هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 تهذیب روح
🔸 بهترین راهی را كه قرآن كریم برای #تهذیب_روح ارائه می كند، این است كه ما بعد از شناخت تجرّد روح او را به یك چیز جاودانه سرگرم بكنیم، اصراری بر اینكه برای ابد با تن در دنیا بمانیم نداشته باشیم كه ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَإِنَّهُم مَیتُونَ﴾،[1] بلکه اصرار داشته باشیم كه آثار ما جاودانه باشد ﴿نَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ﴾[2] و آثار جاودانه را #روح_جاوید به جا می گذارد، این كار شدنی است! بنابراین اصرار قرآن بر این است كه ما به این معارف قلبی بیشتر بها بدهیم در عین حال كه به ما دستور می دهد، واجب و مستحب را انجام بدهیم و از حرام و مكروه بپرهیزیم؛ اما آن مقداری كه بر اساس معارف و بر اساس نیت های قلبی تكیه می كند به آن اندازه بر بدن تكیه نمی كند، اعمال بدنی محدود است، واجب ها مشخص است: چند ركعت نماز واجب است، در سال چند روز روزه واجب هست یا در عمر یك بار مكه رفتن واجب است، اینها واجب های محدود است؛ اما #نام_خدا و #یاد_خدا كه در حقیقت یك كار قلبی است بیكران در بیكران است ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً﴾[3] چیزی را كه خدا زیاد بشمارد معلوم می شود كه حدّ و حصر خاص ندارد؛ فرمود زیاد به #یاد_خدا باشید، اگر زیاد به یاد خدا بودیم خدا هم زیاد به یاد ماست، نه كم! چون اصلش را این چنین تنظیم كرد ﴿فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ﴾[4] این یك اصل.
فرمود به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم، بعد فرمود: ﴿اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً﴾ زیاد به یاد خدا باشید؛ یعنی اگر میخواهید خدا زیاد به یاد شما باشد، شما هم زیاد به یاد خدا باشید؛ این دو اصل.
🔸 اگر خدا زیاد به یاد آدم بود، هرگز انسان مَنسی نیست فراموش نمی شود و اگر مَنسی نبود بیناست، چون كسی كه خدا او را فراموشش بكند او نابیناست. گرچه خدا فراموشكار نیست ﴿وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِیاً﴾،[5] ولی بعضی ها را از لطف خود دور می دارد. نابینایان از لطف خدا دورند، نه نابینایان بَصری، بلكه نابینایان #بصیرتی! خیلی ها هستند كه روشن دل هستند گرچه به حسب ظاهر نابینا می باشند، آن منظور نیست؛ آن كه در قیامت كور محشور می شود و به خدا عرض می كند ﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَی وَقَدْ كُنتُ بَصِیراً﴾ خدا می فرماید: ﴿كَذلِكَ أَتَتْكَ آیاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَكَذلِكَ الْیوْمَ تُنسَی﴾؛[6] چون آیات ما را فراموش كردی و به یاد آیات ما نبودی امروز هم مورد لطف ما قرار نمی گیری، چنین كسی در قیامت #كور است. اگر كسی مَنسی حق نبود بلكه مذكور الهی بود می شود بینا، اگر #بینا بود یا جزء مقرّبین است یا جزء ابرار، چنین انسانی جاودانه زندگی می كند.
🔸 پس اگر كسی به یاد خدا بود، خدا به یاد اوست این یك مقدمه و اگر كثیراً به یاد خدا بود خدا كثیراً به یاد اوست این دو و هر كس به یاد خدا بود و خدا به یاد او، او بیناست و نابینا نمی شود این سه و اگر كسی نابینا نبود و قلبش بینا بود، بسیاری از اسرار عالم را می بیند چهار و چیزی بالاتر و شیرین تر از شهود اسرار عالم نیست، این هم پنج. اینها محصول #تهذیب_روح و تزكیهٴ نفس است كه از #تطهیر_دل و #احیای #نام حق و #یاد حق در قلب شروع می شود.
[1]. سوره زمر، آیه 30.
[2]. سوره یس، آیه 12.
[3]. سوره احزاب، آیه 41.
[4]. سوره بقره، آیه 152.
[5]. سوره مریم، آیه 64.
[6]. سوره طه، آیات 125 و 126.
#نام_و_یاد_حق
#تطهیر_قلب
#ذکر_کثیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 تفسیر موضوعی _ اخلاق در قرآن جلسه 94
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢هشدار درباره تفکيک اعتباريات از حقايق نظام أحسن هستی
◽️بارها به عرضتان رسيد که فرمودند شما در دنيا زندگي نكنيد!اگر روي زمين زندگي كنيد, زير آسمان زندگي كنيد, با آب و هوا ارتباط داشته باشيد, با دريا و صحرا و درخت ارتباط داشته باشيد، اينها حقايق خارجي هستند؛ اگر بخواهيد معدنشناس باشيد, درياشناس باشيد, هواشناس باشيد, زمينشناس باشيد وزمان شناس باشيد واقعيت است؛ امّا اگر بخواهيد بازي كنيد و به دنبال بازيگران حركت كنيد، علم به دست نميآوريد!
◽️فرمود دنيا پنج بخش دارد:﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾ که همه اينها عناوين اعتباري است، يك؛ عناوين اعتباري واقعيت ندارد، دو؛اگر كسي در اين فضا زندگي كند، در جهانبيني گرفتار سفسطه ميشود، سه؛ در معرفتشناسي شكّاك ميشود، چهار؛ سرانجام عوام ميميرد، پنج؛ اگر كسي در دنيا زندگي كند، ممكن نيست باسواد شود، چون اينجا بازيگري است و در بازيگري علم، واقعيّت و حقيقت نيست؛إنسان خودش و جهان را ميبازد.
◽️ الآن شما فرض كنيد انسانی از همان نوجواني در بازي افتاد، اين شخص تا وقتي هم كه پيشكسوت شود، در قرارداد و اعتبار است؛ عناوين اعتباري هيچ واقعيّتي ندارد! طول و عرض دروازه بايد اين مقدار باشد, طول و عرض زمين بازي اين مقدار بايد باشد, زمان بازی بايد نود دقيقه باشد، اينها همان قوانين اعتباري است و اينها كه واقعيتي ندارد، چون اينها را طور ديگر ميشود تنظيم كرد.
◽️اگر كسي با عناوين اعتباري است ـ چه در بخش بازيها و چه در بخش بازيگريهاي سياسي و اجتماعي ـ اگر در پاپ و امثال پاپ است، به دنبال اعظم ميگردد تا اينکه پاپ اعظم ميشود؛ در حوزههاست، به دنبال «آيت عظمی» ميگردد، اينها به جايي نميرسند! حواستان جمع باشد!چون اينها علم نيست, واقعيت نيست, قرارداد و اعتبار است.
📼درس تفسیر حضرت آیت الله #جوادی_آملی سوره #فصلت جلسه 14
🌿🌿🌿
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢امریکا بر بلندای قبر هفتاد میلیون کشته
◽️چطور ميشود كشوري كه خود را حاكم ميداند، وليّ حرمين ميداند و در منطقه خود را مقتدر ميداند، علناً و در روز روشن به يك كشور اسلامي حمله ميكند، چرا؟
◽️آن آمريكا كه الآن قد كشيده و قدّ آن از ديگران بلندتر است ـ بارها به عرض شما رسيد ـ صداي آن بلندتر است، درست ميگويد که قدِّ آن بلندتر است؛ امّا زير پاي او هفتاد ميليون قبر است! اين ها هفتاد ميليون قربانيان جنگ جهاني اول و دوم را كُشتند, كُشتند, تپّه شد و بالا رفتند؛ اينها تمدن آوردند؟! علم آوردند؟!
◽️مگر اينها يك روستايياني قبل از كشف کريستف کلمب نبودند؟! اگر چند ايراني و غير ايراني را شما از آمريكا برداري او چه چيزي دارد؟ خودشان ابنسينا داشتند؟ مولوي داشتند؟ ابنهيثم داشتند؟ ابوريحان بيروني داشتند؟ خوارزمي داشتند؟ چه چيزي داشتند؟ اگر قبل از كشف کريستف کلمب را بررسي كنيد، چند روستايي بيشتر نبودند!
◽️الآن كه قدِّ آنها بلند است، هفتاد ميليون قبر زير پايشان هست، اينها را چه كسي كشته است؟ محصول جنگ جهاني اول و دوم همين هفتاد ميليون است! حداقل آن هفتاد ميليون است، بيشتر از آن را هم گفتند! اينها كشتند و كشتند،الآن روي تلّ قبرها قدِّ آنها بلند است! آن وقت هم مرتب گزينه نظامي, گزينه تحريم و مانند آن حرفشان است.
◽️اگر كسي واقعاً با حقيقت زندگي كند،اين ملتها هرگز اجازه نميدهد ـ از دولتها توقعي نيست ـ اين ملتها اجازه نميدهند كه اينها روي قبر هفتاد ميليون بروند و اُلدُرم و بُولدُرم بخوانند، انبيا براي اين آمدند! حالا روشن شد كه چرا اصرار انبيا اين است كه از دنيا فاصله بگيريد. روي زمين زندگي كنيد, با آب زندگي كنيد، نه با من و ما! اين من و ما هيچ اعتباري ندارد!﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾ اين همه اصرار در آيات ـ گاهي اين پنج مورد را در دو مورد خلاصه ميكند ـ....
📼درس تفسیر حضرت آیت الله #جوادی_آملی سوره #فصلت جلسه 14
🌿🌿🌿
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
016069.mp3
180.4K
📌شگفتی #زنبور_عسل
سوره نحل آیه ۶۹ :
…یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
…از درون “شکم های” آن نوشیدنی خاصی خارج میشود، به رنگهای مختلف، که در آن #شفای مردم است در این امر نشانه روشنی است برای جمعیتی که اهل فکرند
🌱🌱🌱
زنبور های #عسل دارای دو #معده یا شکم یکی برای غذا و آب و دیگری برای ذخیره سازی شهد و #عسل هستند که تحت عنوان honey stomach معروف است، یکی از معده های جاندار برای هضم شهد گل ها و مواد غذایی بکار می رود، و یک معده خاص جاندار برای ذخیره سازی شهد و تبدیل آن به عسل بکار می رود.
و خداوند در عصر فقر علم #بیولوژی با به کار بردن اسم جمع (بطون) به تعداد معده های #زنبور اشاره می فرماید.
آیا میتوان قرآن را ساخته ی ذهن بشر دانست؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۶۳ ـ ۱۶۱ #سوره_انعام
📌پيغمبر اکرم صلی الله عليه و آله #الگو است
خدای تعالی #پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله را که مقتدا و الگوی #سالکين الی #اللّه است در همان راه مستقيمی که #دين پابرجا و ملت حضرت #ابراهيم عليه السلام بوده يعنی #توحيد کامل قرارش داده و نماز، #سلوک، زندگی و مردنش تنها برای خدای جهانيان بوده و برای خدا در هيچ چيز و هيچ کار چيزی را و کاری را #شريک قرار نداده و او اوّل #تسليم پروردگار است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بی نهایت.mp3
1.26M
#طیران_آدمیت
#زندگی_کریمانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین بهزیستی با حضرت استاد
تاریخ: 1386/05/11
🔅🔅🔅
💢 پرواز بی نهایت
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#طیران_آدمیت
#زندگی_کریمانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین بهزیستی با حضرت استاد
تاریخ: 1386/05/11
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢 پرواز بی نهایت
🔸 از آن لطایف بیانات جناب #مولوی این است: این كِرمی كه در چوب است، وقتی كه دارد چوب را می جود خیال می كند که هیچ چیزی لذیذتر از این چوب نیست و هیچ جهانی هم بالاتر از این نیم سانتی متر نیست. گفت:
چو آن کِرمی که در گندم نهان است ٭٭٭ زمـین و آسـمـانِ او هـمـان اسـت
از این كرمی كه در گندم است سؤال بكن آسمانت كجاست؟ می گوید نیم سانتی بالاتر است، زمینت كدام است؟ می گوید نیم سانتی پایین تر است. خیلی ها كرمانه زندگی می كنند، نه كریمانه!
▫️ تمام این معارف را در ادبیات ما گفتند، در نثر ما گفتند، در نظم ما گفتند، در عربی و فارسی ما گفتند كه این كرمی كه در چوب است، اصلاً لذتی غیر از جویدن آن چوب ندارد، از او وقتی اقلیم و جغرافیا و كره خودش را مطرح كنیم، سقف آن چوب، كفش هم چوب، بیش از یك سانت هم نیست! دین آمده گفته كرمانه زندگی نكنید، #كریمانه به سر ببرید!
🔸 فرشتهها برای اصول سه گانه می آیند پر پهن می كنند:[1] پر درآوردن، پر كشیدن و جهت یابی، جهت یابی یعنی از زمین و آسمان بیرون بروی! اگر آن بزرگوار گفت:
نه در اختر حركت بود نه در قطب سكون ٭٭٭ گر نبودی به زمین خاك نشینانی چند[2]
همین است. آن كه گفت «به زیر آورم چرخ نیلوفری را»[3] همین است.
🔸 آن روزی كه جناب سعدی گفته بود:
طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت ٭٭٭ به درآی تا ببینی طیران آدمیت[4]
آن روز ما دبستان بودیم و كلاس های ابتدایی را می خواندیم، این شعر را نوشتند؛ خیال كردیم حرف جناب سعدی این است این هواپیمایی كه اختراع شده، این #طیران_آدمیت است، اینكه #طیران_درندگی است! با همین هواپیما هیروشیما بمباران شده، با همین هواپیما ناكازاكی بمباران شده، اینكه طیران آدمیت نیست، #طیران_آدمیت همان حرفی است كه بزرگواران گفتند که آدم از جهت به بی جهتی در بیاید.
بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش ٭٭٭ چون به خورشید رسیدیم غبار آخر شد[5]
▫️ ما بالاتر از ماهیم! بالاتر از آفتابیم! این شمس و قمر بساطش برچیده می شود ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾[6] هست، ﴿وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ﴾[7] هست، اما ﴿یا أَیهَا اْلإِنْسانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلی رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلاقیهِ﴾[8] انسان كه از بین نمی رود، ما از هر آفتابی بالاتریم! از هر ماهی بالاتریم! بالأخره اینها یك سالی دارند ـ حالا یك میلیارد یا دو میلیارد ـ ما «تا»، «ابد»، «حتی» و «الی» و امثال ذلك نداریم!
[1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص34؛ «أِن المَلائِكَةَ لتَضَعُوا أَجنحَتَها تَحتَ أَقدَامِ طُلابِ العُلُوم».
[2] . دیوان اشعار ملاهادی سبزواری، غزل86.
[3] . دیوان اشعار ناصر خسرو، قصیده6.
[4] . دیوان اشعار سعدی، غزل18.
[5] . دیوان حافظ، غزل166.
[6] . سوره تکویر، آیه1.
[7] . سوره تکویر، آیه2.
[8] . سوره انشقاق، آیه6.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکات_ناب
از خانهای که در آن، هر شب قرآن خوانده میشود، نورانیت متصاعد است.
✨در روایت داریم که ملائکه این خانه را مانند آسمانی که ستاره در آن میدرخشد، میبینند.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
🗓نگاشت18:نکات تفسیری آیه 18و19سوره انفطار
🌷🌷🌷
ثُمَ مَا أَدْرَاکَ مَا يَوْمُ الدِّينِ
*يَوْمَ لاَ تَمْلِکُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّه
۱ - انسان، فاقد ابزار شناخت براى تصور قیامت و پى بردن به حقیقت آن (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین)
۲ - قیامت روزى بس با عظمت است و بیان سختى حوادث آن، امکان پذیر نیست. (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین) تکرار «ما أدراک» تأکید بر عظمت و نبودن ابزار، براى آگاه سازى دیگران به حقیقت حوادث آن است.
۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین)
۴ - قیامت، روز کیفر دادن اعمال است. (یوم الدین)
🔅🔅🔅
۱ - هیچ کس در قیامت، براى انجام دادن کارى به نفع دیگران، از خود اختیار و مالکیتى ندارد. (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا)
۲ - قیامت، روز سلب مالکیت و اختیار از همه انسان ها است. (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا)
۳ - نیاز انسان ها به یارى یکدیگر در قیامت (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا) بیان سلب قدرت از یارى رسان، گویاى آن است که نیاز به کمک وجود دارد; ولى از کسى ساخته نیست.
۴ - فاسقان در قیامت، محروم از یارى دیگران براى رهایى از آتش دوزخ (و إنّ الفجّار لفى جحیم ... یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا)
۵ - ناتوانى انسان ها از یارى رسانى به یکدیگر، از حوادث بزرگ و وصف ناپذیر قیامت (و ما أدریک ... ثمّ ما أدریک ما یوم الدین . یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا)
۶ - صدور فرمان در قیامت، در اختیار خداوند و مخصوص او است. (و الأمر یومئذ للّه) «أمر» ممکن است مفرد «أوامر» و به معناى فرمان باشد.
۷ - قیامت روز تخلّف ناپذیر بودن فرمان هاى خداوند (و الأمر یومئذ للّه) اختصاص «أمر» به خداوند، کنایه از این است که تنها دستور مطاع در قیامت، فرمان او است.
۸ - زمام همه امور انسان ها در قیامت، در دست خداوند است. (و الأمر یومئذ للّه) ممکن است «أمر» مفرد «اُمور» و به معناى کار و شأن باشد.
۹ - گرفتارى فاسقان به آتش جهنم، فرمان خداوند در قیامت (و إنّ الفجّار لفى جحیم ... و الأمر یومئذ للّه)
۱۰ - سیطره حاکمیت خداوند بر تمام امور قیامت، حقیقتى وصف ناپذیر و تصوّر آن بیرون از طاقت علمى بشر است. (و ما أدریک ... ثمّ ما أدریک ما یوم الدین ... و الأمر یومئذ للّه) بیان حاکمیت مطلقه خداوند - پس از اشاره به فوق تصور بودن قیامت - نشانه آن است که بشر، از درک حقیقت حاکمیت اخروى خدا ناتوان است.
۱۱ - ناتوانى انسان ها از یارى رسانى به یکدیگر در قیامت، جلوه اى از حاکمیّت مطلقه خداوند بر رخدادهاى آن است. (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا و الأمر یومئذ للّه) ارتباط صدر و ذیل آیه شریفه، گویاى برداشت یاد شده است.
🌿🌿🌿
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
Al-Infitar01.mp3
6.27M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 19تفسیر صوتی سوره انفطار
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه اول
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
انفطار.جوادی 1.docx
56.5K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 20:تفسیر متنی سوره انفطار
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه اول
يک وقت به امام(سلام الله عليه) عرض کردند که آيا در نماز ميشود به کسي بد گفت؟ فرمود بله در نماز ميشود به کسي بد گفت. عرض کردند چطور؟ فرمود شما در هر رکعت در هر رکوع و سجود داريد به دو گروه بد ميگوييد عرض کرد چطور؟ فرمود اينکه ميگوييد: «بِحَوْلِ اللَّهِ(تعالي) وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ اينجا سه گروهاند دو گروه را داريد نفي ميکنيد يک گروه ثابت ميشود. آن گروه تفويضي که ـ معاذالله ـ ميگويند کل کار را خداي سبحان به بشر واگذار کرد و در قيامت بررسي ميکند معنايش اين است که «لا حول و لا قوة لله» ـ معاذالله ـ و جبريها که ميگويند تمام کارهاي را مستقيماً خود خدا انجام ميدهد و انسان ابزاري دست اوست ميگويند «لا حول و لا قوة الا لله»! شما داريد هم جبري را نفي ميکنيد هم تفويضي را ميگوييد حول برای ماست قوّه برای ماست اما ما در تدبير او هستيم «بِحَوْلِ اللَّهِ(تعالي) وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ». چقدر اين تعبير لطيف است! اي کاش چند تا شاگرد اين طور از ائمه سؤالاتي ميکردند!
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (74)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتققين
💢تفسير
▫ اين آيه كريمه از چند جمله تشكيل يافته، (231)، مشتمل بر سه پيام كلى و معرفت محورى است:
⏪ 1- قرآن كريم تنها مصداق كتاب جامع و كامل الهى است.
⏪ 2- هيچ ريب و شكى در حريم پاك قرآن راه ندارد.
⏪ 3- اين كتاب الهى مايه هدايت پارسايان است.
▫ در قرآن كريم، از واژه كتاب گاهى بدون اسم اشاره ياد شده است:
(هواالذى انزل عليك الكتاب) (232) و گاهى با اشاره نزديك: (و هذا كتاب انزلناه مبارك) و گاهى نيز با اشاره دور: (ذلك الكتاب)، (تلك ايات الكتاب).(233)
▫ سر اين تفاوت تعبير آن است كه قرآن كريم حقيقى گسترده است كه مراحلى به هم پيوسته دارد كه مرحله نازله اش در دست انسانهاست: (انا نحن نزلنا عليك القرآن) (234) و مرحله متوسط آن در دست فرشتگان بزرگوار و نيكوكار الهى: (بايدى سفره# كرام برره) (235) و مرحله عاليه آن نيز نزد خداى سبحان است: (انا جعلناه قرانا عريبا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدنيا لعلى حكيم) (236) و همه مراحل ياد شده با هم است و هيچ تفكيكى بين آنها راه ندارد.
▫ قرآن كريم همان حبل الهى است كه انسانها به اعتصام به آن فراخوانده شده اند: (واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا) (237) و يك سوى اين حبل، عربى مبينى است كه در ميان انسانهاست و سوى ديگر آن در ام الكتاب، مقامى بس والا دارد: و انى مخلف فيكم الثقلين، الثقل الاكبر القرآن و الثقل الاصغر عترتى و اهل بيتى، هما حبل الله ممدود بينكم و بين الله عزوجل ما ان تمسكتم به لم تضلوا سبب منه بيدالله و سبب (وفى روايه اخرى: طرف) بايديكم.... (238)
▫ مراحل گوناگون قرآن كريم مصحح اشارات مختلف به آن حقيقت واحد است. ظاهر قرآن كه قابل خواندن و نوشتن است و انسانها در خدمت آن هستند، مشار اليه هذا و باطن و ريشه آن كه لدى الله است، مشاراليه ذلك است و چون باطن آن از ظاهرش جدا نيست، مى توان به همين قرآن به اعتبار مقام برتر آن اشاره بعيد كرد.
بنابراين، اوصاف و احكامى كه در اين آيه كريمه براى ذكر شده، مانند هدايت متقين، گرچه مربوط به مرحله نازله قرآن است ، اما مصحح اشاره به قرآن، با اسم اشاره دور همان است كه ذكر شد؛ يعنى، مشاراليه، همين قرآن عالم شهادت است، ليكن مجوز استعمال كلمه ذلك مقام منيع آن است، نه اين كار مشار اليه خصوص مقام بالاى آن باشد.
============
231- در اين آيه شريفه ذلك مبتد است و الكتاب خبر، و لاريب فيه جمله مستقل ديگرى است ؛ چنانكه هدى للمتقين حمله ديگر، و هدى خبر مبتداى محذوف است .
232- سوره آل عمران ، آيه 7
233- سوره يوسف ، آيه 1
234- سوره انسان ، آيه 23
235- سوره عبس ، آيات 15 - 16
236- سوره زخرف ، آيات 3 - 4
237- سوره آل عمران ، آيه 103
238- بحار، ج 89، ص 102
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
#نکته_ها
📝 تفاوت «تمام» و «کمال»
واژه «تمام» و «کمال» باهم فرق دارند.#تمام در آنجا اتفاق می افتد که تمام اجزا که مربوط به آن شیء است محقق شود مثلا می گویند ساخت ساختمان تمام شد. اسکلت زده شد، دیوارها ساخته شد و تمام اجزایی که مربوط به ساختمان است انجام شد. اما نمی گوییم این خانه #کامل شد، کمالش به این گچ بری ها و ظریف کاری ها و زیباکاری هاست. اسلام هم در صدد تمام است و هم در صدد کمال. لذا در قرآن فرمود:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي
هم اکمال دین و هم اتمام نعمت
اتمام نعمت این است که تمام اجزایی که دین نیاز داشت به شما دادیم و کمالش به این است که کاری که برای
شما احداث کردیم باقی خواهد ماند و بقایش به ولایت است. لذا در روز غدیر خم آیه نازل شد که هم اجزا و شرایط دین شما تمام شد و هم کامل شد.
کمالش به این است که دیگر هیچ کس نمی تواند متعرض ساختمان محکم دین بشود.
#کارگزاران_فرهنگی (22)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
@rahighemakhtoom
❇️ویژگی های کار #فرهنگی:
⏪4-ساختن جامعه پاک مبتنی بر معنویت صحیح( نه صرف انتقال علوم و فنون و اصطلاحات علوم رایج)
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (24/انفال)
ای مؤمنان! فرمان خدا را بپذیرید، و دستور پیغمبر او را قبول کنید هنگامی که شما را به چیزی دعوت کند که به شما زندگی (مادی و معنوی و دنیوی و اخروی) بخشد، و بدانید که خداوند میان انسان و دل او جدائی میاندازد (و میتواند انسان را از رسیدن به خواستها و آرزوهای دل باز دارد و او را بمیراند و نگذارد عمر طولانی داشته باشد که مهمترین آرزوی دل هر انسانی است)، و بدانید که همگان در پیشگاه خدای سبحان گرد آورده میشوید (و به حساب و کتابتان رسیدگی میگردد).
☑️دین و تعلیمات و رهنمودهاى خدا و پیامبر(ص)، مایه حیات واقعى انسان (یأیها الذین ءامنوا استجیبوا للّه و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم) مراد از «ما» در «لما یحییکم»، تمامى تعلیمات و معارف و رهنمودهاى خدا و رسول اوست.
☑️انسانهاى رویگردان از تعلیمات و رهنمودهاى خدا و رسول، محروم از حیات واقعى انسانى (یأیها الذین ءامنوا استجیبوا للّه و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم)
☑️جهاد و مبارزه با کافران حق ناپذیر، مایه حیات واقعى جامعه ایمانى (یأیها الذین ءامنوا استجیبوا للّه و للرسول) از مصادیق مورد نظر براى «ما یحییکم»، به دلیل وقوع آیه مورد بحث در سیاق آیات جنگ و مبارزه، فراخوانى اهل ایمان به نبرد با دشمنان دین است.
☑️دعوت خدا و رسولش داراى هویتى واحد براى هدایت انسانها به حیات واقعى (یأیها الذین ءامنوا استجیبوا للّه و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم)
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
اعراف 18.mp3
14.86M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 18
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
درمان خشم و غضب 46.mp3
4.66M
#سیر_و_سلوک (46)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
@rahighemakhtoom
🌿🌿🌿
📼خشم و غضب 2
🕑 زمان:38 دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
برداشت از آیه ۳ #سوره_اعراف
📌پیروی از #قرآن
#سالک الی #اللّه باید فقط از #قرآن و #احادیث نقل شده از #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با کوشش و #اجتهاد، دقیقاً پیروی کند و از سخنان دیگران بخصوص که آنها را #ولی خود قرار دهد پیروی نکند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره زلزله.استاد چیت چیان.mp3
9.49M
#قرآن
#تدبر
📌 تدبر در سوره #زلزال
📼استاد هانی #چیت_چیان
🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌شگفتی های علمی قرآن
سوره #نساء آیه ۵۶ :
…. سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ…
… بزودی آنها را در آتشی وارد میکنیم که هر گاه پوست های تن آنها (در آن) بریان گردد (و بسوزد) پوستهای دیگری به جای آن قرار میدهیم تا دردِ عذاب را بچشند…
🌱🌱🌱
جالب است بدانید اعصابی که حرارت و #سوختگی را احساس میکنند، عمدتا در لایه های پوست قرار دارند. بنابراین اوج دردِ ناشی از سوختن مربوط به #سوختگی پوست میباشد.
با سوختن #پوست بخش عمده ای از گیرنده های #حسی به خصوص #گیرنده های حرارتی(اندام های رافینی) از بین می روند. درنتیجه هنگامی که #سوختگی از لایه های #پوست می گذرد و به بافت های داخلی می رسد، از #درد آن کاسته می شود.
و چه زیبا خداوند در آیه ۵۶ سوره #نساء، با اشاره به خلق #پوست جدید برای چشیدن اوج رنج سـوخـتـن، این حقیقت علمی را بیان می کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 30 نهج البلاغه.mp3
2.5M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
@rahighemakhtoom
📚شرح و تفسیر حکمت 30 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 61.mp3
12.05M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 81
@rahighemakhtoom
📼 قسمت: شصت و یکم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی
و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)
خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ ( مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعملهای عبادی مورد توصیه حضرت آیتالله بهجت قدسسره)
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 معیار مودّت
🔸 شما یك سلسله مودّت هایی كه مشكل جامعه را حلّ بكند دارید، اما وقتی مُردید كلّاً رابطه قطع است، چون همه شما خاك می شوید و دوباره از خاك برمی خیزید، دیگر والد و ولدی در كار نیست. اینطور نیست كه یك والد و ولدی باشد، [البته در مورد] یك گروه خاصی كه اهل ایمان اند، برای اینكه لذّت كامل نصیبشان بشود فرمود: ﴿أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ مَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِم مِن شَیءٍ﴾،[1] یك گروه خاص هستند كه با بچه هایشان هم مأنوس می شوند, با ذراری و فرزندانشان در بهشت مأنوس هستند، یك گروه خاصی اند و گرنه همه خاك می شوند و همه از خاك برمی خیزند دیگر روابطی در كار نیست ﴿یوْمَ یفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ﴾.[2] معیار مودّت, #حق_و_باطل است حق هم جز از خدا نیست: ﴿الْحَقُّ مِن رَبِّكَ﴾.[3]
🔸 تعبیری در قرآن دارد كه ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾[4] این حق, مقابل ندارد چیزی با او نیست, چیزی با حق نیست، حق وحده است و لاغیر! هیچ چیزی با او نیست ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾ كه این برای فصل و دوم است كه به ذات برمی گردد، حقّی است كه حكم خداست, قول خداست, فعل خداست و در جهان خلقت یافت می شود، این حق بالقول المطلق «مِن الله» است كه در سوره «آل عمران» دارد ﴿الْحَقُّ مِن رَبِّكَ﴾،[5] ما حقّی نداریم كه از خدا ناشی نشده باشد از جای دیگر در آمده باشد و اینكه درباره وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی»[6] با این ﴿الْحَقُّ﴾ معیت دارد نه با ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾. اگر گفته شد «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ» یعنی این ﴿الْحَقُّ﴾ و منظور از علی (سلام الله علیه) همان اهل بیت همان چهارده معصوم (سلام الله علیهم) است؛ یعنی اینها با این حقّ هستند كه ﴿الْحَقُّ مِن رَبِّكَ﴾ اگر #سعادت_ابد خود را بخواهید، شما باید دوست اینها باشید. یك سلسله روابط اجتماعی انسان دارد اینها عیب ندارد؛ انسان به لباسش علاقه مند است, به خانه اش علاقه مند است این ضرری ندارد، اینكه مودّت نشد! این برای تنظیم روابط زندگی است.
🔸 تحلیلی كه هست می فرماید دشمنی آنها با شما به جهت مسائل اقتصادی و اینها نیست. اینها اوّلاً دشمن خدا هستند; یعنی اینها یا ملحدند یا مشرك, دشمن با خدا و دشمن شما هستند، چون شما موحّد هستید! سخن از آب و خاك نیست. این سیزده سال كه با حضرت مبارزه می كردند سخن از آب و خاك و معدن و مسائل اقتصادی و تجاری و اینها كه نبود، فرمود: ﴿لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّی﴾[7] آنها كه ملحد یا مشرك اند ﴿وَ عَدُوَّكُمْ﴾؛ دشمنان شما هستند نه به جهت مسائل اقتصادی, نه مسائل تجاری دشمنان شما هستند، چون شما به من معتقدید! تا آخر ملاحظه می فرمایید این معیار دشمنی را همان #ایمان_و_كفر می داند ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّی﴾ كسی كه ملحد است كسی كه مشرك است عدوّ توحید است ﴿وَ عَدُوَّكُمْ﴾، چون شما موحّد هستید! مبادا اینها را اولیای خود قرار بدهید تحت #ولایت اینها قرار بگیرید و مانند آن كه ﴿تُلْقُونَ إِلَیهِم بِالْمَوَدَّةِ﴾؛ مودّت خود را به اینها بدهید، شما بنا شد مودّت خود را یكسره به #اهل_بیت بدهید, شما مُزد پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مودّت این چهارده معصوم بود دادید, اگر مودّت مستقرّ در قربیٰ شد دیگر مودّتی ندارید كه به دیگری بدهید.
🔸 در بحث های قبل هم همین آیه سه سوره مباركه «احزاب» گذشت كه انسان نه دو قلب دارد و نه در یك قلب دو محبّت می گنجد: ﴿ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَینِ فی جَوْفِهِ﴾[8] شما یك مودّت دارید این مودّت هم كه یكجا مستقر كردید به #اهل_بیت یعنی باید این كار را می كردیم, بنابراین اگر ﴿نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ﴾[9] شد تبعیضی در مودّت شد، می دانید این تبعیض, مُهلك است مستهلك نمی شود، این طور نیست كه به اندازه ای كه مودّت دارید دین داشته باشید، اینطور نیست! توحید تبعیض بردار نیست, ولایت تبعیض بردار نیست, نبوّت و رسالت تبعیض بردار نیست.
[1]. سوره طور، آیه21.
[2]. سوره عبس، آیه34.
[3]. سوره بقره، آیه147.
[4]. سوره لقمان، آیه30؛ سوره حج، آیات6 و 62.
[5]. سوره آل عمران، آیه60.
[6]. الفصول المختاره، ص135.
[7]. سوره ممتحنه، آیه1.
[8]. سوره احزاب، آیه4.
[9]. سوره نساء، آیه150.
#ولایت_اهل_بیت_علیهم_السلام
#سعادت_ابد
#حق_و_باطل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ممتحنه جلسه 1
تاریخ: 1396/12/07
🆔 @a_javadiamoli_doross