001.mp3
193.2K
✅ جایگاه حدیث و علوم حدیثی در حوزه
✔️آیت الله منتظری:
👈 آنقدر که در فالتأمل های کفایه وقت می گذاشتیم، اصلا به کتاب های حدیثی نگاه نمی کردیم.
#نظام_آموزشی
#حدیث
#حوزه
@rahjoo_213
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دروس حوزه حجاب است!
✔️مصاحبه مرحوم سید عبدالکریم کشمیری درباره مرحوم سید علی آقا قاضی:
❓مرحوم آقای قاضی به دروس حوزه عنایت داشتند ؟
👈_نه ؛ ابدا عنایت نداشت
❓یعنی مانع می دانستند ؟
👈_مانع!
❓حجاب اکبر ؟
👈_بله...
#تأملات(5)
#نقد_و_بررسی
@rahjoo_213
✅ اهمیت سنخ شناسی در فقاهت
✔️آقا وحيد بهبهاني رحمه الله:
▪️طريقة الاستدلال في العبادات مغايرة لطريقتها في المعاملات، و من لايعرف الفرق بينهما و لايميز، يخرب في الفقه من اوله الى آخره تخريبات كثيرة.
📚الفوائد الحائرية، ص100
#سنخ_شناسی
@rahjoo_213
✅ الباطل يموت بترك ذكره...
✔️آیتالله جوادی آملی:
🔸اين خيال را از سرتان بيرون کنيد كه «الباطل يموت بترك ذكره»، اين را هم بدانيد که «الحق» هم «يموت بترك ذكره».
📚نماز جمعه آیتالله جوادی آملی در قم 16/2/1373- سایت بینالمللی علوم قرآنی
#مشهورات
@rahjoo_213
✅برشی از سیره ی بزرگان(4)
✔️آیت الله حاج آقا عزالدین زنجانی:
🔸در همان اوان(اوائل دهه بیست) یکی از اتباع کسروی(علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود.
🔹من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره.
🔸اما امام(ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است.
📚نشریه پگاه حوزه، شماره 304.
#علماء
#مشهورات
@rahjoo_213
✅تورم اصول(22)
♦️کسی جرأت ندارد در این زمینه بحث کند...
✔️آیت الله مکارمشیرازی:
🔸 علم اصول از نظم منطقی برخوردار نیست و چینش مباحث آن مشوش است و کسی جرأت ندارد در این زمینه بحث کند؛ باید پیرایش شود و مطالبی که مربوط به این علم نیست حذف و آنچه نیاز است در این علم باشد را به آن بیافزاییم.
🔹 برخی مباحث در باب الفاظ وارد شده که به این علم ربطی ندارد؛ بحث مقدمه واجب یک مبحث عقلی است نه لفظی، اجتماع امر و نهی یک بحث عقلی است، به همین دلیل اسم اینها را استلزامات عقلی گذاشته اند؛ طلب و اراده بحث فلسفی است، قواعد فقهی از جمله قاعده لاضرر و قاعده تجاوز علم جداگانه ای هستند.
🔸اختلاط برخی مسائل فلسفی با علم اصول صحیح نیست. مسائل فلسفی در جای خود محترم هستند اما جمعی از بزرگان اصولی اخیر که فیلسوف بودند اصول و فلسفه را با هم مخلوط کردند که از آن به عنوان خلط حقایق و اعتباریات بحث می شود؛ به عنوان مثال عالم انشاء چه کار دارد با عالم ایجاد؟
#اصول_فقه
#زوائد
@rahjoo_213
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️آیت الله جوادی آملی:
🔸سه، چهار تا حدیث است که آمده در بازار حوزه...
🔹10درصد روایات در حوزه ها مطرح است...
#نظام_آموزشی
#حدیث
#زوائد
@rahjoo_213
✅هر چند کتابهایشان مورد اعتماد است...
✔️ شیخ طوسی در مقدمه کتاب الفهرست مینویسد:
🔸هنگام ذکر هر یک از نویسندگان و صاحبان اصول، ناچار از آن هستم که آنچه درباره او از «تعدیل و تجریح» گفته شده را اشاره کنم و اینکه آیا میشود بر روایتش اعتماد کرد یا نه و اعتقادش را آشکار کنم که آیا موافق حق است یا مخالف آن ، چرا که بسیاری از نویسندگان از اصحاب ما و صاحبان اصول به مذاهب فاسده گرویدهاند؛ هر چند کتابهایشان مورد اعتماد است.
▪️فإذا ذكرتُ كلَّ واحد من المصنفين وأصحاب الأصول فلابدّ من أن أُشير إلى ما قيل فيه من التعديل والتجريح، وهل يعوّل على روايته أو لا، وأبين عن اعتقاده وهل هو موافق للحق أو هو مخالف له، لأن كثيراً من مصنفي أصحابنا وأصحاب الأصول ينتحلون المذاهب الفاسدة، وإن كانت كتبهم معتمدة.
📚 الفهرست ج1 ص32
♦️استاد سید محمدجواد شبیری:
🔸(این کلام شیخ طوسی)نشان می دهد که طائفه به روایات عده ای از اصحاب فاسد المذهب عمل می کردند. البته از این عبارت استفاده نمی شود که عمل اصحاب شرایطی داشته است یا نه؛ اما ثابت می کند که اصحاب فی الجمله به روایات غیر امامی عمل می کرده اند. شیخ طوسی در فهرست مکرر در مورد بعضی از روات غیر امامی ذکر کرده است که «کتابه معتمد»، «اصله معتمد» و ...
🔹از اين عبارت و عبارات ديگر شيخ طوسى بر مىآيد كه وى در صورتى كتاب افراد فاسد المذهب را در فهرست مىآورد كه كتاب قابل اعتبارى باشد.
#رجال
#شیخ_طوسی
@rahjoo_213
✔️شهید مطهری :
🔸قهرمان دوستی را با قهرمان پرستی اشتباه نکنید ، شخصیت دوستی را با شخصیت پرستی اشتباه نکنید.
#شخصیت_زدگی(3)
@rahjoo_213
✅ به روایات غیر امامی عمل می شده...
✔️استاد سید محمدجواد شبیری:
🔸بعضی کلام شیخ طوسی (در مقدمه کتاب الفهرست) را با کلام شیخ صدوق در فقیه معارض قرار داده اند. شیخ صدوق در چند جای فقیه عباراتی دارد که ممکن است از آن برداشت شود که به روایات غیر امامی عمل نمی شود.
🔅مانند: «و لا أفتي بما ينفرد السكوني بروايته» و «و بهذه الأخبار أفتي و لا أفتي بالخبر الذي أوجب عليه القضاء لأنه رواية سماعة بن مهران و كان واقفيا»
🔹اما این معارضه مشکل است؛ زیرا مرحوم شیخ صدوق در موارد بسیار زیادی ( بیش از 130 مورد) در فقیه از سکونی نقل کرده است که بسیاری از این موارد ( حدود 70 یا 80 مورد) متفردات سکونی است و اطمینان داریم که همهی این موارد به قرائن خارجی نبوده است.
🔸به نظر می رسد شیخ صدوق با توجه به عبارت آغازین فقیه که می فرماید: به روایاتی که در این کتاب می آورم، فتوا می دهم و آن ها را حجت بین خود و خدایم می دانم، در مواردی که به روایت سکونی یا سماعه فتوا نداده است، به دلیل معارضهی آن ها با روایات امامی فتوا نداده است. یعنی از مجموع رفتار شیخ صدوق نسبت به سماعه و سکونی به دست می آید که در جایی که روایت سماعه و سکونی با روایت امامیه معارض است به روایت سماعه و سکونی عمل نکرده است؛ ما ینفرد به مربوط به جایی است که روایت امامی با آن معارض است.
👈در نتیجه رفتار شیخ صدوق موید کلام شیخ طوسی است که به روایات غیر امامی عمل می شده است، به شرطی که مخالف روایت امامی نباشد.
🔹مجموع کلمات شیخ طوسی در عده و فهرست و کلمات شیخ صدوق در فقیه و نحوهی برخورد او با روایات غیر امامی و نقل فراوان روایات سکونی و سماعه، اقتضا می کند که بگوییم طائفه به روایات غیر امامی در صورت عدم معارضهی روایات امامی ( و فتوای امامیه) عمل می کرده اند.
#رجال
#شیخ_طوسی
#شیخ_صدوق
@rahjoo_213
✅ گواهی علماء بر سلامت جریان حدیثی شیعه(3)
✔️صاحب عروة سید محمدکاظم طباطبایی یزدی:
🔸قد ثبت عندنا أنّ أصحاب الأئمة (عليهم السلام) قد بالغوا أشدّ المبالغة في أخذ الأحاديث من مأخذها و تدوينها مخافة طروّ النسيان و لو في بعض خصوصياتها، و ربما كانوا يكتبونها في مجلس الإمام (عليه السلام) لذلك حتى إذا اجتمعت عند أحدهم أحاديث كثيرة جعله كتابا سماه أصلا، و من ذلك الأصول الأربعمائة المعتبرة المعروفة، و هكذا كان حال من يأخذ الأخبار من هذه الأصول قد بذلوا وسعهم في نسخها و مقابلتها و حفظها و هكذا إلى أن آل الأمر إلى أصحاب الكتب الأربعة و أضرابهم، فإنّهم أخذوا من تلك الأصول حتى أنّ الصدوق ادّعى أنّه كان عنده بعض تلك الأصول بخط مؤلفه، و كان بعض الأصول المزبورة قد عرض على الإمام (عليه السلام) و حكم بصحّتها و أمر الناس بالرجوع إليه، فإذا كان الحال هذه مع ذلك الاهتمام الشديد من المحدّثين، يحصل القطع بأنّ هذه الأخبار المودعة في الكتب المعروفة المزبورة صادرة عن الإمام (عليه السلام) هذا.
🔹و الانصاف انه مع ذلك لايحصل القطع بصدور جميع ما فى الكتب مع علمنا بدسّ الدساسين فى الجملة فى كتبهم، و تبين فسق بعض هذه الرواة فى آخر امره بل فساد معتقده ايضاً.
🔸نعم لو استشهد بهذا الوجه و سائر الوجوه التى انهاها فى آخر الوسائل فى الفائدة الثامنة الى اثنين و عشرين على كون هذه الاخبار قطعى الاعتبار لم يكن بعيداً مؤيداً، بشهادة اصحاب الكتب الاربعة بانهم لم يودعوا فى كتبهم الا ما كان حجة بينهم و بين ربهم، فلو كان خبر العادل المزكى بتزكية الكشى او النجاشى حجة، ليس مطلق اخبار الكتب الاربعة قاصرا عن هذه المرتبة قطعا بعد ان حكم اصحابها بصحتها.
📚حاشية فرائد الأصول، ج1، ص425
#مجامع_حدیثی
#اعتبار_سنجی
#کتب_اربعه
@rahjoo_213
✅ گواهی علماء بر سلامت جریان حدیثی شیعه(4)
✔️المیرزا موسی التبریزی:
🔸تؤيّده- بل تدلّ عليه- ملاحظة كثرة الأخبار المرويّة عن الأئمّة عليهم السّلام و لو في الحلال و الحرام، فإنّها بنفسها مورثة للقطع بصدور أكثرها عنهم، سيّما مع ملاحظة كون كثير من الرواة موثّقين، كما هو واضح للمتأمّل المنصف.
🔹 فلا ينافى وجود الكذّابين، للعلم الإجمالي المدّعى في المقام. و من هنا يندفع ما يورد على هذا الدليل بأنّا كما نعلم إجمالا بصدور أكثر هذه الأخبار التي بأيدينا عن الإمام عليه السّلام، كذلك نعلم بكون بعضها موضوعة و مدسوسة في كتب أصحابنا، و حينئذ يدور الأمر بين المحذورين، إذ كما يجب العمل بما علم صدوره، كذلك يجب الاجتناب عمّا علم بكونه موضوعا. و وجه الاندفاع: منع العلم الإجمالي الثاني، إذ هذه الأخبار إنّما أخذت من الاصول بعد النقد و الانتخاب، كما أوضحناه فيما علّقناه على دليل المستدلّ. و مع التسليم أنّ وجود الأخبار الموضوعة في الأخبار التي بأيدينا اليوم نادرة، فالشبهة حينئذ من قبيل غير المحصورة، فلا يجب الاجتناب، بخلاف الأخبار الصادرة، لأنّها كثيرة جدّا...
📚اوثق الوسائل، ج2، ص273
#مجامع_حدیثی
#اعتبار_سنجی
#کتب_اربعه
@rahjoo_213