eitaa logo
محفل علمی رهپویان
263 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
کار را امانت بدانید و آن را متقن انجام دهید ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران: من توصیه‌ی جدی‌ام به جامعه‌ی کارگری این است. شما بدانید دارید ارزش‌آفرینی میکنید. مسئله فقط این نیست که کار میکنیم، نان حلال سر سفره میبریم، این هست البته اما فقط این نیست. شما کار که میکنید، دارید کشور را آباد میکنید. کار شما موجب آبادی کشور است. کشور که آباد شد، آبرو و سرافرازی به وجود می‌آید. کشور قدرتمند میشود. دوم اینکه کار را امانت بدانید. این وظیفه‌ای که به شما سپرده شده، این امانتی است دست شما. سوم اینکه کار را محکم انجام بدهید، متقن انجام بدهید. ۱۴۰۳/۲/۵ ——————————————————————— وقتی برای جامعه کارگری اینه جامعه علمی(امثال ما) چقدر باید اهمیت بدن به کیفیت کاراشون؟؟
میگه چرا اینقدر سنگینش می کنی، دیگه روش استنباط مشخصه؛ تحلیل رجالی رو یاد بگیرین و پیش برین (من باب مثال بود). سوال : اما آیا در مباحث علمی میشه با سهل انگاری و این حرفا، حرف وزینی گفت و توقع پذیرش داشت؟ شاید بگین پذیرش فراملتی رو میخوایم چیکار، باشه، اما میدونین چقدر فاصله داریم به "زمانیکه برای پژوهش هایی که مربوط به رشته ی خودمون است، به تحقیقاتی که اونا درباره ی ما کردن، رجوع کنیم؟! " به پیام زیر که یکی از رویدادهای پژوهشی اونور آبی ها (درزمینه ی رشته های ما) رو نشون میده، نگاه کنین:👇 https://eitaa.com/rahpoian/5433
‌ 💠 کنفرانس «تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) به‌مثابۀ روشی در مطالعات حدیثی معاصر» (آنلاین) ☑️ پژوهش‌های آکادمیک غربی در مورد منشأ حدیث و انتقال آن و روش‌های سنتی مسلمانان برای اعتبارسنجی حدیث، با وجود اینکه به بررسی مجموعۀ یکسانی از متون می‌پردازند، اغلب در جهان‌های موازی عمل می‌کنند. جهت پیشرفت آکادمیک و نیز برای تداوم سرزندگی سنت حدیثی، از نظر علمی بسیار مهم است که بین این دو جهان گفت‌وگو تداوم داشته باشد. ✅ از آنجا که جریان مطالعات آکادمیک حدیثی از دههٔ نود میلادی عمیقاً با پژوهش هارالد موتزکی گره خورده، رواج استفاده از روش «تحلیل اسنادی-متنی (ICMA: Isnād-cum-Matn Analysis)» و نتایج به‌دست‌آمده از آن، عملاً به گذار از مکتب «شکاکیت» نسبت به حدیث منجر شده است. ☑️ این روش، تفاوت متنی تحریرهای یک حدیث را ناظر به طرق انتقال هر تحریر تحلیل می‌کند و بدین شیوه، به دنبال ارائۀ تاریخی قابل اعتماد برای زمان رواج آن حدیث است (زمانی که برای اولین بار در گردش قرار گرفته است). ✅ این کنفرانس، که به طور مشترک توسط مرکز ولید بن طلال دانشگاه جورج‌تاون و مرکز مطالعات اسلامی در دانشگاه چارلز استرت (استرالیا) برگزار می‌شود، گروهی از متخصصان را از این حوزه گرد هم آورده تا یک ارزیابی تخصصی از ICMA ارائه شود و به طور خاص شماری از پژوهشگران ایرانی مطالعات حدیثی نیز در آن مشارکت دارند. 🍔 برنامۀ روز نخست - شنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) ⭐️خوش‌آمد و معرفی جاناتان براون: سخنان افتتاحیه پیرامون مطالعات حدیثی ریمون هاروی: مقدمه‌ای بر موضوع کنفرانس ⭐️ پنل ۱: روش‌های تطبیقی بین تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) و مطالعات سنتی حدیث دبیر: جاناتان براون بلال ابوعباس: آیا تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) الگوی فعالیت حدیث‌شناسان متقدم بوده؟ عایشه موتلو اوزگور: استفاده از ICMA برای اعتبارسنجی فرآیند انتقال احادیث در طرق تکی: یک مطالعۀ موردی از یُنبُل فاطمه قِزِل: ظرفیت برای یک ICMA مقبولِ پژوهشگران مسلمان و غربی: دیدگاهی تطبیقی محمد سید بشری: ICMA ارگانیک بومی؟ مطالعۀ موردی رویکردی شبه‌تحلیل اسنادی-متنی در پٰژوهش‌های مسلمانان معاصر ⭐️ پنل ۲: مباحث روش‌شناختی در تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) - بخش نخست: ارزیابی محدودیت‌ها دبیر: صادق انصاری گئورگ لویبه:‌ بینامتنیت در طی فرآیند انتقال؛ یا: چگونه ICMA نقد متن را نادرست می‌فهمد؟ آی-ون سو: محدودیت‌های ICMA: الحدیث الغریب علی آقایی و ناهید حسین نتاج:‌ بازارزیابی تنوع روش‌شناختی در ICMA: موشکافی احادیث سنی و شیعی پیرامون کاربرد «ضرب» در سورۀ نساء: آیۀ ۳۴ (اضربوهنّ) ⭐️ پنل ۳: مباحث روش‌شناختی در تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) - بخش دوم: غلبه بر محدودیت‌ها؟ دبیر: ریمون هاروی طاهر محمد و سلمان نصیر: ICMA و فراتر از آن: ابن‌سیرین و سرآغاز اعتبارسنجی منابع به‌مثابۀ روشی برای نقد حدیث: تحلیل انتقادی منشأ یک گزارش مشهور جاشوا لیتل: فراتر از حلقۀ مشترک: فایده و ضرورت نقد فرم و تحلیل ادبی اولوی کاراگدیک: رویه‌های بازبینی متن-حدیث، مانند تحلیل ICMA، به‌عنوان ابزاری برای الهیات اسلامی معاصر؟ بررسی انتقادی برخی از احادیث ارتداد و اهمیت ICMA مصطفی موحدی‌فر: تحلیل متقابل سند با داده‌های فهرستی: رویکردی متناسب برای به‌کارگیری ICMA در احادیث امامیه 🍔 برنامۀ روز دوم - یکشنبه ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) ⭐️ پنل ۴: متدولوژی‌های دیجیتال حدیث دبیر: سلیمان سرتکایا معراج سید: مزایا و محدودیت‌های رویکرد محاسباتی برای تجزیه و تحلیل ICMA علی جبجی: اثر انگشت راوی: سبک‌سنجی مبتنی بر راوی در جایگاه مکمل مطالعات حدیثی ICMA محمد قندهاری: یک روش جدید «پاد-تصحیف» برای تعیین شباهت متنی در تحلیل ICMA ⭐️ پنل ۵: تداول جهانی تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) دبیر: صادق انصاری محمد زیبری: تحلیل تطبیقی روش تحلیل اسنادی-متنی و علم الحدیث اسلامی سنتی: با تمرکز بر آثار موتسکی و مسألۀ قتل ابن‌ابی‌حُقَیق رزقه احمدی: استقبال از نظریۀ تحلیل اسنادی-متنی هارالد موتسکی در جهان اسلام: با اشاره ویژه به مطالعات حدیثی در اندونزی بلال احمد قریشی:‌ نقاط تلاقی حدیث‌پژوهی اسلامی و غربی مدرن: تحلیلی کیفی از ICMA ⭐️ پنل ۶: کاربست تاریخ‌نگارانۀ تحلیل اسنادی-متنی دبیر: اولریکا مارتنسون نیکولت بوخوف فن‌در وورت: تعقیب سُراقة ادامه دارد: آیا واقعاً یک تحلیل جامع اسنادی-متنی ضروری است؟ سیف‌الدین کارا: مباحثات پیرامون قداست مدینه: ارزیابی دوبارۀ روایات حدیثی مهدی شاددل: ICMA و سنت تاریخی اسلامی: فرآیند «روایی‌سازی» در اخبار ادوار متقدم حیات ابن‌زبیر بینا بتول: نقشه‌برداری از اِسناد و کاوش موسوعه‌های تراجم‌نگاری: بازیابی مشروعیت اجتماعی دربار خلیفه ⭐️ اختتامیه ریمون هاروی، صادق انصاری و اولریکا مارتنسون 📌 فرم ثبت‌نام برای شرکت در کنفرانس (آنلاین)
4.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تلنگر 🔹او‌ هیچ‌ نکرد، فقط نشست...و تنها گوش کرد و جواب داد!
🟢 سه خبر مهم در این روزها: اخراج آمریکا از نیجر/ نفوذ ایران در ژئوپلیتیک راهبردی نیجر در آفریقا واژگونی خودروی یک وزیر اسرائیلی دیگر نیروی دریایی ارتش آمریکا از خروج ناو هواپیمابر آیزنهاور (USS Dwight D. Eisenhower) و ناوشکن یواس‌اس گراولی (USS Gravely) از دریای سرخ به شرق دریای مدیترانه خبر داد.
🟢 ضرورت کار بر فهارس ما اگر بخواهیم کارهایمان در دنیا رنگ و بوی علمی پیدا کند و در مجامع علمی دنیا قابل طرح باشد باید هرچه بیشتر فهارس را احیا کنیم. دنیای امروز بیشتر روی مباحث تجربی تأکید دارد تا مباحث تجریدی و انتزاعی و مباحث رجال بیشتر انتزاعی است تا تجربی، اما کارهای فهرستی کارهای تجربی است؛ این کار سبب می‌شود که هم میراث‌های علمی ما روشن شود و هم زحمات اهل بیت ع و اهتمام ایشان به نگارش حدیث شناخته شود: «یأتی علی الناس زمان حرج لا یأنسون الا بکتبهم»[3]. باید برای عمل به سفارش امام صادق ع این راه را پیش بگیریم. مثلاً در ما نحن فیه یک نسخه از روایت محمد بن مسلم بود که هیچ مصدر دیگری آن را نقل نکرده بود. آیت الله حاج سید احمد مددی (حفظه الله) منبع در کنار
سلام الحمدلله توی این جمع معلم های بالفعل و بالقوه زیاد داریم عرض تبریک و آرزوی توفیقات بیشتر برای همگی ان شاءالله که هرچه بیشتر شبیه شهید مطهری شویم🌹 ———————————————- اگر امروز در دانشگاه های آمریکا و اروپا شعار حمایت از مظلومیت برخواسته است به وسیله شما علما بوده است.. علامه جوادی آملی https://news.esra.ir/fa/w/2602607 ———————————————— چه حسی بهتر از اینکه به اساتیدمون تک تک پیام تبریک بفرستیم
روش اجتهادی تقریبی آیت الله بروجردی(ره) ▫️ استاد محمد واعظ‌زاده خراسانی، شاگرد آیت‌الله العظمی بروجردی(ره): 🔹یکی از عوامل تقریب، روش فقهی ایشان بود. ایشان معتقد بود در فقه و استنباطات فقهی، باید آرای اهل سنت را بدانیم و آنچه را از منابع شیعی به دست می‌آوریم، با نظرات و آرای آنان مقایسه کنیم. 🔹 بر این عقیده بودند که اهل سنت فقهی دارند که از کتاب و سنتِ مروی به طرق خودشان اخذ شده است و براساس یک سری از روایات و آیات تنظیم کرده‌اند، لذا باید با دقت به نظرات آنان توجه شود و مقایسه صورت بگیرد و ادله‌ ایشان نقل و اگر لازم باشد، نقد شود. 🔹با این پندار و طرز تفکر که علمای عوام‌زده روی آن پا می‌فشارند که علمای اهل سنت دور هم جمع شده‌اند و یک سری احکام جعل کرده‌اند و ربطی به کتاب و سنت ندارد، مخالفت می کرد. 🔹من در تحلیل‌های خودم به این نتیجه رسیدم که این طرز فکر را ایشان از حوزه‌ اصفهان گرفته است. در آن حوزه ایشان استادی داشته است، به نام مرحوم سید محمدباقر درچه‌ای(ره) که این گونه می‌اندیشید. (کتاب زندگی آیت‌الله العظمی بروجردی و مکتب فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی وی، نوشته آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی، ص ۲۹۸ و ۲۹۹) https://eitaa.com/talabegitaejtehad/4918
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢عنِ الصّادِقِ جَعفَرِبنِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَاالسَّلامُ قالَ: لَیسَ یَتبَعُ الرَّجُلَ بَعدَ مَوتِهِ مِن الاَجرِ اِلاّ ثَلاثُ خِصال: صَدَقةٌ اَجراها فى حَیاتِهِ فَهىَ تَجرى بَعدَ مَوتِه وَ سُنَّةٌ سَنَّها هُدًى فَهِىَ تُعمَلُ بِها بَعدَ مَوتِه و وَلَدٌ صالِحٌ یَستَغفِرُ لَهُ.(۱) {...} و وَلَدٌ صالِحٌ یَستَغفِرُ لَه و سوّم، فرزند صالحى تربیت بکنید که بعد از رفتن شما از خداى متعال براى شما طلب مغفرت بکند. {...}مهم‌ترین چیزى هم که ممکن است از فرزند، به درد پدر بخورد، این است که براى او طلب مغفرت کند. حالا این در مورد تربیت فرزند؛ امّا شما حضراتى هم که اینجا تشریف دارید -[اعم از] برادران و خواهران- پدرها و مادرهایتان را فراموش نکنید، یعنى یکى از چیزهایى که حتماً مقیّد باشید، [دعا و طلب مغفرت براى آنها باشد.] یکى از چیزهایى که حضرت در دعاى شریف صحیفه‌ى سجّادیّه درباره‌ى والدین از خداى متعال طلب میکنند، این است که بده من بعد از هر نمازى آنها را دعا کنم،(۲) یعنى این یکى از توفیقات الهى است. بیانات در ابتدای درس خارج فقه (منبع)
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟ 🔹 پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله): ✅ با اینکه مرحوم شیخ انصاری (ره) قائل به حجیت اجماع منقول و شهرت نبوده، اما طبق آن فتوا داده است. دلیل این امر یکی از دو احتمال است: 1️⃣ درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است. 2️⃣ مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمی‌دانسته، ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آن‌ها عمل کرده است. 👈🏻 لذا ما ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر است؛ ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل می‌کند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. (بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰) 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله العظمی شبیری (دام ظله) در جلسات علمی فقه ــ 1398/9/19 (شبکه اجتهاد) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
هدایت شده از بینش راهبردی
پذیرش طرح آتش بس پیشنهادی قطر و مصر از سوی حماس و حالا حمله صهیونیست ها به رفح، دست برتر روایی حماس را همچنان حفظ می کند و در آینده برگ برنده حماس خواهد بود.