#نکات_اصولی
💠 چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟
🔹 پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله):
✅ با اینکه مرحوم شیخ انصاری (ره) قائل به حجیت اجماع منقول و شهرت نبوده، اما طبق آن فتوا داده است. دلیل این امر یکی از دو احتمال است:
1️⃣ درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است.
2️⃣ مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمیدانسته، ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آنها عمل کرده است.
👈🏻 لذا ما ابتدا فکر میکردیم که نظر مرحوم شیخ بر #انسداد است؛ ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل میکند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. (بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰)
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله العظمی شبیری #زنجانی (دام ظله) در جلسات علمی فقه ــ 1398/9/19 (شبکه اجتهاد)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اجتهادی
💠 آسیبهای فقاهت و تفقه
1️⃣ اینکه فقه از مجرای صحیح آن (کتاب و سنت) تحصیل نشود و به جای رجوع به ادله قطعیبه معیارهای #ظنی و گمانی پناه ببریم.
2️⃣ اینکه فقه از جنبه عملی بیرون آمده و جنبه #ذهنی و تمرینی پیدا کند. مسائلی وجود دارد که شاید در طول یک قرن، یک بار هم اتفاق نیافتد. تحقیق در این مسائل هر چند ورزش فکری است ولی چون تماسی با زندگی انسان ندارد، فقه را از حالت حیاتی و پویایی وارد جهان ذهنی و فکری میکند.
3️⃣ اینکه جریانهای موجود در بازار مسلمین بر قواعد اسلام تطبیق داده شود. اگر فقیه با تجرد ذهنی به استنباط احکام آنها بپردازد خوب است، اما هرگاه نتیجه استنباط منفی شد، اگر بخواهد از طریق #حیل_شرعی نظر مثبت بدهد، فقه آسیب خواهد دید.
4️⃣ اینکه فقیه خود مسئله را با ماهیت واقعی آن مطالعه نکند و از طریق عناوین ثانویه و ... حکم آن را صادر نماید. مثلاً فقیه باید حکم واقعی بیمه را استنباط کند نه اینکه با #تحمیل، یکی از عناوین رایج در فقه را بر آن تطبیق کند.
5️⃣ اینکه در کتاب و سنت #دقت لازم به عمل نیاید. در آیات قرآن دلایلی بر برخی از احکام وجود دارد که همواره فقها از آن غافل بودهاند. این نوع استنباطها در سخنان ائمه اطهار (ع) وجود دارد، که نوعی قرآنشناسی میخواهد تا در سایه آیات، قسمتی از احکام که ظاهراً غیر منصوص است، روشن شود
📚 ر.ک: مقاله «مبانی تحول پذیری فقه در گفت و گو با آیت الله #سبحانی (دام ظله)»
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید.
#نکات_اخلاقی
#معرفی_کتاب
💠 برخی از کتب موجود در کتابخانه مقام معظم رهبری (دام عزه)
📖 کتابی که در دست حضرت آقاست، #قرآن است. یعنی قرآن با ارزشترینِ کتابهاست.
📚 برخی از کتب موجود در عکس:
🔹شرح اسفار (رحیق مختوم): اثر علامه جوادی آملی
🔸منطق معرفت در نظر غزالی: اثر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
🔹تحلیل ذهن: اثر برتراند راسل
🔸شرح رسائل فارسی سهروردی: اثر سیدجعفر سجادی
🔹شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا: اثر سیدجلالالدین آشتیانی
🔸ترجمه الهیات شفا: اثر آیتالله محمدمهدی گیلانی
🔹ترس و لرز: اثر کییر کیگارد
🔸فلسفه حقوق بشر: اثر آیتالله جوادی آملی
🔹جمهور: اثر افلاطون
🔸شرح مبسوط منظومه: اثر شهید استاد مطهری
🔹مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین: اثر ادوین آرتور برت
🔸شرح اسفار اربعه: اثر آیتالله مصباح یزدی
🔹اصول حکومت آتن: اثر ارسطو
🔸نهایه الحکمة: اثر علامه طباطبایی
🔹رساله منطقی فلسفی: اثر لودویگ ویتگنشتاین
🔸آشنایی ایرانیان با فلسفههای جدید غرب: اثر کریم مجتهدی
🔹جهان باز: اثر کارل پوپر
🔸فلسفه هگل: اثر والتر ترنس ستیس
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_رجالی
💠 روشهای قبول روایت در میان قدما
1️⃣ روش فهرستی (تلقی به قبول مشایخ حديث)
🔸این روش از زیر مجموعه های روش فهرستی است. مراد از مشایخ حديث، مشایخی است که (يؤخذ عنهم) و (إمام الحدیث) بودهاند.
همچون استثناءات فهرستی ابن وليد از کتاب نوادر الحکمة، که گفته است نقل حدیث این چند نفر مورد قبول نیست.
🔹از میان قدما مرحوم #کلینی طبق این روش نقل حدیث کرده است.
2️⃣ روش رجالی (حجیت خبر ثقه)
🔸در این روش، روات حديث تک تک مورد بررسی قرار میگیرند. به طور مثال کتاب نوادر الحکمة هم در دسترس کلینی و هم در شیخ طوسی بوده است، اما کلینی هر حدیثی را از آن نقل نکرده چون مسلک مشایخی داشته است؛ در حالی که شیخ طوسی بنابر مبنای خود که حجیت خبر ثقه است روایاتی را که کلینی از این کتاب نقل نکرده را نقل کرده است.
🔹از میان قدما مرحوم شیخ #طوسی طبق این روش نقل حدیث کرده است.
🔸شیخ دقت نکرده که روایاتی را که کلینی در کافی و همینطور شیخ صدوق در فقیه نمیآورند، به دلیل این است که مشایخ حديث آنها را قبول نکردهاند. شیخ صدوق قطعاً «کتاب الرحمة» سعد بن عبد الله را نزد ابن ولید خوانده، ولی از این کتاب روایت نقل نمیکند چون شیخ او آن را قبول نکرده بود؛ اما شیخ طوسی چون سند را معتبر دانسته نقل کرده است.
✅بیش از هشتاد درصد تعارضات روایات به خاطر خلط مسلک شیخ است و این هم تنقیص ایشان نیست؛ چرا که مبنای ایشان بوده است.
👈🏻 روش رجالی تاریخ است، ولی روش فهرستی روح تاریخ و برررسی سیر طائفهی شیعه است.
📚ر.ک: تقریرات درس حدیث استاد #مددی (حفظه الله)
👈 نکات #رجالی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نشست_علمی
💠 نشست علمی «مبانی شیخ انصاری (ره) در اعتبارسنجی حدیث و تأثیر آن در فرایند فقاهت و استنباط»
🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد جواد تاکی (قائم مقام بنیاد شیخ انصاری)
📆 زمان: یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ⏰ ساعت 11 الی اذان ظهر
🏢 مکان: سالن علامه حلی (ره) مدرسه شهیدین
👈 اخبار #نشست های علمی را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نگاه
#شماره 21
#معرفی_مجلات_شهیدین
💠 شماره 21مجله «نگاه» به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد.
🔹در این شماره میخوانید 👇
1️⃣ جایگاه مصلحت و مفسده در استنباط احکام شرعی
🔸 نوشته محمد علی عزیزی
2️⃣ حیطه ولایت فقیه در نظر شهید ثانی با محوریت الروضة البهیة
🔸نوشته سید وحید میرعلی اکبری
3️⃣ استقلال تبعیت در مطهریت آن، در بوته نقد و نظر
🔸 نوشته محمد سعید پورمحمدی
4️⃣ واکاوی حکم فقهی اعضای جدا شده از بدن در باب غسل مس میت
🔸نوشته محمد رضا هوشیاری
5️⃣ انواع چهارگانه حدیث و احکام آنها در منظومه فقهی شهید ثانی
🔸نوشته سید محمد رضا علوی
6️⃣ جایگاه شناسی مبانی شناختانه «تعدد قرائات» نزد علمای مشهور شیعه از قرن چهارم تا هفتم هجری
🔸نوشته محمد امین متینی راد
📌 جهت دانلود فایل تکتک مقالات این شماره و شمارههای قبلی اینجا را ببینید.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
📌 #فایل این شماره در مطلب بعدی 👇 قابل دسترسی است.
دوفصلنامه نگاه 21.pdf
حجم:
12.31M
📚 فایل شماره 21 دوفصلنامه «نگاه» مدرسه شهیدین (ره)
#نکات_فقهی
💠 حجیت تجمیع ظنون در فقه جواهری بر مبنای انسداد
1️⃣ مرحله اول: فقیه به بررســـی و نقد هر یک از ادله به طور جداگانه میپردازد، که ممکن اســـت در این مرحله هیچ کدام از ادله خالی از مناقشه نباشد و به حدّ حجیت نرسد.
2️⃣ مرحله دوم: در این مرحله فقیه مجموع ادله را مورد نظر اجتهادی خویش قرار میدهد، که ممکن است هر یک از ادله، نقص و کاستی دلیل دیگر را جبران نماید. در نتیجه، مجموع ادله، فقیه را به نتیجه مثبت در مسئله برساند. از این مرحله از اجتهاد به #نظام_حلقوی بین ادله تعبیر مینماییم.
🔹آنچه در موارد زیادی از کتاب #جواهرالکلام ملاحظه میشود بهره بردن از همین نظام حلقوی بین ادله اســـت، در حالی که در فقه مرحوم آیة الله #خویی اگر هم موردی باشـــد، بسیار اندک پیش می آید که ایشان با ملاحظه یک نظام حلقوی، ضعف ادله و نقصان یکدیگر را جبران کرده باشد.
🔸 نظریه انسداد باب علم و علمی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مسائل علم اصول فقه مطرح است که برای اثبات حجیت مطلق ظنون به آن تمسک شده است. به نظر میرسد فقیهانی که از روش اجتهادی قناعت محور (جواهری) بهره میبرند، در واقع، به نوعی به نظریه انسداد قائل هستند و این مبنا، ریشه و زیربنای اصولی استفاده ایشان است.
🔹تتبع اقوال فقها و جابریت و کاسریت شهرت عملی، از جمله آثاری است که بر روش اجتهادی #فقه_قناعت مترتب میگردد؛ بنابراین، بهره گیری فقیه از روش تجمیع ظنون، ریشه در نگاه انسدادی او نسبت به ادله دارد.
📚 ر.ک: «مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی»، آیت الله ابوالقاسم #علیدوست (حفظه الله)
👈 نکات #فقهی بیشتر را اینجا ببینید
#نشست_علمی
📷 گزارش تصویری از نشست علمی «مبانی شیخ انصاری (ره) در اعتبارسنجی حدیث و تأثیر آن در فرایند فقاهت و استنباط»
🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد جواد تاکی (قائم مقام بنیاد شیخ انصاری)
👈 اخبار #نشست های علمی را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم