشود:
1ـ استفادهی گسترده از مثال زدن برای پایین آوردن معارف سنگین و متعالی، كه بحث آن گذشت.
2ـ بهرهگیری از شیوهی مجادله و گفتگوی نیكو و پایه قرار دادن پیش فرضهای مورد قبول طرف مقابل، در احتجاج با كسانی كه در برابر اصل دین یا خصوص قرآن سرسختی نشان میدهند.
3ـ آمیختن «معارف و احكام» با «موعظه و اخلاق»، و «تعلیم كتاب و حكمت» با «تربیت و پاك كردن جانها» و پیوند زدن مسائل نظری با عملی و مسایل اجرایی با ضامن اجرای آن؛ مانند این كه پس از دستور روزهداری به هدف آن، كه به دست آوردن تقواست اشاره میكند: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»[17] و یا پس از بیان آفرینش لباسی كه اندام انسان را میپوشاند و نگهبان تن است، از لباس تقوا سخن میگوید كه جامه جان آدمی و بهترین نگهبان آن است: «یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْكُمْ لِباساً یُوارِی سَوْآتِكُمْ وَ رِیشاً وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَیْرٌ...»[18] و در فضایی كه سخن از حج و عمرهی خانهی خدا مطرح است، چون حج و عمره سفر را لازم دارد و سفر نیز خرجی میطلبد، از خرجی تقوا كه در سیر و سلوك به سوی خدا بهترین ره توشه است نام میبرد: «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَهَ لِلَّهِ.
👇🏾👇🏾👇🏾
📖پی نوشت ها:
[8] . سوره عنكبوت، آیه 43؛ اینها مثالهایی است كه ما برای مردم میزنیم، و جز دانایان آن را درك نمیكنند.
[9] . اشاره به علم الیقین و عین الیقین و حق الیقین است. یعنی علم داشتن به چیزی و دیدن آن و لمس كردن آن چیز.
[10] . نهج البلاغه، حكمت 77؛ آه از كم بودن خرجی و طولانی بودن راه و سفر.
[11] . مفاتیح الجنان، مناجات شعبانیه؛ ای خدا، مرا انقطاع كامل بسوی خود عطا فرما و دیدههای دل ما را به نوری كه به آن نور تو را مشاهده كند روشن ساز تا آن كه دیده بصیرت ما حجابهای نو را بر ردّ و نبود عظمت واصل گردد و جانهای ما به مقام قدس عزّتت به پیوندد. با حكمت و اندرز نیكو، به راه پروردگارت دعوت نما؛ و با آنها به روشی كه نیكوتر است، استدلال و مناظره كن.
[12] . سوره جمعه، آیه 2؛ او كسی است كه در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت كه آیاتش را بر آنها میخواند و آنها را تزكیه میكند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت میآموزد.
[13] . سوره إبراهیم، آیه1؛ (این) كتابی است كه بر تو نازل كردیم، تا مردم را از تاریكیها (یِ شرك و ظلم و جهل) به سوی روشنایی (ایمان و عدل و آگاهی)، به فرمان پروردگارشان درآوری، به سوی راه خداوند توانا و ستوده.
[14] . سوره ق، آیه 45؛ پس بوسیله قرآن، كسانی را كه از عذاب من میترسند متذكّر ساز (وظیفه تو همین است).
[15] . سوره شوری، آیه 7؛ و این گونه قرآنی عربی (فصیح و گویا) را بر تو وحی كردیم تا «ام القری» (مكه) و مردم پیرامون آن را انذار كنی.
[16] . سوره شوری، آیه 52؛ همان گونه كه بر پیامبران پیشین وحی فرستادیم، بر تو نیز وحی را به فرمان خود وحی كردیم؛ تو پیش از این نمیدانستی كتاب و ایمان چیست (و از محتوای قرآن آگاه نبودی)؛ ولی ما آن را نوری قرار دادیم كه به وسیله آن هر كس از بندگان خویش را بخواهیم هدایت میكنیم؛ و تو مسلماً به سوی راه راست هدایت میكنی.
[17] . سوره بقره، آیه 183؛ ای افرادی كه ایمان آوردهاید؛ روزه بر شما نوشته شده، همانگونه كه بر كسانی كه قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزكار شوید.
🍀🍀🍀
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#در_محضر_استاد
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌امام متقّین باشیم
✅آن بچه ای که می گوید «من یار کی؟» به جایی نمی رسد
🔸در سوره مبارکه فرقان ادعیه ای که برای مردان الهی و عِبادُ الرّحمنِ هست در آیه 74 این است: وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً
🔸خب داشتن همسر با ایمان، فرزند با ایمان و خود انسان هم امام متّقیان شود یک فضیلتی است.
🔸چه فضیلتی بهتر از اینکه انسان طرزی در جامعه زندگی بکند که افراد با تقوی به او اقتدا کنند؟
🔸این که اختصاصی به امام ندارد؛ اختصاص به پیغمبر ندارد؛ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً
🔸می بینید در همین دوران کودکی در میدان بازی در آن اوائل، آن بچه ای که می گوید «من یار کی؟» این به جایی نمی رسد.
🔸آن بچه ای که می گوید «کی یار من؟» این بالاخره به جایی می رسد.
🔸خیلی ها هستند که می گویند «وجعل لنا من المتّقین اماماً» (*)؛ خُب این چه همّت نازلی است؟!
🔸همّت آن است که انسان بگوید خدایا! آن توفیق را به من بده که متّقیان به من اقتدا کنند وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً؛ ما امام آن ها باشیم، چه عیب دارد؟
🔸این که نظیر نبوّت و ولایت و امامت(به معنای اینکه با عصمت همراه باشد) نیست كه كسبي نباشد كه اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ
🔸خواسته مرغوبی است؛ ما را هم ترغیب کردند به این دعاها ... این ها دیگر مخصوص ائمه و مخصوص انبیاء علیهم السلام نیست؛ بندگان صالح خدا اینطورند.
↙️پی نوشت:
*- آنهايي كه فكر ميكردند چنين مقامي براي مؤمنان بسيار دشوار است چنين قرائت كردند «وَ اجْعَل لنا مِن المتّقين اماما» (و برای ما از بین متّقین، امام قرار ده!)
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/ آیات 2 تا 8 سوره مریم
🍀🍀🍀
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌نفحات قدسی
🔹 «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا»؛[1] پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: گاهي در روزگار شما يك نسيم ميوزد؛ آن نسيم يا در رؤيا يا در حالت بيداري نصيب آدم مي شود و اين محصول درس و بحث نيست؛ يعني دسترنج كسي نيست كه برود پرده را كنار بزند و از پشت پرده مرگ باخبر شود؛ اين شخص در جاي خود نشسته است، نسيمي مي وزد و اين پرده كنار مي رود.
🔹 مرحوم آقاي قاضي (رضوان الله عليه) و بسياري از آقايان, قبرستان را مدرسه مي دانستند. خيلي از ما كه به قبرستان براي زيارت قبور مي رويم، براي ثواب و طلب مغفرت هست, اين كار، كارِ خوبي است؛ اما اين بزرگوارها برابر دستورهايي كه در دين آمده, قبرستان را مدرسه مي دانستند. انسان وقتي وارد قبرستان شد, غير از «السَّلَامُ عَلَی أَهْلِ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُسْلِمِينَ»[2] و غير از آن «حمد و سوره» و آياتي كه مي خواند، يك دعاي مخصوصي هم دارد كه در آن دعاي مخصوص ما به اين مردهها مي گوييم: شما كه «أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» بوديد، اي «أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه»! شما را قسم مي دهيم «بِحَقِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» بگوييد آنجا چه خبر است؟ «السَّلَامُ عَلَی أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَا أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِحَقِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَيْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»،[3] اين مدرسه است؛ يعني شما را به «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» قسم که به ما بگوييد آنجا چه خبر است! اين دعا و درخواست است. خيلي از مواقع مرحوم آقاي قاضي و بزرگان را مي گفتند که عمرشان را در قبرستان «واديالسلام» می گذراندند؛ مثل اينكه خيلي از ما در مَدرَس به سر مي بريم، چون مَدرس جاي درس و بحث است؛ اينها خيلي از عمرشان را در قبرستان به سر مي بردند، براي اينكه باور كردند آنجا مدرسه است و باور كردند «کانرا كه خبر شد خبري باز آمد»، اينطور نيست که «کانرا كه خبر شد خبري باز نيامد»,[4] بلکه خبري مي آيد؛ اگر خبري نيايد كه ديگر اصرار نمي كنند و به ما نمي گويند آنجا برويد و بعد از سلام آنها را قسم دهيد و بگوييد اينجا چه خبر است؛ يا در بيداري به آدم مي گويند يا در خواب به آدم مي گويند، اگر آدم يك صحنه از آنها را ببيند, خيلي آرام مي شود و آن آرامش غير از آن زمانی است كه اين ادلّه به گوشش برسد؛ اما وقتي در يك رؤياي صادقه يا در حالت «مناميه» كه بيدار هست, براي او روشن شود كه آنجا چه خبر است, آرام مي شود.
🔹 با اين «جَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ»،[5] معلوم مي شود كه چشمه هاي فراوان در درون ما هست؛ نفرمود اگر شما مستقيم بوديد ما باران نازل مي كنيم، آن مطلب ديگری است که آن هم حق است و آن آيات و روايات سر جاي خود محفوظ است؛ آن آياتش اين است كه ﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ َلأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾؛ اگر اينها مؤمن راستين باشند، به وظيفه خود عمل كنند، بيراهه نروند و راه كسي را هم نبندند, ما باران مناسب مي فرستيم; اين راه ديگری است که حق است، وعده الهي است و هيچ ترديدي هم در آن نيست؛ ولي اين «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ»[6] نمي گويد اگر شما چهل شبانه روز مخلص بوديد ما براي شما باران نازل مي كنيم، استاد براي شما فراهم مي كنيم يا يك كتاب نصيب شما مي كنيم، چنين نيست؛ فرمود آنچه در درون شماست ما كَند و كاو مي كنيم و بيرون مي آيد که آن نجات بخش آدم است و سرمايه خود آدم است. آن ﴿هُوَ أَغْنَی وَ أَقْنَی﴾[7] كه خداي سبحان دارد در همين جاها ظهور مي كند.
📖پی نوشت ها:
[1]. بحارالانوار، ج68, ص221.
[2]. کامل الزيارات, ص321.
[3]. بحارالانوار، ج99, ص301.
[4]. گلستان سعدی، ديباچه.
[5]. عيون اخبارالرضا(عليه السلام)، ج2، ص69.
[6]. عيون اخبارالرضا(عليه السلام)، ج2، ص69.
[7]. سوره نجم, آيه48.
📚 درس خارج فقه ربا جلسه 45
🍀🍀🍀
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
✍نقش آدمهای ترسو در عقب گرد نظام اسلامی
🔷آدمهای بیروحیه، مردّد، ترسو، فرصتطلب، خودکمبین، نمی توانند #«یاران انقلاب» باشند
[سوره التوبة (9): آيه 47]
لَوْ خَرَجُوا فِيكُمْ ما زادُوكُمْ إِلاَّ خَبالاً وَ لَأَوْضَعُوا خِلالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَ فِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ (47)
اگر (منافقان) همراه شما به جنگ بيرون آمده بودند، جز فساد، (ترديد و اضطراب، چيزى) بر شما نمىافزودند و به سرعت در ميان شما رخنه مىكردند تا فتنه پديد آورند و در ميان شما كسانى (تأثيرپذيرند كه) به سخنان آنان گوش و دل مىسپارند و خداوند به حال ستمگران آگاه است.
🔷پيام ها:
1- نيروهاى سپاه اسلام بايد برگزيده و خالص باشند، تعداد نفرات و كميّت، ملاك نيست. «لَوْ خَرَجُوا» ... «ما زادُوكُمْ إِلَّا خَبالًا»
2- خداوند به مؤمنين دلدارى مىدهد كه به خاطر تخلّف گروهى از منافقان از جبهه، نگران نباشند. «لَوْ خَرَجُوا» ... «ما زادُوكُمْ إِلَّا خَبالًا»
3- حضور منافقان در جبهه ها، عامل تضعيف روحيّه و تفرقه و ترديد است.
«لَأَوْضَعُوا خِلالَكُمْ»
4- همه ى مسلمانان، خطر منافقان را درك نمىكنند و بعضى ساده لوحانِ زودباور، تحت تأثير قرار مىگيرند. «سَمَّاعُونَ لَهُمْ»
🔷آدمهای بیروحیه، مردّد، ترسو، فرصتطلب، خودکمبین، در این میدان هیچ هنری نمیتوانند نشان بدهند، اگر مانع برای دیگران درست نکنند. خودشان که هیچ کاری نمیتوانند بکنند، گاهی مانع هم در مقابل دیگران به وجود میآورند؛ مأیوسند، دیگران را هم مأیوس میکنند؛ تنبلند، دیگران را هم وادار به تنبلی میکنند. قرآن کریم دربارهی گروهی از افرادی که در آنوقت بودند، اینجور میفرماید: لَو خَرَجوا فیکـُم ما زادوکُم اِلّاخَبالًا وَ لَاَوضَعوا خِلالَکُم؛(۵) یعنی اینها اگر به میدان جهاد هم با شما بیایند، شما را به فساد میکشانند؛ حتّی اگر با شما به میدان جهاد هم بیایند، در میان شما اختلال ایجاد میکنند؛ کمک که نمیکنند، مانع راه هم میشوند. البتّه جوانهای ما در همهی آن جهادهایی که قبلاً اسم آوردم و گفتم، به این بلیّه مبتلا نبودند؛ اعتماد به نفْس داشتند، شجاعت داشتند، تردید نداشتند، بزدل و ترسو نبودند؛ که اگر بودند، کارها پیش نمیرفت.
امام خامنه ای ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
@rahighemakhtoom
👈 با نماز، امن و سلامت روانی و نشاط را نصیب جامعه سازیم
🔻 حضرت آیت الله خامنهای در پیامی به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه نماز از جملهی بزرگترین و جذابترین نعمتهای شگفتیساز است که انسان را در برابر این پدیدهی الهی خیره و مبهوت میکند، خاطرنشان کردند: خداوند این نعمت را به ما هدیه فرمود که با آن جان خود را پالایش کنیم و ارتباطات بشری را برخوردار از معنویت کرده و امن و سلامت روانی و رهایی از چالشهای ستیزگرانه و بهجت و نشاط را نصیب جامعه سازیم.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این اجلاس که صبح امروز (پنجشنبه) در شهر گرگان برگزار شد و نماینده ولی فقیه در استان گلستان، آن را قرائت کرد به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وصلّی الله علی محمّد و آله الطیبین
در میان نعمتهای بزرگ الهی که هیچ کس قادر بر شمارش آنها نیست، برخی برجستگیهای نمایانی دارند که اهل تأمل را به شگفتی میرساند، و از جملهی جذابترین این نعمِ شگفتیساز، #نماز است. ترکیب اذکار نماز، ترکیب حرکات نماز، ترتیب اوقات نمازهای واجب و مستحب، تأکید بر تمرکز و حضور قلب در آن، تأکید بر مسجدی کردن آن، تأکید بر جمعی کردن آن، الزام پاکیزگی در آن، هم در تن و پوشش با دور کردن نجاست، و هم در دل و روح با غسل و وضو، الزام به روی آوردن آن از هر نقطهی جهان به یک کانون مرکزی- کعبهی شریف- و بسی نکات و نقاط ظریف و دقیق و پرمضمون در این فریضهی ممتاز و یکتا، آدمی را در برابر این پدیدهی الهی خیره و مبهوت میکند. خداوند این نعمت بزرگ را به ما هدیه فرموده است. با آن میتوانیم جان خود را پالایش کنیم، میتوانیم خود را از گناهان دور کنیم، میتوانیم ارتباطات بشری را در جامعهی خود، برخوردار از معنویت کنیم و بدین وسیله، امن و سلامت روانی و رهائی از چالشهای ستیزگرانه، و بهجت و نشاط را نصیب آن سازیم. این هدیه به صورت فریضه و تکلیف درآمده است تا دستکم، جامعه از حداقلهای آن محروم نماند، هدیهئی با این وزن عظیم و متقابلاً با کمترین هزینهی مالی و وقت حقیقتاً درخور سپاس پایانناپذیر ما است.
🔺️ حضار محترم! ما هم در ادای این شکر واجب، قاصر یا مقصریم. کارهای زیادی باید بشود که امیدوارم عالم مجاهد جناب حجةالاسلام قرائتی ما همه را به آن متذکر گردند.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّد علی خامنهای
۲۰ آذر ماه ۱۳۹۸
#یاوران_نماز
#یاوران_نماز_باور
@rahighemakhtoom