eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
🔻🔻 شکل گیری 🔹🔸 با افول تفکر و حاکمیت فکر اصولی در زمان مرحوم ، علم اصول جلوه ای خاص به خود گرفت و با کمک شاگردان ایشان، چون کاشف الغطاء، نراقی، میرزای قمی، بحرالعلوم، صاحب ریاض و... مباحث اصولی به جایگاه بلندی رسیدند و اوج آن به پایه ریزی علم اصول جدید توسط (ره) که با واسطه تربیت شده مدرسه وحید بهبهانی (ره) بود، منجر شد. البته اصول شیخ أعظم (ره) نسبت به علامه بهبهانی (ره) انتزاعی تر و عقلی تر است. 🔹🔸 از بعد انصاری می‌توان مکتب خاصی را در حوزه معرفی کرد. دوره ای که با شیخ اصول وارد مرحله جدیدی شد و از جایگاه ویژه ای در حوزه‌های علمیه و در استنباطات فقهی برخوردار شد. پس از شیخ، شاگرد بزرگوار ایشان جناب خراسانی راه استاد را ادامه داد و با دقت‌های بیشتر اصول را پیش برد. 🔹🔸 سپس شاگردان ایشان یعنی صاحبان مکاتب ثلاثه (مرحوم ، مرحوم و مرحوم ) بحث‌های آخوند را توسعه دادند و زاویه‌های جدید و دقیق و عمیق دیگری را در اصول گشودند. 🔹🔸 اما میرزای شیرازی بزرگ دارای سبک مستقلی از شیخ و شبیه به وحید بهبهانی داشت که توسط مرحوم فشارکی و تا حدودی هم بوسیله مرحوم حائری یزدی ادامه می‌یابد و از همین جا دو مکتب نجف و سامرا (با چهره ای جدید) شکل می گیرد. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از 🌷محمدحسین صالحی
✅ خلاصه‌ای از بیانات : 🔸در ارتباط با بحث اثر شیاطین اجنه، و مباحث سحر و طلسم و امور مربوط به دفع این‌ها، ⚠️ در ملاک و مذاق دین دقت شود که: 🔻 قدرت اراده انسان نباید تخطئه شود، بلکه باید تقویت اراده‌ی انسان بشود. 🔻نباید نظام هدایت‌گری و نظام جزاء اعمال زیر سوال برود. (که بگوید این کارها تحت اختیار من نبوده که جزایش به من برسد! بلکه تصرف و نفوذ موجودات دیگر بوده است!) 🔻نباید انسان و زندگیش مرعوب و مقهور این جریانات شود که زندگیش را در برابر این‌ها ببازد و مضطر شود! 🔻کوتاهی‌های اختیاری انسان‌ها نادیده گرفته نشود! درحالی‌که شیاطین تمثلات خود و اثر جنگنده و فریب‌های خود را پشت کارها و کوتاهی‌های انسان‌ها پنهان می‌کنند. و الا اگر انسان بصیرت عقلی و معرفت دینی خوبی داشته باشد و خودش در علم و عمل الهی قوی باشد (و خطا نکند) اِفک و فریب‌های شیاطین رسوا و نابود شده، و دیگر نمی‌توانند در خیال و واهمه‌ی انسان القاء نافذ و تمثل مخرب بیابند. 🔻چنان‌که برخی جریانات ضاله، انسان‌ها را مسخ حیوانات می‌کنند و حیوان‌ها را اکرم و اعظم از انسان (و حتی معبود انسان) می‌بینند، در این جریان هم اجنه را که وجودی ضعیف‌تر از انسان دارند را اکرم و اعظم از انسان (و حتی معبود انسان) می‌بینند (بَلْ كانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ -سبأ،۴١-)، در حالی که جنس وجودی انسان، اکرم و اعظم و قوی‌تر است. 🔻آنها قدرت دخالت در روح انسان ندارند، بلکه انسان آنها را به دخالت وا میدارد. انسانی که خودش عالمانه و آگاهانه و عامدانه خودش را تسلیم آنها کرده و تحت تولّی آنها قرار بدهد، روح و اختیار و زندگیش را اختیاراً تحت نفوذ آنها می‌گذارد. فلذا قرآن کریم در سوره نحل می‌فرماید: ⚡فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ (٩٨) إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (٩٩) ⚡ *«إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ»* وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ (١٠٠) 🔻 انسان‌سازی در الگو قرار گرفتن انسان‌های الهی است که زندگیشان خیلی بظاهر عادی است و با اعمال صالح و اخلاق الهی و باور توحیدی بین مردم‌اند. 🔻 دو طرف انحراف: 1. توقف در نظام ظاهر؛ (نگاه استقلالی به اسباب مادی) 2. تخطئه‌ی نظام ظاهر؛ (تعطیلی اسباب مادی) 💥اما مسیر صحیح، نه توقف است نه تخطئه است، بلکه: 🔸آغاز از نظام ظاهر و عبور از نظام ظاهر بسوی نظام باطن غیبی توحیدی است‌. 🔻نگاه عین ربط توحیدی و اسمائی به همین اسباب مادی ظاهری است، که سبب واحد قاهر الهی را موثر حقیقی و مستقل در تمام اسباب و وسایط کثیر ظاهری ببینیم. 🔻فلذا همه‌ی اسباب، مقهور در برابر سبب قاهر الهی هستند و سببیت‌شان ظهوری از شئون و اسماء اوست، که هم قرآن می‌فرماید: ⚡«كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ» (الرحمن، ٢٩) ، و هم امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: ⚡«أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِالْأَسْبَابِ، فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً» (بصائرالدرجات ج١ ص۶، کافی ج١ ص١٨٣) hadith.inoor.ir/hadith/299480 hadith.inoor.ir/hadith/104373 🔸
هدایت شده از استاد مددی
💠 ‏«ولایت فقیه»، نقطه عطفی در تاریخ اسلام از زمان امام صادق (ع) نقطه عطفی در تاریخ اسلام پیدا شد. ایشان شأن فقیه را از حد افتاء به حد ولایت بالا برد و فرمود: ‏‏«انی قد جعلته علیکم حاکماً» (الکافی، ج1، ص67‏).‏ در چنان اوضاع و احوالی که امام صادق(ع) می‌زیست، قیام‌های متعدد و فشار‌های فراوانی ‏بود، لذا حضرت که دارای فقه ولایی بود، خواه ناخواه باید طرحی ارائه می‌کرد و آن «طرح خودگردانی شیعه» بود که امام ‏فقیهان را محور مراجعه شیعیان قرار می‌داد که فقه ولایی را پیاده کنند. امام در اینجا تصدی مباشر ندارد، زیرا تجربه ‏تاریخی این اجازه را نمی‌دهد. ولایت فقیه از اینجا به وجود آمد و روایات عمربن‌حنظله کاملاً گویای چنین وضعیتی است. ‏البته روایت ابوخدیجه در خصوص قضاوت است، با در نظر گرفتن ملازمات عرفی‌اش که جنبه‌هایی از مقام ولایی را دارا ‏است می توان از آن ولایت فقیه را استفاده کرد.‏ در مقابل، اهل سنت فقه ولایی نداشتند. ابوحنیفه در ولادت و وفات با امام صادق (ع) تقریباً مصادف است، یعنی هر دو ‏متولد 83 هستند و امام در سال 148 شهید شدند و او 150 فوت کرد. ابوحنیفه، ولیّ امر را حاکم می داند و تعیین آن را ‏تابع بیعت عمومی می داند و لذا عامه که اصول فقه را نوشتند مبانی فقه استنباطی را نوشتند نه فقه ولایی، چون فقیه را ‏صاحب ولایت نمی دانستند. شیعه با عامه اختلاف دارد و امام صادق (ع) را علاوه بر بیان حقایق صاحب ولایت هم می ‏داند. ‏ 💠 اخذ خمس، یک حرکت سیاسی اجتماعی اولین حرکت سیاسی اجتماعی ائمه (ع) در زمان امام صادق (ع) است و به نظر می رسد عملکرد امام زین العابدین (ع) و ‏امام باقر (ع) تمهیدی برای حرکت امام صادق (ع) بوده است. در این برهه، تغییرات مهمی واقع می شود از آن جمله این ‏است که ایشان مباشرتاً خمس گرفتند. در روایتی حضرت به این مضمون می فرمایند که من از اغنیاء اهل مدینه هستم ولی ‏خمس را ولو درهم واحدی باشد اخذ می کنم.‏ ‏📚 جزوه تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام 🏠@ostadmadadi
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
تحول در قانون گذاری بررسی روش نظارت شورای نگهبان بر فرآیند تقنین.mp3
31.34M
🎙بشنوید 🔹 « تحول در قانون گذاری؛ بررسی روش نظارت شورای نگهبان بر فرآیند تقنین» 🎙 با حضور: 🗓 زمان: یک شنبه ۲۴ اردیبهشت 🕌 قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)- مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
📣 اطلاعیه ثبت نام رشته فقه الحکومه (سطح 4) 🔹پذیرش رشته در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔰به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی می رساند: گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای سطح ۴ فقه الحکومه تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پذیرش می نماید. ✔️ علاقه مندان برای آگاهی از شرایط، فرایند ثبت نام و نیز مزایای تحصیلی به آدرس زیر مراجعه کنند:👇 http://edu.markazfeqhi.com/node/313/ 🗓 مهلت ثبت‌نام: ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
محفل علمی رهپویان
#فقه_الحکومه 📣 اطلاعیه ثبت نام رشته فقه الحکومه (سطح 4) 🔹پذیرش #سطح_چهار رشته #فقه_الحکومه در
ائمه اطهار قم برای سطح چهار ( ) فقه حکومت ۵ سال سابقه خارج الزامی نیست قرار بر این است که صبح تا ظهر را برای خارج عمومی خالی بگذارند. ۷ ترم بدون رساله هفته ای ۴ جلسه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ مطابق برنامه رسمی مرکز مدیریت( دروس پیش نیاز حذف شده است). ۷ ترم است و هر ترم این دروس برگزار خواهد شد : فلسفه فقه حکومت فقه قانون گذاری فقه حاکم و کارگزار فقه امنیت فقه بین الملل و.... یحتمل سال آینده از طریق موسسه امام رضا علیه السلام فقه قانون گذاری راه بیافتد.
✅ برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 📌این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی‌ از طلبه‌ها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ 👈آن چیزی که به شما این شیوه‌ی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. ▪️[این] گاهی در یک مسئله‌ی مربوط به طهارت است، ▪️گاهی در مسئله‌ی مربوط به صلات است، ▪️گاهی مسئله‌ی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ 📌شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 👈اگر این طریقه‌ی را یاد گرفتید، آن وقت را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ ⚠️[نه] مثل بعضی از نیمه‌سوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بی‌سواد؛ نیمه‌سواد- که یک چیزی یا چهار کلمه‌ای یاد گرفته‌اند، ⛔️راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، ⛔️به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ ⛔️این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، ⛔️و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد. ✔️پس برای مجتهد شدن لازم است؛ ✔️البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، ✔️امّا برای فراگیری معارف اسلامی لازم است. 🗓 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه ؛ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
حوزه‌ی علمیه، یک دستگاه علمىِ روحانی است؛ نباید و نمیتواند سازمانی از سازمانهای دولتی بشود؛ حتّی اگر آن دولت، دولت جمهوری اسلامی باشد؛ این اعتقاد من است؛ بر این اعتقاد پافشاری هم دارم. دولت جمهوری اسلامی، دولت امام زمان (عجّل‌اللَّه‌تعالیفرجه‌الشّریف) است؛ اما اگر حوزه‌ی علمیه بخواهد بماند و رشد کند و بالندگی داشته باشد و توقعاتی که از او هست، برآورده کند، نمیتواند حتّی عضوی از همین دولت باشد؛ این یک شکل است، که ما این شکل را رد میکنیم. البته نظرات مخالف هم هست؛ من آن نظرات را عن علمٍ و با معرفت به آن نظرات قبول نکردم و نمیکنم؛ دیگران نه، حوزه‌های علمیه‌شان، عضوی از دستگاههای دولتی است؛ اداره‌یی به نام اداره‌ی اوقاف یا امور مذهبی وجود دارد که چیزهایی، از جمله مساجد و ائمه‌ی جمعه را اداره میکند؛ کاغذی را به دست آنها میدهند تا بخوانند؛ به آنها میگویند درسی را بدهند؛ ماه به ماه حقوقی هم به آنها میدهند؛ ما این را قبول نداریم. بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2587
خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 1.mp3
14.62M
💠 جلسه اول (29 - 57 - 81) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مساله ششم؛ مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم در شریعت مطهر تاریخ جلسه : 1401/07/27 صفحات : 129 و 130 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh