هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢اولویتهای علوم انسانی اسلامی در نقشه جامع علمی کشور
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نقشه_جامع_علمی کشور در اواخر دهه هشتاد طی جلسات متعددی (۱۶ جلسه) در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. در این نقشه وضعیت مطلوب علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. اولویتهای حوزههای مختلف علمی و فناوری در سه سطح الف، ب و ج ترسیم شده است. پاسخ به این سؤال که در ماههای آخر افق ترسیم شده در این نقشه، تا چه میزان در دستیابی به اهداف آن موفق بودهایم، نیازمند بررسی دقیق و مستند است.
در عین حال معتقدم اولویتهای علمی ترسیم شده در این نقشه دست کم در حوزه #علوم_انسانی و معارف اسلامی هنوز هم (که در پایان این برنامه هستیم) از حالت اولویت خارج نشدهاند! و تا رسیدن به نقطه رضایتبخشی در این موضوعات فاصله بسیار زیادی داریم.
🔻اولویتهای الف ترسیم شده در نقشه جامع علمی در حوزه «علوم انسانی و معارف اسلامی» عبارتند از:
1.مطالعات قـرآن و حـديث؛
2.كـلام اسـلامی؛
3.فقـه تخصصی؛
4.اقتصاد، جامعهشناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی؛
5.فلسفههای مضـاف متكی بر حكمت اسـلامی؛
6.فلسـفه ولايـت و امامـت؛
7.اخـلاق كاربردی و حرفهای اسـلامی؛
8.سیاستگذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ؛
9.زبان فارسی در مقام زبان علم
🔻و اولویتهای ب نیز عبارتند از:
1.اخلاق اسلامی و مطالعات بینرشتهای آن؛
2.الهيـأت؛
3.عرفـان اســلامی؛
4.فلســفه؛
5.غــربشناســی انتقــادی؛
6.كــارآفر ينی و مهارتافزایی؛
7.تاریخ اسلام و ایران و انقلاب اسلامی؛
8.مطالعـات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی؛
9.تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلام و ایران)
10.جغرافیای سیاسی
🔸هر چند در ده سال گذشته فعالیتهای خوبی در تکتک این موضوعات صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم. اساساً در برخی از این موضوعات، نه در حوزههای علمیه و نه در دانشگاهها، هیچ اقدام قابل ذکری انجام نگرفته است!
🔹معتقدم اهمیت نظارت بر حسن اجرای آییننامهها و اسناد بالادستی در همه حوزهها به ویژه حوزه علم و فناوری، به مراتب بیشتر از اهمیت تدوین و تصویب آنها است.
#حوزه_علمیه
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
استاد حیدری فطرت.mp3
30.79M
🎧 #صوت | دوره آموزشی مکتب شناسی فقهی رهبر معظم انقلاب
موضوع: مبانی رجالی دیدگاه رهبر معظم انقلاب، جلسه اول
استاد: حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
مقدمات :
- جایگاه حدیث در منظومه معارف دینی :
در این بحث به بخشی از کتاب #الفتاوی_الواضحه و پیام حضرت آقا در سال 74 با تاسیس دارالحدیث و... پرداختند.
- دانش رجال چه کاری انجام میدهد:
فرآیند مواجهه با حدیث : 1)احراز صدور 2)دستیابی به صحیح ترین متن 3)فهم صحیح متن 4)کشف جهت صدور
- چرخش اعتبارسنجی در تاریخ شیعه و مکاتب مختلف اعتبارسنجی حدیث
https://eitaa.com/ehya_al_amr/206
#مبانی_رجال
#بیانات_رهبری
📩 رهبر انقلاب: به جوانها خیلی امیدوار هستم / مجموعه جوان نخبه برای کشور یک ثروت است / شما میتوانید تاریخ را عوض کنید
✏️ رهبر انقلاب در دیدار مدالآوران علمی:
بنده به جوانها خیلی اعتقاد دارم. خیلیها هستند-میفهمم من، میبینم در صحبتهایی که با مسئولین در طول سالها داشتیم- درست نمیتوانند درک کنند ارزش انگیزههای جوان و جوانی را. اینها خیلی امیدی به جوانها ندارند؛ بنده خیلی امیدوارم به جوانها.
✏️ اوّلا شماها یک ثروتید برای کشور. مجموعهی جوان، جوان نخبه بخصوص واقعاً برای کشور یک ثروت است. و درست است که مدال اهمیت دارد، خب این مدالها ارزش دارد. هرکدام از اینها مایهی افتخار است. اما ارزش نخبه خیلی متفاوت با ارزش مدال است.
✏️ ارزش نخبه خیلی بالاتر از این حرفهاست. شماها میتوانید یک فضای نامطلوب را تبدیل کنید به یک فضای صددرصد مطلوب. شما میتوانید تاریخ را عوض کنید. ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
💻 https://eitaa.com/khamenei_ir/25812
#تربیت_نخبگان تحصیلی
🔸کاربردیسازی و عمومیسازی فلسفه و کلام؛
🔹به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در چهارمین اجلاس سراسری دانشکدههای الهیات سراسر کشور که در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: درباره دو موضوع مهم "نقش الهیات در علوم انسانی" و "الهیات کاربردی" که برای هماندیشی در این جلسه انتخاب شده بحثهای بسیاری را میتوان مطرح کرد. در واقع میتوان گفت که فلسفه وجودی الهیات در دوران معاصر به نقش آفرینی در این دو حوزه گره خورده است.
🔸دکتر شریفی اضافه کرد: سوالات جدی درباره کارویژه رشتههای الهیات مخصوصا برخی از رشتهها مثل فلسفه مطرح میشود که باعث شده فیلسوفان دنیا برای تبیین اهمیت نقش و جایگاه خود به دیگران به تکاپو بیفتند و اگر در این زمینه محبوبیت و مقبولیتی صورت نگیرد اقبال مخاطبان به این رشتهها باز هم کمتر خواهد شد.
🔹رئیس دانشگاه قم گفت: نکته قابل ذکر این است که در برخی از رشتههای الهیاتی متعارف در دانشکدههای الهیات مثل فقه تجربه گرانسنگی وجود دارد که ماندگاری هزارساله این دانش و رشد آن مرهون این است که توانسته مقبولیت لازم را در جامعه هدف و عامه مردم کسب کند و این امر را در میان مردم بیان کرده است که برای ادامه زندگی به صورت هدفمند و سعادت خود نیازمند مسئله فقه هستند در نتیجه مردم حاضر هستند که حتی برای این مسئله هزینه کنند.
🔻وی افزود: سیر تحول فقه داستان طولانی دارد که بهتر است مطالعه شود زیرا باید بدانید که فقه چگونه به جایگاهی رسیده است که در انقلاب اسلامی امام خمینی فقه را قانون تنظیم معاش و معاد و برنامه کامل اداره بشریت از گهواره تا گور میداند.
🔸دکتر شریفی بیان کرد: بطور خلاصه در بحث سیر مباحث فقهی یکی از مراحل مباحث نظری و آکادمیک است که هنوزهم جریان دارد و روز به روز نیز عمیقتر میشود؛ البته همواره و هر روزه این امر مورد نیاز است بخش اصلی کار حوزههای علمیه نیز تعمق و تفکر در مباحث فقهی است.
اما اگر فقه در همین مرحله میماند به چیزی همانند بحثهای انتزاعی محض تبدیل میشد. اما فقه به این سطح اتکا نکرد و به سطح سیاستی، تصمیمسازان جامعه و مدیران حکومتی نیز خود را اثبات کرد تا آنها احساس نیاز به فقها کرده و فقه را در تصمیمگیریهای سطح کلان جامعه قبول کنند.
مسئله نیاز به فقه در تمام دوران حکومتی از مغول تا پهلوی مشهود است و در دوران جمهوری اسلامی نیز به حد اعلای خود یعنی حضور در عرصه قانونگذاری، تصمیمسازی و تصمیمگیری در سطح کلان جامعه خود را نشان داده اما در مقوله کلامی و فلسفی به این سطح نرسیده است و هیچگاه فلسفه در حوزه تصمیمسازی اجتماعی، تدوین اسناد اداره جامعه و صدها سند کلان و راهبردی جامعه دخالتی نداشته است در نتیجه، فلسفه در این سطح خلاء فراوانی دارد که باید برای رفع آن تلاش صورت گیرد.
برگ برنده فقه این است که در لایه سوم یعنی عامه مردم توانسته است مقبولیت لازم را کسب کند به حدی که مردم حاضرند برای دستیابی به محصولات آن هزینه کنند. با هزینه خود خانه عالم بسازند تا روحانی در روستای آنها مستقر شود چرا که احساس نیاز میکنند #اما در خصوص حضور فیلسوف یا متکلم که درمانگر امراض ذهنی، فکری و معرفتیاند، هنوز چنین احساس نیازی نکرده است.
🔹وی ادامه داد: البته در سطح جهان به صورت محدود مراکز فلسفی موجود است اما این امر در ایران وجود ندارد در صورتی که بسیاری از دلهرهها و اضطرابهای موجود در جامعه مربوط به معرفت و معنای زندگی در میان جوانان است و درمان این بیماریها کار فیلسوف است نه روانشناس. بنابراین فلسفه و کلام باید به سطح سوم یعنی مقبولیت در میان عامه مردم ورود کند و این امر یکی از کارها و ماموریتهای مهم دانشکدههای الهیات است.
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2687
#فقه
#ماموریت_فلسفه
عرض تبریک ویژه عیدالله الاکبر🌹
الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ مَولانا أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
ان شاءالله خوشحالی ها ادامه داشته باشد تا حماسه ای دیگر
مراسم جشن «ولایت و اخوت» به صورت زنده از حدود ساعت ۹ صبح سهشنبه ۵ تیر، در رسانه KHAMENEI.IR و شبکه اول سیما پخش خواهد شد.
23.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ توطئه #انقلاب_زنانه برای نابودی خانواده حلال زاده ایرانی
آمار رو ببینین👆 که دنیا داره به چه سمتی میره و چه نقشه هایی برامون کشیدن
میگن حجاب خانما بدتر شده
شاید اینطور باشه اما موج دریا (در این دهکده جهانی ) رو هم ببینیم
نگاه مون باز باشه و بعد تحلیل کنیم
میخوایم رای کسایی که تا دیروز شعار زن زندگی آزادی میدادن بالا بیاد؟!
https://eitaa.com/Hasanabbasi_ir/12881
#اجتماعی
الهی تا به حال می گفتم گذشته ها گذشت ، اکنون می بینم که گذشته هایم نگذشت بلکه همه در من جمع است. آه آه از یوم جمع.
منبع: کتاب الهی نامه علامه حسنزاده (ره)
#نکات_معارفی
هدایت شده از احمدحسین شریفی
✍ احمدحسین شریفی
🔹«گفتگوهای عمربن سعد با ابیعبدالله الحسین در روزهای منتهی به عاشورا»، «اماننامه شمر در شب عاشورا برای عباس بن علی و برادرانش» و «اماننامه شامیان برای علیاکبر حسین در عصر عاشورا»، همگی نشان میدهد که
اولاً، دشمن از انسجام و وحدت و یکپارچگی جبهه حق میهراسد. حتی اگر تعداد افراد جبهه حق ۷۲ نفر باشد در مقابل لشکر ۳۰ هزار نفره جبهه کفر و نفاق؛
و ثانیاً، هرگز از تلاش در جهت ایجاد انشقاق در جبهه حق، دست برنمیدارد. حتی از طمع در عباس و علیاکبر هم فروگذار نمیکند!
🔸ایجاد تزلزل و تذبذب و تفرقهانگیزی در میان مدافعان جبهه حق، روش همه منافقان و فاسقان و تزویرگران در طول تاریخ بوده و هست. و این مهمترین ابزار حیات جبهه باطل و حاکمیت فاسقان است.
#وحدت
#دشمنشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از mousavi
مقاله مرزشناسی تربیت انقلابی.pdf
519.7K
#مقاله_جدید
مفهومکاوی و مرزشناسی «تربیت انقلابی»
سید نقی موسوی
چکیده
در میان جمعیتهای وفادار به انقلاب اسلامی ایران سبکهای تربیتی متعددی دیده میشود که وجه اشتراک آنها در الگویی از تربیت مبتنی بر انقلاب اسلامی است که به «تربیت انقلابی» موسوم است. نوشتار حاضر درصدد است با روش تحلیل مفهومی به مفهومشناسی و مرزشناسی این نوع تربیت بپردازد. برای این منظور ابتدا گونهها و معانی تربیت انقلابی صورتبندی شد و درادامه باهدف ارائه تعریفی هنجاری از «تربیت انقلابی» و «انسان انقلابی»، عناصر معنایی «انقلابیگری» مورد تحلیل قرار گرفت. سپس مرز مفهومی تربیت انقلابی با مفاهیم مشابه در گفتمان خودی یعنی تربیت مهدوی، تربیت جهادی، تربیت بسیجی و نیز گفتمانهای رقیب مرزشناسی شد. پس از بررسیها و تحلیل معانی و اقسام تربیت انقلابی و نیز بررسی عناصر معنایی آن در گفتمان انقلاب اسلامی، در تعریف تربیت انقلابی، بر فرایند یاریرسانی به متربی برای مبارزه عدالتخواهانه و عقلانی با حاکمیت غیرالهی و پذیرش و التزام به ربوبیت تشریعی الهی همراه با تأیید، مشارکت، نظارت و انتقاد در حکومت اسلامی تأکید شد. همچنین مفهوم تربیت انقلابی در گفتمانهای دیگر مانند پستمدرن، نومارکسیستی و رویکردهای انتقادی با این مفهوم در گفتمان انقلاب اسلامی، بهلحاظ زیربنایی و روبنایی تمایز دارد.
کلیدواژهها
#تربیت_اسلامی #تربیت_مهدوی #تربیت_سیاسی #تربیت_جهادی #تربیت_بسیجی #تربیت_انقلابی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢فناوریهای نرم و فرهنگی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری «سند ملی فناوریهای نرم و فرهنگی» است. البته از امور عجیب مدیریتی در کشور این است که این سند ابتدا در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۶ در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصویب میشود و سپس بعد از یک سال در جلسه ۸۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۷ تصویب شد. اما ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری وقت یعنی جناب دکتر حسن روحانی، حدود سه سال طول کشید! یعنی این سند در تاریخ ۹ تیر ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد!
🔹علی ای حال، به همه علاقمندان به علم و فناوری و پژوهش و به همه مدیران علمی کشور توصیه می کنم این سند را، که حاصل خرد جمعی بسیاری از متخصصان کشور است، به دقت مطالعه کنند و در برنامهریزیهای خود به کار گیرند.
🔻یکی از نکات ارزنده و بسیار مهم این سند آن است که «فناوریهای نرم و فرهنگی» را در کنار هفت نوع فناوری دیگر یعنی «فناوری هوافضا»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «فناوری هستهای»، «فناوری نانو و میکرو»، «فناوریهای نفت و گاز»، «فناوریهای زیستی» و «فناوریهای زیست محیطی» در زمره اولویتهای الف بخش فناوری قرار داده است.
🔸منظور از فناوریهای نرم عبارت است از «مجموعهاى از هنجارها، رویهها، مقررات، نهادها و سامانههاى دانشى که رفتار انسان و نیازهاى روحى، فرهنگى و اجتماعى او را هدف قرار داده و موجبات کارایى و اثربخشى مطلوبتر فناورىهاى سـخت را فراهم مىسـازد.» مصادیق فناوریهای نرم عبارتند از اموری مثل «تولید محتوا و نشر مکتوب و رقومى (دیجیتالی)، «طراحى»، «اسباببازى»، «نوشتافزار»، «ظواهر و سبک پوشــش»، «صنایع دستى و گردشــگرى»، «فناورىهاى اجتماعى»، «نوآورىهاى اجتماعى»، «بازىهــاى ویدئویى»، «پویانمایى و پىنمایى»، «ســینما»، «هنرهاى تجســمى»، «هنرهاى نمایشى»، «تبلیغات»، «فناورىهاى مهندســى انگیزه»، «ســاز و کارهاى مدیریت بهرهورى و حکمرانى در حوزه فرهنگى و اجتماعى»، «بازىوارســازى»، «ارتباطى و رسانهاى»، «آموزشى» و «یادگیری». «فناوریهای تجاری مثل فناوریهای بازاریابی، تبلیغات، توزیع، انبارداری، حسابداری و امثال آن.»، «فناوریهای اجتماعی»، که به دنبال کاربردیسازی ایدههای علوم اجتماعی در جهت حل مسائل و مشکلات مردم و در نتیجه بهبود و بهینهسازی زندگی اجتماعیاند. فناوریهایی مثل تأمین اجتماعی، فناورریهای دادرسی، فناوریهای بهداشتی و درمانی، فناوریهای ارتباطی و تعاملاتی و ...
🔹و منظور از «فناوریهای فرهنگی» عبارتند از «مجموعهاى از روشها، ابزارها و فرآیندهاى تبدیل دانش و منابع فرهنگى به کالاها و خدمات فرهنگى»
♦️نکته قابل توجه این است که صنایع خلاق و محصولات فرهنگى و فناورى هاى نرم (در حال حاضر) با قابلیت تولید دو هزار و دویست و پنجاه میلیارد دلار ارزش اقتصادى و ایجاد حدود سى میلیون شغل در دنیا، روز به روز مورد توجه کشورهاى بیشترى قرار گرفته است.
🔸از مهمترین آثار و برکات توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. گسترش نفوذ فرهنگى و تقویت جایگاه کشور در عرصههاى بینالمللى؛
۲. حراست از هویت ملى و متمایزسازى فرهنگ ملى در برابر فرهنگهاى بیگانه؛
۳. حفاظت از ارزشهای ایرانی اسلامی در برابر فرآیند جهانىسازى؛
۴. توسـعه اجتماعى و احیا و ترویج سـبک زندگى اسلامى ایرانى؛
۵. ارتقـاى کیفیت حکمرانى، در عصر متاورس و دنیای مجازی؛
۶. افزایش سـطح دسترسـى عموم شهروندان به خدمات و محصولات فرهنگى بومى؛
۷. توسعه اقتصاد مقاومتى از طریق کمک به گذار از اقتصاد منبع پایـه تـک محصولى به اقتصـاد خلاق و دانشبنیان.
#علوم_انسانی
#فناوری_فرهنگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔰نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه
استاد حسن رمضانی:
🔸متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد نهایه و بعد منظومه را میخوانند و در نهایت سر سفره اسفار مینشینند. این روش بویژه در سالهای نخست تحصیل #فلسفه برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و میآورد. زیرا بدایه و نهایه و منظومه تقریباً چکیده اسفارند و اسفار هم – همانطور که واضح است – #حکمت_متعالیه است و کسی که میخواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالیترین و نابترین و دقیقترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که میخواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمیتواند آن را برای یک مبتدی آنطور که باید القا کند.
👈مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در #عرفان دارد و صحیح نیست که آنها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقهای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد.
پیامدهای منفی رویه موجود:
https://eitaa.com/hekmateislami/4664
#برنامه_فلسفه
#برنامه_حکمت
https://eitaa.com/hekmateislami/4589