#همتایی_قرآن_و_عترت
#حفظ_انقلاب_و_نظام
#ایستادگی_در_علم_و_عقل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 عامل مهم موفقیت و پایداری
▪️ چون قرآن از عترت و عترت از قرآن کریم جدا نیست، ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است، در حقیقت ماه ولایت و گرامیداشت مقام عترت (سَلامُ الله عَلَیه) هم هست، اگر از شب قدر بهره بردیم، ادامه آن راه هم گرامیداشت مسیر #سالار_شهیدان_حسین بن علی بن ابی طالب است.
▪️ مطلب بعدی آن است که در قرآن کریم عامل مهمّ موفّقیت یک ملّت از یک سو، سبب مهمّ پایداری دین از سوی دیگر، به عنوان ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾[1] و ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾[2] شناخته شد. دین چندین بخش به عنوان دستورهای الهی، ما را هدایت می کند؛ تقوا داشته باشید، عاقل باشید، عادل باشید، عالِم باشید، اینها برای تنظیم روابط فردی و اجتماعی ما خوب است؛ اما اگر خواستیم یک انقلاب را به بار بیاوریم یا انقلاب به بار آمده را حفظ کنیم، این با کدام قدرت است؟ فرمود اگر خواستید انقلاب اسلامی را به بار بیاورید یا انقلاب اسلامی به بار آمده را حفظ کنید، این برای ﴿لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ﴾،[3] ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾ است؛ شما این آیات را در قرآن کریم قرائت می کنید؛ نفرمود اگر عالِم شدید، مشکل کشور شما حل می شود. نفرمود اگر عاقل شدید، مشکل کشور شما حل می شود، اگر کسی عالِم شد، مشکل داخلی خود را حل می کند، اگر کسی عاقل شد، مشکل داخلی خود را حل می کند؛ ولی فرمود: ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾.
▪️ اگر کسی بخواهد انقلاب را حفظ کند، نظام خود را حفظ کند، باید «قائم بالعلم» باشد، نه یعنی عالِم. باید «قائم بالعقل» باشد، نه یعنی عاقل. اینکه می بینید وجود مبارک امام زمان کلّ جهان را آباد می کند، نه چون معصوم است، نه چون عالِم است؛ چون «قائم بالعصمة» است، «قائم بالعقل» است، «قائم بالعدل» است. این مأموریت و این سِمَت را اگر ذات الهی به هر کدام از یازده امام دیگر هم میداد همین طور بود و اگر امام (رِضوان الله عَلَیه) آمد، انقلاب کرد، نه چون عالِم بود و مجتهد، نه چون عاقل بود و حکیم، بلکه «قائم بالعلم» بود، «قائم بالعقل» بود. فرمود اگر بخواهید دین شما حفظ شود و این پرچم را حفظ کنید و این عمود را حفظ کنید و عده زیادی را زیر خیمه دین دعوت کنید، باید «قائم بالعلم» باشید، «قائم بالعقل» باشید، همه کارهای شما ایستادگی عالمانه و ایستادگی عاقلانه باشد.
[1]. سوره بقره، آیه230؛ سوره انعام، آیات97 و105...
[2]. سوره رعد، آیه4؛ سوره نحل، آیات12 و67 ...
[3]. سوره رعد، آیه24.
📚 سخنرانی در جمع زائران پیاده کربلا
تاریخ: 1395/04/20
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
عامل مهم موفقیت و پایداری.mp3
زمان:
حجم:
1.58M
#همتایی_قرآن_و_عترت
#حفظ_انقلاب_و_نظام
#ایستادگی_در_علم_و_عقل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 عامل مهم موفقیت و پایداری
📚 سخنرانی در جمع زائران پیاده کربلا
تاریخ: 1395/04/20
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
با سلام و عرض ادب
درس تفسیر سوره انشقاق حضرت استاد آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت صوت و متن در روز چهارشنبه در صفحه قرآنی رحیق قرار می گیرد. ان شاءالله
پل تماس پیامکی با ادمین ۰۹۲۱۸۳۰۵۲۴۹
گل واژه امانت .25.06.99.mp3
زمان:
حجم:
7.86M
📌 گل واژه امانت از کتاب #مفاتیح_الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
پیامبراکرم صلىاللهعليهوآلهوسلم می فرمایند:
أیّما راع استرعی رعیّه فلم یحطها بالأمانه و النّصیحه ضاقت علیه رحمه اللَّه تعالی الّتی وسعت کلّ شی ء؛
"الجامع الصغیر ج1 ص466"
هر کس سرپرستی گروهی را به عهده گیرد و در کار آنها به امانت و دلسوزی رفتار نکند، رحمت خدا که شامل همه چیز است به او نمی رسد.
📚 #مفاتیح_الحیات ص 529
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
رمز جاودانگی انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حکیم
#سقراط
#جانفشانی
#جاودانگی
#جنگ_جهانی
#اسلحه
#موشک
#تمدن
#ثبات
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 29
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
⏪92. پرهيز از مردم آزاري: «كسب العقل كفّ الأذي»[ شرح غررالحكم، ج4، ص625.]؛ دستآورد عقل، جلوگيري از آزار است. چنان كه با پرهيز از آزار ديگران، عقل به دست ميآيد.
⏪93. كنترل زبان: «قلب الأحمق وراء لسانه و لسان العاقل وراء قلبه»[ همان، ص507.]؛ قلب احمق، پشت زبان اوست و زبان عاقل، پشت قلب او؛ يعني احمق نخست سخن ميگويد و سپس ميانديشد، ولي عاقل اول ميانديشد و سپس سخن ميگويد. به همين سبب، احمق هماره در ندامت و عاقل، همواره كامياب و خرسند است. «العاقل من عقل لسانه إلاّ عن ذكر الله»[ همان، ج2، ص37.]؛ عاقل كسي است كه با زبان خود، جز به ذكر خدا نميپردازد. «اللسان ترجمان العقل»[ همان، ج1، ص141.]؛ زبان، سخنگو و ترجمه كننده عقل است. «اللسان معيارٌ أرجحه العقل و أطاشه الجهل»[ همان، ج2، ص93.]؛ زبان، عياري است كه عقل آن را سنگين ميكند و جهل كاهشش ميدهد.
⏪94. منفعت داشتن مصاحبت با عاقل: «صاحِبِ العُقَلاء تَغنَم»[ همان، ج4، ص204.]؛ با عاقلان مصاحبت كن كه غنيمت خواهي برد. «صحبة الأحمق عذاب الروح»[ همان، ص206.]؛ ... روح را صحبت ناجنس عذابي است اليم. «صديق الأحمق في تعب»[ همان، ص210.]؛ كسي كه با احمق، دوست باشد، هميشه در رنج است. «صديق الجاهل معرضٌ للعطب»[ همان.]؛ دوست انسان جاهل، در معرض هلاكت است.
📚ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 57
🌿🌿🌿
www.RASEKHOON.netحسد و حسادت 2.mp3
زمان:
حجم:
4.64M
#سیر_و_سلوک (13)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:38دقیقه
🌿🌿🌿
📼جلوه های هوی(حسد و حسادت 2)
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
انعام 5.mp3
زمان:
حجم:
20.11M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌بهترین یاور رستاخیز
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
نعم الشّفيع القرآن لصاحبه يوم القيمه؛
چه نیکو شفیعی است قرآن در روز قیامت برای کسی که قرآن خوانده باشد.
📚نهج الفصاحه
☘️☘️☘️
🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه ها و معارف وحیانی است.🌷
👇👇👇
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آیت الله جوادی آملیحق و باطل.mp3
زمان:
حجم:
708.6K
#حق_گوارا
#آبروبر
#رعایت_حقوق_مردم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 حق و باطل
▪️ ما یک حق داریم و یک باطل، یک بیان نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه دارد که فرمود: «إِنَّ الْحَقَّ ثَقِیلٌ مَرِیءٌ وَ إِنَّ الْبَاطِلَ خَفِیفٌ وَبِیء»،[1] فرمود: حرف حق، کار حق و برنامه حق گرچه عمل کردنش سنگین است ولی گواراست. غذای گوارا، جز فربهی ره آوردی ندارد، خوب است کاری با آدم ندارد؛ اما سرقت، اختلاس، باندبازی، تجاوز، اسرار مردم را فاش کردن، رعایت حقوق مردم را نکردن، اینها باطل است؛ «وَ الْبَاطِلُ خَفِیف وَبیء».
▪️ فرمود: حواستان جمع باشد، «کج روی کج آیدت جَفُّ القلم».[2] باطل رفتی، آبروی مردم را بردی، به جای اطلاعات فضولی کردی، بین اینها خیلی فرق است! فرمود به اینکه این «وَبِیء» است. اینکه فرمود: «وَبِیء» است، برای اینکه وبا یک بیماری آبروبری است؛ حالا اگر کسی سرطان گرفت و مُرد، خدا رحمتش کند! اما اگر کسی ـ خدایی ناکرده ـ وبا بگیرد، بالا و پایین، طاس و لگن است، برای انسان وباگیر آبرو نمی ماند.
▪️ فرمود ذرّه ای با بیت المال بازی کردید با دین و آبروی و آزادی مردم بازی کردید، بالاخره آبروبر است. «الْبَاطِلَ خَفِیفٌ» آسان است اما آبروبر است! همه می گویند بر فرض سرطان گرفت و مُرد، خدا رحمتش کند! اما آدمی که زنده است، آبرو می خواهد، باطل این طور است.
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت376.
[2]. مثنوی معنوی، دفتر پنجم؛ «کژ روی جف القلم کژ آیدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زایدت».
📚 دیدار اعضای ستاد اربعین با حضرت استاد
تاریخ: 1394/09/08
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (37) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آ
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (38)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽️ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑️ ادامه راى پنجم
▫️انسانهاى ملكوتى و فرشته منشى كه به مقام اسم اعظم بار يافته اند بر امور ملكى فائقند و در نظام تكوينى هستى تصرف مى كنند، همانند آصف بن برخيا كه به بهره گيرى از علومى كه حضرت سليمان (عليه السلام) به وى آموخته بود، در زمانى كوتاهتر از برهم خوردن پلك چشم، تخت ملكه سبا را از منطقه اى دور، يعنى از يمن به فلسطين آورد: قال الذى عنده علم من الكتاب انا اتيك به قبل ان يرتد اليك طرفك. (107) انسانى كه به مقام بار نيابد از الفاظ يا مفاهيم ذهنى او كارى ساخته نيست:
گر انگشت سليمانى نباشد
چه خاصيت دهد نقش نگينى
▫️عمرو بن معدى كرب كه از سلحشور نامدار عرب بود شمشيرى موسوم به صمصامه داشت كه برندگى زبانزد بود. خليفه دوم آن را خواست و چون كارآيى مطلوب را در آن شمشير نيافت به عمرو نوشت: صمصامه تو، بر خلاف شهرتى كه دارد، برندگى لازم را ندارد. عمرو نيز در پاسخ خليفه نوشت: من شمشير برايت فرستادم، نه ساعد، و شهرتى كه صمصامه در برندگى دارد مرهون بازوى توانمند من است. (108)
▫️الفاظ همچون صمصامه اى است كه تا در دست انسان سلحشورى قرار نگيرد موثر نيست و مقام خاص اسم اعظم تكوينى ساعدى است گاهى با صمصامه الفاظ ويژه، در هستى تصرف مى كند.
▫️آثار تكوينى كه درباره سوره حمد آمده نيز، از همين قبيل است ؛ امام صادق (سلام الله عليه) مى فرمايد: اگر قرائت سوره حمد مردگان را زنده كند شگفت آور نيست: لو قرات الحمد على ميت سبعين مره ثم ردت فيه الروح ما كان ذلك عجبا. (109)
▫️رابطه الفاظ و معانى آنها، اعتبارى و قراردادى است و از اين رو واژه هايى كه در يك فرهنگ مستعمل است، در ساير فرهنگها مهمل و بى معنا به شمار مى آيد؛ مانند اين كه كلمه عين در زبان عربى داراى هفتاد معناست و در برخى قصايد شعرى در هفتاد بيت به هفتاد معنا آمده است، ليكن در فرهنگهاى ديگر لفظى مهمل است. تاثير عينى الفاظ در امور تكوينى مستلزم تاثير امور اعتبارى در امور تكوينى است و بطلان اين امر بديهى است.
▫️حاصل اين كه، اسم اعظم مقام است و درجاتى دارد و بار يافتگان به آن مقام گاهى بى لفظ در جهان تكوينى اثر مى گذارند و مستجاب الدعوه اند. سوره حمد نيز اگر بر زبان آنان جارى شود عامل احياى مردگان است. با اسم اعظم تكوينى كه مقام ملكوتى است مى توان در نظام هستى تصرف كرد، نه با لفظ و مفهوم اعتبارى. پس، گرچه از تركيب برخى حروف مقطعه قرآنى اسمهاى اعظم مانند الله و الرحمن ساخته مى شود، ليكن اينها اسم اعظم لفظى است، نه تكوينى تا آثار تكوينى داشته باشد.
======================
107- سوره نمل ، آيه 40.
108- عقدالفريد، ج 1، ص 199.
109- نورالثقلين ، ج 1، ص 4
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom