هدایت شده از اصول و فقه شیعه
✅ #نکات_اصولی
#اصطلاحات_قواعد_جمع_عرفی_ادله
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است :
۱_ #تخصص
خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج)
مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل
حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر
از افراد عالم هستند.
۲_ #ورود
خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود]
مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع
موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است.
۳_ #تخصیص
اخراج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم
مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق
حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است
۴_ #حکومت
حالت اول :
اخراج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت]
مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم
حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد
حالت دوم:
ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی)
مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم
همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود.
نکته :
لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد.
🔰 شیخ میثم صادقی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
هدایت شده از .
🔺 رطوبت و خشکی
✏️ عدهاى از مردم فهمى قوى دارند، ولى ذكر و حافظه آنها ضعيف است. تقريبا شأن فهم و ذكر متضاد است. زيرا فهم نيازمند مادهاى براى صور باطنه است كه خوب قبول نقش كند و رطوبت كمك آنست ولى ذكر نياز به مادهاى دارد كه صور متصور و متمثّل در آن به سختى از آن زايل شوند و آن مادهاى خشك مىخواهد، به همين خاطر اجتماع هردو دشوار است.
📚 ترجمه و شرح نفس شفا ص۴۶۴/استاد نائیجی
@ostadnaeiji
امورمدارس-8آبان منطق.m4a
35.69M
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری
با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله
در این نشست که به همت گروه علمی تربیتی منطق در جمع اساتید منطق برگزار شد، تا حدی ابعاد و روش های تعریف در اعتباریات با مبنای مرحوم علامه و حضرت امام مورد بحث قرار گرفت.
امید آنکه فتح بابی باشد برای بررسی ابعاد گوناگون نظریه اعتباریات.
🆔 https://eitaa.com/amin_asadpour/354
------------------------------
- چنانچه نکته برداری نمودید ، ممنون که در اختیار قرار می دهید.
- جهت استفاده از اصوات استاد کرمانشاهانی به اینجا مراجعه فرمائید.
#ادراکات_اعتباری
#معرفی_درس
#منطق
رهپویان
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله در این نشست که
خلاصه ای از نشست تعریف مفاهیم اعتباری
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
🔹طرح بحث (بیان ادعا و ضرورت بحث) :
در بیان استاد اسد پور از دقیقه ۱۷ به بعد
تعریف و استدلال در اعتباریات متفاوت است با حقیقیات . منطق کنونی به تعریف و استدلال در امور حقیقی پرداخته و برای امور اعتباری مناسب نیست و نیازمند نوآوری هایی در منطق هستیم (هم در تعریف و هم در استدلال اعتباریات). اعتباریات علامه نوعا به استدلال (صورت تفکر قیاسی برهانی) پرداخته است.
رسائل منطقی چهارگانه علامه: برهان ، مغالطه ، تحلیل، ترکیب
🔸 پرسش و پاسخ :
۱) چیستی ادراکات اعتباری : ادراکاتی که بر اساس نیازهای عملی و اهداف مان جعل می کنیم (اعتبار می کنیم) که کاملا بند اعتبار معتبِر است و در ظرف اعتبار حقیقی پنداشته می شود.
ادراکات حقیقی : در صدد توصیف جهان عینی هستیم ، بر مدار کشف است . میخواهد حقیقت خارجی را آنطور که هست بیابد (مفاهیم ماهوی و منطقی و فلسفی).
اینکه بین اعتبارات عقلائی و فلسفی جامعی وجود دارد یا نه ، بحث است.(عقلائی مساوی با عقلی نیست)
۲) دسته بندی
بیانات استاد کرمانشاهانی : از دقیقه ۳۱ به بعد
ما اینجا به مسائل مرزی معرفت می پردازیم.
دو قسم مفاهیم : آنها که درباره واقعیت معرفت می دهند و آنها که نمی دهند.
(متاسفانه خلاصه نویسی ادامه پیدا نکرد)
اصل صوت
#ادراکات_اعتباری
#منطق
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
🔺فضیلت و ثمرات علم ریاضی و هندسه
✍علامه #حسن_زاده_آملی(ره):
علم به قوانین حسابى و قواعد مسائل عددى در تقویت نفس انسانى از اعظم وسائل است. به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر و قلم و بیان تأثیرى به سزا دارد.
حکما و فلاسفه بزرگ گفته اند: "براى رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضى ورزش داد"
آرى علوم ریاضى براى حکیم به مثابت مسطره براى خطاط است، همچنانکه مسطره، مشاق را از کجى و بى نظمى در کتابت حروف، و انحراف سطور، حافظ است؛ علوم ریاضى فکر را از خطا و اعوجاج و انحراف باز مى دارند و به آن استقامت و اعتدال مى دهند. زیرا که مسائل آن مبتنى بر قواعد خلل- ناپذیر است و هیچ مسامحه و سهل انگارى در آنها راه ندارد، با تخمین و تقریب درست نمیشود. اگر چنانچه اندک اشتباه و غفلت در اعمال قوانین آن به محاسب روى آورد از نتیجه فرسنگها دور مى شود و از رسیدن به مقصود باز مى ماند. لذا گفته اند که عدد براى محاسب مانند دندانه هاى کلید است که اگر زائد یا ناقص باشد فتح باب نمیشود و هرگز درب مطلوب به روى او باز نمى گردد.
لذا انسانهاى ورزیده در علوم ریاضى، صاحب رأیى صائب، و نظرى ثاقب، و کم گوى و گزیده گوى، و دیر گوى و نکوگوى مى شوند. عبارات و الفاظ آنان نوعا حساب شده است. قلم آنان بسیار رصین و متین است. مى بینیم که عبارات خواجه طوسى در شرح اشارات شیخ رئیس، و تحریر اصول اقلیدس، و تحریر مجسطى بطلمیوس و دیگر مصنفاتش به فارسى و عربى، چنان سخت استوار است که گویى به جاى مرکب، سرب مذاب به کار برده است.
ابن فنارى که یکى از عارفان به نام است، در فصل دوم
فاتحه مصباح الانس، علم ریاضى را علم ایقانى بدون اختلاف معرفى نموده است.
ابن خلدون در مقدمه تاریخش سخنى در فضیلت علم هندسه دارد که بپارسى ترجمه و نقل مى کنیم:
هندسه به خرد فروغ، و به اندیشه راستى مى دهد. زیرا همه براهینش به روشى روشن و سبکى آشکار است. از همین جهت غلط در قیاس هایش راه ندارد. لذا به ممارست آن فکر از خطا دور مى گردد. و بر اثر روش روشن، هوش و بینش به هندسه دان دست مى دهد.
و گفته اند بر در سراى افلاطون نوشته بود: "هر کس هندسه دان نیست به منزل ما وارد نشود."
و مشایخ ما گفته اند: ممارست در علم هندسه براى فکر به مثابت صابون براى جامه است. چنانکه این جامه را تمیز مى گرداند، آن فکر را صافى مى نماید. و این از جهت حسن ترتیب و انتظامى است که در مسائل هندسى بکار رفته است.
📚هزار و یک نکته، نکته 571
#ریاضیات
#تمدن_اسلامی
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5967677657008050825.mp3
8.67M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران. ۱۴۰۲/۸/۲۸
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم
#زبانشناسی
مناسبات متقابل زبانشناسی و اصول فقه چیست؟
با حضور استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
@manaatt
@hekmatebaleghe
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
💠 واحد تربیت مدرس مرکز آموزشهای آزاد موسسه امام خمینی(ره) برای تکمیل کادر اساتید#طرح_ولایت از میان طلاب فاضل پذیرش مینماید.
🔰شرایط ثبت نام:
✅ مدارج علمی برادران:
- اتمام پایه هشتم حوزه علمیه؛
- کارشناسی موسسه امام خمینی (ره)؛
- کارشناسی ارشد جامعه المصطفی.
✅ مدارج علمی خواهران:
- اتمام واحدهای آموزشی سطح 3 حوزه علمیه خواهران یا جامعه الزهرا؛
- اتمام سطح 2 همراه با مدرک کارشناسی ارشدمرتبط با فلسفه و کلام؛
- اتمام سطح 2 همراه با کارشناسی موسسه امام خمینی (ره)؛
- کارشناسی ارشد جامعه المصطفی.
♨️ تذکر: مدارک باید قبل از شروع دوره ارائه شود.
🔰 حداکثر سن ۵۰ سال
🔰 منابع آزمون:
- آموزش فلسفه علامه مصباح (ره)؛
- آموزش عقاید علامه مصباح(ره)؛
- معارف قرآن/سلسله درسهای علامه مصباح(ره)؛
(خداشناسی - انسان شناسی - راه و راهنماشناسی)
🔰مراحل ثبت نام و پذیرش:
- مراجعه به سامانه و تکمیل فرم ثبت نام؛
- بارگذاری فایل عکس 4*3؛
- بارگذاری فیش واریزی به مبلغ 300,000 ریال به حساب 0108689592005
♨️ قبل از واریز وجه به شرایط ثبت نام توجه نمایید، مبلغ قابل استرداد نمی باشد.
- قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی؛
🔰ثبت نام:1401/08/29تا 1402/09/15
🔰آزمون کتبی: 1402/10/01
🔰مصاحبه علمی: ۷تا ۱۰ دی ماه
🔰 مکان آزمون:
قم _ بلوار جمهوری اسلامی مؤسسه امام خمینی (ره)
🔰کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
💻 https://maab.iki.ac.ir
🔰 راههای ارتباطی:
📱@Tarbiat_Modarres_iki
☎️ 02532113693
💠 کانال_طرح ولایت
https://eitaa.com/joinchat/334823458Ca51717564e
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
#نماواج | #علامه_طباطبایی | #امتداد_حکمت
❖ ماجرای علامه و امتداد
▫️ارائه توسط استاد امین اسدپور
🔹سر فصل ها
• ضرورت امتداد حکمت
• الگو امتداد حکمت در علوم انسانی
• وجه تمایز الگو امتداد علامه با سایر فیلسوفان معاصر
🔸 لینک صوت «ماجرای علامه و امتداد»
⚛ yun.ir/gk0q71
•
•
•
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
زبان شناسی - استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
مناسبات زبانشناسی با علم اصول
29 آبان ۱۴۰۲
محفل فقاهت - نشست چهارم
با حضور استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
#اصول_فقه
#زبان_شناسی
@hekmatebaleghe
https://t.me/nabardb
خلاصه بخشی از صوت خواهد آمد.
رهپویان
نشست علمی : فلسفه تحلیلی و علم اصول حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی (شاگرد آیت الله تبریزی و آیت
سوال : چه کنیم؟چه کتبی را معرفی می کنید؟
پاسخ استاد: اولین کاری که می کنین باید زبان (انگلیسی) کار کنین اگر میخواهید بحث های جدید را یاد بگیرید + مقالاتی که معرفی کردیم و...
این صوت جامع را از دست ندهید. استادی دارد صحبت میکند که طی سالهای طولانی تحصیلات حوزوی، به جزئیات کارهای اینطرف اشراف دارد +خودش را فراموش نکرده.
#مهم
رهپویان
🗒 گزارش_نشست_علمی 🎙صوت_نشست_علمی ❇️با حضور: حجت الاسلام دکتر محمد علی عبداللهی (دانشیار فلسفه دان
همانطور که بعضی از اعزه اطلاع دارند
فلسفه زبان (که محور فلسفه تحلیلی است) و زبان شناسی و هرمنوتیک ،این سه به مباحث زبان (و الفاظ) پرداخته اند که هرکدام از جهاتی است. میتوان گفت مشابه کارهای طلبگی ما (در مباحث الفاظ اصول و علم معانی و بیان و تحلیل های لغوی) هستند ولی ظاهرا بیشتر از ما زحمت کشیده اند.
نشست هایی در این زمینه الحمدلله در حوزه برگزار شده و میشود
که به برخی در پیام های اخیر (از این پیام تا الان) اشاره شد.
#فلسفه_زبان
#زبانشناسی
#هرمنوتیک
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبرانقلاب: همین شما جوانها، در منطقه توانستید آمریکای مستکبر را به زانو دربیاورید و شکست بدهید.
🔹 اشاره رهبرانقلاب به نابودی داعش در سوریه و عراق. ۹۶/۹/۱
📝 سالگرد نامه شهید حاج قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان
#وعده_صادق
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از المرسلات
تاریخچه نظریه روح المعنی.mp3
1.71M
🔊#فقه| اشاره ای به تاریخچه نظریه روح المعنی/ علت توجه علامه طباطبایی به مفردات راغب در تفسیر المیزان
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس مکاسب (فقه 6). القول فی ماهیة العیب. سال 1401
#فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#معرفی_کتاب
شرح تطبیقی کشف المراد
فهرست و مقدمهٔ جلد اول کتاب 👇
https://eitaa.com/vajeazeh/2373
#حکمت_متعالیه
#کلام
#معرفی_مقاله
روش اکتشاف نظریه از منابع و متون دینی
(مقاله علمی وزارت علوم)
نویسنده: استاد احمدحسین شریفی
مدیر کنونی دانشگاه قم
منبع: روش شناسی علوم انسانی سال ۲۴ بهار ۱۳۹۷
دانلود
#نظریه_پردازی اکتشافی و تولیدی
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از اجتهاد
💢بازگشت به سنت «روایتخوانی»
✍️حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی
قبلاً در سنت حوزه مرسوم بود که طلبهها یک ساعاتی روایتخوانی داشتند، استادی میآمد روایات را میخواند، ترجمه میکرد بعضاً تجزیه و ترکیب میکرد و خیلی تأثیرگذار بود و این رویه باید دامنهدار و مستمر باشد و طلبهها باید محفلهای روایتخوانی داشته باشند و انس دائمی با روایات و جوامع روایی لازم است.
مرحوم علامه مصباح میفرمود برخی از اساتید اخلاق گذشته کارشان فقط خواندن روایت و ترجمه آن بود و با صوتی حزین و دلنشین آن روایات را میخواندند و برای انتقال معانی به مخاطبان «فقط» ترجمه روایت را بیان میکردند.
ایشان میفرمود آنها گویا روایات در جانشان نفوذ کرده بود و این آموزهها جزء جانشان شده بود و میخواندند و ترجمه میکردند و اشک میریختند و حال خوشی هم در مردم ایجاد میکردند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اصولی
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال
🔹 در #ورود بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود میآید.
👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت میداند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» میشود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن میشود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر میدهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان میگردد.
🔹 اما در #حکومت با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمیدهد و تنها یک تعبد وجود دارد.
👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمیشود.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1395
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از موسسه امیربیان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اعزام_فاطمیه
از ۴ تا ۲۶ آذرماه
شهر قم
مدارس
مساجد
هیئات و مراکز فرهنگی
#ارائه_بسته محتوایی
جهت اعلام آمادگی و ثبت نام
نام و شماره تماس خودتون رو به ادمین پیج ارسال کنید.
┅══❉💠❉══┅
♦️ معاونت تبلیغ موسسه امیربیان قم
💠 کانال ما در ایتا:
🌐 @amirebayan_tabligh
معذریت و منجزیت در فقه_01.mp3
4.77M
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضمانت تحقق آثار آن» را در فضای علوم انسانی دارد؟!
🎙استاد علی فرحانی
📚مکاسب. القول فی ماهیة العیب. سال 1401
https://eitaa.com/almorsalaat/6864
---------------------------------
تذییل: شاید شماهم شنیده باشید که میگویند فقه بر محور منجزیت و معذریت پیش میرود ، لذا ظرفیت تولید علوم انسانی اسلامی را ندارد و این اشکال را به اصول فقه هم سرایت میدهند و می گویند برای همه ی طلاب لازم نیست همه ی اصول فقه کار کنند.
پاسخ را با دقت گوش دهید و در نشر آن کوتاهی نفرمائید.
#ظرفیت_فقه
#فلسفه
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 آتشبس در غزه آغاز شد
🔻 بعد از حدود ۵۰ روز از جنگ در غزه، آتشبس موقت ۴روزه برقرار شد. قرار است ۵۰ اسیر اسرائیلی آزاد شده و در مقابل هر اسیر اسرائیلی، ۳ اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد شوند.
@StrategicNews_ir
هدایت شده از بینش راهبردی
کرانه باختری تصمیم گرفت سازش کند و غزه تصمیم گرفت مقاومت کند. حال ببینید نتیجه سازش و مقاومت چیست!
سازش، مرگ تدریجی بدون درد یک ملت است
اما مقاومت، پیروزی تدریجی یک ملت توام با اذیت و درد است.
رهپویان
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضم
شنیدم همین بحث را استاد وکیلی و استاد حسینی نسب حفظهما الله نیز داشته اند، ممنون میشوم اگر منتقل بفرمائین.