eitaa logo
محفل علمی رهپویان
235 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
204 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد : فقه علم تاریخ بشری است. https://www.mehrnews.com/news/3967333 🏴 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
نشست استاد عبداللهی . منابع معرفت دینی.mp3
14.88M
♦️ جایگاه منبع عقل در معرفت دینی اشاره به برخی فرمایشات استاد: معرفت شناسی مبنایی ترین دانش اعتبار معرفت : میزان وافع نمایی معرفت منابع معرفت : 7 تا هستند... معرفت دینی : شهود معصوم و....و عقل ، عقل در معرفت دینی جایگاه بسیار مهمی دارد و دو کارکرد کلی آن گفته خواهد شد در عقل اختلاف است در اینکه بدون وحی توانایی فهم دارد یا نه عقل انواعی ندارد و تقسیمات آن به اعتبار کارکردهای آن است. عقل مستقل (یا مصباح) و عقل ابرازی(که برخی به این عقل مفتاح می گویند). عقل مستقل : بنیان های معرفت دینی (برای انسانهای عادی) با عقل مستقل اثبات میشود والا دور یا ایمان گرایی میشود. ضرورت وحی : یکی از بهترین ادله : انسان با قوای معرفتی خود نمی تواند به آنچه برای سعادتش نیاز دارد برسد. بخاطر عدم احتجاج انسان ها بر خداوند با عقل شان، رسل آمدند. عقل ابزاری: یعنی کارکرد دیگر عقل، ابزار فهم متون دینی ( وحی) است : عقل به مثابه ابزار فهم مقصود متکلم https://eitaa.com/Mabdullahi/1309
بررسی و تحلیل مفهوم و معنای اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح چکیده : .... یافته های پژوهش نشان می دهد، این دو دیدگاه با اینکه شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، با پیامدهای مختلفی در علوم انسانی همراه هستند. صدرالمتألهین اراده را از صفات وجود بماهو وجود می داند و برای آن مفهومی مشکک به تشکیک عامی و حقیقتی مشکک به تشکیک خاص قائل است. بر این اساس، وی برای همه موجودات مجرد و مادی، اراده قائل است، همه اراده ها را به لحاظ حقیقت واحد و از نظر مرتبه و تعین متعدد می شمارد و اراده هر موجود متعینی را جلوه و نشانه ای از اراده حق سبحانه به لحاظ مرتبه آن موجود تلقی می کند، اما علامه مصباح اراده را در همه موجودات ساری ندانسته و آن را از صفات وجودهای مجرد می داند. از سوی دیگر، ایشان حتی وحدت مفهوم اراده در موجودات مجرد را هم نمی پذیرد و برای اراده سه مفهوم عام، خاص و اخص مطرح می کند که تنها یکی از آن ها میان خداوند و مخلوقات مشترک است. همچنین وی متناسب با دیدگاه خود در زمینه تشکیک طولی و عرضی، نوعی ارتباط تشکیکی میان اراده خداوند و اراده های مخلوقات و نوعی تباین بین اراده های مخلوقات هم عرض معتقد است. دانلود https://www.ensani.ir/fa/article/download/511132
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢اولویت‌های علوم انسانی اسلامی در نقشه جامع علمی کشور 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کشور در اواخر دهه هشتاد طی جلسات متعددی (۱۶ جلسه) در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. در این نقشه وضعیت مطلوب علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. اولویت‌های حوزه‌های مختلف علمی و فناوری در سه سطح الف، ب و ج ترسیم شده است. پاسخ به این سؤال که در ماه‌های آخر افق ترسیم شده در این نقشه، تا چه میزان در دستیابی به اهداف آن موفق بوده‌ایم، نیازمند بررسی دقیق و مستند است. در عین حال معتقدم اولویت‌های علمی ترسیم شده در این نقشه دست کم در حوزه و معارف اسلامی هنوز هم (که در پایان این برنامه هستیم) از حالت اولویت خارج نشده‌اند! و تا رسیدن به نقطه رضایت‌بخشی در این موضوعات فاصله بسیار زیادی داریم. 🔻اولویت‌های الف ترسیم شده در نقشه جامع علمی در حوزه «علوم انسانی و معارف اسلامی» عبارتند از: 1.مطالعات قـرآن و حـديث؛ 2.كـلام اسـلامی؛ 3.فقـه تخصصی؛ 4.اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روان‌شناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی؛ 5.فلسفه‌های مضـاف متكی بر حكمت اسـلامی؛ 6.فلسـفه ولايـت و امامـت؛ 7.اخـلاق كاربردی و حرفه‌ای اسـلامی؛ 8.سیاستگذاری و مدیریت علم،‌ فناوری و فرهنگ؛ 9.زبان فارسی در مقام زبان علم 🔻و اولویت‌های ب نیز عبارتند از: 1.اخلاق اسلامی و مطالعات بین‌رشته‌ای آن؛ 2.الهيـأت؛ 3.عرفـان اســلامی؛ 4.فلســفه؛ 5.غــرب‌شناســی انتقــادی؛ 6.كــارآفر ينی و مهارت‌افزایی؛ 7.تاریخ اسلام و ایران و انقلاب اسلامی؛ 8.مطالعـات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی؛ 9.تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلام و ایران) 10.جغرافیای سیاسی 🔸هر چند در ده سال گذشته فعالیت‌های خوبی در تک‌تک این موضوعات صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم. اساساً در برخی از این موضوعات، نه در حوزه‌های علمیه و نه در دانشگاه‌ها، هیچ اقدام قابل ذکری انجام نگرفته است! 🔹معتقدم اهمیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه علم و فناوری، به مراتب بیشتر از اهمیت تدوین و تصویب آنها است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
استاد حیدری فطرت.mp3
30.79M
🎧 | دوره آموزشی مکتب شناسی فقهی رهبر معظم انقلاب موضوع: مبانی رجالی دیدگاه رهبر معظم انقلاب، جلسه اول استاد: حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ مقدمات : - جایگاه حدیث در منظومه معارف دینی : در این بحث به بخشی از کتاب و پیام حضرت آقا در سال 74 با تاسیس دارالحدیث و... پرداختند. - دانش رجال چه کاری انجام میدهد: فرآیند مواجهه با حدیث : 1)احراز صدور 2)دستیابی به صحیح ترین متن 3)فهم صحیح متن 4)کشف جهت صدور - چرخش اعتبارسنجی در تاریخ شیعه و مکاتب مختلف اعتبارسنجی حدیث https://eitaa.com/ehya_al_amr/206
📩 رهبر انقلاب: به جوانها خیلی امیدوار هستم / مجموعه جوان نخبه برای کشور یک ثروت است / شما میتوانید تاریخ را عوض کنید ✏️ رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران علمی: بنده به جوانها خیلی اعتقاد دارم. خیلی‌ها هستند-میفهمم من، می‌بینم در صحبتهایی که با مسئولین در طول سالها داشتیم- درست نمی‌توانند درک کنند ارزش انگیزه‌های جوان و جوانی را. اینها خیلی امیدی به جوانها ندارند؛ بنده خیلی امیدوارم به جوانها. ✏️ اوّلا شماها یک ثروتید برای کشور. مجموعه‌ی جوان، جوان نخبه بخصوص واقعاً برای کشور یک ثروت است. و درست است که مدال اهمیت دارد، خب این مدالها ارزش دارد. هرکدام از اینها مایه‌ی افتخار است. اما ارزش نخبه خیلی متفاوت با ارزش مدال است. ✏️ ارزش نخبه خیلی بالاتر از این حرفهاست. شماها می‌توانید یک فضای نامطلوب را تبدیل کنید به یک فضای صددرصد مطلوب. شما می‌توانید تاریخ را عوض کنید. ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ 💻 https://eitaa.com/khamenei_ir/25812 تحصیلی
🔸کاربردی‌سازی و عمومی‌سازی فلسفه و کلام؛ 🔹به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در چهارمین اجلاس سراسری دانشکده‌های الهیات سراسر کشور که در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: درباره دو موضوع مهم "نقش الهیات در علوم انسانی" و "الهیات کاربردی" که برای هم‌اندیشی در این جلسه انتخاب شده بحث‌های بسیاری را می‌توان مطرح کرد. در واقع می‌توان گفت که فلسفه وجودی الهیات در دوران معاصر به نقش آفرینی در این دو حوزه گره خورده است. 🔸دکتر شریفی اضافه کرد: سوالات جدی درباره کارویژه رشته‌های الهیات مخصوصا برخی از رشته‌ها مثل فلسفه مطرح می‌شود که باعث شده فیلسوفان دنیا برای تبیین اهمیت نقش و جایگاه خود به دیگران به تکاپو بیفتند و اگر در این زمینه محبوبیت و مقبولیتی صورت نگیرد اقبال مخاطبان به این رشته‌ها باز هم کمتر خواهد شد. 🔹رئیس دانشگاه قم گفت: نکته قابل ذکر این است که در برخی از رشته‌های الهیاتی متعارف در دانشکده‌های الهیات مثل فقه تجربه گران‌سنگی وجود دارد که ماندگاری هزارساله این دانش و رشد آن مرهون این است که توانسته مقبولیت لازم را در جامعه هدف و عامه مردم کسب کند و این امر را در میان مردم بیان کرده است که برای ادامه زندگی به صورت هدفمند و سعادت خود نیازمند مسئله فقه هستند در نتیجه مردم حاضر هستند که حتی برای این مسئله هزینه کنند. 🔻وی افزود: سیر تحول فقه داستان طولانی دارد که بهتر است مطالعه شود زیرا باید بدانید که فقه چگونه به جایگاهی رسیده است که در انقلاب اسلامی امام خمینی فقه را قانون تنظیم معاش و معاد و برنامه کامل اداره بشریت از گهواره تا گور می‌داند. 🔸دکتر شریفی بیان کرد: بطور خلاصه در بحث سیر مباحث فقهی یکی از مراحل مباحث نظری و آکادمیک است که هنوزهم جریان دارد و روز به روز نیز عمیق‌تر می‌شود؛ البته همواره و هر روزه این امر مورد نیاز است بخش اصلی کار حوزه‌های علمیه نیز تعمق و تفکر در مباحث فقهی است. اما اگر فقه در همین مرحله می‌ماند به چیزی همانند بحث‌های انتزاعی محض تبدیل می‌شد. اما فقه به این سطح اتکا نکرد و به سطح سیاستی، تصمیم‌سازان جامعه و مدیران حکومتی نیز خود را اثبات کرد تا آن‌ها احساس نیاز به فقها کرده و فقه را در تصمیم‌گیری‌های سطح کلان جامعه قبول کنند. مسئله نیاز به فقه در تمام دوران حکومتی از مغول تا پهلوی مشهود است و در دوران جمهوری اسلامی نیز به حد اعلای خود یعنی حضور در عرصه قانون‌گذاری، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سطح کلان جامعه خود را نشان داده اما در مقوله کلامی و فلسفی به این سطح نرسیده است و هیچگاه فلسفه در حوزه تصمیم‌سازی اجتماعی، تدوین اسناد اداره جامعه و صدها سند کلان و راهبردی جامعه دخالتی نداشته است در نتیجه، فلسفه در این سطح خلاء فراوانی دارد که باید برای رفع آن تلاش صورت گیرد. برگ برنده فقه این است که در لایه سوم یعنی عامه مردم توانسته است مقبولیت لازم را کسب کند به حدی که مردم حاضرند برای دستیابی به محصولات آن هزینه کنند. با هزینه خود خانه عالم بسازند تا روحانی در روستای آن‌ها مستقر شود چرا که احساس نیاز می‌کنند در خصوص حضور فیلسوف یا متکلم که درمانگر امراض ذهنی، فکری و معرفتی‌اند، هنوز چنین احساس نیازی نکرده‌ است. 🔹وی ادامه داد: البته در سطح جهان به صورت محدود مراکز فلسفی موجود است اما این امر در ایران وجود ندارد در صورتی که بسیاری از دلهره‌ها و اضطراب‌های موجود در جامعه مربوط به معرفت و معنای زندگی در میان جوانان است و درمان این بیماری‌ها کار فیلسوف است نه روانشناس. بنابراین فلسفه و کلام باید به سطح سوم یعنی مقبولیت در میان عامه مردم ورود کند و این امر یکی از کارها و ماموریت‌های مهم دانشکده‌های الهیات است. https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2687
عرض تبریک ویژه عیدالله الاکبر🌹 الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ مَولانا أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ ان شاءالله خوشحالی ها ادامه داشته باشد تا حماسه ای دیگر مراسم جشن «ولایت و اخوت» به صورت زنده از حدود ساعت ۹ صبح سه‌شنبه ۵ تیر، در رسانه KHAMENEI.IR و شبکه اول سیما پخش خواهد شد.
23.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ توطئه برای نابودی خانواده حلال زاده ایرانی آمار رو ببینین👆 که دنیا داره به چه سمتی میره و چه نقشه هایی برامون کشیدن میگن حجاب خانما بدتر شده شاید اینطور باشه اما موج دریا (در این دهکده جهانی ) رو هم ببینیم نگاه مون باز باشه و بعد تحلیل کنیم میخوایم رای کسایی که تا دیروز شعار زن زندگی آزادی میدادن بالا بیاد؟! https://eitaa.com/Hasanabbasi_ir/12881
الهی تا به حال می گفتم گذشته ها گذشت ، اکنون می بینم که گذشته هایم نگذشت بلکه همه در من جمع است. آه آه از یوم جمع. منبع: کتاب الهی نامه علامه حسنزاده (ره)
هدایت شده از احمدحسین شریفی
✍ احمدحسین شریفی 🔹«گفتگوهای عمربن سعد با ابی‌عبدالله الحسین در روزهای منتهی به عاشورا»، «امان‌نامه شمر در شب عاشورا برای عباس بن علی و برادرانش» و «امان‌نامه شامیان برای علی‌اکبر حسین در عصر عاشورا»، همگی نشان می‌دهد که اولاً، دشمن از انسجام و وحدت و یکپارچگی جبهه حق می‌هراسد. حتی اگر تعداد افراد جبهه حق ۷۲ نفر باشد در مقابل لشکر ۳۰ هزار نفره جبهه کفر و نفاق؛ و ثانیاً، هرگز از تلاش در جهت ایجاد انشقاق در جبهه حق، دست برنمی‌دارد. حتی از طمع در عباس و علی‌اکبر هم فروگذار نمی‌کند! 🔸ایجاد تزلزل و تذبذب و تفرقه‌انگیزی در میان مدافعان جبهه حق، روش همه منافقان و فاسقان و تزویرگران در طول تاریخ بوده و هست. و این مهمترین ابزار حیات جبهه باطل و حاکمیت فاسقان است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا