eitaa logo
رهپویان
217 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
699 ویدیو
200 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد فاضل لنکرانی مطرح کردند: مقاصدی‌ها انضباطی در بیان مقاصد ندارند/ مخرب‌ترین اثر نظریه مقاصد، حذف قرآن و سنت در‌ استنباط احکام است!/ خطابات قانونی با مقاصد اصلاً‌ قابل جمع نیست/ خلاصه ی بحث خطابات قانونیه و بحث مقاصد جهت مطالعه به اینجا مراجعه نمایید
1545733433626.jpg_512.jpg
17.8K
گاهی اوقات یک جمله ی دلچسبی معروف میشود اما منبع و سندی برای آن پیدا نمیشود شما میتوانید این جمله را در اینترنت جستجو کنید : ریاضتی برای پیشرفت معنوی علامه طباطبایی اما کدامیک از این سایتها و کانال هایی که این دستورالعمل را نشر داده اند، منبع معتبری درج کرده اند؟! بماند که ظاهرا این دستور برای شخص خاصی بوده ، اما بعضا به صورت یک دستورالعمل کلی نشر پیدا کرده است.
هدایت شده از کانال مشرق
📲همزمان با تهدید جو بایدن به قطع حمایت تسلیحاتی از اسرائیل در صورت اقدام نظامی ارتش اسرائیل در رفح، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل با انتشار توئیتی جنجالی و متهم کردن بایدن به حمایت از حماس، بار دیگر انتقاد شدید مقامات اسرائیلی را برانگیخت 🔺️در همین راستا ییتصخاک هرتزوگ، رییس جمهور اسرائیل در واکنش به توئیت بن گویر گفت: بی مسئولیتی به منافع امنیتی آسیب وارد می کند. @mashreghnews_channel
سیر حکمت در مشرق به روایت تصویر از افلاطون تا ویتگنشتاین، در بخشی از کتابخانه‌ی این نادرهٔ عصر، قابل رؤیت است. ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
🟢 مقایسه کتب شریف تهذیب و استبصار مرحله‌ی سوم را گذاشتیم مصادر متاخر و اصطلاحا مصادری است که الان به دست ما رسیده است، فعلا دست ما وجود {دارد} نزد ماست که الان عادتا همین کتب اربعه است یعنی کتب ثلاثه؛ دیگر استبصار هم عین تهذیب است تقریبا . منبع توضیحات بیشتر در این مقاله
نشست آینده حوزه ی علمیه_01.mp3
41.65M
🌱 هوالعلیم 🎙گزارش_صوتی نشست تخصصی با موضوع: نقش طلاب در آینده جهان، با سخنرانی پرفسور_روح_الَله_رحمانی (استاد هوش مصنوعی دانشگاه تهران) 🗓 شنبه ۲ ذی القعدة الحرام۱۴۴۵ ............................ https://eitaa.com/ttnoororreza/723
🔵 رابطۀ فقه و اخلاق ارائه­دهندگان: حضرت آیت الله علیرضا اعرافی و حضرت آیت الله محسن اراکی دبیر علمی: حجّه الاسلام و المسلمین دکتر محمّد هدایتی مکان: سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ❇️مقدمه : طرح مباحثی توسط دبیر جلسه: اهمّیّت بحث از رابطۀ فقه و اخلاق دیدگاه­ها پیرامون بحث از رابطۀ فقه و اخلاق ملاحظاتی دربارۀ بحث از رابطۀ فقه و اخلاق ملاحظاتی دربارۀ بحث از رابطۀ فقه و اخلاق اهداف و عوامل ایجاد رابطه میان فقه و اخلاق بیان چکیده از فرمایشات آیت الله اعرافی ذی المقدمه ✳️عناوین فرمایشات آیت الله اعرافی : - ضرورت توجّه به روش استنباط و اجتهاد فقهی در مسائل تربیتی و اخلاقی : ... سال­هایی که در حوزه و دانشگاه یا در دارالشّفاء و مدرسۀ معصومیّه مستقرّ شدیم، دوستانی وارد حوزۀ تعلیم و تربیت شدند و حدود ۷-۸ پروژه طرّاحی شد که بعضی به نتیجه رسید و بعضی نه. منشأ آن پروژه­ها این بود که اگر بخواهیم به عمق مسائل علوم انسانی و علوم اجتماعی وارد شویم و آن­ها را از منظر اسلامی بکاویم و نظریّه­ای ارائه کنیم، لازم است مبانی فلسفی، کلامی و فقهی این حوزه­ها استوار شود. ....در این داد و ستد میان فقه و اخلاق، در حقیقت هر دو بهره خواهند برد. گسترش مرزهای فقه را نیز می­توان بر پایۀ سایر علوم دنبال کرد. از جمله حوزۀ کلام، فلسفه، حوزۀ علوم انسانی-اجتماعی، هم قلمروهای دیگر از تطوّرات علوم و هم در حوزۀ اخلاق. - معانی فقه و فقه الاخلاق - شمول احکام فقهی بر پایۀ قاعدۀ «لِکلِّ واقعهٍ حکمٌ» - کاربست روش اجتهادی در فقه الاخلاق به معنای عامّ : ...اگر بخواهیم فقه الاخلاق به معنای عامّ را پایه­ریزی کنیم، باید چند نکته را رعایت کنیم. مهم­ترین آن­ها این است که داوری­های اخلاقی (حسن و قبح) را بر پایۀ روش اجتهادی پیش ببریم. خوبی­ها و بدی­ها (حسن و قبح) را بر پایۀ معانی متفاوتی که دارد، با روش دقیق دیدن ادلّه ـ اعمّ از عقل، کتاب و سنّت ـ، جمع آن­ها، بررسی اعتبار آن­ها و روش­هایی که در اعتباربخشی لازم است مشخّص کنیم و در نهایت بر مصادیق تطبیق دهیم.. ...البتّه در این­جا نکات فراوان دیگری هم وجود دارد ولی دورنمای عرض من این است که مقصود از فقه الاخلاق به معنای نخست، استنباط عالمانه و مجتهدانه است نه اینکه اخلاق را فقهی به معنای رساله­ای و فقه خاصّ کنیم. در کلام و معارف نیز همین­طور است... از نیمه ی دیگر مباحث جلسه چیزی گفته نشد. میتوانید مراجعه نمایید : منبع
🟢از «پژوهش‌های پیش‌رو» تا «پژوهش‌های پیرو» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«پژوهش‌های پیش‌رو» به پژوهش‌هایی گفته می‌شود که راهی جدید بر روی بشر می‌گشایند؛ راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای تأمین نیازها شناسایی می‌کنند؛ بلکه نیازهای جدیدی را کشف می‌کنند! یعنی نیازهایی که بوده‌اند اما دیگران از آنها مطلع نبوده‌اند و به همین دلیل مطالبه و تقاضایی نسبت به آنها هم نداشته‌اند. و بالتبع کسی حاضر نبوده است که برای چنین پژوهشی هزینه کند! «تقاضامحور» کردن همه پژوهش‌ها بدان معناست که چنین پژوهش‌هایی بی‌حامی و بدون پشتیبان باقی بمانند و در نتیجه نوآوری و خلاقیت در کشف راه‌ها و نیازهای جدید کم‌رمق و کم‌رونق شود. «پژوهش‌های پیرو»، یعنی پژوهش‌هایی که برای حل مشکلات و گره‌های موجود و شناخته شده انجام می‌گیرند. یا پژوهش‌هایی که به هدف تعریض، تسطیح یا تزیین راه‌های کشف شده و پیموده شده‌ی پیشین صورت می‌گیرند. 🔻یک جامعه دانش‌بنیان و تعالی‌جو، به هر دو نوع پژوهش نیازمند است. البته پژوهشگران پیرو همواره پرتعدادتر از پژوهشگران پیش‌رو بوده و هستند. اما پیشرفت و تعالی جوامع مرهون پژوهشگران پیش‌ر‌و است. در عین حال، پژوهش‌های پیش‌رو افزون بر «استعداد و توانایی‌های علمی و روشی»، «صرف هزینه‌های مادی فراوان»، «نیازمند بردباری، صبوری و حتی مجاهدت و ایثار»ند؛ که در دنیای «کمیت‌زده» و «عددسازی شده» کنونی به سختی می‌توان چنین پژوهشگرانی را یافت. https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2599
الشموس-الطالعه-340x453.jpg
31K
﷽ 📜اخباری وارد شده که.. هر کس فلان سوره و یا فلان دعا را بخواند، دارای اجر محمد صلی الله علیه و آله و یا دیگر پیامبران است، مراد ظهور انوار ایشان در عوالم اوست که به عنوان پاداش آن سوره و آن عمل متمثل می گردند، و گرنه شأن و منزل پیامبر صلی الله علیه و آله و یا دیگر انبیاء علیهم السلام از این برتر و بالاتر است که کسی به ایشان مشارکت کند. 📘الشموس الطالعة(شرح زیارت جامعه کبیره عارف محقق، سید حسین همدانی درودآبادی از شاگردان ملاحسینقلی همدانی )،ترجمه: استاد محمد حسین نائیجی،ص631
هدایت شده از احمدحسین شریفی
💢 نظر مهم آیت‌الله سبحانی درباره تعطیلی شنبه ✍بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم. تصدیع می‌دهد؛ تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است. از لحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟ از نظر داخلی: ۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب می‌کند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که می‌خواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است. ۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست. ۳. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است. ۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است». باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود. قم، جعفر سبحانی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔵 تذکر علیزاده در صحن علنی مجلس: ....🔸 ۹۰درصد تجارت ما با همسایگانمان است که مثل خودمان هستند و تجارتمان با آنها ربطی به پنجشنبه و شنبه ندارد. 🔸نزدیک به ۱۰۰درصد تجارت به صورت دیجیتال به صورت هوشمند و به صورت الکترونیک در حال انجام است. چه ربطی به پنجشنبه و شنبه خارج و داخل دارد؟ 🔸مطلب دیگر این است که اختلاف ساعتی که ما با آنها داریم خود به خود بحث شنبه و پنجشنبه را بی تاثیر میکند. 🔸مطلب دیگر که دوستان میگویند، گمرک و بنادر. ما این قانون را تصویب کردیم که گمرک در تمام ایام هفته باز است اصلاً ربطی به شنبه ندارد. عزیزان میگویند ثبت سفارش! مگر همان لحظه‌ای که ثبت سفارش انجام می‌شود شما میتوانی کالا صادر یا وارد کنی؟! چندین ماه این پروسه طول میکشد.چه ربطی به شنبه و پنج شنبه دارد؟ 🔸 جریان غربگرا در کشور تمام قدرت خودش را جمع کرده برای تعطیلی شنبه 🔸 و.... https://www.aparat.com/v/vly2q85
رهپویان
ادامه مطلب قبل : https://eitaa.com/rahpoian/3972 🔹بخش اول کتاب (نگاهی به دریا) مشتمل بر ۷ مقاله در
🟢 نگاهی به دریا دانلود رایگان از آنجایی که استاد مددی (مد ظله العالی ) مطالعات و پژوهش‌های گسترده‌ای در زمینه میراث مکتوب شیعه، رجال و تراجم دارند، مؤسسه «کتاب‌شناسی شیعه» از سال ۱۳۸۸ در صدد برآمد تا به تدوین و چاپ این پژوهش‌ها بپردازد. نام مجموعه آثار وی، «نگاهی به دریا» نام گرفت که جلد نخست آن چاپ شده است. این کتاب بر اساس مقالات و مباحث ایشان درباره تاریخ حوز‌ه‌های علوم دینی؛ تاریخ علم؛ آرا و احوال علمای برجسته شیعه نظیر شیخ مفید و شیخ انصاری؛ کتاب‌شناسی مانند بررسی تفسیر قمی و تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)؛ مباحث حدیثی، رجالی و فهرستی همچون «مسلک فهرستی» در قبال «مسلک رجالی» برای تشخیص میزان اعتبار احادیث شیعه تدوین شده است. پنج بخش کتاب : 🔹«نگاهی تحلیلی ـ تاریخی به حوزه‌های علمی» (مشتمل بر هفت مقاله) 🔸«کتا‌ب‌شناسی» (مشتمل بر پنج مقاله) ♦️«اصول فقه» (مشتمل بر شش مقاله) 🔹«حدیث و فهرست» 🔸و «فقه» (مشتمل بر دو مقاله) به حمدالله این کتاب از طریق سایت معظم له، رایگان قابل دانلود است .👇👇 http://www.ostadmadadi.ir/upload/26.pdf
اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوء دقایقی قبل خبرهایی از بروز حادثه برای یکی از ۳ هلی‌کوپتر کاروان رئیس‌جمهور در فضای مجازی منتشر شد. دعا کنین براشون
photo_2024-05-20_08-56-08.jpg
85.2K
ای مرد، در میانه‌ی میدان چه می‌کنی؟! در لابلای جنگل و باران چه می کنی؟! میز ریاست تو چه کم داشت از رفاه در ورزقان و در مه و بوران چه می‌کنی؟! دل کنده از اوامر و دستور و پایتخت در نقطه‌های مرزی ایران چه می‌کنی؟! ای هفت‌روز هفته، به فکر ضعیف‌ها همشانه ی فقیر و ضعیفان چه می‌کنی؟! همه چیز روی حساب کتاب است شهادت حق تون بود هنیئا لکم 🖤 و...
هدایت شده از مُحَلِّل
سنگینی داغ رئیس جمهور عزیزمان باعث شده تا دکتر امیرعبداللهیان فراموش شود. وزیر خارجه شجاع و مردمی کشورمان که از ابتدای طوفان‌الاقصی با سفرها و رایزنی‌های مستمر منطقه‌ای فتح بابی در عرصه دیپلماسی حمایت از فلسطین باز کرد. نوشتن در این لحظات سخت است اما شجاعت این شاگرد مکتب حاج قاسم را فراموش نمی‌کنم که یک مصداق آن سفر زمینی میان سوریه و لبنان در سخت‌ترین شرایط منطقه در اوایل طوفان‌الاقصی بود. @Muhallel
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آذربایجان سر ایران است و این سخت‌ترین ماموریتی است که بر دوش من گذاشته شد ▪️سخنان شهید مالک رحمتی، استاندار آذربایجان‌شرقی در نخستین روزهای خدمت https://eitaa.com/Mabdullahi/1287 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ هیچ چیز اتفاقی نیست... تک تک شهدا مقاماتی داشتند که شاید برای ما ناشناخته باشد، اما خداوند آگاه است. مرحوم رحمتی طبق شنیده ها از طلاب معصومیه بودند، ارشد حقوق داشتن وقتی آمدن معصومیه و بعد دکتری را گرفتن. الان با چهره و بدن خونین، مدرک عبودیت خدمت و مدال جهاد تا لحظه پرکشیدن به سوی خدا را دریافت کردند. سعی کنین کلیپ رو نگاه کنین.
ازش غافل نشیم 👌
امام خمینی(ره)در شرح چهل حدیث، ملاصدرا را فخر شیعه معرفی می‌کند و او را چنین لقب می‌دهد: 🔅و جناب محقق فلاسفه و فخر طایفه حقه، صدر المتألهین، رضوان اللّه علیه... 🆔@hekmateislami
هدایت شده از احمدحسین شریفی
پیکر سوخته‌ی شهدای خدمت، نیرویی پایدار برای حرکت پرشتاب خط پیشرفت و عدالت در گام دوم انقلاب شد. حضور بی‌نظیر و شگفت‌انگیز مردم تبریز و قم و تهران در تشییع سیدالشهدای خدمت نشان داد که خواب بازگشت غربگرایان و اشرافیان به عرصه مدیریت کشور تعبیر نخواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢 کیفیت تاثیر ملاکات در احکام الزامیه : این بحث در جاهای مختلفی در اصول آمده است لکن به صورت مبسوط در هیچ جا بررسی نشده است . میرزای نائینی در تبعیت احکام از مصالح چهار احتمال و مسلک را آورده که ما مقدمه آن را مطرح می کنیم و سپس وارد بحث خواهیم شد : 1)اشاعره قائلند شارع بدون ملاک و مصلحت می تواند حکم را جعل کند 2)مشهور عدلیه قائلند احکام تابع مصالح و مفاسد در متعلقات است 3) احکام تابع مصالح و مفاسدی هستند که در نوع باشد نه در شخص و ظاهرا میرزای نائینی این قول را پذیرفته است . 4) احکام تابع مصالح و مفاسد در خود حکم است به معنای موجبه جزئیه که البته میرزا آن را قبول ندارد . بنابر قول دوم ، معروف در بین السنه فقهاء آن است که احکام الزامیه تابع ملاک ملزم هستند و سوال در این است که مقصود از ملاک ملزم چیست ؟ جهت مشاهده ادامه بحث به کانال شنبه های فقهی مراجعه نمایید.
سرکار خانم دکتر جمیله علم الهدی (همسر شهید رئیسی) خانمی که چند فرزند بزرگ کرده، به درجه ای از علم میرسد که برای برخی آقایونی که سالها مشغول کار علمی اند، آرزوی دست نیافتنی است. باید بررسی کرد و آموخت از پدر و مادرشان که چگونه اینچنین دختری تربیت کرده اند... و باید درخواست کرد از این استاد موفق که به دختران ما بیاموزد چگونه زحمات والدینش را پرثمر کرده است. جهت آشنایی با 46 مقاله ایشان https://ensani.ir/fa/article/author/1950 جهت آشنایی با موفقیت های دیگرشان https://fep.sbu.ac.ir/~g.alamolhoda/articles تحصیلی علوم تربیتی
بررسی وضعیت حقوقی کودک متولد شده از رحم جایگزین با رویکردی بر نظر امام خمینی (س) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: مرحوم آسید محمد موسوی بجنوردی - خانم معصومه محمدخانی یکی از کارکردهای نهاد خانواده تولید مثل است و از آنجا که بقای نوع بشر در گرو آن بوده و این مسأله موجب قوام خانواده نیز می گردد، حائز اهمیت است؛ اما عده ای از خانواده ها، به دلیل وجود اختلالات گوناگون، به طور طبیعی قادر به ایفای نقش تولید مثل و فرزندآوری نیستند. پیشرفت های شگرف در فناوری های تولید مثل در سالیان اخیر، توانسته بسیاری را صاحب فرزند یا امیدوار به آینده در انتظار نگه دارد. استفاده از رحم جایگزین یکی از شیوه های نوین باروری و از موارد چالش برانگیز در حیطة درمان های کمک به باروری است. این شیوه از دوجنبه شایسته بررسی است. 1. آیا استفاده از این شیوه از جهت شرعی و حقوقی جایز است یا نه؟ 2. وضعیت و آثار حقوقی آن نظیر نسبت، حرمت نکاح، حضانت و … چگونه است؟ مقاله حاضر درصدد بررسی جنبه اخیر این شیوه می باشد. دانلود مستقیم بررسی نسب کودکان ناشی از تلقیح مصنوعی با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)(مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: آسید محمد موسوی بجنوردی - مرضیه جبار زارع "مقاله حاضر درصدد تحقیق مسائل مستحدثه در زمینه نسب کودکان حاصل از تلقیح مصنوعی است و مساله را صرفاً از ناحیه حکم وضعی (ابوت و بنوت) و بدون پرداختن به حکم تکلیفی آن، یعنی جواز یا عدم جواز تلقیح مصنوعی، بررسی می نماید. نگارنده در بررسی تفصیلی این موضوع، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی نسب و تلقیح مصنوعی می پردازد و در ادامه انواع تلقیح مصنوعی را برمی شمرد و ضمن بررسی آیات و روایات و دیگر ادله، رابطه کودک را با صاحبان نطفه و افراد دیگری که در پیدایش او نقش داشته اند بررسی کرده و نسب آنها را اثبات می کند. نویسنده در پایان نتیجه می گیرد که کودک ملحق به صاحبان نطفه بوده و دارای نسب مشروع می باشد"
image_2024-05-22_18-46-09.png
131.9K
تفکیک تکوینیات از تشریعیات در فقه و اصول با تکیه بر آرای امام خمینی (س) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: آسید محمد موسوی بجنوردی -مظاهر نامداری موسی آبادی دانلود