فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سید حسن نصرالله: برای خود حق حمله مجدد قائلیم
🔹ما سانسورها و آسیبهای رسیده به اهداف اصلی را بررسی میکنیم؛ اگر راضی کننده بود عملیات ما تمام است؛ اگر نه برای خود حق ادامه عملیات را قائلم هستیم.
@Farsna
——————————————-
خدا حفظ کند رهبران مقاومت علیه استکبار جهانی را که دل مظلومان را شاد میکنند. ان شاءالله موفقیت های بیشتری روزی شود. به این جملات دقیق، توجه بفرمایید.
#عملیات_روز_اربعین #اقتدار #جنگ_روانی
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸علم و عمل
✍️احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹علت عمده ناکامیها در زندگی فردی و اجتماعی عبارت است از:
✔️علم بدون عمل؛
به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام:
العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ؛ العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ؛
علمِ بدون عمل وبال است؛ عملِ بدون علم گمراهى است.
✔️و عمل بدون علم؛
به تعبیر زیبای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
مَن عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ كانَ ما يُفسِدُ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُ؛
كسى كه بدون شناخت عمل كند، خراب كردنش بيشتر از درست كردن اوست.»
#علم
#موفقیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢حال ناخوش علوم انسانی در کشور
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸این بنده نقدهای فراوانی به محتوای علوم انسانی غربی و ناکارآمدی آنها داشته و دارم. و با تمام وجود معتقدم علوم انسانی غربی نه تنها با مبانی فکری ما و فرهنگ اسلامی ایرانی ما ناسازگارند؛ و نه تنها گرهی از کار ما نمیگشایند بلکه گرههای فراوانی هم در کار ما میاندازند. اساساً دستگاه مفهومی و نظری این علوم با فکر و فرهنگ ما بیگانه است. به همین دلیل، توان توصیف و تفسیر و تبیین و پیشبینی و کنترل کنشهای ایرانی اسلامی ما را ندارند. [برای آگاهی بیشتر از این موضوع میتوانید افزون بر مراجعه به کتابهای «مبانی علوم انسانی اسلامی»، «روششناسی علوم انسانی اسلامی» و «نظریهپردازی اسلامی در علوم انسانی»، هشتگ #علوم_انسانی را در همین کانال دنبال کنید]
♦️اما در اینجا میخواهم از «نظر کمّیت» نیز نقدی بر علوم انسانی رایج داشته باشیم. متأسفانه علوم انسانی موجود و دانشمندان و متخصصان آن نتوانستهاند دستکم به میزان هزینهای که برای آنها میشود، درآمد و اعتباری ملی یا بینالمللی برای کشور ما تولید کنند.
توضیح آنکه، علیرغم آنکه حدود نیمی از دانشجویان و به همین نسبت حدود نیمی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور ما در حوزههای علوم انسانی مشغول به فعالیتاند و علیرغم آنکه هزینههای بسیار هنگفتی در کشور ما برای علوم انسانی صورت گرفته است، و علیرغم آنکه علوم انسانی توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «هوای تنفس نخبگان» و «نرمافزار» فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی و «روح سایر دانشها» معرفی شده است و بسیار بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، و علیرغم تدوین و تصویب اسناد بالادستی مهم و فراوانی در حوزه علوم انسانی، اما مع الاسف موفقیت چندانی نداشتهایم.
🔸به عنوان مثال:
🔻از مجموع ۱۶۰۰ نشریه علمی معتبر از نگاه وزارت علوم (تا ابتدای تابستان ۱۴۰۳) ۹۰۰ نشریه (یعنی بیش از ۵۶ درصد آنها) مربوط به علوم انسانی و اجتماعی است. و بقیه مربوط به گروههای «علوم پایه»، «فنی و مهندسی»، «دامپزشکی»، «معماری و هنر»، «کشاورزی» و «دامپروری».
🔻و از مجموع ۳۹۶ انجمن علمی رسمی و مورد تأیید وزارت علوم، تعداد ۱۴۲ (یعنی حدود ۳۶٪) آنها مربوط به علوم انسانی است و ۶۴٪ آنها مربوط به شش گروه علمی دیگر.
این در حالی است که «تقریباً هیچ» دانشمند مطرح، پراستناد و شناختهشدهای در حوزه علوم انسانی در سطح جهان نداریم. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ از میان ۹۳۸ دانشمندان پراستناد ایرانی در سطح جهان، فقط ۸ نفر از آنان مربوط به علوم اجتماعی بودهاند. که آن هم بیشتر در حوزه حسابداری و کتابداری و امثال آن بودهاند و نه فلسفه و حقوق و اقتصاد و روانشناسی و جامعهشناسی و علوم سیاسی و علوم تربیتی و امثال آن.
🔹این نشان از یک ضعف مفرط در حوزه علوم انسانی کشور میدهد. یعنی حتی در همین علوم تقلیدی نیز نتوانستهایم در قد و قواره سایر مقلدان رشد کنیم!
#دانشگاه
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی)
🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت)
🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی
🔸انتشارات موسسه امام خمینی رحمه الله
توضیحات بیشتر 👇
▫️ روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 https://eitaa.com/iki_ac_ir/13644
—————————————-
در زمینه #فابک چندین نهاد پژوهشی مشغول هستند ولی این اولین خروجی منضبط است که مشاهده کردم. الحمدلله
مباحثه استاد مصباح یزدی و استاد وکیلی در بخش دوم جلسه.mp3
43.41M
💠 مبنای افعال اختیاری انسان: کمالخواهی یا لذتطلبی؟
👥 مباحثه استاد مصباح یزدی و استاد وکیلی
🗳https://eitaa.com/vajeazeh/3213
#فلسفه_اخلاق
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سخنی با آیتالله محقق داماد: درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی
🖊احمدحسین شریفی
جناب استاد آیتالله مصطفی محققداماد، ریاست محترم گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبهای که در سایت انتخاب منتشر شده است میگوید:
«معتقدم رشتههای مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعهشناسی علم است و روش علمی میخواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل میشود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد.
به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» (https://www.entekhab.ir/fa/news/731445 )
⭕️بیان چند ملاحظه
میدانم که جناب استاد به صورت استطرادی به این بحث ورود کردهاند و طبیعتاً فرصت لازم برای تشریح دقیق ابعاد مختلف دیدگاه خود نداشتهاند. به همین دلیل از همینجا از ایشان دعوت میکنم به هر گونه و در هر مکان و زمانی که صلاح میدانند، دیدگاه خود را به صورت تفصیلی و دقیق عرضه کنند تا بتواند باب گفتگوی عالمانهتری را فراهم کند.
علاقهای که حضرت استاد به گفتگو و بحث علمی دارند این جسارت را به این بنده میدهد که به عنوان دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از ایشان دعوت کنم تا با حضور مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، به عنوان یکی از پیشنشستهای هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در هر زمان یا مکانی که خود ایشان صلاح میدانند برای گفتگو در این باب، در محضر ایشان باشیم.
🔻در عین حال، ناظر به همین عباراتی که منتشر شده است، چند ملاحظه کوتاه را بیان میکنم:
اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمدهای از آنها از مقوله «بایستی» است.
ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزارههای دینی از مقوله «هستی»اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستیاند و نه بایستی.
ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هستها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هستها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هستها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة»
رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟
خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعیاند: علوم انسانی را در صورتی میتوان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روشهای آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره میکند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چارهای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع.
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
✅ صرف عقلی بودنِ دلیل، مسئلهای را کلامی یا فلسفی نمیگرداند...
آیتالله جوادی آملی:
🔸صرف عقلی بودنِ دلیل، مسئلهای را کلامی یا فلسفی نمیگرداند. به عنوان مثال در دو مسئلهٔ "عدل الهی" و "عدل انسانی"، هر دو عقلیاند و عقل مستقلاً حکم میکند به وجوب عدل خداوند و به وجوب عدل انسان.
🔹لیکن یکی از دو مسئله فلسفی يا کلامی است و مسئله دیگر فقهی است؛ زیرا وجوب در عدل الهی به معنای "هستی ضروری" است و معنایش "الله عادل باضرورة" میباشد؛ یعنی خداوند ضرورتاً عادل است؛ ولی در عدل انسانی وجوب به معنای تکلیف فقهی است و معنایش "یجب علی الانسان ان یکون عادلا" میباشد؛ یعنی بر انسان واجب است که عادل باشد. لازمه عدل الهی امتناع ظلم خداست و لازمه عدل انسانی حرمت ظلم بر انسان است؛ یکی مربوط به "هست" است و دیگری مربوط به "باید" است.
#آیتالله_جوادیآملی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
بیمه طرح 2 و 3
اینکه این طرح ها خوبه یا نه، اینروزا سوال است.
خوبی های این طرح:
- هر خانواده ای رو عضو این طرح میکنن بدون اینکه قبلش پیشینه درمانی اعضای خانواده تون رو بخوان (یعنی اگه در خانواده ای فرد خیلی هزینه بری وجود دارد، ندیده قبول میکنن)
- درسته مبلغش پایین نیست (و برای یک خانواده ی 4 نفره سالیانه حدود 17 میلیون میشود)، اما پرداخت قسطی آن از فشارش کم میکنه و همه اش در هزینه ی دندان به تنهایی جبران میشه.
- برای طرح 2 برای دندان 4.5 میلیون خانوادگی میدهند، خانوادگی یعنی یک خانواده 4 نفره، 4 تا 4.5 م (=18 م) سهمیه خانوادگی سالیانه داره که کل این سهمیه رو میتونه یک نفر تنها یا باهم استفاده کنن (ایمپلنت هم قبول میکنن). اگر این طرح ها را خریداری نکنید، سالیانه 2 میلیون برای دندان هر نفر میدهند!
- ضمنا باید برای همه ی اعضای خانواده باهم ثبت نام کرد (تکی نمیشود)
- مهلت ثبت نامش هم چیزی نمونده تمام بشه.
این اطلاعات طبق شنیده های دوستان است نه از طرف بیمه. اما برای بنده ظن معتبر آور بود.
#بیمه_ما
هدایت شده از فراجالب
9.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسیاری سوال میکنند در بحث #حجاب چگونه جهاد تبیین کنیم؟
🔹رهبر انقلاب فرمودند اگر میخواهید مشکل #کشف_حجاب حل بشه این کار را انجام دهید
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
الامام الرضا(ع) : أفضَلُ العَقلِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ
برترین خِرد، خودشناسى است.
(بحار الانوار، ج۷۸، ص۳۵۲)
شهادت امام رضا علیه السلام را تسلیت عرض مینمائیم.
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
هدایت شده از جهش ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امام خامنه ای: علوم انسانی غربی ذاتا مسموم و ماهیتا معارض با اسلام و نظام اسلامی است...
➖ آیتالله حائری شیرازی:
آنچه در روایات داریم که در آخرالزمان مردم به سراغ علمای یهود و نصاری می روند همین علوم انسانی غربی است.
🗳 جهش ایران |
@jahesheiran