--مقاله فقه تربیتی در ترازو 4.pdf
حجم:
632.9K
مقاله : #فقه_تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها
استاد سیدنقی موسوی
چکیده:
مطالعه، پایش و ارزیابی ایدههای تازه ضروری است و «فقه تربیتی» با هویتی میانرشتهای و به عنوان شاخهای از علم فقه و قلمروی جدید در «تربیتپژوهی» مراحل رشد و تکامل خود را طی میکند و لازم است مورد نقد و نظر قرار گیرد. نوشتار حاضر تلاش کرده تا مجموعه اشکالات و نقدهای وارد بر فقه تربیتی را گردآوری، صورتبندی و ارزیابی نماید. برای این منظور مجموعه اشکالات (روبنایی) ناظر به فقه تربیتی در سه محور کلان طبقهبندی شد که عبارتاند از: 1. بیفایده بودن «فقه تربیتی»؛ 2. آسیبزا بودن «فقه تربیتی»؛ 3. عدم اولویت «فقه تربیتی». در ادامه، مولف تلاش کرده تا ابتدا تقریرهای گوناگونی در هر محور ارائه نموده و سپس به ارزیابی و پاسخ به آنها بپردازد. در پایان نیز از منظر «آسیبشناسی» و «آیندهشناسی» نکاتی ارائه شده است.
——————————————-
بهترین نوشته ای که تاکنون دیده ام در جهت معرفی فقه تربیتی (و مسیر مطلوبش)👆 #مهم
———————————————
🔸کرسی ترویجی: فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها
🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی
🔍 ناقد محترم: حجت الاسلام استاد مجتبی الهی خراسانی
✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط)
🗓تاریخ برگزاری: شنبه 20 مردادماه 1403
اطلاعات بیشتر در اینجا
—————————————
#امتداد_فقه
#برشی_از_کتاب
❓از نظر جنابعالی تعارض بين اين دو (علم و دين) در کجا میتواند رخ دهد؟
آیتالله جوادیآملی:
🔅تعارض منطقی بين علم و دين رخ نخواهد داد، زيرا #قلمرو_علم، قلمرو معرفت و شناخت حقيقت است و #قلمرو_دين قلمرو ايمان و تسليم شدن نسبت به حقيقت و عملکرد بر اساس آن است.
▫️در قرآن کريم خشوع در برابر خداوند سبحان متفرع بر علم به اوست (إِنَّما يَخشَي اللَّهَ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ) و از اميرمؤمنان علی علیهالسلام است که «أَوَّلُ الدِّينِ مَعرِفَتُهُ» ، دين با معرفت خداوند سبحان آغاز میشود.
🔹تعارض هنگامی رخ میدهد که انسان اراده خود را تسليم حقيقت نکرده و نوری را که به عنوان علم بر او آشکار شده است تبعيت نکند. در اين حال تعارض بين علم و دين نيست، بلکه تعارض بين علم با اعتقاد و ايمانی است که بر مدار علم سامان نيافته و خود را به خطا دين مینامد. هنگامی که يک فرد يا گروهی از مدار حقيقت عدول کنند، به تحريف حقيقت میپردازند، و يا آنکه اصل مرجعيت و هدايتگری علم را انکار میکنند و به جای آنکه ارادۀ خود را تابع علم بگردانند به مخالفت با علم پرداخته و يا آن که علم را تابعی از ارادۀ خود قرار میدهند و ارزش معرفتی و روشنگرانه علم را انکار میکنند.
📚رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان، ص۳۳
🖋دکتر مهدی گلشنی
https://eitaa.com/hekmateislami/4646
#علم_و_دین
#نکات_معارفی
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 دکتر جابری انصاری: ترور؛ تلاش نافرجام رژیم صهیونیستی برای نجات از سه کنج استراتژیک است
🎤 مصاحبه تفصیلی رسانه KHAMENEI.IR با جناب آقای دکتر حسین جابری انصاری درباره ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی، شناخت شخصی او از مجاهد بزرگ شهید اسماعیل هنیه و چرایی لزوم خونخواهی جمهوری اسلامی ایران
———————————————
#معرفی_کانال تحلیل و تبیین
👈بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR
محفل علمی رهپویان
🔹یکی از سروران در پاسخ به نظر استاد رمضانی (حفظه الله)فرمودن ظاهرا مرادشان این است که قبل از حکمت مت
خب برای اینکه بدانیم #برنامه_فلسفه در نظر استاد رمضانی (حفظه الله) چیست به پاسخ دوستمون توجه کنین.
(بنده از صحت و سقم پاسخ، بی اطلاعم)
درس تحول جلسه روز یکشنبه 14مرداد1403.mp3
زمان:
حجم:
28.42M
رابطه فقه و علوم انسانی
آیت الله حاج شیخ صادق لاریجانی (دام عزه)
📆مرداد ۱۴۰۳_ مشهد مقدس
https://eitaa.com/alfigh_alosul/2288
----------------------------------
#نکات_فقهی ای که در لابه لای فرمایشات معظم له وجود دارد مغتنم است.
#نهادهای_اجتماعی #اعتبارات_عقلایی
#فلسفه_زبان #ارتکازات
هدایت شده از تربیت فرزند نوردیده
✅ آیتالله حائری شیرازی(ره):
🔴 پدر چه کند تا مربی خوبی برای فرزند خود باشد؟
💠 شرط اول این است که دل همسرش را به دست بیاورد. این سنگ اول تربیت اولاد است.
💠 هر کس توانست همسر خودش را قانع کند به اینکه خدمتگزار اوست، به او عشق میورزد و برای سعادت او آرزوی توفیق دارد؛ آن وقت است که میتواند نقشۀ تربیتی فرزندان خودش را ترسیم کند.
💠 هر جا پدری در تربیت موفق نشد، مشکل در عدم همکاری با مادر بود!
@nooredideh
💢 تهاجم #اوکراین به خاک روسیه؛ بزرگترین حملۀ مستقیم به روسیه از آغاز جنگ
🔻 در حالی که ارتش روسیه در هفتههای اخیر توانسته بود تعدادی از مناطق استراتژیک، روستاها و شهرهای مختلف را در دونتسک به تسلط خود درآورد، ارتش اوکراین (با حضور قریب به ۲ هزار سرباز اوکراینی) سهشنبه در حملهای غافلگیرانه به داخل خاک روسیه نفوذ کرد و به بخشهایی از استان کورسک روسیه مسلط شد. که بزرگترین عملیات اوکراین در خاک روسیه از آغاز جنگ در سال ۱۴۰۰ محسوب میشود.
💢 #حزب_الله مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را با پهپاد درهم کوبید
🔻 المیادین اعلام کرد که حزبالله لبنان تجمع نظامیان ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی در اطراف پایگاه نظامی «برکت ریشا» را با یک اسکادران پهپادهای انتحاری هدف قرار داده است.
🔻 بر اساس این اعلام حزبالله، محل مورد نظر مستقیماً و به صورت دقیق مورد اصابت قرار گرفت و این حمله منجر به آتشسوزی و کشته و زخمی شدن نظامیان رژیم صهیونیستی شد.
#اجتماعی
از چند تا از رفقا خواستم سوالای فلسفی کودکان تون رو برام بفرستین لازم دارم. ممنون از عزبزانی که زحمت میکشن.
👈میدونین نحوه ی واکنش والدین با اینطور سوالات حساسیت بالایی داره. در این عکس چیزایی که به ذهنم رسید رو عرض کردم.
(اگر شما هم فرصت کردین سوالات فرزنداتون رو بفرستین ، استفاده میکنم)
#تربیت_اعتقادی
◼️ نقل است از امام حسن سلام الله علیه:
مَن عَبدَ اللّه َ عَبّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَّ شَيءٍ
هر كه خدا را بندگى كند خداوند همه اشياء را بنده او گرداند
#شهادت_امام_حسن مجتبی (بنا بر روایتی) تسلیت باد🖤
@Philosophy_Sandwichرویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی.mp3
زمان:
حجم:
29.97M
💠 رویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی
👤 دکتر #محمود_مروارید
02:10 فلسفه تحلیلی چیست؟
20:16 سوء فهمها درباره فلسفه تحلیلی
22:45 نسبت فلسفه تحلیلی با فلسفه اسلامی
24:40 نسبت خویشاوندی فلسفه تحلیلی با فلسفه اسلامی
29:24 تفاوتهای فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی
34:00 مسائل فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی
49:00 استفاده فلسفه اسلامی از فلسفه تحلیلی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
➖➖➖➖➖➖
از بین اساتید فلسفه تحلیلی، استاد مرواید فضای نزدیکتری به ما دارند. حلقهی علمی با طلاب قم داشتند.
#فلسفه_تحلیلی
#معرفی_استاد
HosseiniNasab-14010325-Karvarzi-Manhaji-Darse-Kharej-Osool-Jalase-01-Thaqalain_IR.mp3
زمان:
حجم:
16.95M
🔉کارورزی منهجی درس خارج اصول
جلسه اول: معرفی اجمالی مسأله خطابات قانونیه و (در مقابل آن) انحلال
(با تمرکز بر تنقیح الاصول امام خمینی ره)
استاد حسینی نسب (زید عزه)
https://eitaa.com/mfalem/139
—————————
🟣مقدمه اول : مراحل احکام (دربیان آخوند) :
۱. اقتضاء : مصالح و مفاسد : از سنخ "تکوین و هست و نیست" می باشد.
۲.انشاء : جعل های خداوند بر اساس علم به مصالح و مفاسد (جعل کلی بدون بعث و زجر)
۳.فعلیت : 3 تفسیر دارد :
اغلب قمی ها: ابلاغ (فقط اقتضاء را تکوینی میدانند)
مرحوم آخوند: اراده مولی به بعث و زجر عباد به واسطه نفس نبوی یا بلوی (در مقابل انشا است و جعل ندارد و تکوینی است) 👉 اشکال امام : اباحه حکم است و فعلیت میخواهد ولی در آن بعث و زجر نیست.
مرحوم نائینی و خویی و... (نجفی ها): تحقق شروط عامه و خاصه در مکلف خارجی (فقط اقتضاء را تکوینی میدانند)
۴. تنجز : استحقاق عقاب و ثواب : برای جاهل قاصر در شبهه موضوعیه عقابی نیست. اثر وضعی (اقبال و ادبار) برقراره.
بعد از آخوند در اینکه اقتضاء و تنجز از مراحل حکم باشد خدشه کردند و گفتند اقتضا مقدمه (و از مبادی) حکم و تنجز اثر حکم است.
🟣مقدمه دوم : متعلق و متعلق المتعلق
مثلا در ...
سوال : متعلق احکام طبیعت است یا فرد؟ آخوند:طبیعت
اما موضوع طبیعی المکلف است یا هر مکلفی جداگانه؟ (ندیدم این سوال را قبل نائینی و اصفهانی)
نائینی : انحلال : حکمی که انشاء میشود برای هر مکلفی جعل جداگانه دارد. آقای خویی اینرا پختند.
اصفهانی : خطابات : حکم روی طبیعی مکلف رفته و برای همان طبیعی مکلف انشاء میشود. امام اینرا پختند.
و...
جلسه دوم هم دارد
#خطابات_قانونی
احمدحسین شریفی4_5958685936815442547.mp3
زمان:
حجم:
23.23M
🔶پاسخ استاد احمدحسین شریفی (دامت توفیقاته) به سخنان استاد شفیعی کدکنی درباره علوم انسانی اسلامی
(صوت اشکالات استاد شفیعی هم پخش میشود)
🔷چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره #علوم_انسانی_اسلامی و ورود #حوزه_های_علمیه به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند. (بازنشر)
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2829
——————————
ضعفها و نقاط قوت کشور عزیزمان را در لابه لا بشنوید.
#خودتحقیری ممنوع