هدایت شده از 🇮🇷خبر طلاب
✅بر تمام مؤمنین فرض است که اطاعت کنند از ولی و رهبر انقلاب اسلامی ...
آیتالله سیدکاظم حائری با انتشار بیانیه ای از مقام #مرجعیت کنارهگیری کرد
امروز اول ماه صفر آیتالله سیدکاظم حائری در پیامی اعلام کرد به علت بیماری و ضعف جسمی و کهولت برای پیگیری امور مرجعیت توانایی لازم را ندارد و از این سمت کنارهگیری میکند.
ایشان همچنین همه وکالتهای شرعی خودش را نیز باطل اعلام کرده و گفته که هیچ یک از نمایندگاناش حق ندارند، به نام وی وجوه شرعی را بگیرند.
به نظرم مهمترین قسمت بیانیه این مرجع بصیر و آزاده این جمله (قسمت سبزرنگ) است که ای کاش سایر آقایان هم یاد میگرفتند:
بر تمام مومنین فرض است که اطاعت کنند از ولی و رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی السید #علی_الخامنئی دام ظلّه، زیرا آن حضرت، شایستهترین و باکفایتترین شخص برای رهبری امّت و ادارۀ پرتلاش آن با وجود قوّت ظلم و استکبار در این عصر میباشند که تمام قوای کفر و شرّ بر ضد اسلام ناب محمّدی پنجه افکندهاند...
🇮🇷 #خبر_فوری_طلاب
http://eitaa.com/joinchat/1026359310Cd87a388a56
هدایت شده از خبرگزاری فارس
مقتدی صدر از سیاست کنار کشید
🔹رهبر جریان صدر عراق امروز پس از بیانیه آیتالله حائری، اعلام کرد که هیچ زمانی ادعای رهبری و مرجعیت نداشته و برای همیشه از فعالیتهای سیاسی کنارهگیری میکند.
🔸آیت الله سید کاظم حائری، از مراجع تقلید شیعه در عراق، امروز اعلام کرد بهدلیل کهولت سن از مرجعیت انصراف میدهد و از طرفدارانش خواست که از آیتالله خامنهای اطلاعت کنند.
@Farsna
هدایت شده از خیابان انقلاب
19.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مسیریابی و نقشه های نرم افزارهای "نشان" و "بلد" از کاربردهای ماهواره هایی مثل خیام است.
✅ سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران تشریح کرد.
#اجتماعی
➖➖➖➖➖➖➖
📲 مهمترین تحلیلهای روز 👇
🆔 @kh_enghelab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✅ دبیر شورا عالی و مدیر حوزههای علمیه انتخاب شدند
◻️ در جلسه شورای عالی حوزههای علمیه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری به عنوان دبیر شورای عالی، آیت الله جواد مروی به عنوان دبیر دوم این شورا و آیت الله علیرضا اعرافی به عنوان مدیرحوزههای علمیه سراسر کشور، به مدت دو سال دیگر انتخاب شدند.
https://hawzahnews.com/xbRW6
@hawzahnews| حوزهنیوز
هدایت شده از المرسلات
💢 گرایش سلوکی و معنوی شهید مطهری
🔰رهبر معظم انقلاب
🔅من لازم مى دانم و بارها هم اين نكته را گفته ام كه همه طلاب و همه اهل منبر، يك دور آثار آقاى مطهرى را بخوانند. مرحوم شهيد مطهری گرايش سلوكى و معنوى هم داشت؛ يك مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى امام، يك مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى مرحوم علامه طباطبايى، يك مقدار هم بعدها با بعضى از اهل دل و اهل حال مأنوس و آشنا شده بود. ايشان اهل گريه و تضرع و دعاى نيمه شب بود؛ بنده از نزديك اطلاع داشتم. در آثار ايشان اين رشحه معنوى، توحيدى و سلوك كاملًا مشهود است. 83.04.15
💠💠💠💠
💢 آمیزش عرفان و معنویت
🔰رهبر معظم انقلاب
#فلسفه_اسلامى، پايه و دستگاهى بوده كه انسان را به دين، خدا و معرفت دينى نزديك مى كرده است. فلسفه براى نزديك شدن به خدا و پيدا كردن يك معرفتِ درست از حقايق عالم وجود است؛ لذا بهترين فلاسفه ما- مثل ابن سينا و ملّا صدرا- #عارف هم بوده اند.
اصلًا آميزش عرفان با فلسفه در فلسفه جديد- يعنى فلسفه ملّا صدرا- به خاطر اين است كه فلسفه وسيله و نردبانى است كه انسان را به معرفت الهى و خدا مى رساند؛ پالايش مى كند و در انسان اخلاق به وجود مى آورد.
ما نبايد بگذاريم فلسفه به يك سلسله ذهنيّات مجرّد از معنويت و خدا و عرفان تبديل شود. راهش هم تقويت #فلسفه_ملّاصدراست؛ يعنى راهى كه ملّاصدرا آمده، راه درستى است. آن فلسفه است كه انسان را وادار مى كند هفت سفر پياده به حج برود و به همه زخارف دنيوى بى اعتنايى كند. البته نمى خواهيم بگوييم هركس در اين دستگاه فلسفى قرار نداشته باشد، اهل دنياست؛ نه، اما اين راه خوبى است.
راه فلسفه بايد راه تديّن و افزايش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ اين را بايد در آموزش فلسفه، در تدوين كتاب فلسفى، در درس فلسفى... رعايت كرد. اهل فلسفه اى كه ما قبلًا ديده بوديم، همه همينطور بودند؛ كسانى بودند كه از لحاظ معنوى و الهى و ارتباطات قلبى و روحى با خداوند، از بقيه افرادى كه در زمينه هاى علمىِ حوزه كار مى كردند، بهتر و زبده تر و شفّافتر بودند.82.10.29
💠💠💠💠
💢 التَّقْوَى مَاءٌ يَنْفَجِرُ مِنْ عَيْنِ الْمَعْرِفَةِ بِاللَّهِ تَعَالَى
🔰امام صادق (ع)
🔅قَالَ الصَّادِقُ ع اتَّقِ اللَّهَ وَ كُنْ حَيْثُ شِئْتَ وَ مِنْ أَيِّ قَوْمٍ شِئْتَ فَإِنَّهُ لَا خِلَافَ لِأَحَدٍ فِي التَّقْوَى وَ التَّقْوَى مَحْبُوبٌ عِنْدَ كُلِّ فَرِيقٍ وَ فِيهِ اجْتِمَاعُ كُلِّ خَيْرٍ وَ رُشْدٍ وَ هُوَ مِيزَانُ كُلِّ عِلْمٍ وَ حِكْمَةٍ وَ أَسَاسُ كُلِّ طَاعَةٍ مَقْبُولَةٍ
وَ #التَّقْوَى مَاءٌ يَنْفَجِرُ مِنْ عَيْنِ #الْمَعْرِفَةِ_بِاللَّهِ تَعَالَى يَحْتَاجُ إِلَيْهِ كُلُّ فَنٍّ مِنَ الْعِلْمِ وَ هُوَ لَا يَحْتَاجُ إلا إِلَى تَصْحِيحِ الْمَعْرِفَةِ بِالْخُمُودِ تَحْتَ هَيْبَةِ اللَّهِ تَعَالَى وَ سُلْطَانِهِ
وَ مَزْيَدُ التَّقْوَى يَكُونُ مِنْ أَصْلِ اطِّلَاعِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى سِرِّ الْعَبْدِ بِلُطْفِهِ فَهَذَا أَصْلُ كُلِّ حَقٍّ وَ أَمَّا الْبَاطِلُ فَهُوَ مَا يَقْطَعُكَ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ أَيْضاً كُلُّ فَرِيقٍ فَاجْتَنِبْ عَنْهُ وَ أَفْرِدْ سِرَّكَ لِلَّهِ تَعَالَى بِلَا عِلَاقَةٍ (مصباح الشريعة، ص: 60)
#فلسفه
#عرفان
#کلام_ولی
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#تحول_حوزه #نظام_آموزشی
⬅️ برای ورود به درس خارج، خواندن «حلقات» طلبه را از رسائل و کفایه بینیاز میکند.
استاد شهیدی:
🔹حلقات خیلی کتاب خوبی است، بسیاری از بحثهای بعد از کفایه در حلقات است که اگر کسی آن را بخواند چیزی از دست نداده است.
🔹به اعتقاد من نهتنها برای ورود به درس خارج خواندن حلقات طلبه را از رسائل و کفایه بینیاز میکند، بلکه به تجربه طلابی که در درس خارج، نظرات جدید را در مثل حلقات در سطح خواندهاند، در خارج موفقتر هستند.
🌐 اجتهاد
🆔@tahavol_howze
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#تحول_حوزه #نظام_آموزشی
💢گزیدههائی از کتب شیخ انصاری برای متن درسی مناسب است/ اصول غیرکاربردی دخل مشهودی در مقام اجتهاد و استنباط احکام شرعیه ندارد/ کتاب حلقات برای متن درسی طلاب فارسی زبان مناسب نیست!
استاد سیفی مازندرانی مطرح کرد:
🔹جهت فراگیری علم اصول در سطح عالی لازم است گزیدههائی از متن کفایه الاصول و فرائد الاصول و مطارح الانظار شیخ انصاری در بخش مباحث ألفاظ بهصورت متن روان و موجز آماده گردد و به کتابهای فوقالذکر بهعنوان مصدر اصلی برای تحقیق و مطالعه ارجاع داده شود.
🔹در تمام مباحث لازم است چند نمونه تطبیق فقهی با استفاده از کتابهای مطارح الانظار و بدایع البحوث و دقائق البحوث و نظائر آن، ذیل هر قاعده ذکر شود، خصوصاً در مباحث ألفاظ باید اهتمام ویژه داشت؛ چراکه موجب کاربردی شدن علم اصول میگردد و اصول غیرکاربردی دخل مشهودی در مقام اجتهاد و استنباط احکام شرعیه ندارد.
🔸کتاب حلقات دارای ظرائف و نکات دقیق اصولی است ولی فاقد بیان شاکله و اساس قواعد اصولی بوده و از بیان تطبیقات فقهی ذیل هر قاعده خالی میباشد. همچنین از عبارت سلیس و رائج کتب اصولی برخوردار نبوده و لذا برای متن درسی اصول، بهویژه برای طلاب فارسی زبان مناسب نیست.
🌐 اجتهاد
🆔@tahavol_howze
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#تحول_حوزه #نظام_آموزشی
👈 شهید صدر به خاطر سه نقص در دروس اصول موجود اقدام به تألیف حلقات کرد.
آیت الله صالحی از شاگردان شهید صدر:
1️⃣ نقص در مطلب: یعنی کتب موجود ناظر به مثلاً صد سال پیش است در حالی که بعد از آن نظریات جدیدی در علم اصول طرح شده است؛ طلبه از این نظریهها آگاه نمیشود.
2️⃣ نقص در کیفیت: توالی و نظم منطقی بین مباحث نیست. برای مثال از ظهور واجب تعیینی و غیره میگویند و به اطلاق تمسّک میکنند در حالی که هنوز طلبه بحث اطلاق را نخوانده است. یا اینکه مطلبی در باب الفاظ خوانده میشود که برای دلیل آن به بحثی در اصول عملیه استناد میشود.
3️⃣ نقص در بیان: مخاطب کتابهای موجود مانند رسائل، مجتهدین هستند نه طلاب. این کتابها پژوهشی هستند نه آموزشی. امروز در مدارس دولتی هم متون درسی و آموزشی غیر از متون پژوهشی است.
🆔@tahavol_howze
هدایت شده از موسسه جوانان آستان قدس رضوی
سخنرانی بخش سوم.mp3
16.12M
📻بررسی مکتب تربیتی امام خمینی
و رهبر معظم انقلاب
🎙باسخنرانی استاد فرحاني و استاد خسروپناه
#بخش_سوم
#موسسه_جوانان_آستان_قدس_رضوی
❇️ @Aqr_Javanan
هدایت شده از رهجو
✅محدث نوری(3)
✔️ امام خمینی در کتاب «أنوار الهدایة فی التعلیقه علی الکفایه» مینویسد:
🔸صاحب «فصل الخطاب» کسی است که کتابهایش نه فایده علمی دارد و نه فایده عملی؛ بلکه تنها عبارت است از طرح احادیث ضعیف و غیرمعتبر که علما از عمل به آنها اعراض کرده و بزرگان پیشگام و خردمند ما، مانند محمدون ثلاث ـ رحمهم الله ـ [یعنی شیخ کلینی، شیخ صدوق، و شیخ طوسی] از نقل آنها دوری جستهاند. وضعیت کتابهای روایاتش غالبا مانند مستدرک چنین است و از دیگر کتابهایش نپرس که مملو است از قصهها و حکایات غریبی که اغلب آنها به شوخی شبیهتر است تا جدی! او ـ رحمه الله ـ شخص صالح و جستوجوگری بود؛ لکن اشتیاقش به جمعآوری روایات غیرمعتبر و مطالب عجیب و غریب و مسائلی که عقل سلیم و فکر درست آن را نمیپذیرد، بیشتر از [گردآوری] سخنان نافع بود، و عجب از معاصرین هوشیارش که چگونه غافل شدند و شد آنچه شد [یعنی قول به تحریف قرآن] که آسمان ها برای آن بگریند و و نزدیک بود زمین تکه تکه شود؟
▪️…صاحب فصل الخطاب الّذی کان کتبه لا یفید علما و لا عملا، و إنّما هو إیراد روایات ضعاف أعرض عنها الأصحاب، و تنزه عنها أولو الألباب من قدماء أصحابنا کالمحمّدین الثلاثه المتقدّمین رحمهم اللَّه. هذا حال کتب روایته غالباً کالمستدرک، و لا تسأل عن سائر کتبه المشحونه بالقصص و الحکایات الغریبه التی غالبها بالهزل أشبه منه بالجدّ، و هو – رحمه اللّه – شخص صالح متتبّع، إلاّ أنّ اشتیاقه لجمع الضعاف و الغرائب و العجائب و ما لا یقبلها العقل السلیم و الرّأی المستقیم، أکثر من الکلام النافع، و العجب من معاصریه من أهل الیقظه کیف ذهلوا و غفلوا حتّى وقع ما وقع ممّا بکت علیه السماوات، و کادت تتدکدک على الأرض؟
#محدث_نوری
@rahjoo_213