eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌خانه خراب پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: إنّ الذي ليسَ في جَوفِهِ شيءٌ من القرآنِ كالبَيتِ الخَرِبِ ؛ کسی که در اندرونش چیزی از نیست ، همانند خانه ای ویران است . 📚کنزالعمّال : 2478 منتخب میزان الحکمه : 460 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۸ ـ ۱۰۵ 📌دستوراتی برای کمالات الی بايد اين دستورات را برای موفّقيّت خود و رسيدن به عمل کند: اوّل: آنکه بايد بين مردم به و درستی حکم کند و آنچه برای خود می خواهد برای نيز همان را بخواهد و از دستور و اهل بيت عليهم السلام نکند. دوم: نبايد به نفع با مردم خوب و دشمنی کند. سوم: هميشه حالت و طلب از خدای تعالی را داشته باشد. چهارم: طرفدار نباشد و در اين جهت کاملاً دقت کند. آنها از می ترسند ولی از نمی ترسند. پنجم: الی نبايد سخنی را که خدا دوست نمی دارد به جاری کند و بکوشد و را بيشتر رعايت کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
20.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره الحاقه 🕑 زمان: ۴ دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
🆔 @a_javadiamoli_doross 💢 عامل موفقیت مسلمین ▪️ جریان اربعین مستحضرید از بهترین عوامل موفقیت یك نظام اسلامی و جامع مسلمان هاست؛ هم از نظر معرفتی و علمی، هم از نظر عبادت و هم از نظر سیاست و وحدت محلّی و دینی؛ زیرا دو عامل است كه جامعه را منسجم و موفق می‌ كند: یكی معرفت آن جامعه است و دیگری عمل به مقتضای این معرفت. اگر خطری در كار باشد، انسان با دو عامل از آن خطر نجات پیدا می ‌كند: یكی اینكه آن خطر را ببیند، مثلاً مار یا عقربی كه می ‌آید انسان باید بینا باشد، شنوا باشد، صدای خطر را احساس كند، وجود خطر را ببیند؛ این چشم سالم می ‌خواهد، گوش سالم می ‌خواهد كه مسئولان ادراك ‌اند، دست و پای سالم می‌خواهد كه از مار و عقرب فرار كند. اگر كسی چشمش سالم نبود یعنی مجرای ادراكی ‌اش ضعیف بود یا چشم و گوشش سالم بود مجرای ادراكی ‌اش سالم بود، ولی دست و پای او بسته بود این شخص مسموم می ‌شود. جامعه ‌ای از خطر مصون است كه هم بفهمد در بخش اندیشه و هم بتواند دفاع كند در بخش انگیزه؛ با بال اندیشه و با بال انگیزه پرواز می ‌كند؛ اگر نابینا باشد مسموم می ‌شود، اگر بینا باشد ولی پای او بسته و فلج باشد باز مسموم می ‌شود. وقتی انسان از خطر مار و عقرب نجات پیدا می ‌كند كه هم ببیند و هم بتواند فرار كند. ▪️ كسی كه آیه حجاب را می ‌خواند ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾[1] را می‌ خواند تفسیر می‌ كند بحث می‌ كند ولی وقتی از كلاس درس بیرون آمده نامحرم را نگاه می‌ كند، این مشكلش چیست؟ شما باز می ‌خواهی این آیه را به خورد او بدهی، باز می‌ خواهی اعتراض كنی مگر نمی‌دانی؟! این شخص اعتراض ‌كننده را باید توجیه كرد كه علم، نیمی از قضیه است مگر علم فرار می ‌كند؟! آن دست و پا فرار می‌ كند، دست و پای این شخص هم كه بسته است، مگر علم چشم را می ‌پوشاند این ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾ مگر كار علم است؟ كار عزم است! لذا كاملاً با اینكه می ‌داند رشوه حرام است در قرآن كریم تصریح شده است ﴿أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ﴾[2] این آیه را ممكن است تفسیر بكند، سخنرانی هم بكند اما نه از رومیزی نه از زیرمیزی از این نمی ‌گذرد، برای اینكه آن كه باید تصمیم بگیرد آن نیروی انگیزه است و آن كاری با اندیشه ندارد، شما یك اعتراض می‌كنی مگر نمی‌ دانستی؟! مثل اینكه كسی كه پای او بسته است و قدرت فرار ندارد، شما مكرّر اعتراض بكنی مگر ندیدی مار دارد می‌ آید؟! خب بله مار دارد می‌ آید و دید، اما چشم كه فرار نمی ‌كند، پا فرار می ‌كند پا را بستند. ▪️ ما احتیاج داریم یك حوزه اندیشه علمی تحقیقی پژوهشی صافی داشته باشیم كه خوب بفهمیم، یكی هم قلمرو انگیزه و عزم و اراده كه تصمیم بگیریم. در زیارت اربعین كه از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) رسیده است، وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود سیدالشهداء (سلام الله علیه) قیام كرد برای اینكه هم در قلمرو اندیشه دست مردم را باز كند تا مردم خوب بفهمند، هم در بخش انگیزه آن حوزه عزم و اراده و نیت را باز كند «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛[3] یعنی كاری كه حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیه) كرد این بود كه مردم را دانشمند كرد (یك)، مردم را با عزم و اراده كرد كه ﴿إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾[4] (دو). [1]. سوره نور, آیه30. [2]. سوره مائده, آیه42. [3]. تهذیب الاحکام، ج6، ص113. [4]. سوره شوری, آیه43. 📚 دیدار جمعی از فعّالان فرهنگی با حضرت استاد تاریخ: 1390/10/24 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
عامل موفقیّت مسلمین.mp3
1.9M
🆔 @a_javadiamoli_doross 💢 عامل موفقیت مسلمین 📚 دیدار جمعی از فعّالان فرهنگی با حضرت استاد تاریخ: 1390/10/24 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (52) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى هفدهم ▫ محتمل است اين حروف به گونه اى ناظر به تعداد آيات سوره ها باشد. ⏪ پاسخ: اين وجه نيز از وجوه استحسانى و فاقد دليل است و چون 85 سوره قرآن حروف مقطعه ندارد پذيرش چنين وجهى دشوار است. 🔅🔅🔅 ☑ راى هجدهم ▫ از ابوبكر تبريزى نقل شده است كه چون خداوند مى دانست گروهى از اين امت به قدم قرآن قائل مى شوند، اين حروف را در ابتداى برخى سوره ها آورد تا انسانها بدانند كه قرآن از همين حروف حادث تشكيل شده است. پس قرآن قديم نيست ؛ اگر كسى قائل شود قرآن قديم است، بايد اين حروف را نيز قديم بداند و چون كسى اين حروف را قديم نمى داند، قرآن را نيز نبايد قديم دانست. (144) ⏪ پاسخ: اين راى نيز فاقد هر گونه برهان عقلى و دليلى نقلى است. افزون بر اين كه، قائلان به قدم قرآن، به قدم حروف آن نيز فتوا مى دهند. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت16:تفسیر آسان آیات 29 تا 36 سوره مطففین إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ «29» وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ «30» وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلى‌ أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ «31» وَ إِذا رَأَوْهُمْ قالُوا إِنَّ هؤُلاءِ لَضالُّونَ «32» وَ ما أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظِينَ «33» فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ «34» عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ «35» هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ ما كانُوا يَفْعَلُونَ «36» همانا مجرمان پيوسته به اهل ايمان مى‌خنديدند. و هرگاه از كنارشان مرور مى‌كردند، (از روى تمسخر) با چشم و ابرو به يكديگر اشاره مى‌كردند. و هرگاه به سوى اهل خودشان (و همفكران منحرفشان) باز مى‌گشتند، (شادمان از تمسخر) طنزگونه و بذله‌گويان باز مى‌گشتند. و هرگاه اهل ايمان را مى‌ديدند، مى‌گفتند: شكّى نيست كه آنان گمراهند. در حالى كه آنان، رسالت نگهبانى بر مؤمنان را نداشتند. پس امروز، اهل ايمان بر اين كفّار مى‌خندند. در حالى كه بر تخت‌هاى بهشتى نظاره‌گرند. كه آيا كافران كيفر عملكرد خود را ديده‌اند؟ 🔅🔅🔅 ▫ «غَمز» به معناى عيب‌جويى از ديگران با اشاره چشم و ابرو است. ☑ 1- مؤمنان بايد آماده برخوردهاى نارواى گنهكاران و مجرمان باشند. «إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا» ☑2- خنده، غمزه، نيش و نوش‌هاى ديگران شما را دلسرد نكند، زيرا خود آنان مجرم هستند. «إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا» ☑3- تمسخر و تحقير، روش ديرينه مجرمان است. كانُوا ... يَضْحَكُونَ‌ ☑4- مجرم به گناه خود قانع نيست، پاكان را تحقير مى‌كند و به آنان ضربه روحى مى‌زند. «يَضْحَكُونَ‌، يَتَغامَزُونَ» ☑5- ساختن طنز و فكاهى براى تمسخر مؤمنان از شيوه‌هاى مجرمان است. «انْقَلَبُوا فَكِهِينَ» ☑6- اصرار بر گناه، ديد و قضاوت انسان را عوض مى‌كند. (جالب است كه مجرمان، مؤمنان را گمراه مى‌پندارند.) «قالُوا إِنَّ هؤُلاءِ لَضالُّونَ» ☑7- گنه‌پيشگان، لايق قضاوت و اظهار نظر درباره مؤمنان نيستند. «قالُوا إِنَّ هؤُلاءِ لَضالُّونَ وَ ما أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظِينَ» ☑8- مؤمنان، نبايد انتظار تأييد مخالفان را داشته باشند. «وَ ما أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظِينَ» ☑9- گويا مجرمان، خود را قيّم مؤمنان مى‌دادند كه خداوند آن را نفى مى‌كند. «وَ ما أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظِينَ» ☑10- مؤمنان در قيامت، عامل رنج روحى مجرمان هستند، زيرا در آنجا مؤمنان نيز به آنان خواهند خنديد. «فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ» ☑11- كيفر در قيامت، با گناه در دنيا تناسب دارد. (كيفر خنده‌هاى تمسخرآميز در دنيا، مورد خنده قرار گرفتن در آخرت است.) الَّذِينَ أَجْرَمُوا كانُوا ... يَضْحَكُونَ‌- الَّذِينَ آمَنُوا ... يَضْحَكُونَ‌ ☑12- كيفرهاى قيامت، بازتاب اعمال خود انسان است. «هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ ما كانُوا يَفْعَلُونَ» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مطففین 28 تا36 قرائتی.mp3
866.7K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت17:تفسیر صوتی آیات 29 تا36 سوره مطففین 📼 استاد محسن قرائتی 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom