✔️شهید مطهری :
🔸قهرمان دوستی را با قهرمان پرستی اشتباه نکنید ، شخصیت دوستی را با شخصیت پرستی اشتباه نکنید.
#شخصیت_زدگی(3)
@rahjoo_213
✅ به روایات غیر امامی عمل می شده...
✔️استاد سید محمدجواد شبیری:
🔸بعضی کلام شیخ طوسی (در مقدمه کتاب الفهرست) را با کلام شیخ صدوق در فقیه معارض قرار داده اند. شیخ صدوق در چند جای فقیه عباراتی دارد که ممکن است از آن برداشت شود که به روایات غیر امامی عمل نمی شود.
🔅مانند: «و لا أفتي بما ينفرد السكوني بروايته» و «و بهذه الأخبار أفتي و لا أفتي بالخبر الذي أوجب عليه القضاء لأنه رواية سماعة بن مهران و كان واقفيا»
🔹اما این معارضه مشکل است؛ زیرا مرحوم شیخ صدوق در موارد بسیار زیادی ( بیش از 130 مورد) در فقیه از سکونی نقل کرده است که بسیاری از این موارد ( حدود 70 یا 80 مورد) متفردات سکونی است و اطمینان داریم که همهی این موارد به قرائن خارجی نبوده است.
🔸به نظر می رسد شیخ صدوق با توجه به عبارت آغازین فقیه که می فرماید: به روایاتی که در این کتاب می آورم، فتوا می دهم و آن ها را حجت بین خود و خدایم می دانم، در مواردی که به روایت سکونی یا سماعه فتوا نداده است، به دلیل معارضهی آن ها با روایات امامی فتوا نداده است. یعنی از مجموع رفتار شیخ صدوق نسبت به سماعه و سکونی به دست می آید که در جایی که روایت سماعه و سکونی با روایت امامیه معارض است به روایت سماعه و سکونی عمل نکرده است؛ ما ینفرد به مربوط به جایی است که روایت امامی با آن معارض است.
👈در نتیجه رفتار شیخ صدوق موید کلام شیخ طوسی است که به روایات غیر امامی عمل می شده است، به شرطی که مخالف روایت امامی نباشد.
🔹مجموع کلمات شیخ طوسی در عده و فهرست و کلمات شیخ صدوق در فقیه و نحوهی برخورد او با روایات غیر امامی و نقل فراوان روایات سکونی و سماعه، اقتضا می کند که بگوییم طائفه به روایات غیر امامی در صورت عدم معارضهی روایات امامی ( و فتوای امامیه) عمل می کرده اند.
#رجال
#شیخ_طوسی
#شیخ_صدوق
@rahjoo_213
✅ گواهی علماء بر سلامت جریان حدیثی شیعه(3)
✔️صاحب عروة سید محمدکاظم طباطبایی یزدی:
🔸قد ثبت عندنا أنّ أصحاب الأئمة (عليهم السلام) قد بالغوا أشدّ المبالغة في أخذ الأحاديث من مأخذها و تدوينها مخافة طروّ النسيان و لو في بعض خصوصياتها، و ربما كانوا يكتبونها في مجلس الإمام (عليه السلام) لذلك حتى إذا اجتمعت عند أحدهم أحاديث كثيرة جعله كتابا سماه أصلا، و من ذلك الأصول الأربعمائة المعتبرة المعروفة، و هكذا كان حال من يأخذ الأخبار من هذه الأصول قد بذلوا وسعهم في نسخها و مقابلتها و حفظها و هكذا إلى أن آل الأمر إلى أصحاب الكتب الأربعة و أضرابهم، فإنّهم أخذوا من تلك الأصول حتى أنّ الصدوق ادّعى أنّه كان عنده بعض تلك الأصول بخط مؤلفه، و كان بعض الأصول المزبورة قد عرض على الإمام (عليه السلام) و حكم بصحّتها و أمر الناس بالرجوع إليه، فإذا كان الحال هذه مع ذلك الاهتمام الشديد من المحدّثين، يحصل القطع بأنّ هذه الأخبار المودعة في الكتب المعروفة المزبورة صادرة عن الإمام (عليه السلام) هذا.
🔹و الانصاف انه مع ذلك لايحصل القطع بصدور جميع ما فى الكتب مع علمنا بدسّ الدساسين فى الجملة فى كتبهم، و تبين فسق بعض هذه الرواة فى آخر امره بل فساد معتقده ايضاً.
🔸نعم لو استشهد بهذا الوجه و سائر الوجوه التى انهاها فى آخر الوسائل فى الفائدة الثامنة الى اثنين و عشرين على كون هذه الاخبار قطعى الاعتبار لم يكن بعيداً مؤيداً، بشهادة اصحاب الكتب الاربعة بانهم لم يودعوا فى كتبهم الا ما كان حجة بينهم و بين ربهم، فلو كان خبر العادل المزكى بتزكية الكشى او النجاشى حجة، ليس مطلق اخبار الكتب الاربعة قاصرا عن هذه المرتبة قطعا بعد ان حكم اصحابها بصحتها.
📚حاشية فرائد الأصول، ج1، ص425
#مجامع_حدیثی
#اعتبار_سنجی
#کتب_اربعه
@rahjoo_213
✅ گواهی علماء بر سلامت جریان حدیثی شیعه(4)
✔️المیرزا موسی التبریزی:
🔸تؤيّده- بل تدلّ عليه- ملاحظة كثرة الأخبار المرويّة عن الأئمّة عليهم السّلام و لو في الحلال و الحرام، فإنّها بنفسها مورثة للقطع بصدور أكثرها عنهم، سيّما مع ملاحظة كون كثير من الرواة موثّقين، كما هو واضح للمتأمّل المنصف.
🔹 فلا ينافى وجود الكذّابين، للعلم الإجمالي المدّعى في المقام. و من هنا يندفع ما يورد على هذا الدليل بأنّا كما نعلم إجمالا بصدور أكثر هذه الأخبار التي بأيدينا عن الإمام عليه السّلام، كذلك نعلم بكون بعضها موضوعة و مدسوسة في كتب أصحابنا، و حينئذ يدور الأمر بين المحذورين، إذ كما يجب العمل بما علم صدوره، كذلك يجب الاجتناب عمّا علم بكونه موضوعا. و وجه الاندفاع: منع العلم الإجمالي الثاني، إذ هذه الأخبار إنّما أخذت من الاصول بعد النقد و الانتخاب، كما أوضحناه فيما علّقناه على دليل المستدلّ. و مع التسليم أنّ وجود الأخبار الموضوعة في الأخبار التي بأيدينا اليوم نادرة، فالشبهة حينئذ من قبيل غير المحصورة، فلا يجب الاجتناب، بخلاف الأخبار الصادرة، لأنّها كثيرة جدّا...
📚اوثق الوسائل، ج2، ص273
#مجامع_حدیثی
#اعتبار_سنجی
#کتب_اربعه
@rahjoo_213
✅تورم اصول(23)
🔸مرحوم حاج شیخ غلام حسین تبریزی از مرحوم آیت الله خوئی نقل کرده اند که تورّم اصول به خاطر ورود فلسفه است در آن، ولی ظاهرا منشأ تورّم اصول مطالبی است که ربطی به اصول ندارد و برای استنباط احکام نقشی ایفا نمی کند.
📚ما سمعت ممّن رایت، ص222
#اصول_فقه
#زوائد
@rahjoo_213
✅حوزه(8)
✔️شهید مطهری در عین این که از بزرگترین مدافعان روحانیت و به تعبیری شهید مبارزه با تز اسلام منهای روحانیت بود، در آثار خود در چند موضع از اینکه برخی روحانیون از عمامه و نعلین و ریش، استفاده ابزاری می کنند انتقاد کرده اند. مطلب زیر را استاد تحت عنوان «ابزارهای جادویی» نوشته اند:
🔸این [عده از روحانیون] چون درصدد بهره کشی هستند، تمام افکارشان در تسخیر عوام متمرکز می شود؛ و چون عوام تحت تأثیر واهمه است نه فکر و اندیشه، به پناه سکون و سکوت و تماوت می روند. از نظر عوام، ظاهر عنوان باطن است، عمامه بزرگ و ریش بلند و انگشتریهای متعدد دلیل بر وفور علم و کمال تقواست، عصا و نعلین دلیل بر معلومات است. تا آخرین حد ممکن از این ابزارهای جادویی استفاده می کنند، ابزارهایی که قطعاً از هر جادویی در تسخیر عوام مؤثرتر است.
📚یادداشتهای استاد مطهری، ج4، ص 556
#حوزه
#روحانیت
@rahjoo_213
✅ تاثیر مرجعیت بر عدالت...
✔️علامه طهرانی:
🔸يك روز حقير به منزل حضرت آيت الله حاج سيّد محمّد علىّ سِبْطُ الشّيخ در طهران رفته بودم و از جمله مذاكرات، ايشان قضيّهاى را نقل كردند كه خيلى جالب بود و براى من تازگى داشت. ايشان مىفرمود: مرحوم آيت الله آقاى حاج ميرزا على آقاى شيرازى (فرزند میرزای شیرازی) درباره أفرادى كه مرجع شدهاند مىفرمود: اگر كسى شكّ در عدالت آنها بكند، نمىتواند استصحاب عدالت قبل از زمان مرجعيّت را جارى كند؛ و مىگفت: اينجا از موارد تبدّل موضوع است و با تبدّل موضوع، استصحاب جارى نيست.
🔹اين حرف تازهاى بود؛ زيرا همه مىگويند: مثلًا اگر زيد عادل بود و به مرجعيّت رسيد، سپس كارهائى از او سر زد كه موجب شكّ در بقاء عدالت او شد، در اينصورت بايد استصحاب عدالت نمود. أمّا ايشان مىفرمودند: استصحاب جارى نمىشود زيرا موضوع متبدّل شده است. من عرض كردم: چگونه اين سخن صحيح است كه شما مىگوئيد؟! ايشان گفتند: اتّفاقاً اين گفتار را مرحوم آيت الله حاج سيّد محسن حكيم هم بالمناسبه در «مستمسك العُروَة الوثقى» آوردهاند.
🔸و أمّا بيان مطلب: اعتقاد ايشان و شاگردانشان بر اين بوده است كه: إنسان قبل از اينكه مرجع بشود، نفسش در يك محدودهاى واقع است كه از بسيارى از آفات و عاهات و امراض روحى مصون است. أمّا وقتى كه به مرجعيّت رسيده و از آن محدوده سابق پا فراتر گذاشت و نفس او از أثرات آن متأثّر گشت، آن نفس ديگر غير از نفس أوّل است. پس در اينجا موضوع تغيير كرده است و استصحاب عدالت، مربوط به نفس اوست قبل از مرجعيّت؛ و نفس تغيير كرده است. ايشان جدّاً بر اين عقيده بودهاند كه نبايد استصحاب جارى شود.
1️⃣والانصاف أنه يصعب جداً بقاء العدالة للمرجع العام في الفتوى ـ كما يتفق ذلك في كل عصر لواحد أو جماعة ـ إذا لم تكن مرتبة قوية عالية ذات مراقبة و محاسبة، فإن ذلك مزلة الاقدام و مخطرة الرجال العظام. (مستمسك العروة الوثقی ج۱ ص۴۳)
📚ولايت فقيه در حكومت اسلام ج۲ ص۱۴۲
#حوزه
#روحانیت
@rahjoo_213
✅ آیا در دوران غیبت کبری ملاقات با امام عصر (ع) امکان دارد؟ (10)
✔️مرحوم سید عبدالکریم کشمیری:
🔸من در این امور (ادّعای رؤیت امام زمان) دیر باورم.
🔹اگر شنیدید مثلاً فلان آقا ادعای رؤیت یا تشرف به خدمت حضرت را کرد، جدی نگیرید و این مسائل را به اهلش بسپارید، چراکه فقط اهل فن میدانند که ادّعای یک نفر با موازین شرع مطابقت دارد یا نه.
🔸بسیاری از مواردی که از تشرّفات ذکر میشود، تشرّف نیست.
🔹ملاقات با امام زمان (عج) ممکن است ولی نوعاً خواب یا مکاشفه است.
#غیبت_کبری
#ملاقات_امام_زمان
#تشرفات
@rahjoo_213
✅ کاوشی در ولایت فقیه(1)
✔️امام خمینی می نویسند:
▪️«لا يستفاد من أدلّة الولاية ولاية الفقهاء بعضهم علىٰ بعض، بل لا يعقل أن يكون فقيه وليّاً علىٰ فقيه و مولّى عليه.»
🔸از ادله ولایت، ولایت فقهاء بر یکدیگر استفاده نمی شود بلکه معقول نیست که فقیهی بر فقیه دیگر ولایت داشته باشد یا تحت ولایت او باشد.
📚كتاب البيع، للإمام الخميني؛ ج2، ص691
#ولایت_فقیه
@rahjoo_213
✅ کاوشی در ولایت فقیه(2)
🔻رد ولایت عامه فقیه در کلام صاحب جواهر
✔️ آیت الله خویی مینویسد:
▪️ وقد حكي عن بعض معاصري صاحب الجواهر أنه كان بانياً على ولاية الفقيه على نحو ولاية الإمام وهي الولاية العامّة ، وقد اعترض عليه صاحب الجواهر في مجلس فقال : زوجتك طالق فأجابه المعاصر بأني لو كنت أعتقد اجتهادك لاجتنبت عن زوجتي إلاّ أنّ اجتهادك محل كلام عندي ، وكان له مقام علمي شامخ.
🔸 شخصی معاصر صاحب جواهر عقیده داشت که ولایت فقیه همان ولایت امام معصوم است و این ولایت عامه است که برای فقیه ثابت است. در مجلسی صاحب جواهر به او اعتراض کرد و گفت: «زن تو را طلاق دادم.» آن شخص گفت: «من اگر به اجتهاد تو یقین داشتم، از زنم جدا میشدم در حالی که من به مجتهد بودن تو شک دارم.» و این در حالی بود که ایشان مقام علمی شامخی داشتند.
📚 التنقيح في شرح المكاسب، تقرير بحث السيد الخوئي للغروي، جلد ۲، صفحه ۱۶۴
#ولایت_فقیه
@rahjoo_213
ارحم خلفائي ميلاني.mp3
996.8K
✅ کاوشی در ولایت فقیه(3)
🔻روایت «اللهم ارحم خلفائی» دلالت بر مقام (خلافت) برای علما ندارد.
🔸مرجع فقید مرحوم سید محمد هادی میلانی با تعجب از استدلال به روایت «اللهم ارحم خلفائی» و بی ربط خواندن آن، تأکید می کند که خلفای رسول الله (صلی الله علیه و آله) تنها امامان معصوم علیهم السلام هستند؛ و معنی ندارد علما هم خلیفه باشند!
#ولایت_فقیه
@rahjoo_213
✅ کاوشی در ولایت فقیه(4)
🔰«نگاه امام خمینی به حکومت هیچ گونه سابقه ای در کلام فقها ندارد!»
✔️ استاد محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔸«در موضوع ولایت فقیه، مساله تاریخی ولایت فقیه مطرح می شود و فقها می گویند که فی الجمله مساله اعتقاد به ولایت فقیه در طول تاریخ فقها بوده و مسبوق به سابقه است اما نگاه امام به حکومت در دین، مسبوق به سابقه نیست و به هیچ نحوی در کتب فقها از قدما و متاخرین پیدا نکردم...
🔹امام خمینی در بخش اول کتاب البیع، مساله بداهه العقل و سپس برخی روایات را در باب ضرورت حکومت اسلامی مطرح می کنند و در آخر به این جمله می رسند که «الإسلام هو الحكومة بشؤونها و الأحكام قوانين الإسلام و هي شأن من شؤونها بل الأحكام مطلوبات بالعرض...» ایشان می فرماید که هر آنچه به عنوان احکام دین و تشریع است، مطلوب ثانوی هستند و مطلوب اولی، مسئله حکومت است و اسلام را اصلا به معنای حکومت می گیرند...
🔸امام انقلاب را بر اساس این فکر مطرح کردند که دین یعنی حکومت و چون این نگاه را به حکومت و دین داشت، انقلاب را ایجاد کرد. مدعای امام این است که: ارسال رسل و انزال کتب و تمام تشریع ها برای تشکیل حکومت بوده است...
🔹ایشان می خواهد بفرماید که نگوئید حکومت یکی از احکام اولیه این دین است و مقدم بر سایر احکام؛ بلکه اسلام مساوی حکومت است و جوهره اصلی دین، حکومت است و انبیا برای حکومت آمدند... اگر حکومت جوهر دین و عین دین شد، دیگر چیزی نمی تواند با حکومت تزاحم کند...
👈بدون هیچ تعصّب علمی عرض می کنم که این کلام را در سخن و نگاه هیچ فقیهی ندیدم.»
#ولایت_فقیه
@rahjoo_213