برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (13)
#نماز_مومنانه
🔅🔅🔅
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
◽️نماز حضرت زهرا(عليهاالسلام):
صديقه كبرا(عليهاالسلام)هنگام نماز نفس هايش به شماره مي افتاد: و كانت فاطمة(عليهاالسلام)تنهج في الصلاة من خيفة الله تعالي. [عدة الداعي، ص 185؛ بحار الانوار، ج 81، ص 258.]
▫️وقتي در محراب عبادتش مي ايستاد، نورش براي فرشتگان آسمان مي درخشيد، چنان كه نور ستارگان براي زمينيان مي درخشد و خداوند به فرشتگان مباهات مي كند كه ببينيد بنده ام چگونه از ترس من مي لرزد: متي قامت في محرابها بين يدي ربّهاغ آ زهر نورها لملائكة السماء كما يزهر نور الكواكب لأهل الأرض و يقول الله عزّوجلّ لملائكته: يا ملائكتي انظروا إلي أمتي فاطمة سيدة إمائي قائمةٌ بين يديّ، ترتعد فرائصها من خيفتي. [بحار الانوار، ج 43، ص 172، ح 13.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل پنجم
📜کسی که قرآن میخواند گویی تمام کتب انبیای گذشته را خوانده است.
▫️قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله أُعطِيتُ السُّوَرَ الطِّوَالَ مَكَانَ التَّورَاةِ وَ أُعطِيتُ المِئِينَ مَكَانَ الإِنجِيلِ وَ أُعطِيتُ المَثَانِيَ مَكَانَ الزَّبُورِ وَ فُضِّلتُ بِالمُفَصَّلِ ثَمَانٌ وَ سِتُّونَ سُورَةً وَ هُوَ مُهَيمِنٌ عَلَى سَائِرِ الكُتُبِ وَ التَّورَاةُ لِمُوسَى وَ الإِنجِيلُ لِعِيسَى وَ الزَّبُورُ لِدَاوُد
▫️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
به من سورههاى طولانى داده شده به جاى تورات، و سورههاى صد آيهاى داده شد به جاى انجيل و سورههاى مثانى به من داده شد به جاى زبور، و سورههاى مفصل (يعنى آيه كوتاه) را كه شصت و هشت سوره است افزون به من دادند و اين قرآن نگهبان و گواه بر كتابهاى ديگر است و تورات از موسى علیه السلام است و انجيل از عيسى علیه السلام و زبور از داود علیه السلام است.
⏪بعد از خواندن این روایت:
☑️با خواندن قرآن از محتوای کتب گذشته آگاه می شود.
☑️قرآن محتوایی افزون بر کتب گذشته دارد.
☑️دلم برای حضرت عیسی که تنگ می شود، دلم برای حضرت موسی که تنگ می شود، دلم برای حضرت داوود که تنگ می شود و دلم وقتی هوای حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را دارد، قرآن می خوانم. قرآن می خوانم تا توفیق مصاحبت با اولیای خدا را یابم.
👈🏾پس از خواندن این روایت چه چیزی فکر شما را مشغول کرد؟ به چه فکر کردید؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از نهضتِ روایت
او کلمات قرآنی را جان میداد
قبل از انقلاب، من ممنوعالسفر بودم؛ یعنی نمیتوانستم به خارج از کشور سفر کنم. مدتها در زندان بودم؛ وقتی هم که از زندان بیرون آمدم، در داخل کشور محصور بودم. در آن وقت، یکی از آرزوها و تصمیمهایم این بود - به خانوادهی خودم هم گفته بودم - که اگر بتوانم از کشور خارج بشوم، برای دیدن قرّاء - مخصوصاً شیخ مصطفی اسماعیل - به مصر میروم. اتفاقاً شیخ مصطفی اسماعیل تا بعد از انقلاب زنده بود؛ لیکن متأسفانه ما در آن سالهای اول انقلاب، به این فکری که حالا هستیم، نبودیم؛ والّا به هر طوری بود، من شیخ مصطفی اسماعیل را به تهران میآوردم.
شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوقالعاده بود. چیزهایی در تلاوت او بود که انصافاً قابل تقلید است. منهای مسألهی صدا و کیفیت ادای حروف و کلمات، او کلمات قرآنی را جان میداد. یعنی وقتی که او آیه را میخواند، آن احساسی به مستمع دست میداد که در آیه اقتضای آن احساس بود. مثلاً فرض بفرمایید که در سورهی هود، آنجایی که راجع به قضیهی پسر نوح آیات کریمه را میخواند: «انّ ابنی من اهلی و انّ وعدک الحق»، انسان پدری را احساس میکند که پسر کافرش دارد در مقابلش از بین میرود؛ یعنی هم احساس رأفت به خاطر بُنوّت او، و هم احساس نفرت به خاطر کفر او. او این را با خواندن خودش به انسان القا میکند. این، چیز خیلی مهمی است و آن تأثیر قرآنی را در خواننده مضاعف میکند. شبیه این را - نه به این شدت - من در خواندن شیخ عبدالفتاح دیدم؛ او هم تا حدودی اینطور است. مرحوم منشاوی هم جزو آن چهرههای برجستهی قرآنی است. چند نفر از مقلدان ایشان الان در اینجا هستند.
بیانات در مراسم تودیع قاریان قرآن ۱۳۷۰/۰۲/۰۶
#ما_و_قرآن
برداشت از آیات ۵۴ ـ ۵۳ #سوره_انفال
📌 تغییر #نعمت
خدای تعالی در مقابل تغییری که انسان ها در #نفس و روحشان می دهند #نعمت هایش را تغییر می دهد؛ مثلاً اگر کسی صفات #رذیله را کسب کند و یا به آنها ادامه بدهد، بدبختی، #فقر و بیچارگی نصیبش می شود و یا اگر اهل #تقوی و #تزکیه نفس شود خدای تعالی نعمت فراوان و راحتّی دائمی را نصیب او می کند، چنان که پیروان #فرعون و تزکیه نفس نکرده هایی که قبلاً بوده اند به خاطر امراض روحی و عمل به آنها غرق و #هلاک شدند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#خمس
#مالکیت
📌اصل مالکیت
◽️...در جريان خمس، در جريان انفال، در جريان فیء، در جريان زکات و مانند اينها، مستحضريد که ذات اقدس الهي به مردم نميفرمايد شما اين مقدار مال را به عنوان خمس يا به عنوان زکات بدهيد، زيرا اين مقدار از مال برای مردم و مالکيت مردم نيست!
▫️اصل مِلک برای خداست که ﴿لِلَّهِ مُلْكُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾، يک؛ دين اصل مالکيت اشخاص را برخلاف اصل بُلشويکی امضا کرده است و فرمود: =اموالهم، اموالکم=، مالکيت را امضا کرد، دو؛ امّا در اصل امضاي مالکيت، در جريان =درآمد= آن چهار پنجم را مِلک کرد، آن يک پنجم را که مِلک شخصی نکرد!
▫️اين کسي که خمس ميدهد مال خودش را نميدهد، اين برای او نيست! اصل ملک که برای خداست، تمليک هم به عنايت الهي است که اصل مالکيت را امضا کرده است، اين پنج پنجم را که ملک او نکرده تا بگويد يک پنجم را بده، اين در اصل چهار پنجم را ملک کرده، فرمود يک پنجم را شما شريکي! روايات زکات و خمس را ملاحظه بفرماييد، اين اموال را فرمود شما شريک هستيد و خدا شريک است، اين يک پنجم برای شما نيست؛ لذا ميشود غصب! اينطور نيست که بر آدم واجب عبادي باشد که از مال خودش چيزي را بدهد، برای او نيست اصلاً! نه اينکه يک پنجم را به عنوان حقالزحمهٴ ما بدهيد، اصلاً مال برای او نيست!
▫️اين آيهٴ ﴿شَارِكْهُمْ فِي الأمْوَالِ﴾ را هم بعضي از نصوص تطبيق کردند که اگر کسي مال غير مخمّس را ـ ذمّه نه، =عين= ـ =عين= مالِ غير مخمّس را مهريه زن قرار بدهد، گرفتار ﴿وَ شَارِكْهُمْ فِي الأمْوَالِ وَ الأوْلاَدِ﴾ ميشود، آن وقت آن بچه حلالزاده درنميآيد. بنابراين مسئله خمس و زکات اينطور است، زيرا برای اينها نيست، فرمود بدهيد!(درس تفسیر سوره شوری جلسه 26)
آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 29.mp3
14.22M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 29
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
بررسی تطبیقی انسان شناسی قرآنی و اومانیستی و کاربست آن در تحول علوم انسانی .pdf
316K
#مقاله 15
#قرآن
#انسان
#اومانیسم
#علوم
#علوم_انسانی
🔅🔅🔅
💢 موضوع: بررسی تطبیقی انسان شناسی قرآنی و اومانیستی و کاربست آن در تحول علوم انسانی
🍀🍀🍀
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (89)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢بحث روايى (مراتب و درجات تقوا)
عن العسكرى (عليه السلام): ... (للمتقين) الذين يتقون الموبقات و يتقون تسليط السفه على انفسهم حتى اذا عملوا ما يجيب عليهم عمله عملوا بما يوجب لهم رضا ربهم. (323) - هدى)... بيان و شفاء (للمتقين) من شيعه محمد و على انهم اتقوا انواع الكفر فتركوها و اتقوا الذنوب الموبقات فرفضوها و اتقوا اظهار اسرار الله تعالى و اسرار ازكياء عباده الاوصياء بعد محمد (صلى الله عليه وآله) فكتموها واتقوا ستر العلوم عن اهلها المستحقين لها و فيهم نشروها. (324)
👈🏾اشاره:
حقيقت تقوا، شهود علمى والتزام عملى درباره اسناد حسنات علم و آدم به خداوند و اسناد سيئات آنها به خود آنهاست ؛ يعنى، فيض خاص خدا را وقايه حسنات قرار دادن تا به غير خدا اسناد نيابد و فقط از آن خداوند باشد و خويشتن را وقايه سيئات قرار دادن تا چيزى از قصور و نقص و عيب و ذنب از او تعدى نكند و به خداوند اسناد نيابد. كسى كه بر محور مزبور حركت مى كند، در مقام كتمان سر علوم و ستر آنها برمى آيد و آنها را از نااهل مكتوم و براى اهل منشور مى كند؛ چنين پروا پيشه اى البته در مقام عمل از گزند گناه مصون مى شود و به اوج درجات كمال راه مى يابد؛ زيرا بهترين تقوا كه همان تقواى توحيدى است بهره اوست و چون هدايت بر مدار تقواست، عاليترين هدايت نصيب اوست.
📝تذكر:
گرچه تقوا رئيس اخلاق شناخته شده است: التقى رئيس الاخلاق (325)، ليكن همان گونه كه غالب فضايل اخلاقى سه درجه دارد: عام و خاص واخص، تقوا نيز همين سه مرتبه را دارد. تقواى عام پرهيز از محرمات و تقواى خاص اجتناب از مشتبهات و تقواى اخص دورى از مباحات در پرتو اشتغال به واجبات و مستحبات است، ليكن تقوا در شهود آيات خدا و كيفيت انتساب آنها به خدا و كيفيت ظهور خداوند در آنها يا عدم شهود اصل آنها بحث خاص وجود دارد.
=================
323- بحار، ج 10 ص 15
324- همان ، ج 89، ص 380.
325- نهج البلاغه ، حكمت 410.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویز #تکویر
🔅🔅🔅
نگاشت16: نکته های تفسیری آیات 12تا 14سوره تکویر
✳️وَ إِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ 12
۱ - قیامت، روز شعله ور شدن شدید جهنم (و إذا الجحیم سعّرت) «جحیم» (که بر اثر استعمال مکرر درباره جهنم، نام دیگرى براى آن شده است، در اصل) آتشى است که به شدت افروخته شده باشد و به آتش عظیمى که در حفره اى عمیق افروخته شود «جحیم» گفته مى شود. سعرالنار و سعّرها[ به یک معنا است]; یعنى، آتش را شعله ور ساخت و تشدید[ در باب تفعیل] براى مبالغه است (لسان العرب).
۲ - «جحیم»، از نام هاى جهنم است. (و إذا الجحیم سعّرت)
۳ - وجود جهنم، پیش از حسابرسى کردارها در قیامت (و إذا الجحیم سعّرت) برافروختن جهنم در قیامت، حاکى از وجود اصل آن پیش از قیامت است.
۴ - حرارت جهنم قابل افزایش و تحت تأثیر وسیله اى برافروزنده در قیامت (و إذا الجحیم سعّرت) آوردن فعل متعدى مجهول «سُعّرت»، براى افروخته شدن جهنم، حکایت از آن دارد که انجام کار مستند به خصوصیات ذاتى جهنم نیست و عوامل بیرونى در شعلهور شدن آن دخیلند.
🔅🔅🔅
✳️وَ إِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ 13
۱ - بهشت در قیامت، به جایگاهى نزدیک مردم آورده خواهد شد. (و إذا الجنّة أُزلفت) «ازلاف» (مصدر «اُزلفت»); یعنى، نزدیک آوردن.
۲ - وجود بهشت، پیش از حسابرسى کردارها در قیامت (و إذا الجنّة أُزلفت)
۳ - جایگاه بهشت پیش از برپایى قیامت، در فاصله اى دور نسبت به جایگاه مردم است. (و إذا الجنّة أُزلفت) از آنجا که ظاهر آیه شریفه نزدیک آوردن بهشت است; نه نزدیک ساختن مردم به آن، مى توان گفت: جایگاه بهشت در آغاز برپایى قیامت به عرصه محشر نزدیک نیست.
۴ - آماده سازى بهشت و جهنم براى ورود اهل آن، هم زمان با برپایى قیامت (و إذا الجحیم سعّرت . و إذا الجنّة أُزلفت)
۵ - بهشت و جهنم، براى مردم در قیامت قابل مشاهده است. * (و إذا الجحیم سعّرت . و إذا الجنّة أُزلفت) هدف از شعلهور کردن جهنم و نزدیک نمودن بهشت ممکن است این باشد که همگان آنها را مشاهده کرده و به فرجام نیکان و بدان آگاه شوند.
🔅🔅🔅
✳️عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا أَحْضَرَتْ 14
۱ - قیامت، روز آگاهى انسان ها به کردار دنیایى خویش و آثار و نتایج آن (علمت نفس ما أحضرت)
۲ - مشاهده کردارها در عرصه قیامت، در گرو پیدایش حوادثى تحوّل آفرین در نظام جهان و پدیدار شدن رخدادهایى در صحنه قیامت (إذا الشمس ... و إذا ... و إذا ... علمت نفس ما أحضرت) آیه شریفه، جواب حرف شرط «إذا» است که از آغاز سوره تکرار شده است.
۳ - حاضران صحنه قیامت، داراى قدرت درک و شناخت (علمت نفس)
۴ - حاضر بودن کردار در قیامت، مستند به خود انسان ها است. (علمت نفس ما أحضرت)
۵ - کردارهاى دنیایى انسان، تعیین کننده فرجام اخروى او است. (علمت نفس ما أحضرت) خبردادن از علم انسان به کردار خود در قیامت، هشدار به بازتاب اخروى آن کردار است.
۶ - ورود هر انسان به بهشت یا جهنم، سزاى کردار او است. (و إذا الجحیم سعّرت . و إذا الجنّة أُزلفت . علمت نفس ما أحضرت)
۷ - اطلاع بر پرونده اعمال، راهى براى آگاهى انسان در قیامت بر کردار خویش (و إذا الصحف نشرت ... علمت نفس ما أحضرت)
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مصونیت.mp3
1.56M
💢 مصونیت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom