برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(64)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
11 ـ ويژگيها و آثار حمد
خداي سبحان بر اساس ستاريّت خود، در دنيا مكنونات درون انسانها را جز در مواردي اندك بر چهره هايشان ظاهر نمي كند؛ اما در قيامت كه روز ظهور حقّ است اثر گناه و طاعت كه سياهي و سفيدي چهره است ظاهر مي شود؛ همان گونه كه در دنيا، شرمْ وصفي نفساني است و چهره را سرخ مي كند و هراس مايهي رنگ باختگي و زردي چهره است، در قيامت نيز خاطرات و نفسانيات انسان در چهره اش اثر مي گذارد.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(65)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
11 ـ ويژگيها و آثار حمد
▪ در فرهنگ قرآن كريم بهشت «دارالمُقامة» ناميده شده است و بهشتيان خدا را سپاس مي گويند كه آنان را به «دارالقرار» و آرامگاه ابدي خود رسانده است.
▪ برزخ مانند دنيا آرامگاه نيست، بلكه معبري است كه انسانِ مسافر با عبور از آن به آرامگاه ابدي خود، يعني قيامت كبرا مي رسد.
▪ امام سجاد (عليه السلام) مي فرمايد: «حمد ويژهي خدايي است كه اخلاق نيك براي ما برگزيد و رزق پاكيزه به ما عطا فرمود و براي ما ملكه و سيطره بر جميع خلق قرار داد (ولايت تكويني)، آن سان كه همهي آفريدگان خداي سبحان، به قدرت او، مطيع و منقاد ما هستند و حمد و سپاس خدايي را كه ما را از غير خودش بي نياز و تنها به خودش نيازمند ساخت»؛ (زيرا او هم به نيازهايمان دانا و هم بر تأمين آن تواناست و هم بر ما روا داشت تا نيازهايمان را به پيشگاهش عرضه داريم و بدين گونه راه رجوع به غير خودش را كاملاً بسته است؛ همانها كه نه مي دانند ما چه مي خواهيم، نه مي توانند نيازمان را برآورند و نه همواره ما را مي پذيرند).
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
#انتخابات
#نظام_اسلامی
▪ جریان انتخابات هم همینطور است! ما گذشته از اینکه با سخنرانی با قول، مردم را باید به انتخابات دعوت کنیم، با روش ما، با منش ما و با گفتار ما باید باشد؛ انسان فرشته خوی جامعه را فرشته می کند! روحانیت اگر برنامه آن فرشته خویی باشد، این مردم آماده اند که فرشته بشوند! چه نظامی بهتر از نظام اسلامی، ما الآن در میدان مین هستیم و در منطقه امنیت هستیم، حالا ما که در بهشت نیستیم که اختلاف نباشد! دنیا همین است! مگر شما می خواهید که دنیا باشد و با این حال یک اختلاف نظر و اختلاف سلیقه نباشد؟ آن فقط در بهشت است! خاصیت دنیا همین است، ما در همین دنیا که جا، جای اختلاف است به لطف الهی به برکت خون های پاک شهدا در مقام امین هستیم و ـ إن شَاءَالله ـ «آمِنین» هستیم، مردم را ـ إِن شَاءَالله ـ با علم و با حلم و با بزرگواری خود به پای صندوق رأی بیاورید.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه دخان جلسه 17
تاریخ: 1394/12/02
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#کانال_قرآنی_رحیق
#حدیث
#امالی
#شیخ_طوسی
#درس_خارج_فقه
#آیت_الله_خامنه_ای
#جلسه60 (دوشنبه 28-11-1398)
✅ موجودی انسان
... و من لم يتعاهد النقص من نفسه غلب عليه الهوى، و من كان في نقصٍ فالموت خيرٌ له.
📚
( امالی شیخ طوسی، صفحۀ 435. )
▪ دنبالۀ حدیثی که از امیرالمؤمنین«علیهالصلاةوالسلام» است، خطاب به آن پیرمرد شامی.
🔹 تعاهد یعنی: توجه کردن به چیزی. میفرماید: آن کسی که به نقص خودش توجه نکند، هوای نفس بر او غلبه خواهد کرد.
🔹 یک معادلۀ طبیعی است. ما نواقص زیادی داریم، نقص در علم، نقص در عقل، نقص در دین ،نقص در تدبیر، تدبیر خانواده، تدبیر محل کار، تدبیر جامعه، تدبیر دولت، از این قبیل نقصها فراوان داریم، نقص در اخلاق داریم، اگر این نقص را دانستیم، طبعاً خیلی به رأی خودمان، به آنچه به ذهن ما میرسد، اعتماد نمی کنیم. یک مشورتی، سؤال از کسی، یک تأمل بیشتری هم میکنیم.
🔹 اگر آدم فهمید که از لحاظ عقلی، از لحاظ تدبیری، از لحاظ علمی ضعف دارد ،طبعاً مثل این است که انسان در مشاورش ضعف ببیند، چطور به او اعتماد نمیکند، نفس هم همین است.
🔹 اما اگر این ضعف را نفهمیدیم، مثل غالب ماها که ضعف و نقص خودمان را نمیفهمیم، طبعاً آنچه از ما تراوش میکند ،از ذهنیات ما، از افکار ما، خواسته ها، آن شکل غالب مطلوب را به خودش میگیرد! یعنی این، بهترین است! آنچه به ذهن ما میآید، بهترین است! به آن اعتماد میکنیم.
🔹 آن چیزهایی که به ذهن ما میآید، بعضی از عقل ما ناشی است، بعضی هم از هوای نفس ما ناشی است. اینجا پس غلب علیه الهوی. اگر در خودمان نقص ندیدیم، مغلوب هوا خواهیم شد. این، برو برگرد ندارد ،حتماً اینطور است. نمیفرماید: در همۀ موارد؛ نه، فی الجمله غلبۀ هوای نفس بر او وجود خواهد داشت.
🔹 راه علاجش این است که: عیوب نفس و نواقص خودمان را یک مقداری شناسائی کنیم، بفهمیم. چقدر اشتباه میکنیم، چقدر غلط حرف میزنیم، غلط عمل میکنیم، غلط تصمیم میگیریم، غلط فکر میکنیم. یک چیزهایی را انسان در مورد کسی تصور میکند، غلط از آب درمیآید! اینها کم نیست، اینها همه اش نشان دهندۀ ضعف های ماست، به ضعف های خودمان توجه کنیم! پس و من لم یتعاهد، یعنی لم یتوجه النقص من نفسه غلب علیه الهوی.
▪ و من کان فی نقصٍ فالموت خیرٌ له. نقص که داریم، اگر این نقص ادامه پیدا کند، یعنی همینطور کم بشویم، کم بشویم! فرض بفرمایید یک روزی توجه بیشتری به عبادت دارد، بعد سرد بشود. یک روزی احساس وظیفۀ بیشتری میکند، بعد به تدریج بی توجه و بی حال بشود. نقص یعنی: همینطور کم شدن! آن کسی که در حال کم شدن است، فرمود که: فالموت خیرٌ له. تا خیر همه اش از دست نرفته، اقلاً برویم آنطرف تا همه اش را از دست ندادیم ،همۀ موجودی را از دست ندادیم.
🔅🔅🔅
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#انتخابات
#تملق
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 معامله با خدا
🔹 چقدر این کتاب غنی و بوسیدنی است! بارها به عرض شما رسید، قرآن کریم از مال به عنوان عامل قوام ذکر کرده است و کسی که جیب و کیفش خالی است قرآن او را گدا نمی داند، ما در فارسی می گوییم گدا، در عربی می گویند «فاقد»، یعنی مال ندارد. قرآن نمی گوید کسی که دستش تهی است او «فاقد» است، می گوید آن کسی که جیبش خالی است، کیفش خالی است و دستش تهی است او فقیر است، فقیر به معنی گدا نیست، فقیر بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است قدرت قیام ندارد.
🔹 این کتاب بوسیدنی است! نمی خواهد بگوید أشرافی زندگی کنید، ولی می خواهد بگوید آبرویت باید محفوظ باشد. نمی خواهد به مسئولین بگوید که این قدر به مردم بدهید که أشرافی زندگی کنند، اما این قدر جلوی مردم را باز بگذارید و حق مردم را نخورید، تا اینها ویلچری نشوند، همین! نگذارید مردم ویلچری بشوند. تعبیر فقیر این است، تعبیر مسکین این است ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِینِ﴾،[سوره توبه، آیه60.
] مسکین یعنی چه؟ مسکین که به معنی گدا نیست، مسکین یعنی زمین گیر؛ این أهل سکون است، أهل حرکت نیست، فرمود بکوشید که مردم بتوانند روی پای خودشان بایستند، ما به اندازه کافی به اینها دادیم شما اختلاس نکنید و نجومی نگیرید، بگذارید اینها روی پای خودشان بایستند، همین! بعد از اینکه در سوره مبارکه «نساء» اوایلش فرمود: مال ویلچر نیست، مال پای استوار شماست، مال عامل قیام شماست، این عامل قیام را به دست سفهاء ندهید ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِیاماً﴾[سوره نساءآیه5.
] اگر می خواهید قیام داشته باشید و در برابر بیگانه مقاوم باشید باید جیب شما پر باشد، همین! جیب شما پر باشد هم نه به معنی أشرافیت است، آن را هم در آیات فراوانی جلویش را گرفته است؛ یعنی آبرویتان محفوظ باشد، همین! این کتاب بوسیدنی نیست؟ ای کاش به ما میگفتند هر شب قرآن به سر بکنید!
🔹 فرمود این مال عامل قیام شماست مواظب باشید به دست هر کسی ندهید. بخواهید رأی بدهید، انتخابات داشته باشید و نماینده انتخاب بکنید، نماینده ای [باشد] که نه بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد و مردم را ویلچری نکند، همین! مواظب باشید که مردم ویلچری نشوند، همین! این وظیفه شماست! وظیفه همه ماست! ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ﴾، قرآن چه بگوید؟ چگونه شفاف تر بگوید؟ فرمود: ﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ﴾، نفرمود برای ترس از گدایی! فرمود: ﴿خَشْیةَ إِمْلاقٍ﴾، ملتی که جیب و کیفش خالی است او اهل «املاق» است، «املاق» یعنی تملّق و چاپلوسی. وقتی کسی جیبش خالی است مدّاحی این شخص را بکند، ثناخوانی آن شخص را بکند یا به خیال این بدِ او را بگوید یا خوبی این را بگوید، فرمود این تملّق است؛ انسان بزرگ تر از آن است که تملّق بکند! انسان برتر و شریفتر از آن است که أهل «املاق» باشد! شما برای ترس «املاق» خود این کار را نکنید؛ ما کسی که جیبش خالی است را نمی گوییم چاپلوس، ولی قرآن می گوید چاپلوسی می آورد، «إملاق» تملّق می آورد، عظمت و جلال و شکوه انسانیت را از انسان می گیرد. این بیان نورانی حضرت امیر که همان قرآن ناطق است فرمود: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَة»؛[نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت258.
] احساس کردید در اثر نداری و فقر چاپلوس هستید، با خدا معامله کنید!
📚 درس تفسیر سوره مبارکه تکویر جلسه 3
تاریخ: 1398/09/25
🔅🔅🔅
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
053.mp3
10.12M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه53
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#تلنگر
#نهج_البلاغه
🌟واعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَد بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَة، وَ لاَ لاَِحَد قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً
🍃«و بدانيد هيچ کس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت»
📚 #خطبه ۱۷۶
🔻🔻🔻
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره ماعون.docx
25.5K
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_ماعون
#پویش_موضوعی
سوره ماعون
📌 نگاشت 12: پویش موضوعی سوره ماعون
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره ماعون حاوی بیش از280 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
انتخاب ها و آزمون ها2.22-11-98.mp3
13.94M
#آوای_زندگی
#تصمیم
#انتخاب
#انتخابات
#آزمون
#زندگی
#نگاشت_صوتی21
📌انتخاب ها وآزمون ها2
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(66)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
✅ 11 ـ ويژگيها و آثار حمد
▪ حمد و سپاس خداي را به سانِ حمد نزديكترين فرشتگان و كريمترين بندگان و پسنديده ترين حامدانش؛ حمدي كه همانند برتري خدا بر همهي آفريدگان، از همهي سپاسها برتر است[حمد خدا از هر حمدي برتر است؛ همان گونه كه خود خدا، بر همه آفريدگانش برتري دارد. همان طور كه وجود خدا مستقل و بالذات است و ديگران بالتبع، بالعرض و بالغير، حمد نيز بالذات از آنِ خداي سبحان است و بالعرض و بالتبع براي غير خدا و بازگشت حمد غير خدا به حمد خداست])
▪ يعني تفاوت حمدها مانند تفاوت محمودها باشد).و سپاس خداي را در برابر نعمتهايي كه به ما و گذشتگان عطا كرد و به آيندگان مي بخشد؛ حمدي به گستردگي آنچه علم خدا به آن احاطه دارد و به ميزان چندين برابر هر يك از آنها؛ حمدي جاويدان تا روز قيامت[حقيقت انسان، پايان ناپذير است، از اين رو بايد در پي كمال پايان ناپذير باشد.
▪ در حريم انسان، «إلي»، «حتّي» و «متي» راه ندارد. پس بايد انديشه اي زوال ناپذير داشته باشد و ره توشه او ابدي باشد. انسان ابدي با كارهاي موقت نمي تواند زندگي جاويد را تأمين كند.]؛ حمدي به آن گستردگي كه نه مرزپذير است و نه شمارش بردار؛ نه پاياني براي امتداد آن و نه تماميتي براي زمان آن است؛ حمدي كه عامل رسيدن به طاعت و عفو او باشد و سبب رضايتش و وسيلهي مغفرتش و راهي براي بهشتش و رهاننده از عذابش و مايهي ايمني از خشم او و پشتيباني بر طاعت او ومانعي در برابر معصيت و دستياري بر اَداي حقش؛ حمدي كه با آن در رديف اولياي سعادتمند خدا و در سلك شهيدان[اشتياق امام سجّاد (عليه السلام) به شهادت (كه در اين جا مراد شهادت در ميدان جنگ است) از آن روست كه خداي سبحان دين خود را به انسانها سپرده، ياري دين را از آنان خواسته است و سنت الهي بر اين است كه دين خود را حفظ و اِحيا كند. بر اين اساس، هر كس بايد بكوشد دين خدا به دست او اِحيا شود و اين افتخار و سعادت عظيم بهرهي او گردد: قل لو كنتم في بيوتكم لبرز الذين كتب عليهم القتل إلي مضاجعهم (سورهي آل عمران، آيهي 154)؛
▪ اگر گروهي به ياري دين حق برنخاستند خداي سبحان از ياري دينش دست برنمي دارد، بلكه گروه ديگري را مشتاقانه به جبهه ها اعزام مي كند و از طرفي به آنان شوق جهاد و شهادت و از سوي ديگر به خانواده هايشان توفيق صبر و بردباري عطا مي كند كه مايه شگفتي ديگران است و اين صحنه ها در دفاع هشت سالهي ايران اسلامي به خوبي مشهود بود.]راه او قرار گيريم؛ زيرا او سرپرستي ستايش شده است[جمله «إنّه ولىٌّ حميد»، استدلالي بر مضامين دعاست؛ چون انسان كه تحت ولايت خداي سبحان است، از او كه حميد مطلق و محمود صرف است و همهي امور به دست اوست مي خواهد تا او را به مقام حمد برساند.].
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
054.mp3
7.37M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه54
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom