هدایت شده از مدارس شبهه پژوهی
🔻مدرسه پاییزی شبههپژوهی «هــرمـــنــــوتـــیــــک»
▪️به صورت حضوری و مجازی
▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی
➖تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 13:30 الی 14:45
▫️حجت الاسلام والمسلمین صفدر الهی راد
➖هرمنوتیک کلاسیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 15:00 الی 16:15
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرتضوی
شاهرودی ➖هرمنوتیک رمانتیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 16:15 الی 17:30
حجت الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسمزاده
➖معرفی هرمنوتیک فلسفی گادامر
پنج شنبه 18 آبان ساعت 14 الی 15:30
▫️حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی
➖نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر
پنج شنبه 18 آبان ساعت 15:45 الی 17:30
▫️دکتر مسعود فیاضی
➖مقایسه تطبیقی هرمنوتیک کلاسیک و رمانتیک با دانش اصول
چهارشنبه 24 آبان ساعت 13:30 الی 14:45
▫️دکتر حسن عبدی
➖هرمنوتیک و کاربستهای آن در علوم
چهارشنبه 24 آبان ساعت 15:00الی 16:15
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی
➖مسألهیابی هرمنوتیک برای دانش اصول
چهارشنبه 24آبان ساعت 16:15 الی 17:30
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 17 ، 18 و 24 آبان ماه 1402
📍مکان برگزاری: قم، ابتدای بلوار جمهوری، بین کوچه 4 و 6 دانشگاه معارف اسلامی، سالن شهید سلیمانی
⏰ مهلت ثبت نام: 9 الی 16 آبان ماه 1402
ثبت نام از طریق پیامرسان ایتا:
🌐 @Madrese_Shobhepajohi
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
652b8ece031ea-9555-108-4.pdf
1.02M
#معرفی_مقاله
📄 مقاله رویکرد شبکهای در تفسیر قرآن، به مثابه زیرساختی برای دستیابی به آنتولوژی قرآن.▫️ استاد واسطی؛ تابستان ۱۴۰۲
مساله بحث : چگونه میتوان به صورت روشمند و قدم به قدم ، مراد جدی آیات را در ضمن شبکه معنایی استخراج کرد و به یک نظریه قرآنی رسید؟
#تفسیر_قرآن
https://eitaa.com/vaseti/668
هدایت شده از نبرد آخر🇵🇸
🔷 المیادین: پارلمان بحرین تاکید کرد، ضمن خروج سفیر اسرائیل از منامه، سفیر بحرین هم از تلآویو فراخوانده شده و تمام روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی قطع خواهد شد.
🔵#نبرد_آخر 👇
https://eitaa.com/joinchat/3310223917C506c0dd2d1
هدایت شده از .
36.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺مبانی پوسیده
📜 بیانات امروز حضرت استاد نائیجی پیرامون وضعیت درسی حوزه های علمیه
🔹 شما خیال نکنید که الان نیستند، الآن هم همین علمای کلام را داریم که میگویند خواجه به درد نمیخورد و خواجه چه کار کرده؟ قبل از خواجه را باید بگیریم.
🔷 کتابهایی هم به عنوان علم کلام نوشتهاند که به خورد طلبهها داده میشود، با همین مبانی بسیار پوسیده که قبل از خواجه بوده است.
🔷 با همدیگر کار می کنند و می گردند که همین حرفها را وارد کَتِ طلبهها کنند تا آنها به هیچوجه هیچ حدیثی را نفهمند و به هیچ معارفی تن ندهند و هیچ آیهای از قرآن را نتوانند درست معنا کنند؛ ذهن طلبه را چنان تخته کوبی کنند که هیچ تعالی و ترقی نکند و هیچ حدیثی را نتواند معنا کند.
🔷 به اندازه محدثین هم [علم] ندارند؛ چون سواد عربی هم ندارند که بخواهند یک معنای درستی کنند. ما محدثینی داشتیم مثل جزائریها و بحرانیها که بسیار عالمانه و عالی کتاب شرح احادیث نوشتند.
🔷 ادبیات که نمیدانند، در کلام هم که [نظریات] قدمایی مانند ابوالحسین خیاط را بیان میکنند و به طلبهها میدهند.
🔷 روزگاری حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مردم ایران سواد نداشتند و ما میتوانستیم به همان اندازهای که لمعه یا امثال آن را خواندیم، برای آنها صحبت کنیم اما الان این طلبه چگونه میخواهد پیغمبر نسل جدید ما که همه دیپلم و فوق دیپلم و لیسانس و دکتری دارند باشد؟
🎥 فصوص ۱۰.۸.۱۴۰۲
@ostadnaeiji
هدایت شده از شبکه ای معرفتی-بصیرتی🇮🇷🇸🇩🇮🇶🇾🇪🇸🇾🇱🇧
34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #ببینید| قدس یا اورشلیم؟ سرزمین مقدس از آن کیست؟
👈مستندی از شبکه "الجزیره"
🔘اینجا در آپارات استبصار ببینید❗️
🔘اینجا در سایت استبصار ببینید❗️
#دشمن_شناسی
#طوفان_الاقصی
✅کانال بنیاد بین المللی استبصار
@estebsar_ir💯
🌐Estebsar.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛡پشت اکانتهای فارسیزبان رژیم صهیونیستی چه کسانی نشستهاند
🔹یگان ۸۲۰۰ بعد از نیروی هوایی بزرگترین یگان نظامی صهیونیستهاست. یگانی که در آن بدافزار میسازند، شنود میکنند و حتی با اکانت جعلی دروغ و شایعه منتشر میکنند.
@mr_nofoozi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
✳️ حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
🆔@meshkatnoor
🔔دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن ازدیدگاه اصول فقه»
⏳ زمان برگزاری: از ۲۵ آبانماه ۱۴۰۲
🗓پنجشنبهها، ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰
توسط استاد مسعود فیاضی(شاید اساتید دیگری هم افاضات داشته باشند)
🔗جهت ثبت نام تا ۲۰آبان ماه: ارسال عدد ۱۰ را به سامانه پیامکی 30007227007714 یا ارسال «نام، نام خانوادگی و شماره موبایل» به ادمین @ssmohammadi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#معرفی_دوره
#اصول_فقه
#هرمنوتیک
هدایت شده از اخبار استراتژیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ایلان ماسک: هوش مصنوعی بزرگترین نیروی نابود کننده در طول تاریخ است
🔻 ایلان ماسک در مصاحبه با ریشی سوناک، نخستوزیر بریتانیا، گفت هوش مصنوعی در نهایت تمامی شغلها را از بین میبرد. ماسک که هوش مصنوعی را «مخربترین نیروی تاریخ» خطاب میکند، اعلام کرد: «زمانی خواهد رسید که به هیچ شغلی نیاز نیست.» و اضافه میکند که «هوش مصنوعی قادر به انجام همه کارها خواهد بود».
🔻 مصاحبهی بین سوناک و ماسک در حالی انجام شد که دولت بریتانیا اجلاسی دو روزه با محوریت ایمنی هوش مصنوعی برگزار کرد.
🔻 این اجلاس میزبان مقامات ارشد اکثر کشورها ازجمله ایالات متحده و چین و همچنین مدیران ارشدی نظیر ایلان ماسک و سم آلتمن بود. همهی این اشخاص در تلاشند چارچوب مناسبی برای توسعهی مسئولانهی هوش مصنوعی تدوین کنند.
@StrategicNews_ir
چرا نماینده رژیم صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا اخراج شد؟
۲۶/۱۲/۱۴۰۱
پایگاه خبری العربی جدید مینویسد: «از ماه جولای سال 2021 زمانی که رئیس اتحادیه آفریقا، "موسی فَکی محمد" به صورت یکجانبه به اسرائیل امتیازاتی را داد که به نوعی آن را آماده دریافت موقعیت عضو ناظر در تشکیلات مذکور می کرد، کشورهای عضو اتحادیه مذکور رویه ها و سیاست های مختلفی را در این رابطه در پیش گرفته اند. در این راستا به طور خاص شاهد آن بوده ایم که در جریان یکی از نشست های اتحادیه آفریقای در آدیس آبابای اتیوپی، سفیر اسرائیل را به زور از سالن کنفرانس بیرون انداختند.
ادامه خبر
جنگ اسرائیل و فلسطین موجب ایجاد جناحبندی میان کشورهای آفریقایی شد
۱۹/۰۷/۱۴۰۲
کشورهای آفریقایی در زمینه حمایت و طرفگیری در درگیریهای اسرائیل و فلسطین به دو دسته تقسیم شدند.
در حالیکه کشورهای جنوب صحرای آفریقا، آفریقای جنوبی، سودان، جیبوتی و کشورهای شمال آفریقا از فلسطین حمایت میکنند، کنیا، زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو در کنار اسرائیل جای گرفتند.
کشورهایی مانند نیجریه، اوگاندا، تانزانیا و سنگال نیز طرفین درگیر را به خویشتنداری و اعتدال دعوت کردند.
قاره آفریقا متشکل از 54 کشور است که بسیاری از آنها نیز در خصوص درگیری اسرائیل و فلسطین تاکنون اظهار نظر نکردهاند.
این در حالی است که علام حمایت احزاب حاکم و مخالف در جمهوری آفریقای جنوبی از فلسطین جلب توجه نموده است.در بیانیه وزارت همکاری و روابط بینالملل جمهوری آفریقای جنوبی، اسرائیل مقصر تنش اخیر اعلام شد.
ادامه خبر
#اجتماعی #آفریقا
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تظاهرات دهها هزار نفریِ حمایت از فلسطین در پایتخت آمریکا
@Farsna
هدایت شده از قبسات
#استاد_گنجی
🔹 در باب استنباط دو مسلک وجود دارد:
🔻فقه مشهوری
🔹 فقهایی مانند صاحب جواهر و مرحوم حکیم و سابقین اهل این مسلک هستند. فقه مشهوری به این معنا که عمده در استدلال، استناد به کلام فقها است. حتی شیخ انصاری گاهی به خاطر کلام فقها از ظاهر روایت دست بر می دارد. فقه مشهوری فقهی است که مبتنی بر اقوال فقهاست و اعتبار زیادی برای آن قائل است.
🔻فقه استدلالی
🔹 مانند مرحوم اردبیلی و صاحب مدارک و مرحوم خویی معتقد به این مسلک هستند که برای اقوال فقها و اجماعات اهمیت چندانی قائل نیستند. بلکه عمده در این مسلک قواعد و مراجعه به منابع است.
🔹 تفاوت دو روش این است:
فقه مشهوری ها ابتدا سراغ اقوال می روند و بعد سراغ منابع.
فقه استدلالی ها ابتدا سراغ منابع و ادله می روند.
🔹 مرحوم استاد (آیتالله تبریزی) نقل می کردند مرحوم خویی می فرمودند: مشهور بین علما اینطور بود که برای دادن تصدیق اجتهاد ابتدا روایات یک باب را در اختیار فرد قرار می دادند. اگر آنچه را استباط کرده است، مطابق اقوال برخی فقها باشد، اجتهاد دارد ولی اگر چیزی که می گوید را لم یقل به أحد... معلوم می شود هنوز به مرتبه اجتهاد نرسیده است.
ولی ما (مرحوم خویی) می گوییم: اگر برای اجتهاد از قواعد درست استفاده کرده باشد، او مجتهد است.
📌(درس خارج اصول، 14/8/1402)
#مکتبشناسی
#روششناسی
#مکتب_فقهی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/ghabas
هدایت شده از اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تبیین مبانی قرآنی و روایی مقاومت
🔺سخنان استاد سیفی مازندرانی پیرامون مسائل فلسطین؛ در حاشیه درس خارج فقه،۱۳ آبان ۱۴۰۲، حرم حضرت معصومه (س)
🆔 https://eitaa.com/ijthad
هدایت شده از .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ریاضیات علامه حسن زاده آملی در حد بچه دبیرستانی؟!!
📜 اخیرا کانالی طی پستی احمقانه و مضحک ادعا کرده بود سطح ریاضیات حضرت علامه چیزی بیش از آنچه که یک دانش آموز در دبیرستان فرا می گیرد نیست!!
♦️ پاسخ حضرت آیت الله نائیجی: حالِتْ خوبه؟!!
🔹 یه آقایی گفته ریاضیاتی را که مثلاً بوعلی میخوانده الان بچههای ابتدایی و بچههای راهنمایی میخوانند. آدم تعجب میکند که این حالیش نیست که چی دارد میگوید.
🔹مثلا الان وقتی معلم به بچههای کوچولو میگوید بچهها میدانید این سیب چجوری میافتد؟ ببینید زمین این را میکشد. این بچه کوچولو که مثلاً ۸ یا ۷ سالش است، از انیشتین بیشتر میداند! این آدم احمق اینطوری خیال میکند.
🔹 خب آقا اگر این را میدانستند چرا چندین هزار سال نمیتوانستند بفهمند که زمین میکشد و این یکی نمیکشد؟ این که یکدفعه به طبیعت مراجعه میکند و این معنا را میگیرد [خیلی متفاوت است]، حالا اگر بچه کلاس چهارم یا پنجم هم این معنا را فهمید که زمین این را میکشد، آیا مثلا به اندازه انیشتین هست که او میفهمد؟
🔹 میگوید ببینید الان این هندسهای را که مثلا فلان کس میداند، بهاندازه این دبیرستانیها که میخوانند است. حالت خوب است؟ این معنایی را که ایشان از ریشه میداند، از پایه آن را درآورده و میداند،[آن دبیرستانی هم می داند؟]
🔹 اصول هندسه چهارصد و شصت و خوردهای مسئله دارد. آخری به این اولی برمیگردد، کدامیک از این بچهها میتوانند این کار را بکنند و اینطور بلدند به بدیهیات هم برگردانند؟ میتوانند؟ گاهی متوجه نمیشوند که چجور حرف میزنند.
🎥 فصوص ۱۳.۸.۱۴۰۲
@ostadnaeiji
هدایت شده از علیرضا پناهیان
TarheKoli.pdf
8.12M
📌(کامل) فایل PDF جزوۀ نقشۀ اسلام | خلاصۀ سه سطحی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
📌فایل کامل - ۲۰۸ صفحه
👈محتوای فایل این کامل:
➖معرفی و راهنمای استفاده از جزوه: ۶صفحه
➖سطح مقدماتی: ۷ صفحه
➖سطح متوسطه: ۲۸ صفحه
➖سطح پیشرفته: ۱۶۱ صفحه
@Panahian_ir
هدایت شده از اجتهاد
🔔سلسله نشستهای علمی تخصصی (تقریرات فقیهان معاصر)
❇️ پرونده نخست: تقریرات آیتالله سید ابوالقاسم خویی (ره)
🔺نشست اول: امتیازات و برجستگیهای تقریرات فقهی و اصولی آیتالله سید مهدی خلخالی (ره)
🎙 ارائه: استاد محمد حسن ربانی بیرجندی
🗓زمان : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰
🏛مکان: مشهد، خیابان آیتالله بهجت، بهجت ۸.۱ پلاک ۴۱۵، موسسه به سوی اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این آقاااا نمیذاره!!!!
آفرین به این جوون آفرین به جهاد تبیینش👏👏
🆔 @Shobhe_ShenaSi
💢نظام جمهوری اسلامی نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد/ نباید از توسعه علم اصول بهراسیم/ بسیاری از اشکالات به علم اصول وارد نیست بلکه نتیجه نحوه کار در حوزههای علمیه است!
✔️استاد صادق آملی لاریجانی:
🔹بسیاری از اشکالات به علم اصول وارد نیست بلکه نتیجه نحوه کار در حوزههای علمیه است بنابراین باید تقسیم کار معقولی در حوزه انجام شود و به این معنا که افراد با توجه به عرصههای مختلف به بخشهایی از علم اصول بپردازند. امروز ادعا میکنیم که باید علوم انسانی اسلامی تولید کنیم اما ابزار اصولی فعلی ما کفایت میکند یا نه نیاز به تکمیل دارد و باید مقدمات دیگری ضمیمه کنیم؛ لذا در این راستا نباید از توسعه علم اصول بهراسیم.
🔸علمای ما در طول زمان با همه مشکلات و کاستیهایی که در مقام عمل داشتند آثار فاخری تولید کردند و امروز علم اصول ما قابل عرضه به بیرون حوزه علمیه و حتی خارج از کشور است؛ نباید از این خوان نعمت گسترده غفلت کنیم. امروز نظام جمهوری اسلامی ما نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد.
🔹در مغرب زمین برخی معتقدند کامپیوتر میتواند فکر کند، اگر چه ما مبانی این رویکرد را نمیپذیریم اما این مسئله منافاتی با این امر ندارد که کامپیوتر مقدمات فکر کردن را فراهم کند؛ مباحثی همچون هوش مصنوعی میتواند کار پژوهشی را تسهیل و تسریع کند، لذا نیاز است که این آزمون و خطاها انجام شود.
📝 گزارشی از مراسم رونمایی از «نرم افزار درختواره و کتابخانه جامع اصول فقه نسخه ۳»: http://ijtihadnet.ir/?p=73982
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اصول_فقه
#هوش_مصنوعی
هدایت شده از جبهه جهانی شبابالمقاومة 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 برشی کوتاه از صحبتهای آیتالله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق
🔹 بیان خاطرهای شنیدنی از دیدار با
سیدحسننصرالله دبیر کل حزبالله لبنان
▪️ویژه جوانان کشورهای مختلف
🗓 |شنبه ۱۳ آبانماه ۱۴۰۲|
📌 |شهر مقدس قم|
🔸 الجبهة العالمية لشباب المقاومة
https://eitaa.com/joinchat/3545694224Ccf85b685fb
رهپویان
🔴 برشی کوتاه از صحبتهای آیتالله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق 🔹 بیان خاطرهای شنیدنی از دیدار با سی
نظر خاص اهل بیت علیهم السلام اگر نمی بود، ما نمی بودیم
این کرامت یا مکاشفه سید حسن حفظه الله هم نبودنش تعجب بود ، در بودنش تعجبی نیست.
چه زیبا فرمود
كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ
و ما اینرا بارها چشیدیم در همین چند دهه اخیر
#امام_زمان
#فلسطین
✔️ آیت الله جوادی آملی (۶ دیماه ۱۳۹۷)
🔸 مرحوم آخوند قدری فلسفه خوانده بودند و آدم باهوشی هم بودند، اما اگر بیشتر میخواندند و استاد میدیدند، برخی حرفها را نمیزدند.
@Nardebane_feghahat
-------------------------
🔸این که "اگر بیشتر فلسفه میخواندند و استاد میدیدند، برخی حرفها را نمیزدند" دو معنا میتواند داشته باشد :
1. در برخی مباحث اصول نباید فلسفی صحبت می کردند.
2.جا داشت در فلسفه بیشتر کار می کردند و سپس آنرا در اصول دخالت می دادند.
🔹 و هر دو معنا میتواند درست باشد :
برای معنای اول مثلا در موضوع علم اصول (که اصول ایشان از علوم اعتباری است) ، ظاهرا صحبت کردن از عرض ذاتی جایگاه ندارد
و برای معنای دوم مثلا در مساله ی جبر و تفویض فرمودن قلم چو به اینجا رسید سر بشکست ، حال آنکه در ابتدای این مساله بودند هنوز.
بماند که طرح مسائل اعتقادی به شکل مستقیم در علم اصول، محل تامل است
بله اعتقادات در مبانی و ریشه های اصول موثر است
به خصوص اگر اصول و فقه ما در امتداد حکمت نظری ما قرار بگیرد
#اصول_فقه
#حکمت_متعالیه
35.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 تفاوت کلام فیلسوف با عارف؛
🔹 یکی گفته آقای حسن زاده فیلسوف نیست، من گفتم واقعاً فیلسوف نبوده، این دلی بوده. گفت مگر ایشون فلسفه هم میدانست؟ فلسفه که میدانست، ولی فیلسوف به آن معنایی که شما میگویید، [به آن معنا نبود]. او یقین دارد به آن مطلب که مطلب اینجوری است.
🔹درس آقا خصوصیتش این نبود که مطلب را خوب بگوید، شاید دیگران بهتر از او بگویند. طوری میگفت که شما میگفتید که مطلب همین است دیگر، حق است.
🔹 مثلاً یک نفر نرفته آلمان، برای شما قصه دیده و تعریف کرده. چیز بدی نیست، سرگرمکننده است؛ ولی یکی آنجا زندگی کرده بیاد بگوید، یک جور دیگر میگوید. رفته مثلاً ژاپن، یا رفته در دریا زندگی کرده. بعد زندگی دریایی را برای شما شرح میکند، چجوری شرح میکند؟ آیا من و جنابعالی که دورادور...در دریا زندگی نکردیم، میتوانیم به اندازه او آن احساس را منتقل کنیم؟
🔸 فلسفه حرف می آورد و عرفان، سکوت.
آن عقل را بال و پر می دهد و
این عقل را بال و پر می کند.
آن نور است و این نار.
آن درسی بود و این در سینه.
از آن دلشاد شوی و از این دلدار.
از آن خدا جو شوی و از این خدا خو.
آن به خدا کشاند و این به خدا رساند.
آن راه است و این مقصد.
آن شجر است و این ثمر.
آن فخر است و این فقر.
آن کجا و این کجا؟!
(نکته ۱۹۶ هزار و یک نکته)
🔹 بله، همین زبان را که دارد؟ همین زبان را که دارد؟ این زبان؟ که اینجور سلیس دارد بیان میکند از کجا آمده؟ با فکر نیستها. یک جور دریافتی است که به این چیزها نیست. (....)
#عرفان
https://eitaa.com/ostadnaeiji/579
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارگردان متعهد سینما جناب آقای ابولقاسم طالبی با افشای چهره هنرمندان صهیونیستی جایگاه انسانی و انقلابی خود را بلندمرتبه ساخت