eitaa logo
محفل علمی رهپویان
232 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
204 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
علوم انسانی۱.mp3
4.4M
❇️ ریشه یابی اندیشه علوم انسانی ( ِدر تقابل علوم طبیعی) ❇️ علوم انسانی در کدام نظام فکری مطرح شد؟ استاد_کرمانشاهانی https://eitaa.com/yaddashthayekhodam/628 ——————————— در این چندجمله ی استاد مقداری تامل کنیم، انتقادی اگه بود بفرمایین.
💢راه جهانی شدن حقوق بشر ✔️آیت‌الله جوادی آملی (حفظه الله) 🔹جهانی شدن یك چیزی خوبی است، وحدت نوعی داشتن، وحدت جمعی داشتن، متحد بودن، واحد بودن چیزی خوبی است؛ اما چه چیز می ‌تواند عامل وحدت باشد؟ .... 🔸 الآن این داعیه آن دارند كه این جهانی است، می ‌بینید این حرف اصلاً پایه علمی ندارد! بیان ذلك این است این حقوق مثل قوانین فقهی سه مرحله دارد همه جای دنیا همین‌طور است، مواد قانونی و فقهی و حقوقی را از مبانی می‌گیرند، مبانی را از منابع می‌ گیرند؛ ما یك منبع داریم، یك مبنا داریم، یك ماده . الآن مجلس شورای اسلامی هم همین كار را می ‌كند، همه جای دنیا همین كار را می‌ كنند.... 🔸...یك فقیه كه مواد فقهیش به صورت رساله عملیه در می‌آید اینها را از مبانی می‌گیرد، این مبانی را از آن منابع می ‌گیرند، منابع ما هم عقل است و نقل، نقل ما هم كتاب و سنت است. ... 🔸 تمام بحث محور علمی آن است كه اگر قانون جهانی است حقوق جهانی است باید آن منبع جهانی باشد، از منبع جهانی، مبانی جهانی بگیریم، از مبانی جهانی مواد جهانی را تصویب بكنیم... 🔸 منبع جهانی را باید از درون گرفت كه این یكسان است. الآن این شش هفت میلیارد بشری كه هستند در انسانیت یكسان ‌اند. رنگ و پوستشان آدابشان عاداتشان سننشان فرق می‌كند، اما فطرتشان یكی است. 🔸...اگر این شده منبع و ماهرانه از این منبع ما مبانی استنباط كردیم و حكیمانه از این مبانی مواد استخراج كردیم این می ‌تواند حقوق بشر باشد. https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/12676
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸دریافت روح پیام رهبر فرزانه انقلاب توسط رئیس مجلس نمایندگان آمریکا! 🔻مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با بازنشر متن پیام رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی نوشت: «اگر آیت‌الله را راضی کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید!» معلوم می‌شود از نگاه مسؤولان آمریکایی نیز «ماهیت آمریکا» با ظلم و نسل‌کشی و غصب و قصابی زنان و کودکان عجین است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✅اطلاعیه ضمن عرض سلام با توجه به راه اندازی مرکز تخصصی تربیت مدیر فرهنگی وابسته به مرکز مدیریت حوزه، از اساتید محترم علاقمند دعوت می شود جهت همکاری در زمینه پذیرش مدیریت این مرکز و همچنین معاونت های آموزشی و پژوهشی آن، رزومه خود را به آی دی: @M_MORADI1370 ارسال کنند. باتشکر
🔰شروع ثبت نام کارگاه تربیت مربی فابک (فکرورزی اسلامی برای کودکان) ✍️استاد حجت‌الاسلام دکتر محمدصادق علیپور 📎حضوری و مجازی 🔹مهلت ثبت‌ نام:۱۶خرداد۱۴۰۳ 🔻لینک ثبت نام: 🌐https://hekmateislami.com/?page_id=14477 🆔https://eitaa.com/hekmateislami/4427 کودک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره) پاسخ می دهند: علم چگونه انسان را جهنمی می کند؟ ┄═✼🍃🌹🍃✼═┄ @hekmie98iran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقل از علامه حسن زاده آملی ره توسط شاگردشان: اگر اسم کارمن را لوس‌ بازی نمیگذاشتند، این کتاب عیون مسائل نفس را که کتاب مهمی است وکتاب سرپیری من است،یعنی یک عمرکارکرده‌ام وحاصلش این شده،اسم کتاب را میگذاشتم عیون خمینی ره https://eitaa.com/shakhehtoba/12227
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢علوم انسانی اسلامی از ایده تا محصول 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای آنکه چرخه‌ای کامل از «علوم انسانی اسلامی» داشته باشیم و بتوانیم آن را به عنوان جایگزینی واقعی و عملی برای علوم انسانی غربی ارائه دهیم نیازمند یک «فعالیت جامع و جمعی» هستیم. فعالیتی همه‌جانبه و فراگیر که بتواند همه چرخه «از ایده تا محصول» را مدیریت کند. برای این کار لازم است سه سطح از فعالیت‌ را طراحی کنیم: 🔸سطح اول: مطالعات نظری، پژوهشی، معرفتی و فکری: هیچگاه نباید از تولید علم و مباحث معرفتی محض و نظریه‌پردازی‌های بنیادین در علوم انسانی غفلت کرد. هیچگاه نباید بحث درباره مبانی‌ هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی را پایان‌یافته تلقی کرد. همواره باید افراد نخبه و توانایی باشند که در این زمینه‌ها تفکر و تأمل کرده و بنیان‌های معرفتی علوم انسانی را تقویت کنند. البته در همین سطح باید از کارهای فردی عبور کرد. «بازی علم» یک «بازی جمعی و گروهی» است و نه فردی. یک علم، نظریه و تفکر، حتی اگر کامل‌ترین فکر و نظریه باشد، زمانی می‌تواند در جامعه‌ی علمی اثرگذار باشد که به «سنتی فکری و نظری» یا دست‌کم «جریانی فکری و نظری» تبدیل شود. و این کار جز با حضور پررنگ در مجامع علمی و گفتگو و بحث و نقد و در نتیجه گفتمان‌سازی محقق نخواهد شد. 🔸سطح دوم: مطالعات اجرائی، مدیریتی و کارگزاری: در این سطح باید سیاستگذاران و تصمیم‌گیرندگان عرصه‌های عمومی و اجتماعی و تقنینی را نسبت به علوم انسانی اسلامی حساس کرد. و الا حتی اگر بهترین و صائب‌ترین ایده‌ها و نظریه‌ها تولید شود اما نتواند مقبول تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران جامعه قرار گیرد، عملاً برای فردسازی و جامعه‌پردازی به کار نخواهد آمد. 🔸سطح سوم: مطالعات ناظر به بهره‌مندان و ذی‌نفعان: «ایده» را باید به «محصول» تبدیل کرد؛ برای «تجاری‌سازی» ایده باید تلاش کرد. کارآمدی و کارآیی آن را باید به بهره‌مندان و ذی‌نفعان نشان داد. آن را باید به عرصه عمومی کشاند. تقاضای مردم نسبت به آن را باید بالا برد. و الا ایده‌ای که نتواند به عرصه اجتماعی ورود کند و نیازها و تقاضاهای واقعی مردم را پاسخ دهد، بود و نبودش برای عامه مردمان تفاوتی نخواهد کرد. تجربه مراکز نوآوری و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در علوم طبیعی و فنی و مهندسی، می‌تواند در علوم انسانی هم به کار آید. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری و ۲۵۰ مرکز رشد (که مشتمل بر هزاران شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های علوم طبیعی هستند) در کشور داریم. اما مع‌الاسف تعداد انگشت‌شماری از آنها ناظر به علوم انسانی‌اند. و وقتی به علوم انسانی اسلامی می‌رسیم، می‌توان گفت ورود قابل ذکری در این عرصه نداشته‌ایم. معتقدم که یکی از حلقه‌های فراموش‌شده پروژه علوم انسانی اسلامی، همین حلقه است. یکی از اولویت‌های انجمن‌های علمی حوزه و مراکز علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور باید ورود جدی به این عرصه باشد. باید در این خصوص سرمایه‌گذاری کرد. باید از ایده‌های فناورانه و تجاری‌سازی علوم انسانی اسلامی حمایت کرد. باید راه را گشود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از مهدی عبداللهی
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر سید حسین نصر: ایدئولوژی داروینیسم در غرب 💠 خیلی [از] افراد بسیار برجسته در آمریکا و اروپا هستند (حتی بین زیست‌شناسان) که فهمیده اند داروینسیم یک نوع قلاده‌‌ایست که جلوی علم زیست‌شناسی را گرفته و یک نوع ایدئولوژی است. 🔸کتابی ایتالیایی به نام dopo Darwin (بعد از داروین) به قلم زیست‌شناس خیلی معروف ایتالیایی به نام جوزپی سرمونتی (Giuseppe Sermonti) فقط از دید زیست‌شناسی، بدون توجه به فلسفه، دین و عرفان نشان می‌دهد که به کلی تئوری تطور (evolution) بی‌معناست و هیچ ارتباطی با علم جدی ندارد! 🔹 من در کتابخانه دانشگاه 50 کتاب دارم که دانشمندان مختلف بیولوژیست، فیزیکدان، شیمیست (نه فقط دانشمندان ادیان) در رد علمی داروینیسم نوشته‌اند. 🔻 داروینیسم مثل کمونیسم در دوره استالین، در غرب یک نوع ایدئولوژی شده است. 🔻 داگلاس دوار (Douglas Dewar) استاد دانشگاه هاروارد در کتاب The Transformism Illusion (وهم تطور) فقط از منظر دیرینه‌شناسی نشان داد به هیچ وجه تطور وجود ندارد. 🔸در آغار دوره کامبرین (حدود 500 میلیون سال پیش) یک دفعه، روی تمام کره زمین تعداد زیادی فرم‌های جدید حیات به‌وجود می‌آید بدون تطور (تکامل)، آن لایه‌های زیرینش (مربوط به دوره پرکامبرین) اصلا اینها نیست. حالا بعضی بیولوژیست‌ها می‌گویند نه ما اعتقاد داریم که تطور (تکامل) تدریجی نیست، بلکه مثل انفجار می‌ماند، یک دفعه حیات انفجار پیدا می‌کند!!! _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
✅ استاد : فقه علم تاریخ بشری است. https://www.mehrnews.com/news/3967333 🏴 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
نشست استاد عبداللهی . منابع معرفت دینی.mp3
14.88M
♦️ جایگاه منبع عقل در معرفت دینی اشاره به برخی فرمایشات استاد: معرفت شناسی مبنایی ترین دانش اعتبار معرفت : میزان وافع نمایی معرفت منابع معرفت : 7 تا هستند... معرفت دینی : شهود معصوم و....و عقل ، عقل در معرفت دینی جایگاه بسیار مهمی دارد و دو کارکرد کلی آن گفته خواهد شد در عقل اختلاف است در اینکه بدون وحی توانایی فهم دارد یا نه عقل انواعی ندارد و تقسیمات آن به اعتبار کارکردهای آن است. عقل مستقل (یا مصباح) و عقل ابرازی(که برخی به این عقل مفتاح می گویند). عقل مستقل : بنیان های معرفت دینی (برای انسانهای عادی) با عقل مستقل اثبات میشود والا دور یا ایمان گرایی میشود. ضرورت وحی : یکی از بهترین ادله : انسان با قوای معرفتی خود نمی تواند به آنچه برای سعادتش نیاز دارد برسد. بخاطر عدم احتجاج انسان ها بر خداوند با عقل شان، رسل آمدند. عقل ابزاری: یعنی کارکرد دیگر عقل، ابزار فهم متون دینی ( وحی) است : عقل به مثابه ابزار فهم مقصود متکلم https://eitaa.com/Mabdullahi/1309
بررسی و تحلیل مفهوم و معنای اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح چکیده : .... یافته های پژوهش نشان می دهد، این دو دیدگاه با اینکه شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، با پیامدهای مختلفی در علوم انسانی همراه هستند. صدرالمتألهین اراده را از صفات وجود بماهو وجود می داند و برای آن مفهومی مشکک به تشکیک عامی و حقیقتی مشکک به تشکیک خاص قائل است. بر این اساس، وی برای همه موجودات مجرد و مادی، اراده قائل است، همه اراده ها را به لحاظ حقیقت واحد و از نظر مرتبه و تعین متعدد می شمارد و اراده هر موجود متعینی را جلوه و نشانه ای از اراده حق سبحانه به لحاظ مرتبه آن موجود تلقی می کند، اما علامه مصباح اراده را در همه موجودات ساری ندانسته و آن را از صفات وجودهای مجرد می داند. از سوی دیگر، ایشان حتی وحدت مفهوم اراده در موجودات مجرد را هم نمی پذیرد و برای اراده سه مفهوم عام، خاص و اخص مطرح می کند که تنها یکی از آن ها میان خداوند و مخلوقات مشترک است. همچنین وی متناسب با دیدگاه خود در زمینه تشکیک طولی و عرضی، نوعی ارتباط تشکیکی میان اراده خداوند و اراده های مخلوقات و نوعی تباین بین اراده های مخلوقات هم عرض معتقد است. دانلود https://www.ensani.ir/fa/article/download/511132